﷽
رُوِیَ عَنِ الصادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ:
«مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَةٌ وَ سَاءَتْهُ سَيِّئَةٌ فَهُوَ مُؤْمِنٌ»
ترجمه: کسی که کار و عمل نیک او را خوشحال و مسرور می کند و عمل زشت و بد او را ناراحت می کند چنین شخصی مؤمن است.
رُوِیَ عَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ:
«مَن سَرَّتهُ حَسَنَتُهُ وَ ساءَتْهُ سَیِّئَتُهُ»
ترجمه: کسی که کار نیکش او را خوشحال و عمل زشتش او را ناراحت کند او مؤمن است.
شرح: نظیر این روایت را از امام هشتم (ع)هست، این از امام صادق علیه السلام حالا عرض می کنم. در آن جا این تعبیر را دارد: «مَن سَرَّتهُ حَسَنَتُهُ وَ ساءَتْهُ سَیِّئَتُهُ»؛ آن جا دارد. اما در این روایت از امام صادق علیه السلام دارد:«مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَةٌ وَ سَاءَتْهُ سَيِّئَةٌ فَهُوَ مُؤْمِنٌ»، ترجمه اش این است: کسی که مسرور بشود از عمل نیک. این تعبیر، و از این طرف ناراحت بشود از عمل گناه و زشت، این مؤمن است. یعنی یکی از علامات ایمانی این است.
فرق بین دو تا روایت را حالا عرض می کنم. یک وقت هست انسان موفق می شود به این که خودش، یک عمل نیک انجام بدهد، مسرور می شود. خدا به من این توفیق را داد که توانستم این کار خوب را بکنم؛ حالا هر عمل نیکی باشد. شد؟! عبادت، غیرعبادت، اطاعت امثال این ها که موفق بشود انسان، عمل بکند، واجبات، مستحبّات نگاه کنید همه کلّی و کلّی، خودم موفق بشوم، اگر خوشحال شدم،شد؟ این علامت ایمان است و اگر نعوذبالله، خودم مرتکب گناه و خطا شدم باید ناراحت بشوم. رسیدید؟
آن روایت که از امام هشتم (ع)هست، این است: «مَن سَرَّتهُ حَسَنَتُهُ وَ ساءَتْهُ سَیِّئَتُهُ»؛ است. اما این نه، این آن نیست به طور کلّی چه خودت و چه دیگران، چه خود موفق بشوی به این که عمل نیک انجام بدهی یا عمل نیک، ببینی دیگری دارد انجام می دهد، تو خوشحال بشوی. این روایت از امام صادق(ع) این است، خوب دقّت کنید. مؤمن یک همچین آدمی است، عمل خوب را ببیند، حالا از .کی(؟) هر کی، می فهمید؟ از کی؟ هر کی. رسیدید شما به عرض من؟ ببیند دارد عمل نیک انجام می دهد، اطاعت خدا دارد می کند، این خوشحال می شود، این باید خوشحال بشود، این علامت ایمانش است. عمل گناه ببیند از هر کی، گوش کنید نعوذبالله، خودش که بدتر، شد؟! غیر هم باشد باید ناراحت بشود آدم،بی تفاوت نباید باشد آدم. خوب دقّت کنید.مؤمن حالت بی تفاوتی نسبت به حسنه و سیّئه نباید داشته باشد،چه از خودش، چه از دیگری. این مطلب خیلی بالاست، مؤمن هیچ وقت بی تفاوت نیست. عمل نیک دید باید خوشحال باشد. عمل زشت دید، گناه دید باید ناراحت باشد از هرکی که باشد. مؤمن، فهمیدید چه می خواهم بگویم؟ بی تفاوت نیست اصلاً، بی رگ نیست، مؤمن رگ دارد. من چه تعبیری بکنم؟! فهمیدید؟ بی رگی، بی تفاوتی توی مؤمن نیست اصلاً و ابداً در ربط با اعمال، توجّه کنید چه می خواهم بگویم. اگر عمل اطاعتی دید خوشحال است، گناه از هر کی دید ناراحت باشد، توجّه کنید! به من چه ندارد توش، این را می گویند مؤمن.لذا تعبیر چقدر کوتاه؛ ولی گویا«مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَةٌ وَ سَاءَتْهُ سَيِّئَةٌ فَهُوَ مُؤْمِنٌ»؛ این مؤمن است. توجّه می کنید.
عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَةٌ وَ سَاءَتْهُ سَيِّئَةٌ فَهُوَ مُؤْمِنٌ . بحارالأنوار، جلد 64، صفحه 350
لِقَوْلِ النَّبِيِّ (ص) مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ وَ سَاءَتْهُ سَيِّئَتُهُ فَهُوَ مُؤْمِنٌ. عيون أخبار الرضا (ع)، جلد 1، صفحۀ 137 - وسایل جلد 1 24 صفحه
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
رُوِیَ عَنِ الصادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ:
«مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَةٌ وَ سَاءَتْهُ سَيِّئَةٌ فَهُوَ مُؤْمِنٌ»
ترجمه: کسی که کار و عمل نیک او را خوشحال و مسرور می کند و عمل زشت و بد او را ناراحت می کند چنین شخصی مؤمن است.
رُوِیَ عَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ:
«مَن سَرَّتهُ حَسَنَتُهُ وَ ساءَتْهُ سَیِّئَتُهُ»
ترجمه: کسی که کار نیکش او را خوشحال و عمل زشتش او را ناراحت کند او مؤمن است.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پیشگیری و درمان غرور مبارزه با آروزی خام و درمان آن❗️
📌با شیاطین برخورد می کند و می بیند، به خصوص شیاطین انسی؛ انسان های دیگر؛ که انسان را تحریک می کنند. انسان در دلش با آرزوهای خام مبارزه کند و نگذارد آن ها در درون انسان ریشه پیدا کنند و زنده بمانند. در خطبۀ هشتاد و ششم نهج البلاغه امام علی(ع) همین نظر را فرمودند: «...وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْأَمَلَ يُسْهِي الْعَقْلَ»؛ این را بدانید که همین آرزوهای بی مورد، بیجا و خام، موجب به غلط و اشتباه انداختن عقل می شود؛ یعنی عملکرد منفی روی عقل نظری دارد، «وَ يُنْسِي الذِّكْرَ»؛ یاد حق تعالی را در انسان به فراموشی می اندازد و خدا از یادش می رود، «فَأَكْذِبُوا الْأَمَلَ»؛ پس بیایید و آرزو را دروغ انگارید، تکذیبش کنید، «فَإِنَّهُ غُرُورٌ»؛ پس به درستی که آرزوهای خام غرور است؛ یعنی فریب و منشاء فریب است، «وَ صَاحِبُهُ مَغْرُورٌ»1️⃣؛ و کسی که آرزومند به آرزوی خام شده است، فریب خورده است؛ لذا با اَمل و آرزوها مبارزه کنید. بهترین راه برای مبارزۀ با آرزوی خام، مسئلۀ ذکر موت یا یاد مرگ است. یاد مرگ تمام ریشۀ آرزوها را قطع می کند؛ مثلاً کسی پیش خودش هزاران قصر، حکومت و... را –در درونش- به هم پیوند می دهد، می چیند و جلو می رود. اگر در همان وسط کسی تکانش بدهد که بناست عزرائیل یک ساعت دیگر بیاید، همۀ آن ها از یادش می رود. نه تنها آن ها از یادش می رود؛ بلکه آن هایی هم که واقعیّت دارد از یادش می رود.
1️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 86
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 پیشگیری و درمان غرور مبارزه با آروزی خام و درمان آن❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پیشگیری و درمان غرور با کسب تقوای عملی❗️
📌سوّم، مسئلۀ تقوای عملی برای معالجۀ این بیماری و پیشگیری از آن مطرح است. تقوای عملی به معنای عمل کردن به دستورات شارع مقدّس، عمل به واجبات و ترک محرّمات است. در اینجا هم -به نحو اختصار- برای اینکه همین حالات تقوایی در او برانگیخته شود، باید بیاید به وضع دنیا نگاه کند؛ چون غالباً انسان نسبت به موضوعات دنیوی فریفته و مغرور می شود. ببیند در این بساط دنیایی که هست، چه چیزی برای او می ماند. حساب بکنیم که کدام کار دنیایی برای ما باقی می ماند که وقتی از این دنیا رفتیم، به درد ما بخورد و به عنوان زاد و توشه ای نسبت به سفر ما مطرح باشد. امام علی(ع) در خطبۀ صد و یازده نهج البلاغه راجع به دنیا می فرماید: «غَرَّارَةٌ غُرُورٌ مَا فِيهَا فَانِيَةٌ فَانٍ مَنْ عَلَيْهَا»؛ دنیا این طوری است که مظاهر مادّیّت بسیار فریبنده است؛ یعنی آنچه در آن است فریبنده است، امّا این را هم بدان که «فَانِيَةٌ»؛ از بین رفتنی است، «فَانٍ مَنْ عَلَيْهَا»؛ هر کسی هم که در دنیا هست، او هم از بین می رود، «لَا خَيْرَ فِي شَيْ ءٍ مِنْ أَزْوَادِهَا إِلَّا التَّقْوَى...» 1️⃣؛ این دستورالعمل است؛ یعنی فکر کن، وضع دنیا را ببین که همه از بین می رود. در توشه های دنیایی هیچ کدام درش خیر نیست. در بین توشه های دنیایی فقط تقوا را انسان تحصیل می کند. گفتیم: تقوا، محصول ایمان مستمر و عمل مکرّر است. این موارد از رئوسِ دستورالعمل هایی برای درمان و پیشگیری از ابتلای انسان به غرور است.
1️⃣نهج البلاغه، خطبۀ 111
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 پیشگیری و درمان غرور با کسب تقوای عملی❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
بسمه تعالی
السلام علیك یا ام ابیها
طبق سنوات گذشته مراسم سخنرانی و عزاداری به مناسبت ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه (سلام ا...علیها)
از روز چهارشنبه 8 جمادی الاول مطابق با اول آذر ماه
به مدت 5 شب
برگزار میشود.
اقامه نماز جماعت: مغرب و عشاء ساعت 17:15
شروع سخنرانی: ساعت 18:30
آدرس: خیابان ایران، کوچه شهید ملکی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 اساسی ترین راه پیشگیری و درمان غرور خود را در پناه خدا قرار دادن❗️
📌 چهارم، اساسی ترین آن هاست که اگر نباشد، همۀ روش ها بی فایده است. مسئلۀ اینکه انسان خودش را در پناه خدا قرار بدهد، از همه بالاتر از او بخواهد که نظر لطفش را از انسان برنگرداند. می دانید استعاذه یعنی چه؟ «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»؛ یعنی انسان خودش را -از دست همین شیطان مضلّ- در پناه خدا قرار بدهد و به خدا پناه ببرد.
در دعای چهل و هفتم صحیفۀ سجّادیه که دستورالعمل می باشد. امام زین العابدین(ع) خطاب به خداوند می فرماید: «...وَ لَا تَرْمِ بِي رَمْيَ مَنْ سَقَطَ مِنْ عَيْنِ رِعَايَتِكَ،»؛ خدایا! مرا دور مینداز! دور انداختن کسی که از چشم نگهداری تو دور افتاده است. تعبیر خیلی زیبایی است! با مثالی معنای آن را توضیح بدهم:
فرض کنید پدری بچّۀ کوچکی دارد که راه افتاده و دارد می رود. زیر نظرش می گیرد و تا می آید که بیفتد، او را می گیرد، یا فریاد می کشد: بیا این طرف! در اینجا مراقبت چشمی است و دارد از او نگهداری می کند و رعایتش می کند؛ یعنی من را از جلوی چشم خودت نیندازی! دید رعایت مادر نسبت به بچّه اش این است که او را زیر نظر می گیرد و تا می خواست در چاله بیفتد، سرش داد می کشد. غرور جلسۀ دوازدهم صحیفۀ سجّادیّه، دعای روز عرفه 47
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 اساسی ترین راه پیشگیری و درمان غرور خود را در پناه خدا قرار دادن❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 و از لغزش فریب خوردگان شیطان؛ دستم را بگیر ❗️
📌«وَ مَنِ اشْتَمَلَ عَلَيْهِ الْخِزْيُ مِنْ عِنْدِكَ»؛ و کسی که از جانب تو خواری رسوایی او را فراگرفته است، «بَلْ خُذْ بِيَدِي»؛ بلکه خدایا دستم را بگیر! «بَلْ خُذْ بِيَدِي مِنْ سَقْطَةِ الْمُتَرَدِّينَ»؛ دستم را بگیر از آن افتادن افتادگان که افتادن سختی است. «مُتَرَدِّينَ»؛ آن هایی که باز افتادند. شاید مربوط به افتادگان در عذاب باشد.«وَ وَهْلَةِ الْمُتَعَسِّفِينَ»؛ و ترس گمراهان که از حساب روز قیامت است، «وَ زَلَّةِ الْمَغْرُورِينَ»؛ و از لغزش فریب خوردگان شیطان؛ دستم را بگیر، «وَ وَرْطَةِ الْهَالِكِينَ»1️⃣؛ و تباه شدن تباه شدگان بر اثر گناه. لذا انسان در هر حالی که هست، خدا از یادش نرود، خود را در پناه او قرار بدهد و از او بخواهد که مغرور نشود تا در این لغزش ها نیفتد که سرانجامش آن است که سر از بی دینی درمی آورد؛ لذا مطرح کردم که سرآمد اموری که برای پیشگیری یا درمان مسئلۀ غرور شمارش می شود، این چهار مورد است.
1️⃣ سجّادیّه، دعای روز عرفه 47
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 و از لغزش فریب خوردگان شیطان؛ دستم را بگیر ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه دوازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 نقش غرور در ایجاد وسواس در انسان، آب کشیدن مکرر دست❗️
📌گاهی هم خودِ عبادت را که واقعاً عمل زیبایی است و در نفسِ عمل اطاعت نهفته است، آن را ابزاری برای فریب دادن قرار می¬دهد؛ از قبیل طهارت، نماز، روزه، حج، جهاد، دفاع و در مسائل اطاعتی یی که داریم و آن ها را ابزاری برای فریب دادن قرار می¬دهد. مثلاً در باب طهارت، عدّه¬ای هستند که به وسوسه در باب طهارت مبتلا می شوند. گاهی طهارت –به قول فقها- از خَبَث است و گاهی از حَدَث (چیزی که طهارت رانقض می کند) است. خَبَث؛ یعنی نجس و پاکی که یکی از شرایط صحّت برای عبادت نمازی طهارت از خبث است؛ یعنی باید لباس نمازگزار پاک باشد، بدنش پاک باشد. شیطان چنان انسان را به مسئلۀ طهارت و نجاست مشغول می کند که تمام همّ و غمّ¬ انسان در باب اطاعت معطوف به آن می¬شود، به حدّی که اصلاً یگانه راهِ رهایی خودش از عذاب الهی را در آن می¬بیند. چه بسا هر کسی که در ابتدا بخواهد از طهارت مراقبت بکند، مبتلا به این دام شیطانی می¬شود که از آن به وسوسه¬های شیطانی تعبیر می کنیم.
نقطه ضعف او را به دست آورده و از این راه وارد شده است. ده دفعه دستش را در آب می¬کند و در می¬آورد، ولی باز هم یقین پیدا نمی¬کند که پاک شده است یا نه.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 نقش غرور در ایجاد وسواس در انسان، آب کشیدن مکرر دست❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 وسواس فریب شیطان است. نقل یک حکایت نسبت به نیّت نماز❗️
📌در ارتباط با طهارت حَدَث، مثل وضو گرفتن، غسل کردن و... اگر از مرز شرعی اش که شارع مقدّس گفته است تجاوز بکند، تمام همّ و غمّش می رود به سمت اینکه مثلاً آب را به بشره برساند، یقین کند که رسیده است یا نه و مرتّب تکرار می کند. گاهی به آنجا می رسد که واجب مهم تری از دستش می¬رود، به خاطر اینکه به این کار چسبیده است. تمام همّ و غمّ او مسئلۀ وضو و غسل است و شیطان او را فریب داده است. نسبت به هیچ یک از واجبات چنین اهتمامی ندارد.گاهی شیطان از راه نماز وارد می شود. وقتی انسان می خواهد در نماز نیّت کند، نیّت او نمی آید. غافل است از اینکه مغرور شیطان شده است و شیطان او را فریب داده است. شخصی خدمت یکی از بزرگان مراجع رفت و گفت: من مقلّد شما هستم. نماز که می خواهم بخوانم، نیّتم نمی آید، چه کار کنم؟ ایشان فرمود: شما مقلّد من هستی؟ گفت: بله. فرمود: فتوای من نسبت به شما این است که نماز را باید بی نیّت بخوانی. او رفت و دوباره آمد و گفت: نمی¬توانم. هر کاری می کنم، نمی شود. بالاخره وقتی می ایستم، معلوم می شود که می خواهم نماز بخوانم؛ به تعبیر من، مردِ ناحسابی نیّتم نمی آید، یعنی چه؟
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 وسواس فریب شیطان است. نقل یک حکایت نسبت به نیّت نماز❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«تَفَرَّغُوا مِنْ هُمُومِ الدُّنْيَا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّهُ مَنْ أَقْبَلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى بِقَلْبِهِ جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ وَكَانَ اللَّهُ اِلَیهِ بِکُلِّ خَیرٍ أَسْرَعَ»
ترجمه: دل های خود را هر مقدار و تا آنجا که می توانی از هموم و غم ها و دغدغه های دنیایی خالی کنید.خداوند متعال هم قلب های بندگان خود را تسلیم و مطیع او می گرداند و مردم نسبت به او با محبت و مهربان می گرداندو هم چنین، خداوند متعال خیر و خوبی و نعمت را به چنین انسان پرهیزگاری سریع تر می رساند.
شرح: روایت از پیغمبراکرم(ص)، منقول است که حضرت فرمودند: خودتان را تخلیه کنید از اندوه های دنیایی به هر مقدار که توان دارید. این را بهتان عرض کنم: تمام همّ و غمّی که برای دل های ماست، منشأش تعلّقات قلبیه ماست. حالا من یک مثال بزنم: فرض کنید، پشت آن طرف تر، یک کسی است که اصلاً نمی شناسید، هیچ غصّه اش را نمی دانید، مثلاً فرض کن! این، چه می دانم، آن طرف دنیا، اصلاً هیچم نمی شناسی، از پا افتاده و مرده؛ می گویی مرده که مرده. ماها، چرا؟ چیه، چون تعلّق قلبی به اش نداری. درست است یا نه؟ امّا یک نزدیک من اگر چی بشود؟ یک بیماری پیدا بکند، من چی می شوم، اندوهگین می شوم. درست است؟ پس منشأ تمام هموم دنیایی چیه؟ تعلّقات دنیایی است. می فرماید: «تَفَرَّغُوا مِنْ هُمُومِ الدُّنْيَا مَا اسْتَطَعْتُمْ»؛ به هر مقدار که می توانید، تخیله کنید این دل هایتان را، این غم و غصّه های دنیا را. بعد: «فَإِنَّهُ مَنْ أَقْبَلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى بِقَلْبِهِ»؛ کسی اگر با دل متوجّه خدا بشود، رو به سوی خدا بیاورد، اقبال؛ رو آوردن دل به سوی خدا، «جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ»؛ اگر دل را متوجّه دنیا نکردی، متوجّه خدا کردی، دو تا اثرش را حضرت اینجا می گوید:
یک: و او این است که خداوند، مردم را چون مقلب القلوب خداست. توجّه کنید! مقلب القلوب خداست. خداوند، این طور قرار می دهد که دل های بندگان نسبت به او محبّت پیدا کند و مهربان شود، «جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ» منقاد؛ یعنی به این که تسلیم او بشوی. شد؟ منقاد که می گویم؟ تسلیم او بشویم. منشأش هم چیه؟ این است به این که به او محبّت پیدا می کنند و مهربان می شوند، «بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ»
اثر دوّم: «وَ كَانَ اللَّهُ إِلَيْهِ بِكُلِّ خَيْرٍ أَسْرَعَ» حالا مردم، من را خیلی دوست داشتند، یک وقت نکند، دل من هم برود به سمت آن ها که من را دوست دارند، نه! دلت همان به سمت خدا باشد. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ حالا هر کی دوست می دارد، بهش لطف می کنید، محبّت می کنید، سرجای خودش؛ امّا چشمم به سوی این چی؟ محبّت مردم نباشد که این ها کارم را راه می اندازند، اصلاً و ابداً. خدا زودتر از همه گره از کارت باز می کند.«وَ كَانَ اللَّهُ إِلَيْهِ بِكُلِّ خَيْرٍ أَسْرَعَ»هر خیری، سریع تر، توجّه کنید. سریع تر از هر کس، شد؟ نتیجه و او این که دو تا مطلب:
یک: تا می توانی دلبستگی ات را به دنیا کم کن، در نتیجه غم و غصّه هایت کم می شود.
دو: دلت را متوجّه خدا کن. فهمیدی چه می گویم؟ هم مردم به تو مهربان می شوند؛ اما این را بهت بگویم، اصلاً چشمی به این نداشته باش. گره ها را او از کار تو چی؟ باز می کند و هر خیری را به تو می رساند.
بحارالأنوار، جلد74، صفحه166
وَ قَالَ (ص) تَفَرَّغُوا مِنْ هُمُومِ الدُّنْيَا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّهُ مَنْ أَقْبَلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى بِقَلْبِهِ جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ وَ كَانَ اللَّهُ إِلَيْهِ بِكُلِّ خَيْرٍ أَسْرَعَ.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«تَفَرَّغُوا مِنْ هُمُومِ الدُّنْيَا مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّهُ مَنْ أَقْبَلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى بِقَلْبِهِ جَعَلَ اللَّهُ قُلُوبَ الْعِبَادِ مُنْقَادَةً إِلَيْهِ بِالْوُدِّ وَ الرَّحْمَةِ وَكَانَ اللَّهُ اِلَیهِ بِکُلِّ خَیرٍ أَسْرَعَ»
ترجمه: دل های خود را هر مقدار و تا آنجا که می توانی از هموم و غم ها و دغدغه های دنیایی خالی کنید.خداوند متعال هم قلب های بندگان خود را تسلیم و مطیع او می گرداند و مردم نسبت به او با محبت و مهربان می گرداندو هم چنین، خداوند متعال خیر و خوبی و نعمت را به چنین انسان پرهیزگاری سریع تر می رساند.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 وسواس، فریب شیطان است. نقل یک حکایت نسبت به غسل در خزینه❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 وسواس، فریب شیطان است. نقل یک حکایت نسبت به غسل در خزینه❗️
📌راجع به غسل -باز هم ظاهراً- از همین مرجع بزرگوار نقل شده است. می دانید که حمّام ها در گذشته به صورت خزینه بود. آن مرجع می بیند شخصی آمده و می خواهد در خزینه غسل بکند، ولی بالا و پایین می پَرد. ایشان ناراحت می شود و می پرسد: چرا این گونه رفتار می کنی؟ می گوید: می خواهم غسل بکنم. می گوید: غسل کن. این همه تکان خوردن ندارد. در جواب می گوید: گفته اند که باید این گونه غسل کنم. از او می پرسد: مقلّد کی هستی؟ اسم خودِ این آقا را می برد و نمی دانسته که ایشان خودِ آن مرجع تقلیدش است. در جواب می گوید: فلانی غلط کرده اگر گفته است که این طوری غسل بکن. این واقعه را بعضی از دوستان نقل کردند. تا این را می گوید، او ناراحت می شود که به مرجع تقلیدش اهانت کرده است و می آید دعوا کند. افرادی که در حمّام بودند، می آیند او را متوجّه می کنند که مرجع تقلید خودش است و از این آقا تقلید می کند. در نهایت، معذرت خواهی می کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 در رابطۀ با علاج وسواس، مقایسه کند چه مقدار گناه برای کار وسواسی اش انجام می دهد و... ❗️
📌برای علاج افرادی که مبتلا به مسئلۀ وسوسه هستند. در مورد کسی که به مسئلۀ وسوسه در طهارت و نجاست مبتلاست: اوّل توجّه کند با عملی که به عنوان اطاعت انجام می دهد، در کنارش چند معصیت را مرتکب می شود: گاهی به اسراف در مال کشیده می شود. گاهی تضییع عمر و گاهی اضرارِ به نفس و به بیماری هم کشیده می شود. خطاب به خودم بگویم: «أیَّهَا الْمَغْرُورُ، اَیُّهَا الَجَاهِل، ایُّهَا الخَبیث»؛ مبتلا به خبیث هستم. آخر این چه کاری است؟! یک عبادت و اطاعت می خواهی انجام بدهی، در کنارش چند تخلّف می کنی. انسان توجّه کند که در باب اطاعات، آیا در مورد همۀ فرمان های الهی این چنین وسوسه دارد و احتیاط می کند؟ دین، فقط نجس و پاکی است؟ دین فقط مسئلۀ طهارت و نجاست و یا وضو و غسل است؟ یا جاهای دیگری هم باید مراقب باشد. آیا پیکرۀ نماز را این دو شرط تشکیل می دهد یا شرایط دیگری هم دارد؟ آیا از نظر اموال مردم همین مراقبت را داری، پرهیز می کنی و همین گونه مراقب نجس و پاکی هستی و از نجاست پرهیز می کنی، این احتیاط را در آنجا هم می کنی یا نه؟ آیا نسبت به تمام تکالیف به همین شکل عمل می کنی؟ یا چون مجّانی است این گونه عمل می کنی. مثلاً نسبت به زبانت هم همین طوری مراقبت می کنی؟ با خودت می گویی: نکند این حرفی که دارم می زنم، حرام باشد، غیبت باشد، تهمت باشد، آیا این احتیاط را می کنی؟ آیا دین فقط آن است؟
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir