eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
253 دنبال‌کننده
478 عکس
349 ویدیو
14 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه
مشاهده در ایتا
دانلود
سمنو نوبرانه دستپخت همسر محترم جناب آقای محمدعلی میرزاییان چشتون نمونه ها!😋😜😁😁😁 ارسالی خانم فریده کوهستانی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
.      پخت سمنو در حمام قلعه برگزاری مراسم"نوروز"در حمام قلعه از ده روز مانده به "نوروز" با خانه تکانی و رویاندن گندم (بوقدئی گؤیارتماق)،آغاز می شد هر ساله قبل از "نوروز" قدری از جوانه های گندم را، کوبیده و آب آن را صاف کرده و با آرد گندم, به (سمنو) تبدیل می نمودند "سمنوپزان" خود دارای آدابی بود: در پختن سمنو ابتدا کسی که دیگ بار می کرد دوستان و بستگانش را, با خبر می کرد آنان نیز در کوبیدن, صاف کردن جوانه ها، آبگیری و پختن سمنو, کمک می نمودند. قبل از بارکردن دیگ مقداری از آب سمنو را جداگانه برمی داشتند از آن جا که معتقد بودند سمنو از برکات خداوندی است و میمنت دارد لذا در داخل ظرفی که آب سمنو را ریخته بودند اشیایی مانند: انگشتر, سکه, سنجاق و...می انداختند آنگاه دختران دم بخت یا خانم های باردار و هر کس دیگری که آرزو و نیتی داشت دست خود را, به داخل ظرف برده اولین شیئی را که به دستش می رسید برمی داشت آن گاه آرزویش را با آن می سنجید مثلاً اگر به دست دخترخانمی انگشترمی آمد اعتقاد داشت, در سال نو ،عروس خواهدشد و یا سکه ای به دست خانمی باردار می رسید معتقد بود که فرزندش, پسر و اگر سنجاقی می آمد فرزندش دختر خواهدبود. پس از آن دیگ را بار می گذاشتند و به پختن سمنو مشغول می شدند بعد از پخت سمنو، آن را, به عنوان تبرکی بین بستگان و همسایگان تقسیم می کردند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ سمنو آی سمنو خواننده:محمد صفار منتشری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
‍ 🛖 روستای ارچنگان این نقطه از جاهای خوش آب و هوای دنیا محسوب می شود آب فراوان هم دارد و در چهار فرسخی کلات واقع است و از آنجا به طرف درگز و لائین می رود و پنجاه خانوار سکنه دارد. از آنجا تا لائین شش فرسخ آب رودخانه ارچنگان قریب دوازده سنگ و به قهقهه روس می رود. سه فرسخ از ارچنگان گذشته رودخانه لائین است و قریب بیست سنگ آب دارد و به خاک روس می رود و آب لائین در بیرون دهنه معروف به بابا رمضان دو قسمت میشود و یک قسمت آن به قهقه می رود و قسمت دیگر به آبادی جدید روس که در یک فرسخی سمت مغرب قهقهه واقع شده جاری است و اهل قهقهه زراعت می نمایند. خانه زاد را برحسب امر عالم آراء دو مرتبه به جهت برداشتن عکس به لائین، رفته از شدت برف و باران و مه نتوانست عکس صحیح بردارد و در همان هوا چند شیشه عکس انداخته شد، لاکن قابل جزء عکسهای تقدیمی نبود و شرح لائین از این قرار است آبادی در وسط کوههای سخت واقع و جز زراعت دیمی هیچ گونه زراعت عمل نمی آید زیرا که تا اول دهنه بابارمضان زمین مسطح که قابل زراعت نیست چهارصد خانوار سکنه دارد و دو محله دارد یکی محله پایین و دیگری محله بالا اهل این جا شترهای خوب دارند که گویا شتر این جا منحصر است و در ... ممتاز لیکن بالنسبه قصیر الخلقه می باشند. چراگاه آن ها همان کوه های خیلی سخت است که هیچ چهارپا نمی تواند در آنجا چرا و سیر نماید. در برف و سرما و باتلاق به قدرت حرکت می کنند. گندم کلات و ارچنگان و لائین را اهل این جا حمل به قهقهه می نمایند یک فرسخ به لائین مانده آبادی خاکستر است دویست خانوار سکنه دارد و آب رودخانه خاکستر تقریباً هفت سنگ و به اتک می رود. 📸 خانه زاد عبدالله قاجار دارالخلافه ناصری، ۱۳۱۱ ه.ق / تاریخ کلات موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼احتمالا آهنگ *"کیه‌کیه در میزنه"* را از خواننده‌های مختلف شنیدید، اما شاید شاعر آن را نشناسید. شاعر این آهنگ *ناصرالدین شاه قاجار* است. این شعر را برای *جیران خاتون* سوگلی حرم همایونی سروده است. حال بشنوید آن را با صدای زنده‌یاد، *ایرج بسطامی.* پاک❤ موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رمضان گلدی رمضان،رمضان گلدی رمضان موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
زیبایی های شهر کلات نادری در شب بارانی خبرنگار شهرستان کلات  سید رسول عزیزی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍‌♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ    ˢᵃᵛᵉ     ˢʰᵃʳᵉ 😍 ❤️       💛       ❤️        🧡 {✓(آغلرم من آغلرم🎶)√} ❤️ 💥این آهنگ رو از دست ندین😍 ‍‌⫷ترک زبان یعنی مهربان⫸ 🎵 .................................................... :      حمیدصالحی🎤 :       رضا کلاته🎹 :          حمیدصالحی✍️ .................................................... رزرومجالس  📞09156240647             .◉━━━━━━───────              ◁ㅤ🎵ㅤ❚❚ㅤ🎵ㅤ▷ ‌‌╭──────┈ ╰┈➤ 💛❤️                 ╭┅═ঊ🍃🌸🍃ঈ═┅╮                      @hamidsalehii                 ╰┅═ঊ🍃🌸🍃ঈ═┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسم یاغلیق آسماق،شال ساللاماق گلین قیزلار، از پشت بام پدر شوهر برای دریافت انعام چیلله لیق یا بایراملیق در شب چله یا اخیرچرشنبه یا شب عید،درحمام قلعه تززه گلین، اوره گینین،  آغلیقی قیناتانین، قینانه نین، ساغلیقی بوخاریدان، اوزالتردی،  یاغلیقی یاشماق ئدیب،قیناتادان قاچاردی انعام آلوب،  یاشماقینی، آچاردی علی کوهستانی اسیق سو ( سئودا )🌹 ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
او زاماندا،   نه  رسملر،   واریدور؟ دَبدان چیخان،هرکیمسیه عاریدور اللر  آچیق،   دونیا  اگر،    داریدور خانم گلین،آخشام کی گون باتاردو بایراملیقا،    شالونو،     ساللاتاردو 🌲 غیناتالار،      حالینی    سوراغلاردو غینانه لر،کوءمیش سیککه باغلاردو هرایککیسی، ارمان چکیب، آغلاردو گلین قیزلار   غیناتادان،     قاچاردو نئچه پولا،     یاشماقونو      آچاردو 🌲 چیلله گئجه، قاششوقلاری چالماغا قاپو  وروب،     چیلله پایی   آلماغا گزه ردولان،    قاپولاردا،  یوز چاغا محببتلر  چوخ،    اللری    بوشیدور بیرقیسیم کیشمیشا،اوءرگ خوشیدور 🌲 علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه ،اخیرچرشنبه ازقدیم الایام درحمام قلعه درشب آخرین چهارشنبه سال که به , معروف است درفضای بازبه دور ازمحل ومواد آتش زا,یاپشت بامها،آتشی را بر پا می کردند ضمن پریدن از روی آتش این جملات را برزبان می آوردند "چیلله چیخدی باهار گلدی = کوزه سیندی ناهارگلدی/بولبول گلدی سار گلدی =دنه دنه نار گلدی" اگرچه اصل "چیلله چیخدی"همان جشن سده یعنی دهمین روز از بهمن ماه,آخر چله بزرگ بوده است اما به مرور زمان بامنسوخ شدن جشن سده,ابتدا،درپایان چله ی کوچک انجام می گرفته است سپس،چیلله چیخدی با چهارشنبه سوری ادغام گردیده که فقط سالی یک بار به افروختن آتش می پرداختند. دراین شب علاوه بر , کسانی از قبیل مرگانها(اوچی ها)که تفنگ داشتند. معمولاً اقدام به شلیک کرده,هفت بار در آرزوی هفت سال خرمی وترسالی وبارندگی تکرار می کردند. دختران دم بخت نیز از این طرف آن طرف می پریدند وبرای باز شدن بخت خود این گونه آرزو می کردند" عاطیل,باطئل چرشنبئ"=اینه کمین بختئم آچیل چرشنبئ" خانمهای خانه دار,کوزه های کهنه را پر از آب می کردند وبه نشانه دوری از نحوست از پشت بامها انداخته ومی شکستند.این کار مبتنی بر باوری بهداشتی بود.یعنی کوزه کهنه ها که محل جمع شدن باکتریها,قارچها ودیگر موجودات مضر ذره بینی شده بودند باید شکسته می شدند و کوزه ی نو جایگزین آن می گردید. یکی دیگر ازرسم ها در این شب بود که قاشق یا ملاقه ای را,در دست می گرفتند وسر وصورت خودرا می پوشاندند وبه طور ناشناس در خانه ی بستگان وهمسایگان را,می زدند وچیزی به عنوان تبرکی طلب می کردند آنها نیز معمولاًچیزی را که به معنی شیرین کامی بود مانند شیرینی و ...هدیه می کردند. از دیگر مراسمات این شب   بود.یعنی پشت در خانه یاپشت بام بستگان یا همسایگان می ایستادند وبه حرفهای آنها گوش می دادند اگر در باره ی موضوعی خوب حرف می زدند به این معنی بود که سال خوبی را پیش روخواهند داشت واگر نه برعکس تعبیر می شد. همچنین کودکان ونوجوانان برای شادمانی, گلوله های آتشین با استفاده از پارچه کهنه,روغن یانفت وسیم یا نخ تهیه کرده پس از آتش زدن به هوا پرتاب می کردند همچنین به بالای تپه ها رفته پارچه کهنه ها را,برسرچوپی می پیچیدند به نفت آغشته کرده مشعلی می ساختند پس از آتش زدن,در دست گرفته می چرخاندند ویا مشعلها را در زمین ردیفی می کاشتند سپس آتش می زدند.گاهی نیز با استفاده از مواد گوگردی مانندکبریت وپستانک فریموس یا چراغ توری ترقه ای می ساختند وبه شادی می پرداختند. در حمام قلعه به چهارشنبه سوری, یا می گفتند.هم اکنون نیز,به همین نام مشهور است زیرا,این جشن و شادی خاص زندگان نبود بلکه با آتش افروختن بر روی قبر مردگان نیز,یادی از آنها می کردند وبا حضور یافتن بر سر مزار آنان در بامداد روز چهارشنبه وقرائت فاتحه وتوزیع نذری وریختن آب بر روی مزارشان یاد ونام درگذشتگان را زنده نگه می داشتند. خانواده هایی که در طول سال عزیزی را از دست می دادند مراسمی را بدین منوال برگزار می کردند روز قبل چهارشنبه قبر متوفی را,بازسازی می نمودند که به این کار گفته می شد.شب چهارشنبه سوری برسر مزارش آتش به پا می نمودند صبح روز چهارشنبه باحضور بر روی خاک متوفی وریختن آب وقرائت فاتحه وتوزیع نذری یادش را گرامی می داشتند سپس به خانه برگشته به سوگ می نشستند وبا آماده کردن لوازم پذیرایی برای دیدار با بستگان در آستانه سال نو آماده می شدند.دوستان وبستگان نیز,برای تسلی خاطر بازماندگان در منزل متوفی حضور می یافتند. معمولاً بعد از این مراسم قبل ازفرارسیدن شب عید نوروز,کسانی از بزرگان فامیل با به همراه داشتن مقداری شیرینی وتکه هایی از لباس کودکان وبزرگسالان در خانه متوفی,حضوریافته ودر آستانه سال نو,ضمن قرائت فاتحه ودرخواست آمرزش از خداوند برای متوفی,افراد خانواده اش را,دراصطلاح از رخت عزا در می آوردنداین کار را,به زبان محلی می گفتند و ظرف غذای عیدانه شان را بار می گذاشتند تا بتواننددوباره زندگی عادی خود را,از سرگیرند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
. ،ائل بیلیمی,دانش عامه درحمام قلعه ازقدیم درحمام قلعه یک روز جلوتر به استقبال ماه مبارک رمضان می رفتند اگرچه بطورکلی,سحرخیزی عادت همیشگیشان بود اما معمولاً درماه مبارک رمضان پس از افطار می خوابیدند تاسحر به خواب نمانند با وجود آنکه هنگام سحر توسط مؤمنانی همچون,شادروانان شیخ غلامحسین محمدی ملارمضانعلی محمدی آقاجلال موسوی و حاج شیخ حسن شریعتی و آقای حاج صفرحیدری و ...در نبود بلندگو ازنقاط مختلف روستا (شبخوانی) صورت می گرفت اما مردم باز هم به همدیگر سفارش می کردند تا آنهارا از خواب بیدارکنند.افرادی که احیاناً رادیو,داشتند هنگام سحر صدایش را بلند می کردند تا همسایگان به خواب نمانند. در"شوخوانلئق"نیز,اغلب اشعاری در اهل بیت علیهم السلام,به زبان ترکی که سینه به سینه منتقل شده بود یا اشعاری فارسی که در مدح اهل بیت سروده شده بودند,می خواندند با آمدن بلندگو,شبخوانی های فردی به مرور رنگ باخت به گونه ای که متاسفانه امروزه,به پخش مختصری از دعای سحر,باصدای رادیو از بلند گوی مسجد وپخش اذان صبح,بسنده می شود. ازآنجاکه همه رادیو و ساعت نداشتند از روی ماه و خورشید و ستارگان صورت می پذیرفت بخصوص افرادی که دربیابان و درامور دامداری و کشاورزی مشغول بودند.سحر را از روی ماه و ستارگانی همچون,خوشه پروین که به آن یا می گفتند و ستاره شباهنگ که آن را (ستاره سحری)می نامیدند تعیین وقت می نمودند. همچنین از روی تاریک و روشن و سفیدی صبح,زمان اذان را مشخص می کردند که گفته می شد برای تشخیص اذان ظهر نیز,انگشت وسط دست راست را,به صورت عمود برکف دست و رو به خورشید می گرفتند واز سایه آن حدود زمان اذان ظهر را,تشخیص می دادند.برای افطار نیز,ازآخرین پرتوهای نور خورشید درافق و قراین دیگر ازجمله , وقت اذان مغرب را تعیین می کردند. روزه داران کشاورز,درفصل درو ضمن روزه داری,درگرمای روز در زیرسایه بانی که آن را می نامیدند می خوابیدند.اگردرو نزدیک رودخانه بود جوان ترها خود را به رودخانه رسانده ومدتی خود را تا گردن درآب غوطه ور می ساختند معمولاًبرای درو کردن,پس از اذان صبح ونزدیک غروب آفتاب همچنین درهنگام شب بعد از افطار,در نور مهتاب اقدام می نمودند. برای تعیین روز نیز,علاوه برنگاه مستقیم بر آسمان برای رویت ماه، تشتی مسی را,پر از آب زلال می کردند ودر آن می نگریستند چنانچه هلال ماه در آسمان پدیدار می شد عکس آن درتشت یاآینه قابل رؤیت بوداین کاربه این سبب صورت می گرفت که ازنگاه کردن مستقیم به آسمان گردنشان,دردمی گرفت همچنین برای کودکان جلب توجه می کرد آنان نیز کنجکاوی می کردندکه خود وسیله ای برای ترغیب کودکان به روزه داری بود. موادغذایی برای سحری وافطار بسیار ساده بود یعنی درماه رمضان,تاحدممکن از خوردن می کردند به گونه ای که برخی از مؤمنین,امساک رابه حدی می رساندندکه برشکم خود بسته و روزه را,تاسه روز فقط با آب می گرفتند و با یک خرما افطار می کردند این نوع روزه داری را می نامیدندکه عمدتاً در ایام شهادت آن حضرت وشب های قدر انجام می گرفت. نذریها نیز,با توجه به فصلهای سال متفاوت بود از آنجا که مردم حمام قلعه را یکی از برکات الهی می دانند حرمت خاصی بر آن,قائل می شدند بنابراین در بسیاری از آیینها,نان یکی ازنذریها بود از جمله درماه مبارک رمضان,معمولاًنان های نذری را به شکل می پختندکه جلوه خاصی داشته باشد. به غیراز نان,درفصلهایی مانند بهار و تابستان که زمان تولید شیر و دسترسی به آن آسان بود و ازدیگرنذورات رایج فصل بود ضمن اینکه مردم حمام قلعه بعدازنان به لبنیات حرمت ویژه ای قائل بودند بطوری که دعایی به صورت هنوز هم برسر زبان هاست می گویند:خودای هئچ کسئ ئتمسین که منظورشان از آقاران لبنیات است اهمیت نان و آقاران به حدی است که ازآنها به عنوان قسم یاد می کنند نیزعلاوه بر آن که یکی از خوراکیهای سفره افطار بود به صورت نذری هم پخش می شد از دیگرنذریهامی توان از ودیگر آشهانام برد. درشبهای قدردرمسجدروستا جمع می شدند علاوه برافطار,به برگزاری مراسم می پرداختندقرآن به سر می گرفتند ودعای جوشن کبیرمی خواندند وتاسحر به دعا وتضرع می پرداختند وبا خوردن سحری نذری وخواندن نماز متفرق می شدند. درروز عید فطرنیز,به مسجد آمده نماز عید را برگزار می کردند و خود را,به عالم محل می دادندتا به هرکسی که صلاح می داند بدهدعمدتاً ایشان هم با حفظ کرامت وعزت نفس فقرا ورعایت مساوات,به مستحقان روستاتقدیم می کردندبرخی نیز زکات فطره را به بستگان مستحق خودمی دادند. التماس دعا🤲 ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ زیبای آب و آینه "پای سفره های افطار و اذون" خواننده:مجیداخشابی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
الهی آمین 🙏 سلام سحرتون بخیر و سلامتی طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق التماس دعا 🤲
.            "اوروج آیی"    قسمتی ازمنظومه فولکلوریک            💧مامئیلی💧 مامئیلی!   دئه،  اوروج  آیی،   گلنده بنده لرین،      احوالی،       تززه لنده موللا  دایی   ساو،  اوخوردو   بلنده سحر  اولدو،   اونودمایین.   اویانین اوروج  قیلیب،    بنده لیقا،   دایانین ☘ ائل و طایفه،  سحر وقتی،  توراردو آللهینان،   عهد  و  پیمان،    قوراردو اوروج قلیب، سون نامازا،  دوراردو آلله  بیزا،   توتدو،    بئله   قوناغلیق بوقوناغلیق،اویانلیق اولدی،ساغلیق ☘ اوروجلیقدا،   نه  رسملر   واریدور؟! محبت  چوخ،    برکت   سرشاریدور بئ کیمسیه،   آرخا وئرن،    واریدور عمه خانیم،   حالواسین،   پیشیرردو لیلا خالا،     خودای یولو      وئرردو ☘ شیخ غولامسین،  آذانی   اوخویاندا کلبئی حیدر،  شوخوانلیقی،  بولاندا روزه توتان،  افطار  یئییب   دویاندا بئله   یئتدی   خبر،     بیزا   تانریدان یاخشیلیق،یاخشیدی،یامانلیق،یامان ☘ اوروج آیی،   باشا  یئتیب،    باتاندا گلین تکین،   شوّال آی،  ناز  ساتاندا کامان قاشدان، آسماندا، گوءز آتاندا "سئودا"دوشدو،باخاندا، بیر سودایا گوءیدا، سُودا، نظرسالدو، دوئوز آیا علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 ÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷ .    معنی فارسی"اوروج آیی"   قسمتی از منظومه فولکلوریک                 مامئیلی ☘مامئیلی! بگو که با آمدن ماه رمضان، احوال بندگان خدا، تازه می شد و دایی ملا(ملارمضانعلی)، از بلندی پیام دعوت به مهمانی(شب خوانی) می داد که سحر شده است فراموش نکنید و بیدار شوید روزه بگیرید به بندگی خدا بایستید. ☘تمام مردم هنگام سحر بلند می شدند و با خدای خودعهد می بستند روزه می گرفتند و به نماز می ایستا دند از اینکه خدا برایمان مهمانی گرفته و حاصل آن بیداری و سلامتی و تندرستی است. ☘هنگام روزه داری درگذشته چه رسمهای خوبی وجودداشت؟!پر از مهر و محبت و سرشار از برکت بود برای بیچارگان حمایت کننده ای وجود داشت.عمه خانم حلوایش را، می پخت و خاله لیلا نذری پخش می کرد. ☘ به هنگام اذان گفتن شیخ غلام حسین و هنگام به پایان رسیدن شب خوانی کربلایی حیدر و وقتی که روزه داری افطار می کرد و سیر می شد پیام خدا را این گونه دریافت می کردیم که خوبی خوب است و بدی بد. ☘درغروب ماه رمضان که روزه داری پایان می یافت و ماه شوال همچون عروسی با ناز از راه می رسید و از آسمان با ابروی کمانش چشمک می زد "سئودا" با  نظاره براین خیال افتاد که ماه را،درآسمان یا آب درست باید ببیند. :مصراع آخر،اشاره است به یافتن ماه نو و حلول ماه شوال، با نگاه کردن به آسمان یا عکس ماه در آب و آینه، برای تعیین روز عید فطر. علی کوهستانی اسیق سو(سودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(((به یادبود عزیزپدران  اسمانی ))) الهی طفل بدون بابانباشه اگر باشد دراین دنيا نباشد آخرین پنجشنبه  سال اولین پنجشنبه ی ماه رمضان فرارسیدن سال جدید درفراق پدر تقدیم به عزیزان که اولین سال درفراق پدر تقدیم به عزیز پدرهای جوان در خاک ارامیده هستند روح عزيز پدران اسمانی شاد باقرائت فاتحه وصلوات
،ائل بیلیمی،دانش عامه (خانه تکانی) خانه تکانی یکی از سنتهای کهن ایرانیان است.گفته می شود ریشه در آیین های زرتشت دارد.ایرانیان باستان معتقد بودند که شیطان و ارواح بد در گوشه های تاریک خانه ساکن هستندلذا در آستانه ی سال نو،اقدام به خانه تکانی می کردند ،به خود رسیدگی می نمودند ناخونها و موهایشان را،کوتاه می کردند و لباس نو می پوشیدند. مسلماً اجرای این مراسم از گذشته تا به حال تغییراتی داشته است.اما این سنت دیرپای همواره بر پایه تمیزی وپاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی استوار بوده است سنتی که بعد از اسلام آوردن ایرانیان، مورد تایید دین مبین اسلام نیز،قرار گرفت و تاکنون در میان تمام اقوام ایرانی، به اجرا گذاشته می شود. :قبلاً یادآورشده ایم که شریعت مبین اسلام پس از فتح سرزمینهای دیگر، تمام آیینها ورسومات ملل تازه مسلمان را،منسوخ ومنکوب نساخت بلکه برخی را،عیناً تایید نمود برخی را نیز،محتوا بخشید که آیینهای ایام سال نو ایرانیان از جمله ی آنهاست. طبق نظر اسلام خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد(انالله جمیل ویحب الجمال) لذا انبیا الهی به ویژه پیامبر مکرم اسلام هماره مردم را،به نظافت و پاکیزگی دعوت می کرده اند تا جایی که رسول گرامی اسلام فرمودند: النظافت من الایمان یعنی پاکیزکی از ایمان است. بنابر آنچه که گفته شد مردم حمام قلعه نیز، از دیرباز در آستانه ی سال نو، اقدام به خانه تکانی و نو نوار کردن منزل و البسه ی خود می نمودند یعنی تمام لوازم منزل، اعم از فرش، لباس و ظروف آشپزخانه را،می شستند ظرف های مسی را،سفیدکاری و قلع اندود،در و دیوار و پنجره ها را،گردگیری می نمودند دکور خانه ها را،تغییر می دادند، خانه های کاهگلی را،سفیدکاری می کردند خانه های گچکاری شده را،با لاجورد رنگ آمیزی می نمودند، لوازم غیرقابل مصرف را، دور می ریختند، بخصوص ظروف سفالی مانند کوزه های آب که به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته بودند و محلی برای تجمع موجودات ذره بینی شده بودند را، پر از آب کرده و درشب چهارشنبه سوری، به نشانه دوری از نحوست و بدشگونی از پشت بام ها، به پایین می انداختند و می شکستند تا کوزه های نو را، جایگزین آنها نمایند که البته این ابیات معروف را نیز، بر زبان می راندند: چیلله چیخدی،بهار گلدی کوزه  سیندی،  نهار گلدی بولبول گلدی،  سار گلدی دنه  دنه        نار    گلدی یقیناً تمام کارهایی که یاد شد نمادین و نشانه ای از تحولی بزرگ در طبیعت و به تبع آن، توجه به عالم معنا یعنی امور معنوی و درونی انسان و معاد بود. به ویژه آن که ضمن رسیدگی به امور بهداشت فردی لباس نو به تن می کردند و با فرارسیدن سال نو، به دیدار اقوام و خویشان می رفتند و دید و بازدید می نمودند،خاطرات بد، پلیدی های مادی و روحی، کینه و دشمنی ها را، مانند دیگر لوازم بی مصرف به دور می ریختند که حکایت از تحول روحی،اخلاقی و درونی،همچنین تغییر رفتار و رهایی آنان از تعلقات و وابستگی های دنیوی داشت. از دیگر مزایای این سنت حسنه، آن بود که با خانه تکانی، به محل زندگی افراد نظم و ترتیبی داده می شد و محیط زندگیشان از یکنواختی و انباشتگی لوازم و وسایل بیرون می آمد که البته موجبات شادی،طراوت و شادابی و سلامت روح و آرامش روانی اعضای خانواده را،فراهم می ساخت ضمن آنکه این کار چون به صورت دسته جمعی و با تشریک مساعی اعضای خانواده، بخصوص کودکان انجام می گرفت، جو صمیمانه ای را،میان اعضای خانواده به وجود می آورد، امری که یقیناً موجب تقویت حس ضابطه مندی و مسئولیت پذیری در کودکان نیز،می شد. یقیناً بزرگداشت آیین ها و سنت های ملی و مذهبی احترام به هویت ملی و فرهنگی و حفظ داشته های فرهنگ بومی است که نسل جدید ایرانیان را، از تقلید کورکورانه فرهنگ های مهاجم و بیگانه بی نیاز، می سازد امری که امروزه به سبب هجمه وسیع فرهنگ های بیگانه، در رسانه های گروهی و فضای مجازی، شدیداً به انجام آن احساس نیاز می شود لذا این تکلیف بر دوش نسل فعلی ایرانیان است که با معرفی وتبیین فلسفه ی آیین ها،سنت ها و رسومات ملی و مذهبی بومی، به نحو جذاب و مناسبی نسل های آینده را، در برابر این هجمه نابرابر فرهنگی مصون  و محفوظ نگه دارند. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ خانه تکانی داریم بااجرای گروه موسیقی کُر موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajaz