eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
257 دنبال‌کننده
488 عکس
341 ویدیو
15 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
،ائل بیلیمی،دانش عامه و موسیقی مقامی ترکی 🌹🌹"شاه ختایی" کیست؟🌹🌹 بی شک بسیاری ازشما بخصوص ترک زبانان این نام را،شنیده اید وباخودگفته اید که شاه ختایی دیگرکیست؟ البته بسیاری ازافراد ازجمله شاعران و هنرمندانی که برموسیقی فولکلوریک ترکی،دستی دارندبااین نام کاملاًآشنایند. تخلصی است که شاه اسماعیل صفوی درسروده های خود،برگزیده بود.این شاه صفوی به جهت نبوغ سیاسیی که داشت درمیان علویان شمال تربیت شد و تقریباً ازسیزده سالگی به پادشاهی رسید وی اولین پادشاهی بودکه پس ازساسانیان توانست ایران را،یکپارچه ساخته وحکومت واحدی را در آن مستقرنماید.اوبرای رسیدن به هدف خود،مذهب شیعه را،رسمیت بخشید ودرتبلیغ آن حداکثرتلاش خودرا،نمود به گونه ای که ازشعروادب وهنرنیز، دراین راه بهره گرفت.حتی خودش نیز به سرودن شعر درمنقبت ائمه معصومین پرداخت. آثارمختلفی به زبان ترکی وفارسی ازوی به یادگارمانده است.به گونه ای که سرایش اولین مرثیه های مذهبی را نیز،به اونسبت می دهند.ازآنجا که، زاده اردبیل بودریشه رواج امروزه مرثیه دراردبیل را هم،به سروده های وی می رسانند. شاه اسماعیل درجهت تحکیم پایه های حکومت خود،به مذهب شیعه و زبان ترکی توجه خاص داشت زیرا،اکثر کارگزاران وی را قزلباشهای ترک تشکیل می دادند.شاه اسماعیل درسروده هایش"ختایی"درمعنای تخلص می کرد.وی در سی وپنج سالگی نیز،درحالی که وسعت حکومتش ازآناتولی گرفته تاآذربایجان،افغانستان وقسمتهایی ازپاکستان امروزی شامل می شدبراثر بیماری حصبه دارفانی را، وداع گفت.ودر بقعه ی جدخود،شیخ صفی الدین در اردبیل به خاک سپرده شد. :ختایی معانی مختلفی دارد اما درمعنای گل،همان ساقه گلی که در نقش قالی و فرش،به صورتی موزون سراسر سطح را،می پیماید وهنرمند انواع گل،برگ و غنچه را،بر آن می گستراند می باشد.درنقشه ی فرشها، نقشهایی را که نمادی از درخت مانند تاک باشد و اگر نمادی از گل باشد می گویند. امروزه خوانندگان و درخراسان وخوانندگان و در آذربایجان حتی ترکیه و در دیگرجاها،هنرخودرا،به سبک شاه ختایی ارائه می دهند. درکلیپ های ذیل نمونه ای از، سروده های شاه اسماعیل صفوی متخلص به "ختایی" و اجرای در مقام را،توسط هنرمندانی از آذربایجان و خراسان مشاهده خواهید فرمود. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای مقامی "اوغرادیم" خواننده،استادعلیرضاسلیمانی شاعر،شاه اسماعیل ختایی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://t.me/hammamghaleh
22.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوید مثمر- مقام شاه ختایی (گروه ترکمان _ تبریز سال 2009) سس: نوید مثمر شاعر: شاه اسماعیل ختایی 🌹 بیر بلادان قاچیبان اوز مین بلایا اوغرادیم بیر زامان شاد اولمادیم درد و بلایا اوغرادیم قان یوتوب هر لحظه بیر درد و بلایا اوغرادیم نئیله ییم اى دوستان من بی وفایا اوغرادیم 🌹 شوم فلکین گردیشى، هئچ وقت منى شاد ائتمه دى خسته کؤنلوم بیر بلادن، غمدن آزاد ائتمه دى آیرى دوشدوم قووم و قارداشدان منى یاد ائتمه دى من تکین بختى قارا خانه ویران ائتمه دى اوتلانوب ایش قوته هرکس باقرقو یاد ائتمه دی نئیله ییم اى دوستان، من بو بلایا اوغرادیم 🌹 گؤرسه لر احوالیمى هر موبتلا ییغلار منه دال ائدوب بیگانه لر هر آشنا ییغلار منه آه و ناله دن یانیب شاه و گدا ییغلار منه رحم ائدوب هر مفلس و هر بینوا ییغلار منه نئیله ییم اى دوستان، من بو نوایا اوغرادیم 🌹 اى خدایا یا ائیله دون غمدن صنوبرى رها هئچ موسلمان اولماسین من تک غم ایچره موبتلا لوطف ائدیب یا خیضرى پئیغمبر مدد ائت سن منا قالمیشام دار و فنا ایچره گیریفتار و بلا نئیله ییم اى دوستان، من بو بلایا اوغرادیم موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://t.me/hammamghaleh
38.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجرای مجلسی "اوغرادیم" شاعر،شاه اسماعیل ختایی خواننده،استادحسن یزدانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://t.me/hammamghaleh
24.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا"ع" نماهنگ زیبای شعر مختومقلی فراغی برای دوازده امام علیهم السلام موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
آرامگاه مختومقلی فراغی دراستان گلستان،ناحیه آق توقای مراوه تپه
دکلمه بسیارزیبای آقای جعفر عابدینی درقزاقستان ازاشعارمختومقلی فراغی درسال ۱۱۱۲ خورشیدی،ازخانواده ای صاحب آوازه یعنی"ملانفس آزادی" یکی ازبرجسته شاعران نواندیش ترکمن دیده به جهان گشود نام این کودک رابه نام جداعلایش"مختومقلی یوناچی"که ازقبیله گوکلان درشمال شرقی ایران بود نامیدند مختومقلی خودملقب به"فراغی"بود تخلصی که پس ازسرودن اولین اشعارش به عنوان کنیه برنام خود افزوده است.ازوی تنهایک شعرباقی مانده است که تقریباًهمه قالبهای شعر کلاسیک درآن دیده میشود. بخش مهمی اززندگی مختومقلی مصادف بااواخر پادشاهی نادرشاه وآشوبهای آن دوران بوده است وی باسرودن اشعاری تاثیرگذار،دروصف مظلومیت ائمه و اولیاء شیعه،مردم اهل سنت قوم خودرا،به برادری،دوستی و مودت بامسلمانان شیعه دعوت می کردهمین نگاه مصلحانه وحکیمانه بودکه نام وی رادرمیان ملتهای آسیای میانه جاودانه ساخت. مختومقلی درسال ۱۱۶۹ خورشیدی دیده ازجهان فروبست آرامگاه این شاعربزرگ در ایران،استان گلستان ناحیه آق توقای مراوه تپه،میعادگاه دوستداران شعروادب ترکمنی است. علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکلمه بسیارزیبای آقای جعفر عابدینی درقزاقستان ازاشعارمختومقلی فراغی. به علت سنگین بودن ویدئو، در ایتا صدا گذاشته شد.ویدئو را درتلگرام ببینید موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ کانال تلگرام https://t.me/hammamghaleh کانال ایتا https://eitaa.com/moozehmajazi
.                  اولمادو توتدوم منزیل جنتی، دونیایا  گلدوم اولمادو دئدیم آنادوغماسون،آمما من اولدوم اولمادو بیرنئچه ئیل،خوشولوقو،گوءردوم او شاقلیقدا بئله سئوگولوم سوداسینی،باشیماسالدوم اولمادو ییخیلان دونیادا، من،  مین جور بلایا اوغرادوم ساغلوغوم الدن وئریب،درمانی آلدو م اولمادو قوم   و   قارداشیم،   ائلیم،   ئوزوندا گوءردوم دردینی غم یئدیم   درمان اوچون،   دردیندان اوءلدوم اولمادو چشمهء آب حیاتی آختارانلار،تاپمادو من  کی  تاپدوم،    چاتمادوم،   یولدا یورولدوم اولمادو بو  یالان دونیا،   یامان،   یولداشلاری اویناتادی من فلکین سازونی، هرهنگده چالدوم اولمادو ایسته دیم دونیا گزیب،ائللر گوءروب سوءز آنلایوم گول تکین  چوللاردا،   من،   سولدوم سارالدوم اولمادو دئدی"سئودا" عمرومو، کول ئیله دوم بیر سودایا چاتمادیم سئوگولوما، ارماندا قالدوم اولمادو     🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 سرایش هم مضمون  ترکی و فارسی     🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 .                     نشد مسکن ملک بقا را، خواستم  اما نشد زندگی نزد خدا را،خواستم  اما نشد مدتی راخوش بدم درعنفوان کودکی دردعشق آمدصفارا،خواستم اما نشد ‌چون گرفتار بلا گشتم در این دیرخر اب چاره بر دفع بلا را، خواستم  اما نشد دردخویش وخویش خویش را،دیده با چشمان خویش غم به دل داشتم دوا را، خواستم اما نشد چشمه آب حیاتی که سکندرجستش آن یافتمش،رازبقا را، خواستم اما نشد گردش این روزگار،گیرد به بازی دو ست را ساز از او،از خود نوا را،خواستم اما نشد خواستمش درگردش از دنیا،بیاموزم سخن دل بیفسرد و شفا را،خواستم امانشد گفت"سودا"عمرخودرا،صرف این سو دا نمود سوگل ملک سبا را،  خواستم اما نشد علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ https://t.me/hammamghaleh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ زیبای " اما نشد " خواننده:صالح جعفرزاده موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 یئنی ماهنی: "روزگار" 🎙اوخویان:عبدالرضاحصاری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه درحمام قلعه نیاکان ما از گذشته های دور، با هوشمندی و شناخت پتانسیل های کشاورزی منطقه و با آگاهی کامل از مزیتهای اقلیمی آن، علاوه بر ،رعایت تناوب کشت و آیش، زراعت را،به دو صورت کشت و انجام می دادند که با توجه به موقعیت زمین، این که در منطقه ی گرمسیری یا سردسیر واقع شده باشد به دو روش و کشت می کردند. به سبب آن که زمین های زراعتی عمدتاً در مناطق مرتفع واقع شده بودند زراعت گندم و جو به صورت دیم کاشته می شد ضمن این که زمین های آبی زار اطراف رودخانه اسیق سو و حمام قلعه(ژرف رود) نیز،به زیر کشت آبی می رفت معمولاً در کشت های آبی کاشته می شد زیرا، زراعت جو زودتر می رسید لذا برای استفاده بهینه از زمین، پس از برداشت زراعت جو، کشت دوم زراعت هایی مانند ذرت و ماش صورت می گرفت. از آن جا که زمین های آبی حمام قلعه، در منطقه نسبتاً سردسیر واقع شده بودند کشت برنج، چندان متداول نبود لذا در مناطق پایین دست مانند دشت کشت ارقام سه ماهه شالی کاشته می شد اما در دهه های اخیر، این زمین ها به مرور،به باغات تبدیل شدند و کشت آبی گندم و جو به طورکلی منسوخ گردید. برای کشت و کار از نیروی گاو و دستگاهی به نام (گاوآهن) بهره می گرفتند تا زمین را شخم بزنند این دستگاه بابندی به نام که عمدتاً از پوست گاو یا روده دام تهیه می گردید به جوغ در گردن گاوها بسته می شد و با تیغی آهنی که بر توپ خیش تعبیه شده بود و آن را می نامیدند به نسق و شیار می پرداختند. کشت پاییزه را، پس از بارندگی های مهر که و آبانماه که گفته می شد در آذرماه که آن را می نامیدند انجام می دادند و از آن کشت،به نام یاد می کردند کشت های پاییزه معمولاً گندم وجو بودند و نامیده می شدند. دیگرمحصولات را، عمدتاً در فصل بهار می کاشتند که کشت بهاره گفته می شد در کشت بهاره علاوه برگندم و جو، نخود، عدس، کنجد، آفتابگردان، گرچک، خربزه و هندوانه و نظایر آن می کاشتند درگذشته های دورتر خشخاش نیز، کشت می کرده اندکه پس از ممنوعیت کشت آن، از چرخه تولید خارج شده است. درمناطق سردسیر، حداقل به دو دلیل کشت بهاره صورت می پذیرفت. اول آن که چنانچه زراعت پاییزه کشت می شد در سرمای شدید زمستان، زراعت یخ می زد و از بین می رفت دیگر آنکه رطوبت به اندازه کافی برای کشت وجود داشت تا محصول فرصت کافی برای به ثمر رسیدن داشته باشد بنابراین کشت گندم و جو و حبوبات را، از اسفند ماه شروع کرده تا پایان فروردین ماه، ادامه می دادند اما کشت دانه های روغنی و پالیز را، تا اوایل خرداد به اتمام می رساندند. درمرحله ی معمولاً بر اثر بارندگی، علفهای هرز نیز، در میان زراعت می روییدند. ازآنجاکه از سموم علف کش خبری نبود کشاورزان، علفها را، وجین می کردند که در اصطلاح گفته می شد. دربرخی از زراعت ها،مانند پالیز، علاوه بر خیشئووه، سله شکنی نموده به پای گیاه خاک می دادند که اصطلاحاً   می نامیدند. درمرحله ی نیز، به جهت نبودن تکنولوژی های نوین، درو گندم و جو با دست و به وسیله داس و منگال انجام می گرفت. سپس به صورت پشته توسط دهقانان به خرمنگاه کشیده می شد تا به وسیله و با نیروی گاو، کوبیده شود و پس از بر باد دادن خرمن،دانه را از کاه جدامی نمودند و به سیلوهای خانگی که نام داشت منتقل می کردند کاه را نیز، با تورهای کاه کشی که از موی بز بافته می شدند به کاهدان می بردند. قسمتی ازمحصول را، به عنوان (بذر) برای کشت سال بعد، کنار می گذاشتند و الباقی را، به مصرف خانوار و فروش می رساندند محصولات دیگرنیز هکذا ... ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ خاطره انگیزگل گندم خواننده: مرتضی احمدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توفان امروز شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ در جاده کلات ارسالی آقای محمد رشیدیان موزه مجازی حمام قلعه https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه و موسیقی مقامی ترکی 🌹🌹🌹نوایی کیست؟🌹🌹🌹 قبلاًدرباره ی شاه اسماعیل صفوی متخلص به "ختایی" مطالبی را با عنوان "شاه ختایی کیست؟" به اطلاع دوستان رسانده ایم. امروزمطالبی را، در باره یکی دیگر از سیاستمداران هنرمند ترک به آگاهی دوستان، خواهیم رساند امیدواریم که موردپسند واقع گردد. همه شماعزیزان، درکتابهای تاریخ با نام وزیر با ذکاوت و با کفایت سلطان حسین بایقرا، آخرین پادشاه تیموری، کم و بیش آشنا شده اید.هر چند که برخی ازدوستان، ممکن است این پادشاه را، باسلطان حسین صفوی آخرین پادشاه صفوی اشتباه بگیرند امایقیناً قریب به اتفاق، اطلاعاتی ازتفاوت این دوپادشاه که سرنوشتشان به انقراض سلسله خود انجامیده است دارند. امیرعلیشیرنوایی وزیر و مشاور سلطان حسین بایقرا، شاعری دو زبانه (ترکی و فارسی)، منتقداجتماعی، مترجم، تذکره نویس، عارف، سیاستمدار و بانی مراکزخیریه ی فراوان درخراسان و ماوراءالنهربود که واجد جایگاه والا در تاریخ و فرهنگ ایران است. از آنجا که باسلطان حسین میرزا همکلاس بوده است از جایگاه خاصی نیز، در نزد پادشاه برخوردار بوده است. وی پس ازمدتی از وزارت کناره گیری نمود، به عرفان روی آورد و به فرقه نقشبندیه پیوست و از مریدان و ارادتمندان شد. به گونه ای که امیر هنگام بازگشت عبدالرحمن جامی از سفر حج، رباعی دلکشی به شرح ذیل سرود: انصاف  بده،  این  فلک  مینا فام زین هر دوکدام خوبتر کرد، خرام خورشیدجهانتاب توازجانب چین یا ماه جهانگرد من از  جانب شام در همان حال نیز مورد توجه سلطان حسین بود. لذا امیرعلیشیر منشا خدمات فرهنگی زیادی در جای جای شرق ایران شد از جمله آثاری را، در مشهد و آستان قدس رضوی همچون ایوان عهدعتیق و کشیدن آب چشمه گیلاس به حرم رضوی احداث نمود. تالیفات وی نیز بسیارند از آن جمله است که به تقلیداز "خمسه نظامی"شاعر دو زبانه (ترکی و فارسی) به ترکی جغتایی سروده است. وی دراشعارترکی خود و در اشعار فارسی اش یا تخلص می کرده است "نوایی" درحقیقت بنیانگذار ادبیات ترکی ازبکی به حساب می آید هر چند که از آثار وی، در اکثر دانشگاههای کشورهای ترک زبان نیز، بهره می گیرند.رباعی ذیل نمونه ای از اشعار وی به زبان ترکی با لهجه جغتایی است. غربتده غریب، شادمان بولماس ایمیش ایل انگاشفیق ومهربان بولماس ایمیش آلتون قفس ایچره،گرقیزیل گل بوتسه بلبلغه تیکاندیک،آشیان بولماس ایمیش وی درموسیقی نیز، از مهارت بالایی برخورداربوده است از جمله مقامی را که باتوجه به صدای پرندگان تصنیف کرده بود و در خراسان به یا معروف شده است. امروزه نوازندگان دوتار درخراسان، هم در دوتار شمال، هم در دوتار جنوب، هم هنرمندان ترک و ترکمن، هم فارس، هم کرد و هم دیگر اقوام، دراین مقام می نوازند.صدالبته همه ی شما آنها را شنیده اید. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼قطعه ی «نوایی» 🎼دوتار و آواز:غلامعلی پورعطایی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام نوایی_عثمان محمد پرست موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼دوتار و آواز:عیسی قلی‌پور مقام موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوایی (شمال خراسان) زنده یاد حمرا گل افروز موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪕زنده یاد باخشی حاج 🎼قطعه ای از مقام به باید دانشمند، ادیب و سیاستمدار تورک / موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 مقام «نوایی» ▫️دوتار و آواز: حاج قربان سلیمانی و علیرضا سلیمانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
آرامگاه امیرعلیشیر نوایی در هرات افغانستان https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
این تصویر،که ازمعماری داخلی منزل قدیمی پدر بزرگم شادروان حاج رمضانعلی رحمانی واقع در راسته نوغان مشهد گرفته شده است سه نکته قابل توجه وجوددارد: اول فرش های مفروش در کف خانه که قالیچه های دست بافت یک متر در سه متر با نقشه زمینه ی لنگری و نقشه حاشیه ی کربلایی الله یار بزرگ و کوچک همچنین پشتی های دست بافت و رو رختخوابی گلدوزی شده که هنردست بانوان حمام قلعه، می باشند. دوم نقاشی حاشیه ای دیوار خانه با آبرنگ، به ارتفاع یک متر با منظره و فضایی دل انگیز از چشم اندازهای طبیعی و گچبری های روی دیوار که در نوع خود، بی نظیراست. سوم تیپ، ژست و روابط دوستانه جوانان دهه ی پنجاه،از مدل و نوع لباس گرفته تا پیرایش موی سر و عکس گرفتن با دوربین های لوبیتل که همگی خاطره انگیزند. سئودا! بیزه، دئه روزگار، نئج اولدی گلدی کئجدی عجب نه تئز گئج اولدی افراد در تصویر از راست، آقایان: مهدی رحمانی،ابراهیم رشیدیان مقدم،علی کوهستانی. این عکس در تابستان سال ۱۳۵۹ گرفته شده است. 🌲 بماند به یادگار 🌲 ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi