eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 حب علی پشتوانۀ تمام اعمال نیک❗️ 📌در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: یک؛ گفتیم محبّت مربوط به کار دل است و در بین کارکِرد ابعاد وجودی انسان در قیامت، آنچه نقش ارزنده تری دارد، قلب اوست. محبّت، خودش حسنه است؛ چون کارکِرد قلب است و مورد پسند خداست، همان طور که نماز خواندن، فعل جوارحی مورد پسند خداست و حسنه است، این کارکِرد دل؛ یعنی حبّ امام علی(ع) هم حسنه می شود. یعنی اگر کسی حبّ امام علی(ع) نداشته باشد، نمازش مقبول نیست؛ لذا این حسنه پشتوانۀ جمیع حسناتی است که در مرتبۀ پایین تر از ابعاد وجودی از ما صادر می شود، مثل نماز، روزه، حج، انفاق مالی و غیر مالی، زکات و امثال اینها، بدون محبّت امام علی(ع) حسنه نیست. در حقیقت این حسنه، تک حسنه ای است که پشتوانۀ جمیع حسناتی است که در مرتبۀ اعمال از انسان صادر می شود. در این معنی در نظر فقها هیچ اختلافی نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 حبّ امام علی(ع) بازدارندۀ زشتی ها❗️ 📌در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: 📌 دو؛ این نقش اثباتی این حسنه قلبی بود. نقش دیگر این حسنه، نقش بازدارنده نسبت به سیئات دارد؛ یعنی از یک طرف به اعمالی که پیکره اش زیباست، زیبایی حقیقی می دهد و از طرفی، نقش بازدارندگی دارد نسبت به اعمال زشت. 📌 چرا؟ این را مکّرر در بحث هایم گفته ام که محبّت پیروساز است. هر چه انسان محبّتش نسبت به شخصی بیشتر باشد، از او بیشتر تبعیّت می کند و در پی کسب رضای اوست و آنچه را که او خوشش نمی آید، کنار می گذارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 تعبیری اشتباه از حبّ امام علی(ع) ❗️ 📌در مورد محبّت نسبت به قُربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: سه؛ محور بحث اینجاست که در قیامت اگر دست انسان در اثر کسر و انکسارها از نظر اعمال ظاهریّه از حسنات خالی شد، این تک حسنه که پشتوانۀ حسنات بود، دست گیری می کند. قدم به قدم به صورت مستدلّ جلو آمدیم. از مرتبۀ اعضا و جوارح به بالاترین مرتبۀ وجودی انسان که قلب می باشد، منتقل شدیم. 📌 اگر او حبّ امام علی(ع) را داشت، دارای حسنه ای است که برای او کارسازی می کند. در حقیقت، دستش از حسنه خالی نیست؛ بلکه حسنه ای دارد که مربوط به بُعدی است که اشرف از بُعد ظاهریش است. من خطابه نمی گویم؛ بلکه این نظر بر محور قانون عقلی است و همۀ بحث هایم مستدلّ است. 📌 روایتی است چه بسا در نوشته ها زیاد دیده باشید: «حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ»؛ حبّ علی حسنه است؛ حسنه ای در بعد قلبی. آن هایی که ابن الشهوت هستند، عبارت « لَا یضُرُّ مَعَهَا سَیئَةٌ»1️⃣؛ 📌 را چنین تعبیر کرده اند که با حبّ امام علی(ع) هر کاری که بر اساس شهوت باشد می توان انجام داد. عدّه ای هم چه بسا روی جهل و بی سوادی این را مطرح می کنند. 📌این تعبیر مخالف است با آنچه از ائمۀ طاهرین(ع) وارد شده است و از نظر عقلی هم این حرف باطلی است. دوستی امام علی(ع) یک حسنه ای است برای حسنه دیگر. دوستى على(ع)حسنه ای است که با داشتن آن، گناه زیانى نمی رساند و دشمنى على(ع) گناهی است که با وجود آن کار نیک سودى ندارد. 1️⃣الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) / ترجمه و شرح غفارى، ج 1، ص،154 - نهج الحق و كشف الصدق، ص 260 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص)❗️ 📌شک نیست که هر کس، هر موجودی که بخواهد شخص دیگری را قائم مقام و جایگزین و خلیفۀ خود قرار بدهد، همیشه باید بین نایب و منوب عنه و کسی که جانشین می شود نسبت به قبل این ها سنخیّت داشته باشند. اگر بیگانه باشند معنا ندارد؛ یعنی عقل قبیح می داند. در این شبهه ای نیست. 📌 اینکه خداوند به پیغمبراکرم(ص) امر فرمود که علی(ع)را به عنوان جانشین و خلیفۀ خود معرفی کند. نعوذبالله اینطور نبود که علی(ع)از نظر فضیلتی بیگانه باشد؛ در فضائل پیغمبراکرم (ص)باید کمال رابطه بین نایب و منوب عنه باشد تا شایسته باشد چنین نصبی از نظر عقلی و عقلایی. 📌 خب به این مقدار خیلی کوتاه و مجمل انسان می تواند به این معنا برسد از نظر فضیلتی که سنخ فضیلت علی(ع)همان فضیلت پیغمبراکرم(ص) است. این یک معنای بسیار کوتاهی بود از همین بحث غدیر. انسان به این معنا می تواند برسد از نظر فضیلت علی(ع) 〰️〰️〰️〰️〰️ 🌹حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 مغفرت خواستن هفتاد هزار فرشته ❗️ 📌در اینجا دیدم روزنه ای به سویم باز شد. من خودم را به این معنایی که در روایت آمده است، شیعه نمی دانم؛ امّا این را هم دیگر نمی توانم منکر شوم. مطلبی در کار است که قابل انکار نیست. 📌 بعد در روایت دیگری از پیغمبراکرم(ص) دیدم که عامّه هم آن را نقل کرده اند. من همۀ این روایات را از پیغمبراکرم(ص) نقل می کنم. سند این روایات را هم نگاه کرده ام. 📌 پیغمبراکرم(ص) فرمود:«خَلَقَ اللَّهُ مِنْ نُورِ وَجْهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ»؛ خداوند از نور چهرۀ امام علی(ع) هفتاد هزار فرشته را خلق فرمود که «يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ لِمُحِبِّيهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ»1️⃣؛ کار آن ها این است که از خدا برای دوستان علی(ع) تا روز قیامت طلب مغفرت می کنند. 1️⃣ بحارالانوار، ج65، ص142 〰️〰️〰️〰️〰️ ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰خانه ای با دو در !!! 📌رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِيهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا» ترجمه: دنیا سرای و خانه گذرگاه و عبور است و خانه اقامتگاه نیست. مردم در دنیا دو دسته هستند: یک دسته در دنیا خودفروشانی هستند که نفس خود را به دنیا می فروشند و خود را بدبخت و ذلیل و هلاک و نابود می کنند. و عدّه ای دیگر کسانی هستند که خودشان را می خرند و آزاد ساخته و نجات می دهند. 📌شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: دنیا خانه گذرگاه است نه اقامتگاه. آدم این جوری است، یک وقتی، مثلا فرض کنید که شما به مسافرت می روید به یک مسافرخانه ای، موقتاً هستید، می گویید آقا چند روزی که ما بیشتر نیستیم، می گذاریم می رویم. یک وقت نه، تشبیه می کنم. یک خانه ای هستش که نه، می خواهید بخرید؛ می گویید: هستم دیگر، تا آخر عمرم این جا هستم. این تقریباً تشبیه این جوری حضرت کرده است. 📌«اَلدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ»؛ دنیا خانه گذرگاه است. منظور مسافرخانه است. «لَا دَارُ مَقَرٍّ»؛ خانه اقامت گاه نیست. حالا من یک روایت دیگر یادم آمد. این روایت که می خوانم در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است، اگر یادتان نرود، این برای آنجاست، این روایت علی(ع)؛ امّا این نه، این در مجموعه ورّام که دارد، که این «دار» این جا دارد علی (ع): «الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ»؛ یک روایتی است، 📌 دارد: «رُوِيَ أَنَّ جَبْرَئِيلَ (ع) قَالَ لِنُوحٍ (ع)»؛ جبرائیل یک حرفی به حضرت نوح زد، این را گفت، گفت: «يَا أَطْوَلَ الْأَنْبِيَاءِ عُمُراً كَيْفَ وَجَدْتَ الدُّنْيَا»؛ ای کسی که در بین پیامبران، طولانی ترین عمر را تو در دنیا کردی! دنیا را چه جوری یافتی؟«كَيْفَ وَجَدْتَ الدُّنْيَا»؛ سئوال کرد ازش، در جواب حضرت نوح(ع) «قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ»؛ 📌 عین این جمله که علی(ع) دارد «دار» می گوید: «كَدَارٍ لَهَا بَابَانِ»؛ دنیا را من، مثل یک خانه ای دیدم که دو تا در داشت تویش، «كَيْفَ وَجَدْتَ الدُّنْيَا»؛ چه جوری یافتم؟ این جوری یافتم: و او این که دنیا مثل یک خانه دو درِ بود برای من، «كَدَارٍ لَهَا بَابَانِ دَخَلْتُ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ خَرَجْتُ مِنَ الْآخَرِ»؛ 📌از یک در وارد شدم، از یک در رفتم بیرون. می دانید که حضرت نوح(ع) چند سال عمر کرده؟ هان!؟ بیش از هزار سال، می گوید: یک خانه، این جور دیدمش دو تا در داشت؛ از این در وارد شدم، و از آن در رفتم بیرون. این است دنیای من و تو؛ وای به حال من و تو. 📌«الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ»؛ علی (ع) می گوید: دنیا خانه گذرگاه است نه اقامت گاه. شد؟! حالا مردم توی این خانه، می فهمی؟ دو دسته هستند: «النَّاسُ فِيهَا رَجُلَانِ»؛ دو تا می شوند، سوّمی ندارد؛ علی (ع) می گوید، دو دسته هستند. 📌«رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا»؛ یک عدّه خودفروشانی هستند که خود را به اسارت می دهند، «فَأَوْبَقَهَا»؛ یعنی به اسارت گرفتن. هلاکت هم معنا شده؛ ولی این جا معنایش این است. «وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ»؛ 📌دسته دوّم کسانی هستند که خودشان را می خرند، خودفروش نیستند این ها. خودش را می خرد، شد! «فَأَعْتَقَهَا»؛ خودش را آزاد می کند؛ یعنی یک عدّه هستند دل به دنیا می بندند و به اسارت دنیا می روند. 📌و یک عدّه دل می کَنند و آزاد می شوند. توجّه می کنید؟! دو دسته بیشتر نیستند این هایی که در دنیا هستند. حواست را جمع کن، همه رفتنی هستند؛ امّا مواظب باش، خودت را نفروشی به دنیا، به تعلّقات دنیا، خودت را از تعلّقات دنیا آزاد کن. 📌نَهْجُ الْبَلَاغَةِ، قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين (ع): الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِيهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا. نهج البلاغه، حکمت 133 📌رُوِيَ أَنَّ جَبْرَئِيلَ (ع) قَالَ لِنُوحٍ (ع) يَا أَطْوَلَ الْأَنْبِيَاءِ عُمُراً كَيْفَ وَجَدْتَ الدُّنْيَا قَالَ كَدَارٍ لَهَا بَابَانِ دَخَلْتُ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ خَرَجْتُ مِنَ الْآخَرِ. مجموعه ورّام، ج1، ص131 〰〰〰〰〰 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اطاعت از از باب شکر نعمت، نه ترس از عذاب❗️ 📌امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید، اشاره به همین است که فرضاً اگر انسان وجوب اطاعت خدا را از باب دفع ضرر محتمل نداند، از باب مناط شکر منعم هم که شده، باید او را اطاعت کند. 📌امام علی(ع) به زیبایی هر دو را در نهج البلاغه طرح کرده است. یک وقت سؤال می شود که چرا حرف این آقا را گوش می کنی؟ می گوید: اگر گوش نکنم، تنبیه می شوم. این، دفع ضرر محتمل است. 📌دوّم این است که می گوید: هرچه دارم از او دارم، این، شکر منعم است. «لَوْ لَمْ یتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِیَتِهِ»؛ بر فرض محال، اگر خدا ایعاد به عذاب بر معصیتش نکرده بود؛ یعنی اگر بحث دفع ضرر مطرح نبود. 📌 فرضاً اگر نگفته بود که در صورتی که نماز نخوانی، تو را به جهنّم می برم یا اگر فلان معصیت را انجام بدهی تو را به جهنّم می برم؛ اگرخبری از این ها نبود، به عبارتی اگر بحث دفع ضرر نبود، «لَكَانَ یُجِبُ أَنْ لَا یُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ»1️⃣؛ واجب بود به اینکه معصیت او نشود. چرا؟ از باب شکر منعم. پس این «یُجِبُ» وجوب، وجوب عقلی است. 1️⃣وسائل الشیعه، ج 15، ص 38 - بحارالأنوار، ج 70، ص 364 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 هر بنده ای که اطاعت از خدا کند، خداوند او را واگذار به غیر نمی کند❗️ 📌امام صادق(ع) از قول آبای گرامی شان از رسول الله(ص) می فرماید: «قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَیُّمَا عَبْدٍ أَطَاعَنِی لَمْ أَكِلْهُ إِلَى غَیرِی»؛ خدا فرموده است: هر بنده ای مرا اطاعت کند، یک اثرش این است که او را واگذار به غیر خودم نمی کنم. 📌یعنی چی؟ یعنی خداوند تمام کارهایش را به دست می گیرد؛ زیرا غیر او همه عاجز و ناتوانند. قدرت مطلق او است. معنایش این است که دیگر مشکلی نخواهد داشت؛ چون او قدرت مطلق است و غیر او عاجز است. 📌 اگر یک مشکل او را حل کند، ده تا مشکل او را نمی تواند حل کند، علاوه بر اینکه حلّ آن یک مشکل هم با توان خودش نیست؛ بلکه مال غیر است؛ بنابراین او را به دیگری واگذار نمی کند. «وَ أَیَّمَا عَبْدٍ عَصَانِی وَكَلْتُهُ إِلَى نَفْسِهِ»؛ و هر کس مرا عصیان کند، او را به خودش واگذار می کنم. این، بدترین وضع است. 📌 «ثُمَّ لَمْ أُبَالِ فِی أَیِّ وَادٍ هَلَك»2️⃣؛ این، خودش مطلبی است. و دیگر باکی ندارم که در چه وادی یی هلاک می شود. اگر عبد به خودش واگذار شود مصیبت ها پیدا می شود؛ زیرا هواهای نفسانی او را بیچاره خواهد کرد. اطاعت عملی؛ یعنی مبارزه با هوای نفس. البته آنهایی که حالت انقیاد قلبی ندارند، کارشان با فشار خواهد بود. 2️⃣ وسائل الشیعه، ج 15، ص 235 - بحارالأنوار، ج 68، ص 178 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 هر بنده ای که اطاعت از خدا کند، خداوند او را واگذار به غیر نمی کند❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 عجل الله تعالی فرجه 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🔰قوی ترین ارتش خدا 📌یکی از اوقات مهم و روزهای شریف این ماه، روز بیست و چهارم می باشد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در چنین روزی آماده مباهله با مسیحیان شده و حوادثی اتفاق افتاد که موجب خواری آنان شده و مجبور شدند به جزیه دادن همراه با ذلت تن در دهند. 📌خدای متعال آیه مباهله را در این روز نازل کرده و به رسول خود دستور داد تا به همراه علی، امیرالمؤمنین، فاطمه - سرور بانوان جهانیان - و فرزندانش، حسن و حسین - سروران تمامی جوانان بهشتی - با کفار مباهله نمایند. و بدین ترتیب با خار نمودن مسیحیان، اسلام را عزت بخشید. و از طرفی دیگر در این آیه شریفه علی (علیه السلام) را نفس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی نمود که این امر خود دلیلی بر حقانیت شیعه است. رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️🍃 توسل انسان در گرفتاری و حوادث به کیست⁉️ 📌 حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمت الله علیه ) @mojtabatehrani
﷽ 📍 خالص ترین و باصفاترین مردم ❗️ 📌امام صادق(ع) می فرماید: 📌«حُبُّ اللَّهِ إِذَا أَضَاءَ عَلَى سِرِّ عَبْدٍ أَخْلَاهُ عَنْ كُلِّ شَاغِلٍ وَ كُلِّ ذِكْرٍ سِوَى اللَّهِ»؛ آنگاه که محبّت خدا روشن کند و پرتو بیفکند بر سِرِّ عبد، او را از هر شاغلی و از هر یادی خالی می کند؛ یعنی هر یادی جز یاد خدا از این دل بیرون می رود. 📌«وَ الْمُحِبُّ أَخْلَصُ النَّاسِ سِرّاً لِلَّهِ»؛ کسی که محبّ خداوند است و دلش منقاد اوست. خالص ترین مردم به سرّ الله تعالی است خالص ترین مردم به خداوند از نظر درون است. از نظر بیرون هم این محبّت تراوش می کند. 📌«وَ أَصْدَقُهُمْ قَوْلًا»؛ محبّت، انقیاد می آورد و وقتی سراسر دل منقاد شد، به بیرون تراوش و از نظر گفتار راستگوترین مردم است، 📌«وَ أَوْفَاهُمْ عَهْداً»؛ در روابط اجتماعی، نسبت به پیمان هایی که می بندد، با وفادارترین مردم است، 📌 «وَ أَزْكَاهُمْ عَمَلًا»؛ و از نظر اعمال بیرونی، پاکیزه ترین مردم است، 📌«وَ أَصْفَاهُمْ ذِكْراً»؛ و از نظر ذکر، با صفاترین مردم است، «وَ أَعْبَدُهُمْ نَفْساً»1️⃣؛ و از نظر نفس و درون، عابدترین مردم است؛ یعنی این نفس خاشع ترین و خاضع ترین نفوس نسبت به خداوند است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج 67، ص 23 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 علّت مباهات فرشتگان !!! 📌«تَتَبَاهَى الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ مُنَاجَاتِهِ وَ تَفْتَخِرُ بِرُؤْیتِهِ»؛ هنگام مناجات با خدا، ملائکه و فرشتگان خدا به او مباهات می کنند و به دیدار این بنده افتخار می کنند. 📌«وَ بِهِ یَعْمُرُ اللَّهُ تَعَالَى بِلَادَهُ»؛ به سبب این بنده است که خدا شهرهای خودش را آباد می کند. شهرهایی که شهر الهی است 📌 «وَ بِكَرَامَتِهِ یُكْرِمُ عِبَادَهُ»؛ و به سبب کرامت ایشان، خدا به بندگانش کرامت می کند؛ یعنی عنایات حق بر سایرین در ظلّ عنایاتی است که به او می کند. این اصل است و از پرتو این توجّه است که دیگران بهره مند می شوند. 📌 «یُعْطِیهِمْ إِذَا سَأَلُوا بِحَقِّهِ»؛ بالاتر، اینکه خداوند به حقّ این بندۀ مطیع، به بندگان عطا می کند، اگر او را بخوانند. ما در ادعیۀ و خواسته های خود نسبت به اولیا خدا می گوییم: خدایا! به حقّ پیغمبر اکرم(ص)، به حقّ امیرالمؤمنین(ع)؛ زیرا این ها جزو چنین بندگانی هستند، سراسر دل آنان منقاد و مطیع حق است؛ لذا در پرتو آنان است که خدا عنایت می کند. 📌«وَ یَدْفَعُ عَنْهُمُ الْبَلَایا بِرَحْمَتِهِ»؛ خداوند گرفتاری ها را به سبب رحمت آن ها از دیگران بر طرف می کند، 📌«فَلَوْ عَلِمَ الْخَلْقُ مَا مَحَلُّهُ عِنْدَ اللَّهِ وَ مَنْزِلَتُهُ لَدَیهِ مَا تَقَرَّبُوا إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِتُرَابِ قَدَمَیهِ»1️⃣؛ اگر مردم بدانند که آنان چه منزلت و مقامی نزد خداوند دارند، تقرّب به خدا نمی جویند مگر به خاک کف پای چنین بندگانی. این از اطاعت و آثار آن است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج 67، ص 23 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 علّت مباهات فرشتگان، آباد شدن شهرها وعطای به بندگان برای چیست؟❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 در خواست امام سجّاد(ع) نسبت رام بودن دل به فرمان های خداوند❗️ 📌امام زین العابدین(ع) در صحیفۀ سجّادیه در دعای سی و سوّم به خداوند عرض می کند: «وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیادَ»؛ خدایا! سر به فرمان بودن و رام بودن دل را عنایت کن، 📌 «لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَینَا مِنْ مَشِیَّتِكَ»؛ نسبت به آنچه از ناحیۀ مشیّت خود بر ما یا وارد می کنی یا وارد می شود. این، همان فرمان های تکوینی است. 📌«حَتَّى لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ»؛ تا اینکه دوست نداشته باشیم عقب انداختن چیزی را که تو جلو انداخته ای و جلو انداختن چیزی را که تو پس انداخته ای. 📌 نه اینکه گفته شود: ای کاش این طور نمی شد! این اتّفاق حالا زود بود. در حالی که این اتّفاق افتاده و گفتن اینکه ایکاش این کار نمی شد معنا ندارد. کاری نبود که در اختیار انسان باشد. 📌در زندگی از این موارد خیلی وجود دارد. این، مربوط به فرمان های تکوینی حق و انقیاد نسبت به آن فرمان ها است. در مورد فرمان های تشریعی هم دارد: «وَ لَا نَكْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لَا نَتَخَیَّرَ مَا كَرِهْتَ»1️⃣، 📌حضرت طلب انقیاد کرده و عرض می کند: رام شدن دل از تو می خواهم که مکروه نداریم آنچه را تو از اعمال دوست می داری و انتخاب نکنم عملی را که تو دوست نداری؛ که برگشت به مسئلۀ اعمال می کند. این انسان است که باید دو انقیاد داشته باشد. 📌 یک، انقیاد نسبت به اوامر تکوینیّۀ حق؛ یعنی دلش رام باشد بر آنچه را که او می پسندد و فرمان می دهد. 📌دو، دل رام باشد نسبت به فرمان های تشریعیّۀ حق، اعمال. که دوّم در صحنه عمل انسان ظاهر می شود؛ ولی اوّلی این جوری نیست فقط جنبه درونی دارد چون هیچ کاری از دست آدم ساخته نیست. 1️⃣ صحیفۀ سجادیّه، فرازی از دعای 33 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نیکوکاری و نشانه های آن ❗️ 📌ما از روایات هم می توانیم این را به دست آوریم که مراد از «برّ» چیست. روایت از پیغمبر اکرم(ص) است که حضرت فرمود: «أَمَّا عَلَامَةُ الْبَارِّ فَعَشَرَةٌ»؛ شخص نیکوکار دَه نشانه دارد؛ 📌 «یُحِبُّ فِی اللهِ وَ یُبْغِضُ فِی اللهِ وَ یُصَاحِبُ فِی اللهِ»؛ دوستی اش بر محور خدا است؛ از آن طرف خشمش هم برای خدا است؛ مصاحبتی که می کند هم فِی الله است. 📌«وَ یُفَارِقُ فِی اللهِ»؛ جدا هم که می شود برای خدا است، به طرفت که می آید برای خدا است؛ از تو دور که می شود برای خدا است. 📌 «وَ یَغْضَبُ فِی اللهِ وَ یَرْضَى فِی اللهِ وَ یَعْمَلُ لِلَّهِ وَ یَطْلُبُ إِلَیْهِ وَ یَخْشَعُ لِلَّهِ خَائِفاً مَخُوفاً طَاهِراً مُخْلِصاً مُسْتَحْیِیاً مُرَاقِباً وَ یُحْسِنُ فِی الله1️⃣ِ»؛ غضب و رضایتش هم در راه خدا است؛ کار و طلبش هم برای خدا است. 🖱 این ها علامت های نیکوکار است.پس محور بِرّ چیست؟ محور بِرّ، رضای الهی است. آنجایی که عملش خداپسندانه است کمکش کن که این، یک وقت جنبۀ اثباتی دارد و یک وقت هم جنبۀ تَرکی؛ یعنی می خواهد کاری را ترک کند که همین ترک، مورد پسند خدا است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 1، ص 121 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @mojtabatehrani
﷽ 📍 تعاون اصل اساسی اسلام ❗️ 📌پس ما از جملۀ اوّل؛ یعنی «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَی»1️⃣؛ این را می فهمیم که اوّلاً حمایتْ اصل است و تعاون جزء اصولِ اساسی اسلام است. ثانیاً این تعاون و اعانه به طور مطلق نیست؛ بلکه نسبت به موارد خاص؛ یعنی برّ و تقوا است. ثالثاً موردِ خاصِّ آن؛ یعنی برّ و تقوا، آنجایی است که طرف یا می خواهد فعلی را انجام دهد که مورد رضای خدا است و یا می خواهد فعلی را ترک کند که همین ترک، مورد رضای خدا است. این، اصلِ اساسیِ تعاون است؛ حالا چه در بُعد مادّی باشد و چه در بُعد معنوی. در بُعد معنوی فرض کنید اگر کسی می خواهد اعتقاداتش را دُرست کند یا می خواهد احکام شرعیه اش را یاد بگیرد، به او کمک کنید. در بُعد مادّی هم اگر در روابط اجتماعی اش مشکل مادّی دارد، کمکش کنید و از او دستگیری و به او مساعدت کنید. مشکل ما این است که همه در مسیر مادّیّات می روند و خیال می کنند تعاونی که ما داریم، تعاون نسبت به خوراک و پوشاک و مسکن است! نه خیر، هر دو بُعد است. 1️⃣سورۀ مبارکۀ مائده، آیۀ 2 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی @mojtabatehrani
امتحان یزید ،عمر سعد و یارانشان با اصحاب امام حسین(ع)️ در صحنۀ کربلا مسئله همین بود. هم یزید داشت، هم عمر سعد و هم شمربود، هم بقیه‌ای که آنجا بودند و هم امام‌حسین(ع) امتحان پس می‌دادند. خوب تطبیق بدهید. یک حادثه است و همه جور افراد هم در آن هستند. همه دارند امتحان پس می‌دهند. یک نوع جداسازی بود. تمام این پنج موردی که گفتم، در ذهنتان باشد. جداسازی مؤمن از غیر مؤمن بود. موادّ امتحانی آن‌ها هم فرق می‌کرد. یکی از آن‌ها ریاست بود. برای عمر سعد، مُلک ری بود. برای یزید، خلافت مسلمین بود. امّا برای سپاهیانی که آمده بودند، چطور؟ برای یک مشتی مال و یک مشتی هم تهدیدو تطمیع بود. وقتی سر امام‌حسین(ع) را آورد، گفت: «وَ امْلَاْ رِکَابِی ذَهَباً وَ فِضَّةً»؛ رکاب پای مرا از طلا و نقره پر کن! چه آوردی؟ سر پسر پیغمبراکرم(ص) را آوردم. خوب ببینید! صحنۀ امتحان عجیبی از همه رقم افراد بودند. امتحان از اصحاب امام‌حسین(ع) هم بود. امّا امتحان آن‌ها چه بود؟ تا به خود امام‌حسین(ع) برسیم که مورد ششم آن است. این امتحان‌ها برای امام‌حسین(ع) مهم نیست و کوچک است. برای اصحاب، ترفیع درجه بود. من نمی‌توانم راجع‌به امام‌حسین(ع) بگویم ترفیع درجه است. برای امام‌حسین(ع) چیز دیگری است. ️️️️️ @mojtabatehrani
﷽ 📍 حُبّ امام علی و امام حسین(ع) اگر در دل باشد انسان بیمه می شود❗️ 📌من یک قضیه را نقل می کنم که شنیدنی است. دو سه ماه قبل از آنکه امام به پاریس بروند، من رفتم نجف خدمت ایشان؛ هر روز هم آنجا خدمت ایشان بودم به تعبیر خودمان داشتم مسائل را تحلیل می کردم. اعتصاب ها در ایران شروع شده بود. اگر این وضع بخواهد ادامه پیدا کند ممکن است خدای نکرده مردم از پا درآیند. اوّل اینکه وضع اقتصادی مردم خوب باشد تا بتوانند دوام بیاورند و شش ماه و یک سال ادامه دهند تا ریشۀ آن ها را بکنند.. دوم، اینکه سطح بینش فرهنگی و ایمانی مردم به قدری قوی باشد که هر نوع فشار اقتصادی را تحمل کنند؛ شما برای این مشکل چه فکری کرده اید؟ عین تعبیر خود امام را می گویم. امام رو کرد به من گفت: «فلانی! رضاخان و پسرش پنجاه سال کوبیدند تا مردم را بی دین کنند، ولی نتوانستند». شما دیدید که هر چه این مرد گفت، شد. چه بینشی داشت! حالا ممکن است شما بگویید که من غلوّ می کنم، امّا والله در میان عُلما مردِ بی نظیرِ تاریخ است. من می خواهم به دشمنان اسلام و آن هایی که فکر می کنند می توانند این مردم را بی دین کنند، بگویم که اشتباه می کنید. این مردم بی دین نمی شوند. آن ها که شمشیر را از رو بسته بودند و پنجاه سال کار کردند، نتوانستند؛ چه رسد به این ها که حالا می خواهند مُحتاطانه و دست به عصا جامعه را به سمت لائیک بکشانند. این ها کفِ روی آب هستند و می روند؛ البتّه شما باید به تکلیف شرعی تان عمل کنید. مُسلّماً تکلیف شرعی این است که تأیید این خط و این حرکت ضدّ اسلام و ضدّ قرآن حرام است؛ امّا این را هم بدانید که این ها نخواهند توانست به هدفشان برسند. کفِ روی آب می رود. امّا سرّش چیست؟ سرّش همین مجالس است؛ من را مادرم از بچگی آورده است در این جلسات. شیر به من داده است باحسین حسین گفتن. سرّش حُبّ علی، حبّ حسین(ع) در دل این هاست. این مردم از این جهت بیمه اند؛ عِرض خود می بری و زحمتِ ما می داری؛ ممکن است چهار صباحی جَوَلانی بدهید، ولی نمی توانید این مردم را بی دین کنید. برویم سراغ کسی که دستمان را می گیرد و حفظمان می کند و سفینۀ نجات ما است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 امام حسین(ع) می فرماید: من مرگ را جز شهادت و لقاء الله چیز دیگری نمی بینم❗️ 📌روایت از امام علی(ع) است: «إنَّ اللهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ لَمْ یَرْضِ مِنْ أولِیَائِهِ أنْ یُعْصَى فِی الْأرْضِ وَ هُمْ سُكُوتٌ مُذْعِنُونَ»؛ خداوند از اولیائش خشنود نمی شود وقتی ببینند روی زمین معصیتِ خدا می شود و آن ها ساکت بنشینند، «مُذعِنُون»، به معنای رام شده، خوار شده، گردن نهاده، تماشاگر و ساکت است؛ سکوت هم که علامت رضا است، «لَا یَأمُرُونَ بِمَعرُوفٍ وَ لَا یَنْهَونَ عَنْ مُنْكَرٍ»؛ نه امر به معروف می کنند و نه نهی از منکر. بعد امام علی(ع) می فرماید: «فَوَجَدْتُ الْقِتَالَ أهْوَنَ عَلَیَّ مِنْ مُعَالَجَة الْأغْلَالِ فِی جَهَنَّمَ»1️⃣؛ من دیدم که جنگیدن برای من آسان تر است از اینکه بخواهم آن غُل های جهنّم را تحمل کنم. امام حسین(ع) هم دنباله روی پدر است. وقتی به ذی حسم می رسد، می گوید: «أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یُنْتَهَى عَنْهُ؟»؛ مگر نمی بینید که به برّ و تقوا عمل نمی شود و اثم و عدوان هم ترک نمی شود و نهی نمی شود؟ «لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِی لِقَاءِ اللهِ مُحِقّاً فَإِنِّی لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا الْحَیَاةَ وَ لَا الْحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا بَرَماً»2️⃣؛ من مرگ را جز شهادت و لقاء الله چیز دیگری نمی بینم و زندگی با این اهل اثم و عدوان را جز خواری و پستی چیز دیگری نمی دانم؛ یعنی امام حسین(ع) هم همان حرف پدر را می زند که فرمود: قتال برای منِ علی خیلی آسان تر است تا اینکه بخواهم در قیامت به جهنّم بروم. 1️⃣شرح نهج البلاغۀ ابن ابی الحدید، ج 2، ص 207 2️⃣ بحار الأنوار، ج 75، ص116 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani