eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۳) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۴) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول.. ■و لذا یکی از اسرار انسان و قرآن این است که باید انسان اعتلای وجودی پیدا بفرماید و لذا در حقیقت فرج برگشتش به ما است نه به آن حضرت. یعنی اگر منتظریم که فرج حضرت فرا برسد به این معنی منتظریم که ما برویم باز بشویم. اگر منتظریم که حضرت بقیه الله ظهور بفرماید آن ظهور ظاهری شخصیِ شخص حضرت بقیه الله به عنوان یک فردی از افراد امام معصوم در مکۀ مکرمه آن امری است مسلّم. آن شک و شبهه بر نمی دارد طبق نصّ روایات. اما اگر بخواهیم یک مقداری حرف را بالاتر هم ببریم و در یک مرتبه نازلی توقف نکنیم، می فرمائید که در حقیقت منتظریم تا فرج امام زمان فرا برسد تا امام زمان ظهور بفرماید. .. ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۴) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۵) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نزول.. ■منظور از ، به ارتقاء وجودی ما برمی گردد نه اینکه فقط صِرف یک انتظار زمانی باشد که تا یک بزرگواری در مکه قیام بفرماید آن که البته، منتظر ظهور شخص حضرت از جنبۀ طول زمانی در مکانی به نام مکه مکرمه با تکیه بر خانۀ خدا با صوتی که نظام هستی بشنود، همه اینها باز معنی دارد، حرفی است مسلم. اما طبق این نحوه بحثی که به عرض تقدیم داشتیم برمیگردد به ، انتظار بر می گردد به .. .. ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●نقش روزه در باور قیامت●□ □●چون ماه مبارك رمضان از عظمت خاصی برخوردار است، حضرت در ماه شعبان می فرمايد: خودتان را آماده كرده و از خدا بخواهيد تا ماه رمضان را با و و مغفرتی كه می آيد، ادراك كنيد: «با نيّت ها و دلهايی پاك از خداوند طلب توفيق برای روزه و تلاوت قرآن نماييد. كسی كه از خداوند محروم بماند، در حقيقت شقاوتش كامل است. بياد تشنگی و گرسنگی باشيد».[۱] □●در بعضی از روايات ، آمده است: «روزه بگيريد، تا گرسنه شويد و درد گرسنگان را بچشيد»[۲]. اين به زبان ما سخن گفتن، و از قدمهای اوليه است وگرنه چرا بايد بگذاريم كسی گرسنه باشد و خودمان هميشه سير باشيم؟ □●در قيامت عدّه ای واقعاً هستند، غذا می خورند ولی سير نمی شوند، همان طور كه در دنيا هرگز سير نمی شدند. چون حسّ آز و طمع تمام شدنی نيست، در آخرت هم به صورت ﴿هلْ مِن مزيد﴾[۳] ظهور می كند. فرمود: شما به فكر گرسنگی و تشنگی قيامت باشيد نه به فكر گرسنگی و تشنگی ديگران، آن را كه بايد در قدم های اوليه تأمين كرد. □[۱] ـ اربعين شيخ بهايي، ص ۱۷۹، ح ۹. □[۲] ـ من لا يحضر، ج ۲، ص ۷۳. □[۳] ـ سورهٴ ق، آيهٴ ۳۰. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●روز پانزدهم ماه مبارک رمضان قلب ماه رمضان، قلب ماه خدا روز میلاد علیه السلام در سال سوم پس از هجرت است؛ این نخستین فرزند در خانۀ امیرالمومنین و فاطمۀ زهرا صلوة الله علیهما، شخصیت بزرگی که پیامبر شیفتۀ حُسن او بود و او یکی از دو سید جوانان بهشت است. □●به آنچه که در روایات و احادیث نقل شده پیغمبر اکرم فرمود «الحسن و الحسین هذان ابنان امامان سیّدی شباب اهل الجنّة قاما او قعدا» حسن و حسین علیهم السلام دو پسر من هستند، دو امامند، و سرور جوانان اهل بهشتند؛ چه قیام کنند، چه قعود. یعنی آنچه آنها می کنند ملاک است؛ اگر قیام کنند و بجنگند، اگر قعود کنند و جنگ را متارکه کنند. □●به هر حال امام مجتبی علیه السلام عِدلِ اباعبدالله الحسین علیه السلام است. به یک تعبیر که مستند به قول خود معصوم است از اباعبدالله الحسین علیه السلام افضل است. □●وقتي که بنا به نقل زینب کبری سلام الله علیها در روز عاشورا در لحظات آخر که اباعبدالله می خواستند به میدان بروند بی قراری و بی تابی می کرد، حضرت اباعبدالله علیه السلام قریب به این مضمون فرمودند که «جدم رسول الله از من بهتر بود، از دنیا رفت و شما تحمل کردید، مادرم فاطمۀ زهرا از من بهتر بود، پدرم امیرالمومنین از من بهتر بودند و از دنیا رفتند و شما تحمل کردید، برادرم حسن ابن علی امام مجتبی از من بهتر بود و در فراق او شما تحمل کردید، بنابراین در غم شهادت من هم انتظار دارم که تحمل به خرج دهید.» □●بنابراین فرمایش اباعبدالله الحسین علیه السلام امام مجتبی از اباعبدالله برتر بودند و می دانیم که در سخن امام معصوم اغراق و غلوی نیست. □●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ٩٠●□(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●روز پانزدهم ماه مبارک رمضان قلب ماه رمضان، قلب ماه خدا روز میلاد #امام_مجتبی علیه السلام در سال سو
□●حال عظمت شخصیت اباعبدالله را هر چقدر می شناسیم که نمی توانیم به گرد شناخت عظمت آن بزرگوار برسیم و امام مجتبی بنا به فرمودۀ خود اباعبدالله علیه السلام برتر از اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده اند... منتها امام مجتبی امام غربت است و بی شک مظلومیتی که متحمل شد از مظلومیت اباعبدالله الحسین علیه السلام کمتر نبود و دردی که آن حضرت کشید از دردی که امام حسین علیه السلام متحمل شد کمتر نبود؛ عدل و قرین آن بود. □●در آن دوران نامردی ها و نامرادی ها، دوران سست عهدی ها با پیمان شکنی ها و دنیاپرستی ها و خود فروشی های در قبال تطمیع های حکومت پلید و فاسد معاویه خون به دل امام مجتبی کردند. ☑️به هر تقدیر روز پانزدهم ماه مبارک رمضان تنها تاریخی است که برای میلاد امام مجتبی علیه السلام در سال سوم پس از هجرت نقل شده است. □●میلاد امام مجتبی علیه السلام را به محضر امیرالمومنین و فاطمۀ زهرا و به پیشگاه بقیّة الله الاعظم ارواحنا فداه و همۀ دلدادگان و ارادتمندان و سرسپردگان آستان امام مجتبی علیه السلام تهنیت عرض می کنم. □●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ٩٠●□(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
■●پانزدهم ماه مبارک رمضان، روز حرکت مسلم بن عقیل علیه‌السّلام از مکّه به سمت کوفه●■ ■●مناسبت دیگری که در روز نیمه‌ی ماه مبارک رمضان نقل شده است، روزی است که در سال شصتم هجری قمری، مسلم بن عقیل، یار وفادار و عظیم ‌القدر اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام، به فرمان آن حضرت، مکّه را به سمت ترک کرد. ■●این سفیرِ اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام، در پیِ نامه‌های دعوتِ چندین هزار امضایی که از جانب مردم کوفه برای حضرت رسیده بود، به امر علیه‌السّلام حرکت کرد تا به کوفه برود و وضعیت آن شهر را ارزیابی کند و خدمت حضرت گزارش دهد تا حضرت که قصد حرکت به آن سو را دارند، به استناد اطّلاعات بیشتری که از راه ظاهر کسب می‌شود، تصمیم‌گیری کنند. ■●در این روز بن عقیل از مکّه حرکت کرد تا اینکه در روز پنجم شوّال وارد کوفه شد و استقبال عظیمی از او صورت گرفت و بیعت‌های هزاران هزار نفریِ مردم کوفه با او و تعهّدِ بر جانبازیِ در راه اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام صورت گرفت؛ امّا پس از چند صباحی، با ورودِ پسر مرجانه به کوفه، ورق برگشت و غربت و مظلومیّت مسلم بن عقیل و شهادت مظلومانه و غریبانه‌ی این نخستین شهید از سپاهِ اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام، واقع شد. ■●در محضر استاد مهدی طیب ۹۱/۰۵/۱۲●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○امام حسن علیه السلام فرمودند○□ □إنََ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَ قَصََرَ آخَرُونَ فَخابُوا. □خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدّه ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجّهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می‌نمایند. □○ابن شعبه ی حرانی، تحف العقول، ص ۲۳۶○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○شد کریم دو جهان بین خدایان کَرَم ... ○حسن از بس که به هنگام کَرَم گفت؛ علی... #یاعلی✋ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
سلام علیکم طاعات قبول حق ان شاءالله چون ممکنه دیر برسم به پست شبانه اینکه پست های شب رو الان تقدیم کردم در دعاهاتون حقیر رو هم یاد کنید✋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش هفتم1⃣ ● رواياتى در باره شير دادن به فرزند و احكام آن و در تفسي
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش هشتم2⃣ ●روایاتی در باره شیر دادن به فرزند و احکام آن و نيز در همان كتاب از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در معناى همين جمله فرمود: وارث هم مانند خود متوفى نبايد زن مطلقه را آزار دهد، مثلا بگويد نمى گذارم بچه اش به ديدنش برود، و زن مطلقه هم وارث را نبايد آزار دهد، مثلا اگر ورثه چيزى نزد او دارند از دادنش مضايقه نكند، و ورثه نبايد بر آن كودك سخت بگيرند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 387 باز در كافى از حماد، از امام صادق (عليه السلام ) روايت آمده كه فرمود: بعد از فطام ديگر رضاعى نيست ، مى گويد : پرسيدم فدايت شوم فطام چيست ؟ فرمود: حولين - دو سال شيرخوارگى - كه خداوند فرموده است . مولف : اينكه امام كلمه ((حولين )) را در جواب آورده خواسته است كه عبارت آيه را حكايت كرده باشد، و به همين جهت فرمود: آن حولين كه خدا فرموده وگرنه فطام به معناى از شير گرفتن است . و در تفسير الدر المنثور است كه عبد الرزاق در كتاب مصنف و ابن عدى از جابر بن عبد الله روايت كرده اند كه گفت ، رسول خدا فرمود: بعد از حلم (رسيدن به حد بلوغ ) ديگر يتيمى باقى نمى ماند، يعنى وقتى طفل يتيم به حد بلوغ رسيد ديگر مشمول احكام خاص يتيمان نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
آخرین برنامه‌ی انسان‌سازی ○□سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام○□ □ویژه ماه مبارک رمضان □○وای به حال کسانی که اهل‌بیت علیهم‌السلام و کلمات آنها را به دیده‌ی عظمت و بزرگی ننگرند، یا نفهمند که چه خبر است! آیا امکان دارد تعشّق به قرآن پیدا کنیم و به اهل‌بیت علیهم‌السلام پیدا نکنیم، یا به عکس؟! □○اگر حُسن و جمال و بها در قرآن و محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام برای انسان مثل شاهنامه باشد و [کسی] نفهمد که در قرآن چه چیزهایی نهفته است، پس از انسانیت چه استفاده کرده است؟! □○در محضر بهجت، ج۳، ص۲۱۱○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●آیةالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی رضوان الله علیه●□ □علّت اینکه خداوند برای مهمان خود گرسنگی را انتخاب کرده این است که نعمتی گواراتر و بالاتر از معرفت خدا و نزدیکی به او و ملاقاتش وجود ندارد و گرسنگی یکی از شرائط مهمّ رسیدن به آن است. □●«المراقبات» ص ۱۵۷●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●تصدّق و اطعام در ماه مبارک رمضان●□ □●حضرت فرمود: «وتصدّقوا علي فقراءكم ومساكينكم» وظيفهٴ ديگر در اين ماه آن است كه به فقرا و مساكين صدقه بدهيد، اين تصديق نيز بايد با احترام و همراه باشد نه با تحقير يا ترحّم. □●در بخش ديگری از اين خطبه پيامبر اسلام (صلی الله عليه و آله و سلم) همگان را به اطعام و دادن افطاری به روزه داران ترغيب می كند: «هر كس در ماه رمضان به خاطر خدا به روزه دار افطاری بدهد، خداوند آزاد كردن بنده ای را به او می دهد و گناهان او را نيز می بخشد (شايد چون روزه دار خود را آزاد كرده است)»، □●عرض كردند: يا رسول الله ما توانايی افطاری دادن نداريم چگونه به اين فيض برسيم؟ فرمود: از آتش جهنم خود را برهانيد هر چند به اندازه يك خرما يا نيمی از آن افطاری بدهيد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۵) ■مامنتظرفرج حضرت بقیه الله هستیم نه منتظر نز
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۶) ■●به ما فرمودند: انتظار حضرت بقیه الله داشته باشید، یعنی بفرمائید خودتان را به آن حضرت برسانید. ■●انتظار فرج آن حضرت بکشید یعنی اعتلای وجودی بفرمائید از ذیق وجودی در بیائید. سعۀ وجودی پیدا بفرمائید تا برای شما فرج و گشایش حاصل بشود (اَلَم نَشرَح لَکَ صَدرَک وَ وَضَعنا عَنکَ وِزرَک| سوره نشرح) . ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۶) ■●به ما فرمودند: انتظار حضرت بقیه الله داشته
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۷) ■●و اگر می فرمایند منتظر حضرت بقیه الله باشید آن انتظار زمانی درست، اما در حقیقت انتظار به یک معنی برمی گردد به سورۀ مبارکۀ (اَلَم نَشرَح ) که از خودتان وِزر را، حد را ذیقی را، تنگ نظری را، به حد همدیگر تجاوز کردن را، از اینها خودتان را رها کنید. این وِزرها را از دوشتان که بار جان شماست نمی گذارد بالا بروید، خودتان را تنگ بار آوردید در زندان تک سلولی نفس گذاشتید خودتان را از این زندان در بیاورید، وِزر را از خودتان وَضع بفرمائید. ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ وَفِّقْنی فيهِ لِمُوافَقَةِ الاَْبْرارِ، وَجَنِّبْنی فيهِ مُرافَقَةَ الاَْشْرارِ، وَآوِنی فيهِ بِرَحْمَتِكَ اِلی دارِ الْقَرارِ، بِاِلـهِيَّتِکَ يا اِلهَ الْعالَمينَ. □خدایا مرا در این روز به موافقت با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با اشرار دور بدار، و به حقّ رحمتت به بهشت دارالقرار منزل ده، به الهیّت و معبودیتت ای خدای عالمیان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ وَفِّقْنی فيهِ لِمُوافَقَةِ الاَْبْرارِ، وَجَنِّ
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ □«اَللّهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ» خدایا ڪارے ڪن ڪہ من با افراد خوب موافقت ڪنم. □مثلاً اگر در جایے رأی‌گیرے است. نگاہ ڪنیم ببینیم چہ ڪسے آدم خوبے است و خدمت خدا می‌ڪند بہ او رأے دهم، نہ بہ آنهایے ڪہ بہ ما قول پست و مقام داده‌اند. □«وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ» خدایا ڪارے ڪن من با بدها رفیق نشوم. □جوان‌، با الوات ـ حتے اگر پسر عمویش باشد ـ رفاقت نڪند. حال چون «رحم» ‌است، سلام و احوالپرسے ڪند؛ اما رفاقت نڪند. نمی‌شود قطع «رحم» ڪرد اما از متدیّنین رفیق انتخاب ڪنید. □حواریون بہ حضرت مسیح (علیه السلام) گفتند ڪہ ما بہ چہ ڪسانے رفاقت ڪنیم □حضرت مسیح فرمود:با ۳ نفر، ڪسے ڪہ نگاہ بہ او تو را بہ یاد خدا بیندازد. ڪسے ڪہ حرف می‌زند علم شما را زیاد می‌ڪند. ڪسے ڪہ با عملش رغبت شما بہ آخرت را زیاد ڪنید. □از امام صادق (علیه السلام) سؤال ڪردند ڪہ آیا اینڪہ نگاہ ڪردن بہ عالم عبادت است، صحت دارد؟ و امام در پاسخ فرمودند ڪہ ڪلیت ندارد. نگاہ ڪردن بہ صورت عالمے عبادت است ڪہ تو را بہ یاد خدا بیندازد. □حدیث داریم ڪہ پیش هر عالمے ننشینید مگر اینڪہ شما را از چند چیز بہ چند چیز دعوت ڪند؛ از شڪ بہ یقین، از ریاڪارے بہ اخلاص، از رغبت بہ دنیا بہ زهد در دنیا. □با ڪسے نشست و برخاست ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثه‌ها چیزے بہ شما بیاموزد و با ڪسے مجالست و مباحثت ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثه‌ها چیزے بہ شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با ڪسے ڪہ سواد ندارد بی‌فایدہ است. با ڪسے ڪہ علم می‌داند ولو اگر عمّامہ ندارد گفت‌وگو و رفاقت ڪنید. □«وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِڪَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِڪَ یا الہ العالمین» خدایا بہ رحمت خودت من را در بهشت جاے بدہ. بہ خدایے خودت. □از خدا می‌خواهیم ڪہ بہ حق خدایے خودش، ما را در بهشت جاے بدہ. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۷) ■●و اگر می فرمایند منتظر حضرت بقیه الله باشی
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۸) ■●همانطور که یک مادر فرزند را وَضع می کند، می نهد و خودش را آزاد می سازد و شرح پیدا می کند و رها می گردد، شما هم وِزرها را، حدود را، ذیقی را، تنگ نظری را، کمیّت را، کم بودن را از خودتان وَضع کنید خودتان را که رها فرمودید، می شوید شرح وجودی پیدا می کنید اطلاق می یابید در   قرار می گیرید با وجود منزل صراه  اعتلای وجودی پیدا می کنید .  ■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○وضو نور است و وضوی روی وضو، نُورٌ عَلی نُورٍ. زکات و خمس هم وضوی مال است که آن را پاک میکند. زکات بدن هم روزه است. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ □○تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei