eitaa logo
روح الله کلباسی
108 دنبال‌کننده
4 عکس
3 ویدیو
1 فایل
کارشناس مسائل مذهبی پاسخگویی به شبهات اعتقادی پاسخگویی به سوالات اعتقادی و امامتی پاسخگویی به مسائل تربیتی و مشاوره لینک زیر برای ارسال نظرات و سوالات دوستان است @yaalimadad1359
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عایشه نامه‌ای به زید بن صوحان یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام نوشت و طلب یاری از او کرد عایشه چنین نوشت این نامه است از عایشه دختر ابوبکر و همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله به فرزند پاک و صالح خود زید بن صوحان فرزند عزیزم ! از تو انتظار هر نوع یاری و همکاری را دارم و با رسیدن این نامه به عزم نصرت و یاری به سوی ما بشتاب، اگر این تقاضا را از من نمی‌پذیری لااقل از علی علیه السلام کناره‌گیری کن و از یاری وی بپرهیز زید بن صوحان جواب داد : نامه‌ای است از زید بن صوحان به سوی عایشه دختر ابوبکر همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله آری من فرزند با وفا و مطیع تو هستم در صورتی که از این اقدام خطرناک صرف نظر کنی و از همان راهی که آمده‌ای به خانه‌ات برگردی و اگر پیشنهاد مرا نپذیری از گفته‌ام پند نگیری نه تنها فرزند تو نخواهم بود بلکه اولین کسی می‌باشم که با تو دشمنی کند و به سختی بجنگد . 📚الکامل فی التاریخ، ابن اثیر، ج۳ص۲۱۶ @monazere1359
🛑فی امالی الصدوق ... عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ اَلْغِفَارِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : یا حُذَيْفَةُ إِنَّ حُجَّةَ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ بَعْدِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ اَلْكُفْرُ بِهِ كُفْرٌ بِاللَّهِ وَ اَلشِّرْكُ بِهِ شِرْكٌ بِاللَّهِ وَ اَلشَّكُّ فِيهِ شَكٌّ فِي اَللَّهِ وَ اَلْإِلْحَادُ فِيهِ إِلْحَادٌ فِي اَللَّهِ وَ اَلْإِنْكَارُ لَهُ إِنْكَارٌ لِلَّهِ وَ اَلْإِيمَانُ بِهِ إِيمَانٌ بِاللَّهِ... 🔰در امالی صدوق نقل از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است که فرمودند: ای حذیفه حجت خدا پس از من علی ابن ابیطالب است کفر به او کفر به خداست شرک به او شرک به خداست شک در او شک در خداست الحاد در او الحاد در خداست انکار او انکار خداست ایمان به او ایمان به خداست... 📚امالی صدوق، ج۱ ص۱۹۷ @monazere1359
سدير صيرفى گويد با مفضل بن عمرو ابو بصير و ابان بن تغلب شرفياب حضور مولاى خود امام صادق شديم ديديم روى خاك نشسته و جبه خيبرى طوقدار بى‏گريبان آستين كوتاهى پوشيده و چون فرزند مرده جگر سوخته مي گريد، اندوه تا گونه‏هايش رسيده و رخساره‏اش دگرگون شده و چشمانش پر از اشك است ميگويد: سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي سَيِّدِي غَيْبَتُكَ أَوْصَلَتْ مُصَابِي بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ وَ فَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ يُفْنِي الْجَمْعَ وَ الْعَدَدَ فَمَا أُحِسُّ بِدَمْعَةٍ تَرْقَى مِنْ عَيْنِي وَ أَنِينٍ يَفْتُرُ مِنْ صَدْرِي عَنْ دَوَارِجِ الرَّزَايَا وَ سَوَالِفِ الْبَلَايَا إِلَّا مُثِّلَ بِعَيْنِي عَنْ غَوَابِرِ أَعْظَمِهَا وَ أَفْضَعِهَا وَ بَوَاقِي أَشَدِّهَا وَ أَنْكَرِهَا وَ نَوَائِبَ مَخْلُوطَةٍ بِغَضَبِكَ وَ نَوَازِلَ مَعْجُونَةٍ بِسَخَطِك‏ ... اى آقايم غيبت تو خواب از چشمم ربوده و آرامگاهم را تنگ كرده و آسايش دل را برده، اى آقايم غيبتت سوگواريم را به فجائع ابدى پيوسته و يكى را پس از ديگرى ناپديد كرده و جمع و شماره دوستان را نابود نموده، من ديگر اشكى كه از چشمم روان است و ناله‏اى كه از گرفتاريهاى اندوهم و بليات گذشته از سينه‏ ام سر می كشد احساس نمي كنم جز همانى كه در برابر ديده‏ام مجسم است و از همه گرفتاريها بزرگتر و جانگدازتر و سخت‏تر و ناآشناتر است و حوادثش با خشم تو در آميخته و وارداتش با سخط تو عجين است. 📖كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2 ص353 @monazere1359
حضرت على بن محمد الهادى توسط‍‌ آباء امجاد خود از سيد انبيا محمد(صلّى الله عليه و آله)روايت كرده است كه آن جناب فرمود نظر نكنيد به بسيار نماز خواندن مردم و بسيار روزه گرفتن و زياد حج كردن آنها و زمزمه آنها در شب بلكه نظر كنيد به راست گفتن سخنشان و ادا كردن امانت. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۵۱ @monazere1359
زندگی‌نامه آیت الله العظمی علامه حاج شیخ محمد ابراهیم کلباسی آیت‌الله‌العظمی علامه حاج محمدابراهیم کلباسی اشتری فرزند حاج شیخ محمدحسن کرباسی خراسانی اصفهانی، از مشاهیر فقها و مراجع تقلید طراز اول شیعه است. وی در نوزدهم ربیع‌الثانی سال 1180 ق، در اصفهان دیده به جهان گشود. دوران رشد خویش را تحت تربیت پدری فقیه، پارسا و مادری نیکو سرشت سپری کرد. در سن ده سالگی نخستین استاد خود، یعنی پدر مهربانش را در سال 1190 ق از دست داد و از آن پس تحت تربیت حکیم آقا محمد بیدآبادی قرار گرفت. وی هم‌چنین به درس میرزا محمدعلی بن میرزا مظفّر، شیخ محمد خاتون‌آبادی، ملّا محراب گیلانی و ملّا علی نوری حاضر شد. آقا محمد بیدآبادی، قیّم و مربی او، وی را به جهت میراث پدری در سن 16 سالگی، مستطیع دانست و به حج فرستاد. ایشان پس‌از این سفر بین فقها و علمای شیعه، به حاجی‌کلباسی مشهور گردید. آیت‌الله حاج محمدابراهیم، پس از سفر حج به عتبات عالیات سفر کرد و در کربلا از محضر وحید بهبهانی و سید علی طباطبایی (صاحب ریاض) و سپس در نجف از محضر علامه بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء و در کاظمین از محقق اعرجی کاظمینی بهره برد و به ایران بازگشت. او مدتی در کاشان از ملامهدی نراقی و در قم از میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) استفاده کرد؛ و پس از سال‌ها کسب علوم و فضائل، رحل اقامت در اصفهان افکند و مشغول تدریس، تألیف و افتاء گردید. ایشان همچنین رفیق و یار شفیق خود، علامه سید محمدباقر شفتی گیلانی را به اصفهان آورد. بعد از فتنۀ محمود افغان‌-که منجر به شهادت بسیاری از علما و دین‌مداران مکتب اهل‌بیت و سوختن کتابخانه‌ها و تخریب بخشی از مدارس علمیه شده بود- بازسازی حوزۀ علمیۀ کهن اصفهان و بازگشت به دوران اعتلای صفویه، مرارت‌ها و زحمات زیادی می‌طلبید که با حضور حاجی کلباسی و سید شفتی در کنار دیگر علمای اصفهان، این امر محقق گردید و عده‌ای کثیر از اقصی نقاط ازجمله بسیاری از علمای حوزۀ هزارسالۀ نجف اشرف، در درس علامه کلباسی در اصفهان حاضر شدند و او را امام المجدد نامیدند. علامه میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) استادِ حاجی کلباسی، پس از اصرارهای فراوان، به ایشان حکم کرد تا رسالۀ عملیه بنویسد و مرجعیت شیعه را عهده‌دار شود. بالاخره با انتشار رسالۀ “نخبه” و تقلید شیعیان جهان از او، مرجعیت مطلق و زعامت شیعه بر عهده او نهاده شد. شهرت علمی علامه کلباسی سبب شد غیر از فرزندانش، عالمان فرهیخته بسیاری از دور و نزدیک چون شیخ اعظم انصاری، میرزای شیرازی بزرگ، حاج ملاهادی سبزواری، حاج محمدجعفر آباده‌ای، سید ابراهیم شریعتمدار سبزواری، سید ابوالحسن قزوینی، مولی ابوالحسن مازندرانی، سید شرف الدین علی حسینی مرعشی ، شیخ محسن رشتی اصفهانی، سید محمد جزایری شوشتری و بزرگانی دیگر به اصفهان مهاجرت کردند و از درس ایشان بهره بردند . @monazere1359
ابن عقدة، عن الحسين بن محفوظ، عن أحمد بن إسحاق، حدّثنا الغطريف، عن عبد السلام بصنعاء اليمن، عن عبد الرزاق، عن معمر، عن الزهري، عن أبي بكر عبد اللّه بن عبد الرحمن، قال: سمعت عثمان بن عفّان، قال: سمعت عمر بن الخطّاب‏ سمعت أبا بكر بن أبي قحافة، سمعت رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله يقول: «إنّ اللّه خلق من نور وجه عليّ بن أبي طالب ملائكة يسبّحون و يقدّسون و يكتبون ثواب ذلك لمحبّيه و محبّي ولده‏. ابو بکر گفت: از رسول خـدا شـنیدم که فرمود: خداونـد متعال از نور صورت علی ملائکه اي را خلق کرد که تقـدیس و تسبیح او را به جاي می آورند و پاداش آن را براي دوسـتداران او و خاندانش می نویسـند. 📚فضائل أمير المؤمنين عليه السلام، ص: 32 این روایت از آن جهت که سندش مورد تایید اهل سنت است و اقرار خلفای آنها درباره یکی از فضیلت های مهم امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. @monazere1359
حضرت آیت الله العظمی لسان الله الناطق ثامن‌الحجج حضرت امام علی ابن موسی الرضا جانم صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: ☀️ تبلیغ غدیر واجب است، کسی که عید غدیر را گرامی بدارد، خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را می بخشد و اگر از دنیا برود، در زمره شهداء است. 📚 إقبال الأعمال ، جلد۱ ، صفحه: ۴۶۴ @monazere1359
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‏ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع يَقُولُ : إِنَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِي زِيَارَتِهِمْ وَ تَصْدِيقاً بِمَا رَغِبُوا فِيهِ كَانَتْ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. امام رضا علیه السلام فرمود: هر امامی را با دوستان و پیروانش پیمانی است همانا، از کمال وفای به عهد و نیک به جای آوردن آن زیارت قبور ایشان است. پس آنان که با علاقه و شوق قبور امامان را زیارت نمایند و به آنچه مورد شوق و رغبت آنان بوده ، باور داشته باشند پیشوایانشان در روز قیامت شفعای آنان خواهند بود. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 261 @monazere1359
قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام صَدِيقُ عَدُوِّ عَلِيٍّ علیه السلام عَدُوُّ عَلِيٍّ علیه السلام امام صادق علیه السلام فرمود: دوست دشمن علی بن ابی طالب علیه السلام، دشمن علی علیه السلام است. 📚الإختصاص، ص 252 @monazere1359
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزى مأمون به حضرت رضا عليه‏ السلام گفت: بزرگ ترين فضيلت امیرالمؤمنین علیه السلام كه قرآن بر آن دلالت دارد، چيست؟ حضرت رضا عليه ‏السلام به او فرمود: «فضیلتی که در مباهله است.زیرا خداوند عزّوجلّ می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ». پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله، حسن و حسين عليهما‏السلام را فرا خواند. پس اين دو، پسران او حساب شدند، و فاطمه عليهاالسلام را نيز فرا خواند. که آن حضرت مصداق زنان مذکورِ او در آیه حساب شد. سپس امیرالمؤمنین عليه ‏السلام را فرا خواند. پس به حكم خدا، امیرالمؤمنین عليه ‏السلام، نفسِ پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله است. از طرفى مى ‏دانيم كه هيچ يك از مخلوقات خداوند سبحان، بزرگوارتر و برتر از پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نيست. پس لازم است كه به حكم خدا هيچ كس برتر از نفس پيامبر خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نباشد». 📚بحار الانوار ج 35 ص 257 @monazere1359