□مهم این است که روح انسان جاوید شود و به حیات ابدی برسد. اینگونه نباشد که وقتی طور وجودیمان عوض شد و به سرای آخرت منتقل شدیم، ما را ببرند و در یک بهشتی که پر از میوه و سیب و انار و عسل است بیندازند! اینها را میخواهم چکار؟! من حسین را میخواهم...
#ح_م
□○ #شرح_مراتب_نفس_اماره○□
□ذبح بقره از مراتب توبه است که در آیهی دیگر هم حضرت موسی با قومش میفرماید که «فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُم»(بقره/۵۴) تا توبهی شما پذیرفته شود. توبه آن است که شما نفستان را بکشید. در آیهی دیگری خدا به پیغمبر میفرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ» (انفال/۶۵) به مؤمنان بگو که قتال داشته باشند و نفسشان را بکشند. قتال انسانی که میخواهد به خدا برسد، در مراتب نفسش است و نه بیرون از آن. یعنی همهی هواهای نفسانی او که او را به سمت غیر حق متعال دعوت میکند، از بین ببرد تا فقط حق متعال بماند؛ هرچیزی غیر از خدا را ذبح کند. مظهر اتم این غیرخدا هم جسم و عالم مادی است. آن مقداری که عقل و نقل به ما اجازه دادهاست، باید انجام بدهیم و مجاز است. فراتر از این حد و حدود میشود نفس اماره.
□اگر انسان در مرتبهی جسم متوقف باشد، او عاقبت به شر میشود. این جسم مظهر آتش است و انسان را میسوزاند لذا وقتی در داستان قوم حضرت نوح آنها مدام گناه کردند و حضرت نوح به ایشان وعدهی عذاب داد، حضرت حق متعال میفرماید: «حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ».(هود/۴۰) تنور محل آتش است. یعنی این آتش به جوش آمد و فوران کرد. ظاهر آیه همان شکل مشهور عذاب قوم حضرت نوح است. تأویل این آیه این است که این تنور جسم ما است که محل آتش است. وقتی ما در مرتبهی جسم متوقف باشیم یعنی تمام عمر ما مصروف این جسممان شود، این جسم برای ما آتش میشود و زمانی است که میبینی از درون این تنور آبی فوران میکند و دیگر قیامت تو فرا رسیده است و تو دیگر کاری نمیتوانی بکنی. امر الهی جاری میشود و کاری از دست تو برنمیآید. این آب تمام وجودت را ویران میکند. لذا همین وَفَارَ التَّنُّورُ یکی از بطون ظهور قیامت برای قوم حضرت نوح بود. آب از درون تنور فوران کرد و همهی آن شهر را و یا به قول برخی دیگر تمام خشکی را نابود کرد. در قیامت انفسی هم روال همینگونه است. یعنی مادامی که ما در این عالم ماده حضور داریم، فرصت داریم بندگی خدا را به جا بیاوریم. اما امر الهی دفعتاََ میآید و ما دیگر فرصتی نداریم. قیامت انسان ظهور میکند و همانگونه که در داستان حضرت نوح آن پسر به کوه پناه برد و حضرت نوح گفت که امروز دیگر شما هیچ پناهی ندارید و دیگر فرصتی ندارید که عملی انجام دهید، ما هم به همین شکل گرفتار میشویم...
#ح_م
#امام_شناسی
□حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام در کربلا کراراً میفرمایند «هَلْ مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللّهِ؟!» «هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُني؟!» آیا کسی هست؟! این اشقیاء در ظاهر دارند صدای حضرت را میشنوند اما چون در آفاق و انفس امام خود را ندیدهاند لذا گوش باطن آنها کر است، اینها نمیتوانستند صدای اباعبدالله الحسین را بشنوند و به او لبیک بگویند. اصلا ممکن نیست، نمیشود... انسان باید در باطن سیر کند. یا انسان باید این حواس ظاهریاش را برای باطن پاک کند یا چنان به کمال برسد که حواس ظاهریاش هم مندک در حواس باطنی او گردد یعنی هر چیزی که با این چشم ظاهر میبیند خدا ببیند، هر چیزی که با این گوش ظاهر میشنود خدا بشنود. اگر غیر خدا میبینی و میشنوی، بدان که هنوز ابواب ولایت به روی تو باز نشده است.
#ح_م
□●" باغ هستی "●□
●باغِ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است
●شمشادِ خانه پرورِ من از که کمتر است
#حافظ
□در باغ هستیِ من شمشادی هست که مرا از تمنای هر سرو و صنوبر در باغ های جهان بی نیاز کرده است و آن حضور مستمر آفریدگاری است که در دل من خانه دارد:
●یکی درخت گل اندر فضای خلوتِ ماست
●که سروهای چمن پیش قامتش پستند
#سعدی
□●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است، یکی وجود پیامبر خود صلّی الله علیه و آله و سلّم که رَحمَةٌ لِلعالَمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد. دیگری استغفار است. مادامی که امّت توبه و استغفار دارد، بلای عمومی که بر امّتهای گذشته نازل میشد، در این امّت نازل نمیشود.
□امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: عَجِبتُ لِمَن یَقنُطُ وَ مَعَهُ الاِستِغفارُ: در شگفتم از کسی که یأس پیشه میکند، در حالی که استغفار همراه اوست
#یاعلی
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت اول بخش سوم ● آيات مشابه نيز، پس از آنكه با آيات محكمه تبيين شدند، محكمه
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت اول
بخش چهارم
● ((محاكمات )) آيات متضمن اصول مسلمه قرآنى است و ((متشابهات )) آيات متضمن روعاست
علاوه بر اينكه هركس آيات قرآن را از اول تا آخر مورد دقت قرار دهد، هيچ شكى نمى كند در اينكه حتى يك آيه از آن ، بدون مدلول و معنا (بطورى كه خواننده هيچ معنايى از آن نفهمد) وجود ندارد، بلكه تمامى آيات آن ، ناطق به مدلول خود هست ، حال يا مانند آيات محكم ناطق به يك مدلول و معنا است ، بطورى كه هيچ عارف به كلامى در آن شك نمى كند و يا مانند آيات متشابه كه بين چند معنا مشتبه است و باصراحت مى دانيم كه يكى از آن معانى مراد است .
چيزى كه هست اين است كه خواننده در اينكه كداميك از آن معانى مقصود است شك و ترديد مى كند، و مى دانيم آن معناى واحدى كه مقصود خداى تعالى است ، لابد بيگانه از اصول مسلمه در قرآن ، از قبيل :
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 33
((وجود صانع )) و ((يگانگى او))، ((بعثت انبيا)) ((تشريع احكام ))، ((معاد)) و... نيست ، بلكه موافق با آن اصول است ، و آن اصول هم همان معنا را نتيجه مى دهد، و در فرض مسأله ، مرجع ما همان اصول است ، كه بايد به وسيله آن ها آن معناى حق را از ميان ساير معانى معين كنيم .
پس قرآن خودش مفسر خويش است و بعضى از آياتش اصل و مرجع براى بعضى ديگر است .
و آنگاه اگر اهل نظر بعد از توجه به اين مطالب به آيه مورد بحث كه مى فرمايد: ((منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات )) برخورد كند، ديگر هيچ شكى نمى كند در اينكه مراد از كلمه ((محكمات )) آياتى است كه متضمن اصول مسلمه اى از قرآن است و مراد از كلمه ((متشابهات )) آياتى است كه معانى آنها به وسيله آيات دسته قبل روشن مى گردد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیتالله بهجت قدسسره○□
□امر عجیب کشف حجاب برای چه بود؟ چرا چادر زنهای مسلمان باید برداشته شود و چرا باید اتحاد لباس به وجود آید؟ نمیدانستیم که از سیصد سال قبل در همان عهدنامه آنها این امر بود که اینگونه کار برای استعباد و نوکری و استثمار انجام شود.
□○در محضر بهجت، ج١، ص۶٠○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات شب و روز دحوالارض○□
□روز دحوالارض (۲۵ ذیالقعده) روزی است که زمین از نقطهای که کعبه بنا شده است، سر از زیر آب بیرون آورد و پهن و گسترده شد. از کعبه هست که زمین شایستۀ سکونت خلیفهالله میشود. دحوالارض روز گسترش رحمت الهی و روز تفضّلات بزرگ خدای متعال است.
□شب دحوالارض هم از ليالی شریف و شبی بسیار عظیم است. شب ظهور و تولّد انبیاء بزرگ؛ حضرت ابراهیم علیه السّلام و حضرت عیسی بن مریم علیهما السّلام و شب عنایات خاصّۀ الهی به اهل عبادت و خلوت است. شبی است که رحمت خدا در آن نازل میشود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد.
#اعمال_روز_دحوالارض:
□۱- غسل
□۲- روزه
□روز دحوالارض یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و از برای روزهدار این روز هرچه بین آسمان و زمین است، استغفار میکنند.
□روزۀ اين روز همانند روزۀ هفتاد سال است و در روايت ديگر آمده كه كفارۀ هفتاد سال است، و هر كه اين روز را روزه بدارد و شب را به عبادت به سر آورد، براى او عبادت صد سال نوشته شود.
□۳- دو رکعت نماز که مستحبّ است در آغاز روز، هنگامی که آفتاب کمی بلند شود (هنگام چاشت) خوانده شود و بخواند در هر رکعت:
○سوره «حمد» ۱ بار
○سوره «شمس» ۵ بار
#و_بعد_از_نماز_هم_بگوید:
○لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظيمِ○
#سپس_دعا_كند_و_بخواند:
□يا مُقيلَ العَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ اَجِـبْ دَعْـوَتی، يـا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی، وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتی وَما عِنْدی، يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ.
□ای ناديده گيرندۀ لغزشها! لغزشم را ناديده گير، ای اجابت كنندۀ دعوتها! دعوتهايم را اجابت كن، ای شنوای صداها! صدايم را بشنو و به من رحم كن، و از بدیهايم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب جلال و اکرام.
□۴- خواندن دعایی که شیخ طوسی رحمت الله علیه توصیه نموده است:
□اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِی هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ ..... (برای خواندن متن کامل دعا به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□۵- زیارت امام رضا علیهالسّلام
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#دحوالارض
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●اعمال روز بیست و پنجم، روز «دحو الارض»●□
□کار مهم در این ماه آگاهی از نعمتهایی است که خداوند در روز «دحو الارض، گسترش زمین» به بشر ارزانی داشته است. زیرا آگاهی از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است. همانگونه که در روایات بر این مطلب تصریح و در علم اخلاق ثابت شده است.
در روایات زیادی آمده است که در بیست و پنجم ذی القعده کعبه نصب گردیده، زمین گسترده شده، آدم پایین آمده، خلیل و عیسی علیهما السّلام متولد شدند و رحمت پخش شده است.
□از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده است که فرمودند: «اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که این روز را روزه داشته و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را در عبادت باشد، خواهد داشت. هر گروهی که در این روز برای ذکر پروردگار بزرگشان گرد هم آیند، پراکنده نمی گردند مگر این که خواسته آنان داده می شود. در این روز یک میلیون رحمت نازل می شود که نود و نه هزار تای آن برای روزه داران این روز و عبادت کنندگان این شب خواهد بود».
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□نفس ناطقهی امام محل تجمیع صور علمی و معانی بی منتهای الهی است و او بر جمیع ممکنات ربوبیت دارد. ببین جان تو بر کدامین پرده آویخته شده است و مربوب که هستی، بر در او باش. زیارت اتحاد زائر با مزور است و این اتحاد، اتحاد اندکاکی است یعنی این همانی و هم مکانی!! زائر کسی است که با مزور یکی شود نه اینکه امامش را در مکان و زمان و جهات زیارت کند. امام حقیقتی است که نفوس، اشراقات نفس کلی اویند. پس حجابِ تن و تعلقات آن را کنار بزن تا آفتاب عالم تاب امام را در جان خود بیابی که او از رگ گردن به تو نزدیکتراست...
○ای که نزدیک ترینی به من حتی ز خودم
○از منِ دور ز خود بر توی نزدیک سلام...
#ح_م
#زیارت_مخصوص
#بیست_و_سوم_ذیالقعده
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□من کُلِّ مَعصِیةٍ وَ طَاعَةٍ اَستَغفِرُ اللهَ: از هر گناه و طاعتی که انجام دادهام، از خدا طلب مغفرت میکنم. پس عبد از همهی کارهای خودش، چه بد و چه خوب، استغفار کرد و جنبهی انتساب فعل به خودش منتفی شد و تنها کارهای خدا باقی ماند. آن وقت دید که کُلٌّ مِن عِندِ اللهِ: همهی کارها از جانب خداست.
□عبد مولا را که میبیند، شکر میکند و خودش را که میبیند، استغفار میکند.
□افراد معصیتکار که توبه میکنند، مهمان تازهوارد خدایند و خدا آنها را دوست دارد.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#سه_وعده_زیبای_اللهﷻ
□از جمله زيباترين وعده هاى خداوند متعال جل جلاله:
□﴿لَئِن شَكَرتُم ⇜ لَأَزيــدَنَّـكُــم﴾
اگر شکر گذاری کنید ⇜ بر شما خواهم افزود...
□﴿فَاذكُــروني ⇜ أَذكُــــركُــــم﴾
پس به یاد من باشید ⇜ تا به یاد شما باشم...
□﴿ادعـــونــي ⇜ أَستَجِب لَكُم﴾
مرا بخوانید ⇜ تا (دعای) شما را بپذیرم...
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
دوستان فهیم کیش مهری
مطالب در کانال تلگرام کیش مهر هم موجوده ، منتها بدلیل مشکل تلگرام بعضا دیر ثبت میشه یا جابجا میشه ، به درستی نگاه گرمتون عفو بفرمائید.
#یاعلی✋
□دعای فرج□
□دعای مجرّبی که برای برآمدن حاجات از جانب حضرت ولیّعصر ارواحنافداه وارد شده است.
□بهتر است این عمل در اماکن مذهبی مانند مساجد و حرمهای اهلبیت علیهم السّلام و شبهنگام یا سحرگاهان، خصوصاً شب جمعه انجام شود.
□دو رکعت نماز میگزاری؛ سپس میگویی:
□يا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِيلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَریرَةِ (بِالسَّرِيرَةِ) وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ [وَ اَلسَّرَارَةَ] يَا عَظِيمَ الْمَنِّ (اَلْعَفْوِ) [يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ] يَا حَسَنَ اَلتَّجَاوُزِ [وَ] يَا وَاسِعَ اَلْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ اَلْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا مُنْتَهَى كُلِّ نَجْوَى [وَ] يَا غَايَةَ (صَاحِبَ) كُلِّ شَكْوَى [وَ] يَا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعِينٍ وَ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اِسْتِحْقَاقِهَا.
#سپس_میگویی:
○۱۰ بار يَا رَبَّاهْ
○۱۰ بار يَا سَيِّدَاهْ
○۱۰ بار يَا مَوْلَاهْ (مَوْلَيَاهْ)
○۱۰ بار يَا غَايَتَاهْ (غَيْثَاهْ)
○۱۰ بار يَا مُنْتَهَى [غَايَةِ] رَغْبَتَاهْ
#آنگاه_میگویی:
□أسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ اَلْأَسْمَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [اَلطَّيِّبِينَ] اَلطَّاهِرِينَ [عَلَیْهِمُ السَّلامُ] إِلاَّ مَا كَشَفْتَ كَرْبِی وَ نَفَّسْتَ هَمِّی وَ فَرَّجْتَ [عَنِّی] غَمِّی وَ أَصْلَحْتَ حَالِی
□و [در حالیکه در سجدهای] برای آنچه میخواهی دعا کن و حاجتت را درخواست بنما.
□سپس گونهی راست خود را بر زمین (مُهر) بگذار و ۱۰۰ بار بگو:
□يا مُحَمَّدُ يَا عَلِیُّ اكْفِيَانِی فَإِنَّكُمَا كَافِيَایَ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّكُمَا نَاصِرَایَ.
□آنگاه گونهی چپ خود را بر زمین (مُهر) بگذار و بگو ۱۰۰ بار (بسیار تکرار کن):
#أدْرِكْنِی [يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ]
□و در پی آن تا جایی که نَفَست قطع شود، بگو:
#الْغَوْثَ_الْغَوْثَ_الْغَوْثَ.
□آنگاه سرت را بلند کن که ان شاء اللّٰه خداوند با کرم خویش حاجتت را برمیآورد.
* عبارات داخل [ ] به معنای این است که در برخی نسخ، این عبارت هست و در برخی نیست.
* عبارات داخل ( ) به معنای این است که در برخی نسخ به جای عبارت متن، چنین عبارتی وجود دارد.
#منابع :
○دلائلالامامة، محمّد بن جریر طبری
○مستدرک الوسائل، محدّث نوری
○بحارالانوار، علّامه مجلسی
○زادالمعاد، علّامه مجلسی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#شب_زیارتی_ارباب
○گر شرطِ حیاتِ همه عالم آب است
○شرطِ همه ی حیات ما ارباب است
#سیدحسین_میرعمادی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #بیانی_در_اسرار_دحوالارض○□
□کلمه ارض که در قرآن و احادیث ما آمده است اطلاقات دارد. یکجا منظور همین قسمت خشکی است. یکجا به معنای کرهی زمین و جایی دیگر به معنای کل ماسوی الله و هرچیزی غیر از غیب مطلق نظام هستی است؛ أَرْضُ اللَّهِ الوَاسِعَةً. امام رضا علیهالسلام «حُجَّتِ الله عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ» است. ابجد ارض و رضا یکی است لذا امام رضا، امام ارض و امام کل ماسویالله است.
□این خشکیِ زمین، در روز ۲۵ ذیالقعده که روز دحوالارض است از آب خارج شده است و آن مکان نیز مکان مقدسی است؛ إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا... (آل عمران/۹۶) و خانهی کعبه در آنجا بنا شده است و واجب التعظیم است. اما این مکان در عالم طبیعت و عالَم ظاهر است که محدود است. وقوف در ظاهر به چه درد ما میخورد؟! عالَم ظاهر، عالَم ظاهر است. نمیخواهیم اهمیت عالم ظاهر را به کل از بین ببریم اما نباید در ظاهر توقف کنیم. اینها را که میگوییم برخی فکر میکنند که ما کلاً مخالف ظاهر هستیم! نه، ظاهر به اندازهی ظاهر خوب است اما از این ظاهر گذر کن. جناب مولوی رحمة الله علیه چه خوب گفته است که
○ای قوم به حج رفته کجایید کجایید
○معشوق همین جاست، بیایید بیایید
○معشوق تو همسایهی دیوار به دیوار
○در وادی سرگشته شما در چه هوایید؟!
○گر صورت بی صورت معشوق ببینید
○هم خانه و هم خواجه و هم کعبه شمایید
□یعنی اینها ظواهر است. اینها را گذاشته اند که ما پی به حقیقت باطنی خودمان ببریم! این ظاهر را رها کن! متاسفانه در ظاهر سنگین شده ایم، اثاقلتم الی الارض، ما نباید در ظاهر بایستیم در عین این که باید احکام آن را نیز رعایت کنیم.
□روز دحوالارض خیلی هم با فضیلت است اما "دحوالارضِ ما" کِی اتفاق میافتد؟! چه وقتی ارض وجودی ما باز میشود؟! وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا (نازعات/۳۰). أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَة؟! (نساء/۹۷) این ارض الله خود تو هستی، فتهاجروا فیها، با کرهی زمین چه کار داری؟!! تو چکار با ارض دیگران داری؟! اصلا به تو ربطی ندارد! هرکدام از صاحبان نفوس از حصّه وجودی خود به حق متعال وصل اند که غیر، از این حصّه خبر ندارد. الطُّرُقُ الَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق. عده ای این را غلط فهمیده اند وقائل به صراطهای مستقیم شدند. خیر، اگر به معنای تشریعی نگاه کنیم یک راه بیشتر نیست و آن هم زانو زدن در راه شریعت مقدس اسلام است. الطُّرُقُ الَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق، یعنی هر صاحب نفسی از باطن خودش عین الربط به حق متعال است و باطن او، سرّ و اسم اعظم اوست و از این باطن غیر از خدا، احدی مطلع نیست.
□لذا تو ارض داری و خودت ارض الله هستی. أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَة داری منتها این فعلا زیر آب مانده است، پهن و گسترده نشده است. لذا آن موقعی که سر از زیر آب در میآوری، آن لحظه خیلی لحظهی مبارکی است! چطور آن لحظه ای که این خشکی بالا آمده و در آن مکان، خانه خدا بنا شده و آن مکان و زمان مقدس شده اند، آن لحظه ای هم که تو این حجاب ها را پاره میکنی و وارد أَرْضُ اللَّهِ الوَاسِعَةی خودت بشوی، آن لحظه، لحظهی بسیار مبارکی است که لحظهی تولد است. لن یَلِجَ مَلَکُوتَ السّمآء مَن لَم یُولَد مَرَّتَینِ. اگر تولد ثانی نباشد، انسان راهی به ملکوت عالم ندارد. اینها اسرار است که دحوالارض روز تولد حضرت عیسی و ابراهیم است. میخواهد بگوید عیسی وجودت به دنیا بیاید! بر اساس علم الهی ۲۵ ذی القعده روز دحوالارض است و خشکی از زیر آب خارج شده است لذا به فکر دحوالارض وجودی خودت باش... آنجا که جناب لوط گفت إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَىٰ رَبِّي (عنکبوت/۲۶) و جناب ابراهیم که فرمود إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ (صافات/۹۹).
□وَ مَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَ مَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ (نساء/۱۰۰) به کجا مهاجرت میکنیم؟ أَرْضُ اللَّهِ الوَاسِعَة. ارض الله الواسعه کجاست؟ خود تو هستی!
○سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
○آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد...
□مرگ یعنی رجوع به خودت. خدا تو را با خودت آشنا میکند. تعلقات ظاهری تو را از خودت دور کرده است.
□باید امام زمان سلام الله علیه عنایت کند. امام نیز در درون خود من و شما ظهور میکند. این که امام زمان ارواحنا فداه ظهور میکند و به دیوار کعبه تکیه میدهد و میگوید انا بقیة الله، یعنی او به دیوار کعبهی وجود تو تکیه میدهد و در أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةی خودت دحوالارض رخ میدهد و صدای بقیة الله الاعظم را از درون خودت میشنوی و ارض وجودی تو باز میشود...
#ح_م
□هشت دری که برای بهشت گفتهاند مربوط به صفات خود آدم است و الّا بهشت مهمانخانهی علی است و مهمان خانهی مردِ دو عالم که در ندارد...
جایی در میگذارند که بخواهند آن را ببندند و کسی را راه ندهند. جهنم در دارد، شما بیخود نروید که راهتان نمیدهند.
#مرحوم_حاج_میرزا_اسماعیل_دولابی (ره)
□۲۵ ذیالقعده روز دحوالأرض است که شب و روز آن شرافت بسیاری دارد. ضمن مراجعه به مفاتیح الجنان در جهت عمل به اعمال این شب و روز شریف، فاتحه و صلواتی به روح جناب حاج اسماعیل دولابی (ره) هدیه کنیم. ایشان در سال ۱۳۸۱ شمسی و در روز دحوالأرض به ملکوت اعلی پیوست.
□ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□آخرين #مقصد و مقصود در راه بندگى پروردگار اين است كه بنده از جميع ما سوى اللّه بريده و فقط به #خدا مشغول باشد.
□○ #اسرار_الصلاة باب پنجم فصل اول
عارف کامل میرزا جواد آقاملکی تبریزی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□منظور از نزديكى و #تقرب به حضرت حقّ... #رفع_حجاب هاى نفسانى است كه با هر عملى يك حجاب برداشته مىشود،تا در نهايت امر همه حجب مرتفع مىگردد و ميان بنده و حقّ حجابى باقى نمىماند.
□○ #الله_شناسی، ج۳، ص۳۲۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□حقيقت #توكل يعنى از حول و قوّه خود بيرون رفتن، و خدا را وكيل و كفيل گرفتن، عبارت از ورود در صراط مستقيم و مشاهده آنستكه حضرت حقّ، زمام همه موجودات را بدست دارد.
□○ #نور_ملكوت_قرآن، ج۱، ص۲۷۸○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ #مرحوم_قاضی ... در نهايت تهيدستى زندگى مى نمود با عائله سنگين، و چنان غرق #توكل و #تسليم و تفويض و #توحيد بود كه اين عائله بقدر ذرّه اى او را از مسير خارج نمى كرد.
□○ #مهر_تابناک، ص۲۱۲○□
@mohamad_hosein_tabatabaei