eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.5هزار دنبال‌کننده
153 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 پناه بردن به خداوند از کید و وسوسه های شیطان❗️ 📌در صحیفۀ سجّادیّه آمده است: «وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا ذُكِرَ الشَّيْطَانُ فَاسْتَعَاذَ مِنْهُ وَ مِنْ عَدَاوَتِهِ وَ كَيْدِهِ»؛ هرگاه امام زین العابدین(ع) متذکّر شیطان می شد، به سوی حق تعالی از عداوت و کید شیطان استعاذه می جست. در همان اوّل دعا حضرت می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ خدایا به تو از تباهکاری های شیطان پناه می برم، « از کید و وسوسه های شیطان، «وَ مِنَ الثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ»؛ که تکیه کردن به آن آرزوهایی است که شیطان در دل انسان ایجاد می کند، «وَ مَوَاعِيدِهِ»؛ و وعده هایی که می دهد، «وَ غُرُورِهِ»؛ و فریب هایی که می دهد، «وَ مَصَايِدِهِ...» 1️⃣؛ که همان دام هاست. 1️⃣ صحیفۀ سجّادیه، دعای 17 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 غرور منشاء نافرمانی ها نسبت به خداوند است❗️ 📌در دعای سی ویکم که دعایی مربوط به توبه است، «فِي ذِكْرِ التَّوْبَةِ»، امام سجّاد می فرماید: «...هَذَا مَقَامُ مَنْ تَدَاوَلَتْهُ أَيْدِي الذُّنُوبِ،»؛ این، جای کسی است که دست های گناهان او را دست به دست می برند، «وَ قَادَتْهُ أَزِمَّةُ الْخَطَايَا،»؛ مهارهای خطاها او را کشیده اند، «وَ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِ الشَّيْطَانُ،»؛ و شیطان بر او چیره شده و غلبه کرده است، «فَقَصَّرَ عَمَّا أَمَرْتَ بِهِ تَفْرِيطاً»؛ پس از آنچه را تو به او امر کردی که انجام بده، کوتاه آمده و انجام نداده، «وَ تَعَاطَى مَا نَهَيْتَ عَنْهُ تَغْرِيراً...»؛ و از آنچه نهی کرده بودی، پرهیز نکرده و انجام داده. امّا منشاء آن چه بوده؟ غرور؛ یعنی همان فریب شیطان. چون وقتی می فرماید: «اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِ الشَّيْطَانُ»1️⃣؛ عامل غرور را –باز- شیطان ذکر می فرماید. 1️⃣صحیفۀ سجّادیّه، دعای 31 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جملات امام علی(ع) برحذر داشتن انسان از دنیا❗️ 📌در خطبۀ صد و سیزده نهج البلاغه امام علی(ع) می فرماید:«وَ أُحَذِّرُكُمُ الدُّنْيَا فَإِنَّهَا مَنْزِلُ قُلْعَةٍ»؛ شما را از دنیا بر حذر می دارم، زیرا دنیا جای پایداری نیست، «وَ لَيْسَتْ بِدَارِ نُجْعَةٍ»؛ یعنی یک محلّ توقّفگاهی است که مثل فرودگاه است. محلّ توقّفگاهی که آب و گیاه و... پیدا بشود تا انسان آسوده خاطر بتواند در آن زندگی کند نیست، «قَدْ تَزَيَّنَتْ بِغُرُورِهَا وَ غَرَّتْ بِزِينَتِهَا»؛ به فریب آراسته شده و به سبب همین آراستگی اش فریب داده است، «دَارٌ هَانَتْ عَلَى رَبِّهَا»؛ سرایی است که نزد پرودگارش خوار است، «فَخَلَطَ حَلَالَهَا بِحَرَامِهَا»؛ حلالش به حرامش آمیخته شده است، «وَ خَيْرَهَا بِشَرِّهَا»؛ خوبی و بدی در آن آمیخته است، «وَ حَيَاتَهَا بِمَوْتِهَا»؛ مرگ و حیاتش نیز آمیخته به هم است. بیان کردم که در متن زندگی دنیا و در بافت حیات مادّی این گونه است که مرگ و حیات دست به گریبان هم هستند، «وَ حُلْوَهَا بِمُرِّهَا...» 1️⃣؛ و همچنین شیرینی اش به تلخی اش. 1️⃣نهج البلاغه، خطبۀ 113 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دنیا هر چیزی که به انسان داده پس می گیرد❗️ 📌در روایت دیگری که خطبۀ دویست و سی نهج البلاغه است، امام علی(ع) فرمودند:«...فَاحْذَرُوا الدُّنْيَا فَإِنَّهَا غَدَّارَةٌ غَرَّارَةٌ خَدُوعٌ مُعْطِيَةٌ مَنُوعٌ مُلْبِسَةٌ نَزُوعٌ لَا يَدُومُ رَخَاؤُهَا وَ لَا يَنْقَضِي عَنَاؤُهَا...»؛ از دنیا بپرهیزید که فریبنده است، بازی دهنده است، معطی و بخشنده است. امّا در کنارش، بخشندۀ پس گیرنده است، «مُلْبِسَةٌ نَزُوعٌ»؛ پوشاننده ای است که بعدش کَننده است؛ یعنی لباس را ابتدا تن تو می کند و بعد هم از تنت در می آورد، «لَا يَدُومُ رَخَاؤُهَا»؛ آسایش اش همیشگی نیست، «وَ لَا يَنْقَضِي عَنَاؤُهَا»1️⃣؛ رنج و دردش تمام شدنی نیست. 1️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 230 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «خَيْرُ النَّاسِ مَنْ أَخْرَجَ الْحِرْصَ مِنْ قَلْبِهِ وَ عَصَى هَوَاهُ فِي طَاعَةِ رَبِّهِ» ترجمه: بهترین مردم کسی است که رذیله و صفت زشت حرص را از خود خارج کند و برای این که اطاعت پروردگار خویش را بنماید از خواسته های نفسانی و نامشروع خویش سرپیچی کند. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: بهترین مردم کسی است که رذیله حرص را از درونش خارج کند. حرص عبارت از این است که انسان از امور مادّی، چیزی را که محتاج به او نیست و در معشیت و زندگی او نقش ضروری ندارد، او را برود و تحصیل کند و به تعبیر دیگر، انباشته کند امور مادّی را که مورد احتیاج او نیست؛ این حالت درونی حرص است. ابتدا علی (ع) می فرماید به این که: بهترین مردم، کسی است که یک چنین حالت که در او باشد، این را از درونش خارج کند. «خَيْرُ النَّاسِ مَنْ أَخْرَجَ الْحِرْصَ مِنْ قَلْبِهِ». دوّم: «وَ عَصَى هَوَاهُ فِي طَاعَةِ رَبِّهِ»؛ سرپیچی کند از خواسته های نامشروعش برای این که اطاعت پروردگارش را بکند. «وَ عَصَى هَوَاهُ فِي طَاعَةِ رَبِّهِ»؛ به طور کلّی نیست در اینجا؛ یعنی یک جایی است که انسان اگر بخواهد بر طبق خواسته نفس عمل کند، باید معصیت کند؛ شد؟! در اینجاست که سرپیچی کند از خواسته نفسش. حالا من یک روایتی است از علی (ع) می خوانم. هر انسانی، این را بدانید، در درونش بله، یک درگیری هست بین دو چیز، که تشبیهی در یک روایتی است از امام علی (ع) می فرماید: « طُوبَى لِمَنْ عَصَى فِرْعَوْنَ هَوَاهُ وَ أَطَاعَ مُوسَى تَقْوَاهُ» این تشبیه زیبایی است، امام علی (ع) می فرماید: خوش به حال آن کسی که «طُوبَى لِمَنْ عَصَى فِرْعَوْنَ هَوَاهُ» ؛ انسان در درونش، هر انسانی یک دانه فرعون هست، یک دانه موسی؛ چقدر قشنگ تشبیه می کند. یک دانه فرعون در درونت هست؛ مال تو هم هست، مال من هم هست. فرعون چکار می کرد؟ سرکشی می کرد با خدا بجنگد. فهمیدی چی می خواهم بگویم؟ خوب حرف های مرا گوش کن، کوچکش نگیر حرف را. فرعونی که با خدا می جنگید؛ هم توی تو هست، هم توی من هست، توی هر دوتایمان هست. «طُوبَى لِمَنْ عَصَى فِرْعَوْنَ هَوَاهُ» خوش به حال آن کسی که سرپیچی کند از آن فرعون درونیش که هوای نفس نامشروع اوست. توجّه می کنید؟ چون این تعبیر، در این روایت «عَصَى» داشت، بله. «وَ أَطَاعَ مُوسَى تَقْوَاهُ»؛ اطاعت کند آن موسی را که، آن موسی؛ تقوای درونیش است. هم تویم فرعون است، هم موسی است. می فهمی چه می گویم؟! از آن فرمان های فرعون سرپیچی کن و سر تسلیم بیاور به آن موسای تقواییت. این طور نیست که ما خالی باشیم از مسایل معنوی؛ نه خیر. شخصی که مؤمن است، هست درش؛ امّا این جوری می شود که این فرعون بر این موسی غلبه می کند، « رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ». این «فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ»؛ مال اینجاست، جنگ می شود بین این دو تا، دعوا می شود بین این دو تا، فرعون و موسی؛ فرعونِ موسی را می زند زمین؛ اینجاست که بیچاره می شوی. اینجاست که هوای نفس نامشروعت را مقدّم می داری. فهمیدی؟ در این روایتی که بود، این بود «خَيْرُ النَّاسِ مَنْ أَخْرَجَ الْحِرْصَ مِنْ قَلْبِهِ وَ عَصَى هَوَاهُ»؛ یعنی همان موسی، سرپیچی کند از آن خواسته های نامشروعش «فِي طَاعَةِ» چی؟ هان؟! «رَبِّهِ». قَالَ عَلِیٌّ(ع): خَيْرُ النَّاسِ مَنْ أَخْرَجَ الْحِرْصَ مِنْ قَلْبِهِ وَ عَصَى هَوَاهُ فِي طَاعَةِ رَبِّهِ . غررالحکم و دررالکلم، صفحه 358 قَالَ عَلِیٌّ(ع): طُوبَى لِمَنْ عَصَى فِرْعَوْنَ هَوَاهُ وَ أَطَاعَ مُوسَى تَقْوَاهُ. عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، صفحه 314 فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ . سوره مبارکه قمر آیه 10 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «خَيْرُ النَّاسِ مَنْ أَخْرَجَ الْحِرْصَ مِنْ قَلْبِهِ وَ عَصَى هَوَاهُ فِي طَاعَةِ رَبِّهِ» ترجمه: بهترین مردم کسی است که رذیله و صفت زشت حرص را از خود خارج کند و برای این که اطاعت پروردگار خویش را بنماید از خواسته های نفسانی و نامشروع خویش سرپیچی کند. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عتاب امام علی(ع)به فریب خوردهایی که بد دنیا می گویند❗️ 📌در یکی از جملاتی که از امام علی(ع) بود و در ابتدای بحث خواندم، آمده است: «وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا»؛ امام علی(ع) شنید کسی دارد به دنیا بد می گوید که عجب دنیایی است، دیدی چگونه بیچارۀ مان کرد؟ این دنیاست که انسان را گول می زند، چه کار کنیم که ما را بیچاره کرد. مثلاً آخرت مان را به باد داد. حضرت به او فرمود: «أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا»؛ ای کسی که داری به دنیا بدگویی می کنی؛ ولی خودت به همان فریب ها فریفته شدی! مگر هر کسی آمد و چیزی گفت که بخواهد انسان را گول بزند، من باید قبول بکنم؟! در ادامۀ بحث می رسیم به اینکه جواب دوّم را بگوییم که شیطان هم در کار بود، ولی مسئله این است که این طرف، رحمان هم بود. تو به طرف دیگر غش کردی و حالا بد می گویی؟! «الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا»؛ تو آمدی و به مزخرف ها و چیزهای باطل دنیا گول خوردی، امّا «أَ تَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا»1️⃣؛ تو مغرور به دنیا شدی، بعد به آن بد می گویی. 1️⃣ نهج البلاغه، حکمت 131 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
🌺میلاد امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد🌺 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عتاب امام علی(ع)به فریب خوردهایی که بد دنیا می گویند❗️ 📌«أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ»؛ بگو ببینم که تو با دنیا بد کردی، از دنیا بد بهره داری یا بهره بری کردی یا او با تو بد کرد؟ تو مجرم هستی یا او مجرم است؟ چرا گناهت را –به اصطلاح- گردن دنیا می اندازی؟ «مَتَى اسْتَهْوَتْكَ»؛ کِی دنیا تو را سرگردان کرد؟! «أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ»؛ کِی دل تو را به زور گرفت و برد و مغرورت کرد؟! «أَ بِمَصَارِعِ آبَائِكَ مِنَ الْبِلَى»؛ آیا آن جایگاه پدرانت که بر زمین افتادند و پوسیده شدند تو را مغرور کرد؟ یعنی قبر پدرانت را رفتی دیدی و آن وقت مغرور به دنیا شدی؟! «أَمْ بِمَضَاجِعِ أُمَّهَاتِكَ تَحْتَ الثَّرَى»؛ یا به خوابگاه های مادرانت در زیر خاک تو را مغرور کرد؟! «كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ وَ كَمْ مَرَّضْتَ بِيَدَيْكَ...» 1️⃣؛ بگو ببینم: با این دست هایت چقدر رفتی بیمارانی را پرستاری کردی تا آن ها خوب شدند؟ آیا نرفتی؟ 1️⃣ نهج البلاغه، حکمت 131 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 امام علی(ع) می فرماید: دنیا دار راستی، عافیت، پند. محل نماز، وحی و... است❗️ 📌تا به اینجا می رسد که می فرماید: «إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا»؛ دنیا دارِ راستی است، امّا در مورد کسی که با دنیا راست بگوید، «وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا»؛ و دار عافیت است، امّا برای کسی که بفهمد، «وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا»؛ و دار ثروت است برای کسی که توشه بردارد، «وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا»؛ دار پند است، امّا برای کسی که از دنیا پند بگیرد، «مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ»؛ دنیا محلّ سجده گاه دوستان خداست، «وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ»؛ و محلّ نماز، درود و پرستش فرشتگان الهی است، «وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ»؛ و محلّی است که وحی الهی در آن فرود آمده، «وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ»؛ و محلّ تجارت اولیای خداست، «اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ»؛ در همین جا آن ها کار می کنند و رحمت الهی را به دست می آورند، «وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ»؛ در اینجا سودی که از آن تجارت شان می برند، بهشت است، «فَمَنْ ذَا يَذُمُّهَا...» 1️⃣؛ بد می گویی؟ برو جای دیگر را جست وجو کن و ببین چه خبر است؟ 1️⃣نهج البلاغه، حکمت 131 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 امام علی(ع) می فرماید: دنیا دار راستی، عافیت، پند. محل نماز، وحی و... است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مغرور به ظاهر دنیا که مثل مار نرم و قشنگ و در درونش سمّ کشنده نشوید❗️ 📌امام علی(ع) در روایتی معروف می فرماید: «مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ»؛ مَثَل دنیا مثل مار می ماند که خیلی نرم و زیباست؛ ظاهرش را که نگاه می کنی، دلربا است، ولی سمّ کشنده در درون دارد. شخص نادان است که آهنگ آن می کند؛ شخص نادانی که مغرور شده و فریبش را خورده است و «الْغِرُّ الْجَاهِلُ» است، «وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِل»؛ امّا آن آدمی که قشری نیست، ما مادّی گراها را قشری می دانیم. «وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِل»1️⃣؛ قشریِ جاهل، نادان، مغرور به دنیا، فریب خورده و فریفته شده نسبت به دنیا. امّا امام علی(ع) می فرماید: انسان عاقل از آن پرهیز می کند. دل به دنیا نمی دهد، که تمام مرزهای الهی، شرعی و فطری را برای به دست آوردن دل، دنیا و لذّت بردن از دنیا بشکند. نمی دانید چه می کنند؟ اگر بحث دین را هم مطرح نکنیم، در برخی موارد می بینیم برخلاف حتّی احساس های انسانی عمل کردند. 1️⃣نهج البلاغه، حکمت 119 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 مغرور به ظاهر دنیا که مثل مار نرم و قشنگ و در درونش سمّ کشنده نشوید❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مغرور به این دنیای زیبا نشوید زیرا جای آخرت را نمی گیرد❗️ 📌در جملۀ در نهج البلاغه آمده است: «وَ رُوِيَ أَنَّهُ(ع) قَلَّمَا اعْتَدَلَ بِهِ الْمِنْبَرُ إِلَّا قَالَ أَمَامَ الْخُطْبَةِ»؛ کم مانده بود که امام علی(ع) منبر برود و این جملات را قبل از خطبه نفرماید؛ یعنی اکثراً وقتی امام علی(ع) به منبر می رفت و می خواست صحبت کند، اوّلین جمله اش بعد از حمد و ثنای الهی این بود که می فرمودند: «اَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ»؛ مردم! از خدا پروا داشته باشید! «فَمَا خُلِقَ امْرُؤٌ عَبَثاً فَيَلْهُوَ»؛ هیچ کس بیهوده آفریده نشده تا عمرش را در خوشی و بازی بگذراند، «يَلْهُو ، فَيَلْهُو» ؛ بازیچه است اینکه انسان فقط در دنیا دنبال بَطن و فَرْج باشد. دنبال شکم و شهوت جنسی اش باشد، همین هایی که سمبلش است. «وَ لَا تُرِكَ سُدًى فَيَلْغُوَ»؛ یعنی به خودتان واگذار نشدید تا اینکه جهان را بی فایده -به اصطلاح ما- سپری کنید. پس این هم نیست. «وَ مَا دُنْيَاهُ الَّتِي تَحَسَّنَتْ لَهُ بِخَلَفٍ مِنَ الْآخِرَةِ الَّتِي قَبَّحَهَا سُوءُ النَّظَرِ عِنْدَهُ»1️⃣؛ دنیایی که در چشم انسان زیبا جلوه داده شده، جای آخرت را که با بدنگری زشت جلوه کرده، نمی گیرد. این را بدانید. این دنیای زیبایی را که اینجا می بینید، جای آن بدترکیبی که به ذهنتان راجع به آخرت آمده است نمی گیرد؛ این نقدی را که می بینی، جای آن نسیه را نمی گیرد. 1️⃣ نهج البلاغه، حکمت 130 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 مغرور به این دنیای زیبا نشوید زیرا جای آخرت را نمی گیرد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 بحث امام علی (ع)باملحدی که منکر قیامت است❗️ 📌امام علی(ع) با یکی از ملحدین بحث می کند. او منکر قیامت می شود و امام علی(ع) جوابش را می دهد و می فرماید: «إِنْ كَانَ مَا قُلْتَهُ حَقّاً فَقَدْ تَخَلَّصْتَ وَ تَخَلَّصْنَا»؛ اگر اینکه تو گفتی حقیقتش هم همین باشد و از قیامت خبری نباشد، تویی که فرو رفتۀ در شهواتت –در اینجا- هستی و منی که پرهیز می کنم، هر دو –باز- مساوی هستیم وقتی که می میریم. نه تو، وارد جهنّم می شوی، چون جهنّمی نیست که به آن بروی. من هم که جهنّم نیست، به آن نمی روم. هر دو مساوی می شویم. «إِنْ كَانَ مَا قُلْتَهُ حَقّاً فَقَدْ تَخَلَّصْتَ وَ تَخَلَّصْنَا»، امّا «وَ إِنْ كَانَ مَا قُلْنَا حَقّاً»1️⃣؛ چون دو طرف دارد. تو یک عقیده و ما هم یک عقیدۀ دیگر داریم. اگر اینکه من گفتم حقیقت داشت؛ یعنی حساب، کتاب، ثواب و عقابی مطرح است و این، حق است. اگر این باشد، «فَقَدْ تَخَلَّصْنَا وَ هَلَكْتَ»؛ من نجات پیدا کرده ام و تو هلاکی، بیچاره شدی. فرق من و تو معلوم می شود. 1️⃣ شرح أصول الكافي (صدرا)، ج 1، ص 379 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه ششم 🎞 @mojtabatehrani_ir