□دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ طاعَةَ الْخاشِعينَ،
وَاشْرَحْ فيهِ صَدْری بِاِنابَةِ الْمُخْبِتين، بِاَمانِکَ يا اَمانَ الْخآئِفينَ.
□خدایا در این روز طاعتِ فروتنان را نصیبم کن، و سینهام را برای انابه همانند بازگشتِ خاضعان باز کن، به حقّ امانبخشی خود ای امانِ دلهای ترسان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ طاعَةَ الْخاشِعينَ، وَاشْرَحْ في
#شرح_دعاے_روز_پانزدهم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□
□اللهمّ ارْزُقْنے فیهِ طاعَةَ الخاشِعین
خدایا در این روز اطاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان.
□براے آنڪہ بدانیم خاشعین چہ ڪسانے هستند، بهتر است اول در مورد متڪبرین صحبت بہ میان آوریم؛ چرا ڪہ خضوع و خشوع بہ طور ڪامل با تڪبر و غرور تضاد دارد.
□براے روشن شدن این موضوع اشارہ مے ڪنیم بہ قسمتے از سخنان گهربار حضرت علے(علیه السلام) ڪہ در مورد متڪبران اینگونہ فرمودند: «آگاہ باشید! زنهار! زنهار! از پیروے و فرمانبرے سران و بزرگانتان، آنان ڪہ بہ اصل و حسب خود مے نازند و خود را بالاتر از آنچہ هستند مے پندارند و ڪارهاے نادرست را بہ خدا نسبت مے دهند و نعمت هاے گستردہ خدا را انڪار مے ڪنند، تا با خواستہ هاے پروردگار مبارزہ ڪنند و نعمت هاے او را نادیدہ انگارند، آنان شالودہ تعصب جاهلے و ستون هاے فتنہ و شمشیرهاے تفاخر جاهلیت هستند.»
□امام علے (علیه السلام) همچنین در قسمتے دیگر نیز فرمودند: «ڪبر و خودپسندے چیزے است ڪہ قلب هاے متڪبران را همانند ڪردہ، تا قرن ها بہ تضاد و خونریزے گذراندند و سینہ ها از ڪینہ ها تنگے گرفت.» ڪہ با توجہ بہ این تذڪرات مقدس از زبان امیر مؤمنان، درمے یابیم ڪہ خضوع و خشوع همانند ظرفے است ڪہ انسان بہ وسیلہ آن بہ جمع آورے رضا و خشنودے خداوند مے پردازد و تڪبر چون ظرفے است تو خالے ڪہ هیچ چیزے در آن جز غرور و تڪبر جاے نمے گیرد و این خضوع و خشوع است ڪہ انسان را بہ خداے خویش نزدیڪ مے سازد؛ زیرا ڪہ هرچہ انسان نزد پروردگار عالمیان، خود را ذلیل و خوار نشان دهد، ارزشش در پیشگاہ او بیشتر مے شود.
□چنانچہ حضرت علے (علیه السلام) فرمودند: «تاج تواضع و فروتنے را بر سر نهید و تڪبر و خودپسندے را زیرپا بگذارید ... و تواضع و فروتنے را سنگر میان خود و شیطان و لشڪریانش قرار دهید، زیرا شیطان از هر گروهے لشڪریان و یارانے سوارہ و پیادہ دارد.» پس خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالمیان همان طاعت و بندگے خالصانہ در مقابل ذات اقدس اوست ڪہ ما نیز در این روز از خداوند مے خواهیم بہ ما عبادت و اطاعتش را همراہ با خضوع و خشوع نصیب ڪند.
□واشْرَحْ فیهِ صَدْرے بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِڪَ یا أمانَ الخائِفین
و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را بہ من عطا فرما بہ حق امان بخشے خود اے ایمنے دل هاے ترسان.
□حال منتخبین چہ ڪسانے هستند؟
در دعاے این روز نڪتہ اساسے ڪہ بہ آن تأڪید شدہ است، خضوع و خشوع و فروتنے در مقابل ذات اقدس پروردگار است.
□مخبتین بہ معناے فروتنان است، آن هم فروتنانے ڪہ فروتنے آنان فقط در مقابل پروردگار جهان و جهانیان است،
□حال شاید سئوال ڪرد ڪہ فروتنان چہ ڪسانے هستند؟
□ڪہ در جواب باید بگوییم فروتنے یڪے از صفات بارز مومنان تقواپیشہ است ڪہ شب و روز خود را بہ تقوا و پرهیزڪارے مے گذرانند. چنانچہ حضرت علے (علیه السلام) در مورد صفت و نشانہ یڪ پرهیزڪار فرمودند:
«در دیندارے نیرومند، نرمخو و دور اندیش است، داراے ایمانے پر از یقین، حریص در ڪسب و دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگرے میانہ رو، در عبادت فروتن، در تهے دستے آراستہ، در سختے ها بردبار، در جستجوے ڪسب حلال، در راہ هدایت شادمان و پرهیز ڪنندہ از طمع ورزے، است.»
□با توجہ بہ فرمودہ آن بزرگوار در مے یابیم ڪہ مخبتین همان پرهیزڪاران هستند ڪہ شب و روز خود را بہ ذڪر و یاد خداوند بہ پایان مے برند ڪہ ما نیز در این روز از خداوند مے خواهیم شرح صدرے را ڪہ مردان پرهیزڪار و فروتن دارند، بہ ما نیز عطا ڪند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۲) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۳)
■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول..
■از خداوند استدعا نمی کنیم به صِرف اینکه خدایا تعجیل در امام زمان بفرما. می فرمایند تعجیل در فرج امام زمان بفرما یا می فرمائید تعجیل در ظهور امام زمان بفرما. این تعجیل یا به فرج می فرمائید یا به ظهور اشاره می فرمائید. هر دو بخشش مربوط به اعتلای وجودی نفوس ناطقه است.
#ادامه_دارد_ان_شاالله..
■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۳) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۴)
■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول..
■و لذا یکی از اسرار انسان و قرآن این است که باید انسان اعتلای وجودی پیدا بفرماید و لذا در حقیقت فرج برگشتش به ما است نه به آن حضرت. یعنی اگر منتظریم که فرج حضرت فرا برسد به این معنی منتظریم که ما برویم باز بشویم. اگر منتظریم که حضرت بقیه الله ظهور بفرماید آن ظهور ظاهری شخصیِ شخص حضرت بقیه الله به عنوان یک فردی از افراد امام معصوم در مکۀ مکرمه آن امری است مسلّم. آن شک و شبهه بر نمی دارد طبق نصّ روایات. اما اگر بخواهیم یک مقداری حرف را بالاتر هم ببریم و در یک مرتبه نازلی توقف نکنیم، می فرمائید که در حقیقت منتظریم تا فرج امام زمان فرا برسد تا امام زمان ظهور بفرماید.
#ادامه_دارد_ان_شاالله..
■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۴) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۵)
■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول..
■منظور از #انتظار، به ارتقاء وجودی ما برمی گردد نه اینکه فقط صِرف یک انتظار زمانی باشد که تا یک بزرگواری در مکه قیام بفرماید آن که البته، منتظر ظهور شخص حضرت از جنبۀ طول زمانی در مکانی به نام مکه مکرمه با تکیه بر خانۀ خدا با صوتی که نظام هستی بشنود، همه اینها باز معنی دارد، حرفی است مسلم. اما طبق این نحوه بحثی که به عرض تقدیم داشتیم #انتظار برمیگردد به #ارتقاء، انتظار بر می گردد به #اعتلاء..
#ادامه_دارد_ان_شاالله..
■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●نقش روزه در باور قیامت●□
□●چون ماه مبارك رمضان از عظمت خاصی برخوردار است، حضرت در ماه شعبان می فرمايد: خودتان را آماده كرده و از خدا بخواهيد تا ماه رمضان را با #بركت و #رحمت و مغفرتی كه می آيد، ادراك كنيد: «با نيّت ها و دلهايی پاك از خداوند طلب توفيق برای روزه و تلاوت قرآن نماييد. كسی كه از #مغفرت خداوند محروم بماند، در حقيقت شقاوتش كامل است. بياد تشنگی و گرسنگی #قيامت باشيد».[۱]
□●در بعضی از روايات #فضيلت_روزه، آمده است: «روزه بگيريد، تا گرسنه شويد و درد گرسنگان را بچشيد»[۲]. اين به زبان ما سخن گفتن، و از قدمهای اوليه است وگرنه چرا بايد بگذاريم كسی گرسنه باشد و خودمان هميشه سير باشيم؟
□●در قيامت عدّه ای واقعاً #گرسنه هستند، غذا می خورند ولی #هرگز سير نمی شوند، همان طور كه در دنيا هرگز سير نمی شدند. چون حسّ آز و طمع تمام شدنی نيست، در آخرت هم به صورت ﴿هلْ مِن مزيد﴾[۳] ظهور می كند. فرمود: شما به فكر گرسنگی و تشنگی قيامت باشيد نه به فكر گرسنگی و تشنگی ديگران، آن را كه بايد در قدم های اوليه تأمين كرد.
□[۱] ـ اربعين شيخ بهايي، ص ۱۷۹، ح ۹.
□[۲] ـ من لا يحضر، ج ۲، ص ۷۳.
□[۳] ـ سورهٴ ق، آيهٴ ۳۰.
#حکمت_عبادات
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●روز پانزدهم ماه مبارک رمضان قلب ماه رمضان، قلب ماه خدا روز میلاد #امام_مجتبی علیه السلام در سال سوم پس از هجرت است؛ این نخستین فرزند در خانۀ امیرالمومنین و فاطمۀ زهرا صلوة الله علیهما، شخصیت بزرگی که پیامبر شیفتۀ حُسن او بود و او یکی از دو سید جوانان بهشت است.
□●به آنچه که در روایات و احادیث نقل شده پیغمبر اکرم فرمود «الحسن و الحسین هذان ابنان امامان سیّدی شباب اهل الجنّة قاما او قعدا» حسن و حسین علیهم السلام دو پسر من هستند، دو امامند، و سرور جوانان اهل بهشتند؛ چه قیام کنند، چه قعود.
یعنی آنچه آنها می کنند ملاک است؛ اگر قیام کنند و بجنگند، اگر قعود کنند و جنگ را متارکه کنند.
□●به هر حال امام مجتبی علیه السلام عِدلِ اباعبدالله الحسین علیه السلام است. به یک تعبیر که مستند به قول خود معصوم است از اباعبدالله الحسین علیه السلام افضل است.
□●وقتي که بنا به نقل زینب کبری سلام الله علیها در روز عاشورا در لحظات آخر که اباعبدالله می خواستند به میدان بروند بی قراری و بی تابی می کرد، حضرت اباعبدالله علیه السلام قریب به این مضمون فرمودند که «جدم رسول الله از من بهتر بود، از دنیا رفت و شما تحمل کردید، مادرم فاطمۀ زهرا از من بهتر بود، پدرم امیرالمومنین از من بهتر بودند و از دنیا رفتند و شما تحمل کردید، برادرم حسن ابن علی امام مجتبی از من بهتر بود و در فراق او شما تحمل کردید، بنابراین در غم شهادت من هم انتظار دارم که تحمل به خرج دهید.»
□●بنابراین فرمایش اباعبدالله الحسین علیه السلام امام مجتبی از اباعبدالله برتر بودند و می دانیم که در سخن امام معصوم اغراق و غلوی نیست.
□●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ٩٠●□(۱)
#امام_حسن
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●روز پانزدهم ماه مبارک رمضان قلب ماه رمضان، قلب ماه خدا روز میلاد #امام_مجتبی علیه السلام در سال سو
□●حال عظمت شخصیت اباعبدالله را هر چقدر می شناسیم که نمی توانیم به گرد شناخت عظمت آن بزرگوار برسیم و امام مجتبی بنا به فرمودۀ خود اباعبدالله علیه السلام برتر از اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده اند... منتها امام مجتبی امام غربت است و بی شک مظلومیتی که #امام_مجتبی متحمل شد از مظلومیت اباعبدالله الحسین علیه السلام کمتر نبود و دردی که آن حضرت کشید از دردی که امام حسین علیه السلام متحمل شد کمتر نبود؛ عدل و قرین آن بود.
□●در آن دوران نامردی ها و نامرادی ها، دوران سست عهدی ها با پیمان شکنی ها و دنیاپرستی ها و خود فروشی های در قبال تطمیع های حکومت پلید و فاسد معاویه خون به دل امام مجتبی کردند.
☑️به هر تقدیر روز پانزدهم ماه مبارک رمضان تنها تاریخی است که برای میلاد امام مجتبی علیه السلام در سال سوم پس از هجرت نقل شده است.
□●میلاد امام مجتبی علیه السلام را به محضر امیرالمومنین و فاطمۀ زهرا و به پیشگاه بقیّة الله الاعظم ارواحنا فداه و همۀ دلدادگان و ارادتمندان و سرسپردگان آستان امام مجتبی علیه السلام تهنیت عرض می کنم.
□●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ٩٠●□(۲)
#امام_حسن
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●پانزدهم ماه مبارک رمضان، روز حرکت مسلم بن عقیل علیهالسّلام از مکّه به سمت کوفه●■
■●مناسبت دیگری که در روز نیمهی ماه مبارک رمضان نقل شده است، روزی است که در سال شصتم هجری قمری، مسلم بن عقیل، یار وفادار و عظیم القدر اباعبدالله الحسین علیهالسّلام، به فرمان آن حضرت، مکّه را به سمت #کوفه ترک کرد.
■●این سفیرِ اباعبدالله الحسین علیهالسّلام، در پیِ نامههای دعوتِ چندین هزار امضایی که از جانب مردم کوفه برای حضرت رسیده بود، به امر #امام_حسین علیهالسّلام حرکت کرد تا به کوفه برود و وضعیت آن شهر را ارزیابی کند و خدمت حضرت گزارش دهد تا حضرت که قصد حرکت به آن سو را دارند، به استناد اطّلاعات بیشتری که از راه ظاهر کسب میشود، تصمیمگیری کنند.
■●در این روز #مسلم بن عقیل از مکّه حرکت کرد تا اینکه در روز پنجم شوّال وارد کوفه شد و استقبال عظیمی از او صورت گرفت و بیعتهای هزاران هزار نفریِ مردم کوفه با او و تعهّدِ بر جانبازیِ در راه اباعبدالله الحسین علیهالسّلام صورت گرفت؛ امّا پس از چند صباحی، با ورودِ پسر مرجانه به کوفه، ورق برگشت و غربت و مظلومیّت مسلم بن عقیل و شهادت مظلومانه و غریبانهی این نخستین شهید از سپاهِ اباعبدالله الحسین علیهالسّلام، واقع شد.
■●در محضر استاد مهدی طیب ۹۱/۰۵/۱۲●■
#مسلم_بن_عقیل
#سيره_و_تاريخ
#امام_حسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○امام حسن علیه السلام فرمودند○□
□إنََ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَ قَصََرَ آخَرُونَ فَخابُوا.
□خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدّه ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجّهی و سهل انگاری خسارت و ضرر مینمایند.
□○ابن شعبه ی حرانی، تحف العقول، ص ۲۳۶○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
سلام علیکم
طاعات قبول حق ان شاءالله
چون ممکنه دیر برسم به پست شبانه
اینکه پست های شب رو الان تقدیم کردم
در دعاهاتون حقیر رو هم یاد کنید✋
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش هفتم1⃣ ● رواياتى در باره شير دادن به فرزند و احكام آن و در تفسي
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش هشتم2⃣
●روایاتی در باره شیر دادن به فرزند و احکام آن
و نيز در همان كتاب از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در معناى همين جمله فرمود: وارث هم مانند خود متوفى نبايد زن مطلقه را آزار دهد، مثلا بگويد نمى گذارم بچه اش به ديدنش برود، و زن مطلقه هم وارث را نبايد آزار دهد، مثلا اگر ورثه چيزى نزد او دارند از دادنش مضايقه نكند، و ورثه نبايد بر آن كودك سخت بگيرند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 387
باز در كافى از حماد، از امام صادق (عليه السلام ) روايت آمده كه فرمود: بعد از فطام ديگر رضاعى نيست ، مى گويد : پرسيدم فدايت شوم فطام چيست ؟ فرمود: حولين - دو سال شيرخوارگى - كه خداوند فرموده است .
مولف : اينكه امام كلمه ((حولين )) را در جواب آورده خواسته است كه عبارت آيه را حكايت كرده باشد، و به همين جهت فرمود: آن حولين كه خدا فرموده وگرنه فطام به معناى از شير گرفتن است .
و در تفسير الدر المنثور است كه عبد الرزاق در كتاب مصنف و ابن عدى از جابر بن عبد الله روايت كرده اند كه گفت ، رسول خدا فرمود: بعد از حلم (رسيدن به حد بلوغ ) ديگر يتيمى باقى نمى ماند، يعنى وقتى طفل يتيم به حد بلوغ رسيد ديگر مشمول احكام خاص يتيمان نيست .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#قرآن آخرین برنامهی انسانسازی
○□سلسله بیانات آیتالله بهجت قدسسره در مورد #قرآن و #اهلبیت علیهمالسلام○□
□ویژه ماه مبارک رمضان
□○وای به حال کسانی که اهلبیت علیهمالسلام و کلمات آنها را به دیدهی عظمت و بزرگی ننگرند، یا نفهمند که چه خبر است! آیا امکان دارد تعشّق به قرآن پیدا کنیم و به اهلبیت علیهمالسلام پیدا نکنیم، یا به عکس؟!
□○اگر حُسن و جمال و بها در قرآن و محبت اهلبیت علیهمالسلام برای انسان مثل شاهنامه باشد و [کسی] نفهمد که در قرآن چه چیزهایی نهفته است، پس از انسانیت چه استفاده کرده است؟!
□○در محضر بهجت، ج۳، ص۲۱۱○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●آیةالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی رضوان الله علیه●□
□علّت اینکه خداوند برای مهمان خود گرسنگی را انتخاب کرده این است که نعمتی گواراتر و بالاتر از معرفت خدا و نزدیکی به او و ملاقاتش وجود ندارد و گرسنگی یکی از شرائط مهمّ رسیدن به آن است.
□●«المراقبات» ص ۱۵۷●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●تصدّق و اطعام در ماه مبارک رمضان●□
□●حضرت فرمود: «وتصدّقوا علي فقراءكم ومساكينكم» وظيفهٴ ديگر در اين ماه آن است كه به فقرا و مساكين صدقه بدهيد، اين تصديق نيز بايد با احترام و #قصد_قربت همراه باشد نه با تحقير يا ترحّم.
□●در بخش ديگری از اين خطبه پيامبر اسلام (صلی الله عليه و آله و سلم) همگان را به اطعام و دادن افطاری به روزه داران ترغيب می كند: «هر كس در ماه رمضان به خاطر خدا به روزه دار افطاری بدهد، خداوند #ثواب آزاد كردن بنده ای را به او می دهد و گناهان او را نيز می بخشد (شايد چون روزه دار خود را آزاد كرده است)»،
□●عرض كردند: يا رسول الله ما توانايی افطاری دادن نداريم چگونه به اين فيض برسيم؟ فرمود: از آتش جهنم خود را برهانيد هر چند به اندازه يك خرما يا نيمی از آن افطاری بدهيد.
#حکمت_عبادات
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۵) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۶)
■●به ما فرمودند: انتظار حضرت بقیه الله داشته باشید، یعنی #اعتلاء بفرمائید خودتان را به آن حضرت برسانید.
■●انتظار فرج آن حضرت بکشید یعنی اعتلای وجودی بفرمائید از ذیق وجودی در بیائید. سعۀ وجودی پیدا بفرمائید تا برای شما فرج و گشایش حاصل بشود (اَلَم نَشرَح لَکَ صَدرَک وَ وَضَعنا عَنکَ وِزرَک| سوره نشرح) .
#ادامه_دارد
■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۶) ■●به ما فرمودند: انتظار حضرت بقیه الله داشته
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۷)
■●و اگر می فرمایند منتظر حضرت بقیه الله باشید آن انتظار زمانی درست، اما در حقیقت انتظار به یک معنی برمی گردد به سورۀ مبارکۀ (اَلَم نَشرَح ) که از خودتان وِزر را، حد را ذیقی را، تنگ نظری را، به حد همدیگر تجاوز کردن را، از اینها خودتان را رها کنید. این وِزرها را از دوشتان که بار جان شماست نمی گذارد بالا بروید، خودتان را تنگ بار آوردید در زندان تک سلولی نفس گذاشتید خودتان را از این زندان در بیاورید، وِزر را از خودتان وَضع بفرمائید.
#ادامه_دارد
■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّـهُمَّ وَفِّقْنی فيهِ لِمُوافَقَةِ الاَْبْرارِ، وَجَنِّبْنی فيهِ مُرافَقَةَ الاَْشْرارِ، وَآوِنی فيهِ بِرَحْمَتِكَ اِلی دارِ الْقَرارِ، بِاِلـهِيَّتِکَ يا اِلهَ الْعالَمينَ.
□خدایا مرا در این روز به موافقت با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با اشرار دور بدار، و به حقّ رحمتت به بهشت دارالقرار منزل ده، به الهیّت و معبودیتت ای خدای عالمیان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ وَفِّقْنی فيهِ لِمُوافَقَةِ الاَْبْرارِ، وَجَنِّ
#شرح_دعاے_روز_شانزدهم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□«اَللّهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ»
خدایا ڪارے ڪن ڪہ من با افراد خوب موافقت ڪنم.
□مثلاً اگر در جایے رأیگیرے است. نگاہ ڪنیم ببینیم چہ ڪسے آدم خوبے است و خدمت خدا میڪند بہ او رأے دهم، نہ بہ آنهایے ڪہ بہ ما قول پست و مقام دادهاند.
□«وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ»
خدایا ڪارے ڪن من با بدها رفیق نشوم.
□جوان، با الوات ـ حتے اگر پسر عمویش باشد ـ رفاقت نڪند. حال چون «رحم» است، سلام و احوالپرسے ڪند؛ اما رفاقت نڪند. نمیشود قطع «رحم» ڪرد اما از متدیّنین رفیق انتخاب ڪنید.
□حواریون بہ حضرت مسیح (علیه السلام) گفتند ڪہ ما بہ چہ ڪسانے رفاقت ڪنیم
□حضرت مسیح فرمود:با ۳ نفر،
#اول ڪسے ڪہ نگاہ بہ او تو را بہ یاد خدا بیندازد.
#دوم ڪسے ڪہ حرف میزند علم شما را زیاد میڪند.
#سوم ڪسے ڪہ با عملش رغبت شما بہ آخرت را زیاد ڪنید.
□از امام صادق (علیه السلام) سؤال ڪردند ڪہ آیا اینڪہ نگاہ ڪردن بہ عالم عبادت است، صحت دارد؟
و امام در پاسخ فرمودند ڪہ ڪلیت ندارد. نگاہ ڪردن بہ صورت عالمے عبادت است ڪہ تو را بہ یاد خدا بیندازد.
□حدیث داریم ڪہ پیش هر عالمے ننشینید مگر اینڪہ شما را از چند چیز بہ چند چیز دعوت ڪند؛ از شڪ بہ یقین، از ریاڪارے بہ اخلاص، از رغبت بہ دنیا بہ زهد در دنیا.
□با ڪسے نشست و برخاست ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثهها چیزے بہ شما بیاموزد و با ڪسے مجالست و مباحثت ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثهها چیزے بہ شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با ڪسے ڪہ سواد ندارد بیفایدہ است. با ڪسے ڪہ علم میداند ولو اگر عمّامہ ندارد گفتوگو و رفاقت ڪنید.
□«وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِڪَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِڪَ یا الہ العالمین»
خدایا بہ رحمت خودت من را در بهشت جاے بدہ. بہ خدایے خودت.
□از خدا میخواهیم ڪہ بہ حق خدایے خودش، ما را در بهشت جاے بدہ.
@mohamad_hosein_tabatabaei