4_5956428635148649974.mp3
1.6M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
ما ز دوست غیر از دوست، مقصدی نمیخواهیم
حور و جنت ای زاهد! بر تو باد ارزانی
زاهدی به میخانه، سرخ رو ز می دیدم
گفتمش: مبارک باد بر تو این مسلمانی
خانهٔ دل ما را از کرم، عمارت کن!
پیش از آنکه این خانه رو نهد به ویرانی
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #منظومه_حاجی_سبزواری
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5960992106620127123.mp3
1.77M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر
☘مروری بر درسهای توحیدی حضرت استاد ☘
🔶چکیده مطالب مطرح شده در جلسه دوم شرح توحید صدوق 🔶
1.نمک و آتش اثر ندارند، اگر اثری دارند از الله است. پس نمک و آتش و... اینها چه کاره هستند. اینها مثل آیینه می مانند و آیینه فقط منعکس کننده اثر موجودات است.
2.معجزاتی که انبیاء می آوردند یک مقداریش برای همین بود که به ما بفهمانند اثر مال اینها نیست. یعنی وقتی که آتش بر حضرت ابراهیم سرد می شود، اگر این گرما و سوزندگی ذات خود این آتش بود نباید از خودش جدا می شد.
3.این «لا اله الا الله» معادل فلسفی اش همان است که فلاسفه می گویند :لا موثر فی الوجود الا الله
4. توحید ربوبیت دو بعد دارد :بعد علمی، بعد عینی
بعد علمی، یک وقت هست توحید ربوبیت را می داند و علم دارد که هیچ کس غیر از خدا اثری در این عالم ندارد.
5.اما عارفان الهی از راه شهود وارد می شوند، جانشان را قوت میدهند، تزکیه نفس می کنند، روحشان پرواز می کند و خدا را می بینند. وقتی که دید اصلا می بیند که یک رب در عالم هست. فقط اوست.
6.همان طور که تنها اثر بخش خداست تنها وجود بخش هم خداست. (یعنی همان طور که اثرشان را از خدا دارند وجودشان را هم از خدا دارند.)
7.حضرت علی (ع) :ما رایت شیئاً الا و رایت الله قبله و بعده و معه و فیه
یعنی وقتی به درخت نگاه می کنم قبل از درخت خدا را می بینم. بعد از درخت خدا را می بینم. با درخت خدا را می بینم. پس خود درخت اینجا چه هست؟
8.آن چیزی که قبل از وجود (درخت) است. چی هست؟ علتش هست. یعنی علتش را خدا دیدم.
نه اینکه بگوید :علتش یک درخت قبلی بود. نه، یعنی حضرت وقتی نگاه می کند. فوری خدا را می بیند و می گوید :علت خداست.
9.و بعده، بعد از شیء چه چیز هست؟ آثار شیء هست. یعنی اول باید نمک باشد که در درجه بعد شوریش باشد.
یعنی آثار و صفات این درخت، همه را از خدا دیدم. حتی می گوید :خدا دیدم، نمی گوید :از خدا دیدم. (فتدبر)
10.فیه، در یک شیء چی هست؟ وجود شیء هست. بنابراین می گوید :وجودش را هم خدا دیدم.
11.ومعه، این معیت را فلاسفه معیت قیومیه می گویند. یعنی چه؟ الان مادر همراه با فرزندش است. اگر مادر یک بچه بمیرد. بچه هست. اگر بچه بمیرد، مادر هست. اینها از لحاظ وجودی با هم ربطی ندارند.
اما آیا شما با درختی که در ذهن تان ساخته اید اینگونه هستید؟ یعنی اگر
بمیرید، آیا آن درخت هست؟ خیر، نیست. من، این درخت را وجود می دهم. این معیت قیومیه است.
12.خداوند آن به آن به ما عنایت دارد.
13.توحید وجود یعنی یک وجود واحد است که همه موجودات عالم در واقع وجود آنها و هستی آنها از آن وجود واحد دارد تامین می شود.
14. «الله نور السماوات و الارض» این آیه به لسان عرفانی وارد شده، اگر به لسان فلسفی وارد می شد باید می گفت : «الله وجود السماوات و الارض»
15.یک وجود است که وجود الله است. البته نه اینکه بخواهیم بگوییم الله (خدا) خورشید است. فرق خداوند با خورشید این است که خداوند بی نهایت و لایتناهی است اما خورشید محدود است. (به قول فلاسفه فرق در اطلاق و تقیید است.)
16.عارف در مرحله اول وقتی که وجودش در عالم نفوذ می کند، می بیند که باطن همه موجودات یکی است. یک وجود در همه موجودات ساری و جاری است و آن وجود الله است.
17.شرح و بیان آیه شریفه : «کسراب بقیعه یحسبه الظمان ماء حتی اذا جاءه لم یجده شیئاً» «نور، آیه 39»
🔸موجودات عالم مثل سراب می مانند. خیال می کنیم که این دریاست، خیال می کنیم که این ماه است، خیال می کنیم که این خورشید است، این منبر است. خیال می کنیم که موجودات مستقل هستند.
18.بیدلی در همه احوال خدا با او بود
اونمی دیدش و از دور خدایا می کرد.
🔸عارف یک جهتش که عاشق بر عالم است به این خاطر است که در باطن این عالم محبوب و معشوقش را می بیند.
19.شرح و بیان آیه 14،سوره رعد : «والذین یدعون من دونه لا یستجیبون لهم بشیء الا کبسط کفیه الی الماء لیبلغ فاه و ما هو ببلغه و ما دعاء الکافرین الا فی ضلال،»
🔸کسانی که ملائکه را رب می دانند یا مثلا ما دکتر را رب می دانیم و وقتی مریض میشویم، می گوییم :ای دکتر! به دادم برس. اگر دکتر نباشه، من بیچاره هستم. «لا یستجیبون لهم بشیء» اینها هیچ جوابی نمی یابند.
🔸وقتی من می گویم :اگر من نباشم شما از کجا می خواهید زندگی کنید؟ در واقع من خودم را رب قرار دادهام. در حالی که آن کسی که رزق دهنده هست خداست.
#عناوین_شرح_توحید_صدوق 2
https://eitaa.com/moravej_tohid/3235🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #منظومه_حاجی_سبزواری
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5960992106620127127.mp3
1.32M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
بقره ۳۱: وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #منظومه_حاجی_سبزواری
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5960992106620127129.mp3
1.02M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
هر ساعت از نو قبلهای با بت پرستی میرود
توحید بر ما عرضه کن تا بشکنیم اصنام را
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه هشتم تفسیر منطق الطیر
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #توحید_صدوق
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5996643784035666332.mp3
1.49M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
آن خیالاتی که دام اولیاست
عکس مه رویان بستان خداست
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه دهم تفسیر منطق الطیر
☘مروری بر درسهای توحیدی حضرت استاد ☘
🔶چکیده مطالب مطرح شده در جلسه سوم شرح توحید صدوق
1 . پیامبر فرمودند :من نگفتم و هیچ کس از گویندگان قبل از من هم نگفت حرفی مثل «لا اله الا الله»
🔸از این حدیث بر می آید که کلمه «لا اله الا الله» کلمه جامعی در توحید است.
2.توحید در واقع فعل انسان است یعنی کاری است که انسان انجام میدهد تا از کثرت ها خودش را جمع کند و یکی ببیند. از متعدد دیدن به یکی دیدن برسد و این توحید است.
3 بالاتر از توحید، وحدت است.
4.توحید، شئون مختلف دارد. توحید ذات داریم. توحید وجود داریم. توحید خالقیت داریم. توحید ربوبیت داریم. توحید عبودیت داریم.
5.هر شیء صاحب اثر، این رب میشود. بنابراین اگر آب دارای خاصیت رطوبت و روانی هست. اگر آتش دارای اثر حرارت هست. اینها رب هستند. البته، ما انسان ها معمولا به اینها (نمک، آب، آتش، دارو) اصالت می دهیم. حرارت را از خود آتش می دانیم. شوری را از خود نمک می دانیم. شفا را از خود دارو می دانیم و این باعث می شود که توحید انسان بهم بخورد.
🔸اگر واقعا انسان این حقیقت را قبول داشته باشد که آتش گرم می کند، دارو شفا میدهد. نمک، شور می کند و یا، این نان است که مرا سیر می کند. اینها همه شرک است.
6 توحید محمودیت:لا محمود الا الله، یک نفر را داریم حمد می کنیم. همه حمدها برای خداست. چرا؟ چون الله، رب واحد است. همه عوالم جمادات، نباتات، حیوانات، انسان ها، ملائکه را دارد ربوبیت می کند.
پس هر کس حمد می کند. رب را، حمد می کند. و چون یک رب واحد بیشتر در عالم نیست بنابراین یک محمود بیشتر در عالم نیست.
7.توحید معبودیت :
عبادت آن افعالی هست که انسان اول تشخیص نقص می دهد که من ناقص هستم بعد (مثلا) آب را می بیند سپس عقلش محاسبه می کند که الان آب با تو سازگاری دارد بنابراین باید آب را بخوری.
حالا در من اراده ایجاد می شود و حرکت می کنم تا این آب را به دستش بیاورم. (انسان همیشه به دنبال کمالش حرکت می کند.)
🔸عبادت بر دو رکن استوار است :افعال درونی، افعال بیرونی
.8.آب یک کمالی به انسان می دهد. نان یک کمالی به انسان می دهد. مغازه یک کمال می دهد. همین که به سوی اینها حرکت می کنم و می روم، دارم اینها را عبادت می کنم، پس در واقع دارم خدا را عبادت می کنم. چون آثار همه اینها مال خداست.
🔸در واقع نان مرا سیر نمی کند خدا مرا سیر می کند. البته این برای انسان عارف است که وقتی نان می خورد سیر کنندگی را از خدا ببیند.
9.یکی از اسرار معجزات :
انبیا می آمدند یک چیزی را از خاصیت می انداختند یا برعکس یک چیزی را خاصیت به آن می دادند.
مثلا حضرت موسی خاصیت حیات و حرکت را در چوب خشک ایجاد می کند. (تبدیل شدن عصا به مار).
یا (معجزه حضرت ابراهیم) در مورد آتش خاصیت «بردا و سلاما» یعنی سردی و سلامتی را ، می دهد. که هر دو ضد آتش هستند و این امر برای این است که انسانها را به یک حقیقت بالاتر رهبری کند. (فتدبر)
#عناوین_توحید_صدوق 3
https://eitaa.com/moravej_tohid/3248🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
تفسیر جامع و کامل #مثنوی_معنوی
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
4_5875414969146673586.mp3
29.56M
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه دویست و ششم (جلسه آخر)
پس ستون این جهان، خود غفلت است
چیست دولت، کین دَوادَو با لَت است
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🆔 @moravej_tohid
4_6001558734155810647.mp3
2.13M
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
گفت با خود گنج در خانهٔ منست
پس مرا آنجا چه فقر و شیونست
بر سر گنج از گدایی مردهام
زانک اندر غفلت و در پردهام
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
برگرفته از جلسه دهم تفسیر منطق الطیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نی کیست؟
🔸نی کنایه از انسان کامل است.
(جلسه پنجم مثنوی)، علامه مروجی سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
@moravej_tohid
☘بسم الله الرحمن الرحیم ☘
قسمت هایی از پیام مهم حضرت استاد علامه مروجی سبزواری در شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی
🔸در روایات آمده است که در زمان ظهور حضرت امام زمان 313 نفر با او هستند که در رکاب ایشان به جنگ پرداخته و عالم را فتح می کنند.
اکنون باید دانست که بر خلاف باور عمومی که این 313 نفر فقط در زمان ظهور است که می آیند، اما از آغاز بعثت رسول خدا و در زمان هر کدام از ائمه و نیز در تمام دوران غیبت تا زمان ظهور، همواره این تعداد وجود دارند.
🔸کار اینها حفاظت از سرحدات و حدود و مرزهای کشورهای اسلامی است. این عده در اولین نبرد اسلام که جنگ بدر بود در کنار رسول خدا حضور یافته و گرد هم جمع شدند تا اسلام به پیروزی رسید و در آخرین نبرد اسلام هم برای بار دیگر ظاهر می شوند.
🔸گروهی از فرماندهان جنگ تحمیلی و بالاخص مرحوم شهید بزرگوار چمران و اکنون سردار معظم حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله تعالی علیه) در راس 313 نفری هستند که در زمان ما شکل گرفته اند و از چندین کشور اسلامی محافظت کردند و هم اکنون نیز روح پر فتوحش همواره ناظر و امداد رساننده است به آنها که در راستای اهداف والای او حرکت میکنند.
@moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی در حسینیه علامه مروجی سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
@moravej_tohid
☘مروری بر درسهای توحیدی حضرت استاد ☘
🔸خلاصه مطالب مطرح شده در جلسه سوم علم حقیقی 🔸
۱- غذای روح معرفت است ،خداوند از معرفت چیزی را بهتر خلق نکرده است . المعرفت بذر المشاهده (معرفت کسب کن تا خدا را مشاهده کنی )
عالیترین مقام برای انسان مشاهده خداست.
۲- آنچه سخنرانان از واقعه کربلا مطرح میکنند در دو بعد است.الف)بعد تاریخی ب)بعد تحلیلی.
در بعد تاریخی، قوه خیال رو تحریک میکنند. خیال رو اشباع میکنند و در بعد تحلیلی عقل رواشباع میکنند.
۳- اما کدام بعد قضیه کربلاست که قلب انسان رو اشباع می کند ویک نورانیت ایجاد می کند و روح انسان را سیر می دهد و محبتی نسبت به حسین بن علی ایجاد می کند و دنیا را برای انسان سرد می کند.
محرم باید حمام باشد خودت را درون آن شستشو کنی وقتی از محرم بیرون میایی سبک شده باشی.
آن بعد باطنی عاشوراست که عشق آفرین است شنیدن حقایق باطنی حسین انسان را به وجد میآورد. دیدنش چه میکند؟باید مجالسی پیدا کنیم که بعد روحی وقلب انسان رو تغییر بدهد و در روح وحدت ایجاد کند.
۴-انسان باید شاگرد عقل باشد پیامبر شاگرد جبرئیل بود تابع عقل بود در قرآن سوره الاسراء آیه ۷۰ می فرماید :
«ولقد کرمنابنی ادم وحملنهم فی البر والبحر ورزقنهم من الطیبات وفضلنهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا»
براستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم وآنان را در خشکی ودریا برنشاندیم واز چیزهای پاکیزه به ایشان روزی دادیم وآنها را بر بسیاری از آفریده های خود برتری آشکار دادیم.
(هدف دراین دنیا اینکه انسان را کرامت دادیم وتفضیل دادیم)
(کرامت :آن ارزشهای ذاتی که خاص انسان است )
(تفضیل:صفاتی که همه موجودات دارند، و هم انسان دارد.
اما انسان بیشتر دارا است. انسان احسن المخلوقین است. خداوند در سوره مؤمنون آیه ۲۳ می فرماید (تبارک الله احسن الخالقین)
۵-خداوند همه چیز را نیکو خلق کرد
درسوره سجده آیه ۷ می فرماید: ( الذی احسن کل شی خلقه )این احسن بودن فضیلت است.
کرامت های انسان عبارتند از :
🔸کرامت اول انسان :مقام ولایت و
علم به اسماء است. درسوره بقره آیه ۳۱ میفرماید ( علم ءادم الاسماء کلها)
خداونددرانسان همه اسماء ش را به ظهور رساند.
انسان تنها مو جودی است که همه اسماء خدواند را منعکس می کند.
انسان یک آینه بی رنگی است که همه رنگهارا می تاباند. (الله نور السموات والارض) این نور هادی تمامی کمالات انسان است.
ای آدم آگاه کن ملائکه رو به اسماء شان.
🔸کرامت دوم انسان مقام خلافت انسان است. درسوره بقره آیه ۳۰ خداوند می فرماید :
هنگامی که پروردگارت به فرشتگان گفت :من جانشینی در زمین خواهم گماشت. گفتند :آیا کسانی در زمین خواهی گماشت که در آن فساد کنند و خونها بریزند و حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس می کنیم؟
خداوند فرمود :من چیزی از (اسرار خلقت بشر) می دانم که شما نمی دانید.
خلیفه کسی است که کارهای ما فوق خودش را انجام دهد.
این انسان فیض وجود می گیرد متکثرش میکند.وبه همه موجودات میدهد این انسان می شود خلیفه
انسان رستاخیز موجودات است : یعنی حرکت وجودیش، او، راست است. سر ش در طرف آسمان است.
انسان رستاخیز ملائکه است . این انسان تسویه شده است.
خداوند در قرآن می فرماید، در سوره شمس، آیه ۸، ( فالهمها فجورهاوتقواها)
سپس پلیدکاری و پرهیزگاری اش را به آن الهام کرد.
خداوند علم به فجور را به انسان یاد داد آن چیزی که مانع تقوا است به سوی خدا، اوچیست؟آن چیزی که مانع حرکت تو به سوی خداست که این را علم فجور می گویند.
وتقوی یعنی علمی که چطور ازاین فجور خودداری کنی .سپر به تو داد عصمت به تو داد که چگونه خودت را از فجور حفظ کنی.
🔸کرامت دیگر انسان اینکه راه انسان به سوی بالا و پایین باز است.
انسان اگر به طرف پایین حرکت کند اولئک کالا نعام بل هم اضل حتی پایین تر از حیوان کالحجاره یا سخت تراز سنگ.
واز طرفی به بالا میرسد. قاب قوسین او ادنی وبالاتر به مقام هویت مطلقه به مقام احدیت میرسد. این آزمایشات انسان است.
🔸حالا ما در کجای این مقامات هستیم. ما بدنبال کسب مقامات دنیاییم.
۶-مقام سیر الی الله، نیرو و توانش درما هست ما به جای سیر الی الله سیر الی دنیا داشتیم. همین محرم را به ما داده، تا اتصال بدهیم روحمان را به روح حسینی.
#علم_حقیقی
https://eitaa.com/moravej_tohid/3261🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کیست مولا آنکه آزادت کند؟
🔸 مشکل مردم دنیا
مردم دنیا، آزاد نیستند، این مهم است. شما بروید به کشورهای غربی که حالا خیلی دم از دموکراسی و آزادی می زنند، ولی در آنجا خبری از آزادی نمی بینید.
یعنی از آزادی روحانی، حالا ممکن است آدم آزاد باشد که به هر شکلی برود پول در بیاورد. از هر راهی که می خواهد برود لذتهای جنسی کسب کند. بله، آزادند. اما این آزادی، آزادی نیست.
🔸ارواحشان بسته است و زندانی است. اگر واقعا آنها آزاد روحانی باشند، اگر آزاد به معنی واقعی باشند، پس چرا این همه مردم دنیا را تحت ستم قرار دادهاند. خود اروپایی های متمدن دوتا جنگ راه انداختند که در این دوتا جنگ، 80میلیون آدم کشتند.! هشتاد میلیون!!
حالا ما را می گویند خشونت طلب!
چرا این کار ها را می کنند؟ روح بسته است. روح زندانی است.
🔸مشکل مردم دنیای امروز ما این است که مولا ندارند. یعنی آزاد کننده روح ندارند و این مشکل است.
لذا این است که اگر بر فاطمه زهرا مصیبتی وارد شد و به خاطر این ما داریم امروز گریه می کنیم که مردم دنیا را از مولا بی بهره کردند.
🔸این مصیبتی است که بر فاطمه زهرا وارد شد و اگر زهرا (س) گریه می کند و ناراحتی دارد به خاطر این بود که آن دو نفر کاری کردند که مردم دنیا تا کجا؟ تا کی؟ زمان ظهور طول بکشد،ده ها هزار سال مردم دنیا را از مولا بی بهره کردند.
🔸بر مصیبت حضرت زهرا (س) می گرییم، به خاطر این که می دانست آنها دارند چه کار می کنند؟
می دانست که آنها دارند مردم دنیا را از چه گنجی بی بهره می کنند، ناراحتیش از این بود.
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/3262