🔸🔸🔸
فهرست👌 #گزین_گویه_فلسفی که در کانال بارگذاری شده است.
🔽🔽🔽
#گزین_گویه_فلسفی_1
👌 به #فلسفه_چگونگی_اسلامی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/320
#گزین_گویه_فلسفی_2
👌 ترابط #وحی_عقل_تجربه
https://eitaa.com/monir_ol_din/334
#گزین_گویه_فلسفی_3
👌 چرا فرهنگستان تشکیل شد؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/385
#گزین_گویه_فلسفی_4
👌#شبهات_عینی
https://eitaa.com/monir_ol_din/449
#گزین_گویه_فلسفی_۵
👌موانع #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی-۱
https://eitaa.com/monir_ol_din/613
#گزین_گویه_فلسفی_۶
👌موانع #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی-۲
https://eitaa.com/monir_ol_din/618
✔️در سالهای قبل و هماکنون مشغول نگارش #مقالات_فلسفی هستم که در اختیار عزیزان میگذارم و این امر ادامه دارد.....
👇👇👇👇👇
#مقالات_فلسفی_1
📖 تحقیقی مختصر پیرامون «ایمانی بودن حرکت فلسفه اسلامی»
🔸 مؤلف؛ حجة الاسلام محمد متقیان
https://eitaa.com/monir_ol_din/544
#مقالات_فلسفی_2
📖 موضوع؛ فلسفه نظام ولایت
🔸 از؛ حضرت استاد آیت الله میرباقری(دام عزه)
https://eitaa.com/monir_ol_din/844
#مقالات_فلسفی_3
📖موضوع؛ امکان و گستره معرفت بشری از منظر قرآن کریم
🔸مؤلف: حجة الاسلام محمد متقیان
https://eitaa.com/monir_ol_din/1111
⭕️ برخی موضوعات را به تناسب به عنوان #پرونده_علمی مورد بررسی قرار داده ام و این پرونده ها ادامه دارد.....
👇👇👇👇👇
#پرونده_علمی_1
⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/585
#پرونده_علمی_2
⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی
https://eitaa.com/monir_ol_din/702
#پرونده_علمی_3
⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت
https://eitaa.com/monir_ol_din/873
#پرونده_علمی_4
⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1029
#پروندهویژهمحرم
⭕️ کربلا و تاریخ
https://eitaa.com/monir_ol_din/1081
#پرونده_علمی_5
⭕️ایرانِآینده
https://eitaa.com/monir_ol_din/1250
#پرونده_علمی_6
⭕️ فلسفهفضایمجازی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1466
🔉 صوت جلسات دورهعلمی #هستیشناسیاجتماعی که در تابستان ۱۳۹۸ برگزار شد، تقدیم عزیزان میگردد.
🔽🔽🔽
🔉جلسه اول؛ دکترقائمینیک
موضوع: نظریات اندیشمندان غربی
https://eitaa.com/monir_ol_din/957
🔉 جلسه دوم؛ دکترقائمینیک
موضوع: نظریات اندیشمندان غربی
https://eitaa.com/monir_ol_din/958
🔉 جلسه سوم؛ حجةالاسلام علیمحمدی
موضوع: نظریات اندیشمندان مسلمان
https://eitaa.com/monir_ol_din/978
🔉 جلسه چهارم؛ حجةالاسلام علیمحمدی
موضوع: نظریات اندیشمندان مسلمان
https://eitaa.com/monir_ol_din/979
🔉 جلسه پنجم؛ حجةالاسلام محمدمتقیان
موضوع: نظریه استاد علامه حسینی(ره)
https://eitaa.com/monir_ol_din/993
🔉 جلسه ششم؛ حجةالاسلام محمدمتقیان
موضوع: نظریه استادحسینی(ره)
https://eitaa.com/monir_ol_din/993
#صوتفلسفه
🔺دوره ۵ استادمیرباقری(دامظله)
https://eitaa.com/monir_ol_din/1116
#دورهسومکلیاتفلسفهچگونگیاسلامی
🔉 #صوتجلسهاول
🔸موضوع: ضرورت، موضوع، هدف فلسفه چگونگی اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1166
🔉 #صوتجلسهدوم
🔸موضوع: ضرورت «معیار صحت» و ویژگیهای آن.
https://eitaa.com/monir_ol_din/1184
🔉 #صوتجلسهسوم
🔸موضوع: اصول غیرقابل انکار
https://eitaa.com/monir_ol_din/1190
🔉 #صوتجلسهچهارم
🔸موضوع: مراحل سلبی فلسفه تعین؛ اصالت شیء و اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/1195
🔉 #صوتجلسهپنجم
🔸موضوع: اولین مرحله ایجابی؛ اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/1202
🔉 #صوتجلسهششم
🔸موضوع: نظریه وحدت ترکیبی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1214
🔉 #صوتجلسههفتم
🔸موضوع: دومین مرحله ایجابی- اصالت تعلق
https://eitaa.com/monir_ol_din/1223
🔉 #صوتجلسههشتم
🔸موضوع: نظریه میل ترکیبی، نسبت بین زمان و مکان، اشارهای به "تاریخ"
https://eitaa.com/monir_ol_din/1237
🔉 #صوتجلسهنهم
🔸موضوع: نقد اصالت تعلق، طرح اصالت فاعلیت، طرح نظام فاعلیت
https://eitaa.com/monir_ol_din/1247
هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
🔹**امتداد حکمت در فلسفه فارابی**
🔺 شماره اول
1⃣ مهمترین فیلسوفی که میتوان _فیالجمله_ ادعای امتداد حکمت را درباره او صادق دانست، فارابی**(متوفی ۳۳۹ هق) است. او کتابهای متعددی در عرصه فلسفه و منطق دارد. ابتکارات ویژهای در حوزه مطلق دانش و بالخصوص فلسفه داشته است، اما در میان آنها، آنچه که مورد اشاره است، دو کتاب او در عرصه تحلیل حیات اجتماعی، مبتنی بر اندیشه فلسفی است: ۱.السیاسة المدنیة**. ۲. آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها.
2⃣ او در این دو کتاب، ابتدائاً هستیشناسی فلسفی خود را بیان میکند و سپس در امتداد همان هستیشناسی، به تبیین انواع جوامع و ویژگیهای آنها میپردازد. به عنوان نمونه به فهرست 📙کتاب #السیاسةالمدنیة توجه کنید:
الباب الأول مراتب الموجودات
1 - الله ..... ص : 22
2 - الثواني ..... ص : 22
3 - العقل الفعال ..... ص : 23
4 - النفس ..... ص : 23
5 و 6 - الصورة و المادة: ..... ص : 28
الباب الثاني تفاضل الموجودات
1 - فضيلة الصورة و المادة ..... ص : 33
2 - فضيلة الثواني و العقل الفعال و نقصهما ..... ص : 35
3 - فضيلة الأنفس و نقصها ..... ص : 36
4 - فضيلة الأول و الله ..... ص : 39
الباب الثالث العالم
نظرية الفيض ..... ص : 45
الثواني ..... ص : 50
الأجسام السماوية و الأرضية ..... ص : 52
الموجودات الممكنة و الواجبة و المستحيلة ..... ص : 56
الباب الرابع الاجتماعات المدنية
خصائص الأمة و أسباب اختلاف الأمم ..... ص : 74
الباب الخامس الاخلاق
دور العقل الفعال ..... ص : 77
الإرادة و أنواعها ..... ص : 78
السعادة و الخير و الشر ..... ص : 79
يبلغ الإنسان السعادة إذا وجد بفطرته استعداد لقبول المعقولات من العقل الفعال ..... ص : 81
الباب السادس المدينة الفاضلة
حاجة الإنسان إلى معلم يرشده إلى السعادة ..... ص : 86
الرئيس هو من يقدر على إرشاد غيره و تعليمه ..... ص : 87
الرئيس الأول ..... ص : 88
ملك السنة ..... ص : 90
مصير نفوس أهل المدينة الفاضلة الخلود ..... ص : 91
مصير نفوس أهل المدن الضالة البطلان ..... ص : 93
مراتب أهل المدينة الفاضلة تشبه مراتب الموجودات ..... ص : 94
في العالم و رئيسها يشبه الله ..... ص : 94
ما ينبغي أن يعرفه أهل المدينة ليسعدوا ..... ص : 96
الباب السابع المدن المضادة للمدينة الفاضلة
1 - المدينة الجاهلة ..... ص : 100
2 - المدينة الفاسقة ..... ص : 119
3 - المدينة الضالة ..... ص : 120
4 - النوابت ..... ص : 120
3⃣ او وقتی که میخواهد وارد #بابرابع و تحلیل اجتماعات مدنیه شود، ابتدائاً در مرحله پیشین، با تحلیل اقسام موجودات ممکنه، به این نکته اشاره میکند که، برخی از موجودات، امورات ضروری خود را فقط در اجتماعات تحصیل میکنند:
«**و من أنواع الحيوان و النبات ما لا يمكن أن ينال الضروري من أمورها إلا باجتماع جماعة من أشخاصه بعضها مع بعض.»**
و انسان از جمله آن موجوداتی است که، امورات ضروری حیات او فقط در حیات اجتماعی، قابل تحقق است:
«**و الإنسان من الأنواع التي لا يمكن أن يتم لها الضروري من أمورها و لا تنال الأفضل من أحوالها إلا باجتماع جماعات منها كثيرة في مسكن واحد**»
پرواضح است که، او میتوانست به بیان اقسام موجودات و ویژگیهای آنها اکتفا نماید و بیان فلسفی خود را در تحلیلی تجزیه نگرانه و انتزاعی از موجودات تمام نماید، لیکن با طرح این نکته که، ضروریات زیستی برخی موجودات، متوقف بر اجتماع آنهاست، مرحله دیگری فراروی فلسفه میگشاید که در آن، از حالت اجتماعی موجودات و روابط آنها بحث نماید.
#فلسفه_فارابی
#امتدادحکمت
https://eitaa.com/monir_ol_din/1856
پیام آیت الله جوادی آملی.docx
41.8K
🔹پیام آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) به همایش جهانی فلسفه
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰
🔹به زودی نکاتی درباره این پیام خدمت عزیزان تقدیم خواهد شد.
https://eitaa.com/monir_ol_din/2049
#پرونده_علمی
🔹پیرو جلسه ای که اخیراً با حضور استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)در جمع تعدادی از فضلاء حوزه برگزار شد، پرسش هایی پیرامون نظریه «معرفت شناختی» ایشان طرح گردید.
بنا دارم، در طی یک پرونده علمی نظریه معرفت شناسی فرهنگستان علوم اسلامی قم، را توضیح داده و به اندازه بضاعتم به برخی ابهامات و ایرادات پاسخ دهم. بعونه تبارک و تعالی.
https://eitaa.com/monir_ol_din/2098