eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■شهادت جانسوز حضرت امام محمد بن علی الجواد علیهما السلام را به محضر حضرت حجت بن الحسن ارواحنا فداه، و تمامی شیعیان و محبین اهل بیت تسلیت عرض می‌کنیم. □صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ، ماهیَّةِ الماهِیّاتِ، مُطلَقِ المُقَیَّداتِ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود، المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ، أدیبِ مَعلَمَةِ الأسماء و الشُّئون، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ، غایةِ الظُهورِ و الإیجاد، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد، علیهِ الصَّلوةُ و السَّلام. @mohamad_hosein_tabatabaei
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آبَائِکَ السَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَبْنَائِکَ السَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَوْلِیَائِکَ... @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️صلوات بر حضرت جواد الائمه، امام محمد بن علی التقی علیهما السلام 🏴 ◾️اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الزَّکِیِّ التَّقِیِّ وَ الْبَرِّ الْوَفِیِّ وَ الْمُهَذَّبِ النَّقِیِّ هَادِی الْأُمَّةِ وَ وَارِثِ الْأَئِمَّةِ وَ خَازِنِ الرَّحْمَةِ وَ یَنْبُوعِ الْحِکْمَةِ وَ قَائِدِ الْبَرَکَةِ وَ عَدِیلِ الْقُرْآنِ فِی الطَّاعَةِ وَ وَاحِدِ الْأَوْصِیَاءِ فِی الْإِخْلاصِ وَ الْعِبَادَةِ وَ حُجَّتِکَ الْعُلْیَا وَ مَثَلِکَ الْأَعْلَى وَ کَلِمَتِکَ الْحُسْنَى الدَّاعِی إِلَیْکَ وَ الدَّالِّ عَلَیْکَ الَّذِی نَصَبْتَهُ عَلَما لِعِبَادِکَ وَ مُتَرْجِما لِکِتَابِکَ وَ صَادِعا بِأَمْرِکَ وَ نَاصِرا لِدِینِکَ وَ حُجَّةً عَلَى خَلْقِکَ وَ نُورا تَخْرُقُ بِهِ الظُّلَمَ وَ قُدْوَةً تُدْرَکُ بِهَا الْهِدَایَةُ وَ شَفِیعا تُنَالُ بِهِ الْجَنَّةُ اللهُمَّ وَ کَمَا أَخَذَ فِی خُشُوعِهِ لَکَ حَظَّهُ وَ اسْتَوْفَى مِنْ خَشْیَتِکَ نَصِیبَهُ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى وَلِیًّ ارْتَضَیْتَ طَاعَتَهُ وَ قَبِلْتَ خِدْمَتَهُ وَ بَلِّغْهُ مِنَّا تَحِیَّةً وَ سَلاما وَ آتِنَا فِی مُوَالاتِهِ مِنْ لَدُنْکَ فَضْلا وَ إِحْسَانا وَ مَغْفِرَةً وَ رِضْوَانا إِنَّکَ ذُو الْمَنِّ الْقَدِیمِ وَ الصَّفْحِ الْجَمِیلِ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●تحفه ایی از گنجینه ی معارف علیه السلام●■ ■حضرت فرمودند: «الْقَصْدُ اِلَى‏ اللهِ‏ [تَعالَى]‏ بِالْقُلُوبِ‏ اَبْلَغُ مِنْ اِتْعابِ الْجَوارِحِ بِالْاَعْمالِ» این نکته ی بسیار ظریفی است. فرمودند؛ اینکه انسان با دل قصد خدا کند؛ دلش متوجّه خدا و طالب خدا باشد؛ این توجّه و قصد و طلبِ خدا و در پی خدا بودن با دل، رساتر از به زحمت و تعب انداختنِ جوارح و بدن خویشتن با انجام اعمال است. ☑️از این فرمایش دو نکته می توان دریافت کرد؛ ■ ۱- یکی اینکه بسیاری از راه های بلند تعالی را با نیّت خالص و قصد قلبی می‌شود طی کرد. کارهای خوب متنوّع هستند و در زمان واحد انسان نمی تواند بیش از یکی از آن کارها را انجام دهد؛ امّا می توان با نیّت، شریک همه ی کارهای خیری شد که در آنِ واحد در عالم انجام می شود. مثلاً شما الان در مجلس ذکر اهل بیت نشسته اید، این کار خیر و ثوابی است؛ امّا در همین زمان، بسیاری از کارهای خیر دیگر نیز در عالم انجام می شود که ما مشغولش نیستیم؛ یک عدّه طواف کعبه می کنند؛ یک عدّه حرم اهل بیت علیهم السلام را زیارت می کنند؛ یک عدّه به فقرا می رسند؛ یک عدّه دستی به سر ایتام می کشند؛ یک عدّه علوم و معارف اهل بیت را ترویج می کنند که ما در آنِ واحد نمی توانیم همه را انجام دهیم؛ ولی با نیّت می شود شریک همه ی آنها شد و با نیّت سریع تر از بدن می شود راه خدا را پیش رفت و به مقصد نزدیک شد. فرمود: «الْقَصْدُ اِلَى‏ اللهِ‏ [تَعالَى]‏ بِالْقُلُوبِ‏ اَبْلَغُ مِنْ اِتْعابِ الْجَوارِحِ بِالْاَعْمالِ» یعنی قصد کردن به سوی خدا با دل ها رساتر، توانمند تر، قوی تر و مؤثّرتر از به تَعَب و زحمت انداختن بدن با انجام اعمال است. البتّه این بدان معنا نیست که عملی انجام ندهیم؛ امّا یک عمل را انجام می دهیم و در هزاران عملِ انجام نداده با نیّت و قصد سهیم می شویم. الان که شما در این مجلس نشسته اید، کارهای خیر دیگری که اشاره کردم را انجام نمی دهید؛ امّا اگر دلتان به کاری که آنها انجام می دهند خشنود و راضی باشد و آرزومند باشید که ای کاش می شد من هم همین الان آن کارها را انجام دهم و این قصد در قلب شما باشد، در همه ی آن کارهای خیر شریک خواهید بود. «الرَّاضِي‏ بِفِعْلِ‏ قَوْمٍ‏ كَالدَّاخِلِ‏ فِيهِ‏ مَعَهُمْ‏» کسی که به عمل قومی راضی و خشنود باشد، مثل کسی است که در آن کار همراه آنهاست و آن کارها را انجام می دهد. این یک نکته. ■۲- نکته ی دوم اینکه بیش از اینکه به افزایش حجم عمل خودمان تمرکز کنیم، به خالص کردن نیّت مان بپردازیم. به جای اینکه تعداد رکعات نمازی را که می خوانیم زیاد کنیم، سعی کنیم معرفت، محبّت، اخلاص و حضور قلب را در نماز بیشتر کنیم. اثرگزاری این کار بیشتر از اثرگذاری افزایش حجم اعمال است. البتّه نمی خواهم کسی را به کم عمل کردن تشویق کنم. امیدواریم که خدا توفیق دهد که هم دل ها، دل های خالص و عارف و عاشق و متوجّه به خدا باشد و هم پیکرها، پیکرهای فعّالی در مسیر طاعت و بندگی خداوند باشد؛ ☑️امّا اگر بخواهیم مقایسه کنیم، آنچه مؤثّرتر است جنبه ی روحی و قلبی قضیه است. ■●استاد مهدی طیب - ۸۵/۰۹/۳۰●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز شب‌های دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه ○□ □کسی که این ده شب، این نماز دو رکعتی را بخواند در ثواب حجّ حاجیان آن سال شریک خواهد شد. □از شبِ اوّل ماه ذی‌الحجّه تا شبِ عید قربان، بین نماز مغرب و عشاء《از نماز مغرب آخرین روز ماه ذی‌القعده تا نماز مغرب روز عرفه》دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت: ○سوره «حمد» یک بار ○سوره «توحید» یک بار : □و واعَدْنا مُوسی ثَلاثينَ لَيْلَةً، وَ اَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً، وَ قالَ مُوسی لاَِخيهِ هارُونَ اخْلُفنی فی قَوْمی، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ□ □« و با موسى، سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شبِ دیگر تمام کردیم. تا آنکه وقت معیّن پروردگارش در چهل شب به سر آمد. و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت: «در میان قوم من جانشینم باش، و [کار آنان را] اصلاح کن، و راه فسادگران را پیروى مکن » @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اهمیّت دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه○□ □دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه همان ایّام معلومات است که خدای متعال در قران کریم، سورۀ حج به آن اشاره فرموده است: □يذْكُرُوا اِسْمَ اَللّٰهِ فِی أَيّٰامٍ مَعْلُومٰاتٍ□ □این دهه، دهۀ بسیار عظیمی است. از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمودند: عمل خیر و عبادت در پیشگاه خدا در هیچ ایّامی از سال، از این دهه محبوب‌تر نیست. این دهه مکمّل همان سی شبی است که خدا با حضرت موسی علیه‌السّلام قرار ملاقات گذاشت. □ایّام بسیار گرانبهایی است، حوادث بزرگی هم در این ایّام رخ داده که به شرافت آن افزوده است. از گرامی‌ترین اوقات سال در پیشگاه الهی و مناسب‌ترین و ارزشمندترین اوقات برای بندگی حضرت حقّ و عبادت خدای متعال است. □همانگونه که اشاره شد خدای متعال در سوره حج فرموده است: در ایّام معلومات ذاکر اسم الله باشید. در این دهه خیلی مراقب باشیم که با اشتغالات ظاهری و دنیوی لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشویم. □در این دهه جا دارد تمام مراتب وجودی انسان؛ عقل انسان، دل انسان، روح انسان، بدن انسان، ذاکر خدا باشد و به شدّت از غفلت پرهیز کند. ذکر با عقل؛ این است که بیاندیشد در مورد الطاف الهی و نعم الهی؛ چه نعم مادّی و چه نعم معنوی، چه نعم ظاهری و چه نعم باطنی. ذکر با دل؛ رغبت کردن، میل کردن، پرکشیدن به سوی خدای متعال است. ذکر روح؛ احساس حضور در محضر الهی است که انسان این احساس حضور را در تمام لحظات با خود داشته باشد. ذکر بدن هم انجام طاعات و عبادات و فرمانبری از دستورات خدای متعال است. □این چنین ذکری، ذکر تمام عیار است و آنگاه چنین عبد ذاکری مشمول آن بشارت خدای متعال می‌شود که فرمود : □مرا یاد کنید من هم شما را یاد خواهم کرد. که این یاد یعنی، آن توجّه سرشار از لطف و عشق و محبّت الهی نسبت به این عبد. ان‌شاءالله این دلِ ذاکر را داشته باشیم. □آیه‌ای که در نمازهای این ده شب می‌خوانیم: □وَ واعَدْنا مُوسي ثَلاثينَ لَيْلَةً، وَ اَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً□ □سخن از این می‌گوید که این ده شب؛ ده شب موعد و وعده‌گاه دیدار و ملاقات با خدای متعال است. خدا در این ده شب وعدۀ دیدار و وصال داده است. ان‌شاءالله دل‌مان متوجّه حضرت حقّ باشد و آمادۀ ورود به این دهۀ عظیم باشیم.... □○ ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات مشترک دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه◾️ ☑️ ۱ - روزۀ ۹ روز اوّل این ماه که بنا به روایات معادل روزۀ تمام عمر است. ☑️ ۲- نمازی که از شبِ اوّل ذی‌الحجّه تا شبِ عید قربان بین نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود (از اذان مغرب آخرین روز ماه ذی‌القعده تا اذان مغرب روز عرفه) و کسی که این ده شب، این نماز را بخواند در ثواب حجّ حاجیان آن سال شریک می‌شود. بدین ترتیب که دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» یک بار ▪️و یک بار این آیه شریفه: ▪️و واعَدْنا مُوسی ثَلاثينَ لَيْلَةً، و َاَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً، وَ قالَ مُوسی لاَِخيهِ هارُونَ اخْلُفنی فی قَوْمی، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَّبِـعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ▪️ ▪️«و با موسى، سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شبِ دیگر تمام کردیم. تا آنکه وقت معیّن پروردگارش در چهل شب به سر آمد. و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت: «در میان قوم من جانشینم باش، و[کار آنان را] اصلاح کن، و راه فسادگران را پیروى مکن» ☑️ ۳- دعایی که از صبح روز اوّل ماه ذی‌الحجّه تا عصر روز عرفه، یک بار بعد از نماز صبح و یک بار قبل از غروب آفتاب خوانده می‌شود: ▪️اَللَّهُمَّ هذِهِ الاَْيّامُ الَّتي فَضَّلْتَها عَلَي الاَْيّامِ وَشَرَّفْتَها.... ( برای متن کامل به مفاتیح‌الجنان رجوع شود) ☑️ ۴- پنج ذکر توحیدی، که بسیار لطیف و عظیم و عمیق است و حضرت جبرئیل خلیل برای حضرت عیسی بن مریم علیهما السّلام آورد و این هدیۀ حضرت عیسی به این امّت است. هر ذکر ۱۰۰ بار و یا حداقل ۱۰ بار در هر روز : ▪️(۱) اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلی كُلِّشَیء قَديرٌ ▪️(۲) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً ▪️(۳) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ ▪️(۴) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيی و َيُميتُ، وَهُوَ حَیُّ لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلی كُلِّشَیْء قَديرٌ ▪️(۵) حَسْبیَ اللهُ وَكَفی، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَيْسَ وَرآءَ اللهِ مُنْتَهی، اَشْهَدُ للهِِ بِما دَعا، وَاَنَّهُ بَریءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلّهِ الاْخِرَةَ و َالاُْولی. ☑️ ۵- ذکر یا ورد توحیدی بسیار زیبا و لطیف که از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام نقل شده است: ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَيالی وَالدُّهُورِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ، ▪️لااِلـهَ اِلاَّ اللهُ و رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِما يَجْمَعُونَ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَالشَّجَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ فِي الّلَيْلِ اِذا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِی الْبَراري وَ الصُّخُـورِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْيَـوْمِ اِلـی يَـوْمِ يُنْفَخُ فِی الصُّورِ. ▪️معبودی جز خدا نيست به شمار شب‌ها و روزگاران، ▪️معبودی جز خدا نيست به شمار امواج درياها، ▪️معبودی جز خدا نيست و رحمتش از آنچه جمع کنند بهتر است، ▪️معبودی جز خدا نيست به شمار خارها و درختان، ▪️معبودی جز خدا نيست به شمار موها و كرک‌ها، ▪️معبودی جز خدا نيست به شمار سنگ‌ها و كلوخ‌ها، ▪️معبودی جز خدا نيست به شمار به هم‏ زدن چشم‌ها، ▪️معبودی جز خدا نيست در شب چون سياهی بنمايد و در صبح چون سپيدی سر برآورد، ▪️معبودی جز خدا نيست به شمار بادها در صحراها و كوه‌ها، ▪️معبودی جز خدا نيست از امروز تا روز دميده شدن در صور. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام جواد علیه السلام فرمودند: ▪️«الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ وَ سُلَّمٌ اِلىٰ كُلِ عالٍ» اینکه انسان به خدا اطمینان و اعتماد کند سخن بسیار بزرگی است؛ چون ما گاهی اوقات در زندگی هایمان به مقامات بشری بیشتر از خدا اعتماد می کنیم. اینکه رئیس فلان دستگاه بگوید خیالت جمع باشد من کارت را انجام می دهم؛ فلان ثروتمند بگوید خیالت از آن بدهی راحت باشد، خودم بدهیت را می پردازم بیشتر خیال ما را راحت می کند تا آنکه خدا می گوید: «اَ لَيْسَ اللهُ بِكافٍ عَبْدَهُ» آیا خداوند نمی تواند نیاز بنده اش را برآورده کند؟ تواناییش کم است؟ ▪️می تواند، خداوند می گوید من عهده دار رزقت هستم «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ اِلاّ عَلَى اللهِ رِزْقُها» هیچ جنبنده ای نیست مگر اینکه منِ خدا عهده دار رزقش شده ام. من خودم متضمّن رزق هستم. ⁉️ ▪️این قدر که قول رئیس اداره و ثروتمند توانست خیال ما را راحت کند و دغدغه ی خاطر و ناراحتی خیال را از ما بگیرد، آیا واقعاً حرف های خدا توانسته در ما اطمینان ایجاد کند؟ ▪️«الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ» اطمینان به خدا قیمت هر چیز قیمتی یی را برای انسان تأمین می کند. بهای دست یافتن به هر چیز قیمتی و بزرگ، اعتماد به خداست؛ اینکه فرد به خدا اعتماد داشته باشد. ▪️صبح که در مغازه اش می رود، نگران این نباشد که مشتری می آید یا نمی آید؟ قیمت بالا می رود یا پایین می آید! مطمئن باشد که خدا رزق او را از پیش مقدّر کرده و با تقلاّی او، سر سوزنی رزقش زیاد نمی شود و با انفاق و احسان سر سوزنی از رزقش کم نمی شود. همانی است که هست؛ یک سر سوزن کم و زیاد نمی‌شود؛ انسان این اعتماد را به رزّاقیّت خداوند بکند. ▪️این اعتماد را بکند که خداوند فرمود: «كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ» منِ خدا این حق را بر خودم واجب کردم، خودم عهده دار شدم که مؤمن را کنم و نگذارم زمین بخورد. اگر انسان به خدا کند، دغدغه ی خاطرها می رود، آرامِ آرام می شود؛ نه اینکه تحرّکش گرفته شود؛ نه، در عین آرامش تحرّک دارد. ▪️خدا حاج آقای دولابی را رحمت کند مثال قشنگی می زدند؛ می فرمودند دل مؤمن مانند کسی است که در کشتی روی صندلی راحتی نشسته و لَم داده و کشتی امواج را در دل اقیانوس ها می شکافد و با سرعت پیش می رود. راحت راحت است، یک ذرّه هیجان، غصّه، و در دلش نیست، راحت لم داده، چرا؟ چون متّکایش خداست و به خدا توکّل کرده است. ▪️ که جایی کم نمی آورد، ضعیف نیست، خوابش نمی برد که بگوییم خوابش برد و یادش رفت که مثلاً مواظب من بنده باشد و گرگ ها آمدند و مرا خوردند «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» ⁉️ ▪️برای چه من باشم؟ خدا نه فقیر، نه ضعیف، نه بخیل و نه جاهل است و نه خوابش می برد برای ناراحت شدنم چه توجیهی پیدا کنم؟ چه توجیهی برای دغدغه ی خاطر و مشوّش بودن می توان پیدا کرد؟ ▪️لذا دل مؤمن مثل همان مسافر در کشتی لم داده؛ امّا بدنش مثل کشتی است که امواج را در دل دریای متلاطم دنیا می شکافد و پیش می رود؛ یعنی بدنش پر از تحرّک، جنب و جوش و انرژی است؛ امّا دلش آرام است. ▪️«الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِ غالٍ وَ سُلَّمٌ اِلىٰ كُلِ عالٍ» و اعتماد به خدا نردبانی به سوی هر نقطه ی بلند تعالی است؛ یعنی اگر کسی می خواهد به علوّ، و مقامات بلند معنوی و انسانی برسد راهش ثقه ی به خداست. ◾️استاد مهدی طیب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز فوق‌العادۀ یک‌شنبۀ ماه ذی‌القعده○□ □هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر□ □این نماز برای یک‌شنبۀ اوّل ماه ذی‌القعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یک‌شنبه‌های ماه ذی‌القعده و در طول سال توصیه می‌شود. □از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كه این نماز را بجا آورد، توبه‌اش مقبول و گناهانش آمرزيده شود، خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند، با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدينش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد، توسعۀ رزق پيدا كند، ملك‌الموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود. □نحوۀ خواندن نماز یک‌شنبه ماه ذی‌القعده□ □ابتدا غسل مستحب توبه کند و سپس وضو بگيرد. □این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند: ○سوره «حمد» ۱ مرتبه ○سوره «توحید» ۳ مرتبه ○سوره «فَلَق» ۱ مرتبه ○سوره «ناس» ۱ مرتبه □بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید: □«أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» □بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید: □«لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» : □«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ» □ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد. : □نحوۀ خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است□ □۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند می‌شود و نیّت دو رکعت بعد را می‌کند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت می‌شود. □۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام می‌شود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوّم آن تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد می‌خواند و سلام می‌دهد. □خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی می‌گیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد. □نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید. □این نماز آثار و برکات فوق‌العاده‌ای دارد؛ که قبلاً عرض کرده‌ام. وقتی به آن صحبت‌ها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر می‌شود. □استاد مهدی طیّب□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و اميرالمؤمنين علیه السّلام در آسمان و زمين○□ □از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است که فرمودند: □جبرئيل و ميكائيل در آسمان عقد ازدواج علی و فاطمه علیهما السّلام را جاری كردند. جبرئيل از طرف علی علیه السّلام وكالت داشت و ميكائيل هم از جانب من پاسخ را اجابت كرد. □خدای تبارک و تعالی به جبرئيل امر كرد نور را به ازدواج نور درآورد، ولیِّ اين زوجين خدای متعال بود، كسي كه خطبه می‌خواند جبرئيل بود، كسی كه ندا می‌‌داد ميكائيل بود و ملائكۀ آسمان‌ها و زمين هم شهود اين عقد بودند. □بعد خدای متعال به درخت طوبی امر كرد كه هر چه داری نثار كن. درخت طوبی هم دُرهای سفيد و ياقوت‌های سرخ، زبرجدهای سبز و لؤلؤهای تر و تازه را نثار كرد و حورالعين هم شروع كردند به جمع كردن آنها و برخی از حورالعين اينها را به برخی ديگر هديه می‌دادند... ۸۵/۱۰/۲۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
در بیان سرّی از اسرار ازدواج حضرت امیرالمؤمنین با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما     □نکاح، ساری در کل ماسوی الله است، سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لَا يَعْلَمُونَ (یس/۳۶). آنچه که در ارضِ امکان می روید زوج است و فردانیت خاص ذات حق متعال و صادر اول است که تجلی اعظم ذات و ظل او می  باشد، لذا آیه با تسبیح آغاز شد تا ذات غیبی و حقیقت احدی را از زوجیت تنزیه کند. □همه ی نکاح ها زیر سر نکاح اعظم است که در موطن واحدیت تحقق می یابد و آن نکاح بین اسم جامع با جامع اعیان اعنی عین ثابته الله است. واحدیت دارای دو مرتبه فاعلی و قابلی بوده که اسماءالله جنبه فاعلی و ماهیات که اعیان ثابته اند جنبه قابلی آن را شامل می شوند. □و یا به تعبیر قرآن لیلة القدر که لیل فاطمه و قدر الله است. و مظهر اتم الله حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. لیلة القدر مبدأ نزول خیرات و برکات و منشأ بسط بساط رحمانی در عوالم امکانی است و به این نکاح اعظم اعنی نکاح لیلة با القدر که مطلق اندازه است قدَر و اندازه های مقید ظهور می کند و چون القدر اندازه مطلق است مقدرات او بی نهایت خواهد بود کما اینکه متن القدر که لیلة است بسیط و بی حد می باشد؛ وَ إِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا. □ازدواج مبارک حضرت مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت عصمت الله کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهر این نکاح اعظم است، مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ. بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ. بحر فاعلیت مطلق و بحر قابلیت مطلق بهم رسیدند و از این ازدواج، دو اسم رحیم و رحمن الهی تجلی کرد که یکی گوشواره راست عرش الهی گردید تا اختصاص به رفعت نفوس مومنین یابد و نامش حسن علیه السلام شد و آن دیگری حسین علیه السلام که گوشواره چپ عرش خدا شد تا اختصاص به رحمت عام پیدا کند و رحمت الله الواسعه شود تا فیض و جودِ وجود را بر ماسوی پهن نماید. □پس بدان که همه برکات و ظهورات از عوالم غیب تا شهادت زیر سر این ازدواج مبارک است که خود مبارک نیز به این نکاح مبارک شده است چه مبارک از تبارک است و تبارک شامل اسماء جمالي است که جمله ی اسماء الله چه جمال و چه تعالی که جلال است همه جلوات این نکاح عظمی است. پس بدان که علی و فاطمه پدر و مادر کل موجودات عالم وجودند و لهذا فرضت طاعتهم (اهل البیت) علی جمیع خلقه. ○امروز زنـده ام به ولاے تـو یـا علے ○فردا به روح پاک امامان گواه باش اول ذیحجه ۱۴۳۸ هجری قمری تهران
☑️بسمه تعالی ▪️در اعمال روز اول ماه ذی الحجه آمده است که هرکس از دشمن و ستمگری وحشت دارد این دعا را بخواند: «حسبی حسبی حسبی من سوالی علمک بحالی.» ▪️حقیر دشمن تر و ستمگرتر از نفس خود نمی شناسم که اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک. ▪️لذا از شر این دشمن ترین دشمنان و ستمگر ترین ستمکاران به محضر ربوبی عرضه میدارم: «حسبی حسبی حسبی من سوالی علمک بحالی.» اول ذی الحجه ۱۴۳۹ تهران