✨✨اسعدالله ایامکم سعیدا✨✨
🌹🌹
آمد بگذرد، دید یک غلام سیاهی یک گردهی نان دارد، یک سگی هم مقابلش؛
یک لقمه از این نان را خودش میخورد و یک لقمه را به سگ میدهد.
حضرت ایستاد تا گردهی نان تمام شد، غلام را خواست؛ فرمود: این رفتاری که کردی که یک لقمه خودت خوردی و یک لقمه به این سگ دادی، این رفتار از کجا بود؟ چجور بین خودت و این سگ این گردهی نان را قسمت کردی؟
گفت: یابن رسول الله! وقتی نگاه به چشمانش میکردم، حیا مرا گرفت؛ شرم کردم از این حیوان که نگاهش به این گردهی نان دوخته بود و من خودم بخورم و او را نادیده بگیرم؛ لذا باعث شد یک لقمه خودم بخورم یک لقمه به این سگ بدهم.
حضرت پرسید: تو که هستی؟
گفت: من غلامی هستم.
️پرسید: غلام چه کسی هستی؟
گفت: غلام ابان بن عثمان.
فرمود: تو را به خدا قسم میدهم از همینجا نرو تا من برگردم؛ غلام نشست،
حضرت رفت و بعد از اندکی برگشت.
فرمود: من تو را از مولایت خریدم، در راه خدا آزادت کردم، این باغ را هم از مولایت خریدم به تو بخشیدم.
🔸 ️حالا کرَم را ببین، عنایت را ببین، از همه کار دست میکشد تا برود مولای این غلام را پیدا کند، غلام را بخرد، آزاد کند، آن باغ و مزرعه را هم بخرد، همانجا به این غلام ببخشد!
🔸 ️اگر کسی برای چنین کسی قدمی بردارد، با او چه معاملهای خواهد کرد؟
️ما نمیدانیم خدمت به #امام_مجتبی علیهالسلام چقدر عظمت دارد.
✔️مرمرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی مدظله العالی
📆 ۲۶/ شهريور/ ۱۳۸۷
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_9
#جمع_بندی_اولیه
✔ در مواجهه دین با علوم طبیعی، چهار احتمال بررسی شد و روشن شد که، در میان این چهار احتمال، فقط احتمال سوم و چهارم می توانند حامل معنای #جهت_دهی_به_علم باشند که در کلام #آیت_الله_خامنه_ای گذشت.
✔ خلاصه این شد که؛ دین با #مسئله_سازی به نحو #حد_اکثری می تواند در تعیین جهت علوم تجربی مؤثر واقع شود. یعنی فرآیند تحقیقات تجربی هدف گذاری دارد، که دین با طرح مسأله های خود که همان #مطلوبات_شارع هستند می تواند آن فرآیند را تحت تأثیر خود قرار دهد. یعنی عالم دینی با مطالعه متون دینی به اولویت هایی که شارع مد نظر دارد دست می یابد، چنانچه راه حل تحقق آن اولویت ها در تحقیقات تجربی باشد، آنها را در قالب #نظام_مسائل به دانشمند تجربی عرضه می کند. حال این عرضه می تواند به نحو حداقلی باشد که همان احتمال سوم است و می تواند به نحو حداکثری باشد که همان احتمال چهارم است.
✔مثلاً عالم دینی به دانشمند سلولهای بنیادی این سؤال را عرضه نماید که؛ چگونه می توان از این دانش برای رفع معضل ناباروری بهره گرفت؟ این مقدار همان احتمال سوم است اما اگر بگوید:
به گونه ای که اختلاط محارم پیش نیاید، حرمات الهی رعایت شود، تغییر در خلقت الهی صورت نگیرد و همه قیود و شرایط مورد نظر شرع را بگوید و مسیر تحقیقات او را متأثر از #شرح_مسئله خود سازد، احتمال چهارم خواهد بود که در این صورت است که، می توان گفت او، به علم تجربی جهت دهی می کند. در احتمال چهارم است که، روش تجربی مُضَیَّق و مُقَیَّد می شود و نمی تواند به هر گونه ای عمل نماید. ➖ «یعنی آن تعیین جهت از طریق مسئله سازی برای علوم تجربی بر روی اجزاء و عناصر روش تجربی هم تأثیر می گذارد».➖ یعنی دانشمند تجربی نمی تواند از هر آزمایشی برای دستیابی به پاسخ بهره بگیرد و باید حدود و قیود را مراعات نماید.
✔ به نظر بنده، احتمال چهارم آن احتمالی است که مد نظر مقام معظم رهبری است و در کلام ایشان به این صورت آمده است؛
«در زمینه مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل علوم طبیعی و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکری دینی ندارد، جهت گیری اینها را هم حوزه بایستی معین کند، یعنی جهت گیری حرکت علمی را حوزه ها باید معین کنند.»
⁉ و اما دیدگاه #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم درباره نسبت میان دین و علوم طبیعی چیست؟
این مطلب ادامه دارد......
@monir_ol_din
#پاسخ
▫️یکی از عزیزان مرتبط با کانال، نکته ای نقد گونه برایم فرستاده اند:
"حسین"
سلام علیکم.
بابت زحماتی که در کانال میکشید تشکر میکنم.
اما ای کاش تحلیل خودتان از دیدگاه رهبری را با بیان روشنتری میفرمودید.
تشکر.
➕باتوجه به نکته ایشان در بیان کوتاه و روشن دیگری چنین عرض میکنم؛
✔️ به نظر بنده مقصود #آیت_الله_خامنه_ای از #جهت_دهی_به_علوم این است که، دین و حوزه های علمیه نظام مسائلی را که مستند به متون دینی است در قالب #مسئله_سازی_حد_اکثری فراروی علوم تجربی قرار دهند و مسیر تحقیقات تجربی را به سمت حل آن مسائل که اولویتها و مطلوبیتهای شارع اقدس است، هدایت نمایند. نه آنکه به دانشمندان تجربی مواضع مصرف و کاربرد علم را بگویند، چرا که چنین کارکردی برای دین، نیاز به ورود حوزه های علمیه نیست بلکه دانشمند متعهد خود میتواند و میداند چه کند اما او نمیتواند مساله های شارع را به نحو حداکثری از دین استخراج نماید.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_10
#ایده_فرهنگستان
⭕ بیان ایده فرهنگستان در نسبت میان #وحی_عقل_تجربه امری مفصل است و نیاز به پرونده علمی دیگری دارد که در آن به تفصیل به نسبت میان این سه عنصر غیرقابل انکار حیات بشری پرداخته شود. فلذا در این بخش انتهایی به مقدار ضرورت اشاره به نکته ای می شود که، دریافت آن مخاطب را به غایت القصوای آنچه که فرهنگستان و استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) در نظر داشته اند رهنمون می سازد. ان شاءالله تعالی.
1⃣ نکته اول؛ نمی توان انکار نمود که، حقیقت دین یا وحی امری غیر از حقیقت علم تجربی است(تغایر فی الجمله) و نمی توان انکار نمود که، تغایر میان این دو حقیقت به حد انفصال مطلق و تباین مطلق نمی رسد و نسبتُ مّایی میان این دو حقیقت برقرار است(ربط فی الجمله). و نمی توان انکار نمود که، این دو حقیقت هرچند در دو جهت مختلف باشند ذیل یک هماهنگی عمومی قرار دارند.(هماهنگی فی الجمله).
2⃣نکته دوم؛ هماهنگی فی الجمله به معنای وجود انسجام در نظام خلقت و حاکمیت یک اراده واحد بر تمام اراده هاست. بدین معنا نیست که هرآنچه که در این نظام اراده ها واقع می شود، صحیح است.(برخلاف نظریه آیت الله جوادی آملی) پس آن هماهنگی فی الجمله باید به تفصیل برسد. یعنی از اجمال بیرون بیاید و تفصیل یابد. و سؤال این است که، هماهنگی تفصیلی میان دو حقیقت وحی و علم تجربی در چه صورتی محقق می شود؟ و به عبارتی، سؤال از #چگونگی_ایجاد_هماهنگی میان دو حقیقت وحی و علم است.
3⃣نکته سوم؛ به نظر استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) آنچه که می تواند میان این دو حقیقت هماهنگی تفصیلی ایجاد نماید، #منطق_نظام_ولایت است. این منطق و روش است که، مُوجِد #هماهنگی_تفصیلی میان دو شیء یا دو موضوع می شود. و خصوصیت این هماهنگی تفصیلی نیز #هم_جهتی میان وحی و تجربه است. یعنی آن دو حقیقت در ناحیه جهت به هماهنگی می رسند و هم راستا می شوند.
↩ و سخن نهایی اینکه؛ پردازش چنین منطقی و تولید و دستیابی به آن، نیازمند یک فلسفه ای است که خاصیت و ویژگی اصلی آن، سامان دادن چگونگی ها باشد. سؤال از #چگونگی_هماهنگی_تفصیلی میان وحی و تجربه بود. منطق و روش آن چگونگی را محقق می سازد اما تولید آن منطق نیازمند یک پایگاه فلسفی است که همان #فلسفه_چگونگی_اسلامی است.
⁉آیا #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم به آن مبنای فلسفی و منطق چگونگی دست یافته است؟ پاسخ مثبت است.
@monir_ol_din
#اطلاعیه
🔸 عرض سلام و ادب محضر مخاطبین عزیز و فرهیخته؛
🔺منابعی که در کانال #فلسفه_چگونگی_اسلامی بارگذاری شده است، در این👇👇👇 کانال در اختیار مشتاقان فرهیخته گذاشته میشود.
#صوت_تدریس_فلسفه_چگونگی_اسلامی
#صوت_متفرقه
#متون_فلسفی
#گزین_گویه_فلسفی
#پرونده_علمی
#مقالات_علمی
#گزیده_کلمات_استاد
🔺 انتقال مطالب کانال به همراه لینک آنها به جهت عدم مزاحمت برای دوستان عزیز در کانال #فلسفه_چگونگی_اسلامی است.
کانال #منابع_فلسفه_چگونگی_اسلامی دائما در حال ویرایش و بارگذاری های جدید خواهد بود.
👇👇👇👇
@manabee
⚫️ السَّلامُ عَلَیکَ یا اَمیرَالمُؤمِنینَ⚫️
▪️ تَهَدَّمَت وَاللهِ اَرکانُ الهُدی، قَد قُتِلَ المُرتَضی▪️
اَللّهمَّ العَن قَتَلَةَ اَميرِالمُؤمِنينَ(سلام الله علیه)
@monir_ol_din
هدایت شده از الهادی
#رمضان #شب_قدر
💠 شکوفایی استعداد با درک لیلةالقدر
🔻در ماهِ ضيافتِ الهي، تکليفي که از توانِ ما خارج باشد، برعهده ما ننهادهاند؛ فقط بايد آمادگيِ اجراي آنها را در خود ايجاد کنيم. کلماتِ الهي و دستوراتِ اهلبيت همه اِعجاز است.
🔸 تکليفِ ما اين است که کينه را از دل بيرون کنيم و تاريکيِ گناه را از خويش بشوييم. از ما چيزي نميخواهند جز رشد، کمال، انسانيت، رأفت، و مهرباني با همنوعان و با همه مخلوقاتِ پروردگار. چيزي از ما نميخواهند، جز اينکه خود را دريابيم.
🔹 منظورِ آنها اين است: اي انسان، تو بزرگي! پس خود را ارزان مفروش. اکنون به ضيافتِ الهي وارد ميشوي و در اين ضيافت، جواهراتِ عظيمِ خلقت را قسمت ميکنند. در اين ماه، شبي است بهنامِ ليلةالقدر درکِ اين شبْ آمادگي و اصلاحِ نفس ميخواهد. درکِ فضيلتِ اين شب موهبتِ کمي نيست، بلکه با تمام آنچه براي آن آفريده شدهاي برابر است. استعدادِ تو با درکِ اين شب شکوفا ميشود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺شناسه رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکههای اجتماعی:
🔘 @nasery_ir
منابعی که در کانال #فلسفه_چگونگی_اسلامی بارگذاری شده است، در این کانال👇👇 در اختیار مشتاقان فرهیخته گذاشته میشود.
#صوت_تدریس_فلسفه_چگونگی_اسلامی
#صوت_متفرقه
#متون_فلسفی
#گزین_گویه_فلسفی
#پرونده_علمی
#مقالات_علمی
#گزیده_کلمات_استاد
👇👇
@manabee
n00000301-s.jpg
6.6K
✔ یادداشتی از جناب حجة الاسلام دکتر مصطفی جمالی (هیأت علمی گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی) با عنوان «از فلسفه چرائی و چیستی تا فلسفه چگونگی»
👇👇👇