eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):●□ □«اَللّهُمَّ ارْزُقْنے فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ» خدایا در ماہ رمضان مهرورزے نسبت بہ یتیمان را روزی‌ام گردان. □اگر قلب ما زنگ بزند، از چہ دوایے می‌توان براے رفع آن استفادہ كرد. براے اینكار باید سحرها قرآن بخوانید تا قلبتان را جلا بدهید. همچنین جان انسان را استغفار سحر جلا می‌دهد و می‌توان با یتیم‌نوازے قلب را جلا داد.  □«وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ» خدایا روزے كن كہ من اطعام طعام كنم و افطارے دهم. □اطعام طعام مخصوصاً بہ فقرا و مستحقان از كارهاے بسیار نیكو است.  □«وَاِفْشآءَ السَّلامِ» خدایا روزے كن با صداے بلند سلام كنم. □برخے عارشان می‌شود كہ اول سلام كنند؛ اما هستند برخے كہ در سلام كردن با صداے بلند پیش‌دستے می‌كند. همچنین باید سلام را بہ درستے یعنے «سلامٌ علیكم» جواب داد و از بیان عبارت‌هاے دیگر مثل «سلام از ماست» جلوگیرے كنیم. همچنین سلام كردن مستحب و جواب سلام دادن واجب است.  □«وَصُحْبَةَ الْكِرامِ» خدایا توفیق بدہ در ماہ رمضان با افراد كریم و عالم و دانا و متدین همنشین شوم. خدایا توفیق بدہ كہ با نیكان رفیق شوم. □كارے كنید كہ رفیقتان یك درجہ از شما جلوتر باشد. یكے از رموز موفقیت من در زندگے اختیار كردن رفیق خوب بودہ است. □«بِطَوْلِكَ» یعنے بہ حق انعامت. □چقدر تو بہ ما نعمت دادے. بہ حق نعمت‌هایے كہ بہ ما دادے این دعاها را دربارہ ما مستجاب كن، □«یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ» اے كسے كہ پناہ آرزومندانے. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○مهمان کردن میهمانان خداوند○□ □○پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: اََيُّها النّاسُ! □○(هیچ کس اینجا خودش را محروم نداند. ) □○اَيُّها النّاسُ مَن فَطَّرَ مِنكُم صائِماً مُؤمِناً فِي هـٰذَا الشَّهرِ كانَ لَهُ بِذَلِكَ عِندَ اللهِ عِتقُ رَقبَته وَ مَغفِرَةٌ لِما مَضَى مِن ذُنُوبِهِ: □○ای مردمان! هریک از شما که مؤمن روزه داری را در این ماه افطار دهد، در قِبال این کار، در نزد خدا ثواب آزاد کردن یک برده برایش ثبت می شود و از همه ی گناهانی که در گذشته ی عمرش انجام داده پاک و بخشیده می شود. □○خداوند چه رحمت و غفرانی در این ماه گسترده است! این حرف ها را باور کنیم و به کار بریم. □○فَقيلَ يا رَسُولَ اللهِ وَ لَيسَ كُلُّنا يَقدِرُ عَلىٰ ذٰلِكَ فَقالَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِهِ وَ سَلّم اِتَّقُوا النّارَ وَ لَو بِشِقِّ تَمرَةٍ: □○عرض کردند: یا رسول الله همه ی ما این قدرت اقتصادی و توانایی را نداریم که به روزه داران بدهیم. □○پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله)فرمودند: ولو به بخشی از یک خرما، خود را از آتش دوزخ حفظ کنید. یک دانه خرمای کامل هم نه؛ تکّه ای از یک خرما! □○یعنی دنبال افطاری های مجلّل و تشریفاتی و پرهزینه که بسیاری از مردم تواناییش را ندارند نروید. با قسمتی از یک دانه ی خرما هم می توانید خود را از آتش دوزخ حفظ کنید. □○بعد فرمودند اگر خرما هم نداشته باشی، باز محروم نیستی: □○اِتَّقُوا النّارَ وَ لَو بِشَربَةٍ مِن ماءٍ: ولو به یک جُرعه ی آب خود را از آتش دوزخ برهانید و آزاد کنید. □○این در توان همه ی ما هست. یک لیوان آب به یک روزه دار بدهید. حتّی لازم نیست انسان درست لحظه ی افطار، این لیوان آب را به شخص روزه‌دار بدهد. اگر دو ساعت بعد از افطار هم تشنه شد؛ یک لیوان آب برایش بیاور و با اکرام و محبّت به میهمان خدا خودت را از آتش دوزخ رها کن. □○در محضر استاد مهدی طیب ۸۳/۰۷/۲۳○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●بحث حق و خلق باید در این جا معنای واقعی خودش را پیدا کند و توحید صمدی قرآنی در جان انسان بنشیند که به تعبیر حضرت آقا « جان به لب می آید، تا جام به لب برسد» باید گفت: این جام، جام ازل و ابد است. یک فروغ رخ ساقی است که بر جان ما می افتد و ان شاءالله نظام هستی و حق شکارمان می گردد. ■●محققین از جلوه گری حق به باعث تعبیر کرده اند. مانند دریا که یکی از اطوارش آرامش اوست. ■●اما هنگامی که جلوه گری آغاز کند، امواج خروشان را نشان می دهند. این خیزش و این بعثت دریا حق است. ■●لذا روی کلمه بعث در آن آیه شریفه « هو الذی بعث فی الامیین رسولا" منهم » خیلی دقیق شوید. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۱) ■در بعضی از روايات آمده است كه روزه بگيريد برای آنكه و و غير ماه مبارك را از دست بدهيد؛ زيرا آنها نشاط كاذب و زودگذر است. وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست، كم كم به باطن روزه پی می برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می كشاند كه خداي سبحان فرمود: «الصّوم لى وأنا أجزى به»[۱] روزه مال من است و من شخصاً به آن جزا می دهم. اين تعبير فقط دربارهٴ روزه وارد شده است. ■اين كه خداوند فرمود: روزه مال من است، خصوصيتی را می رساند كه قابل ملاحظه و دقت است؛ گاهی انسان از سحر تا افطار امساك می كند؛ اين يك درجه روزه داری است؛ تلاشی است كه حداكثر در نسوزد يا وارد بشود؛ ●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»). ●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵. ●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰. ●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰. ●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۱) #حکمت_روزه ■در بعضی از روايات آمده است كه روزه بگيريد برای آنكه
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۲) ■بهشتی كه ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾[۲]؛ اما به آن بهشت كه ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾[۳] راهش نمی دهند. يعنی روزه، ضمن اينكه حكم و ادبی خاص دارد، حكمتی هم دارد كه آن و خداست، اين حديث در انسان شوق ايجاد می كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمی كند و تا تلاش نكند، نمی رسد. وقتی روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزای روزه دار را بر عهده گرفته است. ●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»). ●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵. ●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰. ●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰. ●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"بِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ والصِّـدیقیــن" □آمدن توپخانه قوچان تقریبا به یک رویای بسیار زیبا تبدیل شده بود و هنوز هم در خاطره تلخ بسیاری از رزمندگان خرمشهری هست . همه شرایطی که در جنگ در خرمشهر داشتیم حاکی از این بود که اگر پشتیبانی توپخانه ای می داشتیم, به هیچ وجه نیروهای نظامی عراق نمی توانستند پیشروی و پیشرفتی در شهر داشته باشند . اذهان همه ما درگیر علت یابی این نکته بود که چرا ما سلاح سنگین نداریم و یا چرا توپخانه ها نمی آیند . □در پاسخ به این سوال می گفتند : که تز جنگی بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا تز جنگی اشکانیان است . نکته ای که ما متوجه نمی شدیم این بود که چرا نگاهی به تز های جنگی معاصر نمی شود . □و تز جنگی اشکانیان آن هم مربوط به قرن های پیش را باید در دستور کار داشته باشیم . خوب حالا این تز جنگی چه بود و چیست ؟ بنی صدر می گفت : اشکانیان خاک را می دادند و در جنگ عقب نشینی می کردند . و زمان را می خریدند . و بعد سر حوصله به دشمن حمله می کردند !!!!؟؟؟؟ شب سه آبان پشت بیسیم صدایی شنیده می شد که می گفت از پروانه به کلیه واحدها ... از پروانه به کلیه واحدها .... یحیی غضبان زاده گفت : فریدون بیا با تو کار داره ، گفتم ما پروانه نداشتیم . پروانه کیه دیگه ... نکنه عراقی ها کانال ما رو پیدا کردند . □یحیی خندید و گفت نه بابا میگه فرمانده اتاق جنگه !!!!! گفتم خوب حالا چی میگه ....گفت : حرفهای بدون کد و رمز هم میزنه .... گفتم دیگه بدتر ... حالا حرفش چیه ... گفت میگه از خرمشهر بیایید بیرون .. ما می خواهیم شهر رو بمبارون کنیم ... □گفتم : خوب بمبارون کنند به ما چکار دارند .. .. ما که در آخرین کوچه ، یعنی عشایر و کنار پل هستیم ... آنها می توانند همه جا رو بزنند .... □گفت ول کن نیست و مدام میگه شهر رو باید ترک کنید ... قانع نشدم و با فرماندهی خودمون تماس گرفتم ... که گفت : متاسفانه و بدبختانه تصمیم اینه که هیچ کس در شهر نباشه . چاره ای نیست ... بچه ها رو از شهر بیار بیرون ... البته این حرفها بین ما به صورت کد و رمز رد و بدل شد .... □اینجا بود که مقاومت ۴۵ روزه ما به پایان رسید .... و تز جنگی اشکانیان را با اشک و درد متوجه شدیم ... □دو بار دیگر هم تز های جنگی دیگری مطرح شد ... که غیر نظامی ها یعنی مردم و سپاه از جنگ خارج شوند و بگذارند ارتش جنگ نظامی خودش را بکند ... □و اصولا جنگ مال نظامی هاست ... مردم و غیر نظامی ها که بلد نیستند بجنگند به خانه هایشان برگردند .... البته خانه ما دست عراقی ها بود و نمی دانستیم با این تز کجا باید برویم !!!!؟؟؟؟ □که نتیجه چنین تفکری شکست مفتضحانه و از دست دادن تعداد زیادی تانک و خودرو زرهی و غرق شدن نیروها در رودخانه کرخه کور بود . ....که بعدها به کرخه نور تبدیل شد ..... □تا اینکه تز جنگی عوض شد . و مردم ایران وارد جنگ و مدیریت آن شدند ... در گروهان ها جایی فرمانده نیروی ارتشی بود و معاون سپاهی یا بسیجی و در جای دیگر فرمانده سپاهی یا بسیجی و معاونش ارتشی بود . ترکیبی از نیروهای ارتش و بسیج شکل گرفت و اولین نتیجه های آن آزاد سازی بستان و شکستن حصر آبادان بود ....و تز جنگی هم این بود ..... که خون بر شمشیر پیروز است ...... □یادمان نرود درسی که از جنگ خرمشهر فرا گرفتیم این است ....که این اراده و حضور و نقش پر رنگ مردم و خون شهدا در کل تاریخ است که پیروز است و نه موشک و تانک و ابزار های نظامی .... @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□قسمت ما بنما در رمضان یا #الله... □یک سحر وقت اذان صحن #اباعبدالله ... @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش دوم1⃣ ● رواياتى در مورد طلاق خلع و مبارات مولف : اخبار همانطور كه ملاحظه مى كنيد در معناى جمله نامبرده مختلف است . و در تفسير قمى در ذيل جمله ((و لا يحل لكم ان تاخذوا مما آتيتموهن شيئا الا ان يخافا الا يقيما حدود الله ...))، از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: طلاق ((خلع )) اين نيست كه زن را آنقدر شكنجه دهى تا بگويد مهرم حلال و جانم آزاد، بلكه اين در وقتى است كه زن بگويد هيچ سوگندى كه براى تو مى خورم راست نمى گويم ، و به آن وفا نمى كنم ، و از اين به بعد بدون اجازه ات از خانه بيرون مى روم ، و مرد اجنبى را به بسترت راه مى دهم ، و از جنابتى كه از جماع تو حاصل شود غسل نمى كنم ، و يا بگويد هيچ امرى را از تو اطاعت نمى كنم ، تا طلاقم دهى ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 382 اگر اين را گفت ، آن وقت بر شوهر حلال مى شود آنچه مهر به او داده ، پس بگيرد، و يا علاوه بر آن مقدارى هم از مال زن را كه زن قادر بر آن است طلب كند، و با رضايت طرفين در طهرى كه با او جماع نكرده طلاقش دهد، در حالى كه شهود هم حاضر باشند، در چنين شرايطى طلاق بائن خواهد بود، هر چند كه يك طلاق است ، و ديگر شوهر نمى تواند در عده رجوع كند، و بعد از عده ، او هم مانند سايرين يك خواستگار است، اگر زن راضى شد دوباره خود را به عقد او در مى آورد، و اگر خواست در نمى آورد، پس اگر خود را به عقد او در آورد، نزد شوهر دو طلاق ديگر محل دارد، و جا دارد كه شوهر بر زن شرط كند، آن شرطى را كه صاحب مبارات مى كند. مترجم : (فرق طلاق مبارات با طلاق خلع اين است كه در طلاق خلع تنها زن طالب جدائى است ، و به همين جهت مرد مى تواند هم مهرى را كه داده پس بگيرد، و هم چيزى از مال زن را مطالبه نموده بگويد: اگر فلان چيز را به من بدهى طلاقت مى دهم ، ولى در طلاق مبارات هر دو طالب جدائى هستند، و به همين جهت شوهر نمى تواند علاوه بر پس گرفتن مهر چيز ديگرى را طلب كند). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ رحمه‌الله در پاسخ به کسانی که دستورالعملی برای سیروسلوک می‌خواستند، می‌فرمودند: «هر روز نصف صفحه از کتاب را بخوانید و بدان عمل کنید، بعد از یک سال در خود تغییر را احساس می‌کنید». □○ ... و اما آنچه دلالت میکند بر آنچه گفتیم که «رجاء و امیدواری به رحمت و مغفرت، باید بعد از طاعت و عبادت باشد، و بدون آن، غرور و حماقت است»، از آیات و اخبار، بی حد و نهایت است. □○... از حضرت پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله مروی است که «احمق کسی است که متابعت هوا و هوس نفسانی را کند و آرزو از خدا (امید به رحمت خدا) داشته باشد». □○و شخصی به خدمت امام جعفر صادق علیه‌السلام عرض کرد که «قومی هستند که گناه میکنند و میگویند: ما امید به خدا داریم. و همیشه چنین‌اند تا مرگ ایشان برسد». حضرت فرمودند که «ایشان کسانی هستند که به آرزو میگذرانند و دروغ میگویند، رجا و امید ندارند. و به درستی که کسی که امید به چیزی داشته باشد، درصدد طلب آن برمیآید و کسی که از چیزی بترسد، از آن میگریزد». □○(معراج‌ السعادة، ص۲۰۹ و ۲۱۰) ۱۴۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اگر من خلافی را انجام دادم وظیفه شما نهی از منکر است●□ □●الآن مكلّفيم ما، مسئوليم همهمان، همهمان مسئوليم، نه مسئول براى كار خودمان؛ مسئول كارهاى ديگران هم هستيم «كُلُّكم راعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسؤُولٌ عَن رَعِيَّتِه» همه بايد نسبت به همه رعايت بكنند. همه بايد نسبت به ديگران. مسئوليت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پايم را كج گذاشتم، شما مسئوليد اگر نگوييد چرا پايت را كج گذاشتى؟ بايد هجوم كنيد، نهى كنيد كه چرا؟ □●اگر خداى نخواسته يك معمّم در يك جا پايش را كج گذاشت، همه بايد به او هجوم كنند كه چرا برخلاف موازين؟ ساير مردم هم بايد بكنند. □● اختصاص به روحانى ندارد؛ مال همه است. بايد نهى از منكر بكند؛ امر به معروف بكند. □●صحیفه امام ، جلد ۸ ، صفحه ۴۸۷ سخنرانى امام خمینی(ره) در جمع روحانيون، پرسنل كميته و سپاه (وظايف روحانيون و پاسداران●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●قرآن برطرف کننده هر حاجتی است و بدون ایمان و عمل به آن، هیچ نوع بی‌نیازی امکان ندارد. ■●همه نظریات و مکتب هایی که درباره انسان در هر قلمرو آنچنان که هست و آنچنان که باید با تمام نیرهای خود وارد عرصه حیات انسانها شدند- همانگونه که می‌دانیم- یا به هیچ وجه از عهده موفق ساختن انسانها به کسب سعادت حقیقی بر نیامدند، یا اگر حاجتی را به طور نسبی برطرف کردند، احتیاجات دیگری را بر جامعه بشری افزودند. ■●استاد_علامه_جعفری حیات معقول●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۲) #حکمت_روزه ■بهشتی كه ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾[۲]؛ اما ب
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۳) ■از موارد فرق بين روزه و ساير عبادات همين است كه دربارهٴ اعمال ديگر، ملائكه الهی هنگام مرگ به استقبال مؤمنين می آيند كه: ﴿سلامٌ عليكم طبْتم فادْخلوها خالدين﴾[۴] درهای بهشت را باز می كنند و می گويند از هر دری كه خواستيد بفرماييد. ■امّا دربارهٴ روزه دار خدای سبحان فرمود: من خودم جزا می دهم. اين جزء احكام و آداب روزه نيست؛ لذا نه در سلسله بحثهای و كه فقه عهده دار آن است آمده و نه در بحثهای آداب روزه؛ بلكه جزو حكمتهای عبادت است كه چگونه انسان به جايی می رسد كه خداوند متعال مستقيماً جزای او را به عهده می گيرد. ■خداوند به كسانی چون اوليای الهی كه روزه های مستحبی می گيرند و سهميهٴ خود را به و و می دهند، در عين حال كه ﴿جنّاتٍ تجری من تحتها الأنهار﴾[۵] در اختيار آنهاست، می فرمايد: ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾ زيرا برای مطلب بالاتری، روزه می گيرند. امّا آنها كه برای ورود به بهشت و برای استفاده از ميوه های دلپذير آن روزه می گيرند تنها نوعی سوداگری دارند. ●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»). ●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵. ●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰. ●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰. ●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵. @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز نهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لی فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ، وَاهْدِنی فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَةِ، وَخُذْ بِناصِيَتی اِلي مَرْضاتِكَ الْجامِعَةِ، بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ الْمُشْتاقينَ. □خدایا برای من در این ماه بهره‌ای از رحمت گسترده‌ات قرار ده، و به ادله‌ی روشن خود هدایت فرما، و پیشانی مرا بگیر و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به حقّ دوستی و محبّتت ای آرزوی مشتاقان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز نهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لی فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ،
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ □«اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ» خدايا، من را از رحمت واسعہ خودت نصيب گردان. □برای استجابت اين دعا بايد چہ كنيم؟ بايد بہ زيردستمان كمك كنيم. اگر وضع مالی كسی خوب است، برای دختران دم‌بخت مستمند جهاز تهيہ كند. در اين صورت دعا دربارہ او مستجاب می‌شود و اگر زلزلہ شود، زير آوار نمی‌‌ماند؛ چون رحمت خدا شامل حال او شدہ است. □«وَاهْدِنی فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَةِ» خدايا من را هدايت كن بہ ادلہ روشن خودت. □خدا دليل‌های روشنی دارد كہ ما را بہ آن ادلہ روشن، هدايت می‌كند. هر ظالمی كہ بہ جزای اعمالش می‌رسد، عبرتی است برای ما. آدم با ديدن اين عبرت‌ها می‌تواند خداشناس شود. □«وَخُذْ بِناصِيتی اِلي مَرْضاتِكَ الْجامِعَةِ» من را بہ سمت موجبات خوشنودی و رضايت خودت ببر. □از من راضی باش هرچند كہ بد كردم و عمرم را بہ بطالت مصرف كردم. حالا آمده‌ام و من را بہ سمت رضايت خودت ببر. از من خشنود شو و رضايت جامع داشتہ باش. بايد تمام عيب‌ها را از خود دور كنم، و با غيبت نكردن، حلال كردن مال و... اين دعا درباره‌ام مستجاب شود. تا مردم از ما راضی نشوند، خدا از ما راضی نميشود. □«بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ الْمُشْتاقينَ» اين دعاها را دربارہ من مستجاب كن، بہ حق دوستی خودت ای آرزوی مشتاقان. □اينطور ميگوييم چون خدا نسبت بہ ما دوستی دارد و خدا صد برابر محبت والدين بہ اولاد، ما را دوست دارد. روايت است كہ دوستی صد درجہ دارد كہ ۹۹ بخش آن مخصوص خدا است و يك درجہ آن بين مخلوقات تقسيم شدہ و خدا در همان يك بخش نيز، سهم دارد. □خدايا اين دعاها را بہ محبت خودت دربارہ ما مستجاب كن. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○استاد علی صفایی حائری○□ ؛ □○بعضی وقت ها ابری می آید اما نمی بارد. فرصت ها را می دهند، اما ما بهره نمی گیریم . رمضان ها آمده و رفته، اما جز خیس خوردن چرک ها چیزی برایمان باقی نمانده است. □○در همین شب های ماه رمضان ، که ما دور هم می نشینیم و می گوییم ماه رمضان جدید آمد، باید مواظب باشیم و به خودمان فکر کنیم، ولی مانند کسی هستیم که به حمام آمده است، ولی نه برای تطهیر، که برای بازی. □○ ، ص۳۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●بدان كه اگر چاهى حفر كنى كه به آب نرسيده باشد ، و بخواهى از بيرون سطل سطل از اينجا و از آنجا در او آب بريزى بالاخره آن چاه مفيد نمى افتد و آب نمى دهد و به كارت نمى آيد ، و آن وقت چاه آب خوراكى نافع خواهد بود كه به آب رسيده است و از خود او آب بجوشد كه هر چه بكشى جريان آب بيشتر و گواراتر خواهد بود □●مثل شخص انسان نيز اينچنين است از فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از اين ، و فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از آن بخواهد به فعليت برسد و به كمال خود نائل آيد مثل آن چاه به آب نرسيده و از اينجا و از آنجا پيمانه پيمانه در او آب ريختن است □●سعى كن تا به آب برسى با اينكه از آب بريده نيستى. وچون به آب رسيده اى آنوقت استكه حسن حال داراى و ابتهاج تو به وصف نمى آيد □●در دعاى ماثور آمده است كه : اللهم غير سوء حالنا بحسن حالك پس خداى تعالى حسن حال دارد ، آرى اين حسن حال همانست كه شيخ در فصل هجدهم نمط بهجت و سرور اشارات فرمود : اجل مبتهج بشىء هو الاول بذاته ، فافهم □●و نيز بدان كه احوال اين جدولها در مكاشفات و مشاهدات انسان حتى در رؤياهاى مناماتش اثر مى گذارد و آنها را رنگ مى دهد , پس درست بينديش و در راه تحصيل عقائد حقه در كنف استادى تربيت شده و راه پيموده خويشتن را رهايى دهى و سعادت ابدى را به دست آورى ، ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم. □●علامه حسن زاده ی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei