🔆🔆🔆🔆🔆🔆
🔆
🔆
نکات تفسیری آیه ۲۰۰ سوره آل عمران از تفسیر المیزان
🔰امرهائى كه در اين آيه آمده يعنى امر #اصبروا و #صابروا و #رابطوا و #اتقوا همه مطلق و بدون قيد است در نتيجه صبرش، هم شامل صبر بر شدائد مىشود و هم شامل صبر در اطاعت خدا و همچنين صبر بر ترك معصيت و به هر حال منظور از آن صبر تك تك افراد است، چون دنبالش همين صبر را به صيغه ((مفاعله صابروا)) آورده كه در مواردى استعمال مىشود كه ماده فعل بين دو طرف تحقق مىيابد.
و #مصابره عبارت است از اينكه جمعيتى به اتفاق يكديگر اذيتها را تحمل كنند و هر يك صبر خود را به صبر ديگرى تكيه دهد و در نتيجه بركاتى كه در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تأثير صبر بيشتر گردد و اين معنا امرى است كه هم در فرد (اگر نسبت به حال شخصى او در نظر گرفته شود) محسوس است و هم در اجتماع (اگر نسبت به حال اجتماع و تعاون او در نظر گرفته شود) چون باعث مىشود كه تك تك افراد نيروى يكديگر را به هم وصل كنند و همه نيروها يكى شود و انشاءالله به زودى بحثى مفصل در اين باره در جاى خودش خواهيم كرد.
وَ #رَابِطوا مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است چون مصابره عبارت بود از وصل كردن نيروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همين وصل كردن نيروها اما نه تنها نيروى مقاومت در برابر شدائد، بلكه همه نيروها و كارها در جميع شئون زندگى دينى چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشى.
و چون مراد از مرابطه اين است كه جامعه به سعادت حقيقى دنيا و آخرت خود برسد و اگر مرابطه نباشد، گو اينكه صبر من و تو به تنهائى و علم من و توبه تنهائى و هر فضيلت ديگر افراد به تنهائى سعادتآور هست ولى بعضى از سعادت را تأمين مىكند و بعضى از سعادت سعادت حقيقى نيست، به همين جهت دنبال سه جمله : ((اصبروا و صابروا و رابطوا)) اضافه كرد: ((و اتقوا الله لعلكم تفلحون )) كه البته منظور از اين فلاح هم فلاح تام حقيقى است.
#سورهمبارکهآلعمران
#المیزان
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
هدایت شده از البیان
آیت الله فرحانی .mp3
1.84M
🔊🔊🔊#حتما_بشنوید
🔅طلبه ای که به محضر امام زمان(عج) شرفیاب شد
💢داستان طلبه جوان شیخ محمدصادق ، که
به محضر صاحب حوزه حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه شرفیاب شد
#امام_زمان
#آیت_الله_فرحانی
#طلبه
@albayann
هدایت شده از حجتالاسلام روحالله حریزاوی
*سلام خدمت دوستان عزیز متاسفانه دیشب دختر 11 ساله ای بنام فاطمه درویشی در محله 250 دستگاه ماهشهر از بالکن طبقه 4 منزلشون افتاده زمین*
😔دختر یتیم
😬پدر نداره
👩👧با مادرش زندگی میکنه
📗دفترچه درمانی نداره
الان در کماست
❌دربخش (ICU)
بیمارستان حاجیه نرگس ماهشهر بستری است بر اطمینان بیشتر تشریف ببرید عیادت کنید.
برای سلامتی و بهبود سلامتیش دعا کنید 🙏🏻🙏🏻
سرورانی که توان مالی دارند یا خیرینی میشناسند این پیام رو نشر بدن
اگر در خرج و مخارج بیمارستان و دکترهای خصوصی میتوانید کمک کنید.
*اجر همگی با حضرت رقیه(س)*
دریغ نفرمایید.
5892101208393211
بلقیس خفاییزاده
💢 وقتی #انتقام_سخت دیر شد دشمنِ غدّار حریص شد/ خاک بر سری که ترجیح میدهد پدرکشتگی دشمنان را به روی خودش نیاورد!
واکنش صریح حجتالاسلام قمی رییس #سازمان_تبلیغات، در پی #ترور شهید فخریزاده:
🔹 باید سرها را که همچون کبک در خاک فرو بردهاند، بیرون آورند، آنها که با این دنائت و رذالتِ ابلیس بزرگ و اسرائیل غاصب، باز سخن از #مذاکره از جنس «بده و نستان» میزنند!
🔹 خاک بر سری که ترجیح میدهد پدرکشتگی و خباثت کینهتوزانه دشمنان قسمخورده و خونریز این ملت مظلوم و قهرمان را به روی خودش نیاورد!
🔹 #جنگ است، جنگ! وقتی حاج قاسممان را زدند و خلاف نظر رهبرمان، انتقام سخت واقعیمان دیر شد، دشمن قدّار، حریص گشت و طمع کرد.
@NasimOnline
#تبریک_و_تسلیت
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄
«إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»
انقلاب فرزند رشید دانشمندی را از دست داد،
شهادت دکتر فخری زاده بر امام زمان عج و رهبر عزیزمان و مردم غیور ایران تبریک و تسلیت باد!
ننگ بر وادادگی، ننگ بر سرپیچی از دستور ولی.
«مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»(امام علی ع)
آنکه وقت یاری ولیّ خود خُفت، با لگد دشمن بیدارش میکنند.
ضربه های بیشتری در راه است. چون خفتگان انکار نکنیم.
این طائفهٔ «هم السفهاء»، بیدار نخواهند شد،
مردم باید مسیر خود را بیابند و در تمام زمینه ها به میدان بیایند.
سالها است که این خواست رهبری است.
تنها مانع ضربه های بزرگ، و مهمترین عامل خیزهای بلند الهی، «قیام مردم» برای رفع مشکلات و موانع و سفاهتها و سستیها و خباثتهاست.
معجزه های بزرگ در گرو اراده مردم است.
وقتی که مردم بخواهند خدا به میدان می آید. « ... حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»﴿الرعد، 11﴾
این راه را برای مردم روشن کنیم.
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄
#اراده_ملی
«عنصر ارادۀ ملّی جانمایۀ پیشرفت همهجانبه و حقیقی است.»
(بیانیۀ گام دوم)
☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde
☘️@fallahshirvani
#انتباه
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄
خدا مهربانتر از آن است که نصرت خود را در دل امور سختی بپیچد،
و البته خدا با جلالت تر از آن است که مهر خود را در پای هر هرزه ای بریزد،
به ما گفته به پا خیزید، من را کنار خود می بینید، به همین زیبایی!
می گوید به پا خواهم خواست،
و گرنه یاری نخواهید داشت.
«أَ لَمْ تَعْلَمْ،
أَنَّ اَللّٰهَ لَهُ مُلْكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ
وَ مٰا لَكُمْ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاٰ نَصِيرٍ ﴿البقرة، 107﴾
نمیدانی خدا پادشاه آسمانها و زمین است؟
نمی دانی جز خدا سرپرست و یاوری ندارید؟
و قیام در گرو بیداری است.
امّا فصل بیداری ما کی است؟
┄┄┄┅•••=✧ااا❁ااا✧=•••┅┄┄┄
#اراده_ملی
«عنصر ارادۀ ملّی جانمایۀ پیشرفت همهجانبه و حقیقی است.»
(بیانیۀ گام دوم)
☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde
☘️@fallahshirvani
✅ شعری از حافظ که اشک علامه را درآورد!
روزى در محضر نادره دوران، ترجمان قرآن، حضرت آيتالحق، مرحوم علّامه طباطبائى بوديم كه يكى از دوستان حاضر در آن جلسه اين بيت عارف شيراز را زمزمه كرد:
كاروان رفت و تو در خواب و بيابان در پيش
كى روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟
يك باره مرحوم علّامه، دست در مقابل صورت گرفت و سخت گريست و در حالى كه شانههايش به شدت تكان مىخورد، با خود زمزمه فرمود: «كى روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟» گويا آن كس كه در بيابان از كاروان بازمانده و راه نمىداند، خود او است.
آن گريه قلب حضار را چنان به آتش كشيد كه هرگز شعله آن در جانشان به سردى نمىگرايد. رَحِمَهُ اللَّهُ وَ أَنْزَلَهُ فِى جِوارِ قُرْبِهِ.
📚 شهود و شناخت، آیتالله ممدوحی، ج1، ص604
______________________________
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
https://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#هم_السفهاء
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
▫️بیگانه با مردم / بیگانه با حق
قرآن بی گمان اندیشه ساز و فکرپرور است.
قرآن برای آن که در تحلیل مسائل اجتماعی و تبیین مسیرهای درست، «اندیشه» ای به جامعۀ دینی بدهد، یکی از کارهایی که می کند معرفی طوائفی از انسانها است که نگاهها و اخلاق خاصی دارند، به گونۀ خاصی عمل می کنند و به گونۀ خاصی باید با آنها مواجه شد.
یکی از این طوائف نخبگان دنیاگرا هستند.
در آغاز سورۀ حمد که به معرفی سه قشر موقنین، کفار و منافقین می پردازد،
در شمار منافقان از کسانی یاد می کند که با نخوتی آشکار مردم مؤمن را ابله می خوانند و این گونه دل به خدا سپردن را بیگانه از «عقلانیّت».
«وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ،
قٰالُوا أَ نُؤْمِنُ كَمٰا آمَنَ اَلسُّفَهٰاءُ؟
أَلاٰ إِنَّهُمْ هُمُ اَلسُّفَهٰاءُ،
وَ لٰكِنْ لاٰ يَعْلَمُونَ» ﴿البقرة، 13﴾
و هنگامی که به آنان گفته شود: «همانند (سایر) مردم ایمان بیاورید!»
میگویند: «آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!»
بدانید اینها همان ابلهانند،
ولی نمیدانند!
• چون مردم (بی شائبه، صادقانه، تسلیم)
• سفیه انگاری (نخوت نخبگی / سفاهت مضاعف : سفیهان سفیه انگار)
• قضاوت الهی : «ابله واقعی خود اینها هستند»
• نمی دانند (؟!)
سفیهان را باید بیدار کرد، یا «با بیداری مردم منزوی کرد».
نمی دانند، چه ندانستنی !!!
دردشان را نمی شناسند.
سفاهت چه درمانی دارد؟
هیچ کار دیگری جواب نمی دهد،
حتی «با سر به سنگ خوردن».
امروز جامعۀ ایران گرفتار و گروگان این سفاهتها است.
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
#گفتمانسازی_یعنی_خلق_اراده_ملی
«عنصر ارادۀ ملّی جانمایۀ پیشرفت همهجانبه و حقیقی است.»
(بیانیۀ گام دوم)
☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde
☘️@fallahshirvani
سلام دوست عزيز
با توجه به مشكلات موجود و آسيبديدن قشر ضعيف، بناداريم مثل گذشته بستههاي معيشتي تهيه و در اختيار عزيزان نيازمند قراردهيم.
درصورت تمايل ميتوانيد در اين حركت انساندوستانه شركت كنيد.
قیمت هر بسته معیشتی به قیمت عمدهفروش به شرح زیر:
۱- برنج ۳ کیلو: ۶۶هزارتومان
۲- روغن مایع کوچک ۲ عدد: ۳۰هزارتومان
۳- مرغ منجمد ۲عدد: ۶۴ هزارتومان
۴-ماکارونی ۳عدد: ۳۰هزارتومان
۵- ربگوجه ۱قوطی: ۱۰هزارتومان
جمعا هربسته ( ۲۰۰هزارتومان)
شماره حساب جهت واريز كمكها
٥٨٥٩٨٣١٠٨٣٠٥١٣٦٦ بهنام حاج نجف صادقي🌷🌹🙏
سلام علیکم
♦️با توجه به شدت گرفتن بیماری گوارشی حضرت آیتالله مصباح یزدی، آیتالله جاودان توصیه فرمودند که هر کس هر مقدار میتواند قربانی انجام دهد.
عزیزانی که تمایل به مشارکت در قربانی جهت توزیع بین فقرا دارند مبالغ خود را به این کارت واریز کنند. اجرکم علی الله
5058011204848946
هدایت شده از حجتالاسلام روحالله حریزاوی
شهید فخری زاده.mp3
6.15M
حجت الاسلام و المسلمین حریزاوی/ تبیینیه و توصیه های عملیاتی برای کنشگران فرهنگی در جریان شهادت شهید فخری زاده
#بیانیه_استاد
#شهید_فخری_زاده
#شهید_هسته_ای
#حاج_قاسم_سلیمانی
#انتقام_سخت
eitaa.com/r_harizavi
محکمات
سلام علیکم ♦️با توجه به شدت گرفتن بیماری گوارشی حضرت آیتالله مصباح یزدی، آیتالله جاودان توصیه فرمو
ضمن تشکر از مشارکت همه عزیزان
یک راس گوسفند خریداری و ذبح و در یکی از مناطق آبگرفته حاشیه اهواز توزیع شد.
♦️نقره، عطر و صنایع دستی باران
مشهدمقدس، طرقبه، بازار بینالمللی بعثت
واحد ۳۳۹ گارکاه تولید نقرهجات
واحد ۳۳۷ تولید عطر و ادلکن و پخش ترمه
تلگرام
https://t.me/joinchat/BwUqv0rOS4nvbXvdEhdFmA
اینستاگرام
https://instagram.com/baransilver_azodi?igshid=1abrvk8h9hzor
علی فربد
09901700016
05134223691
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#هم_السفهاء
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
▫️بیگانه با مردم / بیگانه با حق
قرآن بی گمان اندیشه ساز و فکرپرور است.
قرآن برای آن که در تحلیل مسائل اجتماعی و تبیین مسیرهای درست، «اندیشه» ای به جامعۀ دینی بدهد، یکی از کارهایی که می کند معرفی طوائفی از انسانها است که نگاهها و اخلاق خاصی دارند، به گونۀ خاصی عمل می کنند و به گونۀ خاصی باید با آنها مواجه شد.
یکی از این طوائف نخبگان دنیاگرا هستند.
در آغاز سورۀ بقره که به معرفی سه قشر متقین، کفار و منافقین می پردازد،
در شمار منافقان از کسانی یاد می کند که با نخوتی آشکار مردم مؤمن را ابله می خوانند و این گونه دل به خدا سپردن را بیگانه از «عقلانیّت».
«وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ،
قٰالُوا أَ نُؤْمِنُ كَمٰا آمَنَ اَلسُّفَهٰاءُ؟
أَلاٰ إِنَّهُمْ هُمُ اَلسُّفَهٰاءُ،
وَ لٰكِنْ لاٰ يَعْلَمُونَ» ﴿البقرة، 13﴾
و هنگامی که به آنان گفته شود: «همانند (سایر) مردم ایمان بیاورید!»
میگویند: «آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!»
بدانید اینها همان ابلهانند،
ولی نمیدانند!
• چون مردم (بی شائبه، صادقانه، تسلیم)
• سفیه انگاری (نخوت نخبگی / سفاهت مضاعف : سفیهان سفیه انگار)
• قضاوت الهی : «ابله واقعی خود اینها هستند»
• نمی دانند (؟!)
سفیهان را باید بیدار کرد، یا «با بیداری مردم منزوی کرد».
نمی دانند، چه ندانستنی !!!
دردشان را نمی شناسند.
سفاهت چه درمانی دارد؟
هیچ کار دیگری جواب نمی دهد،
حتی «با سر به سنگ خوردن».
امروز جامعۀ ایران گرفتار و گروگان این سفاهتها است.
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
#گفتمانسازی_یعنی_خلق_اراده_ملی
«عنصر ارادۀ ملّی جانمایۀ پیشرفت همهجانبه و حقیقی است.»
(بیانیۀ گام دوم)
☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde
☘️@fallahshirvani
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• تحلیل •
#طرح_راهبردی_رهبری
#گفتمان_حزب_الله
#انتخابات_1400
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
1 ▫️ تنها یک ضرورت
جامعۀ حزب اللهی میداند که موظّف است به خاطر مردم و به پاس خون و تلاش مصلحان و مجاهدان و شهیدان، این جریان سازشکار، بیرحم، بیتقوا و بیاعتقاد به مردم و انقلاب اسلامی را از مقدرات کشور کنار بزند، ولی با مشکل همراهی مردم مواجه است.
اگر مردم برایشان حل باشد که به جریان انقلابی احتیاج دارد دیگر دشواری چندانی پای صندوقهای رأی نخواهد بود.
ولی همین مسأله حل نیست.
مردم دنبال کسانی هستند که برای رفع مشکلات به آنها اعتماد کنند. واقعاً هنوز هم شعار عقلانیّت، بسیاری از تحصیلکردهها و خیل عظیمی از مردم خاکستری را از رویآوری به جریان انقلابی بازمیدارد. چشمان خود را باز کنیم و این را ببینیم.
جریان انقلابی یعنی چه کسی؟ چه باورهایی؟ چه حال و هوایی؟ چه اقتدارات و توانی؟ چه تصوری از جریان انقلابی برای مردم ساختهایم؟ صحبت انتخابات نیست، صحبت یک پدیدۀ جاری در تمام ماههای حیات این کشور است. مردم سخن ما و الگوی حل مسألۀ ما را چه میدانند؟ خود ما چه میدانیم؟ اینجا مشکلی هست. خواهیم پرسید که «چرا به فکر حل کردن این مشکل نیستیم؟».
الآن مسأله این است که ذهن عمومی جامعه برای گشایش امور زندگی هیچ ایدۀ امیدبخشی در پیش رو ندارد (البته واقعیّت این است که هنوز مردم ایران به برکت انقلاب در تراز یک امید بزرگ قرار دارند، ولی سخن از یک طرح راهبردی برای حل مسائل جاری است). سخن از حادثهای در سطح ملی است.
تنها نقطۀ منطقی امیدبخش و قابل فهم این است که دل گرگ را رام کنیم تا قدری از فشار را کم کند تا بتوانیم نفسی تازه کنیم و حداقل به دارائیهای بلوکه شدۀ خودمان برسیم، ولو برای این موضوع هزینه هم بدهیم. صحبت چندهزار دلار نیست، صحبت سرمایۀ عظیمی است.
صحبت یکی دو اقدام ساده نیست که میتواند بین خودمان باشد و نیازی نیست دیگران را و دشمن را ببینیم، صحبت تعاملات بزرگ اقتصادی و سیاسی و صحبت یک زندگی به همپیوستۀ بینالمللی است. هزینهای هم که باید بدهیم معمولاً از اموری است که ارزشهایش خیلی معلوم نیست.
اما در مقابل چه گزینهای هست؟
یعنی چه که به توان داخلی تکیه کنیم؟ تودۀ گستردۀ مردم در راستای سامانبخشی به امور معیشت چه توانی تا به حال از داخل دیده است؟
مردم تصویر روشنی از این موضوع دارند؟ آیا واقعاً مصادیق توانسته چشم او را پر کند؟ سطح راهبردی بازار این را میفهمد؟
طیف قابل توجهی از جامعه را کارشناسان متنوعی تشکیل میدهد که دست اندر کارند و در جریان زندگی به شدت وابسته به نظام سلطه هستند. اینها چه چیزی را میتوانند باور کنند، ولو مسلمان و انقلابی باشند، کارشناسند و ظاهراً ادبیات کار دستشان است؟
در گوشۀ این بحث به این نکته هم توجه کنیم که یک جریان سیاسی با سابقه و با دست و بالی گسترده در همۀ اکناف جامعه، قسم مؤکّد خورده است تا دیگر اجازۀ بالاآمدن یک نیروی انقلابی را ندهد و دیدیم که از تمسک به هیچ چیز ابایی ندارند، حتی اتهام پرستو و اجرای حکم آن؛ یعنی منازعه واقعاً جدی است. پس فراموش نکنیم و طرح پختهای بریزیم.
طرح پخته آن است که سعی کند جوانب متعددی را لحاظ کند و علاوه بر ضرورتهای منتهی به انتخاب درست، نیم نگاهی نیز به ضرورتهای پس از انتخاب درست داشته باشد.
این سؤال هم در گوشه ای بماند که آیا نگاه درستی به ضرورتهای نهضت کرده ایم؟
و این سؤال که،
آیا این بحثها به معنای این است که ما داریم به «دولت جوان انقلابی» می اندیشیم؟
(بحث ادامه دارد ...)
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
#نسل_برخاسته
«درودی از اعماق دل بر این ملّت؛
بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد،
و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم میشود»
(بیانیۀ گام دوم)
☘️
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
✅ صلوات ما برای عرض ادب است
آیتالله جوادی آملی:
مرحوم علامه طباطبایی به فردی که در مورد فایده صلوات از ایشان پرسیده بود پاسخ لطیفی دادند.
🔶فرمودند: صلواتی که ما میفرستیم اولاً از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم بلکه به خدا عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد و ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله که نیازمندند وباید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کردهایم.
🌹بعد مثال میزدند و میفرمودند: اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد، روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلماً هست.
🙏این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند واِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما تقرّب است.
📚 نسیم اندشه، دفتر اول، ص96
___________
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
https://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🌀 فقیه هم باید جنگجو باشد و هم فقهش را از دست ندهد/ نگویید درس هیچی! درس همه چیز است/ باید فقیه و انسان مهذب شوید 🌀
🔴 اسلام #همه_چیز است. قرآن همه چیز است. قرآن «انسانْ درستْ کن» است، کتاب انسان سازی است.
💠 قرآن همه چیز دارد: #سیاست دارد، #فقه دارد، #فلسفه دارد، همه چیز دارد. انسان همه چیز است و باید همۀ احتیاجاتش را #قرآن تأمین بکند. انسان یک اعجوبه ای است که #همه_عالم است، و قرآن یک اعجوبه ای است که ادارۀ انسان را به همۀ اقشار می کند. در عین حالی که #فقیه درست می کند، #حکیم درست می کند، #فیلسوف درست می کند، #شمشیرزن درست می کند، #جنگجو درست می کند. فقیه باید #جنگجو هم باشد؛ فقیه باید #سیّاف باشد، ولی فقیه هم باشد و #فقهش را از دست ندهد.
❌ اینطور نباشد که حالا بگویید که حالا که وقت نهضت است دیگر #درس_هیچی! این غلط است. #علم_همه_چیز_است؛ علم همۀ جهات است.
⚔ حضرت امیر برای #علم شمشیر می زد، برای #توحید شمشیر می زد، برای #بسط_فقه شمشیر می زد.
⛔️ خیال نکنید که حالا که ما وارد شدیم در #مسائل_سیاسی، دیگر نباید وارد به #مسائل_علمی بشویم. شما که جوانید باید #فقاهت ایجاد کنید، فقاهت در خودتان ایجاد کنید؛ باید #فقیه بشوید، فقیه، از او کار می آید اما #فقیه_مهذب، #طلبه_مهذب، #انسان_مهذب، #ملت_مهذب. همه باید اخلاق خودشان را تهذیب کنند، همه باید جهاد با نفس بکنند لکن شماها #اَوْلی هستید. شمایی که جندالله هستید باید به امر خدا [عمل کنید]؛ «جندالله » معنایش این است که به امر خدا باید عمل بکنند، به فرمان او. همان طور که جندی به فرمان سرلشکرش، به فرمان سپهبدش عمل می کند، شما جندالله هستید به فرمان او باید عمل کنید. اگر چنانچه از فرمان او تخطی بکنید، جندالله نیستید؛ هر مقداری که نازل شد: یا جندالله یا جُندِ شیطان. اگر دنیا مَطمَح نظر شماست جندالشیطان، اگر حق تعالی مطمح نظر شماست جندالله.
📖 صحیفه امام/ج۶/ص۲۸۶
#امام_خمینی
#جامعیت_اسلام
#فقاهت
#مبارزه
#تهذیب
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔴 رشته توئیت خانم دکتر شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در موضوع واردات واکسن خارجی مشکوک:
1⃣ آوریل ۲۰۲۰ رویدادی توسط مکرون، بیل گیتس و دبیر کل who برای ایجاد شتاب در درمان کووید_19 برگزار شد.
2⃣ نتیجه این رویداد، ایجاد ساز و کار بینالمللی واکسن به نام #کواکس زیر نظر who و بنیاد بیل گیتس شد.
3⃣ بیل گیتس: با واکسن میخواهم تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهم.
4⃣ جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو: ایران به عضویت اتحادیه #کواکس درآمد.
#کواکس
#تحریم_ملی_کواکس
#قتل_عام
#استعمار
بسم الله الرحمن الرحیم
🇮🇷 *#عهد_جهاد_علمی* 🇮🇷
💠 ما دانشگاهیان و دانشجویان انقلاب اسلامی، در #روز_دانشجو با شهدای علمی و امام خود عهد میبندیم که برای ترویج فرهنگ جهاد علمی و مسألهشناسی تخصصی، به پاخیزیم.
📲 دانشجویان عزیز لطفا در این #عهد_جمعی مشارکت کنید:
🌐 https://www.farsnews.ir/my/c/46977
#مطالبه: از مسئولان و متولیان أمر (شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد، نهاد رهبری، گروه معارف و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و...) میخواهیم تا جهاد علمی دانشجویان و اساتید دانشگاه، در تمامی سیاستها و برنامههای نظام آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و مدیریتی در اولویت قرار گرفته و به جد دنبال شود؛ *به گونهای که الگوی جهاد علمی و تربیت عقلانی و آزاداندیشی در متون درسی از جمله دروس معارف اسلامی (خصوصا درس انقلاب اسلامی و فرهنگ و تمدن اسلامی) تعریف شده و در میدان عمل، نهضت مسألهشناسی و حل مسئله توسط دانشجویان با راهبری اساتید دانشگاه محقق شود.*
👈🏻هفت گروه از علمایی که روانه جهنم 🔥میشوند :
🪔عن ابیعبدالله علیهالسلام قال :
إِنَّ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يُحِبُّ أَنْ يَخْزُنَ عِلْمَهُ وَ لَا يُؤْخَذَ عَنْهُ فَذَلِكَ فِي الدَّرْكِ الْأَوَّلِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ إِذَا وُعِظَ أَنِفَ وَ إِذَا وَعَظَ عَنَّفَ فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الثَّانِي مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَرَى أَنْ يَضَعَ الْعِلْمَ عِنْدَ ذَوِي الثَّرْوَةِ وَ الشَّرَفِ وَ لَا يَرَى لَهُ فِي الْمَسَاكِينِ وَضْعاً فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الثَّالِثِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَذْهَبُ فِي عِلْمِهِ مَذْهَبَ الْجَبَابِرَةِ وَ السَّلَاطِينِ فَإِنْ رُدَّ عَلَيْهِ شَيْءٌ مِنْ قَوْلِهِ أَوْ قُصِّرَ فِي شَيْءٍ مِنْ أَمْرِهِ غَضِبَ فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الرَّابِعِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَطْلُبُ أَحَادِيثَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى لِيَغْزُرَ بِهِ عِلْمُهُ وَ يَكْثُرَ بِهِ حَدِيثُهُ فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الْخَامِسِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَضَعُ نَفْسَهُ 👈🏻لِلْفُتْيَا وَ يَقُولُ سَلُونِي وَ لَعَلَّهُ لَا يُصِيبُ حَرْفاً وَاحِداً وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُتَكَلِّفِينَ فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ السَّادِسِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَتَّخِذُ عِلْمَهُ مُرُوءَةً وَ عَقْلًا فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ السَّابِعِ مِنَ النَّارِ.
🕯️حضرت امام صادق علیهالسلام فرمود:
1️⃣همانا گروهی از علما خواهان اندوختن دانشاند بدون اينكه به ديگران بياموزند چنين علمایی در طبقه اول آتش جاى دارند.
و 2️⃣پارهاى از علما چون ديگرى پندش دهد نپذيرد و چون خود پند دهد سختگير باشد چنين علمایی جايگاهشان در طبقه دوم آتش است.
3️⃣و گروهی از علما معتقدند كه بايستى دانش را به ثروتمندان و طبقه اشراف آموخت و تهىدستان را از دانش محروم ساخت چنين علمایی در طبقه سوم آتش خواهند بود.
4️⃣و پاره اى از علما در بهرهبردارى از دانش روش زورگويان و پادشاهان را دارند كه اگر به گفتارشان اعتراضى شود و يا از دستورش كوتاهى شود بخشم آيند. اين چنين عالمی در طبقه چهارم از آتش است.
5️⃣ و پارهاى از علما به دنبال سخنان يهود و نصارى در تكاپويند تا بدين وسيله بر دانش خويش بيفزايند و مطالب بيشترى فراهم آورند، چنين عالمی را در پنجمين طبقه آتش جايگاه است.
6️⃣ و پارهاى از علما در مسند فتوا👉 مینشيند و به مردم ميگويند وظايف خود را از من بپرسيد و چه بسا يك كلمه را درست نفهمند، خداوند افرادى را كه بدون استحقاق به مقامى تكيه ميزنند دوست نميدارند، چنين عالمی در طبقه ششم آتش جاى دارد.
7️⃣و پارهاى از علما دانش خود را عالمانی که علم خود را به عنوان نماد شخصیت و فرهیختگی خویش بروز داده و به فخر فروشى میپردازند که جایش در هفتمين طبقه دوزخ است.
🌱الخصال ج2ص 352
🌱بحار الأنوار (ط - بيروت) ج2 ص 108
🔴 رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیان امام خامنهای:
♦️من خاطرهیی را عرض بکنم: تقریباً دو، سه سال قبل یکی از دوستان خیلی خوب ما که در این شورا هم فعالیتی داشتهاند، راجع به مسایل فرهنگ عمومی کشور و مسألهی تربیت و ناهنجاریهایی که احیاناً در سطح جامعه بهتدریج بروز کرده، با من گفتگو میکردند و مطالبات و توقعات بهحقی را درمیان میگذاشتند.
♦️ من به آن دوست عزیز گفتم کاری که من در این زمینه میتوانم بکنم، همین کاری است که تا حالا کردهام؛ یعنی تشکیل این شورا و وارد کردن افرادِ با فکر و با انگیزه برای تصمیمگیری درباره فرهنگ کشور؛ و کمک قانونی و حیثیتی و هرچه که لازم است نسبت به این شورا؛ این کاری است که به عهدهی من است؛
♦️اما از اینجا به بعدش به عهدهی شما. من به آن دوست گفتم که بنده با شما پیش خدای متعال احتجاج خواهم کرد و به پروردگار خواهم گفت من بهترین کسانی را که مناسب این کار میشناختم، در این شورا جمع کردم؛ شما به خدای متعال باید جواب بدهید؛ هرچه که فکر میکنید باید پیش خدای متعال گفت، آن را بیان کنید و به فکرش باشید.
♦️حالا این را میخواهم به شما عرض بکنم که مسؤولیت این شورا به خاطر اهمیت و سنگینىِ مسألهی فرهنگ و علم، مسؤولیت سنگینی است؛ منتها ثقلاکبر در اینجا فرهنگ است؛ چون هم خودِ علم و آموزش و هم جهتگیری و کیفیت و رویکردهای مختلف آن، تحتتأثیر فرهنگ عمومی جامعه است.
🗓بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
1384/10/13
سلام علیکم لطفا برای پیوستن به کمپین "عهد جمعی برای جهاد علمی" دوستانتان را دعوت کنید. https://www.farsnews.ir/my/c/46977
هدایت شده از افق حوزه
#حدیث_روز
💠مراقبت از دلها
💥حضرت رضا (علیه السلام)
✅إنَّ لِلقُلوبِ إقبالاً و إدبارا، و نَشاطا و فُتورا، فإذا أقبَلَت بَصُرَت و فَهِمَت، و إذا أدبَرَت کَلَّت و مَلَّت، فَخُذُوها عِندَ إقبالِها و نَشاطِها، و اترُکُوها عِندَ إدبارِها و فُتورِها.
❇️همانا دلها را رویکردى است و روى گردى، نشاطى است و ضعفى. پس هر گاه رو کنند، با فهم و بصیرت شوند و هر گاه پشت کنند، خسته و ملول گردند. بنا بر این، به گاه روى آورى و نشاطشان، به آنها چنگ زنید [و در عبادات به کارشان کشید] و به گاه روی گردانى و ضعفشان، آنها را به حال خود رها سازید.
📚منبع: بحار الأنوار : 78/353/9
📡کانال رسمی هفته نامه افق حوزه:
🔰 @ofogh_howzah
💠 ترسیم خطوط نهضت از سوی رهبر معظم انقلاب:
♦️ برای ثبت در تاریخ میگویم..
‼️از مشخصههای مهم نهضت اسلامی تعامل دو خط "مقاومت اسلامی" و "روشنگری اسلامی" بود.
کسانی درخط مقاومت بودند، ولی از تفکراسلامی برخوردار نبودند و متحجر شدند. کسانی هم خط روشنگری را پیش گرفتند، اما در خط مقاومت حرکت نمیکردند.
درآغاز نهضت در سال ۴۲ خط مقاومت علیه حکومت برجستگی داشت، پس از آن نهضت به سمت روشنگری اسلامی پیش رفت و متحجران عقب ماندند. سال ۴۵و۴۶ دشوارترین سال نهضت بود، چراکه شاه گروههای مقاومت را قلع و قمع کرد، لذا بسیاری به خط روشنگری دینی پرداختند. اینان کسانی بودند که هم در آغاز و هم در پایان در خط اول مقاومت هم بودند، اما در سال ۴۵و۴۶ در خط دوم یعنی روشنگری بودند. از جمله آنان شهیدان بهشتی و مطهری و باهنر بودند. برای ثبت در تاریخ میگویم؛ من از اندک افرادی بودم که هردو خط "مقاومت" و "روشنگری" را درآمیختم و درتمام زندگی مبارزاتی هر دو خط را باهم ادامه دادم!
خون دلی که لعل شد ص۵۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini