🎙#علم_حقیقی جلسه هفتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 7
آن بعد تعلقی روح را به خدا، مرتبه وجه اللهی انسان می گوییم. اما آن بعد تعلقی روح را به جسم، بعد حیوانی انسان می گوییم.
🔸دقیقه 13
این ندا (الست بربکم) از بیرون بر انسان ها وارد نشد.
🔸دقیقه 14
رب انسان در همان مقام روح انسان است، در مقام قلب انسان است.
🔸 «فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس عليها» «آیه 30، روم»
🔸 «فالهمها فجورها و تقواها» «8،شمس»
🔸 «الرحمن، علم القرآن، خلق الانسان»
🔸دقیقه 18
بهشت رفتن خیلی چیز مهمی نیست، بحث در این است که انسان مقامش در بهشت نیست.
🔸دقیقه 19
«فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر» «55،قمر»
این مقام انسان است.
🔸دقیقه 21
«نسوا الله فانساهم انفسهم» «19،حشر»
اینها خدا را فراموش کردند، خدا هم کاری کرد که اینها خودشان را فراموش کنند.
🔸دقیقه 22
«لقد کرمنا بنی آدم و حملنا هم فی البر و البحر» «70،اسراء»
🔸دقیقه 24
«ان الذین امنوا و عملوا الصالحات یهدیهم ربهم بایمانهم» «9،یونس»
انسان به توسط معرفت است، به توسط علم است که می تواند همین مقامات را طی کند و به مرتبه ی قرآنی شدنش برسد.
🔸دقیقه 29
رسول خدا (ص) فرمودند : العلم هی ثلاثه : آیه محکمه (یعنی علم اعتقادات، علم اصول دین) ، فریضه عادله(علم اخلاق) ، سنه قائمه (علم فقه)
🔸چه علمی غرور می آورد؟
🔸دقیقه 32
امام صادق (ع) : العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء
علم نور است که خداوند در قلب بعضی ها قرار می دهد.
🔸دقیقه 33
برای اینکه دانسته های ما تبدیل به نور شوند خیلی زحمت لازم است. (باید وجودت را نورانی کنی.)
🔸دقیقه 37
«یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» «2،جمعه»
ای پیغمبر، اول تزکیه شون کن، جانشان را نورانی کن، بعد به آنها کتاب یاد بده.
🔸دقیقه 40
خطبه حضرت علی (ع) در کوفه (در اولین روزهای خلافتشان)
حضـــــرت فرمودند در چه صورتی از خائنین هستند؟
🔸دقیقه 43
چرا سه جنگ علیه حضرت علی (ع) بر پا کردند؟
🔸دقیقه 45
در زمان امام مهدی (ع) یک شرایطی پیدا می شود، یعنی انسان ها آن قدر از بی عدالتی به تنگ می آیند، دیگر می گویند : امام! شما بیا، اصلاً هر چه شما بگی ما قبول می کنیم. (یک اضطرار شدید)
🔸دقیقه 48
این دنیا! خوب دنیایی است. این دنیا! دنیایی است که انسان را در مدارج وجود خودش آن قدر بالا می برد تا به مقام قلب و روحش می رساند.
🔸دقیقه 56
انسان، اول یک معلم می خواهد که این حقایق را به او یاد دهد، که اگر به دانشگاه می روی و علم یاد می گیری نیتت این باشد که دردی را برای رضای خدا از خلق برداری، بعد در عمل هم نشان دهی.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3407🆔 @moravej_tohid
#کتاب
#اصول_کافی
بخشی از نوشته های این کتاب را برای شما می آورم .
امام باقر می فرمایند : رسول خدا فرمودند : پنج چیز است که اگر به آنها برخورد کردید از آنها به خدا پناه برید . هرگز در مردمی زنا پیدا نشود که آنرا آشکار کند جز اینکه در ایشان طاعون و دردهاییکه در گذشتگان آنها سابقه نداشته پدیدار گردد . و از پیمانه و ترازو کم نگذارند جز اینکه به قحطی و سختی مخارج زندگی و ستم سلطان گرفتار شوند و از دادن ذکات منع نکنند جز اینکه باران آسمان بر آنها ممنوع گردد و اگر به خاطر چهار پایان نبود هیچ باران بر آنها نبارد و پیمان خدا و رسولش را نشکنند جز اینکه خداوند دشمنانشان را برایشان چیره کند و برخی اموالشان را بگیرد . و بغیر آنچه خدای عزوجل نازل کرده حکم نکنند جز اینکه خداوند کشمکش و ستیزه میان آنها قرار دهد .
ترا به خدا این جملات را بخوانید در آنها چند بار تامل کنید .
در مورد اول به فضاهای مجازی ، تلگرام ، سایت های چت ، اینستاگرام و گروههای مختلف جنسی تامل کنید . و بیماریهای ام اس گروههای مختلف بیماریهای خونی و لاعلاج ، کرونا و هزاران درد و مرض جدید دیگر امروزه و شاید آینده ... را در آن ببینید . چه داستانهایی ، واکسن هایی ، ترسهایی برای کودکانمان در این بیماری دوساله ایجاد کرده ایم .
در مورد دوم ، به کم فروشی ها ، مخلوط کردن مواد بی پایه در مایعات و مواد غذایی را در سیستم غذا ، دارو ، مواد اولیه ، بذر ، .... دقت نمایید . ( در تمام دنیا ) دقت کنید که نتیجه این اعمال میشود سختی مخارج زندگی !
ارتباط ذکات با باران ... و نه ابرهای باران زا ، سیستم گلخانه ای زمین ، ... و هزار نکته علمی دیگر و شکستن پیمان خدا و رسول که بخشی از آن جریان ولایت است . بخشی عمل به سنت و شریعت است . نوشته اگر پیمان را بشکنید ، دشمن بر شما چیره میشود . اموالتان را نمی دهد . به جریان بلوک شدن پولهای کشور در بانک کره جنوبی دقت کنید . دوستان من در اینها تامل کنید .
به کشمکش ها دراینهمه گروههای سیاسی ، دعواهای خانوادگی ، دادسراها .... دقت کنید چون به آنچه که نازل کرده عمل نمی کنیم . ( البته باید تامل کرد که منظور دقیقا چیست ؟)
ببینید ما چقدر مفاهیم عمیق زندگی در طول زمان به مدد زندگی مدرن برایمان واژگونه شده است . این فقط یک حدیث از نکات بسیار آموزنده کتاب اصول کافی است . کتابی بسیار ارزنده با قدمتی بیش از هزار سال که متاسفانه خواننده بسیار کم دارد .
🌸کتاب اصول کافی را به صورت کتاب بخوانید ، و نه به صورت اپلیکیشن و فایل . بگذارید با کتاب انس بگیرید . در جملاتش دقت کنید . استاد مروجی در فایل صوتی زیر ، اشاره دارند که این کتاب را چگونه بخوانید . این کتاب به شما علم می دهد . علمی از نوع وجود . چون جملات این کتاب نورند . جملات از یک منبع آسمانی آمده اند . شما در این جملات یک جهان بینی جدی الهی و آسمانی دارید . شما برای باران برنامه ریزی نمی کنید . شما ذکات را می دهید ، باران خودش نازل میشود . نیاز به کار خاص دیگری نیست !
📍نور همان روح است . روح همان وجود است . و وجود همان چیزی است که مشهود ماست . بعد ها اینها را خواهم گفت که چیستند . این کتاب به شما وجود اضافه می کند .
کتاب فصل ( باب ) های مختلفی دارد . برای من همه جای آن شیرین است . سعی میکنم در هر پست یک نکاتی را از آن بازگو کنم .
کتاب اصول کافی ترجمه های فراوانی دارد . سعی کنید کتاب را باز کنید بعد از خواندن عربی آن در ترجمه های فارسی آن دقت کنید . امیدوارم خواندن دو سه صفحه در هر روز با وضو ، روزی همه ی ما شود .
✍️آدرس تلگرام:
@Appmt
✍️دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید ، اندروید
http://moravejtohid.com/app.apk
سری به اینجا بزنید:
اپلیکیشن مروج توحید
نصب و کلی متن فیلم کمکی در اینجا 👇
https://t.me/APPMT
کار بزرگی که اولیاء می توانند انجام دهند زیر و رو کردن قلب انسان هاست
اولیاء قلبهایی را که به طرف دنیاست به سوی عالم نور بر می گردانند.
نیروی ولایت است که می تواند قلب انسان را از دنیا بکند
و در یک لحظه از عالم ظلمت به نور سیرش دهد، از زمین به آسمان
در حرم ها توسلات شدید داشته باشید و بخواهید که قلبت تان را پاک کنند.
اگر قلب درست شود، بقیه چیزها هم درست می شود.
☘علامه مروجی سبزواری
💿برگرفته از جلسه ۲۷ شرح مثنوی
#عکس_نوشته
@moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری
کانال تلگرام 👇
☘ t.me/moravej_tohid
کانال آرشیو تلگرام 👇
☘ t.me/moravej_tohid_archive
آیدی اینیستا گرام 👇
@moravej_tohid
آیدی آرشیو تصویری در آپارات 👇
www.aparat.com/Moravej_tohid_archive
☘https://t.me/shams_sabzevari
کانال ایتا
☘@moravej_tohid
⭕
¤عشق مایه گرمی وجود انسان
...خیلی وقت ها بعضی ها حرف میزنند، صحبت میکنند، اما سردند (سرد) هیچ گرمی از اینها در قلب انسان ایجاد نمیشود، حرف ها خیلی حرف های عمیقی است، از فلسفه برایت میگوید از چه و چه برایت میگوید اما چنان این حرفها سرد هست، چنان سرد هست که در قلب انسان هیچگونه گرمی ایجاد نمیشود، اما یکی هم هست که خیلی حرفهای معمولی میزند (خیلی معمولی) ولی چنان این حرفها گرم است که آدم دوست دارد بنشیند و به این حرفها گوش بدهد.
علتش چیست که بعضی ها سرد هستند؟
علت همین است که آتش عشق در درون وجود اینها نیست، قلب اینها از عشق او هیچ بهره ای ندارد، هیچ سهمی ندارد، هر چه هم که بنشینند و حرف بزنند فایده ای ندارد، از خدا بگویند، از قیامت بگویند، صدتا دلیل فلسفی بیاورند بر اثبات وجود خدا، اصلاً احساس نمیکنی که ذره ای از این حرفها در تو اثر میکند، اما بعضی ها گرم هستند، یک حرف معمولی میزند، همان حرف به دل انسان مینشیند، این به خاطر همین است، این عشق است که گرم میکند، خیال گرم نمیکند، عقل گرم نمیکند، استدلال های فلسفی گرم نمیکند، عشق است که گرم میکند، مایه گرمی وجود انسان عشق است...
برگرفته از جلسه ۴۶ #مثنوی
#علامه_مروجی_سبزواری
@shams_sabzevari
#نکته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨زمین های ولیّ پرور
🔵#فایل_تصویری_کوتاه
⚪️ @moravej_tohid
4_5920402251901308459.mp3
1.63M
ای چشمه آگاهی شاگرد نمی خواهی؟...
#فایل_صوتی_مختصر
📝 @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه هفتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 5
عبادت های ما محصول محاسبات عقل ماست. (عقل، حساب می کند که برای رسیدن به لذت های اخروی باید عبادت کنی)
🔸دقیقه 7
حقیقت انسان، روح است. روح که خانه و... نمی خواهد، روح تابع آن است که به وطن اصلی خودش برگردد.
واقعا کسانی که به مقام روحشان برمی گردند، از زندگی در دنیا وحشت دارند.
روح، از عالم مجردات آمده، از پیش خدا آمده، از عالم انوار آمده.
🔸دقیقه 13
اگر واقعاً انسان به آن اصل خودش برگردد و به آن حقیقت خودش برگردد، به آن مقام روح خودش برگردد، بعد می بیند که نه دنیا او را اشباع می کند، نه بهشت و امثال اینها، فقط او را می خواهد.
🔸دقیقه 20
جهان بینی باید عوض شود. ما باید خودمان را حیوان نبینیم که به دنبال نیازهای حیوانی خودمانی باشیم.
خودم را پرتویی از خدا ببینم.
🔸دقیقه 22
حقیقت خودمان را به شهود ندیده ایم.
انسان واقعا باید خودش را به روحانیت ببیند تا خودشناسیش عوض شود. بعد معبودش هم عوض می شود.
🔸دقیقه 24
من کیستم؟
نظر دانشمندان غربی، توماس هابز : انسان گرگ انسان است.
فروید : انسان، خوک است.
داروین : انسان، میمون است.
نیچه : انسان، ابر حیوان است.
عرفای اسلامی می گویند : مرغ باغ ملکوتم، نیم از عالم خاک
اصلا خاک نیستم، موجود خاکی نیستم که تعریف می کنی، انسان خوک است و....
🔸دقیقه 28
«علم آدم الاسماء کلها»
تمامی کمالات خودش را در آدم اشراق کرد.
🔸دقیقه 28
میخانه در عرفان، یا عالم واحدیت است یا عالم احدیت است.
🔸دقیقه 34
عشق آدم به خداوند از همه ملائک بیشتر است.
اگر آدم بتواند به مقام روحش برگردد به عشق خداوند دست پیدا می کند.
🔸دقیقه 38
ما خود حیوانی مان را داریم می پرستیم. خود حیوانی مان را قبله قرار دادهایم.
پرستش چیست؟ یک چیزی را هدف قرار دهد واعمالی را برای رسیدن به آن انجام دهد. (این می شود عبادت)
🔸دقیقه 40
آثار تجلیات
چرا به تجلیات، شراب می گویند؟
تجلیات، جهل و خرافات را از بین می برد.
تجلیات، چون خیلی قوی هستند، بنای وجود بشری انسان را ویران می کنند.
🔸دقیقه 45
خوب است انسان، حداقل این درد به جانش بیفتد که من مسلمان نیستم.
اگر مسلمانی از این است که حافظ دارد
وای اگر از پس امروز بود فردایی
🔸دقیقه 47
انسان، توحید شهودی را از پیر می گیرد.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3408🆔 @moravej_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیزار گردند از شهی شاهان اگر بویی برند
زان بادهها که عاشقان در مجلس دل میخورند…
#توحید
#کلیپ_تصویری
https://eitaa.com/moravej_tohid/3420
🆔 @moravej_tohid
🎙#علم_حقیقی جلسه هشتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸دقیقه 6
اگر انبیای الهی نبودند، انسان هیچ گاه در تفسیر کتاب وجودی خودش اصلا موفق نبود.
🔸دقیقه 8
عمق وجود انسان، یک حقیقت ربانی است. انسان در باطن وجود خودش رب است.
مذهب بودا، نمی تواند انسان را به آنجا برساند که واقعا به مرتبه کشف اسماء الله در درون خودش برسد.
🔸دقیقه 9
کسی که واقعا می خواهد انسان را از قرآن دریابد، باید به مراتب بالای وجودی خودش رسیده باشد، به همین دلیل هم هست که قرآن میگوید : تعال (بیایید بالا)
یعنی برای فهم قرآن در آن مراتب نازل وجود خودتان (حیوانی خودتان) توقف نکنید.
🔸دقیقه 10
انسان وقتی قرآن را از مرتبه ی پایین نگاه کند، چه بسا قرآن را پر از تضاد ببیند، پر از تناقض ببیند.
فلاسفه برای عقل انسان 4 مرتبه قائل هستند. عقل بالقوه، عقل بالملکه، عقل بالفعل، عقل بالمستفاد
🔸دقیقه 16
عقل بالملکه فقط ظاهر را می بیند و از ظاهر تجاوز نمی کند. اکثر انسان ها در عقل بالملکه توقف می کنند.
🔸دقیقه 18
عقل بالفعل، همان است که قرآن به آن می گوید : اولو الالباب : صاحبان لب (لب یعنی باطن)
🔸دقیقه 19
«الشمس و القمر بحسبان» «5،الرحمان»
«انا کل شیء خلقناه بقدر» «49،قمر»
🔸دقیقه 20
وهم، آن قوه ای است که فعالیت های انسان را در جهت بقای جسمانی تنظیم می کند.
🔸دقیقه 23
اگر انسان توانست این پوسته ی ظاهر را بشکافد، یک قدم به باطن بگذارد، یعنی به مرتبه ای که عقل بالملکه تبدیل به عقل بالفعل شود. اینجاست که انسان یک موجود باطن بین می شود.
🔸دقیقه 28
انسان وقتی که به مرتبه ی عقل بالفعل رسید این انسان موحد می شود. (اهل توحید)
توحید همین است که همه چیز را در حقیقت خودش یک چیز می بیند.
«الله نور السماوات و الارض» «35،نور»
🔸دقیقه 34
اگر انسان، یک روزی به آنجایی رسید که اگر به آسمان نگاه کرد، به درخت نگاه کرد، به آب نگاه کرد، به خودش، به انسان های دیگر نگاه کرد، در باطن اینها آن نور (او) را بتواند ببیند این انسان به مرتبه عقل بالفعل رسیده است.
🔸دقیقه 37
و براستی انسان، تا به مرتبه ی عقل بالفعل نرسد، از منیت و تکبر نمی تواند خارج شود. (هر چه می بیند فقط همین ظاهر است که می بیند، من چنین کردم، من چنان کردم، من را نمی تواند ذبحش کند، مگر به آن مرتبه ی عقل بالفعل برسد.)
🔸دقیقه 43
شیاطین جن و انس
یعنی واقعاً بعضی انسان ها، شیطان هستند، نه اینکه صفت شیطنت دارند.
شیطان کیست؟ شیطان کسی است که به مقام توحید نرسید.
🔸دقیقه 44
مشکل شیطان همین بود که باطن را ندید، ظاهر را دید.
🔸دقیقه 49
مقام نورانیت آدم را ملائکه هم، حتی ندیدند. ملائکه هم سجده نکردند، در آنها هم یک بویی از تکبر بود.
🔸دقیقه 52
ملائکه توبه کردند اما شیطان توبه نکرد.
🔸دقیقه 59
هر قرآن خواندنی که ارزش ندارد، «رب تال القرآن و یلعنه»
https://eitaa.com/moravej_tohid/3424🆔 @moravej_tohid
عرفات مجمع اولیاء خداست...
عرفات جایی است که امام زمان ﷺ و همه ی اولیاء خدا در آنجا حضور دارند. حضرت عیسی ﷺ در آنجا حضور دارد، حضرت خضرﷺ، حضرت ادریسﷺ و 360 نفر اوتاد و ابدال در آنجا حضور دارند.
💿 شرح حدیث معراج جلسه یک
▶️حضرت علامه مروجی سبزواری
#عکس_نوشته
https://eitaa.com/moravej_tohid/3425
🆔 @moravej_tohid
هوالحکیم
... آتش وجود اولیا غیر از آتش های معمولی است .آتش های معمولی فقط میسوزانند و نیست میکنند و حیات را می برند و مرگ میاورند ، اما آتش وجود اولیا وجود دنیایی انسان را میسوزاند و وجود الهیش را آزاد میکند . ظلمت های وجود دنیاییش را می برند و نورانیت وجود الهی بدو میبخشند . حیات طبیعی و حیوانیش را میگیرند و به حیات الهی ارتقائش میدهند .
باید دانست که آتش اولیا فقط قلب را میسوزاند . اما به شرطی قلب را میسوزاند که روی قلب کاملاً باز باشد و آتش به آن برسد . اما کسی که عمرش را در دنیا و به فکر دنیا و مشغول انجام کارهای دنیوی بوده و روی قلبش را لایه های بسیاری از غبارها و رسوبات دنیایی انباشته کرده است چگونه آتش میتواند آن را بسوزاند ، این بدان میماند که روی پنبه ای را مقداری خاک ریخته باشند ، در اینجا هر چه آتش را به پنبه نزدیک بکنند در پنبه نمیگیرد .
عرفات محلی است که قلب انسان به آتش وجود اولیا و مخصوصاً حضرت قطب الاقطاب نزدیک میشود .
اگر قلب حاجی کاملاً رویش باز باشد و حجاب و عایقی رویش ، یا اطرافش را نگرفته باشد ، در عرفات که محل جمع شدن انسان با اولیا هست و محل نزدیک شدن آتش وجود اولیا به قلب انسان ها است ، حاجی به ناگاه در خودش سوزشی عجیب ، نه از قِسم سوزش های دنیایی ، همراه با نورانیتی شدید را احساس میکند . عرفات برای حاجی باید بسان طور باشد برای موسی که همچنان که در وادی مقدس ، وجود موسی علیه السلام با آتش الهی تماس یافت و در اثر این تماس وجود دنیایی موسی علیه السلام سوخت و روحش آزاد شد و به مقام توحید رسید ...
📗برگرفته از #اسرار_حج (ص ۷۲۲ و۷۲۳ )
📖اثر قلمی #علامه_مروجی_سبزواری
@allamedahr
4_5782940298879436098.mp3
3.83M
در عصر روز نهم امام زمان با جسمش در عرفه است...
روح حج دراینست که انسان امامش را ببیندولی چرا ما نمیبینیم؟ ...
برگرفته از جلسه هجدهم #مثنوی
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
#فایل_صوتی_کوتاه
@moravej_tohid
هوالحکیم
دعای عرفه ( توحید صدقین )
.. در عرفه نه اینکه بیرون حَرَم است ، انسان اول که میرود در خانه خدا طواف میکند ، آنجا محل فناست ، اگر حاجی حاجی باشد ( به معنای واقعی حاجی باشد ) وقتی که میرود و وارد مسجدالحرام میشود او در مقام فناست ، فنای در اسماء الله هست . خود مسجد الحرام مظهر مقام واحدیت هست ، آنجا حاجی فنای در خداست ( هیچی حالیش نمیشود ) مثل آدم های بیهوش هیچی نمیفهمد .
یعنی اگر حاجی حاجی باشد مدتی که در حَرَم هست ، یعنی در مسجدالحرام هست ، هیچی حالیش نشود ، نه غذا بخورد ، نه آب بنوشد ، نه بخوابد ، یعنی نمیفهمد ( مثل آدمی که مست هست ، آنطور ) یک سکری دارد ، فنا شده است ، فنای فی الله شده است و هیچی حالیش نمیشود .
چیزی که هست در باطن اسماء بر رویش تأثیر میکنند ، اسماء بر روحش تأثیر میکنند . بعد وقتی که در عرفات از حَرَم بیرون میاید ( چون عرفات در بیرون حَرَم هست ، تقریباً ۱۴ کیلومتری فاصله هست ) ، وقتی که از منطقه حَرَم بیرون میاید ، یعنی از حالت فنا بیرون میاید در مقام " صحو بعد المحو " است ، یعنی در عرفات به هوش میاید ، وقتی که به هوش میاید ، اسمائی که در خانه خانه خدا بوده و در مسجدالحرام بوده در روحش تأثیر کردند و ناخودآگاه در روحش اثر گذاشتند در آنجا به ظهور میایند .
لذا اسماء را میبیند ، بعد خودش را میبیند ( خودش را می یابد ) بعد شروع میکند میگوید :
انت الذي مننت ، انت الذي انعمت ، انت الذي احسنت ، انت الذي اجملت ، انت الذي افضلت ، انت الذي اكملت ...
لذا این دعایی که امام میخوانند مالِ عرفات هست ، عرفات مقام تفصیل واحد است ، یعنی آن حقیقت واحدی را که در مسجدالحرام گرفته است در عرفات از هم باز میشوند و آن اسمائی که در باطن انسان وارد شده است همه آشکار میشوند .
اینست که مناجاتی که امام میکند مطابق حالش هست ، مطابق شأنش هست ( به طور مثال الان اگر کسی به ما بگوید که یک دعا بکن ، دعا میکنیم ، اما معلوم نیست که مناسب حال باشد ) مانند آدمی که در بیابان به سختی گرسنه هست ( خیلی شدید گرسنه هست ) او که نمیگوید خدایا به من پول بده ، میگوید خدایا به من نان بده و یا خیلی تشنه هست ، نمیگوید که خدایا به من لباس بده ، میگوید خدایا به من آب بده .
دعا باید مقتضای حال باشد ...
دعا باید از قلب بر زبان بجوشد ، شما اگر به امام حسین در مراسم حج بگویی در خود مسجدالحرام دعا کن ، شاید هیچ نگوید ، در مقام فناست دیگر ، زبان بند میشود ، محو است ، بعد که بیرون از حرم میاید ، میگویی دعا کن ، حالا میگوید :
انت الذي مننت ، انت الذي انعمت ، انت الذي احسنت ، انت الذي اجملت ، انت الذي افضلت ، انت الذي اكملت
نه اینکه خودش را یافته است ( خودش را می یابد به اضافه اسمائی که بر رویش تأثیر کرده است ) یعنی از مقام تجرید شهود به مقام شهود ناخالص آمده است ... (چون عارف در همه مقامات باید خدا را عبادت بکند ، هم در مقام جمع ، هم در مقام تفصیل و ... )
اگر انسان واقعاً بر روی خودش کار کرده باشد به حج که میرود اینها را می یابد ، یعنی در همان مدتی که در عرفات هست در آنجا کاملاً اسماء از مقابلش رژه میروند ، ظهور دارند و اسماء را می یابند ، آن ظهوراتی که اسماء بر رویش گذاشته اند آنها را در خودش می یابد ( کاملاً می یابد ) یعنی عرفات ( بحث عرفات را مفصل در اسرار حج آورد ه ایم ) روز مطالعه خودت هست ، در عرفات خودت را مطالعه بکنی ، ببینی در مسجدالحرام که بودی چکار شده است ، خدا با تو چه کرده است ، اسماء چطور بر رویت تأثیر گذاشتند ، اسمائی که بر رویت تأثیر گذاشته اند چه اسمائی هست ، که در همین دعای عرفه امام ( ع ) انگار دارد از اینها خبر میدهد ، همین اسمائی که امام علیه السلام بیان میفرمایند ، مثلاً آنجایی که میفرمایند :
" انت الذي مننت " یعنی اسم منان بر رویش تأثیر گذاشته است ،
" انت الذي انعمت " اسم منعم بر رویش تأثیر گذاشته است ،
" انت الذي احسنت " اسم محسن بر رویش تأثیر گذاشته است ،
" انت الذي اجملت " اسم مجمل ( یعنی زیبا کننده و یا جمیل ) ،
" انت الذي افضلت " اسم مفضل ،
" انت الذي اکملت " اسم مکمل ،
" انت الذي رزقت " اسم رازق ،
" انت الذي وفقت " اسم مُوَفِق ( یعنی توفیق دهنده ) ،
" انت الذي اغنیت " اسم غنی ( یعنی غنی کننده ) ،
" انت الذي سترتت " اسم ساتر ،
" انت الذي غفرت " اسم غافر ،
" انت الذي کفیت " اسم کافی ،
" انت الذي هدیت " اسم هادی ،
" انت الذی ایّدت " اسم مؤید ،
" انت الذي نصرت " اسم ناصر ،
" انت الذی شفیت " اسم شافی ،
" انت الذي عافیت " اسم عافی " ،
" انت الذي اکرمت " اسم مُکرم و همینطور ( همه این اسم ها ، امام که در مسجدالحرام بوده بر رویش تأثیر گذاشته است و حالا که میاید در وجودش " برای خودش " باز میشود و خداوند همه اینها را به او داده است ) .
این اسماء وقتی که باز میشوند از ...
ادامه مطلب👇
ادامه مطلب☝️
... این اسماء وقتی که باز میشوند از طرف رب هست ، از طرف خودش هم میگوید :
" أَنا الَّذي أسـأتُ " من کسی هستم که گناه کردم
" أَنا الّذي أَخْطأتُ " من کسی هستم که خطا کردم
" أَنـا الَّذي هَمَمْتُ " من کسی هستم که اراده گناه کردم
" أَنا الَّذي جهِلْتُ " من کسی هستم که جاهلم
" أَنا الَّذي غفلْتُ " من کسی هستم که غافلم
و ...
یعنی کمالات را به رب نسبت میدهد و نقص ها را به خودش نسبت میدهد ( هم وجود خدا برایش باز میشود و هم وجود خودش باز میشود ) .
شما این دعا را که میخوانید ...
اسماء اضافیست ، یعنی همینطور که خدا را نسبت به خودش میسنجد و خودش را نسبت به خدا میسنجد :
" الهی و سیدی، الهی امرتنی و عصیتک " تو امر کردی ، من عصیان کردم ، یعنی تو آمِر هستی ، من عاصی هستم
" و نهیتنی فارتکبت نهیک " تو ناهی هستی من مرتکب هستم
و همینطور ...
باز میاید در اینجا که :
" لا اِلهَ اِلا اَنتسبح انک اِنى کنتُ منَ الظالِمین " الاهی جز تو نیست و من ظالم هستم
"لا اِله اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّى کُنْتُ مِنَ المستغفِرین " تو الاهی ، من مستغفرم
" لا اِله اِلا اَنت سبحانک اِنى کنت من الموحدین "
هِی خدا و هِی خودش .
" لا اله اِلا اَنت سبحانک اِنى "
آنجا أنتَ ، اینجا إني ، تو - من
" لا اِلهَ اِلاّ اَنت سبحانک اِنـّىکنت من الْوجلینَ "
" لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّى کُنْتُ مِنَ الرَّاجینَ " تو الاه هستی ، من راجی ( امیدوار ) هستم
و همینطور ...
دعای عرفات دعایی هست که کثرت بر دعا حاکم است ، کثرت اسمائی بر دعا حاکم است تا میرود و اوج میگیرد تا ...
این دعا دو قسمت است ، آن قسمت آخرش خیلی اوج گرفته است و رفته است " اِلـهى اَنـَا الفقیر فىغِناى فکیف لا اکون فَقیراً " من کسی هستم که در عین اینکه غنی هستم فقیرم ، در عین اینکه عالم هستم جاهلم و همینطور میرود تا میرسد به آن جاهایی که دیگر خیلی اوج میگیرد در ...
این قسمت دومش را بعضی ها گفته اند مالِ دعای عرفه نیست ، خیلی مضامین عرفانی عجیبی دارد ، مثلاً میگویند عرفا ضمیمه اش کرده اند ، ولی بعید است ، چون مطالب خیلی متعالی هست ، نمیشود که کار بشر باشد " باید از زبان معصوم در بیاید "
" عمیت عین لا تراک علیها رقیبا "
" كيف يستدل عليك بما هو في وجوده مفتقرٌ إليك "
چگونه استدلال شود بر تو از روی چیزی که محتاج توست ، یعنی میخواهد بفرماید که :
( برهان یا انی هست و یا لمی هست ) برهان انی یعنی از معلول به علیت پی ببری ، مثلاً فرض بکنید که من وارد این اتاق میشوم ، میبینم که هوای بیرون سرد است و تا میایم اینجا میبینم گرم است ولی منبع حرارت را نمیبینم ، فقط احساس میکنم گرم است " میگویم اینجا گرم است ، هر جا گرم باشد ، منبع گرما وجود دارد ، پس در این اتاق منبع گرما هست ( یعنی از معلول به علت پی بردم ، از گرما به منبع گرما پی بردم ) این یک نوع ( این را برهان انی میگویند ) و نوع دیگری هم برهان لمی است ، لمی از علت به معلول میرسی ، یعنی مثلاً فرض کنید که من در بیرون آتشی را میبینم ( گرمایش را احساس نمیکنم ) فقط در بیرون میبینم که آتشی هست ، میگویم در آنجا آتش هست و هر جا آتش باشد گرما هم هست ، پس در آنجا گرما هم هست " اینجا از علت به معلول پی بردم ، از آتش به گرما استدلال کردم " .
برهان انی خیلی برهان مرتبی نیست ، چرا ؟ برهان انی یعنی اینکه از روی عالَم به وجود خدا استدلال بکنیم ( بگوئیم که عالَم اینطور هست و اینطور هست ، پس یک خدایی دارد ) این برهان خیلی برهان محکمی نیست ، چرا ؟ چون وقتی که انسان به خدا شک دارد ، در علت شک دارد ، یعنی در معلول هم شک دارد ( بعد چطور از روی معلولی که مشکوک هست به خدا برسی ) " فرض اینست که ما بر خدا شک داریم " و میخواهیم خدا را اثبات بکنیم و میاییم از روی عالم ...
وقتی که بر خدا شک داریم که علت هست ، شک در علت ، یعنی شک در معلول ، یعنی ناخودآگاه ما بر معلول هم شک داریم ( بر عالم هم شک داریم ) چطوری از عالَمی که شک داریم میخواهیم به خدا برسیم ؟ ( نمیشود ) .
اینست که میفرماید چگونه استدلال به این موجودات بکنیم ، چگونه استدلال شود بر تو به چیزی که او در وجودش محتاج به توست ( ما بیائیم بر وجود خدا به چیزهایی استدلال بکنیم که آنها در وجودشان محتاج به تو هستند ) ، نمیشود .
منطقیون یک عبارتی دارند که میگویند :
معرف باید اجلی از معرف باشد ، یعنی شناسنده باید از شناخته شده قویتر باشد ، مثلاً ...
شما اگر بخواهید از روی دنیا خدا را بشناسید باید دنیا جلی تر باشد ، در حالی که نیست ، دنیا فقیر هست ، عالَم فقیر هست .
كيف يستدل عليك بما هو في وجوده مفتقرٌ إليك
چگونه استدلال شود بر وجود تو به چیزی که او در وجودش محتاج به توست ...
اینها مضامینی هستند که هر کس قبول نمیکند ، ( این توحید صدقین میشود ، توحید صدقین انگار اینکه از خدا ، خدا را بشناسی )...
ادامه مطلب👇