eitaa logo
مروج توحید
6.5هزار دنبال‌کننده
916 عکس
389 ویدیو
12 فایل
نشر سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری کانال تلگرام 👇 t.me/moravej_tohid کانال آپارات https://www.aparat.com/moravej_tohid_archive دانلود و نصب اپلیکیشن مروج توحید www.moravejtohid.com/app
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و هفتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و هشتم در محضر 🆔 @moravej_tohid
⬛️امام سجاد «ع»: ‌ پسر زیاد! آیا ما را به قتل تهدید مى کنى؟ مگر نمى دانى که کشته شدن [در راه خدا]، عادت [دیرین] ما و شهادت، مایه کرامت و افتخار ماست؟! ‌ لهوف، ص ۲۰۲ @moravej_tohid
شهادت امام زین العابدین تسلیت باد🏴🏴🏴🏴 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه پنجم در محضر ✨دقیقه 1 آیا اصل اقامه نماز جمعه واجب است یا نه؟ سرعت، متفرع بر اقامه است. اگر اقامه شد، شما هم بشتابید. اقامه اش چی؟ آیا اقامه آن هم واجب است یا نه؟ این دیگر از آیه در نمی آید. ✨دقیقه 2 «اسعو» اینجا، دلالت بر وجوب نمی کند. (در آیه مذکور) دلالت بر استحباب می کند. ✨دقیقه 3 «اذا نودی فاسعوا» هرگاه ندا داده شد، شما سرعت کنید. ما می دانیم، به محض اینکه ندا داده شد و به محض اینکه اذان گفته شد، واجب نیست. چون چنانکه عرض کردیم، بعد از اذان خطبه ها هست و در خطبه، حضور واجب نیست. سعی واجب نیست. (سعی به معنی حرکت با سرعت را می گویند.) پس سرعت، هم مستحب است. ✨دقیقه 7 یک مؤید هم اینجا داریم، «ذلکم خیر لکم» آیه «یا ایها الذین امنوا، إذا نودی للصلاه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع، ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون» «9،جمعه» این بهتر است برای شما (یعنی این سرعت کردن برای شما بهتر است.) ✨دقیقه 9 در قرآن خیر، به هردو معنا استعمال شده، هم به معنی مقابل شر، هم به معنی افضلیت ✨دقیقه 14 «واذا راوا تجاره او لهوا انفضوا الیها و ترکوک قائما قل ما عند الله خیر من اللهو و من التجاره والله خیر الرازقین» «11،جمعه» در آخر آیه، یک مطلبی دارد که می فرماید : بگو، آنچه نزد خداست بهتر است از این تجارت https://eitaa.com/moravej_tohid/3531🆔 @moravej_tohid
در محضر شرح جامع و کامل همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه هفدهم در محضر ✨دقیقه 1 اعمال دو جور هستند : یا جسمی هستند، مثل همین نماز، روزه، حج، انفاق، اینها جسمانی هستند. اما یک سری اعمال قلبی هستند. مثل توکل، رضا، صبر و.... خداوند اینها را می فرماید، بهترین اعمال است. ✨دقیقه 6 کلام خداوند نسبت به پیامبر (ص) : (خداوند در اینجا می خواهد بفرماید، من چه کسانی را دوست دارم؟) می فرماید : ای پیغمبر! واجب شد محبت من (واجب شد یعنی حتمی است) محبت من درباره کسانی که یکدیگر را به خاطر من دوست دارند. ✨دقیقه 10 انسان، دوستی خودش را تنظیم کند. ما خودمان را رها کردیم. به چه نیتی غذا می خوریم؟ شما امشب افطار می کنی، به چه نیتی افطار می کنی؟ به چه نیتی می خوابی؟ به مغازه می روی، به چه نیتی می روی؟ ✨دقیقه 18 مردم دنیا در خیال زندگی می کنند، در عالم عقل زندگی نمی کنند. ✨دقیقه 22 جسم خیلی حاجت ندارد، حاجت های جسم خیلی راحت برآورده می شود. این جسم در روز، چهار یا پنج لیوان آب بهش بدهی و یا دو تا نان، یا گرسنه می شوی یک دانه سیب زمینی بدهی یا یک مقدار برنج، سیر می شود. جسم خیلی حاجت ندارد. حیوانات بیرونی، خدا یک حدی براشون تعیین کرده و از همان حدشان تجاوز نمی کنند. ✨دقیقه 25 انسان است که می بینی با اینکه حاجات جسمش خیلی آسان برآورده می شود ولی دنبال زیادی می رود. (زیادی، زیادی) حتی دیگران را می خواهد از حق خودشان محروم کند، اینها برای چیست؟ ✨دقیقه 26 «یوم نقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزید» «30،ق» این حیوان نفس طبیعتش جهنمی است. این است که شما خانه را هر چه که بزرگتر می کنی، باز می گوید : بزرگتر می خواهم...... هر چه بیشتر به دست می آوری، باز می گوید بیشتر می خواهم، یعنی یک چیزی هست که سیر نمی شود. در درون هر کدام از ما یک جهنم وجود دارد. ✨دقیقه 29 اگر غذا درست می کنیم، نه برای جسم است. نه برای خدا، برای چه کسی هست؟ برای آن جهنم نفس است که هی می بلعد و می گوید : بیشتر می خواهم، بیشتر می خواهم، مگر اینکه خداوند یک عنایتی کند و سر این جهنم بسته شود، انسان وجودش بهشتی شود. ✨دقیقه 31 اگر کسی را دوست دارم برای خدا دوست بدارم نه برای خودم. https://eitaa.com/moravej_tohid/3535🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای چشمه آگاهی شاگرد نمی خواهی؟... 📝 @moravej_tohid
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌کلیپ کوتاه واقعا انسان چیست ؟ چرا در عصر جدید ما هنوز قادر نیستیم تعریف ساده ، منطقی و درستی از انسان داشته باشیم ؟ https://t.me/APPMT آدرس نصب اپ دانلود اپلیکیشن مروج توحید http://moravejtohid.com/app
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
... پادشاه همه لذتش در حکومتش است، در مُلکش است، خوشش میاید، اقتداری دارد، قدرتی دارد، عزتی دارد، همه را تحت فرمان خودش در آورده است... اما اگر براستی بتوانند یک ذره آن ذوقی را که عاشقان (عاشقان بی سر و پا) در مجلس خودشان دارند... ...این است که وقتی انسان تا به آنجا نرسد، تا از آن باده در کامش نریخته باشند، نمی تواند بفهمد (واقعاً نمی تواند بفهمد) آن زنان مصر که ملامت می کردند زلیخا را که تو چرا... آنها نمی دانستند که از باده محبت یوسف چقدر سرمست است، او از آن باده چشیده بود، از آن باده محبت چشیده بود... هر چه میگفت زیباست، میگفتند خُب زیبا باشد، تو باید با این موقعیتت، اینطور خودت را... کاری که کرد زلیخا خواست از آن باده محبت یوسف در کام آنها هم بچکاند، به شهود برساندشان... حالا درست است که در ظاهر ترنجی به دست آنها داد اما در باطن از آن شراب عشق در کام آنها چکاند، این بود که بیخود شدند... ...از همان شراب به تو هم بدهند بعد اگر مست نشدی، مغازه و منصب و مقام و همه را رها نکردی بعد ملامت کن، بعد بگو چرا... 💿برگرفته از جلسه ۳ شرح مثنوی 🔰 @moravej_tohid
در محضر مبحث همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید. 🆔 @moravej_tohid 🔽🔽🔽🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سی و نهم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه چهلم در محضر 🆔 @moravej_tohid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه ششم در محضر ✨دقیقه 1 قائلین به وجوب خودشان دو گروه هستند. یک گروه معتقد به وجوب تخییری هستند که اکثر فقها اینگونه هستند و یک گروه معتقد به وجوب تعیینی هستند. ✨دقیقه 3 استدلال به روایات روایات در مورد وجوب نماز جمعه خیلی زیاد هست، تا جایی که می فرمایند : حتی 200 حدیث در این زمینه آمده ✨دقیقه 6 حدیث متواتر یعنی حدیثی که این قدر این حدیث نقل شده، حالا از یک امام یا از امامان متعدد و راویان متعدد، آن قدر نقل شده که جایی برای احتمال خلافش نیست و این حدیث قابل قبول است. ✨دقیقه 8 حدیث صحیح، حدیثی است که راوی او امامی است، یعنی شیعه اثنا عشری است. زراره از امام باقر (ع) روایت می کند :خداوند عزوجل واجب فرموده است بر مردم از یک جمعه تا جمعه دیگر سی و پنج تا نماز، یک نماز هست از میان این سی و پنج تا نماز که باید به صورت جماعت خوانده شود. ✨دقیقه 13 یک بحثی هست در بین فقها که می گویند : بعضی از روایات مطلقند، روایتی که مطلق است ما می‌توانیم اگر شک کردیم در قید، به اطلاقش تمسک کنیم، این بحث اصولی است. خیلی وقت ها هست که فقها از اطلاق روایات می آیند استفاده می‌کنند. وقتی که شک در تقیید می کنند از اطلاق روایت استفاده می کنند. ✨دقیقه 15 اطلاق باید در مقام بیان باشد. ✨دقیقه 16 مطلقات قرآنی در مقام بیان نیستند. (قرآن بعدا در نزد ائمه (ع) جزئیاتش بیان شد.) ✨دقیقه 18 یکی از اختلافات بزرگی که معمولا فقها (اختلافات فتوایی) دارند، روی همین مسئله هست که آیا به فلان اطلاق می شود تمسک کرد یا نمی شود تمسک کرد؟ بعضی ها می گویند می‌شود به اطلاق تمسک کرد، بعضی می گویند، نمی شود تمسک کرد. ✨دقیقه 20 اگر شک کردیم که آیا قیدی هست یا نه، آیا می توانیم به اطلاق تمسک کنیم یا نه؟ می گویند : به اطلاقی می توانی تمسک کنی که در مقام بیان باشد. ✨دقیقه 22 مطلقات دو جور هستند، بعضی مطلقات هستند که در مقام بیان همه جزئیات و جوانب مسئله نیستند مثل اطلاقات قرآنی «کتب علیکم الصیام» «183،بقره» روزه بر شما واجب شد، حالا از کی تا کی؟ مهلتش تا چه وقت هست؟ چه کسانی باید روزه بگیرند یا نگیرند؟ (در صدد بیان نیست) بعضی هاشون (مطلقات) در مقام بیان هستند. https://eitaa.com/moravej_tohid/3543🆔 @moravej_tohid
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حالا اومدی؛ حالا که دیگه رقیه افتاده از پا اومدی 🏴 شهادت حضرت رقیه‎(س) تسلیت @moravej_tohid
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر 🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏 🆔 @moravej_tohid 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه سیزدهم در محضر ✨دقیقه 3 کسی که طالب عنقا (سیمرغ) هست، نه تنها باید از دنیا دست بردارد، بلکه باید از جان هم دست بردارد. ✨دقیقه 6 در علم اخلاق، ما یک منفعت داریم و یک لذت داریم، منفعت آن چیزی است که در انسان نقصی را از بین می برد. لذت، نه، نقص را از بین نمی برد. فقط یک سازگاری با یکی از حواس پنجگانه دارد. ✨دقیقه 9 ما به منفعت عقلانی اکتفا نمی کنیم، به لذت هم می خواهیم دست پیدا کنیم. می خواهیم این پرده ی (پنجره) غیر از این که جلو نور آفتاب را می گیرد، وقتی چشم ما به آن می افتد چشم ما هم یک لذتی از آن ببرد. ✨دقیقه 14 خیال قوه ای هست که تند، تند احکامش عوض می شود، برای همین می بینی بعد یک سال، پرده، دلشان را می زند و می خواهند عوضش کنند، دکور خانه شان را عوض می کنند. عقل می گوید :همین خوب است. (اما) خیال می گوید : نه، دلم را می زند. خیال غیر از عقل است. عقل، احکامش ثابت است، ماندگار است. خیال است که احکامش مرتب عوض می شود. ✨دقیقه 23 در خیابان وقتی دارید راه می روید با خودتان فکر کنید که آدم ها دنبال چی هستند؟ ✨دقیقه 26 شیطان نمی خواهد بگذارد بفهمد که هدف اصلی آمدن انسان به این دنیا چی بوده؟ ✨دقیقه 26 خداوند فرموده، بروید به آنجا (دنیا) و آن اسماء من که در درون شماست اینها را به فعلیت برسانید. من علیم هستم، شما هم علیم شوید من قدیرم، شما هم قدیر شوید..... «علم آدم الاسماءکلها» کمالات خودم را در شما قرار دادم، اینها را به فعلیت برسانید و بعد پیش من برگردید، وقتی که پیش من برگشتید، مثل خود من بشید، الان مثل من نیستید، بروید پایین در دنیا و عمل صالح انجام دهید. ✨دقیقه 29 توشه ی انسان ها یا نار است یا نور ✨دقیقه 30 دنیا، باطنش جهنم است، هر چه که به دنیا بیشتر توجه می کنی، انسان خودش را بیشتر جهنمی می کند. انسان خودش را آتشی می کند، خودش را تبدیل به آتش می کند. بعد می فرماید : «فاتقوا النار التی وقود ها الناس و الحجاره» «24،بقره» بپرهیزید از آتشی که هیزمش خود انسان است. (نه اینکه ما را در آتش بیاندازند، ما خودمان هیزمهای آن آتش هستیم.) اگر هم می توانی خودت را نور کن. ✨دقیقه 33 از همه بالاتر جانبازی است، اصلاً روحش را از این دنیا بالا ببرد. ✨دقیقه 36 سؤال مرغان، آیا اصلاً سیمرغ با ما نسبتی دارد یا غریبه است؟ هدهد گفت :دلتان را بد نکنید که در راه عشق بد دلی و دل بد کردن و اینکه او با ما نسبت ندارد و او با ما غریبه است و ما نمی توانیم به او برسیم و.... اینها را از خودتان دور کنید. ✨دقیقه 38 انسان با یک چشم باز حرکت کند. این است که می گویند : یقظه همین است..... آنهایی که عشق را با شهود آغاز کردند آنها خوب است. ✨دقیقه 39 حداقل انسان در قلب خودش یک چیزی را احساس کرده باشد. بالاخره بی هیچی نباشد و در قلب خودش که نگاه می کند، یک عشقی، یک دردی، یک سوزی احساس بکند، همین جوری قلبش خالی خالی نباشد...... وقتی به قلبش نگاه می کند، می بیند در قلبش یک خواسته ای هست که آن چیزی را که می خواهد در این دنیا نیست. ✨دقیقه 41 در اینجا هدهد می خواهد نسبت سیمرغ را با مرغ ها بیان کند و می خواهد بگوید همچین نیست که با او بیگانه باشید. ✨دقیقه 42 ما همه تنزلات اسماء خدا هستیم. هر موجودی در این عالم سایه ی یکی از اسماء هست، پس بنابراین ما همه با الله نسبت داریم. ما همه پرتوهای وجودی خدا هستیم، با خدا غریبه نیستیم، اگر به درون خودمان رجوع کنیم، الله را در درون خودمان می یابیم. (یک نسبتی داریم خیلی نزدیک، خیلی نزدیک) ✨دقیقه 45 ما نمی توانیم ذات خدا را بی قید ببینیم، آمد آیینه ساخت، آیینه چه کسی هست؟ آیینه همین موجودات عالم هستند. ما در آیینه موجودات می توانیم ذات خدا را ببینیم. وقتی که دیدیم از ذات خدا لذت می بریم. ✨دقیقه 46 سلوک الی الله یعنی سیر به سوی آن مرتبه نورانیت خودمان ✨دقیقه 48 فقر حقیقی، فقر وجودی ماست. که همه ی وجودم مال خداست و هیچی از خودم ندارم. این را فقر محمدی می گویند، «الفقر فخری» https://eitaa.com/moravej_tohid/3547🆔 @moravej_tohid
✍امام حسن مجتبی (ع): قلب زنگار می گیرد و با صلوات این زنگار کنار می رود و دل صیقلی می شود .. 📚وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۲۱۶ شهادت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد. @moravej_tohid
...راه را درست حرکت کنیم، بدانیم از کجا شروع میشود و به کجا ختم میشود، طرب مولانا، طرب در نهایت است، نه طرب در بدایت، خود سعدی میگوید، شیخ من در اول کار مرا منع از سماع فرمود (نرو به مجلس سماع، برایت ضرر دارد) قوه خیال گسترده میشود، نه اینکه ساز و آواز و طرب و این حرفها هست، قوه خیال گسترده میشود، قوه خیال که گسترده شد اجنه و شیاطین قوی وارد وجود انسان میشوند (ضررش بیشتر است) بگذار در یک زمانی وارد آن مرتبه شو که دیگر نفست آنقدر نورانی شده است که شیاطین از تو فرار میکنند... این دستوراتی که در اسلام داده است، اینها بر روی همین قضیه است، الان موسیقی لهوی حرام شده است، موسیقی تند و این چیزها حرام شده است، به خاطر همین است که قوه خیال را تحریک میکند، گسترده میشود و اجنه قویتری وارد وجود انسان میشود، البته با هر انسانی اجنه ای هست، اما زیاد نمی توانند به انسان آسیب بزنند، اما وقتی که در این مجالس قرار میگیرد، موسیقی های تند و لهوی و اینها هست، خیال گسترده میشود و اجنه قویتری وارد وجود انسان میشوند و بعد آسیب های بدی به انسان میزنند.... ...بگذار به یک مرحله ای برسی که امنیت پیدا بکنی... بعضی ها ایراد میگرفتند که فلان عارف سیگار زیاد میکشیده... او عارف در نهایت است، او آنقدر وجودش قوت پیدا کرده است، اینقدر نورانیت قوی شده است که دیگر هر چه هم خیال گسترده بشود، دیگر اجنه و شیاطین دور و بر این انسان نمی توانند بروند، انسان اول خودش را بیمه بکند، به نورانیتی دست پیدا بکند... ...اگر مولوی به آنجا رسید در بدایت در کجا بود؟! مولوی در مرتبه در نهایت را نگاه نکنید، مولوی در نهایت مال ما نیست، او یک انسانی که رفته است: نه شـرقیم نه غـربیم نه بـریم نه بـحریم نه ارکـان طبـیعیم نه از افـلاک گـردانم نه از خاکم نه از بادم نه از آبم نه از آتش نه از عرشم نه از فرشم نه از کونم نه از کانم نه ازهندم نه از چینم نه از بلغار و سقسینم نه از مـلک عراقـینم نه از خـاک خراسانم رفته است و به "بی جایی" رسیده است، به "بی سویی" رسیده است، این مولانایِ "در نهایت" است، مولانای "در بدایت" که این نبوده است... ...انشالله از مولوی در بدایت آغاز کنید تا انشاالله برسید به آن مولوی در نهایت، چشممان به قله نباشد، دوستانی که به کوه نوردی میروند، اینها تجربه کرده اند، قله را که نگاه میکنی، میبینی که قله چقدر نزدیک است، اما وقتی میروی میبینی چقدر مشکل هست، تا بخواهی برسی به قله... قله ها آسان به نظر میایند، اما چه بسا باید دو روز راه بروی تا برسی، مولوی را هم در قله نبینیم، او خیلی راه طی کرد تا به آنجا رسید... @hamidmirzaaaaa