eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۸- سالک باید ورودى‌هاى وجود خویش را کنترل کند تا انبعاثات و رویش‌هاى درونی
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۹- تقیّد به انجام واجبات و فرائض به‌طور صحیح و کامل و پرداختن به انجام مستحبّات در حدّى که با توجّه به ظرفیّت و توان روحى و جسمى سالک، بتوان با طراوت و شوق و مداوم و مستمر انجام داد، از ضروریّات سلوک است. ▪️ریاضات خودساخته و خودآزارى‌هاى غیرشرعى نه تنها سودمند نیست، بلکه مى‌تواند زیانبخش نیز باشد. عمل به تکالیف شرعى، مراعات اصول اخلاقى و رضایت دادن به مقدّرات الهى، ریاضت خدایى است و سازنده و تعالى‌بخش مى‌باشد. ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام مى‌فرمایند: اَلشَّریعَةُ ریاضَةُ النَّفسِ : تکالیف شرعى ریاضت نفس است. و مى‌فرمایند: مَنِ استَدامَ ریاضَةَ النَّفسِ انتَفَعَ: کسى که بر ریاضت نفس مداومت نماید سود مى‌برد. ▪️همچنین آن حضرت در مورد خویش مى‌فرمایند : هِىَ نَفسى اَروضُها بِالتَّقوى: این نفس من است که با مراعات تقوا آن را ریاضت و پرورش مى‌دهم. ▪️در بیان معناى تقوا، امام صادق علیه السّلام مى‌فرمایند : اَلتَّقوى اَن لا یُفقِدُکَ اللهُ حَیثُ اَمَرَکَ وَ لا یَراکَ حَیثُ نَهَاکَ: تقوا این است که خداوند تو را در جایى که به تو امر فرموده است غایب نیابد و در جایى که تو را از آن نهى فرموده است حاضر نبیند. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز فوق‌العادۀ یک‌شنبۀ ماه ذی‌القعده○□ □هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر□ □این نماز برای یک‌شنبۀ اوّل ماه ذی‌القعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یک‌شنبه‌های ماه ذی‌القعده و در طول سال توصیه می‌شود. □از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كه این نماز را بجا آورد، توبه‌اش مقبول و گناهانش آمرزيده شود، خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند، با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدينش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد، توسعۀ رزق پيدا كند، ملك‌الموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود. □نحوۀ خواندن نماز یک‌شنبه ماه ذی‌القعده□ □ابتدا غسل مستحب توبه کند و سپس وضو بگيرد. □این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند: ○سوره «حمد» ۱ مرتبه ○سوره «توحید» ۳ مرتبه ○سوره «فَلَق» ۱ مرتبه ○سوره «ناس» ۱ مرتبه □بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید: □«أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» □بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید: □«لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» : □«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ» □ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد. : □نحوۀ خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است□ □۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند می‌شود و نیّت دو رکعت بعد را می‌کند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت می‌شود. □۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام می‌شود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوّم آن تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد می‌خواند و سلام می‌دهد. □خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی می‌گیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد. □نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید. □این نماز آثار و برکات فوق‌العاده‌ای دارد؛ که قبلاً عرض کرده‌ام. وقتی به آن صحبت‌ها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر می‌شود. □استاد مهدی طیّب□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۹- تقیّد به انجام واجبات و فرائض به‌طور صحیح و کامل و پرداختن به انجام مس
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۰- سالک باید خود را از اسارت هوس‌هاى نفس و جسم آزاد کند و اجازه ندهد آنها بر او مسلّط شوند و زمام اختیار او را در دست گیرند و بدین منظور، باید نازپروردگى و اعتیاد به رفاه و تنعّم را ترک گوید؛ امّا مراقب باشد که در این راه، نیازهاى حیاتى را از خود دریغ نکند و با وارد آوردن فشار و محرومیّت بیش از حدّ توان، خود را رنجور و ناتوان نکند و از پا در نیاورد. ▪️ناز پرورده تنعّم نبرد راه به دوست ▪️عاشقى شیوه‌ى رندان بلاکش باشد ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️دنیا قبر مؤمن است و قبر، یا روضه‎ای از باغ‎های بهشت است و یا حفره‎ای از حفره‌های دوزخ؛ اِمّا رَوضَةٌ مِن رِیاضِ الجَنانِ وَ اِمّا حُفرَةٌ مِن حُفَرِ النّیرانِ. ان‎شاءالله دائم از نار کم شود و همه را جنان در بر بگیرد. ▪️دنیا قبر مؤمن است. شیعیان امیرالمؤمنین علیه السّلام قبرشان همین دنیاست و لذا هر چه را در روایات در مورد عالم قبر گفته شده است می‎توانند در زندگی دنیویشان پیدا کنند. در دنیا دو دسته افراد به سراغ مؤمن می‎آیند و معاشر او هستند؛ یک دسته کسانی که او را اذیت می‎کنند و غصّه‎دار و محزون می‎کنند، یک دسته هم کسانی که به او محبّت می‎کنند و به او بشارت می‎دهند و او را خوشحال می‎کنند. این دو دسته هم‌نشین و معاشر خوب و بد، مال عمل خود آدم است. این رفیق‎ها با هم مقابله می‎کنند و هر کدام که غالب شد، دسته‎ی مقابل بساطش را جمع می‎کند و می‎رود. ان‎شاء‎الله طوری عمل کنیم که رفقای خوب زیاد شوند. از خدا بخواه که رفقای اهل دنیا را کم کنی و رفقای خوبت را زیاد کنی. کسی که رفقای قشنگش بروند و آشغال‎ها باقی بمانند، خیلی به او سخت می‎گذرد و اگر آشغال‎ها بروند و قشنگ‎ها بمانند، خیلی به او خوش می‎گذرد. خدا دو قبر برای مؤمن قرار نمی‎دهد. اگر مؤمن حواسش جمع باشد و این را پیدا کند که همین دنیا قبر اوست، پس از فوت، دیگر فشار قبر و حساب قیامت نخواهد داشت، ولی اگر این را نفهمد، همه‎ی آنها پس از فوتش برای او وجود خواهد داشت. انبیا علیهم السّلام خواسته‎های مردم را برمی‎آورند و فشار قبر را از مردم برمی‎دارند. کسی که حاجات کسی را برآورده کند، فشار قبر را از او برداشته است و خدا هم فشار قبر را از خود او برمی‎دارد. نان نداشتن، پول نداشتن، قدرت نداشتن بر انجام کاری که فرد می‎خواهد انجام دهد، اینها فشار قبر مؤمن است. کمک کنید فشار قبر را از مردم بردارید، چون خدا فشار قبر را در دنیا و بعد از مرگ، از شما بر می‎دارد. اگر اشخاص بزرگ را شناختی و توانستی فشار قبر یکی از آنها را کم کنی، برای همه فشار برداشته می‎شود. ان‎شاء‎الله خدا فشار قبر را در دنیا از همه بردارد. ◾️مصباح الهدی، ص ١٤١و ١٤٢ شرح و توضيح مبحث سيزدهم: ١٤/ استاد مهدی طيّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 18-18 آل عمران ، قسمت سوم بخش پنجم ● در اين عالم نه فقط اعيان خارجى ، بلكه اوصاف و افعال ني
آیات 18-10 آل عمران ، قسمت سوم بخش ششم ● كون و فساد در غير اعمال و در اعمال سعادت آور، بلاواسطه مستند به خدا است ولى دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است پس از آنچه گفتيم روشن شد كه حكمت اقتضا مى كند اين عالم همانطور كه مشتمل بر صلاح است مشتمل بر فساد هم باشد، يا همانطور كه مشتمل بر اطاعت است مشتمل بر معصيت هم باشد، همچنان كه مى بينيم خداى تعالى همين را در نظام صنع و خلقش تقدير كرده است . چيزى كه هست كون و فساد در غير اعمال مستقيما مستند به خداى سبحان است ، چون كار خلقت و تدبير تنها بدست او است ، و شريكى ندارد، و همچنين اعمال سعادت آور، و آنچه مثل آن است بدون واسطه مستند به او است ، چون تنها مسأله هدايت او مايه سعادت است ، بر خلاف اعمال شقاوت آور، و آنچه از آن قبيل است ، نظير وسوسه شيطان ، و مسلط كردن هواى نفس بر انسان ، و حكومت دادن ستمكاران بر مردم ، و امثال اينها كه با واسطه مستند به خدا است ، و آن واسطه عبارت است از ترك هدايت ، و گمراه كردن و خوار نمودن ، و بيچاره كردن ، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 159 و امثال آن ، و اين واسطه ها همان است كه از آن به اذن تعبير مى كنيم ، و مى گوئيم خداى تعالى به شيطان اذن داد تا با وسوسه ها و تسويلات خود دلهاى مؤمنين را منحرف كند، و انسان پيرو هواى نفس را از پيرويش منع نكرد، و بين ظالم و ظلمش حايل نشد، براى اينكه اساس ‍ سعادت و شقاوت بر پايه اختيار است . پس هركس به سعادت رسيد، با اختيار خود رسيد، و هركس شقى شد با اختيار خود شد، و اگر اين نبود حجت (نه عليه بندگان ، و نه عليه خدا، تمام نمى شد)، و سنت امتحان و برملا سازى واقعيت هاى بندگان ، جارى نمى گرديد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️صلوات عرشی جناب ابن العربی بر عالم آل محمد، امام رئوف، حضرت سلطان علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء علیهما السلام◾️ ▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلَی سِرِّ الإلهی و الرّائی لِلحقائق کَما هی، النُّورِ اللّاهُوتی، و الإنسانِ الجَبَروتی، و الأصلِ المَلَکوتی، و العالِمِ النّاسوتی، مِصداقِ العِلمِ المُطلَقِ، و الشّاهدِ الغَیبی المَحَقَّق، روحِ الأرواح، حیوة الأشباحِ، هِندِسَةِالمَوجودِ، التّیّارِ فی نَشأت الوُجودِ، کَهفِ النُّفوسِ القُدسیّةِ، غَوثِ الأقطاب الإنسیَّةِ، الحُجَّةِ القاطِعَة الرَّبانیَّة، مُحَقِّقِ الحَقائِقِ الإمکانِیَّة، أزَلِ الأبَدیّاتِ و أبَدِ الأزَلیّاتِ، الکَنزِ الغَیبی و الکتابِ اللّارَیبی، قُرآنِ المُجمَلاتِ الأحَدیّةِ، فُرقانِ المفصَّلاتِ الواحدیّةِ، أمِّ الوَری، بدرِ الدُّجی، علیِّ بن موسَی الرِّضا، علیه و علی آبائهِ الصَّلواةُ و السَّلام @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ 🍀اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِی وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى، الصِّدِّیقِ الشَّهید، صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً نامیة مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏🍀 ▪️این که امام، «حُجَّتِ الله عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ» است یعنی چه؟ حق متعال ارض ها دارد. ارضهای خدا الی ماشاءالله و لایتناهی است. أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَة؟! (نساء/۹۷) این ارض را وسعت بده به تمام هستی. امام حجت است در أَرْضُ اللَّهِ الوَاسِعَة. در عالم شهادت و... . ▪️اما «وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى» چیست؟! زیرِ زمین چیست؟ آیا یعنی زیر همین کُره‌ی زمین؟! این وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى کیست؟ در روایتی در کتاب علل الشرایع از حضرت علی علیه‌السلام پیرامون این تَحْتَ الثَّرَى سوال می‌کنند که این چیست؟! امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: وَ ما یَعلَمُ تَحْتَ الثَّرَى إلّا الله. این تَحْتَ الثَّرَى را کسی جز خدا نمی‌شناسد. و چرا این تَحْتَ الثَّرَى در صلوات امام رضا علیه السلام آمده است؟! ▪️این تَحْتَ الثَّرَى در همه ائمه اطهار هست و آن، باطن ولایت و مقام حضرت زهرا سلام الله علیها است. سلام بر این آقایی که بر روی زمین واسعه خدا حجت است و سلام بر آن حقیقتی که تَحْتَ الثَّرَى است. زیارت اهل بیت علیهم السلام زمانی کامل می‌شود که مادرشان زیارت شود. اصالت با حضرت فاطمه زهرا است. شباهت های عجیبی بین حضرت علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجود دارد. برای امام رضا در صلوات ایشان داریم که الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِی. حضرت فاطمه نیز التَّقِیَّة و النَّقِیّة است. امام رضا الصِّدِّیقِ الشَّهید است و حضرت فاطمه زهرا الصِّدِّیقةِ الشَّهیدة است. حضرت رسول صلی الله علیه و آله در مورد حضرت فاطمه فرمودند که «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی... » و در مورد امام رضا علیه‌السلام نیز فرمودند که «سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ... ». ▪️ما نمی‌دانیم که چه ارتباط خاصی بین حضرت علی بن موسی الرضا و مادرشان فاطمه زهرا است. امام زمان پس از ظهورشان محل قبر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را مشخص خواهند کرد اما ما که در ظواهر متوقف نیستیم. جسم اهل بیت با ما متفاوت است. جسم حضرات اهل بیت علیهم السلام مبدا ارواح ما است! ▪️حضرت امام جواد علیه‌السلام فرموده اند که زیارت قبر پدرم امام رضا علیه‌السلام افضل از زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام است. آنجا چه خبر است؟! نمی‌دانیم اما این وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى خیلی به ما کمک می‌کند که نکند دلیل افضلیت زیارت قبر امام رضا بر قبر امام حسین علیهما السلام به همین تَحْتَ الثَّرَى برگردد؟! معلوم است دیگر... آیا زیارت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها افضل از زیارت امام حسین علیه‌السلام بلکه از تمام حضرات اهل بیت نیست؟! چرا... او حجة الله علی الحجج است...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۰- سالک باید خود را از اسارت هوس‌هاى نفس و جسم آزاد کند و اجازه ندهد آنه
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۱- سالک باید تلاش کند خواسته‌هاى خود را، اعم از دنیوى و اخروى و کرامات و مقامات روحى و معنوى، به صفر کاهش دهد و براى خود هیچ چیز نخواهد. ▪️۱۲- سالک باید سخن گفتن را به حدّاقلّ ضرورت کاهش دهد و جز آنچه به صحّت آن یقین دارد، از مشروع بودن گفتن آن مطمئن است، بیان آن را مفید و سودمند مى‌داند، و اگر او نگوید، کس دیگرى آن را نخواهد گفت، سخنى به زبان نیاورد و در گفتن همان سخنان نیز باید دقّت کند محرّک او حظّ و لذّت نفس و ابراز فضل و اظهار وجود نباشد. ▪️بنابراین کم گفتن یا صَمت یکى از امورى است که مراعات آن بر سالک واجب است؛ چرا که امیرالمؤمنین علیه السّلام مى‌فرمایند : مَن کَثُرَ کَلامُهُ ... ماتَ قَلبُهُ: کسى که سخنش بسیار باشد ... دلش مى‌میرد. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۹ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نکته ناب 🍀بسمه تعالی🍀 ▪️السلام علیک یا غریب الغرباء و یا شمس الشموس ،السلطان ابالحسن یاعلی بن موسی الرضا المرتضی یکی از القاب خاصه حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه والثنا،"السلطان"است. برخی وجوه این تسمیه و لقب به آن امام رئوف این است که السلطان به جمل ابجدی برابر با "قاف" می باشد و قاف را مرتبه ای از مراتب وجود که محیط است به دنیا تعریف کرده اند؛ القاف محیطه بالدنیا. ▪️ولی مطلق الهی سلطان است چون نفوذ دارد در تمام اقطار آسمانها وزمین و محیط بدانهاست به نحو احاطه قیومی :یا معشر الجن والانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات والارض فانفذوا لاتنفذون الا بسلطان. سلطان از ماده سلط به معنای چیرگی و غلبه است و امام غالب برهر شئ است و ولایت او ساری در اقطار آسمانهای لاهوت وجبروت و ملکوت و زمین ناسوت و آنچه در آنهاست وبلکه بالاتر. ▪️وجه دیگر آنکه حق متعال در قرآن فرمود:وآتینا موسی سلطانا مبینا قرآن را ظاهری است و باطنی و باطن او را باطن هاست تا بی نهایت .تاویل آن در اتم مراتب و بطون انسان کامل است . لذا در لسان حق امام رضا سلطان است که به جناب امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام به عطای ذاتی داده شد. ▪️و او مرکز ولایت کلیه الهیه است که به او دایره امامت در هیکل بشری به کمال ۱۲ رسید و حضرت خاتم الاوصیاء علی الاطلاق ناموس الدهر و امام العصر روحی فداه ابن الرضا شد. و هر که به امامت ثامن حجج معترف شد به سرّ ۱۲ نائل آمد. چهارشنبه ۳مرداد ۹۷ مصادف با سالروز میلاد مسعود علیه السلام
☑️ 🍀بسمه تعالی شانه🍀 ▪️در این ایام زیارتی مخصوص -که همه ی ایام، زیارت مخصوص است و به قول رندی مخصوص به خودت است- هنگام تشرف، قرآن گشودم تا از آیه‌ای که می‌آید توشه‌ای برگیرم و از قرآن تدوینی و کتبی برای تشرف به محضر قرآن عینی مدد گیرم، این آیه آمد: يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ (مائده/۲۱) ▪️این قوم، قوای ظاهری و باطنی انسان است. خطاب امام به قوم ورود در ارض مقدس جان اوست چه این ارض واسعه‌ی الهی مبدأ و منتهای قوم است. قوام و قرار قوم به قیومیت این ارض مقدس است و اگر از او روی گردانند منقلب به خسران می‌شوند. و خسران آن است که قوای تو تحت تصرف عقل که مظهر امام است نباشد در این صورت از دایره اعتدال خارج می‌شود و دچار افراط و تفریط می‌گردد و این همان فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ است. اما اگر به دل امام که ارض اقدس وجود است وارد شوی، از هر چه غیر اوست پاکت می‌کند و تو بیدل می‌شوی و بدان بیدل، آیینه جمال دل است. ▪️دل در عالم فقط یکی بیش نیست و آن دل امام است. دلهای دیگران دل نیست، دالّ است یعنی دالّ به دل است. هر وقت دلت را دالّ دیدی یعنی دیدی که در دل شما الف قامت یار است و دلت را دال به دل اوست، آنوقت بی دل می‌شوی چون شایسته نیست دل و دلبر و دلدار  بیش از یکی باشد. یا او دل دارد یا شما؟  مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ (احزاب/۴) خدای را یک رجل و یک دل بیش نیست که لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَ لا سَمائِی وَلکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ. او در دل است نه در دلها. هر کس که دل را گل نکرده با آن دل عینیت دارد که در عالم دل و دلدادگی و دلبری کثرت راه ندارد، وحدت محضه است. ▪️اگر دل دلبر دلبر کدومه ▪️وگر دلبر دل دل را چه نومه ▪️دل و دلبر به هم آمیته بینم ▪️نذونم دل که و دلبر کدومه ▪️خدا در آن دل خودش را می‌بیند و می‌شنود و دوست دارد. در آن دل با خود گفتگوها دارد و رازها نجوا می‌کند. برخی نام آن دل یگانه‌ی دردانه را نی گفته‌اند. ▪️غرض، اگر طالب آنی که تو را نیز دل باشد به همه جنودت بگو که در ارض اقدس آن دل واحد وجود وارد شوند و هرگز از او ارتداد نداشته باشند که این خسران، خسارت بارترین خسرانهاست. ▪️وشاید بشود به تأویلی دیگر گفت که اگر در این دل وارد شوی و به اعقاب خودت که آثار تعینی و حدودی توست رو نکنی خدا ترا منقلب به خسران که فنای اتم در این دل است می‌کند و حدود و قیود تو را برمی‌چیند. شنبه ۱۳ مرداد ۹۷ مشهد مقدس
▪️هر وقت امام رضا علیه السلام را خوب زیارت کنید از خدا راضی خواهی شد و اگر از خدا راضی بشوی امام رضا علیه السلام را نیز زیارت کرده ای ☑️سخنان حاج اسماعیل دولابی @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۱- سالک باید تلاش کند خواسته‌هاى خود را، اعم از دنیوى و اخروى و کرامات و
☑️چهل دستورالعمل سلوکی ▪️۱۳- سالک باید از پرخورى، به‌ویژه افراط در خوردن گوشت و غذاهاى حیوانى و نیز از تنقّلات غیرضرورى، پرهیز کند. پرخورى باعث خمودى فکر و دل‌مردگى مى‌شود. ▪️در خوردن همان حدّ ضرورى نیز نباید در پى لذّت نفسانى و جسمانى از راه طعام باشد و صرفآ به قصد تأمین نیازهاى حیاتى خود براى توانایى بر انجام تکالیف بندگى خویش، از خوراکى‌ها استفاده کند. ▪️علاوه بر این، توصیه مى‌شود در حدّ طاقت و توان جسم خویش روزه‌ى مستحبّى بگیرد. ▪️روزه‌ى روزهاى سیزدهم تا پانزدهم و نیز اولین چهارشنبه‌ى بعد از روز دهم و اوّلین و آخرین پنجشنبه هر ماه قمرى، فضیلت فوق‌العاده‌اى دارند. همچنین، روزهاى خاصّى در سال وجود دارند که روزه‌ى آنها از فضیلت بسیارى برخوردار است. ▪️بنابراین جوع یا کم خوردن، چه به‌ صورت عام و چه در قالب گرفتن روزه، از لوازم سلوک است. ادامه دارد.... ◾️شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۱۰ @mohamad_hosein_tabatabaei