□●منتخبی از #اعمال_هفته
(برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)●□
□●از امام صادق علیهالسلام نقل شده که هر کس سه روز پایانی شعبان را روزه بدارد و آن را به ماه رمضان وصل کند، خداوند متعال، روزه دو ماه پیدرپی را برای او مینویسد.
□●اقبالالاعمال، ج۲، ص۹۴۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت دوم
بخش چهارم
● رد كردن سائل با زبان خوش و گذشت از بدى او، از صدقه و انفاق همراه با منت و آزار بهتر است
در اين آيه شريفه خداوند متعال قول معروف و آمرزيدن و مغفرت (يعنى چشم پوشى از بدى ها كه مردم به انسان مى كنند) را بر صدقه اى كه گوشه و كنايه داشته باشد ترجيح داده ، و اين مقابله دلالت دارد بر اينكه مراد از ((قول معروف )) اين است كه وقتى مى خواهى سائل را رد كنى با زبانى خوش رد كنى ، مثلا دعايش كنى كه خدا حاجتت را برآورد.
البته اين در صورتى است كه سائل سخنى كه باعث ناراحتى تو باشد نگويد، و اگر لفظى خلاف ادب گفت بايد چنان رفتار كنى كه او خيال كند سخن زشتش را نشنيده اى و آن دعاى خير و اين چشم پوشى ات از سخن زشت او، بهتر از آنست كه به او صدقه اى بدهى و به دنبالش آزار برسانى ، چون آزار و منت نهادن انفاق گر به اين معنى خواهد بود كه مى خواهد بفهماند آن مالى كه انفاق كرده در نظرش بسيار عظيم است ، و از درخواست سائل ناراحت شده است ، و اين دو فكر غلط دو بيمارى است كه بايد انسان با ايمان ، دل خود را از آن پاك كند چون مؤمن بايد متخلق به اخلاق خدا باشد، و خداى سبحان غنى اى است كه آنچه نعمت مى دهد در نظرش بزرگ نمى نمايد، و هر بخششى مى كند آن را بزرگ جلوه نمى دهد و نيز خداى سبحان حليم است ، و در مؤاخذه جفاكاران عجله نمى كند، و در برابر جهالت خشم نمى كند، و به همين جهتى كه گفته شد آيه شريفه ، با دو نام ((غنى )) و ((حليم )) ختم شده است .
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لا تُبْطِلُوا صدَقَتِكُم ...
اين آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه آزار و منت بعد از صدقه اجر آن را حبط كرده و از بين مى برد، و بعضى با اين آيه استدلال كرده اند بر اينكه هر معصيت و يا حداقل هر گناه كبيره باعث از بين رفتن و بى اجر شدن اطاعت هاى قبل از آن معصيت مى شود، و ليكن ما چنين دلالتى در آيه نمى بينيم ، و دلالت آيه تنها در بى اجر شدن صدقه به وسيله خصوص منت و اذيت است ، كه گفتار مفصل اين بحث در مبحث حبط گذشت .
كالَّذِى يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ
از آنجائى كه خطاب اول آيه فقط شامل مؤمنين بود - چون افراد رياكار نمى توانند مؤمن باشند، چون به فرموده خدا، منظور اينها از اعمالشان خدا نيست - به همين جهت خداوند متعال مؤمنين را صريحا از ريا نهى نكرد، و نفرمود: ((اى مؤمنين رياكار نباشيد)) بلكه افرادى را كه صدقه مى دهند و به دنبالش منت و اذيت مى رسانند تشبيه به افراد رياكار بى ايمان كرد، كه صدقاتشان باطل و بى اجراست ، و فرمود: ((عمل چنين مؤمنى شبيه به عمل او است ))، و نفرمود: ((مثل آن است )) زيرا عمل مؤمن در ابتدا صحيح انجام مى شود، ولى بعدا پاره اى عوامل مثل ((منت )) و ((اذيت )) آن را باطل مى سازد، ولى عمل رياكار از همان اول باطل است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 598
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیتالله بهجت قدسسره○□
□○فحش و توهین نااهل نباید ما را ناراحت کند، و از راه و مقصد سست و دلسرد نماید. خانه نشستن و عمل به تکلیف کردن هیچ ناراحتی ندارد، ولی اشتهار(معروفیت) باطل و شادی، در صورت عمل بر خلاف تکلیف و وظیفه، خطرناک است و ناراحتی[و پشیمانی] دارد.
□○در محضر بهجت، ج٢، ص٢١١○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#سه_گانگی_قلوب
□●حدیث آن قدوه عالمیان امام باقر (علیه السلام ) را در اقسام قلب زینت و زیور این گرامی نامه قرار می دهیم : القلوب ثلاثة منکوس لا یعی شیئا من الخیر و هو قلب الکافر ، و قلب فیه نکتة سوداء فالخیر و الشر فیه . یعتلجان فاءیهما کانت منه غلب علیه ، و قلب مفتوح فیه مصابیح تزهر ولا یطفا نوره الی یوم القیمة و هو قلب المؤمن ؛
□●ترجمه حدیث شریف به اختصار این که : دل ها سه گونه اند : #دل_سرنگون که هیچ خیری را نگاه نمی دارد و آن دل کافر است ؛ ولی #دلی که در آن خجکی (نقطه ای ) سیاه است ، خیر و شر در آن (در حال) کشتی و کشمکش اند ، پس هر کدام از آن دو ،(غالب) شده است همان بر وی چیره خواهد شد و #دلی_که_گشوده_است ، در آن چراغ هایی می درخشند و تا روز رستاخیز خاموش نمی شوند و آن دل مؤ من است . دل بینا می باید تا درباره دل سخن بگوید ، این کوردل چه بگوید .
□●خداوند متعال توفیق تحصیل قلب سلیم مرحمت بفرماید که یوم لا ینفع مال ولا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم در پیش داریم . در خاتمه با عرض معذرت خواهش می کنم دست از دلم بردار و دل به دست صاحبدلی بسپار !
□●پندهای حکیمانه علامه حسن زاده آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیه های ۹ ، ۱۰، ۱۱ ، ۱۲، ۱۳ ، ۱۴سوره #علق از تفسیر المیزان○□
□ارايت الذى ينهى
□عبدا اذا صلى
□ارايت ان كان على الهدى
□او امر بالتقوى
□ارايت ان كذب و تولى
□الم يعلم بان اللّه يرى
□○اين #شش آيه جنبه مثل دارد، و مى خواهد به عنوان نمونه چند مصداق از انسان #طاغى را ذكر كند، و نيز به منزله زمينه چينى است براى تهديد صريحى كه بعدا به عقاب نموده، عقاب كسانى كه از اطاعت او نهى مى كنند، و نيز زمينه است براى امر به عبادتش.
□○و مراد از #عبدى كه نماز مى خواند به طورى كه از آخر آيات بر مى آيد #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است، چون در آخر آيات آن جناب را از اطاعت آن شخص نهى نموده، امر به سجده اش و به نزديك شدنش مى فرمايد.
□○توضيحى راجع به #تشريع نماز قبل از شب معراج وقبل از نزول قرآن كه از آيه: (ارايت الذى ینهی عبدا اذا صلّى) استفاده مى شود و بنابر اين فرض كه سوره مورد بحث اولين سوره نازل شده از قرآن باشد، و نيز بنا بر اينكه از اول تا به آخر سوره يكباره نازل شده باشد، سياق اين آيات دلالت دارد بر اينكه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) قبل از #نزول قرآن نماز مى خوانده، و همين معنا دلالت دارد بر اينكه آن جناب قبل از رسيدنش به مقام رسالت با نزول قرآن، يعنى قبل از حادثه بعثت از انبيا بوده.
□○ولى بعضى گفته اند كه :
نماز قبل از #بعثت آن جناب نماز واجب نبوده، و به طورى كه از اخبار بر مى آيد نمازهاى واجب در شب معراج واجب شده، و در سوره اسراء فرموده : (اقم الصلوه لدلوك الشمس الى غسق الليل و قرآن الفجر). اما اين سخن درست نيست، براى اينكه آنچه از داستان شب #معراج مسلم است، و روايات معراج بر آن دلالت دارد، تنها اين است كه نمازهاى#پنجگانه يوميه در آن شب با شكل خاص خود يعنى دو ركعت دو ركعت واجب شد، و هيچ دلالتى ندارد بر اينكه قبل از آن شب به صورت ديگر #تشريع نشده بود، بلكه در بسيارى از آيات سوره هاى مكى و از آن جمله سوره هايى كه قبل از سوره اسراء نازل شده، نظير سوره #مدثر و #مزمل و غير آن دو سخن از نماز كرده، و به تعبيرهايى مختلف از آن ياد نموده، هر چند كه كيفيت آن را ذكر نكرده، اما اينقدر هست كه نمازهاى قبل از معراج مشتمل بر مقدارى تلاوت قرآن و نيز مشتمل بر سجده بوده.
□○و در بعضى از روايات هم آمده كه #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) در اوايل بعثت با خديجه و على (عليهما السلام) نماز مى خواند، در اين روايات هم نيامده كه نماز آن روز به چه صورت بوده است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□
#وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
#یَنْبوعُالحَیاة
□○ #ای_نفس، نفس را سه پایه تواند بود، تو پایهٔ بلندتر جو: یک پایه دانش بیکار است؛ و خداوند این پایه چون سلاح داری بود که دل کارزار ندارد، و بد دل را از سلاح چه فایده رسد؟ و دؤم پایه کاری است بیدانش، و خداوند این پایه چون دلاوری بود بیسلاح، و اگر چه هم ناتمام است لکن دلیریی سلاح قادرتر بود از بد دل پر سلاح، پس کارگر بیدانش شریفتر از دانائی بیکردار؛ و پایهٔ سؤم دانش با کار است، و او چون دلیریست تمامْ سلاح، و این شریفتر پایه است.
□○ #ای_نفس، جرم ماه روشنست و فروزنده تا فروغ آفتاب بوی میرسد و چون زمین حجاب گردد میان ماه و خورشید تارک شود؛ همچنین نفس تا عقل بر وی همی تابد روشن بود، و چون تن و توابع و تولدات وی حجاب شوند میان نفس و عقل تیره گردد و پوشیده؛ و همچنانکه تا در میان آفتاب و ماه زمین بود ماه از تیرگی کسوف خالی نباشد، نفس نیز تا با طبیعت بود از رنج و تیرگی خالی نباشد. پس پیدا شد که راحت نفس در جدائی یافتنست از طبیعت، واللّهُ عندهُ الغیبُ و علمهُ.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■تمام اشیاء عالم به هم مرتبط و متصلند.
■ #رقائق، از #رقیقه و تنزل یافتن می آید.
■تمام موجودات برای خودشان حقیقتی و ظواهری دارند، اینها می شود، رقائق. اینها می شود، #رقیقه.
■این رقائق، حقیقتی دارند که همه را جمع بفرمایید می شوند #حقایق.
■این حقایق در مقام احدیت همه به همدیگر پیچیده اند که همه ی حقایق، مندرج در مقام سرّ عالم می شوند و #باطن_عالم و روح عالم، که اینها با هم و در هم پیچیده اند و آنچنان در هم می روند که همه ی حقایق می شوند یک حقیقت.
آن مقام را تعبیر می کنند به: " #شجون_حقایق_اسماء ".
■●شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○«شَعْبانُ الَّذي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ»○□
□خدمت به وحی و نبوت بهترین راه رسیدن به مقصد الهی است.
□اگر كسی واقعاً در خدمت وحی و نبوّت بود اين شخص يك طريق مهيعه و راحت دارد، که نه بيراهه میرود نه راه كسی را میبندد و اگر ـ خدای ناكرده ـ مشكلی داشت اين راه بسته می شود و اين راهِ بسته به مقصد نمیرسد همان كه فرمود: ﴿فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ﴾؛ شك و ترديد باعث عجز است، ولی اگر انسان وارد يك طريق مهيعه شد مرتب بدون مزاحمت به مقصد میرسد.
□اين دعاهای ماه رجب و شعبان برای آن است كه انسان را هم شايسته كند كه مهمان خدا بشود هم شايسته كند كه مهماندار خدا بشود؛ در اين معامله سود كلا مال انسان است چون گاهی خدای سبحان مبايعه میكند خريد و فروش میكند و با انسان گفتگو دارد چه اينكه در مناجات شعبانيه همين است. اما خدا مهمان ما باشد يعنی چه؟
□ما چه داريم كه او را مهمان كنيم يك و چه وقت او مهمان ما میشود دو؟! اين در حديث قدسی آمده است که «انا عند المنكسرة قلوبهم» يعنی خدای سبحان مهمان دلهای شكسته است و آن انكسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا میپذيرد اين «انا عند المنكسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است.
□اين ماهی است كه شبش، روزش، سحرش، بينالطّلوعينش، صبحش، عصرش، ظهرش محفوف به رحمت است «شَعْبانُ الَّذي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ» اگر چيزی را آدم بپيچد اين از هر طرف پوشيده و پيچيده رحمت است. در همين صلوات عندالزوال میخوانيم و وجود مبارك امام سجاد(سلام الله عليه) به ما آموخت اين ماه محفوف به رحمت است پيچيده است به رحمت ، از هر طرف يك رحمت است صبحش رحمت، عصرش رحمت، ظهرش رحمت، سحرش رحمت ماه شعبان تقريباً نشانه بسط است گرچه ماه رجب ماه پربركت است آن با قبض همراه است اين با بسط همراه است، آثار رحمت در اين شهر هست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○به مناسبت فرارسیدن #روز_معلم و #ایام_تبلیغی ماه مبارک #رمضان
حضرت آیتالله بهجت قدسسره○□
□○وَفَّقَنَا اللهُ لِلعلْمِ النّافع وَ لِلْعَمَلِ الصّالح و لِلْتُوفیق لِمَا یُحِبُّ وَ تَرضَی؛ «خداوند، ما را موفق بدارد بر تعلیم علم نافع و انجام عمل صالح و توفیق دهد بر آنچه خودش دوست میدارد و راضی میشود.»
□○انصاف این است کسانی که برای تعلیم، تبلیغ و امثال آن، میروند، مقام خیلی بالایی دارند، منصب خیلی بالایی دارند، [و لذا] باید خیلی مواظب باشند؛ به جهت اینکه تمام نگاه مؤمنین به همین معلمین و مُبلغین است.
□○باید بدانند که درجه ایمان آنها(مردم)، موقوف است به درجه ایمان معلمین و مبلغین. [و اگر معلمین و مبلغین] یک ذره اشتباه یا مسامحه بکنند، آنها(مردم) هم در همه چیز مسامحه میکنند. اگر مؤمنین، اینها را راستگو، مُبلّغ صحیح العمل، صحیح القول بدانند، خودشان هم همین راه را میروند.
□○پس تقریبا میشود گفت: اصلاح جامعه به اصلاح معلمین و مبلغین است.
□○[خب وقتی مبلغ یا معلم] خودش خلافکار یا خرابکار است، حضورش هم در اینجا تَطَفّلی(اضافی و مزاحم) است، و إلا اگر بخواهد حضورش برای دیگران استفاده داشته باشد، تابع عملش هست.
□○پس اگر معلمین اصلاح شدند، و بدانند که برای رضای خدا سخن بگویند، و برای عدم رضایت و سَخَط(نارضایتی) خدا نمیگویند؛ و کلمة به کلمه موارد رضای خدا را دنبال میکنند. [میدانند که] فردا مسئول [اعمال و کردار خود] هستند. [از آنها سؤال میشود] چرا این [سخن را] گفتی؟ چرا آن را نگفتی؟ [ولو] یک کلمه هم باشد. یک بله باشد، یک نه باشد. آن مهمات دین در اصول و فروع، همین با یک لا و نعم (نخیر و بله)، [کلاّ] عوض میشود؛ از بالا به پایین، از پایین به بالا. پس باید بدانند که آنها مقام بزرگی را واجدند.
□○در یک مجلسی سید مهدی قزوینی[۱] در حله[۲]، یک منبر رفت، شاید آقای شیخ عباس قمی(صاحب مفاتیحالجنان) هم در کتابهایش نوشته باشد؛ همان یک مجلس سبب شد که در حله چهار هزار [نفر] مُستبصر(شیعه) شوند. خدا میداند که این [کار] چقدر قیمت دارد!!
□○مرحوم صاحب جواهر هم فرموده است: [حاضرم ثوابِ کتاب] جواهرم را(کتابی جامع در علم فقه در ۳۰ جلد) در نامه عمل اُزری[۳] بنویسند، [و بهجای ثواب آن، ثواب] همین یک قصیده او را: «إنّما المصطفی مدینة علم و هو الباب، مَن أتاه أتاها ... ؛ محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلم شهر علم، و علی علیهالسلام درب آن است و کسی به شهر راه دارد که از درِ آن وارد گردد ... » تا آنجایی که [در مقام حضرت زهرا سلامالله علیها] میگوید: «بِنتُ مَن؟! اُم مَن؟! حَلیلة مَن؟! وَیْل لِمَن سَنَّدُ...». [و به جای ثواب کتاب جواهرالکلام، ثواب] این قصیده را در نامه عمل من بنویسند.[۴]
□○معلمین و مبلغین چقدر مقام بزرگی دارند؛ به شرط اینکه هر چه میدانند، بگویند و هر چه نمیدانند، نگویند؛ مشکوک را هم احتیاط بکنند و نگویند.
□○وَفَّقَنَا اللهُ لِلْعِلمِ وَالتّعلیمِ وَلِلتَّبلیغاتِ الصَّحیحة وَ لِلتَّعلِیمَاتِ الصّحیحة وَالعَدَمِ الخُروج مِن أمْرِلله اَبدا؛ خداوند ما را بر علم و آموزش و تبلیغ صحیح و آموزشهای صحیح موفق بدارد و توفیق دهد تا از دستورات الهی هرگز خارج نشویم.
#یاعلی
□ #پی_نوشت:
١. علامه سید مهدی قزوینی از عالمان وارسته و مجتهدین برجسته مکتب اهل بیت علیهمالسلام به شمار میرود که در سال ۱۲۱۰ قمری در نجف اشرف در بیت علم و دانش دیده به جهان گشود و در شامگاه ۱۳ ربیع الاول سال ۱۳۰۰ ق. جان عرشی آن مرد الهی با فرشیان وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
۲.حِلّه، شهری در عراق در حدود نود کیلومتری جنوب بغداد.
۳. ملّا کاظم بن محمّد بن مهدی اُزری بغدادی از شعرای عراق در نیمهی دوم قرن دوازدهم هجری است. (محمد کاظمبنمحمد وائلی بغدادی (۱۱۴۳ ـ ۱۲۱۱) صاحب دیوان)، سراینده قصیدة الهائیه الطویلة و تخمیس الهائیة الاُزریة، که در مدح و منقبت ائمه اطهار علیهمالسلام سروده است.
۴. از شیخ محمد حسن صاحب جواهرالکلام نقل شده که آرزو مىکرد حاضر است ثواب کتاب جواهرالکلام را به اُزری ببخشد و به ازای آن، ثواب آن قصیده در نامه عمل او نوشته شود؛ رک: الفوائد الرضویة، ج١، ص۵٩٣ و کلیات مفاتیح الجنان، ص٣٢٨.
□○درس خارج فقه، کتاب زکات، ١۶ آبان ١٣٨٠○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●برشی از یک کتاب
#اعدام_خدا●□
□انسانِ امروز با تکیه بر علم و با تکیه بر روش علمی و منطقِ علمی اش به (نفی خدا) پرداخته . اگر تا دیروز حتی پیرزن های ریسنده برای اثبات خدا می توانستند دست از چرخشان بردارند و از برهان نظم و از برهان حرکت استفاده کنند ، انسان امروز ، دیگر این حرکت را (مکانیکی) نمی داند که محرک خارجی را برایش سراغ بگیرد ، بلکه (دیالکتیکی) می شناسد و خود جوشی ماده را بر اساس ترکیب و تضاد ، توجیه می کند و نظم و قانون را نتیجه ی این حرکت خودجوش می شناسد و ناظم و تنظیم کننده را کنار می گذارد .
□این انسان با سنگدلیِ تمام به آنچه که در دوره های دبستانش از کتاب های دینی شناخته ، می تازد و به آن قهقهه می زند و به داستان پیرزن و ناظم و معمار و بنّا ، گوش نمی دهد ؛ چون برای او دیگر این ها دلیل و برهان نیستند و دیگر زمین و آسمان و گل ها و پروانه ها و سنجاقک ها و زنبور های عسل با تمامی نظم و دقتشان آیه ی محکمی به حساب نمی آیند ، که او نظم را بر اساس تصادف می شناسد و علّیت را بر اساس حرکت (بی حساب) ولی مستمر ماده ، که پس از هزارها خطا در شکل امروزی جای گرفته است . این انسان ، این گونه به (جنگ خدا) برخاسته است و او را 《اعدام》کرده است .
□●تطهیر با جاری قرآن ، علی صفایی حائری ، ص ۷۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم
تلگرام ندارم دوستان
ان شاءالله تا بعد
یاعلی
□○نماز مستحب آخرین جمعۀ ماه شعبان○□
□از حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است:
□هر کس آسانی پس از سختی، بینیازی پس از تنگدستی، عزّت پس از خواری، زندگی پس از مرگ، هدایت پس از گمراهی، نورانیت پس از ظلمت و توبه از تمام گناهان را بخواهد
□در آخرین جمعۀ ماه شعبان بین نماز ظهر و عصر هشت رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت بخواند:
□سوره «حمد» ۱ بار
□سوره «انشراح» ۵ بار
□سوره «قدر» ۵ بار
□سوره «توحید» ۵ بار
#و_پس_از_نماز_این_دعا_را_بخواند:
□اللّهُمَّ یا اَکْرَمَ مِنْ کُلِّ کَریمٍ وَ یا اَسْرَعَ مُجیبٍ وَ یا اَقْرَبَ سَمیعُ اشْرِکْنی فی جَمیعِ ما اَعْطَیْتَ عِبادَکَ فی هَذا الْیَومِ وَ ما قَبلَه وَ ما بَعدَه بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ بِحَقِّ الْقُرآنِ الْعَظیمِ آمینَ آمینَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
□○به نقل از کتاب مخلاه منسوب به شیخ بهایی
#مراقبات_ماه_شعبان○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
○خوش آن مردن که بر بالین خویشت بینم و باشد
○اجل در قبض جان تن مضطرب من
در تماشایت
#محتشم_كاشانی
○شبجمعه ستهوایتنکنممیمیرم○
□●منتخبی از #اعمال_هفته
(برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)●□
□●از امام صادق علیهالسلام نقل شده که هر کس سه روز پایانی شعبان را روزه بدارد و آن را به ماه رمضان وصل کند، خداوند متعال، روزه دو ماه پیدرپی را برای او مینویسد.
□●اقبالالاعمال، ج۲، ص۹۴۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○زیارت حضرت حجة ابن الحسن علیهالسلام○□
السَّلاَمُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِيدِ وَ الْعَالِمِ الَّذِي عِلْمُهُ لاَ يَبِيدُ
السَّلاَمُ عَلَى مُحْيِي الْمُؤْمِنِينَ وَ مُبِيرِ الْكَافِرِينَ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
السَّلاَمُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ
السَّلاَمُ عَلَى حُجَّةِ الْمَعْبُودِ وَ كَلِمَةِ الْمَحْمُودِ
السَّلاَمُ عَلَى مُعِزِّ الْأَوْلِيَاءِ وَ مُذِلِّ الْأَعْدَاءِ
السَّلاَمُ عَلَى وَارِثِ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتِمِ الْأَوْصِيَاءِ
السَّلاَمُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ
السَّلاَمُ عَلَى السَّيْفِ الشَّاهِرِ وَ الْقَمَرِ الزَّاهِرِ (وَ النُّورِ الْبَاهِرِ)
السَّلاَمُ عَلَى شَمْسِ الظَّلاَمِ وَ بَدْرِ (الْبَدْرِ) التَّمَامِ
السَّلاَمُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ (فِطْرَةِ) الْأَيَّامِ
السَّلاَمُ عَلَى صَاحِبِ الصَّمْصَامِ وَ فَلاَّقِ الْهَامِ
السَّلاَمُ عَلَى الدِّينِ الْمَأْثُورِ وَ الْكِتَابِ الْمَسْطُورِ
السَّلاَمُ عَلَى بَقِيَّةِ اللَّهِ فِي بِلاَدِهِ وَ حُجَّتِهِ عَلَى عِبَادِهِ الْمُنْتَهِي إِلَيْهِ مَوَارِيثُ الْأَنْبِيَاءِ وَ لَدَيْهِ مَوْجُودٌ آثَارُ الْأَصْفِيَاءِ
(السَّلاَمُ عَلَى) الْمُؤْتَمَنِ عَلَى السِّرِّ وَ الْوَلِيِّ لِلْأَمْرِ
السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِيِّ الَّذِي وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ أَنْ يَجْمَعَ بِهِ الْكَلِمَ وَ يَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ وَ يَمْلَأَ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً وَ يُمَكِّنَ لَهُ وَ يُنْجِزَ بِهِ وَعْدَ الْمُؤْمِنِينَ
□أَشْهَدُ يَا مَوْلاَيَ أَنَّكَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ آبَائِكَ أَئِمَّتِي وَ مَوَالِيَّ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ. أَسْأَلُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنْ تَسْأَلَ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي صَلاَحِ شَأْنِي وَ قَضَاءِ حَوَائِجِي وَ غُفْرَانِ ذُنُوبِي وَ الْأَخْذِ بِيَدِي فِي دِينِي وَ دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي لِي وَ لِإِخْوَانِي وَ أَخَوَاتِيَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ كَافَّةً إِنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
○در این ظلمتسرا تا کی به بوی دوست بنشینم
○گهـی انگشـت بــر دنـدان گـهی سـر بر سر زانو
○بــیا ای طـــایـــر دولــت بیـــاور مــــژدهٔ وصلی
○عـــسی الایـــام ان یــرجعن قـــوما کالذی کانوا
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حق_معلم
#امام_سجاد_علیه_السلام:
□حقّ سرپرست علمى تو ، بزرگ داشتن او ، نگه داشتن احترام مجلس او ، خوب گوش دادن به او و توجّه به اوست و اين كه صدايت را بر او بلند نكنى و به كسى كه از او سؤال مى كند ، پاسخ ندهى تا اين كه او خود ، پاسخ دهد ، و در مجلس او با كسى سخن نگويى و نزد او غيبتِ هيچ كس را نكنى ، و اين كه وقتى نزد تو از او به بدى ياد شد ، از او دفاع كنى ، و اين كه اشتباهاتش را بپوشانى و خوبى هايش را آشكار سازى وبا دشمن او همنشين نشوى و با دوست او دشمنى نكنى . پس هرگاه چنين كردى، فرشتگان خدا براى تو شهادت مى دهند كه تو به خاطرِ خداى عز و جل، نزد او رفته اى و دانشش را فرا گرفته اى، نه به خاطرِ مردم.
□منبع : كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۶۲۰ ح ۳۲۱۴، الخصال : ص ۵۶۷ ح ۱ كلاهما عن أبي حمزة الثمالي (ثابت بن دينار) و راجع تحف العقول : ص ۲۶۰.
□حَقُّ سائِسِكَ بِالعِلمِ التَّعظيمُ لَهُ ، وَالتَّوقيرُ لِمَجلِسِهِ ، وحُسنُ الاِستِماعِ إلَيهِ ، وَالإِقبالُ عَلَيهِ، وألاّ تَرفَعَ عَلَيهِ صَوتَكَ، ولا تُجيبَ أحَدا يَسأَلُهُ عَن شَيءٍ حَتّى يَكونَ هُوَ الَّذي يُجيبُ، ولا تُحَدِّثَ في مَجلِسِهِ أحَدا، ولا تَغتابَ عِندَهُ أحَدا، وأن تَدفَعَ عَنهُ إذا ذُكِرَ عِندَكَ بِسوءٍ، وأن تَستُرَ عُيوبَهُ وتُظهِرَ مَناقِبَهُ، ولا تُجالِسَ لَهُ عَدُوّا ولا تُعادِيَ لَهُ وَلِيّا، فَإِذا فَعَلتَ ذلِكَ شَهِدَت لَكَ مَلائِكَةُ اللّه ِ عز و جلبِأَنَّكَ قَصَدتَهُ، وتَعَلَّمتَ عِلمَهُ للّه ِِ جَلَّ وعَزَّ اسمُهُ لا لِلنّاسِ .
@mohamad_hosein_tabatabaei
#مقام_معلم
□○هر اثری نمودار دارایی موثرش است . به تعبیر قرآن کریم ( قُل کُلٌ یَعمَلُ عَلی شاکِلَتِه )
هر کس فعل و عمل او ، گفتار و کردار او ، قلم و درس و بحث و سیرت او ، آیت و نشانه او ، ونمودار دارایی اوست.
□○شاگرد مثال استادش است . شاگرد بیانگر حالات و اخلاق و آداب استادش است . شاگرد از استادش رنگ می گیرد.
□○بقول خواجه عبدالله انصاری : الهی دود از آتش چنان نشان ندهد و خاک از باد که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد.
□○کتاب مقام معلم
حضرت علامه حسن زاده آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) سه عمل را در نورانیت قلب بسیار موثر میدانستند○□
□خواندن صد مرتبه سوره قدر در شب جمعه
□خواندن صدمرتبه سوره قدر در عصر جمعه
□هر روز یک سجده طولانی با ذکر یونسیه
@mohamad_hosein_tabatabaei
#آیات_عاشقانه
○وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ
○ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎ ﻣﻦ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻛﺴﻰ ﻫﺴﺘﻢ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩ، ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻯ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪ.
(طه/۸۲)
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#مقام_معلم □○هر اثری نمودار دارایی موثرش است . به تعبیر قرآن کریم ( قُل کُلٌ یَعمَلُ عَلی شاکِلَت
دست بوس همه ی همراهان فهیم کیش مهری
خصوصا همه ی شما فرهیختگان #معلم✋
□○خطبۀ شعبانیه رسول الله در بشارت ماه رمضان○□
□حضرت امام رضاعلیه السّلام از پدر گرامی خود و او از پدران بزرگوارش، و آنان هم از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام نقل کردهاند که یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانۀ ماه رمضان پیامبر خدا، خطاب به ما، خطبۀ مهمی خواندند و فرمودند:
□«اى مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماههاست و روزهایش برترین روزها، شبهایش برترین شبها و ساعاتش برترین ساعات است.
□ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شدهاید.
□نفَسهایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است.
□پس با نیّتهاى راست و دلهاى پاک، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزهدارىِ آن و تلاوت کتاب خویش، توفیقتان دهد، چرا که بدبخت، کسى است که در این ماه بزرگ، از آمرزش الهى محروم بماند.
□با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید. به نیازمندان و بینوایانتان صدقه دهید.
□به بزرگان خود احترام و بر کوچکهایتان ترحّم و به بستگانتان نیکى کنید.
□زبانتان را نگه دارید، چشمهایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست، بپوشانید.
□گوشهایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست، فرو بندید.
□به یتیمان مردم محبّت کنید تا بر یتیمان شما محبّت ورزند.
□از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید.
□در هنگام نمازها، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید، که آن هنگام (وقت نماز)، برترینِ ساعتهاست و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مىنگرد و هر گاه با او مناجات کنند، پاسخشان مىدهد و چون او را صدا بزنند، جوابشان مىگوید و چون او را بخوانند، اجابتشان مىکند.
□اى مردم! جانهاى شما در گرو کارهاى شماست، پس با آمرزش خواهىِ خود، آنها را آزاد سازید.
□و پشتهاى شما از بار گناهانتان سنگین است، پس با طول دادن سجدههاى خود، آنها را سبک کنید، و بدانید که خداوند ـ که یادش والاست ـ به عزّت خود، سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمىکند و در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان [براى حساب] میایستند، آنان را با آتش، هراسان نمیسازد.
□اى مردم! هر که از شما در این ماه، روزه دارى را افطار دهد، پاداش او براى آن، نزد خدا، آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست».
□پس گفتند: اى پیامبر خدا! همهی ما توانایى این کار را نداریم!
□پیامبر صلى الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
□«خود را از آتش نگه دارید، هر چند با یک دانه خرما؛ خود را از آتش نگه دارید؛ هر چند با یک جرعه آب.
□اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه، نیکو سازد، براى او وسیلۀ عبور از صراط خواهد بود، در آن روز که گامها بر صراط مىلغزد.
□و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت.
□و هر کس در این ماه، شرّ خود را [از دیگران] باز دارد، خداوند در روز دیدارش، غضب خویش را از او باز خواهد داشت.
□و هر که در این ماه، یتیمى را گرامى بدارد، در روز دیدار، خداوند گرامىاش خواهد داشت.
□و هر که در آن به خویشاوند خود نیکى کند، در روز دیدار، خداوند با رحمتش به او نیکى خواهد کرد. و هر کس در آن از خویشان خود ببُرد، خداوند در روز دیدار، رحمتش را از او قطع خواهد نمود.
□و هر کس در آن، نماز مستحبّى بخواند، براى او دورى از آتش، نوشته میشود. و هر کس واجبى را در آن ادا کند، پاداش کسى را دارد که هفتاد واجب را در ماههاى دیگر، ادا کرده است.
□و هر کس در آن بر من زیاد صلوات فرستد، خداوند در روزى که وزنۀ اعمال، سبک مىشود، وزنۀ اعمال او را بیفزاید.
□و هر کس در آن، آیهاى از قرآن تلاوت کند، پاداش کسى را دارد که در ماههاى دیگر، ختم قرآن کرده است.
□اى مردم! در این ماه، درهاى بهشت بازند، پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد.
□و درهاى دوزخ بستهاند، پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید.
□و شیطانها در بندند، پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد.»
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
دوستان تلگرام رو عملا ندارم
انتقال مطالب کانال برای کانال تلگرامی کیش مهر سخت انجام میشه
□● #استقبال_از_رمضان
#ماه_رمضان به مهمانی خدا برویم!●□
□شهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ...□
سوره بقره آیه ۱۸۵
□□ماه رمضان[همان ماه] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [کتابی] که مردم را راهبر، و دلایل آشکار هدایت، و [میزان] تشخیص حق از باطل است. پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد...
بقره آیه ۱۸۵
#توضيح_و_پیام_ها
□● #علامه_طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: "شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدی"ماه رمضان نهمین ماه از ماه های سال قمری و عربی است، که بین ماه شعبان و شوال واقع است. میان وجوب روزه رمضان و نازل شدن قرآن در رمضان یک نحوه ارتباط و پیوستگی وجود دارد.
□●«رَمَضانَ» از ماده «رمض» به معنای سوزاندن است. در ماه رمضان، گناهان انسان سوزانده می شود.
□●ماه رمضان، ماه نزول قرآن می باشد تلاوت یک آیه در ماه رمضان همچون تلاوت تمام قرآن در ماه های دیگر است. و بهترین ماه خدا است.
□●میزبان، خداوند است و میهمانان را شخصاً دعوت کرده است. اوّل آن #رحمت، وسط آن #مغفرت و آخر آن #پاداش است.
□●طباطبایی، المیزان، ج۲، ص۱۸-تفسیر نور، ج ۱، ص ۲۸۸●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○اعمال شب اوّل ماه مبارک رمضان○□
□۱- استهلال: یعنى جستجوى هلال ماه و بعضى استهلال این ماه را واجب دانستهاند
□۲- خواندن دعاهای روئیت هلال (به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
□۳- غسل؛ که هر کسی در شب اوّل ماه رمضان غسل کند تا ماه رمضان آینده خارش بدن به او نرسد. و نیز غسل کند در نهر جاری و همچنین ۳۰ کف آب بر سر بریزد تا ماه رمضان آینده با طهارت معنوى باشد.
□۴- زیارت امام حسین علیه السّلام که گناهانش ریخته شود و ثواب حجّاج و عمرهگزاران آن سال را دریابد.
□۵- دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت بخواند:
□سوره «حمد» و سوره «انعام»
□و از خدا بخواهد تا او را کفایت کند و از دردها و آنچه میترسد نگهداری کند.
□۶- بعد از نماز مغرب دستها را بلند کند و بخواند دعای وارده از امام جواد علیه السّلام را:
□اللَّهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ ....
□۷- خواندن دعای دیگری از امام صادق عليه السّلام:
□اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ مُنَزِّلَ الْقُرْآنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ آیَاتٍ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِیَامَهُ وَ أَعِنَّا عَلَى قِیَامِهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ مُعَافَاةٍ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لَا یُرَدُّ وَ لَا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ لِی فِی عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ.
□۸- خواندن دعایی از رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم:
□اللَّهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ جَعَلْتَهُ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ فَبَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ صَلَوَاتِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا.
□۹- دعایی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در شب اوّل ماه رمضان میخواندند:
□الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی أَکْرَمَنَا بِکَ أَیُّهَا الشَّهْرُ الْمُبَارَکُ اللَّهُمَّ فَقَوِّنَا عَلَى صِیَامِنَا وَ قِیَامِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ فَلَا وَلَدَ لَکَ وَ أَنْتَ الصَّمَدُ فَلَا شِبْهَ لَکَ وَ أَنْتَ الْعَزِیزُ فَلَا یُعِزُّکَ شَیْءٌ وَ أَنْتَ الْغَنِیُّ وَ أَنَا الْفَقِیرُ وَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ أَنْتَ الْغَفُورُ وَ أَنَا الْمُذْنِبُ وَ أَنْتَ الرَّحِیمُ وَ أَنَا الْمُخْطِئُ وَ أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْحَیُّ وَ أَنَا الْمَیِّتُ أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ أَنْ تَغْفِرَ لِی وَ تَرْحَمَنِی وَ تَجَاوَزَ عَنِّی إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
□۱۰- خواندن دعای جوشن کبیر
□۱۱- خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه:
□الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَامِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِإِحْسَانِهِ .........
□۱۲- شروع کند به خواندن نمازهای مستحبّی (هزار رکعت)
□۱۳- خواندن دعای امام صادق علیه السلام که در شب آخر ماه شعبان هم خوانده شد.
□اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ الْمُبَارَکَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ وَ جُعِلَ ....
□۱۴- چون ماه رمضان شروع شود سزاوار است تکثیر تلاوت قرآن.
□برای اعمال بیشتر شب اوّل ماه رمضان و خواندن کامل دعاهای وارده به مفاتیح الجنان مراجعه فرمایید.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei