eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
253 دنبال‌کننده
478 عکس
349 ویدیو
14 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه
مشاهده در ایتا
دانلود
،ائل بیلیمی،دانش عامه پسندیده یا ناپسند؟ مسلماًهمه آداب ورسوم،درابتدای پیدایش،دارای فلسفه ای بوده،بامنطقی پشتیبانی شده وبااقبال عمومی مواجه بوده اندامابه مرورزمان برخی به قوت خودباقی مانده اندبعضی منسوخ شده اندبرخی ازفلسفه خوددورگشته اندفلسفه اصلی بسیاری نیز،به فراموشی سپرده شده فقط به عنوان یک عادت اجتماعی باقی مانده اند. بگذریم ازاینکه فلسفه اولیه اصلاًدرست بوده است یانه؟قدرمسلم آن است که شرایط ازفاکتورهایی هستندکه درادامه یافتن یاازبین رفتن رسمی،تاثیربسزاداردیعنی ممکن است انجام یک رسمی درگذشته مناسب ومنطقی بوده است امااکنون مناسبتی نداردوباعقل ومنطق پشتیبانی نمی شودلذا بهتراست رهاشده وبه فراموشی سپرده شود. بطور کلی جزدرامور وحیانی اعتقادی وبرخی احکام دینی که فوق بشری انددردیگراموراجتماعی،انجام هرنوع رفتاری بایددارای فلسفه بوده وبا منطق همراه باشدلذاجزسنتهای الهی همه آداب ورسوم هم قابل تغییرمی باشندهم،باتوجه به آنچه گفته شدمنسوخ شدن برخی ازآنهااجتناب ناپذیر است لذادرمواردی سنت شکنی نه تنهانکوهیده نیست بلکه بسیار نیز،می باشد. حال نگاهی به اجتماعی که درآن زندگی می کنیم بیندازیم آیامیتوان ادعاکردهمه آنچه را که ازگذشته بعنوان رسم باقی مانده باتوجه به شرایط زمانی ومکانی که مادرآن قرارگرفته ایم درستند ومناسب حال ماست؟ یابرعکس هرآنچه ازگذشته رسم شده نامناسب ونادرست است وپایبندی برآنهانشانه واپسگرایی وعقب ماندگی است؟ باکمی دقت وتعمق،درمی یابیم که بسیاری ازرسومات درگذشته چقدر ،دقیق وحساب شده بوده اندضمن آنکه درگذشته کارایی خودرانشان داده انددرحال حاضر نیزبسیارکارآمدندودرحل مشکلات ومعضلات اجتماعی،گره گشایندبرعکس برخی ازرسومات،باتوجه به عواملی که پیشتریادآورشدیم مسئله سازبوده،نه تنهاگرهی را،نمی گشایندبلکه مشکلات وبعضاً معضلاتی هم به بارمی آورندیاحداقل باشرایطی که امروزدرآن واقع شده ایم تناسب ندارند. قطعاً رسوماتی که موجب،اخوت وبرادری،بهبود روابط اجتماعی وخانوادگی،مودت میان زوجین،تحکیم خانواده،تربیت صحیح فرزندان،احترام به ذوی الحقوق و احترام متقابل به آحادجامعه ومواردی ازاین قبیل منجرشودسنتی ماندگارند.این گونه رسومات نه تنهابایداز بین نروند بلکه بایستی به ترویج آنهانیز،همت گماشت. رسوماتی که ازاساس فلسفه درستی نداشته اندیاباشرایط فعلی مامناسبتی ندارنداجتناب ناپذیراست برخی رسومات نیز،دارای فلسفه ای نیکوست لکن نحوه اجرا،با زمان،مکان وحال فعلی مناسبتی نداردلازم است که اینگونه ازرسمهارا،بروزوباشرایط فعلی متناسب سازی کردبرای رسمهایی که امروزه اجرای آنهانه تنها،مشکلی را،حل نمی کنندبلکه دردسرسازنیزشده اندبایستی تدبیری اندیشیدیابایدمنسوخ گردندیا بروز،شوندتاقابلیت اجراداشته باشند. همه ما می دانیم مشکلات اقتصادیی که بسیاری ازخانوارها،با آن دست به گریبانند اجرای برخی ازاین رسومات را،تحت تاثیرقرارداده است.مهریه های سنگین،برگزاری مجالس عروسی ومجالس عزای لاکچری،برگزاری مهمانیها،اعیادوجشنها،حتی هیئات مذهبی باخرجهای سنگین،بعضی ازسفرهای زیارتی و سیاحتی که براثر چشم وهمچشمی صورت می گیردو ... ازجمله رسوماتی هستندکه ازفلسفه اصلی خود دورشده اندبرخی دیگر نیز،نیازبه بروزرسانی دارندتاهم اجرایی باشندوهم اثرمثبت فرهنگی خودرا،برجا بگذارند. به عنوان مثال درجهت ترویج سنت حسنه ، مهریه که هم امری دینی و هم عرفی است.یقیناً دارای فلسفه ای نیکوست اما اجرای آن باعقدوقراردادهای امروزی باثبت صدهاوهزارها سکه عندالمطالبه،نه تنها موجب ترویج این سنت الهی نمی شودبلکه بطور کلی آن را،به تعطیلی می کشاندحال هزینه های گزاف مراسمات مختلف عروسی،مسکن ودیگر مخارج سنگین زندگی را هم به آن بیفزاییدتانتیجه معلوم شودکه چرا ازدواج چندانی صورت نمی پذیرد؟ باتوجه به این شرایط،نقش وتصمیم گیریهای مناسب ارگانهای متولی و حامی درفراهم ساختن بستر برای ترویج ازدواج،بسیارمهم است.همه ماباخبر شده ایم که مبلغ وام ازدواج تا سقف پانصدمیلیون تومان افزایش یافته است امامتاسفانه نیازمندان واقعی هیچگاه نخواهند توانست این وام را،دریافت کنندزیراازقدم اول برای پیداکردن ضامن مشکل جدی دارندتاپرداخت اقساط،تامشکلاتی که با واگذاری وام به دیگری بوجودخواهدآمد. بایک حساب سرانگشتی می توان به بانکهای محترم پیشنهاد کردپانصدمیلیون را،به کارآفرینان بخش تولید تسهیلات بدهند ودرقبالش،سودحاصل ازآن را به زوجین هدیه نمایند. رانیزمی توان مانندنمونه های بالا،درجهت امورخیریه وعام المنفعه،خرج نمودتاهم از فشاری که بردوش صاحب عزاست کاسته شودهم ازهزینه،استفاده بهینه صورت گیردامری که فقط باخواست واراده جمعی،قابل انجام است. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۷ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ سنت شکن خواننده:افشین آذری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۷ https://t.me/hammamghalehhttps://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دعای طلب باران در روستای «جیغه» شهرستان هریس 🔹چومچه خاتون، سنتی برای طلب باران از خداوند است که در برخی مناطق آذربایجان شرقی از جمله شهرستان هریس اجرا می‌شود. 🔹در آغاز مراسم چومچه خاتون، یکی از زنان خوش نام روستا، قاشق بزرگ چوبی که به زبان محلی، چومچه نامیده می‌شود در دست می‌گیرد، آن هم در حالی که بچه‌های زیر ۱۰ سال روستا، دنبال او به راه افتاده اند. 🔹خاتون، در خانه‌ها را یکی یکی می‌زند و وقتی صاحب خانه، در را باز کرد، این چهار بیتی را می‌خواند: «چومچه خاتون نه ایستر، الله دان یاغیش ایستر، الی قولی خمیرده، بیرجه قاشیق سو ایستر» 🔹صاحب خانه هم که معمولا زن خانه است، مقداری آب درون قاشق چوبی او می‌ریزد و چومچه خاتون هم، آن را از روی سرش، به طرف آسمان پرتاب می‌کند. 🔹آب به سر و روی بچه‌های همراهش می‌ریزد و آن‌ها با آهنگ مخصوص و زدن دو سنگ به هم که در دست دارند، این ۶ بیت را می‌خوانند: «چاخ داشی چاخماخ داشی، یاندی اورییم باشی، پیر داغینین بولودی، کاسیبلارین اومودی، الله بیر یاغیش گوندر، آرپا بوغدا قورودی» در فضای مجازی👇 @azarbaijan_sharghi موزه مجازی حمام قلعه https://t.me/hammamghaleh
. ،ائل بیلیمی,دانش عامه و رسمها ,درحمام قلعه *آیین باران خواهی این آیین از قدیم الایام درمیان،کلیه اقوام ایرانی بخصوص،عشایر و کشاورزان،به شکل وانحاء مختلف انجام می گرفته است هنوز هم کماکان انجام می پذیرد.از خواندن نماز برای طلب باران گرفته تا زدن دهل و سرنا در فراز کوه ها تا پخش کردن نذری آش،شیربرنج و دیگرموادغذایی تا اجرای مراسم که تقریباً در میان تمام عشایر ترک کشور،رایج می باشد. ازگذشته های دور درحمام قلعه رسم بود هرگاه خشک سالی می شد مردم حمام قلعه بخصوص عشایر,در طلب باران از خداوند بزرگ، مراسمی را با عنوان برگزار می کردند در این مراسم خانم ها,عروسکی را,با پیچاندن پارچه به سر ملاقه ای,درست می کردند سپس ظرفی از انبان,کیسه وامثالهم را,به همراه برداشته عروسک(چومچه گلین) را,دردست می گرفتند به همراه کودکان به راه می افتادند و با خواندن اشعاری مانند:الله الله,الله بیزه یاغیش بئه =یاغیش یاغیش,یاغیش یاغیش,یاغیش بئه و چومچه گلین نه ایستر؟ خودایدن یاغیش ایستر و ... به در خانه های مردم می رفتند نذوراتی را,برای پختن آش نذری جمع آوری می کردند آنان نیز ,عمدتاً,حبوبات وغلات اهدا می کردند زیرا می دانستند که آش مراسم چمچه گلین است.عشایر در مله ها نیز، با جمع آوری شیر و پختن شیر برنج نذری اقدام به این مراسم می نمودند. قبلاً در مراسم سیزده بدر,در پختن اشاره کردیم که گاهی مراسم سیزده بدر به مراسم در طلب باران تبدیل می شد. پس از پختن آش یا شیر برنج,مردم روستا به همراه عالم محل,به صورت دسته جمعی,به پای درختان نظر کرده وعشایر نیز,بر چشمه سارها, در دل طبیعت می رفتند و با صرف آش نذری یا شیر برنج,به دعا می پرداختند و از درگاه خداوند بزرگ طلب باران می کردند. سپس یکی از افراد را, که دیگران به پاکدامنی وبی آلایشی وی اعتقاد داشتند ساخته و دسته جمعی با کف دستان خود بر روی آن,آب می پاشیدند به گونه ای که سرتا پایش خیس می شد گو اینکه از زیر رگبار باران بیرون آمده است.اتفاقاً,باران نیز می بارید. بدین ترتیب روزی سراسر از انرژی مثبت و مفرح را,پشت سر می گذاشتند و سپاسگزار خداوند باریتعالی بودند که باران را,فرستاده است. : وجه تسمیه ی این مراسم همان،ملاقه یا قاشق چوبی بود که با پیچاندن پارچه به شکل عروسک درست کرده بودند. درزبان ترکی به ملاقه گفته می شود.ایضاً همان گونه که جلوتر اشاره شددر اجرای این مراسم، به کسی که با ریختن آب توسط دیگران،خیس می شد.نیز، می گفتند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۹ https://t.me/hammamghaleh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ الله بده تو باران خواننده؛ خوافی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۹ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بایاتی خوانی در مراسم حنابندان آقای محمد نظریان نوجوان بایاتی خوان: آقای محمدرضا کوهستانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه (حنابندان) حنابندان یکی ازرسومات دیرینه ایرانیان،از جمله مردم شهرستان کلات وروستاهای آن ازقبیل حمام قلعه بوده است که ازقدیم الایام درمراسمات عروسی،انجام می گرفته است گذشتگان ما،براین باوربوده اندکه حناماده ای بهشتی وسمبل شادی وکامروایی است.لذادرآخرین شبی که عروس خانه پدرش بودبردستان عروس ودامادحنامی گذاشتند البته در سالهای اخیر بخصوص درشهرها به خاطر برگزاری مراسم درتالارهاکه بامحدودیت زمانی،مواجه بودندیک روزجلوتربرگزار می شد. حنارادرخانه داماد می خیساندندکه درحمام قلعه گفته می شد.آنگاه،بنا به سلایق مختلف درمجمعه ای،تزیین کرده باتشریفاتی خاص که باساز آشیقها،رایحه سپنج و کف زدن حضار همراه بودابتدا به محل استقرارداماد می بردندوپس ازگذاشتن حنادردستان وی او را بادوستان نزدیکش که عمدتاًبه عنوان آماده به خدمت دراجرای مراسم عروسی بودندتنها می گذاشتندتاباتهیه وصرف ،شب را به صبح برسانند. اکنون پاسی ازشب گذشته بود با همان شیوه و آداب به خانه پدر عروس رفته در دستان عروس حنا می گذاشتند این مرحله ازاجرای مراسم را می گفتند. درمراسم حنابندان که یکی از زیباترین ودیدنی ترین مراسمها درعروسیهای حمام قلعه بود فردی باتجربه باآدابی خاص بردستان داماد حنامی گذاشت.آشیقها می نواختند وجوانان بایاتی هایی را،می خواندند وحاضران،همراه ریتم سازندگان وخوانندگان دست می زدند.این نوع بایاتی خوانی راکه درمراسم حنابندان خوانده می شود می گفتند. درآداب حناگذاشتن ابتدادرکف دست دامادشکلاتی را،می نهادند داماد در مشت خود نگه می داشت آنگاه مشتش را،به بالای پیشانی اش می بردند تاپسر بچه ای آن را،بر داردباردیگرحنارادرکف دستش می گذاشتند تا آن را، پسربچه برداردپس ازآن ابتدا برانگشتان وکف دستان سپس برانگشتان و کف پاهای دامادحنا می گذاشتندودرنهایت برای خشک شدن حناآردجوبررویش می ریختند وروی آن را،با دستمالهای مخصوصی می بستندتاپاسی ازشب که دستان دامادرنگ بگیردآن وقت اقدام به شستن دست دامادمی کردند. حنای اضافی را،برای حضار دور می گرفتندتابرای تیمن بر دستان خود بزنند همچنین مقداری ازحنارا،به همراه شیرینی برای مهمانانی که از راه دور آمده بود می گذاشتند. بعد ازحنابندان داماد،به خانه عروس می رفتندوعین همین مراسم را،برای عروس اجرا می نمودندکه البته دردهه های اخیر،برای صرفه جویی دروقت ومختصر کردن مراسم گاهی عروس دامادرا،دریک محل همزمان حنامی بستند.بخصوص کسانی که ساکن شهرهای بزرگ بودندوحنابندان را،در تالارها برگزار می نمودند. اکنون پاسی ازنیمه های شب گذشته بودبسیاری ازافراد به خانه هایشان رفته بودند.اماجوانان ارادتمند و سرپاییهایی که کمر به خدمت بسته بودند شب را،نمی خوابیدند و در کنار داماد می ماندندحال برای تجدید انرژی ازداماد درخواست غذای"پئی شام"می کردند.داماد هم با کمال افتخار وخرسندی دستور پخت غذای پئی شام را،می داداین غذادربسیاری ازمواقع دل وجگر گوسفندانی بودکه درروزعروسی درجلو داماد به هنگام حمام رفتن،یا درجلو مهمانان عزیزی که ازراه دورآمده بودندذبح شده بودامادرمواردی نیز،باتوجه به توان مالی دامادخروسی یابزغاله ای را،ذبح می کردند و بارمی گذاشتند. با آماده شدن پئی شام وصرف آن شب به پایان می رسیدکه جشن عروسی وارد مرحله بعدمی شد. :مردم حمام قلعه،حنا گذاشتن بر دستان فرزندان خود، یعنی عروس و داماد را، می دانندحتی اگر مراسم عروسی به صورت رسمی هم انجام نگیردیعنی ماه عسل،سفر به مکه وعتبات عالیات باشدحتماً مراسم حنابندان را،ولو مختصر برگزار خواهندکرد. از دیگر جلوه های جالب توجه حنا بندان می توان،حناگذاشتن بر دستان پسربچه هایی دانست که موسم ختنه سورانشان فرارسیده با برگزاری مراسمی شبیه عروسی اقدام به حنابندان می نمایند.مانند داماد برتخت می نشانندبر دستانش حنامی گذارند و بایاتی می خوانند.و درباره پسربچه ها اصطلاح را،به کار می گیرند. از دیگر جلوه های فرهنگی این مراسم در حمام قلعه،می توان  به حنا گذاشتن در دستان سربازان و رزمندگان بخصوص در زمان جنگ تحمیلی، دانست که درمقطعی ازتاریخ کشورمان به وقوع پیوست.این کارنیز،براساس همان باورواعتقادی صورت می گرفت که حناگذاشتن بردستان جوانانشان را،مرادوآرزو می دانستندیعنی چنانچه فیض عظیم شهادت نصیب فرزندشان،می شدمرادپدرومادربرآورده شده باشد.پای بندی به این اعتقاد به حدی است که اگرپدرمادری ازرفتارفرزندش عاصی شده باشد بخواهد نفرینی نثارش کند می گوید یعنی بروکه دستت حنا نبیندمنظورازاین سخن همان نامرادی وناکامی وجوانمرگی است. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماهنی: حنابندان(فارسی ترکی) اوخویان:شادروان رسول محمدیان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمونه ای از ایونهای ۱-یاقاچکی(چوب بازی) درحمام قلعه ۲-ایشتددره ی،اایشدات دالای، ایشتادهالای در یکی از کشورهای همسایه https://t.me/hammamghaleh
. ،ائل بیلیمی،دانش عامه و رسمها (بازی,رقص) درحمام قلعه درزبان ترکی دردومعنی بازی کردن ورقصیدن به کار می روددرباره ی بازیهاوسرگرمیهاقبلامطالبی رابیان داشته ایم اینک،درمعنای رقص آن می پردازیم گرچه به غلط"اوینه ماق"را,بارقص معادل سازی کرده اندامابرای تبیین مطلب چاره ای جز پذیرش آن نداریم.یعنی"اوینه ماق"رقص نیست بلکه به اقتضای حال,رقص گفته می شود. "اوینه ماق"همان بازی است منتهااین باربرای سرگرمی نیست بلکه جنبه ی آیینی دارد ودرپس بسیاری ازحرکات,پیام وفلسفه ای نهفته است.اکنون مجال پرداختن به آن نیست.امااین حرکات مانند رقص,در مناسبت هایی که همراه شادی وسروراست صورت می پذیرد وباسازوموسیقی انجام می گیرد.همان گونه که در مناسبت های ماتم وغم,سینه زدن باوزن وموسیقی نوحه انجام می شوددر " باحرکاتی آیینی همراه است در صورتی که رقص بیشترهمراه باحرکات بزمی است بااین حال برای بیان مقصود خود ناچاریم,ازکلمه ی رقص استفاده کنیم. درحمام قلعه ازدیربازدرجشنهاوعروسیها باسازهایی مانند:دهل, دایره,صرنا,قوشمه,بالابان,دوتار,کمانچه و ...آهنگهایی رامی نواختندکه بازیگران, حرکاتی رامناسب باآهنگ انجام می دادند "اوینه ماق"گفته می شداین"اویون ها"با توجه به آهنگ ونوع حرکات به انواع مختلفی تقسیم می شد که بسیاری از آنهاازحرکات اصیل ترکان است.برخی ازاین"اویون ها"(رقص ها)ازقرارزیرند: ۱-(سماع):که دراصل نوعی رقص عارفانه وباحرکاتی نرم همراه بوددست بازیگران نیزبرفرازرفته گویی ازآسمان نیازی راطلب می کنند جالب است بدانید درحین رقص ناخودآگاه صورت بازیگران هم رو به آسمان قرار می گرفت. ۲-(مجسمه)که آشیقهاآهنگ خود رادرحین انجام حرکات قطع و وصل می کردند بازیگران نیزباقطع شدن آهنگ میخکوب می ماندند وبا نواختن دوباره حرکات راازسرمی گرفتند این نوع اویون (رقص)ذهن بیننده راناخودآگاه به سوی مبدا هستی وموسیقی کاینات سوق می دادبه این معنی که تمام حرکات درجهان بااتصال به مبداآن صورت می پذیردالبته گاهی نیزباحرکاتی طنزآلودهمراه می شد که موجب انبساط خاطر بینندگان می گردید. ۳-:اویونی که درآن درحالی که دستهابه نشانه نیازمندی فرازمندبودند درهمان حال پاهابه شدت درتکاپو وحرکت بودوآن نشانه ای ازوجوب تلاش وکوشش درکاربودلذا به بیننده این پیام رامی رساند که درعین توکل بایدتلاش هم داشته باشد. ۴-(رقص مردانه):حرکات این بازی شبیه به دوقرسه باحرکاتی به شدت تندوهمراه باچالاکی بودکه نشان از پویایی مردان جوان داشت ۵-:رقصی آرام باموسیقی ملایم بودکه درحقیقت جهت دست گرمی بازیگران درشروع کارانجام می گرفت وبه مرور تندتر می شددراین بازی یک باردستها به هم زده می شد ۶-:دراین بازی دستهادوبار به هم زده می شدکه بیانگرآن بودآهنگ تندتر وهیجان بالاتر رفته است ۷-:دراین بازی هم سه باردست یابشکن زده می شدکه نشان ازآهنگی تند وهیجان انگیزتربودوباعث شادی مضاعف می شد. ۸- :دراین نوع قرس زدن,پنج قرس به صورت سه به اضافه دو زده می شدوهیجان بازهم بالاتر می رفت ۹- :این اویون که درحقیقت متشکل ازدو,سه قرسه بودمعمولاباحرکت عقب گرد وبالا کردن یک پاهمراه می شدو هربارسه قرس می زدند ۱۰- :دراین اویون نیز, چهاربار,دست یابشکن سه قرسه,زده می شد منتهاهرباردستهابه یکی ازچهارجهت بالا,پایین,چپ,راست برده می شدندکه مجموعاًدوازده قرس می شود. ۱۱- :این"اویون"یک بازی گروهی وخیلی شبیه به چوب بازی یعنی با موسیقی پر هیجان همراه بودودردست بازیگران چوب وجودداشت.حرکات آن نیزشباهت زیادی به چوب بازی داردبااین تفاوت که درگروه کسی یا کسانی,سواربر مرکبی چوبین بودندکه جنگ میان پیاده نظام باسواره نظام راتداعی می کرد. ۱۲- (چوب بازی):نوعی بازی مردانه است حرکات باآهنگ موسیقی پرهیجان,انجام می شود وجنبه ی حماسی ورزمی داردبیشتر جنگ پیاده نظام رادر ذهن بیننده تداعی می نمایدمعادل فارسی آن نیز,چوب بازی گفته می شود نه رقص چوب. ۱۳- :نوعی اویون خاص خانمهاست که به نظراکتسابی می آید :قرس یعنی,دست زدن یابشکن زدن که آن رادرزبان ترکی می گویند این اویونهاازقدیم الایام درحمام قلعه رایج بوده است که بزمی ترین آنها نیزقبل ازآنکه بزمی باشندورزشی اند برخی ازاین اویونهابسته به توانایی آشیق های محلی,درنواختن آهنگ مخصوص آنها,دربرهه ای اززمان,به فراموشی رفته ودر زمانی دیگر رایج شده است,ازجمله پنج,شش ودوازده قرسه مدتی درحمام قلعه متروک شده بوداماباظهور نوازندگان جدید دردهه های اخیر مجدداًاحیاشده ودرعروسیهابازی می شودامامتاسفانه امروزه منسوخ شده است ✍علی کوهستانی اسیق سو ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ https://t.me/hammamghaleh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠یکی از رقص های بسیار قدیمی تورک های خراسان رقص است. با هم بشنویم آهنگ رقص مجسمه را با نوای ساز توسط استاد برای اولین بار، اجرا سال ۱۳۶۰ ترکان خراسان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رونمایی از «هایپر رئال»  استاد شهریار همزمان با فرار رسیدن ۱۱ دی ماه سالروز تولد استاد سید محمد حسین بهجت تبریری، مجسمه فاخر « هایپر رئال» آن شاعر نامدار کشورمان به سفارش سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز و توسط هنرمند صاحب سبک ، آقای علیرضا خاقانی طراحی ، ساخت و در خانه موزه شهریار تبریز نصب شد. فیلم از بهزاد قانونی @el_bilimi
🏛 عمارت خورشید کلات نادر در ملایر پروژه جهان کوچک (Mini World) با هدف جاذبه گردشگری، اولین در خاورمیانه و چهارمین مینی ورلد جهان است که پس از کشورهای ژاپن، بلژیک و چین در شهر ملایر در حال ساخت هست. در این پروژه حدود ۱۲۰ اثر ملی و ایرانی مانند دروازه قران، تخت جمشید، طاق بستان، پل ورسک و ... و حدود ۱۵ اثر معروف خارجی مانند برج ایفل فرانسه، اهرام ثلاثه مصر، تاج محل هندوستان و ... در مقیاس یک دهم ساخته می‌شوند. 📸 جهان کوچک - ملایر - استان همدان - آذر ۱۴۰۲
برگردان رباعیهای خیام به ترکی👇 ۱-رباعی خیام🌹🌹🌹🌹🌹🌹 در  کارگه   کوزه گری   رفتم   دوش دیدم  دوهزار،  کوزه گویا و خموش ناگه   یکی  کوزه،   برآورد   خروش کوکوزه گروکوزه خروکوزه فروش؟ برگردان ترکی🌹🌹🌹🌹🌹🌹 باخدیم بیرکوزه چینین، ایشینه دئو نئی گون باتان ایککی مین  کوزه نی  گوءردوم، من دانیشان و یاتان بیری  بیردان،   توردو   یئردن،   بئله سسلندی دئدی هانی؟کوزه یاراتان،کوزه آلان، کوزه ساتان ۲- رباعی خیام🍎🍎🍎🍎🍎🍎 آن قصرکه جمشید در او جام گرفت آهو  بچه کرد  و  روبه   آرام  گرفت بهرام که گور  می گرفتی، همه عمر دیدی که چگونه گور، بهرام گرفت؟ برگردان ترکی🍎🍎🍎🍎🍎🍎 جم  اللرینن، اوکاخداکی جام توتدو اولار قوزولار،تولکولار  آرام   توتدو بهرام کی  عومرو،  کئچدی  ئششک توتماقدا گوردین کی نجور،  یئر آلتی  بهرام  توتدو؟ علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیام خوانی بوشهری آهنگ کارگه کوزه گری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
⭕️ کتیبه نادری کلات نادری درفهرست آثار ملی ایران ثبت شد 🌐به گزارش روابط عمومی فرمانداری کلات ؛ رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت : کتیبه نادری کلات نادری به شماره 33973 به تاریخ1402/05/11 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. 🔺کتیبه نادری سنگ نوشته‌ای باستانی به زبان ترکی خراسانی است که در مدخل ورودی قدیم شهر کبودگنبد کلات نادری موسوم به دربند ارغون شاه و در فاصله ۱۰۰ متری برج تاریخی ارغون شاه در ارتفاع ۱۵ متری از کف رودخانه ژرف رود حجاری شده است‌ ؛ این کتیبه به دستور نادرشاه افشار در تاریخ 1155 هجری قمری در متنی با 24 بیت شعر و به خط نستعلیق نگاشته شده است تارهگذران بتوانند از فاصله دور آن را ببینند؛ این کتیبه با عبارت" و هو الاعلی/ بسم الله الرحمن الرحیم" آغاز می‌شود ؛ موضوع این کتیبه مشتمل برشعری ازگلبن افشار ازشاعران گمنام دربار نادرشاه است که مدح و ثنای خداوندگار، پیامبر اسلام و نادرشاه سروده است. 🔻این اثر بسیار ارزشمند به عنوان یک سند تاریخی فوق العاده از نظر شناخت تاریخ فرهنگی خطه کلات نادری قابل توجه است. کلات نیوز https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این اثر شنیدنی و ماندگار فقط یک بار از صدا و سیما پخش شد، شاید همه ایران این آهنگ مادر پرستار دلم را شنیده باشند، اما تعداد کمی تا حالا تصویر خواننده اش را دیده اند! این جوان در حضور مادرش به صورت زنده در صدا و سیما این آهنگ را اجرا کرد و تمام مادران حاضر در صحنه را به گریه انداخت!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمه فاطمه است، بی کم و کاست.... 🎥شعرخوانی صابر خراسانی در رثای حضرت فاطمه زهرا (س) پیشاپیش میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر مبارک باد. 🕌👑🕌👑🕌👑🕌👑🕌 ‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‌ 🍃🌹 ==== 🍃🌹🌸🍃
❤️❤️❤️  سرّ خلقت  ❤️❤️❤️ مادر آن  سلطان عشق،  دریای مهر مهر رخشان است و ماه، اندرسپهر گوهری   یکتا،     ز   دریای   وجود نعمتی   کز،     آسمان   آید    فرود مظهری از عشق و مهرش بی بدیل آیتی از خلقت است،  شانش جلیل آفرینش    هم،      بگوید     آفرین جزخداست احسن،  زدیگر خالقین این سخن نغزست و از پیغمبرست هان! بهشت در زیر پای مادر است مادرت   گر،   جانفشانی   می کند عاشقی  را،   بر تو معنی  می کند از خلایق، گر  یکی  تاج سر  است بهترین  مخلوق  عالم  مادر  است آفرینش،   گر  که  بی مادر،    بُدی خلقتی    از    ابتدا،    ابتر     بُدی گر تو را،سودای دانش برسر است راز هستی، سرّ خلقت،  مادر است علی کوهستانی اسیق سو(سودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ جدید ترکی فارسی " آنا سنی چوخ سئورم" تقدیم به مادران عزیز خواننده:علی رزاقی موزه مجازی مجازی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"روز مادر مبارک باد!"💐💐💐 به یادمادران آسمانی حمام قلعه شادروان زینب جلایر ارسالی خانم عاطفه کوهستانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
آنجاکه خاک را،به هنرکیمیاکنند 🌹 نقشلی پالاس (گلیم) 🌹 هنر دست سرکارخانم حیات شمشیریان از روستای چرم ارسالی خانم عاطفه کوهستانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
.              مهر جان پرور الاای مهربان مادر!ترامهری است،جان پرور بدین حسن خدادادت، بدانم از بشر، برتر گزافه نیست,اگرگویم فروغ من، ازآن توست تو آن شمع فروزانی،  منم آن شعله ی بر سر 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 .                 مهر مادر الا! ای مهربان مادر، چه کردی؟با غم دلها هماره،خونه دل خوردی وکردی، حل مشکلها تو خود، حل معما کن, ز سر مهر بی حدت که صدگونه،زبان گویاست,حدیثت را به محفلها علی کوهستانی اسیق سو ( سودا )🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ https://t.me/hammamghaleh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ ترکی، فارسی "گوءزلرین جیران آنا" خواننده: علی رزاقی " روز مادر مبارک " موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۲۰/۱۳ https://t.me/hammamghaleh