eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
257 دنبال‌کننده
484 عکس
336 ویدیو
14 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️سفره هفت سین، نماد ماندگار‌ ایران زمین/سین‌های در سفره هفت سین نماد چه هستند؟ 🔹سیب: سیب نماد سلامتی و تندرستی بوده و وجود آن در میان هفت سین به منظور تندرستی اعضای خانواده در سال جدید است تا آن ها را از گزند آسیب و بیماری حفظ نماید. 🔹سبزه: زیباترین نماد سفره هفت سین، سبزه است که نماد حیات و شادابی می باشد. اغلب ایرانیان از این نماد به منظور داشتن سالی شاد و با طراوت استفاده می کنند. سبزه همچنین نماد فرشته اردیبهشت است. 🔹سمنو: سمنو سَمبل خیر و برکت است. ایرانیان چند روز پیش از شروع سال جدید این ماده را از پخت جوانه های گندم تهیه می کنند و معتقدند که قرار گیری آن بر روی سفره هفت سین، سبب افزونی نعمت و برکت در زندگی آن ها خواهد شد. 🔹سرکه: سرکه نماد جاودانگی است. در گذشته از سرکه برای باطل کردن سحر و جادو استفاده می شده است. قرار گرفتن این نماد بر روی سفره هفت سین سبب خواهد شد تا ناملایمات سال نو از بین برود. 🔹سیر: سیر سَمبل اهورا مزدا و نمادی از تندرستی و سلامت است. اغلب پیشینیان از خواص دارویی سیر به منظور درمان برخی از بیماری ها استفاده می نمودند؛ از این رو می توان از این ماده برای داشتن سالی بدون بیماری بر روی سفره هفت سین استفاده نمود. 🔹سکه: سکه یکی از نمادهای رزق و روزی است. افراد سکه را در میان سفره خود جای داده اند تا در سال جدید از درآمد مناسبی برخوردار گردند و روزی آن ها از سوی خداوند افزایش یابد. 🔹سماق: نماد و چاشنی شادی و صبر و استقامت سماق است. وجود این ماده بر روی سفره هفت سین به این منظور بوده است که سال پیش رو را با نهایت شادی و استقامت در برابر سختی ها دنبال نماییم. 🔹سنجد: سنجد با دو نماد در میان افراد شناخته می شود. اغلب مردم سنجد را نماد عشق و دلباختگی می دانند و آن را به منظور افزایش علاقه در بین اعضای خانواده، بر روی سفره هفت سین قرار می دهند. اما برخی دیگر از افراد معتقدند که سنجد نماد گرایش به عقلانیت است؛ از این رو قرار دادن آن بر روی سفره می تواند سبب شود تا تمام تصمیمات فرد در سال جدید بر اساس عقلانیت صورت پذیرد. 🔹تخم مرغ: تخم مرغ نماد زایش و تولد است. 🔹قرآن: قرار دادن قرآن بر روی سفره هفت سین مختص به مسلمانان است. این امر نشان دهنده وجود نام و یاد خدا در آغاز سال و در تمام اوقات است. 🔹آینه: آینه نماد شفافیت و پاکی بوده قرار دادن آینه بر روی سفره هفت سین به این معنا است که باید سال پیش روی را بدون دروغ به پایان رساند. اغلب افراد آینه را در بالای سفره قرار می دهند. 🔹شمع: شمع نماد روشنایی و فروغ است. 🔹ماهی: ماهی نماد تازگی و تکاپو است. اغلب افراد ماهی را در تنگ آب شفافی قرار می دهند تا سالی پر از انرژی و سرزندگی را پیش روی خود داشته باشند. 🔹نان: یکی دیگر از مواردی که بر روی سفره هفت سین ایرانیان قرار دارد، نان است. نان نماد برکت و روزی الهی است که بر روی هر سفره دیگری نظیر سفره غذا و همچنین سفره عقد یافت می شود. 🔹دیوان حافظ: حافظ یکی از موثرترین شاعران ایرانی است که اغلب افراد سال نو خود را با تفالی به دیوان او آغاز کرده و باقی ایام سال را با آن پیش بینی می کنند. 🔹نبات و شیرینی: نبات سَمبل شیرین کامی است. افراد با قرار دادن این نماد بر روی سفره سالی پر از خاطرات شیرین را آرزو می کنند @AkhbareFori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب: استادعزیز! اولاًدر کلماتی که پیشنهاد داده اید همه تکواژ نیستند مثلاً سبزه یا سبزی از سبز+ ی،ه تشکیل شده است. ثانیاً کلمات تکواژ دیگری مانند: سریش، سبوس، سماروغ، سلمه، وجود دارند ثالثاً اگر سبزی را،تکواژه به حساب بیاوریم کلماتی مانند سوسنی،سنگک و ... را هم شامل می شود که: ۱- با سین شروع می شوند ۲- فارسی اند ۳-تک واژه به حساب می آیند ۴- خوردنی اند ۵- ماده گیاهی دارند. ضمناًاصل کلمه "سماق" عربی و ریشه آن "سریانی"است اگر با تغییر یک حرف آن، فارسی می شودکلمات دیگری از این قبیل نیز،وجود دارد که فارسی به حساب خواهند آمد مثلاً کلمه "سقّز" ترکی است چنانچه"سکّز" بگوییم فارسی خواهدشد تمام شرایطی را هم که فرمودید داراست. بنابراین نیاز به جایزه دادن نیست فقط این سفره را،مختص یک قوم خاص نفرمایید. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سال نو مبارک! ارسالی جناب آقای حاج اسماعیل ایزدی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۱ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت دوم موزه ها تاریخ مجسم هرملتی اند از اعماق تاریخ باماحرف میزنندوگزاره ای واقعی ازآنچه که درطی قرون و اعصاراتفاق افتاده است را در اختیارآیندگان قرارمیدهندلذااولاً برآحاد هرجامعه ای فرض است که ازچنین مکانهایی دیدن نمایندتااز گذشته وهویت ملی خود،آگاهی یابندثانیاًاگرهرگونه سندومدرک یاشیئی که از،روزگاران،گذشته در اختیار دارند،برای غنابخشیدن به فرهنگ تاریخی وتمدنی خودبه موزه هااهدانمایند. زحماتی راکه ایشان،درارتباط با تاسیس وجمع آوری مستندات موزه شهرکلات کشیده انددرخورتحسین وقدردانی است.موزه ای که،درمحل حمام قدیمی کوچه تامین اجتماعی واقع شده است. این موزه،باهزینه شخصی وصرف زمان وانرژی زیاد،به مرحله ای قابل اعتنا ودیدن رسیده است آن هم درشهرستانی مانندکلات،باعقبه تاریخی باشکوه وپرفراز ونشیب که قطعاًتاریخش روایات زیادی برای گفتن داردوحقش ادانشده است چه درتاریخ نوشتاری وچه تاریخ مجسم آن مانندفیلمها وسریالهایاموزه که نوعی ازآن است جای کاربسیاردارد. ایام نوروز،فرصتی مناسب،برای دیدن موزه هاست. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تازه باهار گلدی ایل تزه‌لندی. نوروز بایرامیز مبارک اولسون! موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍥🥠 قُووت/qovut یکی از تنقلات و شیرینی‌های مردم تورک در نقاط مختلف جهان است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن گندم، آب، شکر، دوشاب انگور و یا شیر است. هنگامی که تورکان اوغوز در دوره سلجوقیان کرمان/قاوردیان وارد این منطقه شدند این خوراکی را با خود به ناحیه کرمان بردند که در آن منطقه قووتو شناخته می‌شود. در این ویدیو طرز تهیه این خوراکی توسط بانوی اهل جمهوری آذربایجان را می‌بینیم. 🆔 👉 @qazvinturklari
،ائل بیلیمی،دانش عامه ،شیره(قوّتو)درحمام قلعه همان گونه که قبلاً یادآور شده ایم در آن زمانی که از هله هوله های تولیدی کارخانه جات چیپس و پفک خبری نبود مردم حمام قلعه تنقلات و شیرینی جات مصرفیشان را،خود تولید می کردند یکی از این موارد تهیه ی ،بود. برای تهیه ی تالخان،ابتدا دانه های گندم یا ذرت را،تف می دادند که در اصطلاح گفته می شد قورقاهارا، از هر نوع آن که بود در (دست آس)، سابیده نرم می کردند سپس از آن به عنوان مواد اولیه ی قوّتو استفاده می کردند. تالخان را گاهی به صورت معمولی با قاشق بر دهان نهاده می خوردند اما عمدتاً آن را،بامواد دیگری مانند شیره انگور،شیره توت و شکر می آغشتند تا هم مقوی وهم خوشمزه گردد. وقتی که به شیره می آغشتند تالخان حالت آردی خود را،از دست داده و به حالت خمیر در می آمد منتها مقدار آن را چنان می افزودند که ملات شل نگردد آنگاه ملات تالخان وشیره را،در داخل مشت می فشردند تا به حالت گلوله ای بیضی شکل در آید این گلوله های قوّتو را،اصطلاحاً می گفتند موززئ هارا،درظرفی دیگر،کنارهم می چیدند سپس برای استفاده به جمع خانواده می آوردند.نوعی شیرینی که پیر و جوان بخصوص کودکان طرفداران سرسخت آن بودند. گاهی نیز در نبود شیره انگور یا توت، ابتدا تالخان را با شکردرحالت خشک با نصاب مناسب دائقه مخلوط می کردند سپس با آب یا شیر، قدری نمناک می ساختند آنگاه به شرحی که بیان شد با فشردن در داخل مشت به حالت موززئ در می آوردند که البته در همه موارد برای غنی ساختن قوّتو، از کنجد یامغز گردوی کوبیده نیز،کمک می گرفتند. یادش بخیر! علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ شیرینی فروش خواننده:محمد منتشری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 استودیو رفت رو هوا ✨ خاطره خنده دار حاج آقا موسوی واعظ @mahfeltv3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 حاج آقا رو سرکار گذاشتن ✨ خاطره سرکار گذاشتن حاج آقا موسوی واعظ @mahfeltv3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادش بخیر اون گله ها اون ماست‌های خیکی اون زمونا ک ای کلاسا نبوو❤️ همون روزی ک دوره دوغ و نون بی❤️ از هر ده عالمی ، نه تاش چوپون بی❤️ همون روزای ک قوری خلخالی بی ❤️ نهار و شوم کره بی شولشلی بی ❤️💐 @ceyyedAbbas
،ائل بیلیمی،دانش عامه فرهنگی حمام قلعه مردانه درحمام قلعه قدیم، برای هرکاری به صورت حرفه ای، افرادی به کار گمارده می شدند که با قراردادهای فصلی یا سالانه به ارائه خدمت می پرداختند و حق الزحمه خود را، در اذای ارائه خدمت در زمانی معین یا سالانه دریافت می نمودند.ازقبیل: دهقان، باغبان، آسیابان دشتبان، قورقبان، پالیزبان، خوکبان، چوپان، چاله بان، حمامی، آهنگر، نجار، سلمانی و ... استاد کسی بود که کارش، پیرایش و آرایش مردان، پسربچه ها، جوانان و آقا دامادها در مراسم های عروسی بود.مردان حمام قلعه، بخصوص کهنسالان و مسن ترها، معمولاً موی سر می تراشیدند، ‌ریش خود را، بلند نگه می داشتند شانه ای مخصوص برای شانه کردن محاسن خود داشتند که در داخل سجاده نگه داری می کردند تا قبل از ایستادن بر نماز، ریششان را شانه کرده باشند، عرقچین پوشیده و بر روی آن مندیل می پیچیدند. میانسالان نیز،چون مسن ترها،موی سر می تراشیدند عرقچین پوشیده مندیل می پیچیدند با این تفاوت که ریش خود را،می تراشیدند، سبیل نگه می داشتند و قسمتی از ابتدای مندیل را،از پشت سر آویزان می کردند ضمن آن که جوان پسند بود در مواقع ضروری مانند سرما و گرما، توفان و گرد و خاک و ... به آن دسترسی داشتند تا به عنوان ماسک مورد استفاده قرار دهند. جوانان موی سر را، اصلاح می کردند، در اصطلاح (فکل) می گذاشتند و کلاه (نوعی قره گل) یا عرقچین ابریشمی سوزندوزی شده، برشاخ می گذاشتند و کت شلوار شال، می پوشیدند که گاهی برای خودنمایی، بر اسب راهوار مزیّن به یراق آلات، سوار شده و می تاختند. برخی مانند تحصیل کردگان نیز، دور سر خود را، اصلاح می کردند و فکل خود را، به یک طرف سر، شانه زده، مرتب می ساختند و بدون سرپوش در جامعه رفت و آمد می نمودند. معمولاًسلمانی موی سر پسر بچه ها را، می تراشید و بنابر سلیقه کودک یا خانواده اش قسمتی از موی تارک سر را، عین کاکل ذرت نگه می داشت که (کاکل) گفته می شد یا این که قسمتی از موی پیشانی را، نگه می داشت که (فکل) می گفتند در مواردی نیز، همچون کودکان مدرسه برو که می نامیدند تمام موی سرش را،می تراشید تا اصول بهداشتی مدرسه رعایت شده باشد. در گذشته حمام قلعه افراد زیادی، سلمانی کرده اند اما از معروف ترین آنها،می توان از شادروان (قربانعلی لشکری) یادکرد که سالیان متمادی در حمام قلعه به شغل سلمانی مشغول بود بعید است از نسل ما کسی باشد که از نوازش دستان وی و ماشینهای دستی سلمانی اش،بی نصیب بوده باشد ماشینهایی که گاهی براثر کار زیاد،دندانه هایشان کُند، می شدند و با کشیدن موی سر آه از نهاد کودکان در می آمد و صدای آخ و واخشان گوش فلک را کر می کرد می رفتند تا نوبت بعدی اصلاحشان که فراموشش کنند به این امید که دندانه های ماشین های استاد سلمانی تیز، شده باشند تا دیگر صحنه قبلی تکرار نشود. یادآن روزها، با همه ی کم و کاستی هایش بخیر! علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ زیبای آشفته حالی خواننده:علیرضاافتخاری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مبتکر ، چند هزار اصلاح رایگان💐👏👏👏 راهی است راه عشق هیچش کناره نیست آنجا جزاین که جان بسپارند، چاره نیست هرگه که دل، به عشق دهی خوش، دمی بود در کار خیر، حاجت  هیچ استخاره نیست                                           "حافظ" موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱/۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
💠دعــــــــــــــوت نـــــــــــامــــــه ، ماه رمضان، ماه بهار قرآن، در بهار طبیعت👇 30 جز قـــــــــــــــــــرآن بصورت فایل صوتی و نیاز به دانلود ندارد، فقط کافيست روی لینک بزنید. *جزء 1 ⇨ http://j.mp/2b8SiNO* *جزء 2 ⇨ http://j.mp/2b8RJmQ* *جزء 3 ⇨ http://j.mp/2bFSrtF* *جزء 4 ⇨ http://j.mp/2b8SXi3* *جزء 5 ⇨ http://j.mp/2b8RZm3* *جزء 6 ⇨ http://j.mp/28MBohs* *جزء 7 ⇨ http://j.mp/2bFRIZC* *جزء 8 ⇨ http://j.mp/2bufF7o* *جزء 9 ⇨ http://j.mp/2byr1bu* *جزء 10 ⇨ http://j.mp/2bHfyUH* *جزء 11 ⇨ http://j.mp/2bHf80y* *جزء 12 ⇨ http://j.mp/2bWnTby* *جزء 13 ⇨ http://j.mp/2bFTiKQ* *جزء 14 ⇨ http://j.mp/2b8SUTA* *جزء 15 ⇨ http://j.mp/2bFRQIM* *جزء 16 ⇨ http://j.mp/2b8SegG* *جزء 17 ⇨ http://j.mp/2brHsFz* *جزء 18 ⇨ http://j.mp/2b8SCfc* *جزء 19 ⇨ http://j.mp/2bFSq95* *جزء 20 ⇨ http://j.mp/2brI1zc* *جزء 21 ⇨ http://j.mp/2b8VcBO* *جزء 22 ⇨ http://j.mp/2bFRxNP* *جزء 23 ⇨ http://j.mp/2brItxm* *جزء 24 ⇨ http://j.mp/2brHKw5* *جزء 25 ⇨ http://j.mp/2brImlf* *جزء 26 ⇨ http://j.mp/2bFRHF2* *جزء 27 ⇨ http://j.mp/2bFRXno* *جزء 28 ⇨ http://j.mp/2brI3ai* *جزء 29 ⇨ http://j.mp/2bFRyBF* *جزء 30 ⇨ http://j.mp/2bFREcc* التماس دعا ┈┉┈┉•▴•❀❀•▴•┉┈┉┈                
،ائل بیلیمی،دانش عامه حمام قلعه (نذری) قبلاً یاد آور شده ایم که از قدیم الایام، مردم حمام قلعه از میان هزاران هزار نعمت و برکت الهی، به دو برکت (لبنیات) به ویژه نان اهمیت وحرمت خاصی قائل بودند بر همین اساس، همیشه در توزیع نذری ها، نان در اولویت اول نذریها،قرارداشت که هم اکنون نیز، به قوت خود باقی است. اگرچه مردم حمام قلعه به صورت عام، هر نوع نذری مواد غذایی را، می گویند اما به طور خاص، به نان نذری، خودای یولی گفته می شود در گذشته، برخلاف امروز که نان مصرفی خانوارها، از نانوایی روستا تهیه می شود بانوان حمام قلعه نان مصرفیشان را، خود پخت می کردند لذا نان های را، عمدتاً به صورت می پختند گرچه هرنوع نان دیگری هم، چون تافتون، بربری و ... هم پخته می شد باز هم خودای یولی بودند اما رسم بر این بود که نان پنجه کش بپزند پنجه کش خاص خودای یولی نبود بلکه برای مصرف خانوار یا مجالس عزا و عروسی ها نیز، پخت می نمودند. نذریها در همه ی مواقع سال بنابر نیت نذر کنندگان توزیع می گردید اما معمولاً در ایام ماه محرم و صفر، ماه شعبان علی الخصوص روزهای چراغ برات، ذی الحجه و ماه مبارک رمضان، نذری ها، از درصد فراوانی بالایی برخوردار می شدند که همچنان ، به قوت خود باقی است. لذا مردم حمام قلعه طبق این رسم نیکو بخصوص، در ایام فرخنده تولد امام "ع"اقدام به توزیع نان نذری می نمایند. توزیع مواد غذایی نذری از گذشته های دور تاکنون، متداول بوده و همچنان ادامه دارد اگرچه درمیان نذری ها نان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است اما فقط به توزیع آن محدود نمی شد بلکه با توجه به شرایط و امکانات در دسترس و مناسبت ها، اقلام مختلفی از مواد غذایی به عنوان نذری، داده می شده است مانند که بیشتر در ایام عید نوروز پخت و توزیع می شد یا که در فصل بهار و روزهای فراوانی شیر توسط دامداران، تهیه و پخش می گردید. نذریها از اقلام دیگر مواد غذایی نیز، انجام می گیرد از قبیل انواع : از یارمه لی آش گرفته تا آیران آشی تا بلکه لی آش تا زیریک آشی تا آش رشته و ... حلوا، شله، شله زرد، شکلات، شیرینی، نخود و کشمش به عنوان و موارد دیگری همچون کردن گوسفند درعید قربان یا قربانی برای روضه خوانی مسافران از سفر برگشته همچون سربازان منقضی خدمت، حاجی ها و کربلایی ها یا قربانی به عنوان در مواقعی که بلایا و مصیبت های ناگهانی به وقوع می پیوندند. قربانی ها را،به دو شکل،یعنی تقسیم گوشت قربانی به دیگران یا تهیه ی غذای گرم تقسیم می نمایند که البته غذای گرم نیز، به دو صورت حضوری یا به اهالی بخصوص نیازمندان، انجام می پذیرد البته گذشتگان ما در باره نذری به شکل اطعام، به روش جالب توجه دیگری نیز، اقدام کرده اند که امروزه به عنوان به ما رسیده است و آن املاکی است که به نام امام حسین"ع" نموده اند تا عایدی حاصل از آنها صرف برگزاری مراسمات ایام محرم گردد یقیناً بخش اعظم آن صرف اطعام عزاداران حسینی می شود.یاد و نامشان گرامی باد! همه ی آنچه که از آن یاد شد نشان می دهد مردم حمام قلعه بر اساس باور و اعتقادی مذهبی و قلبی اقدام به توزیع نذری می نمایند که فلسفه ی آن، نثار مهر و مهربانی در جامعه و کمک به هم نوع خود است که البته درجهت بخشاینده و مهربان صورت می پذیرد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ زیبای"نذر هرسال" خواننده: مجیداخشابی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه یک، دئییرمان(آسیاب آبی)، در شهر زاوین ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری "سعدی" موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۳/۱/۸ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz