eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■● از نقش آسمان در زندگی زمینیان سخن میگوید. اینکه شبی وجود دارد که زندگی انسانها در آن شب مقدّر میشود؛ تقدیر میشود که در زندگی انسان چه رخ دهد. ■●بنابراین لیلة_القدر درست نقطه مقابل آن تفکّری قرار گرفته است که میگوید همه چیز را خود بشر رقم میزند و خدایی در کار نیست؛ تقدیری در کار نیست. ■●لیلة القدر در عصر ما این پیام را دارد که اِی بشر، همه چیز در دست تو نیست. بدان که مقدّرات زمینیان در آسمان رقم میخورد. اَرزاق و آجال انسانها را در لیلة القدر معین میکنند و این آموزه ی بسیار مهمّی است؛ حضور و نقش آسمان در زندگی زمینیان، توجّه بسیار بزرگی است که لیلة القدر به انسان امروز میدهد. ■●بر خلاف آنچه شعارش بعد از رنسانس داده شد و امروز داریم نتایج آن و تجربه ی تلخ زندگی چند سده ی بعد از آن را می بینیم؛ زندگی سرشار از قساوت و بیرحمی، سرشار از آلودگی و تباهی. ■●استاد مهدی طيب _جلسه ٢٧ مرداد ٩١●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ نَبِّهْنی فيهِ لِبَرَكاتِ اَسْحارِهِ وَنَوِّرْ فيهِ قَلْبی بِضيآءِ اَنْوارِهِ، وَخُذْ بِكُلِّ اَعْضآئی اِلیَ اتِّباعِ اثارِه،ِ بِنُورِكَ يا مُنَوِّرَ قُلـُوبِ الْعارِفينَ. □خدایا مرا در این ماه به برکت‌های سحرهایش آگاه کن، و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش، و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نورت ای روشنی بخش دل‌های عارفان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ نَبِّهْنی فيهِ لِبَرَكاتِ اَسْحارِهِ وَنَوِّرْ فيهِ ق
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللَّهُمَّ نَبِّهْنِے فِیهِ لِبَرَڪَاتِ أَسْحَارِہ خدایا مرا متنبہ ڪن تا از برڪات سحرهاے ماہ رمضان استفادہ ڪنم، و اهل سحر باشم و طورے نباشد ڪہ فقط براے سحرے خوردن بلند شوم و اهل نماز شب و دعاے سحر نباشم، سعے ڪنید در طول سال از سحر ها استفادہ ڪنید. ○هر گنج سعادت ڪہ خدا داد بہ حافظ ○از یُمن دعاے شب  و ورد سحرے بود □خدایا توفیق بهرہ بردارے از برڪات سحر را روزے من ڪن؛ حتے ڪسانے ڪہ نمے توانند روزہ بگیرند، سحرها بیدار باشند تا از برڪات سحر استفادہ ڪنند. □وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِے بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ خدایا قلب مرا نورانے ڪن بہ روشنایے انوار سحر □بخاطر اینڪہ سحر یڪ نورانیتے دارد، خدایا بہ آن نور سحر قسمت مے دهم ڪه  قلب ما را نورانے ڪن، الان قلبهاے ما زنگ زدہ است، الان من خودم را مے گویم قلب من هم دچار زنگار است، خود من بہ احوالات گذشتہ خودم ڪہ نگاہ مے ڪنم مے بینم ڪہ آن آدم چهل سال پیش نیستم، دعاے ڪمیل را ڪہ مے خواندم شاید حدود سہ ساعت طول مے ڪشید و اصلا یڪ پلڪ بر هم زدن خستہ نمے شدم؛ □شصت و سہ سال قبل ڪہ در مشهد بودم، مرحوم ڪلباسچی- ڪہ شرحے بر دعاے ڪمیل هم از ایشان منتشر شدہ است بہ نام «انیس اللیل» - در صحن مسجد گوهرشاد دعاے ڪمیل مے خواندند آن هم از حفظ و با چہ حال و هوایے! اما الان ڪہ بہ خودم ڪہ نگاہ مے ڪنم دیگر آن حال نیست! محیط چہ ڪارها ڪہ با ما نمے ڪند! چرا چشم ما آلودہ شدہ؟! چرا گوش ما آلودہ شدہ؟! و ... همہ چیز ما عوض شدہ است. □لذا دعا، دعاے خیلے خوبے است ڪہ از خدا بخواهیم قلب و دل ما را نورانے ڪند. □وَ خُذْ بِڪُلِّ أَعْضَائِے إِلَے اتِّبَاعِ آثَارِهِ خدایا تمامے اعضاء مرا طورے قرار بدہ ڪہ از آثار تو پیروے ڪنم □طورے باشم ڪہ چشم و دست و ... همہ اعضاء و جوارحم از آثار و برڪات تو پیروے ڪند. □بِنُورِڪَ؛  اما بہ نور خودت □خدایا تو را بہ نور خودت قسم مے دهم ڪہ این حاجت من را برآوردہ ڪنے! ممڪن است بپرسے ڪہ مگر خدا نور دارد؟ مے گویم: بلہ «اللہ نور السموات و الارض» □یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِین اے خدایے ڪہ بہ نور خودت قلب عارفین را نورانے ڪردہ اے □منظور از عارف ڪسے نیست ڪہ از عرفان دم مے زند و حرف از وادے عشق مے زند و خود آراستہ بہ آداب اهل معرفت نیست؛ گاهے امام از عرفان مے گوید و یڪ زمانے آدمے ڪہ محاسن ندارد از عرفان دم مے زند! و بین این دو تفاوت است. □شما جوانان، الان ڪہ دل هاے شما پاڪ و نورانے است مواظبت از حریم قلب تان ڪنید و درے محڪم و آهنین بر آن بسازید تا شیطان بر دل شما راہ پیدا نڪند و اگر امروز و فردا بڪنید، دیر مے شود، □در روایت آمدہ است ڪہ عمر بہ چهل سالگے ڪہ رسید شیطان بر پیشانے شخص گناہ ڪار بوسہ مے زند و مے گوید، ڪار تو دیگر تمام شدہ است؛ چرا ڪہ دل تبدیل بہ ویرانہ شدہ است و خرابہ اے بیش نیست. خوشا بحال جوان هایے ڪہ قدر نعمت جوانے را مے دانند. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اعمال مشترک شب‌های قدر●■ ■اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد انجام داد، و ديگر اعمالى كه مخصوص به هر يک از شب‌هاى قدر است. و اما اعمال مشترک: ■۱- غسل. ■علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد، كه نماز شام را با غسل بخواند. ■۲- دو ركعت نماز، در هر ركعت: ■سوره «حمد» ۱ مرتبه ■سوره «توحيد» ۷ مرتبه ■و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد: ■« أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتوبُ الَيْهِ » ■در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد. ■۳- قرآن مجيد را بگشاید و در برابر خود گرفته و بگويد: ■«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» ■خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات، و آنچه در آن است، و در آن است نام بزرگترت، و نام هاى نيكوی تو و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، كه مرا از آزادشدگان از آتش قرار دهى. . ■۴- مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و بگوید: ■« اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ » ■خدايا به حقّ اين قرآن و به حقّ كسی كه آن را بر او فرستادى، و به حقّ هر مؤمنى كه در آن او را ستودى، و به حقّ تو بر آنان که احدى شناساتر به حقّ تو از خودت نيست. : ■«بكَ يَا اللهُ» ده مرتبه ■«بمُحَمَّدٍ» ده مرتبه ■«بعَلِیٍّ» ده مرتبه ■«بفَاطِمَةَ» ده مرتبه ■«بالْحَسَنِ» ده مرتبه ■«بالْحُسَيْنِ» ده مرتبه ■«بععَلِیٍّ بْنِ الْحُسَيْنِ» ده مرتبه ■«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ■«بجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ■«بمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ» ده مرتبه ■«بعَلِیٍّ بْنِ مُوسَى» ده مرتبه ■«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ■«بعَلِیٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ■«بالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ■«بالْحُجَّةِ» ده مرتبه ■پس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد. ■۵- زیارت حضرت سيدالشهّدا عليه السّلام. ■در روايت آمده است هنگامى كه شب قدر می‌شود، منادى از آسمان هفتم از پشت عَرْش ندا سر مى‌دهد كه خدا هر كه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد. ■۶- اين شب‌ها را احياء بدارد. ■روايت شده هر كه شب قدر را احياء بدارد، گناهانش آمرزيده مى‌شود، هر چند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و پيمانه درياها باشد. ■۷- صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه سوره «توحيد» بخواند. ■۸- اين دعا را بخواند: ■« اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءً، أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِيلَتِی، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَيْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِی وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ » ■این دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شب‌ها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند. ■۹- دعاى جوشن كبير. ■و علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شب‌ها، درخواست آمرزش و دعا است، برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده‌اند و چه آنان كه از دنيا رفته‌اند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند. روايت شده كه خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم عرض شد: اگر شب قدر را يافتم، از خداى خود چه بخواهم؟ فرمود: عافيت. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان●■ ■اين شبِ با عظمت، آغاز شب‌هاى قدر است. شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت آن يافت نمى‌شود و عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدير امور سال در اين شب صورت می‌گيرد، و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می‌آيند، و به محضر امام زمان ارواحنافداه مى‌رسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می‌دارند. ■علاوه بر اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال خاص این شب عبارتند از: ■ - گفتن صد مرتبه: ■« أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » از خدا پروردگارم آمرزش مى‌طلبم و به سوى او باز می‌گردم ■ - گفتن صد مرتبه: ■« اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ » خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن ■ - بخواند این دعا را: « يا ذَا الَّذِی كَانَ قَبْلَ كُلِّ شَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْیءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَ يَفْنَى كُلُّ شَیْءٍ، يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لاَ فِی الْأَرَضِينَ السُّفْلَى وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَيْنَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ، لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلاَّ أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَةً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ. » ■اى آنكه پيش از هر چيز بوده، سپس هر چيز را آفريد و او باقى است و هر چيز فانى شود، اى آنكه به مانند او چيزى نيست، اى آنكه در آسمان‌هاى بلند و نه در زمين‌هاى پست و نه بالاى آنها و نه در زير آنها و نه در ميان آنها معبودِ حقّى كه پرستش شود جز او نيست، حمد مر توراست، آن سپاس كه جز تو كس نتواند آن را شمرد، پس درود فرست بر محمّد (صلی الله علیه وآله) و آل محمّد، درودى كه جز تو كس نتواند آن را شمرد. ■ - اين دعا را بخواند: « اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی كَذَا وَ كَذَا. » ■خدايا مقرّر فرما در آنچه حكم می‌كنى و تقدير می‌نمايى از فرمان حتمى، و در آنچه جدا می‌كنى از كار حكيمانه در شب قدر، و در آن حكم حتمی كه برگشت و تغييرى ندارد، كه مرا از حاجيان خانه محترمت بنويسى، حاجيانى كه حجّشان قبول، سعیشان پذيرفته، گناهانشان آمرزيده، بدی‌هايشان ناديده گرفته شده است، و در آنچه حكم می‌كنى و تقدير مى‌نمايى، مقرّر فرما كه عمرم را طولانى نمايى، و در روزى‌ام بر من وسعت بخشى، و با من چنين و چنان كنى. و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را بيان كند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○وقتی به لَیلَةُالقَدر رسیدی، روح انسانیّت در تو دمیده میشود و ملائکه بر تو فرود میآیند و به تو تبریک میگویند و سجدهات میکنند. □○فَاِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَختُ فیهِ مِن رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ، فَسَجَدَ المَلائِکَةُ کُلُّهُم اَجمَعُونَ: پس چون او را متعادل و متناسب ساختم و در او از روح خود دمیدم، سجدهاش کنید. پس ملائکه دستهجمعی بر او سجده کردند. □○تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ اَمرٍ سَلامٌ هِیََ: ملائکه و روح در شب قدر به اذن پروردگارشان برای هر کار مقدّری فرود میآیند و آن شب مبارک و سلامت است، □○حَتّی مَطلَعِ الفَجرِ: تا طلوع سپیدهدم صبح. یعنی این نزول ملائکه و تبریک گفتن و سجده کردن تا صبح قیامت ادامه دارد. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□سخنان علامه حسنزاده حفظه الله پیرامون شب قدر□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□اللَّهُمَّ العَن قَتَلَةَ أميرِ المُؤمِنينَ (١٠٠ مرتبه) مراقبه شب نوزدهم□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●بنا به آنچه روایت شده است؛ امیرالمومنین علیه السلام، در منزل یکی از دخترانشان، امّ کلثوم سلام‌الله‌علیها افطار میهمان بودند. ■●امّ کلثوم سلام‌الله‌علیها برای پذیراییِ حضرت، ظرف شیری و اندکی نمک طعام قرار داده بود و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به دخترشان فرمودند: عزیز دل من تا به حال کِی سابقه داشته است پدرت بر سر سفره‌یی بنشیند که دو نوع خورش بر سر آن باشد؟! هم شیر قرار داده‌ای؛ هم نمک طعام؟! ■●و وقتی امّ کلثوم خم شد که نمک طعام را بردارند؛ امیرالمؤمنین فرمودند: نه عزیزم، ظرف شیر را بردار؛ و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام آن شب را با نان جوین و اندکی نمک افطار کردند و تا سحرگاهان به راز و نیازِ با خدا مشغول بودند. ■●هر از چند گاهی از اتاق بیرون می‌آمدند؛ سر به سوی آسمان می‌کردند و می‌فرمودند: نه به من دروغ گفته شده است و نه من دروغ می‌گویم؛ هنگام عملی شدن وعده‌ای که به من داده شده، فرا رسیده است. ■●هنگامی که دختر حضرت متوجّه آن صحبت‌ها و حال منقلب امیرالمؤمنین علیه‌السّلام شد و دید امیرالمؤمنین خود را برای رفتن به مسجد آماده می‌کنند؛ ملتمسانه از حضرت خواست که امشب به مسجد نروید! بگذارید شخص دیگری برود؛ حسن بن علی، برادر بزرگوارم را می‌فرستیم؛ دیگری را می‌فرستیم نماز صبح بگذارد. امّا امیرالمؤمنین علیه‌السّلام نپذیرفتند. ، : ■●«أيَّ يَوْمَيَّ مِنَ الْمَوْتِ أفِرُّ»؛ کدام یک از دو روز، منِ علی از مرگ فرار کنم؟ ■●«أ يَوْمَ لَمْ يُقْدَرْ أمْ يَوْمَ قُدِرَ»؛ روزی که در آن مرگ من مقدّر نشده است یا روزی که مقدّر شده است؟ ■●«يَوْمَ ما قُدِّرَ لُمْ أخْشَى الرَّدَىٰ»؛ روزی که مرگ برای من مقدّر نیست، از چه بهراسم؟ ترسی وجود ندارد. ■●«وَ إذا قُدِّرَ لَمْ يُغْنِ الْحَذَرُ» (۱) و زمانی که مرگِ منِ علی در آن مقدّر شده است، حذر کردن و گریز در آن فایده‌ای ندارد. ■●لذا پیشنهاد دختر دلبندشان را نپذیرفتند. خود را برای رفتن آماده کردند. .... ■در محضر استاد مهدی طیب ۱۲ مرداد ۹۱■ ■●شیخ صدوق، توحید، ص ۳۷۵ علیه السلام ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●بنا به آنچه روایت شده است؛ امیرالمومنین علیه السلام، #شب_نوزدهم در منزل یکی از دخترانشان، امّ کلثو
■●وقتی امیرالمومنین علیه السلام به صحن آمدند، مرغابی‌هایی که امّ کلثوم سلام‌الله‌علیها در خانه داشت، شروع به صیحه زدن کردند و ملتمسانه دامن قبای امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را گرفتند. گویا به امیرالمؤمنین علیه‌السّلام التماس می‌کردند که علی جان، به مسجد نرو. ■●وقتی امّ کلثوم سلام‌الله‌علیها آمد تا آنها را پراکنده کند؛ بنا به نقل، امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فرمودند: ■●اینها صیحه ‌زنندگانی هستند که بعد از آن گریه‌هایی برپا خواهد شد و سفارش مرغابی‌ها را به دخترشان کردند که خوب از آنها نگهداری کند. (۱) ■●وقتی حضرت خواستند از درِ خانه بیرون بیایند، شال کمرشان به قلاّب در گرفت و باز شد. گویا در خانه هم به حضرت علی علیه‌السّلام التماس می‌کرد که علی جان نرو! ■●بنا به آنچه نقل شده است؛ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در حالی که شال کمرش را محکم می‌کرد به خود خطاب می‌فرمود: ■●«اُشْـدُدْ حَیازیمَکَ لِلْـمَوتِ، فَـاِنَّ الْمَـوْتَ لاقِیـکا » (۲)؛  ■●علی کمر خودت را برای مرگ محکم ببند که مرگ به ملاقات تو آمده است. ■●در محضر استاد مهدی طیب ۱۲ مرداد ۹۱●■ ■ ۱. مجلسی، بحار، ج ۴۲، ص۲۴۶ ■۲.مجلسی، بحار، ج ۴۲، ص ۲۷۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
○ای ماه سر به مهر ○سر از سجده بر مدار! ○پشت سرت کسی ست ○که کند... @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول1⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و در تهذيب از امام باقر (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: در تمامى اقسام نكاح ، وقتى شوهر مى ميرد بر زن واجب است كه چهار ماه و ده روز عده نگهدارد، چه عقد دائم باشد و چه متعه و چه ملكيت ، و آن زن چه آزاد باشد و چه كنيز. و در تفسير عياشى از محمد بن مسلم از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه گفت : بحضورش عرضه داشتم : فدايت شوم چطور شد كه عده زن مطلقه ، سه حيض و يا سه ماه شد، و عده زن شوهر مرده چهار ماه و ده روز؟ فرمود: اما سه حيض مطلقه براى اين بود كه رحم وى از فرزند استبراء شود، و معلوم گردد كه از شوهرش حامله نيست ، چون درست است كه زن حامله هم ممكن است حيض ببيند، اما ممكن نيست سه ماه پشت سر هم حيض شود، و اگر حيض شود معلوم مى گردد كه حامله نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول1⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و در تهذيب از اما
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش اول2⃣ ● رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده و اما عده زن شوهر مرده ، از اين رو چهار ماه و ده روز شد كه : خداى تعالى يك جا به نفع زن حكم كرده ، و در جاى ديگر به نفع مرد، به ضرر زن حكم نموده است تا در مساله ايلاء رعايت عدالت شده باشد، كه شوهر به منظور اذيت و ضرر رساندن به زن سوگند مى خورد كه تا ابد با او نزديكى نكند، خداى تعالى به نفع زن ((ابد)) را محدود به چهار ماه كرده ، و فرموده : ((للذين يولون من نسائهم تربص اربعه اشهر))، در نتيجه هرگز براى هيچ مردى جائز نيست كه بيش از چهار ماه زن خود را معطل كند، چون خداى تعالى كه خالق زنان است مى داند منتهى صبر زنان در دورى از مردان چهار ماه است ، و جاى ديگر به ضرر او حكم كرده ، چون به او دستور داده كه هر گاه شوهرش فوت كرد، چهار ماه و ده روز عده نگهدارد، پس در عده وفات همان را از او گرفته كه در مساله ايلاء به او داده است ، و از شوهرش هم همان را در ايلاء گرفته كه در هنگام مرگش به او داده است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 389 مولف : اين معنا از حضرت رضا و حضرت هادى (عليه السلام ) نيز به طرقى ديگر نقل شده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □○از (ره) سؤال کردم که بالأخره چه کار کنیم؟ □○ایشان آن شعر معروف را خواندند که: ○ای خواجه چو جویی زشب قدر نشانی ○هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی □○ایشان واقعاً همین‌طور بودند و هر شب برنامه‌های عبادی و شب‌زنده‌داری داشتند؛ به همین خاطر شب‌های دیگرشان تقریباً با شب‌های قدرشان فرقی نمی‌کرد. البته در شب‌های قدر به عبادت‌های مخصوص همان شب هم می‌پرداختند. □○به‌نقل از یکی از اطرافیان ایشان○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●در شب قدر چه چیزی از خداوند متعال بخواهیم؟●■ ■قِيلَ لِلنَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم: إِنْ أَنَا أَدْرَكْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّي قَالَ: الْعَافِيَةَ. ■به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: « ». ■مستدرك الوسائل،ج۷،ص۴۵۸■ ☑️هر چه از خدا مى خواهيم در او عافيت را قيد كنيم. ■ يعنى فلاح و رستگارى؛ ممكن است انسان طول عمر داشته باشد، امّا طول عمر براى او عافيت نباشد؛ مال زياد داشته باشد، آن مال زياد موجب گرفتارى و نكبت و ضيقِ معيشت و تاريكى دل او باشد، پس بنابراين عافيت نيست؛ ممكن است انسان جاه و جلال داشته باشد وليكن آن جاه و جلال او را به جهنّم بكشد، او عافيت نيست؛ ■ يعنى پاك شدن دل از امراض نفسانيّه، و زياد شدن يقين، و بالأخره درآن ساعتى كه انسان مى خواهد از دار دنيا برود با لبخند و تبسّم از دنيا برود، خوشحال از دنيا برود، قلبش گرفته نباشد، وِجهه اش رو به دنيا نباشد، رو به آخرت باشد و دنيا را فراموش كند. ■●متن سخنرانيهاى رضوان الله علیه●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□● ، حجاب قرآنی●□(۱) □●اجتماع ما باید خیلی نورانی باشد. خود و فرزندان و دختران گرامی خود را نبازید. چرا خودتان را ضایع می کنید؟ عقل را به کار گیرید. شما اگر بخواهید خانه ای بسازید و یا پلی و سدّی احداث کنید، اول نقشه ای تهیه می کنید و سعی می کنید با کمترین خرج و به بهترین وجه، آن را بسازید و بهترین صورت را انتخاب می کنید. آخر کدام عاقل است که بهتر را نخواهد؟ ☑️دخترم! خواهرم! مادر جان! این چادر از هر پوشش دیگر برایت بهتر است. زن، به غیر از چادر حجاب قرآنی ندارد. □●حضور و مراقبت مجلس بیستم| ص ۲۶۷ استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□● #چادر، حجاب قرآنی●□(۱) □●اجتماع ما باید خیلی نورانی باشد. خود و فرزندان و دختران گرامی خود را ن
□● ، حجاب قرآنی●□(۲) □●نظر فقهی آقای ما که خود مجتهد است این است که چادر حال حجاب قرآنی و اسلامی است که لفظ «خُمر» و «جلباب» در دو سوره نور و احزاب بر آن گواهند. □●بر فرض اگر مجتهدی بگوید چادر ضرورت ندارد، ما می پرسیم آیا مانتو بهتر است یا چادر؟ حال که چادر حجاب کامل تری است، چرا عقلتان بهتر را نمی خواهد؟ □●چرا در سدّ سازی، درخت پروری، گوسفند چرانی و غیره و غیره این قدر دقیق اند، اما در آدم سازی این قدر کوته نظر؟ چرا این قدر خودشان را پایین می کشند؟ چرا اجتماع ما بهتر را انتخاب نمی کند؟ □●حضور و مراقبت مجلس بیستم| ص ۲۶۷ استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ وَفِّرْ فيهِ حَظّی مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبيلی اِلي خَيْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْنی قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِياً اِلَی الْحَقِّ الْمُبينِ. □خدایا در این روز بهره‌ام را از برکاتش وافر گردان، و راهم را به سوی خیراتش آسان ساز، و از حسنات مقبول آن محروم مساز، ای هدایت کننده به سوی حقّ آشکار. @mohamad_hosein_tabatabaei