eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
265 دنبال‌کننده
541 عکس
369 ویدیو
15 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷بعد از شب های قدر 🍃عرفه بالاترین ارزش را دارد 🌷عرفه روزی است كه 🍃خدا درهای مغفرت و 🌷بخشش و رحمتش را 🍃بر روی بندگان خود ميگشايد 🌷با آرزوی اجابت 🍃حاجات همه شما خوبان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۶ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
، تجلی گاه پرستش معبود است. عید گذشتن از تعلقات نفسانی، عید آزادی از بند نفس. عید رهیدگی و عشق و ایمان است. 🌸عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت مبارک باد.🌸 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۸ https://t.me/hammamghaleh
سفر وزیر میراث فرهنگی به شهرستان کلات وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر یک روزه به شهرستان کلات از بناهای تاریخی این شهرستان بازدید کرد.   سید عزت اله ضرغامی امروز در سفر یک روزه به شهرستان کلات با اداری احترام به مقام شامخ ۱۲ شهید دوران دفاع مقدس در مسجد جامع شهر کلات  از بنا‌های تاریخی مسجد جامع با ۸۰۰ سال قدمت و کاخ خورشید کلات با ۳۰۰ سال قدمت بازدید و مسیر بین این دو بنای تاریخی را برای ایجاد بازارچه افتتاح کردند. وی در حاشیه این بازدید ها  گفت: شهرستان کلات نادری یکی از شهرستان‌های مهم استان خراسان رضوی است که به صورت قلعه بزرگ طبیعی است وجغرافیای خاصی دارد وبه لحاظ نظامی از سوی نادر که به دنبال کشورگشایی بود انتخاب شده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: عمارت کاخ خورشید که یکی از بهترین عمارت‌های میراث فرهنگی کشور است و از معماری بسیار خوبی برخوردار است و توسط میراث فرهنگی اداره می‌شود و مردم از نقاط مختلف برای دیدن این عمارت به این شهرستان سفر می‌کنند. ضرغامی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این شهرستان فعالیت در حوزه صنایع دستی است، در روز‌های اخیر چند اثر ملی صنایع دستی این منطقه شنایایی و در حال ثبت هستند که اولین مورد شهر زاوین که به شهر ابریشم معروف است و هنرمندان زیادی بخصوص بانوان در صنعت ابریشم بافی مشغول به کار هستند. وی افزود: روستای آقداش معروف به روستای گلیم وشهر لاین معروف به نواربافی از مناطق دیگر این شهرستان است که به  لحاظ صنایع دستی از ارزش بالایی برخوردار هستند و صادرات بسیار خوبی دارند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به ویژگی‌های که این آثار دارند اقداماتی برای ثبت ملی انجام گرفته و بزودی برای معرفی جهانی اقدام خواهد شد./صداوسیما @kalatnader
دو شهر و یک روستا در شهرستان کلات نادری ثبت ملی شد ۲ شهر و یک روستا در شهرستان کلات نادری در خراسان رضوی، با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، ثبت ملی شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، شهر "زاوین" به عنوان "شهر ابریشم" و شهر "لایین نو حسن آباد" به عنوان شهر "نوار بافی" و روستای "آقداش" به عنوان "روستای گلیم" ثبت شد. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در این باره گفت: مقدمات طولانی کارشناسی ثبت ملی سه حوزه مهم گلیم بافی، ابریشم باقی و نواربافی طی شده است. سیدعزت‌الله ضرغامی با توانمند دانستن شهرستان کلات در حوزه صنایع دستی، افزود: برای رونق بخشیدن این صنایع، علاوه بر موارد انجام شده، کمک‌های لازم دیگری درنظر گرفته شده است. وی همچنین مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای بازسازی نردبان‌های منطقه گردشگری "قره سو" که در سیلاب اخیر شهرستان کلات از بین رفته است، اختصاص داد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز پنجشنبه در سفر یک روزه به شهرستان کلات از بناهای تاریخی این شهرستان بازدید کرد خبرنگار شهرستان کلات سید رسول عزیزی 📺🎤به  و ، بپیوندید 👇👇👇 🆔 @kalatnews
. حرف فراموش شده در کلات۵ ... ازدیگر مشاغلی که متاسفانه درکلات,به ورته فراموشی سپرده شده است,قالی وقالیچه بافی,بخصوص قالیچه میباشد شغلی که نه تنهاکسب درآمدمینمودبلکه,یکی ازهنرهای هزاران ساله است,که نشان هویت فرهنگی ماست,هنری که درکنارهنرهای دیگری مانندگلیم وپلاس بافی,تره وابریشم بافی و توروریسمان وتخته بافی و...باسرپنچه های زنان ودختران هنرمند روستایی شهرستان کلات,درپهنه ی قالی وقالیچه های دست بافت جلوه گری مینمودوچشم هربیننده ای راخیره میساخت که متاسفانه! امروزه همه ی آنچه راکه یادشدبایددرخاطره هاجستجوکرد. این هنراصیل ایرانی چنان درتاروپود,ذهن وافکاربافندگان آن جاخوش کرده بودکه گویی نسخه ی اصلی فرش ونقش ونگارهای چشم نواز آن را,ابتدا درعالم معنا بافته اندسپس,درعالم ماده کالبدآن را,پدیدآورده وجان بخشیده انداینان آفرینندگان هنری بودندکه هنرشان,بازبانی رساترباجامعه ی بشری حرف می زد,فرشهادرحقیقت سفیرانی بودندکه,فرهنگ وآداب وسنن مارا,به بهترین شکل ممکن به دیگرملتهای جهان معرفی کرده ومی شناساندند. درگذشته ی نه چندان دور,درتمام روستاهای کلات,قالیچه های دست بافت به دست هنرمندان خوش ذوقش بافته میشدند وکف خانه هاى شهری وروستایی را,می پوشاندند, قالیچه هایی درقواره های مختلف وبا کاربری های متفاوت,که بنابرسلیقه ی مشتریان به دارکشیده می شدندبخصوص قالیچه های یک متر درسه متر,که به عنوان فرش استفاده میگردیدوقواره ای مناسب به حساب می آمد. این قالیچه هادرهمه ی روستاهای کلات,با نقش ونگارهای مختلف,باتوجه باذوق هنرمندان,بافته می شدندیعنی نقشه هایی باذوق هنرمند ترک,ترکمن,فارس,لر,کرد و ...اماازآن میان قالیچه هایی که درروستا های ترک نشین میان کوه(داغ آراسی)مانند:ژرف وبرده وحمام قلعه,بخصوص قالیچه های دست بافت درروستای ژرف,بانقشه زمینه ی لنگری بانقشه حاشیه ی کربلایی الله یاربزرگ وکوچک,ازآوازه ی بخصوصی,برخورداربودندوطرفداران,پروپاقرصی داشتتند,به گونه ای که افرادی،درتجارت قالیچه چنان فعال وسرگرم بودندکه شب وروز نمی شناختند مرتب سراغ بافندگان قالیچه هارامیگرفتند وبااصرارتمام وسفارش کار,آنان راوادار به فعالیت بیشتر میکردندتابتوانندجوابگوی سفارش دهندگان خارج ازکشوربخصوص,خریداران اروپایی باشند. این هنرپس ازپیروزی انقلاب اسلامی,با حمایت جهادسازندگی که مواداولیه را,در اختیاربافندگان قرارمیدادگسترش بیشتری نیزیافت به غیرازقالیچه,بافت قالی های بزرگ کارگاهی هم,رواج پیداکردکه در روستاهایی مانندسینی وحمام قلعه چندین کارگاه دایربودندکه,موجب اشتغال بسیاری ازنوجوانان روستایی شده بودونقش بسزایی دربهبوداقتصادخانوارهای روستایی داشت. مع الاسف,اززمانی که جهادسازندگی ادغام شدوکارخانجات تولیدفرش های صنعتی, تاسیس گردیدندوباتولیدات جورواجور ونسبتاًارزان خود,روزبه روزازرونق فرشهای دستباف کاسته شدبه گونه ای که اگر وضعیت بدین منوال پیش برودبه طورکلی طوماراین هنرچندین هزارساله درهم پیچیده خواهد شدطولی نخواهد کشیدکه آن رابایددرموزه ها جستجوکردبه طوری که هم اینک اگربخواهیم نمونه ای از قالیچه های یادشده ی ژرف را,ببینیم بایددرگوشه وکنارخانه های برخی ازروستاییان,یااحیاناً درمسجدروستاسراغش رابگیریم. مواداولیه قالیچه هارا,نخهای پشمی, تشکیل میدادندکه ائریش وارقچ(تاروپود), خامه (پرز)گفته میشدبه نخ تار,تون نیزمیگفتند به عمل کشیدن تار,"چله کشی یاتون کشی"گفته می شدرنگهای به کاررفته اکثراً رنگهای طبیعی بودندکه ازگیاهانی مانند:رواچ (ریواس),زئلیر (گلرنگ),اریح پوسته(پوست زردآلو), جیراکان(بادامشک)قوزشلپه(برگ گردو) و ...استفاده می شدقالیچه های صادراتی را,گاهی ازابریشم می بافتند درروستاهایی مانندحمام قلعه, ازصفرتاصد تولیدابریشم را,خودشان انجام می دادند یعنی باغات حمام قلعه,اسیق سودرکنار درختانی مانندسیب وگردوپراز درختان توت بودکمترخانه ای بودکه درآن,مزرعه ی پرورش کرم ابریشم نباشد. هنوززمان زیادی,حدودسه دهه از,غربتی که دامنگیراین هنراصیل ایرانی وبه تبع کاردست هنرمندان کلاتی,شده است نگذشته وشایدبرای احیای آن فرصتی باقی مانده باشداماآیااین هنر,باردیگرشکوه گذشته ی خودرا,درجهانی که انباشته شده است از کالاهای رنگارنگی که به وسیله غول های صنعتی تولیدمی شوندپیدا خواهدکرد؟یااینکه تتمه آن را نیز,مافیای چنگ انداخته برجان اقتصادناخوش احوال مامی روبدتااین خرده فعالیت های اقتصادی روستایی راکه هویتی فرهنگی وهنری هم داردبه طورکلی از,صفحه ی روزگار,پاک سازد؟ درپایان به بیتی از,سلطان غزل زبان فارسی حافظ شیرازی اکتفاوبا آن,مرهمی بردل ریش خودگذاشته والتیام می بخشیم که گویابرای این چنین مواقعی سروده شده است. سالها دل طلب جام جم از ما می کرد آنچه خود داشت زبیگانه تمنامی کرد ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 ۱۴۰۲/۴/۹ https://t.me/hammamghaleh
یک شب به یادماندنی را، در مجموعه بومگردی گلین، واقع در ۱۰کیلومتری شهرکلات نادری روستای زیبا و سرسبز حمام قلعه با مدیریت جناب آقای مهندس خوشخو،تجربه کنید. شماره تلفن ۹۰۵۵ ۶۵۵ ۰۹۱۵ موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۲/۱۱ https://t.me/hammamghaleh
ارسالی جناب آقای کربلایی رضا خسرویان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۱۱ https://t.me/hammamghaleh
. حرف فراموش شده درکلات ۸ ازدیگرمشاغل رایج درکلات که امروزه به طورکلی منسوخ شده است بود.پالیزبه مزرعه کشت خربزه وهندوانه(قوئون وخارپیز) گفته می شدکه درکلات عمدتاًبه صورت دیم کشت می شدچرایی آن نیز،دلایل مختلفی داشت ازآن میان دودلیل قطعی ومسلم است: اول آنکه اکثر زمینهای قابل کشت درشیب یاسطح همواربالای کوههابودکه"تخته"نامیده می شدوبه علت نبودتکنولوژی آبرسانی تقریباًغیرممکن بوددیگرآنکه بسیاری ازروستاها،به علت واقع شدن در ارتفاعات،دیمه زاربودندوبه آب کافی دسترسی نداشتندلذاگذشتگان ما،در نبودتکنولوژی بسیارهوشمندانه،وبا شناخت درست ازاقلیم کلات،اقدام به تولیدخربزه وهندوانه دیم می کردندکه علاوه بردرآمدزایی،درحقیقت یکی ازراههای تامین آب سالم وبهداشتی آشامیدنی هم محسوب می شد یعنی درنبودآب آشامیدنی درگرمای تابستان بااستفاده ازخربزه یاهندوانه،رفع عطش می کردندضمن آنکه به سبب مدربودنشان ازایجادسنگ کلیه نیزجلوگیری می شد،پوستش هم به خوراک دام می رسیدازطرفی ازنظرکشاورزی،آیشی بودکه حکم شیارداشت هم موجب غنی شدن زمین می شدوهم زمین یک سال بلااستفاده نمی ماند برای حفاظت ازمزارع پالیز،ازجانوران وجوندگان مانند،خوک،خارپشت و ... کسی رابه عنوان دشتبان مزرعه می گماردندکه پالیزبان نامیده می شدپالیزبان ممکن بودخودزارع یا کسی ازخانواده اش یاهرکس دیگری باشدیاچندزارع به صورت تجمیع،یک نفررابه عنوان پالیزبان به کاربگیرندروستاهایی مانند،قله زو،آقداش،سیرزار،خشت،گرو،حمام قلعه،قلعه نو،زاوین،چنار،طاهرآباد و... مرکزتولیدپالیزدیم بودندالبته کشت پالیزآبی نیز،دربسیاری از روستاهای کلات،درکناربقیه ی محصولات باغی کمابیش رایج بودکه معروفترین آنها،تولیدات قیزلربندی،باعنوان معروف بودوبه شربتخانه ی کلات،شهرت داشت. پالیزبان ها، در زمان داشت و برداشت محصول تمام وقت بر سر مزرعه در سایه بانی که برپا کرده بودند و به معروف بود می ماندند تا آسیبی به مزرعه نرسدوماننددیگرمشاغل مزدخودرا،بانصاب ودرصدتعیین شده ازمحصول نهایی دریافت می کردند که قبلاً درمبحث قوانین نانوشته به آنهااشاره شده است. امروزه متاسفانه ازطرفی به خاطر خشکسالی وازطرف دیگر، به جهت بروزبیماریهاوآفتهای جورواجور تولیدپالیز،به طورکلی نابودگردیده وپالیزبانی به فراموشی سپرده شده است. باخواندن ابیاتی ازمدیحه منوچهری عنصرخیال را،نیزبه خاطراتمان می افزاییم. صلصل باغی به راغ،اندرهمی گریدبه درد بلبل راغی به راغ اندرهمی نالدبه زار این زند،برچنگ های سغدیان،پالیزبان وان زند، بر نای های لوریان آزادوار ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 ۱۴۰۲/۴/۱۱ https://t.me/hammamghaleh
آیاخربزه های تولید شده درطبیعت کلات را،به یادمی آورید؟که عمدتاًبصورت دیم تولید میشدند تصویر فوق نمونه هایی از،شیرین شهدهایی بودکه روزگاری کام هر، لب تشنه ای را،شیرین و گلویش را،تازه میکردندبگونه ای که پس از گذشت چندین دهه هنوزهم طعم ومزه آنها را،در زیر دندان خود حس میکنندوافسوس میخورندکه طبیعت راچه شد؟دیگر آن سخاوتمندی گذشته را،به نمایش نمی گذاردوازآن نعماتی که بندگان خدا را،به فیض میرسانددریغ می ورزد. یادش بخیر! عجیب است بذراین نوع خربزه هادر انواع مختلفش،بذرهای بومی کلات بودنداماامروزه همانها را،باقدری سمی تر وبی مزه تر،از بازار میوه مشهدتحت عنوان خربزه افغانی،گرمساری و نزدیکترین نامش،خربزه درگزی خریداری کرده درکلات به مصرف میرسانیم. یادآوری:قدرمسلم آن است هرگاه جامعه ای قدر داشته های خود،اعم ازاقتصادی،علمی،فرهنگی،هنری و... را نداند ودرجهت حفظ آن، همت نگماردیقیناً به ورته فراموشی سپرده خواهدشد یادیگران به نفع خود مصادره خواهندنمود.ازهمراهان عزیز امیدآن داریم باارسال مطالب ومحتوامارا،درجهت حفظ فرهنگ بومی یاری فرمایند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۱۱ https://t.me/hammamghaleh
Changiz Habibian - Heydar Baba(khobanmusic)(128).mp3
3.75M
حیدربابا،دونیا،یالان دونیادی خواننده:چنگیزحبیبیان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۱۱ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کشت هندوانه در دل خارشتر با کمترین آبیاری ممکن👌 یکی از روشهای جالب کشاورزی ایرانیان که در آن هندوانه را در مناطق کم آب کشت میکنند. دراین روش بعد از بریدن قسمت فوقانی خارشتر تخمک هندوانه در داخل آن قرار می‌گیرد و این تخمک به مدت چهار روز در آب خیس شده و پس از قرارگیری درون شکاف آن را زیر خاک قرارمی دهند به دلیل وجود ترنجبین و شیره‌ای که درون ساقه‌ی خارشتر وجود دارد موجب آن شده تارطوبت تخمک هندوانه حفظ شود این نوع کشت تنها دو مرتبه آب نیاز دارد و هندوانه‌ای که اردیبهشت ماه کاشته شده درمردادماه برداشت می‌شود... موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۱۲ https://t.me/hammamghaleh
Video_۲۰۲۱۰۸۱۵۱۸۳۲۲۷۸۳۲_by_videoshow.mp3
3.61M
دأیسا، منه دأیسین، یاره دأیماسین رحمتلی اوستاد اولیاقلی یگانه همراه صیاد خان کتابیندن ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ "سبک دوتارنوازی زنده یاد، حسن نادری،شبیه این کار استاد اولیاقلی یگانه بود." موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۱۲ https://t.me/hammamghaleh
. ( ائل بیلیمی,دانش عامه) قولوف بند با تاپمه جیق قبلاًدرباره ی خواندن درحمام قلعه مفصلاًتوضیح داده ایم که نوعی شعر است وبه صورت مناظره اجرا می شوداین نوع شعر دربندها وقالب های مختلفی سروده شده است که به صورت سؤال وجواب توسط دونفرخواننده به اجرادرمی آیدیعنی اول یکی از آن هابندی راکه حاوی سؤال یاسؤالاتی می باشدمی خواند سپس طرف مقابل دربندی دیگر پاسخ می دهداین مناظره آنقدر ادامه پیدا می کندتا سؤالی باقی نماند یا جواب دهنده جوابی نداشته باشداین نوع شعر از ادبیات شفاهی ترکی است که به آن (مناظره),نیزگفته می شودمانند: بند سؤال اونئمه دی داغدان داغا آشه دی اونئمه دی پیلئیدی گول آچه دی اونئمه دی ایقی یوخ قاچه دی اگرسن عارفسن بویه بئر جواب بندجواب او بولوتدی داغدان داغا آشه دی اوشامالدی پیلئیدی گول آچه دی اوسودی کی ایقی یوخ قاچه دی اگر سن شاعرسن بودور جوابی در معمولاًسه مصراع اول,هرکدام حاوی یک سؤال است اما ممکن است گاهی دوسؤال درسه مصراع بیایدیاحتی سه مصراع حاوی یک سؤال باشد که قطعاًجواب نیز دربند دیگر یکی بوده که درسه مصراع توصیف می شود مصراع چهارم نیز خطاب به جواب دهنده وسؤال کننده است درخواست جواب می کندیا پایان جواب را بیان می کند. اما (چیستان) ممکن است یک یاچندعبارت,یک مصراع شعر یابیشتر باشد که در آن گوینده صفات,ویژگی هاونشانه هایی از چیزی را مطرح می کندومنتظر جواب می ماند جواب دهنده ها نیز ممکن است یک نفر یا بیشتر یاگروهی ازافرادباشندکه به شکل مسابقه ی هوش جواب سؤال رابدهندمانند: ۱-آلئیلر ائی آلئیلر داغده توشان بالئیلر گیندییینن سو ایچر تئپپه سینن بالئیلر ۲-کاتابوآم ائوده اوتوروپدی کوله سی ائشیده دی ۳-هازار هازاره گئدر مئییت بازاره گئدر آنه سی اوچ یشینده قیزی بازاره گئدر ۴-ایچی اون کیمین اوزی(قان کیمین) قیرمیز دون کمین اوتوروپدی عابدالله خان کیمین ۵-قارا لؤکیم یاتیپدی روده پوده سیینی تؤکیپدی ۶-داغده تاققینلر باغده بققیینلر سوده شارپیللر ۷-پوستینی جاله یو یوردی کاله ۸-کیچینه قازان آشی مازه لی ۹-اویانی قیه بویانی قیه اورته سی خمیر میه ۱۰-او نئمه دی داغ کیمین چاخنه شرقیراق کیمین گئلیب گؤیدن کئچنده بقیرر اوغلاق کیمین 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 د:قالب شعر آشیقی در حمام قلعه: "قولوف بند یا قفل بند"نام نوعی شعر است که در حمام قلعه خوانده می شود و آن در حقیقت، همان، قالب شعر آشیقی " دیگیشمه یا قیفیل بند" می باشد و آن نوعی مناظره است که"ئیرخوانان" آن را، به شکل مشاعره به اجرا در می آورند. معمولا"قولوف بند" به سه صورت خوانده می شود: ۱- دو نفر ئیرخوان، اول یکی از آنها، بندی چیستان گونه را، میخواند وازدیگری می پرسد سپس دیگری جوابش را می دهد، این بار دومی می پرسد، اولی جواب می دهد. آنقدر ادامه می دهند تا یکی جوابی نداشته باشد که بازنده خواهد بود. مانند این بیت: او نیمدی داغدان داغا آشادی = او نیمدی ایقی یوخ قاچادی <*جوابی که دیگری می دهد*> او بولوتدی داغدان داغا آشادی = او سودی کی ایقی یوخ قاچادی ، گاهی نیز،یک نفر ئیری را،میخواند و درآن هم می پرسد هم خود،جواب می دهد وآن زمانی است که حریفی وجودندارد یاحریف می بازد برنده برای خودنمایی ئیررا،ادامه داده جوابش را نیز،خودش میدهد. ۲- هر دو یک "ئیر" بلند وبا بندهای بیشتر را، شروع می کنند هر کدام بندی را، در مقابل می خواند تا جایی که یکی از آنان بندی را به یاد نیاورد که در آن صورت بازنده است. ۳- خواندن"ئیر" آزاداست هر کدام بندی رادر مقابل می خواند تا جایی که یکی از آنها بندی به یاد نیاورد وبازنده شود.این روش را، افراد مبتدی یا کسانی که ئیر کمتری حفظ دارند انجام می دهند. اگرچه از همه ی قالبهای شعر آشیقی در حمام قلعه استفاده می شود اما نام آنها بین مردم مصطلح نیست همه را تحت عنوان" ئیر یا ییر" می شناسند. ... ادامه دارد ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 ۱۴۰۲/۴/۱۳ https://t.me/hammamghaleh
غزل ترکی.mp3
5.44M
قالبهای شعر آشیقی درحمام قلعه: "قولوف بند یا قفل بند"نام نوعی شعر است که در حمام قلعه خوانده میشود و آن درحقیقت، همان،قالب شعر آشیقی" دیگیشمه یا قیفیل بند"میباشد و آن نوعی مناظره است که"ئیرخوانان" آن را،به شکل مشاعره به اجرا درمی آورند. معمولا"قولوف بند" به سه صورت خوانده میشود: ۱- دو نفر ئیرخوان، اول یکی ازآنها، بندی چیستانگونه را،میخواند وازدیگری می پرسد سپس دیگری جوابش را میدهد،این بار دومی میپرسد، اولی جواب می دهد. آنقدر ادامه میدهند تا یکی جوابی نداشته باشد که بازنده خواهد بود.مانند این بیت:او نیمدی داغدان داغا آشادی = او نیمدی ایقی یوخ قاچادی <*جوابی که دیگری می دهد*> او بولوتدی داغدان داغا آشادی = او سودی کی ایقی یوخ قاچادی ۲-هردو یک "ئیر" بلند وبا بندهای بیشتر را،شروع میکنند هرکدام بندی را،درمقابل می خواند تا جایی که یکی از آنان بندی را،به یادنیاوردکه درآن صورت بازنده است.۳-خواندن"ئیر"آزاداست هرکدام بندی رادرمقابل میخواندتاجایی که یکی ازآنها بندی به یاد نیاورد وبازنده شود.این روش را، افرادمبتدی یاکسانی که ئیرکمتری حفظ دارند انجام میدهند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 ۱۴۰۲/۴/۱۳ https://t.me/hammamghaleh
جیراکان(بادامشک)، یکی از درختچه های طبیعت کلات می باشدکه درحمام قلعه نیز،به وفور یافت می شود از این بوته درگذشته علاوه برآنکه به عنوان هیزم استفاده می شددررنگ آمیزی نیز،بهره می جستند بخصوص،دررنگ آمیزی مشک و یییق (تلم)،کاربرد زیادی داشت. وجه تسمیه آن شایدازآن جهت باشد که، جیراها (خارپشتها) هنگامی که احساس خطر می کرده انددرمیان شاخه های آن استتارمی نمودندزیرا،نمای ظاهری آن شباهت زیادی به خارپشت دارد لذامحل خوبی برای پنهان شدن ازچشم شکارچی است. جیرا+ کان= دارای خارپشت،کان پسوند دارا بودن است مانندتیکان که = تیغ+ کان است و به معنی خاردارمی باشد. درحمام قلعه به خارپشت، "جیرا" و دربرخی روستاها به آن "بیزین قره"می گویند جانور خاردارکوچک دیگری به نام جوجه تیغی،درطبیعت کلات وجود دارد که درحمام قلعه به آن"جیجی کوءپری"می گویند. ✍علی کوهستانی اسیق سو موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۱۵ https://t.me/hammamghaleh
Piri.mp3
5.34M
قطعه پیری ترانه ی محلی خراسانی درباره گذر عمر و پیری خواننده: غلامحسین غفاری نوازنده دوتار و تنظیم:غفور محمدزاده شاعر: عبدالقادر بنایی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۴/۱۵ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. آلبوم شماره یک مجموعه ای ازتمثال شهیدان ملکوتی، جوانان،پدران ومادران آسمانی حمام قلعه،روحشان شادویادشان گرامی باد!🖤 تدوین کننده:خانم مهندس اسما کوهستانی باتشکروسپاس،دستمریزاد❤️🙏🙏🙏💐 ۱۴۰۲/۳/۴ https://t.me/hammamghaleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آلبوم شماره ۲ مجموعه ای ازتمثال پدران ومادران وجوانان آسمانی حمام قلعه تدوین کننده،خانم مهندس اسما کوهستانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۳/۴ https://t.me/hammamghaleh