eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□قسمت ما بنما در رمضان یا #الله... □یک سحر وقت اذان صحن #اباعبدالله ... @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش دوم1⃣ ● رواياتى در مورد طلاق خلع و مبارات مولف : اخبار همانطور كه ملاحظه مى كنيد در معناى جمله نامبرده مختلف است . و در تفسير قمى در ذيل جمله ((و لا يحل لكم ان تاخذوا مما آتيتموهن شيئا الا ان يخافا الا يقيما حدود الله ...))، از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: طلاق ((خلع )) اين نيست كه زن را آنقدر شكنجه دهى تا بگويد مهرم حلال و جانم آزاد، بلكه اين در وقتى است كه زن بگويد هيچ سوگندى كه براى تو مى خورم راست نمى گويم ، و به آن وفا نمى كنم ، و از اين به بعد بدون اجازه ات از خانه بيرون مى روم ، و مرد اجنبى را به بسترت راه مى دهم ، و از جنابتى كه از جماع تو حاصل شود غسل نمى كنم ، و يا بگويد هيچ امرى را از تو اطاعت نمى كنم ، تا طلاقم دهى ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 382 اگر اين را گفت ، آن وقت بر شوهر حلال مى شود آنچه مهر به او داده ، پس بگيرد، و يا علاوه بر آن مقدارى هم از مال زن را كه زن قادر بر آن است طلب كند، و با رضايت طرفين در طهرى كه با او جماع نكرده طلاقش دهد، در حالى كه شهود هم حاضر باشند، در چنين شرايطى طلاق بائن خواهد بود، هر چند كه يك طلاق است ، و ديگر شوهر نمى تواند در عده رجوع كند، و بعد از عده ، او هم مانند سايرين يك خواستگار است، اگر زن راضى شد دوباره خود را به عقد او در مى آورد، و اگر خواست در نمى آورد، پس اگر خود را به عقد او در آورد، نزد شوهر دو طلاق ديگر محل دارد، و جا دارد كه شوهر بر زن شرط كند، آن شرطى را كه صاحب مبارات مى كند. مترجم : (فرق طلاق مبارات با طلاق خلع اين است كه در طلاق خلع تنها زن طالب جدائى است ، و به همين جهت مرد مى تواند هم مهرى را كه داده پس بگيرد، و هم چيزى از مال زن را مطالبه نموده بگويد: اگر فلان چيز را به من بدهى طلاقت مى دهم ، ولى در طلاق مبارات هر دو طالب جدائى هستند، و به همين جهت شوهر نمى تواند علاوه بر پس گرفتن مهر چيز ديگرى را طلب كند). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ رحمه‌الله در پاسخ به کسانی که دستورالعملی برای سیروسلوک می‌خواستند، می‌فرمودند: «هر روز نصف صفحه از کتاب را بخوانید و بدان عمل کنید، بعد از یک سال در خود تغییر را احساس می‌کنید». □○ ... و اما آنچه دلالت میکند بر آنچه گفتیم که «رجاء و امیدواری به رحمت و مغفرت، باید بعد از طاعت و عبادت باشد، و بدون آن، غرور و حماقت است»، از آیات و اخبار، بی حد و نهایت است. □○... از حضرت پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله مروی است که «احمق کسی است که متابعت هوا و هوس نفسانی را کند و آرزو از خدا (امید به رحمت خدا) داشته باشد». □○و شخصی به خدمت امام جعفر صادق علیه‌السلام عرض کرد که «قومی هستند که گناه میکنند و میگویند: ما امید به خدا داریم. و همیشه چنین‌اند تا مرگ ایشان برسد». حضرت فرمودند که «ایشان کسانی هستند که به آرزو میگذرانند و دروغ میگویند، رجا و امید ندارند. و به درستی که کسی که امید به چیزی داشته باشد، درصدد طلب آن برمیآید و کسی که از چیزی بترسد، از آن میگریزد». □○(معراج‌ السعادة، ص۲۰۹ و ۲۱۰) ۱۴۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اگر من خلافی را انجام دادم وظیفه شما نهی از منکر است●□ □●الآن مكلّفيم ما، مسئوليم همهمان، همهمان مسئوليم، نه مسئول براى كار خودمان؛ مسئول كارهاى ديگران هم هستيم «كُلُّكم راعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسؤُولٌ عَن رَعِيَّتِه» همه بايد نسبت به همه رعايت بكنند. همه بايد نسبت به ديگران. مسئوليت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پايم را كج گذاشتم، شما مسئوليد اگر نگوييد چرا پايت را كج گذاشتى؟ بايد هجوم كنيد، نهى كنيد كه چرا؟ □●اگر خداى نخواسته يك معمّم در يك جا پايش را كج گذاشت، همه بايد به او هجوم كنند كه چرا برخلاف موازين؟ ساير مردم هم بايد بكنند. □● اختصاص به روحانى ندارد؛ مال همه است. بايد نهى از منكر بكند؛ امر به معروف بكند. □●صحیفه امام ، جلد ۸ ، صفحه ۴۸۷ سخنرانى امام خمینی(ره) در جمع روحانيون، پرسنل كميته و سپاه (وظايف روحانيون و پاسداران●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●قرآن برطرف کننده هر حاجتی است و بدون ایمان و عمل به آن، هیچ نوع بی‌نیازی امکان ندارد. ■●همه نظریات و مکتب هایی که درباره انسان در هر قلمرو آنچنان که هست و آنچنان که باید با تمام نیرهای خود وارد عرصه حیات انسانها شدند- همانگونه که می‌دانیم- یا به هیچ وجه از عهده موفق ساختن انسانها به کسب سعادت حقیقی بر نیامدند، یا اگر حاجتی را به طور نسبی برطرف کردند، احتیاجات دیگری را بر جامعه بشری افزودند. ■●استاد_علامه_جعفری حیات معقول●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۲) #حکمت_روزه ■بهشتی كه ﴿جنّاتٌ تجری منْ تحتها الأنهار﴾[۲]؛ اما ب
■●حکمت روزه، لقا و محبت خداست●■(۳) ■از موارد فرق بين روزه و ساير عبادات همين است كه دربارهٴ اعمال ديگر، ملائكه الهی هنگام مرگ به استقبال مؤمنين می آيند كه: ﴿سلامٌ عليكم طبْتم فادْخلوها خالدين﴾[۴] درهای بهشت را باز می كنند و می گويند از هر دری كه خواستيد بفرماييد. ■امّا دربارهٴ روزه دار خدای سبحان فرمود: من خودم جزا می دهم. اين جزء احكام و آداب روزه نيست؛ لذا نه در سلسله بحثهای و كه فقه عهده دار آن است آمده و نه در بحثهای آداب روزه؛ بلكه جزو حكمتهای عبادت است كه چگونه انسان به جايی می رسد كه خداوند متعال مستقيماً جزای او را به عهده می گيرد. ■خداوند به كسانی چون اوليای الهی كه روزه های مستحبی می گيرند و سهميهٴ خود را به و و می دهند، در عين حال كه ﴿جنّاتٍ تجری من تحتها الأنهار﴾[۵] در اختيار آنهاست، می فرمايد: ﴿فادْخلی فی عبادی ٭ وادْخلی جنّتی﴾ زيرا برای مطلب بالاتری، روزه می گيرند. امّا آنها كه برای ورود به بهشت و برای استفاده از ميوه های دلپذير آن روزه می گيرند تنها نوعی سوداگری دارند. ●[۱] ـ روضة المتقين، ج ۳، ص ۲۲۵. بعضی كلمه «أجزی» در اين روايت را به صيغهٴ مجهول خوانده اند: «الصوم لى وأنا أُجزی به» يعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج ۱، ص ۲۷۰، «جزا»). ●[۲] ـ سورهٴ آل عمران، آيهٴ 1۱۵. ●[۳] ـ سورهٴ فجر، آيهٴ ۲۹ـ 3۳۰. ●[۴] ـ سورهٴ زمر، آيهٴ ۷۳. راجع به روايات برزخ مراجعه شود به: تفسير نورالثقلين، ج ۴، ص ۵۰۶ و ۵۰۷؛ بحار، ،۶، ص ۱۳۹؛ علم اليقين، ج ۲، ص ۱۰۶۰. ●[۵] ـ سورهٴ بقره، آيهٴ ۲۵. @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز نهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لی فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ، وَاهْدِنی فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَةِ، وَخُذْ بِناصِيَتی اِلي مَرْضاتِكَ الْجامِعَةِ، بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ الْمُشْتاقينَ. □خدایا برای من در این ماه بهره‌ای از رحمت گسترده‌ات قرار ده، و به ادله‌ی روشن خود هدایت فرما، و پیشانی مرا بگیر و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به حقّ دوستی و محبّتت ای آرزوی مشتاقان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز نهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لی فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ،
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ □«اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ» خدايا، من را از رحمت واسعہ خودت نصيب گردان. □برای استجابت اين دعا بايد چہ كنيم؟ بايد بہ زيردستمان كمك كنيم. اگر وضع مالی كسی خوب است، برای دختران دم‌بخت مستمند جهاز تهيہ كند. در اين صورت دعا دربارہ او مستجاب می‌شود و اگر زلزلہ شود، زير آوار نمی‌‌ماند؛ چون رحمت خدا شامل حال او شدہ است. □«وَاهْدِنی فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَةِ» خدايا من را هدايت كن بہ ادلہ روشن خودت. □خدا دليل‌های روشنی دارد كہ ما را بہ آن ادلہ روشن، هدايت می‌كند. هر ظالمی كہ بہ جزای اعمالش می‌رسد، عبرتی است برای ما. آدم با ديدن اين عبرت‌ها می‌تواند خداشناس شود. □«وَخُذْ بِناصِيتی اِلي مَرْضاتِكَ الْجامِعَةِ» من را بہ سمت موجبات خوشنودی و رضايت خودت ببر. □از من راضی باش هرچند كہ بد كردم و عمرم را بہ بطالت مصرف كردم. حالا آمده‌ام و من را بہ سمت رضايت خودت ببر. از من خشنود شو و رضايت جامع داشتہ باش. بايد تمام عيب‌ها را از خود دور كنم، و با غيبت نكردن، حلال كردن مال و... اين دعا درباره‌ام مستجاب شود. تا مردم از ما راضی نشوند، خدا از ما راضی نميشود. □«بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ الْمُشْتاقينَ» اين دعاها را دربارہ من مستجاب كن، بہ حق دوستی خودت ای آرزوی مشتاقان. □اينطور ميگوييم چون خدا نسبت بہ ما دوستی دارد و خدا صد برابر محبت والدين بہ اولاد، ما را دوست دارد. روايت است كہ دوستی صد درجہ دارد كہ ۹۹ بخش آن مخصوص خدا است و يك درجہ آن بين مخلوقات تقسيم شدہ و خدا در همان يك بخش نيز، سهم دارد. □خدايا اين دعاها را بہ محبت خودت دربارہ ما مستجاب كن. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○استاد علی صفایی حائری○□ ؛ □○بعضی وقت ها ابری می آید اما نمی بارد. فرصت ها را می دهند، اما ما بهره نمی گیریم . رمضان ها آمده و رفته، اما جز خیس خوردن چرک ها چیزی برایمان باقی نمانده است. □○در همین شب های ماه رمضان ، که ما دور هم می نشینیم و می گوییم ماه رمضان جدید آمد، باید مواظب باشیم و به خودمان فکر کنیم، ولی مانند کسی هستیم که به حمام آمده است، ولی نه برای تطهیر، که برای بازی. □○ ، ص۳۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●بدان كه اگر چاهى حفر كنى كه به آب نرسيده باشد ، و بخواهى از بيرون سطل سطل از اينجا و از آنجا در او آب بريزى بالاخره آن چاه مفيد نمى افتد و آب نمى دهد و به كارت نمى آيد ، و آن وقت چاه آب خوراكى نافع خواهد بود كه به آب رسيده است و از خود او آب بجوشد كه هر چه بكشى جريان آب بيشتر و گواراتر خواهد بود □●مثل شخص انسان نيز اينچنين است از فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از اين ، و فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از آن بخواهد به فعليت برسد و به كمال خود نائل آيد مثل آن چاه به آب نرسيده و از اينجا و از آنجا پيمانه پيمانه در او آب ريختن است □●سعى كن تا به آب برسى با اينكه از آب بريده نيستى. وچون به آب رسيده اى آنوقت استكه حسن حال داراى و ابتهاج تو به وصف نمى آيد □●در دعاى ماثور آمده است كه : اللهم غير سوء حالنا بحسن حالك پس خداى تعالى حسن حال دارد ، آرى اين حسن حال همانست كه شيخ در فصل هجدهم نمط بهجت و سرور اشارات فرمود : اجل مبتهج بشىء هو الاول بذاته ، فافهم □●و نيز بدان كه احوال اين جدولها در مكاشفات و مشاهدات انسان حتى در رؤياهاى مناماتش اثر مى گذارد و آنها را رنگ مى دهد , پس درست بينديش و در راه تحصيل عقائد حقه در كنف استادى تربيت شده و راه پيموده خويشتن را رهايى دهى و سعادت ابدى را به دست آورى ، ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم. □●علامه حسن زاده ی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ○وَ اقْسِمْ لِي فِيهِ أَفْضَلَ مَا تَقْسِمُهُ لِعِبَادِكَ الصَّالِحِينَ ○وَ أَعْطِنِي فِيهِ أَفْضَلَ مَا تُعْطِي أَوْلِيَاءَكَ الْمُقَرَّبِينَ ○مِنَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ○وَ التَّحَنُّنِ وَ الْإِجَابَةِ ○وَ الْعَفْوِ وَ الْمَغْفِرَةِ الدَّائِمَةِ ○وَ الْعَافِيَةِ وَ الْمُعَافَاةِ ○وَ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ ○وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ ○وَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ ○اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ○وَ اجْعَلْ دُعَائِي فِيهِ إِلَيْكَ وَاصِلا ○وَ رَحْمَتَكَ وَ خَيْرَكَ إِلَيَّ فِيهِ نَازِلاً ○وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً ○وَ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً ○وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً ○حَتَّى يَكُونَ نَصِيبِي فِيهِ الْأَكْثَرَ [الْأَكْبَرَ] ○وَ حَظِّي فِيهِ الْأَوْفَرَ. ○خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، ○و در اين ماه روزى من گردان برترين چيزى كه آن را نصيب بندگان شايسته ات میكنى، ○و به من عطا كن در آن برترين چيزى را كه عطا میكنى به اولياى مقرّبت ○از رحمت و آمرزش، ○و مهربانى و اجابت دعا، ○و عفو و مغفرت هميشگى، ○و سلامتى كامل و تندرستى دنيا و آخرت ○و آزادى از آتش دوزخ ○و رسيدن به بهشت ○و خير دنيا و آخرت. ○خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست ○و دعايم را در اين ماه به پيشگاهت برسان، ○و رحمت و خيرت را در اى ماه بر من فرو فرست، ○و عملم را در آن مقبول ○و سعيم را پذيرفته، ○و گناهم را آمرزيده قرار ده، ○تا سهمم در اين ماه بيشتر، ○و بهره ام كاملتر گردد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□وَ مَن اَكثَرَ فِيهِ مِنَ الصَّلَواتِ عَلَيَّ ثَقَّلَ اللهُ ميزانَهُ يَومَ تَخِفُّ الْمَوازِينَ: □و كسی كه در اين ماه بر منِ رسول الله فراوان صلوات بفرستد، خداوند در روزی كه كفّه‌ی اعمال انسان‌ها سبك است، كفّه‌ی اعمال نیک او را سنگين می‌كند تا بر كفّه‌ی سيّئات او فزونی یابد. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها●■ ■●دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت بنا به یکی از دو احتمال تاریخی روز رحلت امّ‌المؤمنین خدیجه ی کبریٰ، مادر فاطمه‌ی زهرا و ائمّه‌ی هدیٰ است. ■●حضرت خدیجه با فاصله‌ی دو سه روز بعد از رحلت حضرت ابوطالب از دنیا رفتند و بدین‌ترتیب پیغمبر اکرم دو تکیه‌گاه، دو حامی و مدافع و یار وفادار خود را از دست دادند. ■●سال دهم بعثت غم در چهره‌ی پیامبر آشکار شد و آن را عام‌الحزن یعنی سال اندوه نامیدند. ■●حضرت خدیجه اوّلین زن مؤمنه و بانوی عظیم القدری است که اسلام مرهون ایثارگری های اوست و حقّ عظیمی بر همه‌ی مؤمنان به این آیین و به ‌ویژه شیعیان دارد؛ زیرا یازده امام شیعیان از نسل ایشان هستند. بدون حضرت خدیجه معلوم نبود این آیین جایی پیدا کند و پیامبر موفّقیّتی کسب کنند. ■●بانویی که نگاه به سیمای او به پیامبر انرژی و نیرو میداد و تحمّل بار سنگین رسالتی را که بر دوش ایشان بود، و پایداری دربرابر دشمنی ها و آزار و اذیّت های دشمنان اسلام را آسان می‌کرد و در دوران غربت و تنهایی رسول الله تنها پناهگاه امن و انیس و مونس پیامبر بود. ■●بانوی اوّل قریش و بزرگترین ثروتمند قریش که همه ی آنچه را داشت، ایثارگرانه و عاشقانه به پای پیامبر ریخت و در راه اسلام هزینه کرد و در روزهای پایانی عمرش در تهیدستی به سر برد و پس از تحمّل گرسنگی‌های دوره‌ی شعب که از شدّت گرسنگی پوست خیک را می‌مکیدند در شصت‌وپنج سالگی و در فقر مطلق این عالم را ترک گفت. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) بر شما تسلیت باد!●■ ■این زن واقعاً مصداق یار غمگسار بود. مالش، جانش، هستی اش، خوشی و همه چیز خود را به پای رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) ریخت (شهید مطهری). @mohamad_hosein_tabatabaei
□●ای رفیق بکوش تا به ولایت اولیاء الهی دست یابی که اولیاء الله چون ریشه ایی دارند که خداست , تو را به سوی او می برند وتنها راه رسیدن به توحید همان راه ولایت است که ولایت بر محور توحید است □●ولذا ولایت و توحید حصن حصین الهی است که "کلمة لا اله الا الله حصنی , فمن دخل حصنی أمن من عذابی" و "ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی" □●در قوس نزول از توحید آمده ایی و در " انا الیه راجعون " نیز باید به ولایت بدان برسی که: دو سر خط حلقه ی هستی در حقیقت به هم تو پیوستی آن که فرمود: دلت را با دل من آشنا کرد نه تو کردی نه من کردم خدا کرد □●یعنی دوستی بر محور ولایت و توحید است عزیزم باید دل به ولایت مولایت بدهی وبه عرض اقدسش همان را تقدیم کنی که مولایم در ابیات تبری به آن اشاره فرمود: ●من كی هسّمه كه بووم تر خوامه ●من چى هسّمه كه بووم ته فدامه ●شه خودّه كه أشمه اتّا گدامه ●ته سايه كه مه سر دره پادشامه /جلد دوم □●استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا