eitaa logo
مروج توحید
7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
433 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6028324897330039072.mp3
3.88M
... در این آیاتی که در قرآن آمده است فکر بکنید : وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا  ما خودمان به او علم آموخته بودیم " وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ " تقوا پیشه کنید تا خدا به شما علم بدهد ، یعنی این علم دیگر بر اثر درس خواندن به دست نمیاید ، این علم با مدرسه رفتن به دست نمیاید ، این علم با تقوا به دست میاید ... ... این علم علمی هست که از درون جانش ، از عمق جانش ، اینقدر خودش را تزکیه بکند ، حجابها را از روی آینه قلب کنار بزند که این قلب باز شود ( أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ) سینه تو را باز کردیم ، این علم خوب هست ، ( وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ ) اگر این کشف صدر برای انسان انجام بشود خیلی آثار دارد ، یکی اش همین علم هست ... بارهای غم از روی وجود انسان برداشته میشود " شرح صدر " . اگر انسان تصفیه بشود ، اگر این قلب تزکیه بشود ، یکی از آثارش اینست که غم ها از وجود انسان برداشته میشود ... آن غم هایی که پشت تو را شکسته بود ... یکی از آثار دیگرش علم هست ، انسان به علمی دست پیدا میکند که علم نبوت هست و این علم ، علمی هست که ... برگرفته از جلسه ۷۸ مثنوی @moravej_tohid
4_6028531631285864373.m4a
44.47M
شریعت و طریقت ۱- امر و اراده ۱ دوستان عزیزی که به این موضوع علاقه مند هستند پنج جلسه در خصوص شریعت و طریقت در کانال ارسال می شود و شنیدن همه پنج جلسه با هم قویا پیشنهاد می شود. شنیدن فقط یک یا چند جلسه ممکن است جان کلام و مفاهیم اصلی را درست منتقل نکند و از آنجایی که این موضوع در طول تاریخ بسیار محل اشکال قرار داشته است توصیه اکید ما شنیدن همه پنج جلسه با هم می باشد. در هر پنج جلسه موضوع ملاقات حضرت موسی و حضرت خضر که یک داستان قرآنی بسیار مهم و کلیدی در فهم باطن دین و طریقت است توضیح داده می شود. 🆔 @moravej_tohid
4_6028531631285864374.m4a
45.68M
شریعت و طریقت ۲- امر و اراده ۲ دوستان عزیزی که به این موضوع علاقه مند هستند پنج جلسه در خصوص شریعت و طریقت در کانال ارسال می شود و شنیدن همه پنج جلسه با هم قویا پیشنهاد می شود. شنیدن فقط یک یا چند جلسه ممکن است جان کلام و مفاهیم اصلی را درست منتقل نکند و از آنجایی که این موضوع در طول تاریخ بسیار محل اشکال قرار داشته است توصیه اکید ما شنیدن همه پنج جلسه با هم می باشد. در هر پنج جلسه موضوع ملاقات حضرت موسی و حضرت خضر که یک داستان قرآنی بسیار مهم و کلیدی در فهم باطن دین و طریقت است توضیح داده می شود. 🆔 @moravej_tohid
4_5870667638715189732.mp3
2.68M
در محضر عنکبوت ۳: وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه نوزدهم مبحث محبت
4_5969960075643586526.mp3
13.17M
🎙 جلسه پنجاه و سوم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6035286893287966753.mp3
28.97M
🎙 جلسه هفتاد و نهم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6035043321397643032.mp3
30.51M
🎙 جلسه هشتاد و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5778319592673773162.mp3
1.72M
در محضر مریم ۱۶: وَ اذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه بیست و ششم مبحث محبت
هوالحکیم ☆بزرگترین کرامت اولیاء ... و این معراج بدون کمک این ولی محال است و محال است و محال . بزرگترین حجاب قلب ، جذبی است که مرتب از سوی مظاهر طبیعت از قبیل پول و ثروت و مقام و شهرت و خانه و اثاث البیت و امثالهم بر قلب می‌رسد و قلب را به شدت مجذوب نموده و در تحت جذب خود نگه داشته است ، و قبلا گفتم که نتیجۀ جذب ، حب است و اگر طبیعت ، قلب را جذب خود کرده و قلب مجذوب طبیعت شده ، از سوی دیگر قلب هم حبّ طبیعت را دارد و طبیعت محبوب او گشته است . قطع این ارتباط جذبی و حبّی بین قلب و طبیعت بسیار دشوار و نزدیک به محال است و خودش یک نوع معجزه است و جز با نیروی ولایت ممکن نیست و بزرگترین کرامت اولیا همین قطع ارتباط جذبی و حبّی بین قلب و طبیعت است... برگرفته از زندگینامه استاد @moravej_tohid
4_5969960075643586527.mp3
13.81M
🎙 جلسه پنجاه و چهارم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5881953610178233819.m4a
15.92M
ربّ تو کیست ؟! این چنین زهری و تریاقی که دید ؟!! این حرف ها برای برخی زهر است و برای برخی تریاک است ! خدا در دل سودا زدگان است بجویید، مجویید زمین را مپویید سما را … بیشتر مردم ممکن است نتوانند این حرف ها را با عقل معاش خود قبول کنند. این سخنان را با گوش سر نمی توان شنید که با گوش قلب باید شنید. با چه زبانی بگوید من با شما هستم ؟! هُوَ مَعکُم ، دیگه با چه زبانی بگوید من با شما هستم ؟! این انسان یک زنده ای است که حی است به حیات خدا، علیم است به علم خدا، قدیر است به قدرت خدا، مرید است به اراده خدا، سمیع است به سمع خدا، بصیر است به بصر خدا، یکپارچه همه صفات خدا در او جمع است. تو وادارش کن زبان باز کند، تو وادارش کن با تو حرف بزند. ۱۰ روز ۱۰۰ روز هزار روز ۱۰ سال در بزن بالاخره یکی در را باز می کند، تو لجاجت کن و در بزن بالاخره در را باز می کند. هر چقدر هم دیرتر در را باز کند بهتر است. وقتی که برگردی و کیسه دلت را باز کنی می بینی که محبتش را در دلت گذاشته است و دیگر کار تمام است. محبت جلسه ۱۹ 🆔 @moravej_tohid
... یک وقتی آقا سیّد هاشم حداد ( ره ) به مرحوم آقای مطهری ( رضوان الله علیه ) گفته بود که چطور نماز میخوانی؟ مرحوم مطهری هم گفته بود که توجّه به عبارات و معانی دارم که آقا سیّد هاشم در جواب گفته بود ، پس کی نماز میخوانی ؟ این که نماز نشد . شما وقتی با کسی حرف میزنید ، چنان غرق در او هستید که به کلمات توجه نمیکنید ( توجه دارید و ندارید ) و آنچنان غرق در او هستید و صحبت میکنید که جملات را ناخودآگاه در ذهنتان دارید و میخواهید به او القاء بکنید ، منتها دیگر به کلماتش توجّه نمیکنید . فرض کنید وقتی با دوستتان شروع میکنید به صحبت کردن هِی به کلمات و معانی توجّه بکنید ، این که نمیشود ، دوستتان میگوید با من هستی ، انگار با من نیستی . اینست که آقا سیّد هاشم درست گفته است ، یک عارف میفهمد که پس تو کی نماز میخوانی ! تو که حواست به معانی جملات هست ، پس کی حواست به نماز است ... برگرفته از جلسات محبت @moravej_tohid
4_6037408869125195697.mp3
3.75M
...افعالتان را جهت بدهید ، اولاً افعال را از کثرت دربیاورید (یعنی جهت واحد بدهید) و ثانیاً آن جهت را خدا قرار بدهید ، آدم بالاخره در روز هزاران شیء را میبیند ، هزاران صدا را میشنود ، حرف میزند... اگر انسان طوری باشد که همه این کارها را برای رضای خدا بکند ، یعنی نگاه میکند ، برای رضای خدا نگاه بکند ، حرف میزند برای رضای خدا حرف بزند ، گوش میدهد برای رضای خدا گوش بدهد ، غذا میخورد برای رضای خدا ... اگر همه این کارها را برای رضای خدا بکند ، یعنی جهت واحد بدهد ، همه را یک جهت بکند ، آن جهت هم خدا ، اینجا قلب خود به خود متمرکز میشود ، منتها ملکه بشود... ...اینکه شما میبینید قلب ما در نماز متفرق هست ، به خاطر اینکه افعال ما کثیر هست ، این افعال وحدت ندارند... بله نماز میخوانیم برای رضای خدا نماز میخوانیم ، اما غذا که میخوریم برای چه غذا میخوریم ؟ برای اینکه سیر بشویم ، این دیگر خراب میشود و یا فرض کنید قرآن که میخوانیم برای رضای خدا میخوانیم ، اما بعداً یک روزنامه میخوانیم ، این را برای رضای که میخوانیم ؟ برای نَفْس میخوانیم ، اینست که یک... برگرفته از جلسه ۶۳ منازل_السائرین @moravej_tohid
هوالحکیم ... وصی باطن آنکس است که : 《در باطن خود به کمالات استاد مکمَّل بوده باشد و دارای معرفت شهودی و قدرت رهبری باطنی و سرّی باشد》. ☆ گر چه استاد وی را معرفی نکرده باشد ☆ زیرا خواهی نخواهی او از باطن بر نفوس سیطره دارد و شاگردان را به امر خدا هدایت می نماید و به راه و روش آنها نظر می کند و میرسد . وصی ظاهر از ظاهر عمل به مقتضای وصایتش میکند و وصی باطن از باطن کار میکند ... روح مجرد ، علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی ، صفحه ۴۹۱ به نقل از حاج سید هاشم حداد @moravej_tohid
هوالحکیم ☆سخن گفتن پیر به اندازه فهم مریدان ... انسان هایی که واصل هستند و به مقصد رسیده اند ، نگاه میکنند به خدا ، دیگر دلیل چه ! ... وقتی که انسان به خدا رسیده است و خدا را نگاه میکند ، دیگر چه دلیلی بر اثبات وجود خدا دارد . اگر کسی به وصال رسیده ( به ملاقات خدا رسیده ) و برگشته برای ما دلیل بر اثبات وجود خدا میاورد ، این دارد به اندازه فهم ما حرف میزند ، نه اینکه او خودش در دلیل مانده باشد . اگر یک شخصی باشد که هندسه دان باشد ( مهندس باشد ) ولی در عین حال وقتی که میخواهد با بچه اش حرف بزند ، زبان کودکی باز میکند ... بر پیر و بر مراد و بر شیخ لازم هست که با مریدان خودش به اندازه فهم آنها و به اندازه درک آنها با آنها حرف بزند . إنّا مَعاشِرَ الأنبياءِ اُمِرنا أن نُكلِّمَ النّاسَ على قَدرِ عُقولِهِم ما، جماعت پيامبران، فرمان داريم كه با مردم به فراخور فهم و خردهايشان سخن بگوييم . برگرفته از جلسه ۷۸ مثنوی @moravej_tohid
4_6028376518541969197.mp3
7.95M
... آنهایی که اهل کوه هستند میدانند ، کوه با خیابان فرق میکنند ، در خیابان آدم کله اش را پایین میاندازد و میرود ، در کوه باید همینطور که میرود ، هِی چند قدم جلو پایش را نگاه بکند و دور انداز را نگاه بکند ، همه محیط را زیر نظر بگیرد ، باز همینطور هِی جلو پایش را نگاه بکند ، چون سنگ هست ، پرتگاه هست ... ... یکوقت اینطور هست که سالک خودش را به خصوصیات منزل بعدی میاراید ، مثلاً توکل اینست که انسان همه کار را به خدا واگذار بکند ، میبینی که سالک هنوز عرضه این مقام را ندارد ، در مقام صبر هست ، اما خودش را قوی میبیند ..‌. ... خداوند به ماها این توفیق را داده است که اینجا جمع میشویم و این مسائل را مطرح میکنیم و میخوانیم ، اگر چه این مجالس معدود هست ... اما همین ها جامعه را نگه میدارد ، همین ها مانع ورود بلاها میشود و مردم خیلی از ماها تشکر بکنند ، خیلی هم نمیفهمند که از ماها تشکر بکنند که ما رو آوردیم به صراط خدا ، آن هم صراط باطنی ، نه صراط ظاهری ... و همین ها از بلاها نگه میدارد ، همین ها جلو فتنه ها را میگیرد ... برگرفته از جلسه ۶۲ @moravej_tohid
4_6042123411776341785.mp3
5.13M
... اینست که سیر خیلی وقت ها با اعمال ظاهری نیست ، اعمال ظاهری مثل ذکر و این چیزها یک بُعد هست ، یکی ... ... انسان اگر آن حقیقت مطلق را هم احساس نمیکند ، حداقل با اهل بیت یک چنین ارتباطی داشته باشد ، حالا ( حضرت علی " علیه السلام " ، امام زمان " علیه السلام " ، حضرت فاطمه زهرا ... ) هر کسی مناسب مزاجش ... مثل اینکه با علی " علیه السلام " زندگی میکند ، با امام زمان زندگی میکند ... ... میگوید اگر میخواهی به عشق گوش برسی ، عشق گوشواره را داشته باش ، اینها را تفسیر میکنند به ، گوش منظور خود خداست و گوشواره اهل بیت هستند ... ... و همچنین یک اتصال قلبی بین انسان و او ایجاد شده باشد که انسان او را بچشد ، آن لذت اتصال وجودی خودش را ، حالا با علی " علیه السلام " یا با حسین بن علی ، یا با فاطمه زهرا ، یا با امام زمان ... این لذت را بچشد و ذوق کند ... در اثر این ذوق و چشیدن یک سروری داشته باشد ، یک لذتی داشته باشد ، آن هم سروری که باعث باشد که انسان را برانگیزاند ... این چشیدن یک لذتی دارد که خود این لذت این انسان را پیش میبرد (حرکتش میدهد) ... برگرفته از جلسه ۶۳ منازل_السائرین @moravej_tohid
4_6039623848184252144.mp3
30.35M
🎙 جلسه هشتم در محضر بقره ۱۲۴: وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5933800831877907731.mp3
3.29M
من از برای مصلحت در حبس دنیا مانده ام @moravej_tohid
4_6046433325558531698.mp3
2.7M
در محضر رسول اکرم (ص):‌ عَلِی مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ 🆔 @moravej_tohid برگرفته از جلسه نوزدهم تفسیر منطق الطیر
4_5969960075643586529.mp3
9.19M
🎙 جلسه پنجاه و پنجم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع، مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_5897797418115664355.mp3
25.63M
🎙 جلسه شصت و هشتم در محضر هرگونه استفاده، کپی و نطق برداری از تفاسیر حضرت استاد بدون ذکر منبع مورد رضایت ایشان نمی باشد. 🆔 @moravej_tohid
4_6044193122156545788.mp3
5.55M
... بنابراین نور اینها هم وقتی به نور خدا وصل بشود ، نور اینها هم میشود نور نامتناهی " بی نهایت " و حال اینکه فسق و گناه و امثال اینها امور محدود هستند ... این انسانهای نامتناهی را که نمی توانی بگویی کافرند ( کافر یعنی محدود ) ... البته اگر تو یکسری مسائلی را از او میبینی ( یک چیزهایی شبیه کفر ) ... اگر چیزی شبیه کفر از او دیدی ، اینها در واقع به خاطر اینست که خداوند این پرده ها را بر روی او انداخته است که نورانیت او چشم هایتان را کور نکند . بنابراین اگر میبینی که اگر او فسقی دارد ( اگر او کفری دارد ) ، اینها پرده هایی هست بر روی نورانیت او ... خیلی از اولیاء چنان نورانیتی دارند که اگر انسانهای عادی بخواهند نورانیت آنها را ببینند تاب نمیاورند ( چشمانشان قدرت ندارد ) ، خداوند یک پرده هایی بر روی اینها میاندازد ، حالا پرده هایشان اینطور هست که میبینی یکیشان یک فسقی انجام داد ( یک کار گناهی انجام داد ) برای اینکه مردم از او زده بشوند ( از او دور بشوند ) و باطن او را نتوانند ببینند ، نور او را نتوانند ببینند " واِلا کور میشوند " ... برگرفته از جلسه ۷۹ مثنوی @moravej_tohid