eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول)◾️ ▪️امشب، هم شب شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است و هم لیلةالقدر؛ یکی از سه شبی است که به لیلةالقدر بودن محتمل است. ▪️لیلةالقدر، لیله‌ی پی‌بردن به قدر خویشتن و نیل‌به قدر انسانی است. لیلةالقدر، لیلةُ عَلِیٍّ علیه‌السّلام است. و این تقارن چقدر عظیم و عجیب است! چون اندازه و قدّ انسانیّت، یعنی قدّ و قدرِ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام. ▪️امیرالمؤمنین علیه‌السّلام شاخص و معیارِ قدر و کمال انسانی است. ابعادِ کمال انسانی و تمامیّت عظمت انسانی را در وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیه‌السّلام می‌شود مشاهده کرد. ▪️علی علیه‌السّلام میزان‌الانسان است؛ میزان‌الکمال است و چقدر دنیای ما به لیلة‌القدری که لیله‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است و به شناخت آن حضرت محتاج است! لیلة‌القدر لیله‌ی انسان کامل است. لیلة‌القدر، لیله‌ی حجّت خداست. ‍ ▪️در دنیای امروز که تعریف انسان به خور و خواب و خشم و شهوت، به شکم‌چرانی و لذّت‌جویی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، به شهوت‌رانی و بی‌بندوباری‌های جنسی، و به خشونت و قهر و غلبه و تفوّق‌طلبی و سرکوب و از پا درآوردنِ رقبا و بر مسند قدرت نشستن محدود شده است، در دنیای امروز که تمامیت بشریت در شهوت و غضب خلاصه شده است، قدّ و قدر انسانیّت با شاخص شهوت و غضب سنجیده می‌شود، انسان سعادتمند، انسان موفّق، انسان کامل در فرهنگ دنیای امروز، انسانی است که بهتر و بیشتر می‌خورد و می‌آشامد؛ بیشتر و بهتر از لذائذ جنسی بهره می‌برد و بیشتر و بهتر در مسند قدرت قرار می‌گیرد و برای نیل‌به شکم‌چرانی‌ها و شهوت‌رانی‌ها و ارضای جاه‌طلبی‌های خود، بهتر و بیشتر به پول و ثروت دسترسی دارد. در چنین دنیایی چقدر به میزان‌الانسان نیاز است! ادامه دارد .... ◾️در محضر استاد مهدی طیّب ١٩ مرداد ٩١◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 8⃣ ▪️انسان از جماد شروع شده و در رحم مادر نبات می‌شود. «وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا
، نفحه لیلةالقدر 9⃣ ▪️خدا هرچه که دارد به اهل‌بیت علیهم السلام داده است؛ «لا فَرقَ بَينَكَ وَ بَينَهَا إلاَّ أنَّهُم عِبادُكَ وَ خَلقُك» لذا در آن وقت که نهایت قرب انسان کامل به حق متعال است می‌فرماید که «نَحنُ هُوَ وَ هُوَ نَحنُ»، ما او هستیم و او نیز ما است؛ به مرتبه‌ای می‌رسد که مقام فناء علی الاطلاق در ذات حق متعال است و ظل‌الله و سایه خدا می‌شود لذا در مورد پیغمبر صلوات الله علیه و آله گفته‌اند که ایشان سایه نداشته. چرا؟ چون او نور مطلق الهی و نور حق متعال است. نور مطلق که دیگر سایه ندارد! اگر در قرآن آمده که ما قرآن را بر لیلة‌ی (شب) قدر نازل کردیم، مراد از این شب، وجود و قلب پیغمبر است، و اگر می‌گوییم لیلةالقدر فاطمه سلام الله علیها است دلیلش این است که فاطمه قلب پیغمبر است. این لیله بودن، نسبت مقام پیغمبر به حق متعال است که هر مرتبه پایین نسبت به مرتبه بالا لیل است اما این لیل نسبت به کل ماسوی الله، لیلةالقدر است. القدر یعنی قدر مطلق. قَدَر یعنی قدر معین. قدر مطلق، ولایت امیرالمؤمنین است. یعنی حق متعال هرچیزی را در عالم به واسطه ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مقدر کرده است... ▪️چرا به من و شما می‌گویند امشب به در خانه امام حسین، امام زمان و دیگر حضرات اهل‌بیت علیهم السلام بروید؟! چون امر تقدیر مقدرات به دست امام است. باید دل او را به دست بیاوری! او دارد عالم را تقدیر می‌کند... شما در این فقرات دعای دهه آخر ماه رمضان تدبر بفرمایید، دارد که خدایا! «أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاء...» همینطور در این ۱۰ شب از خدا می‌خواهیم که خدایا! اسم مرا در سُعدا و روح مرا در زمره شهدا در اعلا علیین قرار بده و قلب مرا مباشر ایمان قرار بده و هرگونه شک را از قلبم خارج کن. این یعنی تقدیر الهی. ما این را می‌خواهیم. اینکه حالا غذا و رزق ما چه باشد و کار ما چه باشد، مبتنی بر همین اصل است... «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا» (طه/۱۲۴). هرکس از یاد من غافل باشد معیشتش تنگ و سخت می‌گردد. شما اگر حسینی و علوی باشید، آنها هم به تبع مقدر می‌شود. اگر مردم قدر اهل‌بیت علیهم‌السلام را بدانند و اهل‌بیت را نه صرفا برای آخرت بلکه برای دنیایشان هم بخواهند و به در خانه اهل‌بیت بروند، دنیایشان نیز آباد می‌شود...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَ
، نفحه لیلةالقدر 🔟 ▪️هر چیزی در عالم که از مقام علم به مقام عین و عالم طبیعت تنزل پیدا می‌کند، در مراتب وجودی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و امروز امام زمان علیهم‌السلام است‌. اگر می‌گویم امیرالمؤمنین یا امام زمان، منظور ولایت است و تفاوتی بین این ذوات مقدس نیست. اینکه می‌فرماید تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا.... این ظرف نزول چیست؟! نزول و صعود ملائکةالله در کجا واقع می‌شود؟! در مورد امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: فَمَا نَزَلَ الله عَزَّ وَ جَلّ فإلَیکُم و مَا صَعَدَ إلی الله فَمِن عِندَکُم. آنچه خداوند نازل می‌کند از کانال و مجرای شماست و آن چیزی که در نظام هستی صعود و ارتقاء می‌یابد نیز از مجرای شما است یعنی همه‌ی حقایق بر لوح محفوظ نفس ناطقه انسانی نوشته می‌شود. ما از نفس انسان کامل چه اطلاعی داریم؟! او محیط است به کل شیء... یعنی حقیقت او جامع همه‌ی مخلوقات است. ز احمد تا احد یک میم فرق است جهانی اندر این یک میم غرق است ▪️معنی اش این است که امام زمان علیه‌السلام روحی دارد که روح آن حضرت، محیط بکل شیء است. هیچ چیزی نیست که از دایره احاطه انسان کامل فراتر باشد. لذا می‌فرماید وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُّبِينٍ (یس/۱۲). خدا همه چیز را در این امام مبین نوشته است لذا نفس او لوح محفوظ است. بعد می‌گوید نه! لوح محفوظ برای امیرالمؤمنین کم است. او لوح حفیظ است... محفوظ مفعول و حفیظ فاعل است. لوح محفوظ یعنی جان او ظرفی است که حق متعال تمام مقدرات عالَم امکان را در آن می‌نویسد اما فراتر می‌رود و می‌گوید که خیر! لوح حفیظ است بلکه اوست که می‌نویسد! هم خودش می‌نویسد و هم اینکه در جان خودش می‌نویسد‌ لذا علی بن ابیطالب علیهما السلام می‌فرماید که من قلم اعلا هستم و من لوح محفوظم! هم نویسنده منم هم آن لوحی که حقایق بر آن نوشته می‌شود منم! من جامع همه‌ی سطورم... در لوح کلمات و سطور می‌نویسند. این مخلوقات سطور عالم هستند. ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ (قلم/۱). ▪️می‌فرماید همه این‌ها در این ام‌الکتاب است. این ام‌الکتاب کجاست؟ وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ (زخرف/۴). از معصوم پرسیدند این ضمیر إِنَّهُ به چه چیز بر می‌گردد؟ می‌فرماید به علی بن ابیطالب علیه‌السلام. عليٌ اشتُق مِن العَلي، منِ خدا اسم علی را از اسم علیِ خودم مشتق کردم، یعنی اینکه او عُلُو دارد بر تمام ماسوی الله... او اول شخص عالم امکان است به همین خاطر به من و شما گفته‌اند که نماز پذیرفته نمی‌شود مگر به سوره‌ی حمد. به این دلیل که سوره‌ی حمد به علی بن ابیطالب بازمی‌گردد که حضرت فرمود خدا کل قرآن را در سوره حمد قرار داد و کل سوره حمد را در بسم الله و کل بسم الله را در باء و أنا نقطة تحت الباء. در سوره‌ی حمد اشاره به ربوبیت علی‌بن ابیطالب شده است؛ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ یعنی چه؟ این حمد به چه کسی بر می‌گردد؟ فرد رند و بزرگی مثل ابن ترکه در ابتدای تمدید القواعد به جای اینکه بنویسد الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ می‌نویسد الْحَمْدُ لِوَلیِه... این رب العالمین، ولی الله علی الاطلاق است که بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم ● چند روايت درباره حب خدا و در معانى الاخبار از سعيد
● آيات 34 - 33،آل عمران، قسمت اول ، بخش اول إِنَّ اللَّهَ اصطفَى ءَادَمَ وَ نُوحاً وَ ءَالَ إِبْرَهِيمَ وَ ءَالَ عِمْرَنَ عَلى الْعَلَمِينَ(33) ذُرِّيَّةَ بَعْضهَا مِن بَعْضٍ وَ اللَّهُ سمِيعٌ عَلِيمٌ(34) ● ترجمه آیات خداى تعالى آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر همه مردم برگزيد (33) اينان نسلى هستند كه اول و آخرشان يكى و از يك سنخ است و خدا شنوا و دانا است (34). ● بیان آیات از اينجا آيات راجع به قصص عيسى بن مريم (عليهما السلام ) و مطالب مربوط به آن قصص خالى از خرافاتى كه به اين قصص چسبانده اند آغاز مى شود و در اين آيات عليه اهل كتاب احتجاج شده و دو آيه مورد بحث رابط بين آيات قبل با آيات بعد است ، چون آيات قبل هم متعرض حال اهل كتاب بود. إِنَّ اللَّهَ اصطفَى ءَادَمَ وَ نُوحاً ... كلمه ((اصطفاء)) كه مصدر فعل ((اصطفى )) است ، همان طور كه بيانش در ذيل آيه : ((لقد اصطفيناه فى الدنيا)) گذشت به معناى گرفتن خالص هر چيز، و جدا كردن چيزهائى است كه آن را كدر مى سازد، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 258 در نتيجه معناى اين كلمه نزديك به معناى كلمه ((اختيار)) است ، و اگر بخواهيم آن را با يكى از مقامات ولايت تطبيق كنيم ، بامعناى اسلام منطبق است ، چون اسلام عبارت است از اينكه بنده باين مقام رسيده باشد كه خود را تسليم محض امر مولى بداند، و همواره آنچه را كه موجب خشنودى او است انجام دهد. و ليكن در آيه مورد بحث نمى توان كلمه اصطفا را به اين معنا كه گفتيم بگيريم ، چون در آيه اصطفاى تنها نيامده ، بلكه ((على العالمين )) هم با آن همراه است و اگر منظور از اصطفاى در آيه همان اصطفاى لغوى بود، جا داشت بفرمايد: ((ان اللّه اصطفى آدم و نوحا و آل ابراهيم و آل عمران من العالمين )) ولى اگر اينطور مى فرمود اسلام مختص به نامبردگان در آيه مى شد، آن وقت معناى كلام اختلال مى يافت ، و لذا فرمود ((اصطفى على العالمين )) و اين نوعى اختيار و برگزيدن آنان در يك يا چند امر است كه ديگران با آنان در اين امور شركت ندارند. دليل ما بر آنچه گفتيم اين كه اصطفا همه جا يك معنا نمى دهد، آيه شريفه ((يا مريم ان اللّه اصطفاك و طهرك و اصطفاك على نساء العالمين است ))، كه دو بار كلمه نامبرده در آن آمده ، و اگر معناى اين كلمه همه جا يكى بود، بايد مى فرمود: ((ان اللّه طهرك و اصطفاك على نساء العالمين )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ ◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول)◾️ ▪️امشب، هم شب شهادت امیرا
‍◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام (قسمت دوم)◾️ ▪️در فرهنگ دنیای امروز، سعادتِ انسانی با این شاخص‌ها شناخته می‌شود؛ چقدر پول دارد! چه مقامی دارد! چه می‌خورد و می‌آشامد و چگونه ارضاء جنسی می‌شود! این قدِّ بشریّت در دنیای امروز است. دنیای بعد از رنسانس؛ دنیایی که از خدامحوری به اومانیزم تغییر محور داد؛ اومانیزم به معنای محور قرار دادن و گرایش به انسانیّت نیست؛ به معنای نفسانیّت است. نفس انسان، همان چیزی که کانون شهوت و غضب است. ▪️لذا تمدّن امروز دنبال این است که با علم و تکنولوژی و پول و ثروت، هرچه بیشتر لذائذ نفسانی بشر را تأمین کند. این لذائذ نفسانی ناشی از خوردن و پوشیدن و نوشیدن، یا ناشی از کاموری‌ها و لذّت‌جویی‌های جنسی، و یا ناشی از دستیابی به قدرت و قهر و غلبه‌ بر رقبا و مخالفان است. اين اوج تعریفی است که دنیای امروز از بشریّت دارد؛ قدّ انسان در دنیای امروز این است. ▪️قبلاً تمثیلی راجع‌به دنیای امروز به کار بردم؛ کارتونِ گالیور را مثال زدم. در داستان گالیور، گالیور به شهری می‌رود که همه‌ی مردم آن کوتوله‌اند؛ قدّشان به اندازه‌ی یک بند انگشت است. امّا چون همه‌ی مردم کوتوله‌اند، هیچ کس احساس کوتاه‌بودن نمی‌کند. وقتی به یکدیگر نگاه می‌کنند، می‌گویند ماشاءالله! قدّ به این بلندی! ‌چه‌ عیب و نقصی داریم؟! چون در آن شهر همه هم‌قدّند؛ همه کوتوله‌اند؛ کسی به نقص کوتوله بودنش واقف نیست. چه وقت پی می‌برند کوتوله‌اند؟ چه وقت می‌فهمند قدّشان کوتاه است؟ وقتی گالیور  وارد آن شهر می‌شود. آن‌‌وقت معنای قدّ انسان را می‌فهمند و تازه پی‌ می‌برند که کوتوله‌اند. ▪️دنیای امروز از نظر مقامات و کمالات انسانی، شهر کوتوله‌های گالیور است و این کوتوله‌ها هیچ احساس کوتوله‌بودن هم نمی‌کنند. خیلی هم احساس پیشرفت و ترقّی می‌کنند؛ احساس می‌کنند خیلی بزرگند؛ امّا کوتوله‌اند. در حیوانیّت و نفسانیّت خود اسیرند؛ قد نکشیده‌اند. خور و خواب و خشم و شهوت شَغَب است و جهل و ظلمت حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیّت طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیّت   ادامه دارد .... ◾️در محضر استاد مهدی طیّب ۱۹ مرداد ۹۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️من قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا ▪️شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید: ▪️«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»▪️ ▪️وقتی این ذکر گفته می‌شود ملائکه نازل می‌شوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت می‌شویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا می‌کند، ان‌شاءالله « استاد مهدی طیّب » ☑️منابع : ▪️۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴ ▪️۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️لیله‌القدر شبِ یقظه است. ▪️اگر گفته شده که مقدّرات در لیله‌القدر رقم می‌خورد ، با درک این حقیقت که آنچه خدا مقدّر می‌کند، زمینه ساز تعالی ماست و آنچه که لازمۀ تعالی ماست متناسب است با حالاتی که در درون ما می‌گذرد که متأثر از انتخاب‌های آزاد ما بوده است، آنوقت می‌توان فهمید که وقتی انسانی در لیله‌القدر به خود آمد و تحوّلی در درون را سبب شد، آنچه که در بیرون، متناسب با درون، خدا قرار است رقم بزند، دگرگون خواهد شد و مقدّرات جدیدی برای او رقم خواهد خورد... ◾️«استاد مهدی طیّب» ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اعمال شب بيست‌ و سوّم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️اين شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احاديث بسيار استفاده می‌شود كه شب قدر همين شب است. دعاها در آن اجابت می‌شود و تمام كارها بر پايه حكمت الهى مقدّر می‌گردد. ▪️براى اين شب، غير از اعمال مشترک شب‌های قدر و دعاهای دهه آخر ماه مبارک رمضان، چند عمل ديگر است: ▪️۱- خواندن سوره «عنكبوت» و «روم» ▪️در روایات آمده که امام صادق علیه السّلام فرمودند، خواننده اين دو سوره در اين شب از اهل بهشت خواهد بود. ▪️۲- خواندن سوره «حم دخان» ▪️۳- هزار مرتبه خواندن سوره «قدر» ▪️۴- محمّد بن عيسى از امامان صالح عليهم السّلام روايت كرده كه فرمودند: ▪️در شب بيست و سوّم ماه رمضان اين دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قيام و قعود. و بر هر حالى كه هستى در تمام ماه، و در طول حياتت تا جايى كه ممكن باشد، و هر زمانى كه به يادت آيد. ▪️بعد از ستايش پروردگار به بزرگوارى، و فرستادن صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله می‌گويى: ▪️اللهمَّ کُن لولیَّک فُلانِ بن فُلان و به جاى فلان بن فلان بگو: الحُجةِ بنِ الحَسَن صَلَواتک عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّاً و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً. ▪️و نیز دست‌های خود را به سوى آسمان بردارد و بخوان: ▪️یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا اللَّیلَةَ اللَّیلَةَ (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد) ▪️اين دعا را در حال ركوع و سجود و ايستاده و نشسته بخوان، و آن را تكرار كن، و در شب آخر ماه رمضان هم بخوان. ▪️۵- بخواند: ▪️اللَّهمَّ امدُد لی فی عُمری وَ أَوسِع لی فی رِزقی وَ أَصِحَّ لی جِسمی وَ بَلِّغنی أَمَلی وَ إِن كُنتُ مِنَ الْأَشقِياءِ فَامحُني مِنَ الْأَشقِيَاءِ وَ اكتُبني مِنَ السُّعَداءِ فَانَّكَ قُلتَ في كِتابِكَ المُنزَلِ عَلَى نَبِيّكَ المُرسَلِ صَلَواتُكَ عَليهِ وَ آلِهِ يَمحُواللّهُ مَا يَشاءُ وَ يُثبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الكتاب. ▪️۶- بخواند: ▪️اللَّهُمَّ اجعل فِيما تَقضی وَ فيما تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمرِ الْمَحتُومِ وَ فيمَا تَفرُقُ مِنَ الْأَمرِ الْحَكيمِ فی لَيلَةِ الْقَدرِ مِنَ الْقَضاءِ الَّذِی لايُرَدُّ وَ لايُبَدَّلُ أَنْ تَكتُبَنِی مِن حُجّاجِ بَيتِکَ الْحَرامِ فِي عامِی هذا المَبرُورِ حَجُّهُم الْمَشكُورِ سَعيُهُمْ الْمَغفُورِ ذُنُوبُهُم الْمُكَفَّر عَنهُمْ سَيِّئَاتُهُم وَ اجعَلْ فِيمَا تَقضِی وَ تُقَدِّرُ أَن تُطيلَ عُمری وَ تُوَسِّعَ لِی فی رِزقی ▪️۷- بخواند: ▪️يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى وَ يَا ظَاهِراً لَيْسَ يُرَى يَا مَوْصُوفا لا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ يَا غَائِبا [غَائِبُ ] غَيْرَ مَفْقُودٍ وَ يَا شَاهِدا غَيْرَ مَشْهُودٍ يُطْلَبُ فَيُصَابُ وَ لا يَخْلُو [لَمْ يَخْلُ ] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَيْنٍ لا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ [بِكَيْفَ ] وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ [بِأَيْنَ ] وَ لا بِحَيْثٍ [بِحَيْثُ ] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُهُ ▪️۸- بخواند: ▪️یَا رَبَّ لَیلَةِ القَدرِ وَ جَاعِلَها خَیرا مِن أَلفِ شَهرٍ وَ رَبَّ اللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ الجِبالِ وَ البِحارِ وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنوَارِ وَ الْأَرضِ وَ السَّماءِ یا بارِئُ یا مُصَوِّرُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا اللّهُ یا رَحمانُ یا اللّهُ یا قَیُّومُ یا اللّهُ یا بَدیعُ یا اللّهُ یا اللّهُ یا اللّهُ لَکَ الْأَسماءُ الحُسنى وَ الْأَمثالُ الْعُلیا وَ الْکِبرِیاءُ وَ الْآلاءُ أَسأَلُکَ أَن تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجعَلَ اسمی فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَداءِ وَ إِحسانی فِی عِلِّیِّینَ وَ إِسَاءَتی مَغفُورَةً وَ أَن تَهَبَ لی یَقِینا تُباشِرُ بِهِ قَلبِی وَ إیمانا یُذهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِیَنی بِمَا قَسَمتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنیَا حَسَنَةً وَ فی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَ ارزُقنِی فِیهَا ذِکرَکَ وَ شُکرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَیکَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوبَةَ وَ التَّوفِیقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحمَّدٍ عَلَیهِمُ السّلامُ ▪️۹- غير از غسل اوّل شب، غسلى هم در آخر شب انجام دهد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هر روزى که بر انسان وارد شود، گوید: من روز جدیدى هستم، من بر اعمال و گفتار تو شاهد مى‌باشم. سعى کن سخن خوب و مفید بگوئى، کار خوب و نیک انجام دهى. من در روز قیامت شاهد اعمال و گفتار تو خواهم بود. و بدان امروز که پایان یابد دیگر مرا نخواهى دید و قابل جبران نیست.  ▪️مِنْ یَوْم یَمُرُّ عَلَى ابْنِ آدَم إلاّ قالَ لَهُ ذلِکَ الْیَوْمُ: یَابْنَ آدَم أنَا یَوُمٌ جَدیدٌ وَ أناَ عَلَیْکَ شَهیدٌ.  فَقُلْ فیَّ خَیْراً، وَ اعْمَلْ فیَّ خَیْرَاً، أشْهَدُ لَکَ بِهِ فِى الْقِیامَةِ، فَإنَّکَ لَنْ تَرانى بَعْدَهُ أبَداً. ☑️أمالي صدوق، ص ٩٥ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شب برای سالک خیلی خوب و نافع است. هر وقت غمناک شدی، شب است. از شب و فقر و گرسنگی و مریضی و ... فرار نکن، دم هم نزن، که بهترین عبادت صوم و صمت است. دنیا شب است و قیامت روز و برزخ بین‌الطلّوعین است. دنیا لیل است. لَیلَةُ‌القَدرِ یعنی قدر لیل دنیا را دانستن و از آن بهره بردن. در آن صورت نزدیکی‌های مَطلَعُ الفَجر ملائکه به عبد خدا نازل می‌شوند و به او سلام می‌کنند، چون محبّت خدا، بلکه خود خدا می‌خواهد در آن قلب پا بگذارد. ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️رابطۀ لیله‌القدر با حجّت خدا◾️ ▪️از دعاهایی که به طور خاص و به شکل ویژه‌ای در مورد شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان، مطرح شده است، دعا برای امام زمان ارواحنافداه است. ▪️« اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً »▪️ ▪️و فرمودند هر وقت در شب بیست و سوّم یادت افتاد، باز هم این دعا را تکرار کن. نه این که یک بار بخوان، بلکه هرگاه یادت افتاد، باز بخوان. ▪️این همه تأکید برای خواندن این دعا در این شب و اصلًا ورود این دعا در شب بیست و سوّم ماه رمضان، اشاره به این دارد که لیله‌القدر رابطۀ مستقیم با حجّت خدا و با انسانِ کاملِ به معنا تمام دارد. و سیاق سورۀ قدر دلالت بر این دارد که لیله‌القدر، مستمر است‌. حادثه‌ای نبوده که در زمان حیات رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم رخ داده باشد، بلکه یک جریان مستمر است. ▪️این لیله‌القدر هر سال در ماه رمضان مصداق پیدا می‌کند و چون لیله‌القدر هر سال وجود دارد و هر سال در لیله‌القدر ملائکه و روح نازل می‌شوند؛ پس باید بر کسی نازل شوند. در زمان رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم بر ایشان نازل می شدند. در سایر زمان‌ها چه؟ ▪️پس در همۀ زمان‌ها کسی مانند رسول الله، که در اوج قلّۀ کمال، و حجّت خداست، باید وجود داشته باشد تا در لیله‌القدر ملائکه و روح بر او نازل شوند. ▪️والّا اگر حجّت خدا نباشد، ملائکه و روح بر چه کسی نازل شوند؟ یکی از دلایل استمرار امامت و ولایت، خودِ همین سورۀ قدر است... ◾️«استاد مهدی طیّب» ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️من قال لَی
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️من قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا ▪️شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید: ▪️«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»▪️ ▪️وقتی این ذکر گفته می‌شود ملائکه نازل می‌شوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت می‌شویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا می‌کند، ان‌شاءالله « استاد مهدی طیّب » ☑️منابع : ▪️۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴ ▪️۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 34 - 33،آل عمران، قسمت اول ، بخش اول إِنَّ اللَّهَ اصطفَى ءَادَمَ وَ نُوحاً وَ ءَالَ إِ
آيات 34 - 33 آل عمران، قسمت اول بخش دوم ● معناى اصطفاء (برگزيدن ) آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران ، بر عالميان حال ببينيم معناى اصطفا در نامبردگان در آيه شريفه چيست ؟. اما اصطفاى آدم به اين معنا است كه او را اولين مخلوق و پديده از بنى نوع بشر قرار داده ، در زمين جايش داد و در اين باره فرمود: ((و اذ قال ربك للملائكه انى جاعل فى الارض خليفه )). و نيز آن جناب اولين كسى است كه باب توبه برايش باز شد، و درباره توبه او فرمود: ((ثم اجتبيه ربه فتاب عليه و هدى )) و اولين كسى است كه برايش دين تشريع شد، و در آن باره فرمود: ((فاما ياتينكم منى هدى ، فمن اتبع هداى فلا يضل و لا يشقى )) و اين خصوصيات كه ذكر شد از مختصات حضرت آدم (عليه السلام ) است ، و فضائل بسيار بزرگى است كه كسى چنين فضائلى ندارد. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 259 و اما نوح ، اولين پيامبر از پنج پيغمبر اولوا العزم است كه كتاب و شريعت برآنان نازل گرديد، كه بيانش در تفسير آيه : ((كان الناس امه واحده فبعث اللّه النبيين )) گذشت ، و در حقيقت نوح پدر دوم نوع بشر است ، (چون در داستان طوفان كسى به جز او و خاندانش در روى زمين زنده نماند، و خداى تعالى همين معنا را در آيه اى كه به وى سلام داده بيان نموده و فرموده : ((و جعلنا ذريته هم الباقين ، و تركنا عليه فى الاخرين ، سلام على نوح فى العالمين )). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۰ ▪️مطلب را کمی عیان‌تر بگویم: خداوند متعال فرمود: «الصَّوْمُ‏ لِي‏ وَ أَنَا اُجْزَي بِه‏
۱۱ ▪️امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوه‌ی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلاء را مظهر است فقط هموست لذا حق او را می‌بیند و به او فرحناک می‌شود و فرح حق به مشاهده او که جلوه اتمّ خود است فیض را از ذات تا تعینات خلقی می‌گستراند و این همان جزای اوست. این سخن را دریاب و مغتنم بدان تا به معرفت نورانیت آن ذوات اقدس ارتقاء یابی. ▪️حال که صوم، علی وصی علیه السلام است پس هرچه را که او سه طلاقه کرده است نباید به او نزدیک کنی؛ خوردن و آشامیدن و رفث و گناه و... همه دنیاست و مولای ما دنیا را سه طلاقه نمود و ریسمانش را بر گردن آن انداخت. حال اگر می‌خواهی به صوم و صلاة مظهر او شوی باید در حالت صوم از دنیا امساک کنی وگرنه صائم نیستی... ▪️نکته‌ی دیگری بگویمت تا سرّ عدم مماثلت روزه در میان عبادات مکشوفت شود: در متن هر عمل عبادی دیگر، اگر صائم نباشی روح عبادت را ضایع کرده‌ای چون عبادت وقتی بالا می‌رود و رفعت می‌یابد و روح عابد را عروج می‌دهد که در متن آن غیر حق داخل نشود لذا چون به نماز ایستادی، باید صائم باشی تا نمازت بالا رود؛ صامَ الصَّلاة. مصلی باید توجهش را از دنیا به خدا و یا ولی خدا منصرف کند و این یعنی ترک کردن خیال دنیا و تعلقات آن؛ ورنه نماز را که ولایت علوی است با دنیا مخلوط کرده و حال آنکه صاحبش آنرا طلاق داده است...
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام (قسمت دوم)◾️ ▪️در فرهنگ دنیای امروز، سع
‍ ◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام (قسمت سوم)◾️ ▪️دنیای امروز دنیای کوتوله‌هاست؛ قدّ انسان، شناخته شده نیست؛ قدر انسان شناخته شده نیست. گمان می‌شود اندازه و قدر انسان همین است که بشرِ امروز دارد. ▪️دنیای امروز، شب ظلمانی‌یی است که حقیقت انسانیّت در آن ناشناخته است. و در این لیله‌ی دنیا، حقیقت انسانیّت با تمامیّتش است که قدر انسان را تعریف می‌کند. ▪️حقیقت و تمامیّت انسانیّت حجّت خداست. این‌گونه ارتباط لیلةالقدر با انسان کامل آشکار می‌شود. ▪️در این لیل دنیا که قدر بشر، قدر انسان، قدر آدمیّت و انسانیّت ناشناخته است، حجّت خداست که قدر انسان را مشخّص می‌کند. ابعاد و عظمت حقیقت انسانی را به منصه‌ی ظهور می‌گذارد و با شناخت و توجّه به اوست که دیگران می‌یابند که چقدر کوتاهند و آن وقت شاید نقطه‌ی عطف و مبدأ تحوّلی در زندگی‌شان شکل گیرد. ▪️وقتی قدّ افراشته‌ی انسان کامل را در اخلاق، کمالات روحی، اندیشه‌ها و افکار بلند و در عظمت‌های معنوی و عرفانی ببینند، وقتی قدّ افراشته‌ی حجّت خدا را ببینند، شاید به فکر بیفتند که اندکی قد بکشند. ▪️لیلةالقدر نقطه‌ی عطف حیات بشری است. اگر کسی به لیلةالقدر دست یافت و حجّت خدا را در لیلةالقدر درک و ملاقات کرد، تمامیت قدّ انسان را مشاهده کرده است. ▪️برای چنین کسی، آن شب، شبی است که فردای آن یوم‌القیامة خواهد بود. «سَلامٌ هِيَ حَتّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» خواهد بود. آن حقیقتی که سلام است؛ یعنی انسان کامل، سلامت کامل است. هیچ عارضه‌ای در هیچ مرتبه‌ای از مراتب ظاهر و باطن او وجود ندارد؛ او سلامت مطلق است. این که سلامت در مراتب مختلف وجود انسان یعنی چه، بحث مفصّلی است که اینجا فرصت پرداختن به آن نیست. ▪️حجّت خدا سلام است. وقتی حقیقت سلام را ببینیم، آن وقت بیماری خودمان را باور می‌کنیم. آن قدّ افراشته و قدر لیلةالقدری حجّت خدا را که ببینیم، آن وقت کوتاه بودن خودمان را درک می‌کنیم و امیدواریم لیلة القدر برای ما مبدأ تحوّل شود. اگر این‌گونه شود، به بیداری و یقظه رسیده‌ایم و یقظه و بیداری، نقطه‌ی آغاز سیر الی‌الله و نیل‌به همه‌ی کمالات انسانی است. ادامه دارد .... ◾️در محضر استاد مهدی طیّب ۱۹ مرداد ۹۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️راه‎های عبادات، روزه، شب زنده‎داری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. اینها راه‎های شوسه و آسفالته‎اند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میان‎بر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد می‎رسد. فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمی‎رساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژه‎اش به ‎اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب می‎شود. راه محبّت راه میان‎بر است. ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیت الله بهجت قدس سره◾️ ▪️وای به حال کسی که قرآن را کوچک بشمارد! وای به حال کسانی که عدیل قرآن (اهل‌بیت علیهم‌السلام) را نشناسند و نسبت به آنها کورباطن باشند، که قطعاً نسبت به قرآن هم کورباطن خواهند بود؛ ☑️زیرا کسی که عدیل قرآن را نشناسد، قرآن را نیز نشناخته است. ▪️گفته شده است: شیعه قرآن را کنار گذاشته و سنی‌ها عترت را، ولی باید گفته شود: انسان هر کدام را ضایع کند، دیگری را هم باطناً ضایع کرده است، هر چند صورتاً ضایع نکند. ◾️در محضر بهجت، ج٢، ص٢٨۴◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۱ ▪️امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوه‌ی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلا
۱۲ ◾️سخن دیگر اینکه مردم گمان می‌کنند ماه رمضان در عالم طبیعت و در زمان و مکان جلوه دارد در حالیکه تجلی رمضان در نفوس است. هرچند زمان و مکان نیز به رحمت گسترده‌ی الهی بهره‌ی خود را از شهر رمضان و جلوه اسم رمضان می‌برند اما حساب تجلی آن در نفوس انسانی مطلب دیگری است. انسان و دیگر مخلوقات عالم طبیعت زمانمند و در زمان هستند اما انسان می‌تواند از زمان فراتر رود و با زمان باشد یعنی دهری و سرمدی گردد و با زمان معیت قیومی پیدا کند یعنی او روح زمان شود و زمان و مکان به او شرافت یابد لذا اکثری مردم «در» شهر رمضان هستند اما خواص رهیده از زمان، «با» شهر رمضان هستند یعنی اسم مبارک رمضان در جان ایشان متجلی شده و در عین در شهر بودن، با حقیقت ماه رمضان معیت دارند. چنین کسی به ضیافتخانه‌ی الهی وارد شده است؛ «نِعمَ الوِرْدُ المَورُود». هرکه را خدا توفیق دهد که وارد مضیف اقدس خدا شود، اینگونه است که حق بر او وارد می‌شود و مورود و مضیف خدا جان صائم می‌شود، این سخن را نیک دریاب و مغتنم بدان!
◾️مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️این شب، شب مبارک و فوق‌العاده‌ای است و اعمالی برای آن ذکر شده است: ▪️ ۱- غسل ▪️۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مى‌خواند: ▪️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ ▪️خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانۀ فريب و بازگشت به سوى خانۀ جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت. ▪️۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعه‌اى از آيات قرآن است: ▪️ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ ▪️ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى‏ رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ ▪️ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ ▪️ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً ▪️ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً ▪️ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ ▪️ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا ▪️ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ ▪️صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم‏ ▪️پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدى‌هايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران. ▪️پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده داده‌اى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمى‌كنى. ▪️پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيده‌اى، به گناهان خود اعتراف مى‌كنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟ ▪️پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيان‌بار است. ▪️پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان. ▪️پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و به‌سوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به‌ سوى تو است. ▪️پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده. ▪️پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آورده‌اند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى. ▪️بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيب‌هاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى. ▪️۴- دعاى شب بيست و هفتم : ▪️يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، ▪️و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علیه السّلام در شب ببست و هفتم ماه مبارک رمضان از ابتدای شب تا صبح آن را مرتب تکرار می‌کردند: ◾️اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ ◾️ ۸۵/۰۷/۲۵◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد ع
‍ ◾️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت اول◾️ ▪️دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که حضرت در شب بیست‌و‌هفتم از ابتدای شب تا به صبح، بارها تکرار می کردند. این دعا سه جمله است؛ امّا دریایی از معارف در آن وجود دارد. ▪️اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ؛ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ : 1⃣اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ▪️خدایا به من روزی کن از این دار غرور پهلو خالی کنم. حمّالی این خانه ی دروغین را نکنم و تن زیر بار این خانه ی پلید ندهم. ▪️دنیا دارالغرور و سرای فریب است. انسان را گول می زند. نیست؛ امّا خود را هست نشان می دهد. به سراب می ماند که از دور آب می نماید؛ امّا درحقیقت هیچ نیست؛ سایه و توهّم است. ▪️قرآن کریم فرمود: كَسَرابٍ‏ بِقيعَةٍ يَحسَبُهُ‏ الظَّمآنُ‏ ماءً ؛ (۳۹ سوره ی نور) ▪️مثل سرابی در یک دشت گسترده ی تفتیده که تشنه کام از دور آن را آب می پندارد؛ امّا وقتی بعد از تقلاّهای بسیار به آن می رسد، لَم يَجِدهُ شَيئاً، می بیند هیچ‌چیز نیست. دنیا از دور نمود و جلوه ای دارد؛ امّا حقیقتش نیستِ صرف است. انسان تا غافل است و از دور به سراب نگاه می کند، هیچ تفاوتی با آب نمی‌بیند و به یقین مطمئن می‌شود آب است. تا وقتی انسان در خواب رؤیا می‌بیند، ذرّه ای تردید ندارد که آنچه می بیند، عین واقعیّت است. وقتی آن فرد به سراب نزدیک شد و آن به‌خواب‌رفته بیدار شد، هیچ اثری از آنچه می دید باقی نمی‌ماند. ▪️امام سجّاد از خدای متعال می خواهد و ما هم به اقتدای امام سجّاد از خدا بخواهیم به ما توفیق دهد دیگر پهلو زیر بار دنیا ندهیم. دیگر بس است! هرچه حمّالی دنیا را کردیم؛ هرچه دنبال دنیا و جلوه های دنیا دویدیم؛ از پول و ثروت، نام و شهرت، پست و مقام، لذّت و شهوت، منیّت های خودمان، بس است! دیگر دنبال دنیا نرویم . ادامه دارد.... ◾️در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ۲۷ مهر ۸۵◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر انسانی ، لایقِ دریافت اسرار الهی نیست . ▪️از بس روایات و آیات ، سطحی معنا شده که حرف زدن در گذشته و حال ، بسیار زحمت دارد . بزرگان و اهل بیت ، کُدها و اَسرارها برای کمال و هدایت انسانها در سینه داشتند. اما مردمِ جاهل بجای طلبِ این حقایق ، از تعداد موی سر خود سوال می کردند. مردم ارزش و قدر این اسرار را نمی دانستند. ▪️اسرار باید در صندوق ،پنهان بمانند. شاگردان باید ارتقاء وجودی پیدا کنند ، از شاگردیِ سرِشب ، به شاگردِ سحری تبدیل شوند که دیگر نیاز به حرف زدنِ ظاهری نباشد. وبا اتحاد با جانِ صاحب سِرّ ، اسرار را بگیرند. ▪️اسرار ، از صاحب سِرّ ، طلب استتار میکنند و میگویند اگر کسی را هم پیدا کردید که به حقیقت ، طلبِ سِرّ میکند و میخواهید به او سِرّ بدهید ، او هم مستتر و پوشیده باشد . پوشیده از پوشیده طلب سِرّ کند ، سنخیت است و مشکلی ندارد چون او هم اهل کتمان است. ▪️بهترین صله رحم ِشما ، تفکّر در نظام هستی است. که در قرآن هم بسیار تاکید شده است. و قدر دانستن این نظام هستی ، و مذمّت نکردنِ آن است. ▪️ان شاالله حقایق برای ما هم منکشف شود...افطار روی دهد. یک حرفِ بیخود یک نگاه ، یک کلام نابجا و.... ما را از افطار واقعی دور میکند. ▪️در خلوت خانه آفاق و انفس باید نشست ، تا دید چه خبر می شود. با چشم ظاهری آن آفتاب و این زمین و این سنگ است وآن غذا و....است خود گم کرده ، چنین بیند.. اما طورِ وجودی که عوض شود می بینید ، عالَم سراسر عقل است و حیاتِ محض ▪️هم باطن است و هم ظاهر همه دارای شعورند .... ▪️اما گوش بشر که ظاهر است؛ و در مرتبه مادّه ، نمی شنود ، نمی بیند ، لذا قلبش آماده نیست ▪️باید از بشریّت خارج شد تا دید و شنید و یافت . ◾️جلسه ۲۱ فصل ۶ شرح فص فاطمیه ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei