حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ 🔰نه تو از اولیاء خدایی، نه من !!! ▪️رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا ق
📎گره هات را من باید باز کنم!!!
📌 گره هات را من باید باز کنم؛ تو خیال کردی؟! چی فکر می کنی؟ شد! از اوّل حواسش پرت است تا آخر. برای چی؟ برود دنبال کارهایش،. بروم زودتر به کارهایم برسم. شد؟! در نتیجه، نمازش هم معلوم نیست، توجه کنید. حالا من این را، چون آن روایت را خوانده بودم، گفتم این را هم بگویم.
📌آن روایت مال حضور قلب دارها بود، این روایت مال بی حضور قلب هاست. این چه فرهنگی است؟! توی متدیّنین، آن که می خواهد نماز بخواند. می فهمی چی می گویم؟! تند و تند، آن چی هست؟!
📌نمی گویم نماز را طولش بدهد، اصلًا و ابداً؛ نه تو از اولیاء خدایی، نه من، هیچ کدام؛ نمازهای اولیاء خدا، مال آن ها جای خودشان است؛ همین نماز دست و پا شکسته را باز می گوید، کمش کن، شد!؟
📌تو همین طور نماز خواندن تعبیر داریم در روایات، مثل کلاغ، حضرت دید به اینکه چی می کند، تُک می زند به زمین و بلند می شود. اصلًا حتی رعایت جهات اوّلیه صحت صلاة را هم نمی کند.
📌شما همه تان نماز می خوانید، درست است یا نه؟ توجّه کنید. این از اوّل نماز تا آخر نماز، دنبال کارش است، دیر نشود، به اش برسد. می فهمی چه می گویم؟! چیزی که تو ذهنش نیست، چیه؟ خدا، می فهمی؟ خدا، حضور قلب چیه، برو دنبال کارت. شد؟!
📌این روایت، این را می گوید: آن جا خدا به ملائکه می گوید: نگاهش کن! نگاهش کن! نگاهش کن. فهمیدی چه می خواهم بگویم؟! به ملائکه ها؛ چون یک ملکه نیست. ملائکه ها، یک ملک نیست، آن جا دارد، این است: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ»؛
📌 گوش کنید! «أَ مَا تَرَوْنَ»؛ جمع، نمی بینینش؟! می فهمی؟! همه دارند می بینند، خدا می بیند چه کار می کنی. توجّه کردید چه عرض کردم ؟! بدو! بدو! بدو! بدو! چنان بعد یک دفعه می خورد سرت به چی؟! و پایت می رود توی چاله؛ می فهمی چه می گویم؟ جهتش این است.
1-وسائل الشیعه جلد 4، صفحه 36
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
«إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِي الصَّلَاةِ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِي كَأَنَّهُ يَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِ غَيْرِي أَ مَا يَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِي»
ترجمه: هنگامی که بنده ای به نماز می ایستد و نماز خود را کوچک بشمارد، در این جا خداوند تبارک و تعالی به ملائکه خویش می فرماید: آیا بنده مرا نمی بینید که گویا گمان می کند که برآورده شدن نیازها و حاجت هایش به دست دیگری است؟! آیا او نمی داند که برطرف شدن و برآوردن تمامی نیازها و حاجت هایش به دست من است؟!
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 نعمت بعد از گناه به بنده ❗️
📌امامصادق(ع) میفرماید: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَةٍ»؛ خداوند آنگاه که خیر را برای بندهای اراده کرده باشد، آنگاه که او گناه میکند، بعد از گناه به او ابتلا میدهد و برایش نقمت میآورد، «وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ»؛ و این موجب میشود که متذکّر استغفار و توبه شود،
📌«وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَةٍ»؛ اگر نظر حق از بندهای برگشته باشد و دلیلش این است که دیگر مورد مقتضی در او نیست و تمام شده، خودش کار خودش را تمام کرده، اگر گناهی بکند، بعدش نعمت است، «لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهِ»؛ کاری میکند که او فراموش کند و یادش برود که استغفار بکند، و این هم ادامه پیدا میکند،
📌«وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى»1️⃣؛ که دارد: وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ2️⃣؛ و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند به تدريج از جايى كه نمى دانند گريبانشان را خواهيم گرفت.
📌غرور 1️⃣جلسۀ هفتم الكافی، ج 2، ص 452 - بحار الأنوار ج 5، ص 218
2️⃣ سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 182
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 چه می شود که خداوند بعد از گناه به بنده نعمت میدهد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 وضع ظاهری کّفار فریبت ندهد ❗️
📌در آیۀ شریفه می فرماید: لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ؛ یک وقت فریب کسانی را که در شهرهای کافر هستند و وضع شان را می بینی، نخوری! مَتَاعٌ قَلِيلٌ؛ این ها چیزی نیست، پول هایش یک مشت جماد و پاره آهن است؛ مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ1️⃣.
📌مبادا رفت و آمد (و جنب و جوش) كافران در شهرها تو را دستخوش فريب كند. * (اين) كالاى ناچيز (و برخوردارى اندكى) است. سپس جايگاه شان دوزخ است و چه بد قرارگاهى است!
📌امام علی(ع) در این زمینه فریاد می کشد؛ چون اولیای خدا به دست یک عدّه از این شیاطین دو پا که مردم را در رابطه با این مسائل می خواستند تضعیف ایمانی بکنند، مبتلا بودند.
📌 حضرت می فرماید: «...وَ إِيَّاكَ أَنْ تَغْتَرَّ بِمَا تَرَى مِنْ إِخْلَادِ أَهْلِ الدُّنْيَا إِلَيْهَا»2️⃣؛ بپرهیز که یک وقت مغرور نشوی و گول نخوری به آن که می بینی اهل دنیا خلود نسبت به دنیا پیدا کردند، وقتی وضع آن ها را می بینی.
1️⃣سورۀ مبارکۀ آل عمران، آیات 196 و 197
2️⃣ نهج البلاغه، نامۀ 31
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 وضع ظاهری کّفار فریبت ندهد ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه هفتم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 فریب حرف اهل غرور که می گویند: خدا هم با دنیاداران است نخورید❗️
📌در خطبۀ هشتاد و نه نهج البلاغه، امام علی(ع) فرمودند: «...فَلَا يَغُرَّنَّكُمْ مَا أَصْبَحَ فِيهِ أَهْلُ الْغُرُورِ»؛ یک وقت فریب روزگار اهل غرور را نخوری! اهل غرور؛ یعنی همین هایی که «غرور بالله» دارند و می گویند: هر کسی اینجا وضعش بهتر است، آنجا هم همین طور است. اگر بنا بود این گونه نباشد، خدا این جا عذابشان می کرد. «فَلَا يَغُرَّنَّكُمْ مَا أَصْبَحَ فِيهِ أَهْلُ الْغُرُورِ فَإِنَّمَا هُوَ ظِلٌّ مَمْدُودٌ إِلَى أَجَلٍ مَعْدُود»1️⃣؛ یک سایه ای کشیده است؛ آن هم تا یک مدّتی که تمام می شود.
چقدر تعبیر حضرت زیباست! یعنی تمام دنیا را که می بینی، اصلاً نور نیست؛ بلکه سایۀ نور است.اشاره به این موضوع است که این عالم ناسوت، فیئی(سایه) است، در مقابل هستی واقعی حقیقی. مادّیّت نمودی از بود و مثل سایه است. تعبیر سایه این مطلب را می رساند که نوری مطرح است. این ها نمودِ بود است، تازه سایه اش هم سایه ای کوتاه است و تمام می شود. برای هر کسی این طوری است. یک وقت به آن ها مغرور نشوی و گول وضع آن ها را نخوری. از آن طرف هم، ناراحت نشوی که چرا خداوند آن ها را در همین جا کیفر نمی کند. گاهی انسان این طوری است؛ خصوصاً در رابطه با بعضی از صحنه ها که قرار می گیرد، خیلی ناراحت می شود. با اینکه ما خیلی ضعیف هستیم، در مقابل خدا بسیار کم جنبه و کم ظرفیّت هستیم. ممکن است نعوذبالله کفر بگوییم: خدا هم با آن هاست! کجا خدا با آن ها است؟!
1️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 89
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فریب حرف اهل غرور که می گویند: خدا هم با دنیاداران است نخورید❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه هفتم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 فریب شیطان از راه اینکه مؤمن و موحّد به جهنّم نمی رود❗️
📌نسبت به مؤمنین و آن هایی که معتقد به قیامت هستند، این حالت را خوب دقّت کنید! او بلد است و در مورد هر کسی از راه خودش وارد می شود. برای کسی که به قیامت ایمان دارد، نمی آید شبهه کند که قیامتی در کار نیست؛ چون از این استدلال گذشته است، بلکه به تناسب حال او جلو می آید. می گوید: قیامت هست، این ها همه درست است. جهنّم و عذاب ها هم هست، تنعّمات بهشتی با آن بساط هم هست و هیچ کدام قابل انکار نیستند. خیلی هم محکم وارد می شود. چه کار می کند؟ مغرور کردن چنین فردی راه دارد. راه این است که به این زبان، کسانی که اهل توحید و ایمان هستند، ناجی و اهل نجات هستند وارد می شود: آن ها به جهنّم نمی روند، مؤمن و موحّد که به جهنّم نمی رود. ببینید چگونه فریب می دهد؛ بنابراین تو هم که مؤمن و موحّد هستی، تو هم که اعتقاد داری، خیالت راحت باشد. از نظر عملی میدان را برای معصیت کردن او باز می کند؛ چون او کسی نیست که بخواهد به او بگوید که قیامت دروغ است؛ چون قیامت را قبول کرده و پذیرفته است. در اینجا هم این قسمت درست است که مؤمن و موحّد ناجی است، بهشت برای مؤمنین و موحّدین است و جهنّم برای غیره است. حرف های اوّلی اش درست است، امّا دوّمی اش که می گوید: خودت را به زحمت نینداز، تو که مؤمن هستی. دستت را به دست من بده و به هر وادی که تو را کشیدم بیا، غلط است. چرا؟ چون یکی از نقش های معصیت این است که اگر تکرار بشود، آن هم اگر با جرئت و بدون تخلّلِ؟(فاصله) توبه باشد، به تدریج ایمان را از بین می برد و انسان را به این وادی می کشاند که یک وقت چشم باز می کند که ته بساطش هیچ چیزی از آن ایمان باقی نمانده است؛ یعنی همانی که واقعاً درست گفته بود و –نعوذبالله- هنگام مرگ از این دنیا بدون ایمان می رود. این، یکی از راه های شیطانی است که انسان را مغرور می کند به ایمانی که دارد، به توحیدی که خودش دارد؛ یعنی ایمان مرا وسیله قرار می دهد که مرا فریب دهد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه هشتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فریب شیطان از راه اینکه مؤمن و موحّد به جهنّم نمی رود❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه هشتم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 فریب شیطان از راه کرم و رحمت خداوند ❗️
📌راه دیگری که شیطان دارد این است که از راه کرم و رحمت حق وارد می شود. می گوید: اینکه تو قبول داری خداوند دارای رحمت واسعه است، کرم و رحمت او آن قدر است که گناهان بندگانِ او در کنار دریای بی کران رحمت او هیچ است؛ بنابراین از چه می ترسی؟
گر جملۀ کائنات کافر گردند
بر دامن کبریاش ننشیند گرد
📌این راه از نظر بزرگی و عظمت حق است که رحمت واسعۀ حق و کرَم او را به رخ می کشد، بعد همین را برای فریب افراد مؤمن؛ یعنی کسانی که به قیامت معتقدند، وسیله قرار می دهد.
📌سپس آن ها را به وادی معصیت می کشاند که تو که سهلی، تمام عالم هر چه معصیت بکنند، در برابر کرم و رحمت خدا هیچ است. این هم یکی از راه هایی است که موجب غرور به کرم و رحمت حق می شود و قرآن می گوید: عاملش شیطان است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه هشتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فریب شیطان از راه کرم و رحمت خداوند ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه هشتم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📎تو یواش بیا، من تند میآیم !!!
📌رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ:
◾️«یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1
ترجمه: خداوند تبارک و تعالی میفرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع
نزدیک میشوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک میشوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او میدوم.
شرح: روایت از پیغمبراکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: خداوند میفرماید: هر کس به من نزدیک شود به مقدار یک وجب، «مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا»؛ هرکس به منِ خدا نزدیک شود یک وجب، «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا»؛ من به او نزدیک میشوم به مقدار یک ذراع.
📌ذراع؛ از سر انگشت تا آرنج است که دو وجب هم، یعنی بیشتر است. دو برابر هم بیشتر، من میآیم به سمتش، شد! «وَ مَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا»؛ اگر یک کسی به من نزدیک شود به مقدار یک ذراع؛ الان که گفتیم: دو وجب،ها! «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا»؛
📌من نزدیک میشوم به آن مقدار؛ باع میفهمی یعنی چی؟ دو تا دستت را باز کن، از سر انگشت وسطی تا سر انگشت وسط دست دیگر، دو تا را نگاه کن ببین چقدر میشود؛ این که خیلی شد، چند برابر ذراع میشود، نگاه کنید! همینجوری ضریبش میرود بالا.
📌 بعد،«وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي»؛ اگر کسی به سمت من بیاید؛ امّا اینجوری،ها! بیاید سراغ من در حالی که راه برود آرام؛ مشی؛ راه رفتن آرام را می گویند، «أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً»؛ من به سمت او میآیم، مابین راه رفتن و دویدن. یک نوع دویدن است.
📌خوب دقّت کنید! البتّه من این را اشاره کنم. هم کماً تقرّب را مطرح کرده توی روایت، هم کیفاً. گوش کن. کمّی متراژ. گوش کن! وجب، زراع، باع، این متراژ است، این را میگویند کمّ ، درست است؟ مقدار، درست است؟ مقدار نزدیک شدن.
📌دوّم: «مَن اَتاني»؛ کیفیت را میگوید. میفهمی چه میخواهم بگویم؟ یک وقت میگوید: آقا دو متر رفت. میگوییم چی؟ چهجوری رفت؟ دوید یا چی؟ یا آرام رفت؟ این را میگویند: کیفیّت. هر دو تایش را آورده است؛ گوش کنید. یعنی اگر توی بنده، آهنگ من خدا را بکنی، شد؟! چه از نظر کمّیّتش، چه کیفیّتش، من چند برابر سراغ تو میآیم؛ تو بیا! تو بیا، من بیشتر میآیم.
📌تو یواش بیا، من تند میآیم. ببین چهجوری است تعبیراتش چه تعبیری است، امّا تو بیا. حالا این یک بحثی است.
📌مسئله این است: در باب اموری که موجب تقّرب به خدا میشود؛ ما روایات زیادی داریم، فقط به یکی اشاره می کنم. دارد: حضرت موسی(ع) رفت به مناجات، توی مناجاتش، آنجا، یکی از خطابهایی که بهاش شد، این جمله بود: «مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ الْمُتَقَرِّبُونَ بِمِثْلِ الْوَرَعِ عَنْ مَحَارِمِي»؛ اینها که میخواهند بیایند سراغ من، قرب به من را میخواهند، شد؟!
📌 بهترین چیزی که انجام بدهند، که بیایند سمت من، میفهمی چه میخواهم بگویم؟ از نظر من، مثل این که گناه را ترک بکنند، نیست. یک گناه که ترک کردی، شد؟! به خدا نزدیک میشوی؛ خدا ، اگر یک قدم بشود، دو قدم، بلکه بالاتر میآید؛ تو یواشکی رفتی، او میدود می آید؛ این قدر دوستت دارد.
📌فهمیدی؟ این یکیاش را البتّه گفتم که از به اصطلاح، ابزارهای تقرّب به خدا چیه؟ ورع است. و«وَرَع»؛ چی؟ «الْوَرَعِ عَنْ مَحَارِمِي»؛ از آنهایی که حرام کرده است.
1- کنزالعمال جلد 1با صفحه 225 روایت 1133
2- عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ: فِيمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى (ع) يَا مُوسَى مَا تَقَرَّبَ إِلَيَ الْمُتَقَرِّبُونَ بِمِثْلِ الْوَرَعِ عَنْ مَحَارِمِي فَإِنِّي أُبِيحُهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ لَا أُشْرِكُ مَعَهُمْ أَحَداً.
الكافي جلد 2 ، صفحۀ 80 - بحارالأنوار ، جلد 68 ، صفحۀ 204
وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً.
مسندالامام احمد بن حنبل ج35، ص289
مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📎تو یواش بیا، من تند میآیم !!
📌رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ:
📌«یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1
◾️ترجمه: خداوند تبارک و تعالی میفرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع
نزدیک میشوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک میشوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او میدوم.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 پناه به خداوند از حیلۀ شیطان❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️
📌در دعای هفدهم صحیفۀ سجادیّه، امام سجّاد(ع) در همان اوّل دعا که وارد می شود، در مورد پناه بردن به حق تعالی از جانب شیطان می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا! به تو پناه می برم از تباه کاری های شیطان رانده شده، «وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ،»؛ از حیله و مکرهای او، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ از اینکه به آرزوهایی که او در دلم می افکند، اطمینان بکنم،
«وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ...»؛ و از نویدها و فریب ها و دام هایی که او برای انسان می اندازد، پناه به تو می برم. تعبیر «امانیّه» که در اینجا دارد، به معنای آرزوهای شیطانی است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 پناه بردن به خداوند از مکر و حیلۀ شیطان❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 امامعلی (ع) به کمیل روش پناه بردن به خدا را میآموزد❗️
📌در روایت بسیار مفصّلی -که وصایای امامعلی(ع) به کمیل است- حضرت میفرماید: «...يَا كُمَيْلُ إِذَا وَسْوَسَ الشَّيْطَانُ فِي صَدْرِكَ فَقُلْ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْقَوِيِّ مِنَ الشَّيْطَانِ الْغَوِيِّ...»، -روش پناه بردن به خدا را میآموزد:
📌 «يَا كُمَيْلُ لَا عَدُوَّ أَعْدَى مِنْهُمْ»؛ ای کمیل! شیطان و شیطانچههایی که در ارتباط با او هستند؛ همان بچّههای شیطان که در قبل دارد،
📌«وَ لَا ضَارَّ أَضَرُّ بِكَ مِنْهُمْ...»؛ زیانباری برای تو زیانبارتر از آنها نیست، «يَا كُمَيْلُ إِنَّهُمْ يَخْدَعُونَكَ بِأَنْفُسِهِمْ»؛ آنها نیرنگ میزنند، «فَإِذَا لَمْ تُجِبْهُمْ مَكَرُوا بِكَ وَ بِنَفْسِكَ»؛ اوّل صاف وارد میشود و از ناحیۀ خودش میخواهد فریبت بدهد.
📌اگر موفّق نشد، به سبب خود تو، نفس و تصویرات نفسانیات این کار را میکند، «بِتَحْسِينِهِمْ إِلَيْكَ شَهَوَاتِكَ»؛ از نظر درونی میآید شهوتت را تحریک میکند، «وَ إِعْطَائِكَ أَمَانِيَّكَ وَ إِرَادَتَكَ وَ يُسَوِّلُونَ لَكَ»؛ و شهواتت را برای تو آراسته میکند،
📌«وَ يُنْسُونَكَ وَ يَنْهَوْنَكَ وَ يَأْمُرُونَكَ»؛ و میآید تو را امر و نهی میکند و از این راه وارد میشود، «وَ يُحَسِّنُونَ ظَنَّكَ بِاللَّهِ»؛ راه دیگرش این است که گمانت را به خدا نیک میکند. از راه خدا میخواهد وارد بشود.
📌 این شیطان عجب خبیث است! «وَ يُحَسِّنُونَ ظَنَّكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى تَرْجُوَهُ»؛ تا اینکه به خدا امید پیدا کنی، «فَتَغْتَرَّ بِذَلِكَ»؛ تو را گول میزند و مغرور میکند، «فَتَعْصِيَهُ»؛ بعد آنجاست که تو میروی و گناه میکنی، «وَ جَزَاءُ الْعَاصِي لَظَى»1️⃣؛ و جزا و کیفر عاصی هم جهنّم است.
1️⃣ بحار الأنوار، ج74، ص 271
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 امامعلی (ع) به کمیل روش پناه بردن به خدا را میآموزد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 امام علی(ع) به کمیل می فرماید: شیطان از ناحیۀ خداوند به تو وعده می دهد❗️
📌«يَا كُمَيْلُ احْفَظْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ ای کمیل! گفتار خدا را حفظ کن، «الشَّيْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلى لَهُمْ»؛ شیطان است که برای شان آراسته می کند و بعد برای شان آرزو درست می کند، رجا نیست. «وَ الْمُسَوِّلُ الشَّيْطَانُ وَ الْمُمْلِي اللَّهُ تَعَالَى».
«يَا كُمَيْلُ اذْكُرْ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى لِإِبْلِيسَ لَعَنَهُ اللَّهُ»؛ ای کمیل! آن گفتاری را که خدا نسبت به ابلیس دارد به یادت بیاور، «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ»؛ و برای آن ها سوارکارها و پیاده هایی را که بچّه های شیطان هستند، برای گول زدن، «وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ»؛ به آن ها نوید بده، «وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً»؛ و وعده هایی که شیطان می دهد فریب است، «يَا كُمَيْلُ إِنَّ إِبْلِيسَ لَا يَعِدُ عَنْ نَفْسِهِ»؛ ای کمیل! ابلیس از پیش خودش که به تو وعده نمی دهد، «وَ إِنَّمَا يَعِدُ عَنْ رَبِّهِ»؛ بلکه می آید از ناحیۀ پروردگارِ تو به تو وعده می دهد، «لِيَحْمِلَهُمْ عَلَى مَعْصِيَتِهِ...» برای آن که آن ها را وادار به معصیت کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 امام علی(ع) به کمیل می فرماید: شیطان از ناحیۀ خداوند به تو وعده می دهد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 فریب شیطان نسبت به اقامۀ عزای امام حسین(ع)❗️
📌گاهی شیطان می بیند که طرف مقاوم است و حاضر نیست به این زودی ها تن به معصیت و گناه بدهد و واجب را ترک کند. برای همین شیطان می آید عملی را که حرام و معصیت است، مشروع جلوه می دهد که گاهی انسان آن را به عنوان عبادت تلقّی می کند و شیطان آن عمل را به عنوان یکی از عبادات و پشتوانه ای برای مغفرت و رحمت خدا قرار می دهد و از آن راه وارد می شود؛
📌مثلاً انسان را ترغیب می کند تا از اموالی که از راه حرام به دست آورده، اقامۀ عزا برای امام حسین(ع) بکند و می گوید: چقدر ثواب دارد. مال مردم را از راه حرام به دست آورده، ولی برای امام حسین(ع) خرج می کند. این مثال را محقّق نراقی(ره) نقل می فرماید.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فریب شیطان نسبت به اقامۀ عزای امام حسین(ع)❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 شیطان به عمل حرام جلوۀ عبادتی می دهد ❗️
📌یا اینکه خود فعل حرام است، ولی به عنوان عبادت آن را جلوه می دهد؛ مثلاً در مسجد می خواهد عزاداری کند، برمی دارد میخ های درشت به دیوار مسجد می کوبد و مسجد را تخریب می کند.
📌 بعد هم به حساب این می گذارد که آقا، قیامت دستم را بگیرد؛ چون دارم برای عزاداری امام حسین(ع) سیاه کوبی می کنم. تخریب مسجد حرام است، نفسِ فعل حرام است و این، غرور است.
📌شیطان به عمل حرام جلوۀ عبادتی می دهد و انسان را بیچاره می کند. بعداً تکیه گاه انسان به این اعمالش می شود و شیطان انسان را به آن ها مغرور می کند و رجا به رحمت و رجا به مغفرت در این عمل دارد.
📌نکته ای که می گویم ظریف است؛ یعنی این عمل را می خواهد پشتوانه ای برای بخشش گناهانی که در گذشته کرده قرار دهد.
📌 رجا به مغفرت برای او درست می کند که امید به مغفرت حق و رجا به مغفرت حق داشته باشد.
📌گاهی شیطان به فعل معصیتی رنگ عبادتی می دهد و آن را پشتوانه می کند برای اینکه انسان امیدوار بشود که نسبت به بقیّۀ معاصی که کرده آمرزیده می شود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 فریب شیطان نسبت به عمل حرام که عبادت جلوه می دهد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani