کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○نماز فوقالعادۀ یکشنبۀ ماه ذیالقعده○□ □هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر□ □این نماز برای یکش
□○نماز فوقالعادۀ یکشنبۀ ماه ذیالقعده○□
□هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر□
□این نماز برای یکشنبۀ اوّل ماه ذیالقعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یکشنبههای ماه ذیالقعده و در طول سال توصیه میشود.
□از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كه این نماز را بجا آورد، توبهاش مقبول و گناهانش آمرزيده شود، خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند، با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدينش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد، توسعۀ رزق پيدا كند، ملكالموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود.
□نحوۀ خواندن نماز یکشنبه ماه ذیالقعده□
□ابتدا غسل مستحب توبه کند و سپس وضو بگيرد.
□این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند:
○سوره «حمد» ۱ مرتبه
○سوره «توحید» ۳ مرتبه
○سوره «فَلَق» ۱ مرتبه
○سوره «ناس» ۱ مرتبه
□بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید:
□«أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»
□بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید:
□«لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
#سپس_این_دعا_را_بخواند:
□«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ»
□ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد.
#چند_نکتۀ_مهم :
□نحوۀ خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است□
□۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند میشود و نیّت دو رکعت بعد را میکند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت میشود.
□۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام میشود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوّم آن تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد میخواند و سلام میدهد.
□خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی میگیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد.
□نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید.
□این نماز آثار و برکات فوقالعادهای دارد؛ که قبلاً عرض کردهام. وقتی به آن صحبتها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر میشود.
□استاد مهدی طیّب□
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@mohamad_hosein_tabatabaei
#عین_صاد (استاد علی صفایی حائری)
▪️ارزش #جهاد به اندازهی شهادت و حضور و بينشى است كه در تو شكل میگيرد و اين است كه بايد شهيد شد و جهاد كرد. نه آنكه جهاد كنى تا به شهادت برسى.
☑️ #قیام | ص ۲۸
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️هرچه او بخواهد خوب است.
▪️مشیت که همان ولایت باشد برای ما مقدرات را بریده است. او اساسا آنچه را که می خواست انجام داد. بی اختیار من و شما هم انجام داد، خوب کاری هم کرد. اگر هم جایی در دیدن اشتباه کردی سریع بگو: کرد، خوب کاری هم کرد. هرکاری که کرد، خوب کرد.
چون او این کار ها را جلوتر کرده است. اگر الان هم دارد برای فردای من می برد، از آنجا که من نمی دانم چه چیز را می بُرد، باید بگویم که این کار را هم جلوتر کرده است. باید بگویم: کرد آنچه را که کرد و خوب کاری هم کرد!
همه افعال و کردار و سرگذشتی را که برای خلقت در این عالم پیش آمد می کند، مشیت الهی بُریده است.
آن چیزی را که زیباست، مخصوصا خود بُریده است. آن چیزی را هم که زشت به نظر می رسد، برای دفع چیزی آفریده است. نقص و اشتباهی در من بوده است، آن را می آفریند که آن نقص را از میان ببرد. همه اش زیبایی می شود!
◾️حاج محمد اسماعیل دولابی
کتاب طوبای محبت، جلد سوم
صفحه ۱۷۵، مجلس نهم◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ #شرح_زیارت_جامعه_کبیره
فقره شریف وَ مُنْتَهَی الْحِلْم◾️ِ
☑️قسمت ۵
▪️حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم درباره معراج میفرمایند: دیدم خدا با صدای علی با من سخن میگوید... صورت علی را آنجا دیدم، خدا به من گفت فاطمه سلام الله علیها را به علی تزویج کن، خدا گفت علی را خلیفه خودت قرار بده، علی، علی، علی، گویا خدا جز علی اصلا کاری به چیز دیگری ندارد! گویا که نه، قطعا آنجا خدای تبارک و تعالی جز علی ندارد. هم در ذات خود علی را میبیند هم علی را دوست دارد و لاغیر. به تعبیر جناب مولوی، سید کونین در شب اسراء، در معراج انسانی خود، تنها علی علیه السلام را دید: «به علی جز علی نبود آنجا»...
▪️ایشان فرمود بر هیچ شیء گذر نکردم الا اینکه دیدم اسم مبارک علی علیه السلام بر روی آنها نوشته شده بود و در نهایت این جمله در تمام نظام هستی بسط داده شد که «إنَّ إسمَ عَلیٌّ مَکتُوبٌ عَلی کُلِّ شَیء»... . اسم علی علیه السلام بر همهی اشیاء عالم نوشته شده است. آیا این سخن به این معنی است که بر روی همهی اشیاء عالم حروف عین و لام و یاء به صورت ظاهری مکتوب شده است؟ خیر! این سخن، حکایت از حقیقت باطن تمام اشیاء عالم دارد که همان ولایت است. در واقع همهی اشیاء عالم، از حجر و شجر تا شمای انسان که این مطلب را میخوانید علی هستید! اصلا همهی عالم علی است...
▪️امام زمان را نیز باید اینگونه دید... پرسید آقا کجاست؟! گفت تو بگو کجا نیست؟! انسان باید در عقیدهی خود به امامت، به این مطلب اینگونه اعتراف داشته باشد. امام را باید اینگونه شناخت، امام را که نباید محدود به جهتی کرد! در حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام دیدهایم که افراد به هنگام خارج شدن از روضه منوره دست به سینه گذاشته و تحت هیچ شرایطی به ضریح پشت نمیکنند. این جماعت اکثراً امام خود را محدود به جهت کردهاند و میگویند امام رضا در این جهت است! نه، امام در همهی جهات هست؛ «فریاد که از شش جهتم راه ببستند»... هرجا برویم امام آنجا هست... امام در همه جا هست بلکه باید امام را کلاً از جهت خارج کنیم. وقتی به حج میرویم، برای نماز در هر صورت باید کعبه را در جهت خود قرار دهیم و نماز بخوانیم، تنها یک صورت است که دیگر نیازی به تعیین جهت نیست و آن هم این است که در درون کعبه باشیم؛ لذا اگر میخواهی امیرالمؤمنین علیه السلام و یا حضرت حجت ارواحنا فداه را در جهت نبینی، او را در دل خودت وارد کن. اگر بخواهی در بُعد زمان و مکان در پی حضرت حجت سلام الله علیه باشی، مثلا در جزیرهی خضراء، در مسجد جمکران و یا مسجد سهله به دنبال حضرت بگردی، امام زمان خودت را بردهای و در جهتی قرار دادهای؛ چنین امام زمانی آن امام زمان حقیقی نیست، اینگونه نمیتوان به امام رسید و او را ملاقات نمود. چنین ملاقاتی به هیچ کار نمیآید و رشدی نیز از آن حاصل نخواهد شد...
#ح_م
▪️قَالَ عِمْرَانُ: الْعَيْنُ نُورٌ مُرَكَّبَةٌ أَمِ الرُّوحُ تُبْصِرُ الْأَشْيَاءَ مِنْ مَنْظَرِهَا قَالَ ع الْعَيْنٌ شَحْمَةٌ وَ هُوَ الْبَيَاضُ وَ السَّوَادُ وَ النَّظَرُ لِلرُّوحِ دَلِيلُهُ أَنَّكَ تَنْظُرُ فِيهِ فَتَرَى صُورَتَكَ فِي وَسَطِهِ وَ الْإِنْسَانُ لَا يَرَى صُورَتَهُ إِلَّا فِي مَاءٍ أَوْ مِرْآةٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ قَالَ صَبَّاحٌ فَإِذَا عَمِيَتِ الْعَيْنُ كَيْفَ صَارَتِ الرُّوحُ قَائِمَةً وَ النَّظَرُ ذَاهِبٌ قَالَ ع كَالشَّمْسِ طَالِعَةً يَغْشَاهَا الظَّلَامُ قَالَ أَيْنَ تَذْهَبُ الرُّوحُ قَالَ أَيْنَ يَذْهَبُ الضَّوْءُ الطَّالِعُ مِنَ الْكُوَّةِ فِي الْبَيْتِ إِذَا سُدَّتِ الْكُوَّةُ قَالَ أَوْضِحْ لِي ذَلِكَ قَالَ ع الرُّوحُ مَسْكَنُهَا فِي الدِّمَاغِ وَ شُعَاعُهَا مُنْبَثٌّ فِي الْجَسَدِ بِمَنْزِلَةِ الشَّمْسِ دَارَتُهَا فِي السَّمَاءِ وَ شُعَاعُهَا مُنْبَسِطٌ عَلَى الْأَرْضِ فَإِذَا غَابَتِ الدَّائِرَةُ فَلَا شَمْسَ وَ إِذَا قُطِعَ الرَّأْسُ فَلَا رُوحَ...
▪️عمران [صابی] پرسید: آیا چشم نوری ترکیب یافته است یا روح اشیا را بهواسطه آن میبیند؟
▪️امام رضا (علیه السلام) فرمود: چشم جسمی سیاه و سفید، و پیهای بیش نسیت. دلیلش آن است که اگر داخل آن نگاه کنی تصویر خودت را در آن میبینی. و انسان صورت خود را تنها در آب و آینه و چیزهای مانند آن میبیند. بلکه دیدن کار روح است.
▪️صباح پرسید: پس هنگامیکه چشم نابینا میشود چگونه روح پابرجاست و دیدن ازمیان میرود؟ حضرت فرمود: دیدن همانند خورشیدی است که گاه مانعی از روشنایی آن جلوگیری میکند.
▪️صباح پرسید: روح کجا میرود؟ حضرت فرمود: هنگامیکه نور از پنچرهای به خانه میتابد، اگر پنجره بسته شود نور کجا میرود؟
▪️صباح گفت: شما برای من توضیح دهید. حضرت فرمود: قرارگاه روح، مغز است و پرتو آن در بدن جاری است. مانند خورشیدی که خانهاش در آسمان است و پرتو آن در زمین میگسترد...
◾️(ابنشهرآشوب، مناقب آل أبيطالب، ج۴، صص۳۵۳-۳۵۴)◾️
#امام_رضا
#رابطه_روح_و_بدن
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️امتیاز نور و سایه و شبح امام زمان (علیه السلام)◾️
▪️امتیاز نور و سایه و شبح امام زمان (علیه السلام) در کتاب «غیبت» از شیخ جلیل فضل بن شاذان به دو سند آمده است که عبداللّه بن عباس گفت:
رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمودند: «وقتی به معراج رفتم و آسمانها را سیر کردم به سدرة المنتهی رسیدم، از جانب خداوند ندا آمد که: «ای محمّد!»
گفتم: «لبّیک؛ لبّیک ای پروردگار من!»
خداوند عالم فرمود: «ما هیچ پیغمبری را بر اهل دنیا نفرستادیم تا روزهای زندگی و نعمت او پایان یابد مگر آنکه دعوت خود را به انجام برساند و برای هدایت مردم پس از خود وصیّ و جانشینی را قرار دهد تا از دین او نگهبانی کند و ما حضرت علی (علیه السلام) را جانشین تو و امام امّت تو قرار داده و پس از او حسن و حسین و علیّ بن الحسین و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمّد بن علی و علیّ بن محمّد و حسن بن علی و حجّة بن الحسن(علیه السلام) قرار دادیم؛ حال ای محمّد! سرت را بالا کن.»
چون سرم را بالا کردم، نورهای علی و حسن و حسین و نُه تن از فرزندان حسین را دیدم و حجّت (حضرت مهدی(علیه السلام)) را در میان آنها دیدم که همچون ستاره ای می درخشید.
▪️خدای تعالی فرمود: «این ها، جانشین و حجّتهای من در روی زمین و نیز جانشین و اوصیایت بعد از تو هستند. خوشا به حال کسی که با آنها دوستی کند و وای بر کسی که با آنها دشمنی نماید.»
شیخ جلیل، ابوالحسین بن محمّد بن احمد بن شاذان در کتاب «ایضاح دفاین النّواصب» و احمد بن محمّد بن عیاش در کتاب «مقتضب الاثر» از ابی سلیمان که چوپان پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) بود روایت کردند که رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمود: «شبی که مرا بسوی آسمان بردند، خداوند جلّ جلاله فرمود: «من، تو و علی و فاطمه و حسن و حسین و اولاد او را از اصل نوری از نور خودم آفریدم. ای محمّد! آیا دوست داری که ایشان را ببینی؟»
گفتم: «بلی! ای پروردگار من»
خداوند فرمود: «به سمت راست عرش، نگاه کن.»
چون نگاه کردم، علی و فاطمه و بقیّه تا حسن بن علی را دیدم که در میان مکانی از نور ایستاده بودند و نماز می خواندند و در میان آنها حضرت مهدی (علیه السلام) مانند کوکب درخشنده ای در حال درخشیدن بود.»
▪️پوشیده نماند که اختلاف مضمون روایاتی که در مورد معراج است بخاطر اختلاف مضمون خبر نیست بلکه به سبب متعدّد بودن روایت کنندگان است، بعضی از اخبار حفظ و بعضی فراموش شده اند و بعضی دیگر هم از بین رفته اند و این مضامین حمل بر تعداد معراج رفتن پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز هست که در همه آنها به امر ولایت تأکید شده است چنان که در کتاب «خصال» نوشته صدوق روایت شده که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را ۱۲۰ مرتبه به معراج بردند و در همه مراتب هم خدای تعالی ، پیامبر (صلی الله علیه واله) را به دوستی و ولایت علیّ بن ابیطالب (علیه السلام)سفارش می کرد و حتّی زیادتر از دیگر فرایض سفارش می فرمود.
در کتاب «مقتضب» روایت دیگری از حضرت باقر(علیه السلام) در ذکر ائمّه (علیهم السلام) در شب معراج و دیدن انوار ایشان روایت شده است که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: «علی و دیگر ائمّه تا حسن بن علی (علیه السلام) را دیدم و حضرت حجّة(علیه السلام) در میان آنها چون ستاره ای درخشان بود.
گفتم: «ای پروردگار من! اینها کیستند؟»
فرمود: «اینها ائمّه اند و این قائم است که در دنیا حلال مرا حلال می کند و حرام مرا حرام و از دشمنان من انتقام می گیرد. ای محمّد! او را دوست بدار و دوستدار کسی باش که او را دوست دارد.»
◾️عجائب دنیا بعد از ظهور امام زمان علیه السلام◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حاضر بودن جمعی از مردگان در رکاب امام زمان (علیه السلام)◾️
▪️جمعی از مردگان در رکاب آن حضرت حاضر می شوند، چنانکه شیخ مفید در کتاب «ارشاد» فرموده است که: «بیست و هفت نفر از قوم موسی و هفت نفر اصحاب کهف و یوشع بن نون و سلمان و ابودجانه و مقداد و مالک اشتر، از یاران آن جناب خواهند بود که در شهرهای مختلف حاکم می شوند.»
و نیز در کتاب «ارشاد» از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «وقتی ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) نزدیک شود در جمادی الاخر و ده روز از رجب، بر مردم باران می بارد، بارانی که مردم مانند آن ندیده اند و خداوند بوسیله آن باران، گوشت مؤمنین را و بدنهایشان را در قبر می پروراند.»
در کتاب «غیبت» شیخ فضل بن شاذان از امام رضا(علیه السلام) روایت شده که فرمود: «در شب بیست و سوّم ماه رمضان به اسم حضرت قائم ندا کنند و در روز عاشورا قیام کند.
و از آن ندا هیچ خفته ای نمی ماند مگر آنکه بیدار شود و برمی خیزد و می ایستد و ایستاده ای نمی ماند مگر آنکه بنشیند و نشسته ای نمی ماند مگر آنکه روی دو پای خود برخیزد.
آن ندا، ندای جبرئیل است و به مؤمن در قبرش خواهند گفت که: صاحب تو ظهور کرد پس اگر می خواهی به او ملحق شو و اگر می خواهی بمانی، در جای خود بمان.»
و نیز از آن حضرت روایت شده که فرمود: «وقتی حضرت قائم ظهور کرد و وارد کوفه شد، خداوند از پشت کوفه یعنی وادی السّلام، هفتاد هزار صدّیق را مبعوث می کند که از اصحاب و یاران او می شوند.»
در بحار از بهاء الدّین سیّد علیّ بن عبدالحمید از حضرت علی(علیه السلام) روایت کرده که: «خداوند اصحاب کهف و سگ ایشان را مبعوث خواهد کرد.»
سیّد علیّ بن طاووس از حضرت صادق(علیه السلام) روایت کرده است که فرمود: «هر کس خدا را چهل صبح به این عهد (دعای عهد) بخواند، از انصار حضرت قائم خواهد بود، پس اگر پیش از ظهور آن حضرت مُرد، خداوند او را بعد از ظهور از قبرش بیرون می آورد» و دعا معروف است و اوّل آن این است: «اللّهم ربّ النّور العظیم و ربّ الکرسی الرّفیع»
( - مفاتیح الجنان )
◾️عجائب دنیا بعد از ظهور امام زمان علیه السلام◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دارابودن خانه ای به نام بیت الحمد◾️
▪️چنانچه نعمان و مسعودی و دیگران از حضرت باقر(علیه السلام) روایت کرده اند که فرمود:
«از برای حضرت حجّة (علیه السلام)، خانه ای می باشد که به آن بیت الحمد می گویند. در آن چراغی هست که از روزی که متولّد شده روشن است تا روزی که خروج کند و با شمشیر هم خاموش نمی شود.»
◾️عجائب دنیا بعد از ظهور امام زمان علیه السلام◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️شرافت نَسَب امام زمان (علیه السلام)◾️
▪️شریف بودن نَسَب امام زمان (علیه السلام) است. زیرا حضرت مهدی (علیه السلام) شرافت نَسَب همه آباء طاهرین خود را دارا است و نسبش از طرف مادر به قیصر روم و به جانب شمعون صفاء، جانشین حضرت عیسی(علیه السلام) می رسد. پس در این سلسله بسیاری از انبیاء و اوصیاء داخل می شوند که نسب همه آنها به شمعون می رسد.
◾️عجائب دنیا بعد از ظهور امام زمان علیه السلام◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei