eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
276 دنبال‌کننده
616 عکس
373 ویدیو
17 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
،ائل بیلیمی،دانش عامه (دروگر) اوراقچی به کسانی گفته می شد که کارشان، دروکردن زراعت اعم از گندم،جو،شالی و دیگر محصولات کشاورزی بود.اوراقچی ها مردانی تلاشگر،پرکار و با آمادگی جسمانی نسبتاً بالا بودند. دروگرهای حرفه ای معمولاً به وسایل درو مناسب از قبیل لباس، کفش و کلاه منگال،کمربند،چارانگشت(چرنگیش)،ریسمان و ... مجهز بودند آنها از اول صبح شروع به درو می نمودند تا چاشت که جهت تجدید قوا باصرف چایی وصبحانه به اتراقگاه خود که عمدتاً سایه سار درختان، سایه خرمن، سایه دیواره کال یا بود می آمدند چاتمه به آلاچیق سیاری گفته می شد که اوراقچی ها، با استفاده از چوب و پلاس یا بوته گیاهان و خار و خاشاک می ساختند تا سایه ایجاد کند. دروگرها به طور معمول در تمام طول روز در گرمای هوا و زیر آفتاب مشغول درو می شدند جز هنگام چاشت و ناهار که باصرف چای وناهار دمی می آسودند. از خوردن آب سرد اجتناب می کردند در عوض چایی مصرف می کردند همچنین غذای سبک تناول می نمودند از جمله غذاهای رایج بود که نان را،به آب دوغی که ازمخلوط ماست شیرین و آب و دیگر مخلفات همچون خیار،پیازچه و ... بود ریز می کردند تلیت حاصل شده را،می خوردند. پس از صرف ناهار دمی می آسودند آنگاه تاشب هنگام به درو کردن و کشیدن دسته ها به خرمنگاه مشغول می شدند با غروب خورشید به خانه می آمدند یا چنانچه مزرعه دور بود به اتراقگاه رفته پس از صرف شام می خوابیدند یکی از محل های خواب که جالب توجه بود خوابیدن در روی خرمن بود محلی که مانند تختخواب نرم و از زمین بالاتر بود. برخی از دروگرها از چنان مهارتی برخوردار بودند که حدود پنج من زمین که معادل نیم هکتار می شوددر یک روز درو می کردند به گونه ای که گاهی دیگران در باره آنها قضاوت می کردند که آنها افراد کمکی نامرئی دارند منطورشان جنیان تسخیر شده بود.حکایتی که ذیلاً می خوانیم از جمله این باورهاست. از دیگر حکایاتی که از زبان مردم حمام قلعه شنیده شده است,داستان شخصی به نام "فتحعلی" می باشد که در زمان قدیم,در روستای "ایسیق سو "می زیسته است.وی دارای نیرویی خارق العاده بوده که کارهایی فوق تصور انجام می داده است از جمله: گویند فتحعلی ساکن ایسیق سو بود وی در پیسره,چکه دره حدود شصت من زراعت جو داشت که زمان درو آن,فرارسیده بود وی صبحگاه وسایل درو,برداشته و از ایسیق سو به راه می افتد وبه پیسره آمده کل محصول را تا ظهر همان روز درو وجمع آوری کرده به خرمنگاه می کشد و به خانه بر می گردد به گونه ای که کسی باور نمی کند که درو زمینی که برای یک نفر,حداقل دو سه هفته, طول می کشد در عرض چند ساعت جمع آوری کرده باشد اما پس از دیدن واقعیت,همگان مات و مبهوت می مانند که این چه نیرویی است در این فرد,وجود دارد؟ حال کافی است یک نفر چند تا از این ربات ها را در اختیار داشته باشد و با به کارگیری آنها، به دور از چشم دیگران در مزرعه ای،حکایت فتحعلی را،عملاً به نمایش بگذارد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ گندما درو شد نیامد یارم خواننده عبدالبصیر احمدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
هم اکنون برف در حمام قلعه ارسالی خانم فریده کوهستانی ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. قدح چارچار با قدح چار و چار، مَی، دهد از جام نگار کاسه ز ساقی بگیر، ابرِ چو مرمر ببار بخشش  مردانه  کن، هدیه ی دردانه کن خمره تو یک جا بیار، بر همه  پیمانه  کن دانه خورت،داس وآس گربنوازی سپاس کار  خلایق  شده، دست به دعا، التماس سقف فلک،  پاره کن، بارش صد باره کن چشمه کند العطش، آب برسان، چاره کن حامل نعمت، تویی قاسم قسمت، تویی بر همه  یکسان ببار، عامل رحمت، تویی ابر سفید، سبزه خیز، بارش شاهانه، ریز دل  ز خلایق  ببر، کوله  رها  کن،  گریز شرح سفر، ساز بکن عقده ز دل، باز بکن گرچه تو  دیر  آمدی، غلغله   آغاز   بکن منتظرت هرکس ست تشنه و دل واپس ست سیم تو چنان بیز، بریز،تاکه بگویند بس ست از چه نداری قرار؟ نآمده زود الفرار غصّه ی با قصّه را، از دل "سودا" در آر علی کوهستانی اسیق سو(سودا)🌹 قدح:پیاله چارچار:چهار روز آخرچله بزرگ وچهار روز اول چله کوچک ابر چو مرمر:ابرسفید دُر:استعاره از باران آس:آسیاب،دست آس سیم:نقره،استعاره از برف بیز:ببیز،الک کن غصّه ی با قصّه:درد و غم های ناگفتنی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
4_799118990868742184.mp3
4.14M
آهنگ " الله بده تو باران " خواننده عبدالعزیز احمدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
ساخت آدم برفی توسط محمدصالح ومهرسا رشیدیان حمام قلعه بماند به یادگار موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
ازدهه پنجاه درحمام قلعه مسلماً بسیاری از شما گرامیان که از متولدین دهه چهل وقبل از آن می باشید خاطرات زیادی از بارندگی های برفی دهه چهل وپنجاه به خاطر دارید بارش برف در این روزهای سال موجب شد مرغ خیال با پرواز به گذشته ما را،به سفری خاطره انگیز همراه خود سازد تا دمی از،مشغله های فکری رهایی یافته بتوانیم خاطرات آن زمان را،برای شما گرامیان نیز، یادآور شویم باشد که مقبول خاطر عزیزتان واقع گردد. آن روزها همه چیز، وبی آلایش بود از معماری ساده روستایی گرفته تا سبک زندگی تا وقایع طبیعی و ... طبیعتی که هیچگونه آلودگی زیست محیطی را،نداشت هیچ نوع مواد شمیایی آلوده کننده جز یک و دو مورد سمپاشی برای مبارزه با پشه آنوفل(مالاریا)که به سم د.د.ت معروف بود در طبیعت صورت نگرفته بود از دود و دم ماشین آلات،کودهای شیمیایی،سموم آفت کش و قارچ کش، موادپلاستیکی و ... اصلاً خبری نبود.زیست بوم ها،مناظر و مواهب طبیعی جز مواردی از جنگل ها که از چوب و بوته ها برای سوخت مورد بهره برداری قرار می گرفت دستکاری نشده بودند لذا مردم در محیطی کاملاًطبیعی و بدون آلودگی زندگی می کردند. البته آلوده نبودن محیط زیست به معنی آن نبود که مردم درسلامت کامل بودند بلکه حداقل از بیماریهای ،تاحد زیادی در امان بودند درهمان حال با بیماریهای ویروسی و میکروبی که گاهی به صورت اپیدمی و ایجاد عفونت های مرگبار،پدیدار می شدند دست و پنجه نرم می کردند. مع الوصف طبیعت هم ازلحاظ زیست محیطی،هم زیست بوم و هم چشم اندازهای های طبیعی کاملاً دست نحورده و بکر بود به همین جهت اکوسیستم طبق روال طبیعی خود عمل می کرد و چشمگیر،نبودلذا بارندگی های قابل ملاحظه ای اتفاق می افتاد.از جمله بارندگی های سال های آخر دهه چهل وسالهای آغازین دهه پنجاه مثال زدنی بودند. در آن سالها در حمام قلعه چنان برفی می بارید که گاهی درشبانه روز تا پشت بام ها را،برف روبی می کردند به گونه ای که بر اثر این برف روبی، در برخی از کوچه های حمام قلعه تا سطح بام ها،برف انباشته می شدکه بر اثر آن احشام درطویله ها محبوس می ماندند تا مردم با ذوب کردن برف،دامهای خود را،سیراب نمایند.بعضی اوقات برای عبورشیاری یا ایجاد می کردند تا بتوانند دامهایشان را،برای خوردن آب به کنار روخانه ببرندکه البته این کار نیز، با داستانهای خاص خودش روبرو می شد ترافیک در تردد احشام از آن حکایات بود به طوری که گاهی گروهی از دامهای در حال رفت و برگشت به یکدیگر برخورد می کردندوساعتها برای عبور،معطل می ماندند. مردم دراین فصل عمدتاً چکمه های پلاستیکی ساق بلند می پوشیدند با این حال وقتی که به رفت و آمد می کردند یا برای برف اندازی به پشت بام منازل یا خانه باغها می رفتند به سبب بالا بودن ارتفاع برف، چکمه ها پراز برف گردیده سرمازده می شدند. دراین سالها رودخانه حمام قلعه کاملاً یخ می زد تا محلی برای اسکی بازی کودکان تبدیل شود آن هم با پلاستیکی که در نوع خود بی نظیر بود.گاهی از ناودان خانه ها وکنگره کوه ها،قندیل های دومتری آویزان می شدند شاخه و سرشاخه های درختان و بوته ها کاملا یخ می بست از آنجاکه گاهی زمان بارندگی ها وسرمای زمستان طولانی می شد دامداران با مشکلات زیادی در تعلیف دامهایشان در یاتاقها و طویله ها روبرومی شدند زیرا،ذخیره علوفه هایشان به پایان می رسید لذا برای سیر کردن دامها وچهار پایان به باغات روی می آوردند وبا بریدن سرشاخه های نازک وپوست درختانی مانند بید و سپیدار به دامها علوفه تهیه می کردند.گاهی هم برای گاوهای بندی،بوته های را،می سوزاندند پس از سوختن خارهایش،ساقه اش را،به عنوان علوفه به مصرف گاوها می رساندند. درآن سال های پربرف که جاده کلات خاکی بود فقط خودروهایی مانندجیپ،کامانکارهای ژاندارمری،ماشین باریهای ماک و اتوبوسهای جمع وجوری که گفته می شد تردد می نمودند.اتوبوسها اغلب در آبریزها گیر می کردند ماشینهای باری نیز غالباً،درفصل بهار وزمستان در تخته اجرم بخصوص در که گل چسبناک داشت می ماندند زمانی یاتاقان می زدند زمانی دیگر سرپیستون ذوب می کردند،گاهی هم صفحه کلاچ صاف می نمودندو ... درمواقعی ماه ها جاده بسته می ماند قند و شکر که از مصرف بالایی در میان روستاییان برخوردار بود کمیاب می شد مردم روزگارشان به خرما،کشمش،سنجد و ... می ماند شاید شما هم خوردن چایی با ایده(سنجد)را،تجربه کرده باشید که یکی از به یاد ماندنی ترین دوران کودکیمان است زیرا کودکانی که تا دیروز چایی را با قند و آبنبات و که مادرانمان ازشکر درست می کردندو بسیار شیرین بود می خوردند حالا مجبور بودندبا اکراه تمام بخورند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
Mohammad Motamedi - Barf [128].mp3
3.82M
آهنگ "برف" خواننده: محمد معتمدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه دهقانی و چوپانی ازجمله غذاهایی که هر از گاهی دربیابان توسط دهقانان بخصوص چوپانان حمام قلعه پخت می شد گوشت بود مسلماًپختن گوشت دربیابان آن هم باحداقل امکانات مهارتی خاص می طلبد تا آن را، بتوانی کاملاً پخته نوش جان کنی و الا یا باید خام، یا سوخته مصرف نمایی. درگذشته چوپانان، دهقانان،بیده چی ها (دروگران علوفه)، بیابانگردان و یاتاقچی ها، درحمام قلعه چنانچه پاتیلی که به ترکی به آن می گفتنددراختیار داشتند گوشت را، درآن ریزکرده و در آب پخت نموده و پس از به روغن آمدن پی های گوشت آن را در روغن سرخ و قورمه درست می کردند سپس مصرف می نمودند. یاتاقچی ها در زمستان گوشت را،در هوای سرد منجمد کرده روی آن را،می پوشاندند تا مدتی از گوشت تازه به صورت قورمه وگاهی هم به صورت کباب استفاده می کردند  برای کباب کردن از ترکه درختان جنگلی یا انداختن گوشت رو سنگ در کنار اجاق کمک می گرفتند. در فصل تابستان، به خاطر اینکه گوشت بر اثر گرما فاسد نشود زمانی که تعداد افراد گروه زیاد بودند و احیاناً دامی می مرد یا شکاری نصیبشان می شد اگر ظرفی در اختیار داشتند که به صورت قورمه پخت می کردند چنانچه ظرفی در اختیار نداشتند پوست حیوان راسالم می کندند سپس لاشه را قطعه قطعه کرده به طورکامل دوباره داخل پوست می نمودند سرآن رامی بستند آنگاه  پوست و محتوای آن را، در زیر توده ای از زغال گداخته می گذاشتند اگرچه پوست می سوخت اماقطعات گوشت درداخل پوست کاملاً بخارپز می شد ضمن آنکه روغن گوشت هم تاحدودی کشیده شده به اصطلاح امروزی به غذایی رژیمی تبدیل می گردید سپس آستین ها را،بالا زده هر یک قطعه ای از گوشت را، به همراه استخوانش برمی داشتند و شروع به خوردن می نمودند به گونه ای که در یک وعده شقه کامل گوشت مصرف می شد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
Chopan-Naser.mp3
3.81M
آهنگ زیبای "چوپان " خواننده:ناصریعقوبی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
1_9567406269.pdf
4.25M
فایل پی دی اف سخنرانی رژیم غذایی غیر دانش بنیان مردم مانع از پروژه های دانش بنیان ارتقا امنیت غذایی سخنران: دکتر حق پرست در جلسه نخبگان بخش کشاورزی استان کرمانشاه ، 15 بهمن 1402 ارسالی جناب آقای مهندس اکبر ایزدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
کانال خورشید در تلویزیون مخصوص کلات نادر با تنظیم مجدد در دسترس میباشد. تصاویر زیبا از کلات و روستاها @kalatnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری : بارها گفتم، بازهم می‌گویم. در راس نقشه‌های دشمن تبلیغ است و علاج آن تبیین حقیقت است خدمات دولت در روستاهای شهرستان کلات پروژه های اجرا شده در روستای ایده لیک بخش مرکزی شهرستان کلات در طول مدت یکسال مالی بخشداری دهیاری و شورای اسلامی روستای حمام قلعه تنظیم: طلایه تراب 📺🎤به  و   ،  بپیوندید 👇👇👇 🆔 @kalatnews
هدایت شده از ابراهیم ایزدی
43.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.                 "نبی خاتم" سرور  انبیا، نبی  خاتم،  محمد  است مقصد کاینات، خلقت آدم، محمد است آن در دانه ی وجود،  ز دریای  لامکان پیشتر، زخلقت آدم  وعالم،محمداست "لولاک لماخلقت الافلاک"که درشان او ست گوید: به هفت فلک رسول اعظم،محمد است نبی   هفت   آسمان،  بود  عزیز کاینات محرم مخزن اسرارخدای اعلم، محمدا ست رفرفسوارازمسجداقصی به عرش خدا گذشته ازسدره المنتهی هم، محمدست صلوا علیه  و  آله، جاری  بود، بر زبان ازآن،حسن خصایلش،دمادم،محمدست رحمتاً للعالمین   بود،  وجود  پاک  او ضامن امت،به روزجزا،هم، محمد است آن شفیع روز حساب که "سودا" کندش وصف می دانم که،دهدمرا،نجاتم، محمداست علی کوهستانی اسیق سو (سودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
بسمه تعالی نصب جاکفشی جدید طبقه بانوان مسجد روستا توسط وراث مرحوم کربلایی علیرضا پاسبان جزاک الله خیرا انشاالله... روحش شاد ویادش گرامی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کشاورزی بدون شخم،کشت بدون خاک ورزی دوستان کشاورز ویدئوها را،حتماً نگاه کنید موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi