🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_سی_یکم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«... انسان مادام که در طبیعت خود زندگی میکند بسیار سعی میکند که خود را به جایی برساند و به کسی یا چیزی متصل سازد که از این نقص وجودی خارج گردد و به کمالی برسد. انسانها همیشه خسته و افسرده هستند. خسته از اینکه این همه تلاش کردهاند تا به یک اطلاق وجودی برسند و موفق نشدهاند، و افسردگی هم در اثر همین است که انسان به چیزی که میخواهد نرسد. آنچه انسانها را خسته میکند و میفرساید حدّ است و مقدار و به تعبیر قرآن قَدَر: «إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ» ما وجود هر چیزی را با اندازۀ خاص خلق نمودیم. معلوم است که حد و اندازه درواقع همان حبس است و زندان. زیرا زندان جایی است که برای جسم انسان حد و مرز قرار میدهند. این قَدَری که قرآن میفرماید همان حدّی است که روح در اثر جدا شدن و فاصله گرفتن از آن مقام اطلاقی و لاحدّی خویش، بدان مبتلا شده است و لذا معنی آیه این است که ما اصل و حقیقت هر موجودی را در زندان قَدَر قرار دادیم.
انسان چون از عالم اطلاق و لایتناهی آمده است لذا زندان را و حد را و قدَر را دوست ندارد. نه از زندانی که جسمش را محدود کرده خوشش میآید و نه قدَری که روحش را محدود و زندانی ساخته خوشایند اوست. اما اشتباه انسانها این است که برای رهایی از قدَر و حد میخواهند بر مال خود بیفزایند و خود را از جهت مال به جایی برسانند که قابل شمارش نباشد و بی حد باشد. یا مقام خود را آنقدر بالا برند که هیچکس مافوق آنها نباشد. یا منزل خود را وسیع نمایند. ولی به خوبی میبینیم که اینها هیچکدام انسان را راضی نمیکند و بلکه بعد از عمری کار و تلاش و فعالیت، خسته و افسرده میشوند... چرا؟
برای اینکه انسان میخواهد در عالم طبیعت و دنیا، خودش را مطلق و لایتناهی سازد. میخواهد با رسیدن به پول فراوان یا مقام بالا یا وسعت دادن به تجارتخانه و کارخانه و مزرعهاش خودش را مطلق سازد، و یا با دست یافتن به علوم بسیار درمورد طبیعت از قبیل زمین و آسمان و گیاهان و حیوانات، وجودش را توسعه دهد، ولی غافل از اینکه این امور، همه طبیعت هستند و طبیعت ذاتاً محدود است، و هرچه انسان خودش را با طبیعت بیشتر متصل کند، باز راضی نمیشود و بیشتر میخواهد. همۀ تضادی که بین انسانها و حتی حیوانات وجود دارد، از دعوا و تضاد دو برادر بر سر ارث پدر تا جنگ امپراطوران تاریخ، همه و همه بر سر این بوده است که مقدار دنیا و طبیعت خود را گسترش بدهند و بیشتر کنند و از زندان قدَر درآمده و به مرتبۀ اطلاق و لایتناهی دست یابند، غافل از اینکه طبیعت و دنیا ذاتاً محدود است و چگونه میشود با رسیدن به محدود نامحدود شد؟
پس راه چیست و بالاخره برای درمان بزرگترین درد بشر، چه راهی وجود دارد؟ و طبیب این درد کیست؟
طبیب این درد انبیا هستند که گفتند تمام دردهای شما از قبیل خستگی روحی و افسردگی و اضطرابهای روانی و تمام صفات زشت از قبیل حرص و طمع و کینهورزی و انتقامکشی، و تمام افعال قبیح از قبیل جنگافروزی و تجاوز به مال و جان یکدیگر، همه و همه محصول ماندن شما در زندان عالم طبیعت است ...»
◀️ ادامه دارد...
🆔️ @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4039
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هوالحکیم
#زندگینامه
قسمت_سی_دوم
بسمه تعالی
📓آشنایی بیشتر با زندگی استاد
«... تنها دارو برای درمان تمامی دردهای انسان که محصول ماندن انسان است در عالم طبیعت، خروج اوست از این عالم. خصوصیات عالم طبیعت عبارتند از حد و مقدار (و لذا هر موجودی دارای جرم و حجم معینی است)، تضاد (هر چیزی در طبیعت ضدی دارد که آن ضد میخواهد ضد خودش را از میان بردارد)، غفلت (و برای همین است که یک لیوان پر از آب از آبی که در درون اوست خبر ندارد، و این مولکول از مولکول کنار خود بیخبر است)، کثرت (و میبینیم که یک شی از اجزای متعدد و از اتمها و مولکولهای متعدد تشکیل شده است)، و انسانهایی که عمرشان را در عالم طبیعت گذراندهاند، خوی طبیعت و ماده را میگیرند و انسانهایی هستند که همیشه با دیگران در تضادند، و تا متوجه چیزی میشوند، از تمام امور دیگرشان غافل میگردند، و فکر و خیال و کارهایشان متکثر است و نمیتوانند آنها را جمع کنند و حتی به اندازۀ دو رکعت نماز نمیتوانند وجود خود را در وحدت نگه دارند. این حاکم شدن خصوصیات طبیعت و ماده، یعنی تضاد و محدودیت و کثرت و غفلت، باعث فرسوده شدن روان انسان میگردد.
انسان از عالم اطلاق و لایتناهی آمده که یکسره علم و نور و وحدت و هوشیاری و صلح و انس و محبت میباشد و حالا در عالمی قرار گرفته که ذاتاً ظلمت است و محدودیت است و کثرت و تضاد و دشمنی وغفلت است و اگرچه انسانها آن عوالم قبل را فراموش کردهاند، اما آثار آن عالم اطلاق و نور در فطرت آنها وجود دارد و در آنها تنفر از عالم ماده و عشق به عالم نور را ایجاد میکند و این است که گمشدۀ واقعی انسانها اطلاق است و محبت و عشق و گرمی و انس و وحدت و هوشیاری، و اینها در عالم ماده محال است حاصل شوند.
این است که هرچه بشر میرود که مقام بالاتر پیدا کند یا مال فراوانتر یا شهرت بیشتر بهدست آورد، ولی باز هم راضی نیست.
این همه جامعهشناسان و روانشناسان و سیاستمداران و مدیران و سایر دانشمندان میکوشند که جنگ را در بین کشورها از بین برده و صلح را مستقر سازند، ولی امکانپذیر نیست. این همه میکوشند که انسانها را به محبت و برادری و برابری دعوت کنند ولی نمیشود. این همه روانشناسان میخواهند بشر را به آرامش برسانند ولی میسر نمیگردد.
اشتباه بزرگ اینها این است که میخواهند انسان را در همین زندان دنیا نگه داشته و او را به محبت و صلح و ایثار و آرامش دعوت کنند، و این محال است. افرادی که حبس کشیدهاند و به زندان رفتهاند، مخصوصا زندانی طولانی مدت، این را بهخوبی میدانند که ممکن است زندانیان بهخاطر قوانین سخت زندان مجبور باشند آرامش خود را حفظ کنند، و در کنار یکدیگر به آرامی و بدون جنگ و اختلاف و نزاع بهسر برند، یا عقلشان محاسبه میکند که شما اگر بخواهید مرتب در حال دعوا و نزاع و کشمکش باشید زندگی بر خودتان سخت میگذرد، اما همان محدود بودن و اینکه مجبور هستند در فضایی محدود و تنگ زندگی کنند روان آنها را از درون میفرساید و آنها را همواره دلتنگ و غصهدار میدارد و این فشارهای درونی روی هم جمع میشوند و ناگاه به صورت اختلافی شدید و نزاع و جدال بین دو نفر یا چند نفر و گاه به صورت شورش عمومی ظهور میکنند. حالا ممکن است روانشناسان زندان و مسئولین تربیتی زندان همواره برای زندانیان جلساتی دایر کنند و برای آنها از نحوۀ درست زیستن و رفتار صحیح و نگه داشتن آرامش در زندان صحبت کنند، اما آدمهایی که سالها در آزادی میزیستهاند و با آزادی انس گرفتهاند، حالا محیط محدود زندان آنها را از درون میفرساید و عقدههای روحی و ناهنجاریهای روانی شدیدی در باطن آنها ایجاد میکند که روان هر زندانی را مانند فنری ساخته که تحت فشار است و هر روز بر این فشار افزوده میشود و بالاخره این فنر دنبال فرصتی است که از تحت این فشار خود را خلاص سازد و چون آزاد شد ممکن است که به هرجایی اصابت نموده و چه خسارتها بر خودش و دیگران وارد نماید ...»
◀️ ادامه دارد...
🆔️ @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4040
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 علی حیدر علی
از همه برتر علی
فاروق اعظم و
صدیق اکبر علی
اسدالله علی
خلیفة الله علی
🌴 میلاد حضرت علی علیه السلام بر تمام شیعیان جهان مبارک باد .
🆔 @moravej_tohid
🌸🌸🌸🌸🌸
🌴 آداب زندگی پیامبر(ص)
📖 باب دوم:آداب معاشرت
💥 پیامبر (ص)فرمود: من مأمورم به این که صدقه(و زکات) را از ثروتمندان شما بگیرم و به فقراء شما، برسانم. ص۱۳۲
💥 امام صادق(ع)فرمود: این چهار خصلت از اخلاق انبیاء است: ۱) نيکی کردن ۲)بخشش ۳)صبر نمودن بر اتفاقات ۳)قیام نمودن برای گرفتن حق مؤمن ص۱۳۴
💥 امیرالمؤمنین (ع)فرمود: تمام خانواده های روی زمین را بررسی نمودم و دريافتم که هیچ کسی مانند پیامبر(ص) نسبت به مال دنيا بخشنده تر نیست. ص۱۳۵
📚 سنن النبی(ص)،علامه طباطبایی (ره)
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 @moravej_tohid
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه سیزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۲
ادامهی خطبهی حضرت علی(ع)
خدایی که زاییده نشده است تا در عزت مشارک باشد.
✨ يک پسر با پدر خودش شریک است، شریک در عزت است. یعنی آن پدر هر عزت و هر مقامی که دارد،اين بچه هم بالاخره با او شریک است.
🔸 دقیقه ۴
خداوند اگر قرار باشد که فرزند باشد، زاییده شده باشد، پس با پدر خودش یا با مادری که او را زاییده، با او در عزت مشارک است، شریک است.
✨ چرا حضرت فرموده: در عزت مشارک باشد، عزت یکی از صفات خداست....
چرا نفرموده در علم و قدرت مشارک است؟ چرا نفرموده در حیات مشارک است؟به خاطر این است که عزت یک صفت عام و خیلی کلی است.
یعنی کسی که صفت عزت را دارد،بقیهی صفات را هم دارد.
🔸 دقیقه ۶
عزت به معنی قادر لا یُغلب
✨ به طور کلی قادر کسی است که توانا بر انجام کار باشد،عزیز هم کسی است که قدرت انجام کار را داشته باشد، منتهی قادر به آن کسی می گویند که امکان اینکه نتواند،کاری انجام دهد و دیگری بر او غلبه کند، هست...
اما عزیز به آن قادری می گویند: که هیچ کس نمیتواند بر او غلبه کند.
🔸 دقیقه ۸
اگر کسی عزیز بود،یعنی قدرتش در حدی بود که هیچ کس نمی توانست بر او غلبه کند، این آدم حتمأ همهی صفات کمالی دیگر را هم دارد. یعنی علمش در حد اعلایی است که هیچ کس عالم تر از او نیست، قدرتش در حد اعلاست، که هیچ قدرتی بالاتر از او نیست.
🔸 دقیقه ۱۱
فبعزتک لاغوینهم اجمعین "۸۲،سوره ص
شیطان گفت:به عزتت که همهی آنها را گمراه می کنم.
✨ با، بای قسمیّه نیست. با، بای سببیه است،یعنی به سبب اسم العزیز همهی آنها را گمراه می کنم. یعنی به این معنا که خودم را این قدر قدرت می دهم و بالا می برم،که با اسم العزیز اتحاد برقرار کنم.
🔸 دقیقه ۱۴
اگر کسی بتواند با آن مراتب اعلای اسم العزیز اتحاد برقرار کند،همان جور که خدا را کسی نمیتواند مغلوبش کند،این آدم را هم کسی نمیتواند مغلوبش کند.
✨ اتحاد با اسماء خدا ،معمولا از راه ریاضت است.
🔸 دقیقه ۱۵
در زمان ما الآن بساط شیطان خیلی پهن تر شده،قدرتش فوقالعاده قویتر شده
✨ شما الآن می بینید، هر وسیلهای که اختراع می شود، هر امکاناتی که بشر به آن دست پیدا می کند، بلافاصله می بینید،که جنبهی منفی آن از جنبهی مثبتش بیشتر است.
ماهواره چقدر استفادههای منفی آن از استفادههای مثبتش بیشتر است.
🔸 دقیقه ۱۸
در وادی قُرَنَه، حاجیان را می گويند، زیاد نمانند. قرنه بین عرفات و منا هست، آنجا محل عرفه ی شیطان هست.
🔸 دقیقه ۱۹
شیطان در خود عرفات نمیتواند، حضور پیدا کند.چون عرفات مخصوص ولي اعظم خداست، ولي اعظم خدا به طور کلی آن قطب اعظم الهی که وجود مقدس امام زمان(ع)باشند و آن اقطاب سه گانهای که دور ایشان هستند، حضرت عيسی(ع)حضرت خضر(ع) حضرت الیاس و بعد اوتاد و ابدال ...همه می آیند و در عرفه حضور پیدا می کنند.
🔸 دقیقه ۲۱
استدلال به این ترتیب می شود، که اگر خداوند پدر می داشت، با پدرش در عزت مشارک بود. این یک مقدمه
مقدمهی دوم: هر کس که با دیگری در یک امری مشارک باشد، باید حتما با آن دیگری در یک چیزی متمایز باشد.
✨ طبیعی است، اگر دو چیز صد در صد در همه چیز با هم مشارک باشند، این دو تا در واقع یک چیز می شوند. معنی ندارد که بگوییم:از همهی جهات مشارک هستند. این که نمی شود ،حداقل باید یک جهت تمایز داشته باشند.
🔸 دقیقه ۲۴
اگر خداوند با پدرش در یک چیز اختلاف داشته باشد، خداوند محدود می شود.
✨ هر دو موجودی که با هم اختلاف داشته باشند، اینها محدود هستند، اگر محدود نباشند،دیگر اختلاف نمی شود.
🔸 دقیقه ۲۸
خداوند فرزند هم نمی زاید،اگر فرزندی بزاید، موروث است. موروث یعنی ارث گذارنده...
و هر ارث گذارنده ای هلاک است.
🔸 دقیقه ۳۲
چرا انسان نمیتواند خدا را درک کند؟ درک ما نسبت به خدا، درک انسان کلا چیزی که ما درک می کنیم،یا درک حسی هست،یا خيالی یا عقلی هست.
🔸 دقیقه ۳۴
چون خداوند ماده نیست، من ادراک حسی نسبت به او نمیتوانم ،داشته باشم.
✨ ادراک خيالی چيست؟همین الان من شما را دارم می بینم،یک صورتی از شما در عالم خيال من ایجاد میشود.
🔸 دقیقه ۳۷
خداوند به ادراک خيالی در نمی آید، ادراک خيالی این است که من بتوانم در ذهن خودم از خداوند تصویری ایجاد کنم،همان جور که در ذهن خودم از شما یک تصویری ایجاد میکنم.
✨ این صورتی که در عالم خيال من هست، به آن شَبَه مثالی یا مثال می گویند.
🔸 دقیقه ۴۰
هر صورتی که ما در ذهنمان داریم،دارای قدر و اندازه است.
✨ اگر خداوند بخواهد، ادراک خيالی شود ،باید قدر و اندازه داشته باشد.
🔸 دقیقه ۴۱
هر چه که وارد عالم خيال من شود،فوری اندازه زده میشود، اصلا خیال همین جوری هست، همیشه اشياء را با اندازهی بیرونی خودشان در ذهن تصور می کند.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4044
🔆پیغمبر ایام انسان
...ما به پیغمبر که دسترسی نداریم، باید انسان جانش به پیغمبر متصل باشد، اینکه یک پیغمبری بود ۱۴۰۰ سال پیش و رفت، چرا بعد از خودش ۱۲ نفر را مشخص کرد؟
دلیل زیاد دارد، یکی اش همین است که انسانها بدون اتصال با نبوّت اصلاً نمی توانند زنده باشند، منتها تا وقتیکه پیغمبر خودش هست (با خودش) برو در بیعتش باش، برو همراهش باش، برو اطرافش باش، اما اگر او رفت برو با ولی ای که او مشخص کرده است، ۱۲ تا ولی مشخص کرده است، برو با اینها باش. اگر آمد و ما دستمان از آن ولی هم کوتاه شد، اینجا چکار کنیم؟
حالا در زمان آن ۱۱ نفر میشد انسان برود در کنار آنها باشد، همراه آنها باشد، جانش را از طریق آنها به جان پیغمبر پیوند بزند، اما اگر آمد و این ولی هم غایب شد، نبود، ما چکار کنیم؟
《این کافی نیست که فقط انسان معتقد باشد که یک پیغمبری هست، الان هم امام زمانی هست و تمام.》 باید انسان در یک اتصال ظاهری هم باشد (اتصال روحانی کفایت نمیکند) باید یک اتصال ظاهری و جسمانی بین انسان و ولی خدا و پیغمبر باشد، حالا خودش بود با خودش، خودش نبود با آن ۱۲ نفر، آن ۱۲ نفر نبود با ولی ای که او از مراتب وجودی آن ولی مطلق و امام زمان است. باید انسان با اینها اتصال وجودی داشته باشد (نداشته باشد شیطان به سرعت میاید به سراغش) همین وضعی که در میان مردم هست.
چه غفلت ها، چه گناه ها، چه معصیت ها...
اینکه بارها خدمت دوستان عرض کرده ام که ارزش دارد که انسان نیمی از عمرش را {این حرف بزرگترهاست میفرمودند} که انسان نیمی از عمرش را بگذارد برای اینکه کسی را پیدا کند که او متصل با آن مقام ولایت کل باشد.
اما باید انسان به اینجا برسد که حتماً خودش را در حوزه وجودی کسی قرار بدهد که او یک اتصال مستقیم با آن قطب اعظم دارد 《او پیغمبر ایام انسان است.》
اگر انسان توانست خودش را اتصال بدهد با چنین انسانی، این اگر در خواب هم باشد (خفته باشد) دارد سیر میکند، مثل کشتی. کشتی خاصیتش چیست؟
انسان در کشتی که هست اگر هم خواب هم که باشد دارد حرکت میکند، دارد راه میرود، چشمش را باز میکند میبیند رسیده است، این است که فرمود اهل بیت من مثل کشتی هستند.
...ما نمی توانیم به خودی خود راه برویم و به مقصد برسیم، نمیشود، راه سخت است، این نیست که انسان همین ۴ رکعت نماز را بخواند، ۳۰ روز روزه را بگیرد و بعد هم بگوید رسیدم، خیر اینها نیست، سیر روح به سوی خدا با این اعمالی که ما داریم انجام میدهیم نیست... عمل باید سیر بدهد انسان را، اینها همه اش توقف است، کدام یکی ماها این همه سالها نماز خواندیم در خودمان یک سیری دیدیم؟ یک حرکتی دیدیم؟
نبوده است دیگر، اینها توقف بوده، اینها اعمالی نیست که انسان بخواهد رویش حساب کند، سیر فقط، فقط در زمانی صورت میگیرد که انسان خودش را در میان رودخانه ولایت بیاندازد...
...پس سلیمان بحر آمد ما چو طیر
در سلیمان تا ابد داریم سیر
شمس چکار کرد با مولوی؟
کاری که کرد همین بود که دست او را گرفت و آورد و آورد تا رودخانه ولایت مطلق، به قول خود مولوی سلیمان.
پس سلیمان هست اندر دور ما
از امام زمان به سلیمان تعبیر میکند، این سلیمان حرکت است، نه اینکه در حرکت است بلکه خودش حرکت است... وقتی رسید به این سلیمان یک سیر به سوی ابدیت است... انسان وقتیکه به جوی آب وصل میشود این به درد نمیخورد، این جوی وقتیکه میرود بالاخره در یک زمینی میخشکد (فرو میرود) یعنی سیر ابدی نیست، انسان باید به یک رودخانه ای متصل بشود که این رودخانه تا ابد حرکت میکند، جاودان حرکت میکند و این رودخانه، رودخانه آن ولی الله اعظم است، منتها توسط چه کسی انسان به آنجا برسد؟
توسط آن شمس به آنجا رسید، توسط انسانی که خودش به او متصل است، در غیر اینصورت ضرر کرده ای، واقعاً ضرر کرده ای.
@hamidmirzaaaaa
#فایل_صوتی_مختصر
#ویژه
🔆باید انسان در یک اتصال ظاهری هم باشد[اتصال روحانی کفایت نمیکند]
پ ن ادمین:
سیر بدون استاد در قید حیات (هم جسمی و هم روحی) ممکن نیست.
#فلسفه_عرفان ۱۵
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4045
https://aparat.com/v/mRLdG
دومین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند .
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید .
@moravej_tohid
Www.moravejtohid.com
جهت دانلود و مشاهده از طریق لینک ذيل اقدام بفرمایید:
https://aparat.com/v/mRLdG
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه سی و هفتم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
کسی که برای رضای من کار کند،عقل او را در شناخت خودم غرق خواهم کرد و خودم جای عقل او می نشینم.
✨ امام کاظم (ع): ای هشام! خداوند انبیاء و رسولان را به سوی بندگانش مبعوث نکرد،مگر برای اینکه تعقل عن الله کنند.
✨ انسان تعقل عن الله کند،این خیلی مقام است،به طور کلی انسان یک قوهای دارد،که این قوه یک کارش سنجیدن است و يکی هم حکم دادن است.
🔸 دقیقه ۴
این قوه دو مرتبه دارد، یک مرتبه اش،مرتبهی ضعیف هست، این را اصطلاحا به آن عقل می گویند. این عقل خودش دو مرتبه دارد، یک مرتبهی ضعیف دارد،که به آن وهم می گوییم. مرتبهی قوی آن را قرآن می فرمايد:لُب (یعنی مغز،باطن) چون آن قوهی برتر مثل مغز و باطن وهم می ماند.وهم ،هم عقل است. اکثر مردم دنیا با وهمشان زندگی می کنند.
✨ وهم آن مرتبه از عقل است که انسان به وسیلهی آن دنيا را به سوی خود می کشد،گرچه اينها هم دو دسته هستند. یک عده وهمشان تربیت نشده است، یک عده وهمشان تربیت شده است.
✨ بعضی ها وهمشان قوی است، حالا یا با درس خواندن یا با تجربه آموختن
🔸 دقیقه ۷
آنهایی که وهمشان ضعیف است، قابل سرزنش نیستند، چه بسا بهتر هم باشند.
✨ آن عقل، عقلی است که قرآن توصیفش را می کند که "ان فی خلق السماوات و الأرض واختلاف الیل و النهار لآیات لاولی الالباب"۱۹۰،آل عمران
✨ اولی الالباب کسانی هستند، که چشم آيت بین دارند،یعنی به هرچه نگاه می کنند، به یاد خدا می افتند.البته چشم خدابین ندارند،چشم آيت بین دارند.
✨ این عقل باطنی ما( لُب) ،همان پرتویی است از عقل کل ،از عقل اول
🔸 دقیقه ۱۰
ما که اينجا هستيم، یک وجودی هم در ذات خدا داریم،همهی موجودات از ازل تا ابد در ذات خدا یک وجودی دارند.
✨ این عقل به اينجا آمده،این عقل در پوشش رفته ،این جسم و نفس حیوانی، وهم و قوای شهوت و غضب، اينها همه روی آن عقل را گرفته اند.لذا این است که به خدا جهل داریم.در مرتبهی وهم هستيم، وهم نسبت به خدا جهل دارد.
🔸 دقیقه ۱۲
عقل کل نسبت به خدا جهل ندارد،از پيش خدا و از مقام قرب آمده.
🔸 دقیقه ۱۴
داستان پيرزن و چرخ نخریسی
✨ پیامبر (ص)فرمود:بر شما باد به دین پیرزنان
✨ این پيرزن، عقل فطریش، تعقل عن الله می کند. تعقل الله یعنی همين، عقل فطریت باز باشد، آن عقل باطنی تو که یک پرتویی از عقل کل است، آلوده نشده باشد.
🔸 دقیقه ۱۷
استدلال های پيرزن استدلال های فلسفی بود.اینکه دستش را از روی چرخ نخریسی برداشت،یکی از برهان حرکت استفاده کرد،که حرکت محتاج محرِک است.
✨ یکی هم از راه برهانِ حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز
یعنی عالم مثل این چرخ است، اين می چرخد،آن هم می چرخد. حکم امثال، دو چیز که مثل هم هستند، حکمشان هم یکی است. بنابراین هر حکمی که این دارد،آن هم دارد.
✨ دو تا برهان فلسفی آورد،در حالی که فلسفه هم نخوانده بود. مدرسه هم نرفته، فیلسوف هم نیست، اصلا سواد هم شاید ندارد،ولی از کجا این قواعد فلسفی را به کار می برد. این اگر همان عقل فطری باز باشد،همهی این برهان ها در آن هست.
✨ این را تعقل عن الله، می گویند. یعنی خدا به جای او تعقل کند.این برای انسان مقام است.
🔸 دقیقه ۲۳
انبیاء آمدند که به انسان تعقل عن الله را یاد دهند.آن عقل باطنی را کشف کن و عقل باطنی راه بازشدنش این نیست که آن را به مدرسه ببری.
راه کشف شدنش این است که، ای هشام! باید بر تنهایی صبر کنی،اين یک راهش هست.
✨ اينجا خدا انیس او در وحشت تنهایی هست. در همان تنهایی خودش، خدا رفیقش می شود.
🔸 دقیقه ۲۵
خداوند بدون عشیره و قوم و خويش، این را عزیزش می کند.
✨ اگر این عقل(لب)باز شود،آن عقل دنيايی می رود.
✨ عقل کلی بیشتر نیروی انسان را صرف این می کند که روح انسان را به خدا برساند.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4052
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظ ای جوانی زینب .....
خدارا از این غم چه چاره کنم ...
وفات جانسوز عقیله بنی هاشم و عالمه بدون معلم، حضرت زینب کبری(س) تسلیت باد .
🆔 @moravej_tohid
4_5764878720154207374.mp3
7.08M
اگر با اخلاص خدا را بخوانیم، خداوند حتماً، نجاتمان می دهد؟...
#فایل_صوتی_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
بیانات علامه حمیدرضا مروجی سبزواری در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۵ در خصوص عرفان های کاذب، انواع مدیتیشن و عرفان های غربی و شیاطین و اجنه
قسمت سوم
🔴 دقیقه ۴۹
این سرّش این است که آن نوری که در ذات و باطن انسان هست، آن همان نور ولایت است، نور امام است که فرمود:"ارواحکم فی الارواح و انفسکم فی النفوس" یعنی يک نور واحد است که نور انسان کامل است، نور امام است که این در تمامی موجودات عالم سریان دارد، که ما در عرفان اسلامی می خواهیم به این نور برسیم.
☄ یعنی اگر من توانستم،به نورانیت خودم برسم،به نورانیت امام زمان(ع)رسیدم،از طريق استادم هم به نورانیت امام رضا(ع)رسیدم. آن هم وصل هست، این دو تا نور يکی است.
☄ این است که در مجموعه های عرفانی، مسئلهای که خیلی به دوستان تاکید می کنم، این است که استاد باید شناسنامهی طریقتی داشته باشد.
🔴 دقیقه ۵۲
در دو مرحله وجود استاد بسیار اهمیت دارد و لازم هست. یکی در زمانی که می خواهد از عالم طبیعت جدا شود و به عالم مثال برسد،و دیگری آن وقتی که به عالم مثال رسید و می خواهد از آنجا جدا شود، و به عالم عقل قدسی خودش برسد.طی این مراحل همچین به این آسانی نیست که امروز رفته، شب بیاد و بگوید،که من درمان می کنم، من طی الأرض می کنم،...
اصلا اينها هنر نیست.
🔴 دقیقه ۵۵
شیطان حاضر نیست، حتی یک نفر به عالم نور برسد، به دلیل اینکه رسیدن یک آدم به عالم نور،این باعث میشود که قدرت شیطان تضعیف شود...
لذا از همان اول راه می خواهد، منحرفش کند.
☄ مگر شما یقین داری که قوهی خيال شما از دستبرد شیاطین محفوظ است؟ از کجا این مسئله را بداند؟ مسئلهی عصمت در خيال زمانی است که انسان به آن مراتب عقل قدسی خودش برسد،که آن عقل از بالا بر خيال اشراف دارد و خيال را تحت حفاظ خودش می گیرد. والا مادام که انسان سیری نکرده، حرکتی نکرده و قدمی برنداشته،این عصمت در خيال ندارد.
☄ اگر آمد و شیطان یک صورتی را در قوهی خيال من تصویر گری کرد و بعد به من القاء کرد، که این صورتِ امام رضا(ع)هست، درسته که در روایت داریم،اجنه و شیاطین به صورت ائمه در نمی آیند.این را داریم،اما ما که امام رضا(ع) را نديديم، ما که نمی دانیم، ایشان به چه شکلی هستند؟
🔴 دقیقه ۵۸
یک جا که استاد وجودش لازم است، استادی که به نورانیت ولایت دست پيدا کرده، وقتی به شاگردی دستور میدهد، که این ذکر را بگو ،یک حفاظ نوری اطراف این ایجاد میکند، که شیاطین و اجنه نتوانند، به سراغ این آدم بيايند.
☄ تمامی اساتید عرفان اين را دارند، کسی که وارد این راه شده، به هیچ وجه به خوابها و مکاشفاتش و ..اصلا اعتنا نکند،کاری نداشته باشد.
حتی اگر قدرتی در انسان به وجود آمد،اعتنا نکند.
🔴 دقیقه ۶۱
خدا در همين عالم طبیعت با همین اسباب کار کرده و ما هم وظیفه داریم،یکی از علت هايی که عرفا به طرف این قدرت های ماورایی نمی روند،با اینکه می توانند، این کارها را انجام دهند،ولی اصلا روی نمی آورند. به خاطر این است که اهانت به سنت های خداوند در عالم طبیعت است.
🔴 دقیقه ۶۳
در عالم مثال، علوم بسیاری هست. علم اعداد وتسخیر اجنه و....
☄ ما در عالم طبیعت زندگی می کنیم، و در عالم طبیعت ما امر شدیم، که از اسباب پیروی کنیم.
کار باید از مجرای طبیعی خودش بگذرد.
🔴 دقیقه ۶۵
ما تسلیم امر خدا هستيم.
عارف وقتی از عالم مثال می گذرد، به خيلی از این قدرت ها دست پيدا می کند. ولی حق ندارد،این کارها را انجام دهد.
☄ همین که وارد شده،می گوید: من می توانم درمان کنم!!!
چه کار داری به کار خدا؟خدا سنت قرار داده، که اگر کسی بیمار شد ،به پزشک مراجعه کند،دارو بخورد، اگر میخواهد، از اسباب ماورایی استفاده کند ،دعا کند،توسل کند، صدقه بدهد. اينها راههایی است که برای ما مجاز شده، اما اینکه من بیایم، انرژی درمانی کنم، اينها به ما اجازه داده نشده
☄ عرفان یک چیزی است که باید دقیقا منطبق بر شرع باشد...
اصلا طریقت همان شریعت است،...
طریقت نماز است، ولی نمازی که بتواند، تو را از این عالم جدا کند و جلو ببرد.
نماز را باید طوری بخوانی، که یک روزنهای در این عالم ایجاد کند.
☄ شریعت به هیچ وجه از طریقت جدا نیست، طریقت به هیچ وجه از شریعت جدا نیست.
#علامه_مروجی_سبزواری
#فلسفه_عرفان ۱۶
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4055
porsesh va pasokh2.mp3
28.14M
دومین جلسه پرسش و پاسخ با حضور علامه مروجی سبزواری(دامت برکاته)
مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
🔹 آزادی از دنیا ،آزادی در دنیا
🔹 آیا نیازی به وجود انسان کامل هست؟
🔹 جهان بینی مادی ،جهان بینی الهی
🔹 فلاسفه ی غرب، غرور علمی غربی ها
🔹 خدا یا انسان؟
🔹 عقل جزئی، عقل کلی
🔹 عقل جزئی، انسان را یک حیوان می بیند.
عقل جزئی دانشمندان غرب را به شدت فریب داده
🔹 تفاوت فلسفه با وحی
🔹 روانشناسی غربی ،روانشناسی مولوی
🔹 اعتقاد به قيامت فطری است
🔹 میشل فوکو: یکی از اشتباهات ما اين بود، که دين را از جامعه جدا کردیم
🔹 پلورالیسم، دروغ است
🔹 هوش مصنوعی
🔹 آزادی یعنی چی؟گذشتن از تقیید و ورود به اطلاق
🔹 سقوط تمدن غرب
🔹 ندای درون؟
#علامه_مروجی_سبزواری
#پرسش_و_پاسخ
💦💦💦💦💦
مخاطبان محترم می توانند پرسش های خود را در زمینه های عرفان نظری ، عرفان عملی ، اعتقادات ، احکام و شبهات به آدرس زیر در تلگرام ارسال نموده و پاسخ معظم له را در ادامه جلسات دریافت نمایند .
آیدی تلگرام جهت ارسال سوالات :
T.me/moravejtohid
لطفا جهت دریافت پاسخ صبور باشید .
@moravej_tohid
Www.moravejtohid.com
https://aparat.com/v/mRLdG
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
💥 مسئلهی سوفسطاایی گری که در دو هزار سال پیش ،در یونان بود، امروز به صورت جدیدش دارد مطرح میشود.
پلورالیسم همان صورت جدید سوفسطایی گری هست، یعنی شیطان یک چیزی را در قالب جدید آورده، همان است. منتهی در قالب جدید مطرح کرده است.
#علامه_مروجی_سبزواری
#عکس_نوشته
🆔 @moravej_tohid
💥 امام باقر(ع)فرمود: هر گاه دو نفر مؤمن با هم دیدار کنند و دست دهند،خداوند دست خود را میان دست های آنان گذارد و با هر کدام که رفیقش را بیشتر دوست دارد، دست می دهد.
💥 امام باقر(ع)فرمود: هر گاه دو نفر مؤمن با یکدیگر دیدار کنند و دست دهند،خدای بزرگ به آن دو رو کند و گناهان مانند برگ درخت از آنان فرو می ریزد.
💥 امام صادق(ع)فرمود: با هم دست بدهید،زیرا دست دادن کينه را از بین می برد.
📚 اصول کافی، جلد چهارم، ص۳۷۸
#حدیث
🆔 @moravej_tohid
🎙#فقه_استدلالی جلسه بیست و ششم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه ۱
یک اشکال مهم، این است که، ما با اصول نمیتوانیم،حکم شرعی درست کنیم،و نمی توانیم یک عملی را شرعی کنیم.
🔸 دقیقه ۳
در استصحاب باید سابقه باشد، سابقهی قبلی باشد.
🔸 دقیقه ۴
استصحاب یک اشکال دیگر هم دارد. استصحاب در اینحا معارض دارد.چون الآن این شک ما ،شک در اقلّ و اکثر است. به این معنا که من نمی دانم، نماز نافله یک رکعت یا دو رکعت است؟(یک رکعت اقلّ است، دو رکعت اکثر است)
✨ ما نمی دانیم که نماز نافله چطوری هست؟اقلِ یک رکعتی است یا اکثرِ دو رکعتی هست؟
✨ حالا اگر ما استصحاب را در یک طرف جاری کنیم، یعنی بگوییم که مثلأ قبل از شریعت آن دو رکعت نبود، الان هم نیست. پس اقل ثابت می شود، پس يک رکعتی هست.
از آن طرف هم می شود بگوییم: که اصلا قبل از شریعت، یک رکعتش هم نبود.پس دو رکعت است، یعنی شما در هر طرف که جاری کنی،در طرف دیگر هم استصحاب جاری می شود.
🔸 دقیقه ۶
در اصطلاح می گویند: دَوَران امر بین اطلاق و تقیید، یعنی ما نمی دانیم که شارع نماز نافله را برای ما مقید به رکعت دوم جعل کرده، یا مطلق جعل کرده، گفته: هر جوری که دوست داری
✨ در استصحاب باید حالت سابقه باشد،حالت سابقه نباشد، نمی شود. استصحابی که حالت سابقه ندارد،به آن استصحاب ازلی می گویند.
🔸 دقیقه ۱۲
در مستحبات هم زحمت و سختی هست، آدم نمیخواهد، اصل عمل را ترک کند،بگوییم: شما اصل زيارت را ترک کن،نمیخواهد ترک کند، منتهی شک می کند، که الآن میخواهم بروم، امام حسین را زيارت کنم،غسل کنم یا نه؟ خب برائت جاری کن،نمی شود بگوییم، به صرف اینکه عمل مستحب است، برائت قابل اجرا نیست.
✨ آیا برائت جاری می شود یا نه؟بله می شود، به هر حال مستحبات را آدم درسته می تواند، به جا نیاورد،اما اگر به جا آورد، می بینی، بعضی شرایط هست که کار را مشکل می کند، الآن بسیاری از مستحبات هست، که اگر بخواهیم آن جوری که وارد شده، به جا آوریم،برای ما واقعا مشکل هست، پس اينها را می توانیم، اصل برائت جاری کنیم و آن زحمتش را برداریم.
🔸 دقیقه ۱۴
بعضی ها در همین جا قائل به اجرای برائت شدند...
اينجا تنها اصلی که می شود، جاری شود ،اصل برائت است.
✨ اگر قرار باشد، فتوا داده شود،می گوییم: نماز نافله را یک رکعت هم میشود، خواند. دو رکعت هم می شود، سه رکعت هم می شود، چهار رکعت هم می شود، این را می شود، خواند. اگر قرار به فتوا باشد، منتهی اگر قرار به احتیاط باشد، می گوییم: به خاطر سنت متشرعه، همان دو رکعتی خوانده شود.
✨ چون سنت دو جور است، یا سنت شرعی هست، یا سنت متشرعه
سنت شرعی آن هست که خداوند یا پیامبر فرموده،(مثل) نماز صبح دو رکعت است، نماز ظهر چهار رکعت است.
✨ سنت متشرعه چیزی است که در بین اهل شرع و در بین مسلمانان رایج شده، اين را سنت متشرعه می گویند.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4064
42.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌒 پشت پرده دنیای مدرن غرب
✨ میشل فوکو: دموکراسی دروغ بزرگی بود،که ما اين دروغ را چنان محکم گفتیم، که شرقی ها باور کردند. شرقی ها هم چنان محکم باور کردند، که خود ما هم باور کردیم.
✨ مدرن بودن انسان را در چه می دانید؟
اگر از لحاظ اکتشافات و اختراعات علمی می گویید، اينها برای انسانیت انسان چیزی نمی آورد،انسان را از بُعد حیوانی خودش بیرون نمی آورد،از ظلم بشر نمی کاهد،بلکه بر عکس از آنجا که عقل جزئی (در آن کشورها)حاکم است،تمام اختراعات و اکتشافات اينها همه در خدمت قدرت های بزرگ می رود.
✨ چرا آمریکا ژاپن را بمباران کرد؟
✨ بحث پلورالیسم را مطرح کردند، که همهی اديان حق است، خب اگر حق است ،تو هم حقی،کمونیست هم حق است،تو چه کار داری دیگه؟
فوکو می گوید:حقیقت آينه ی شکسته ای است که هر تکه اش دست کسی است.
خب تو هم یک تکه از حقیقت را داری،او هم یک تکه،چرا دعوا می کنید؟!
پس معلوم میشود، این حرفها نیست، اینها دروغ است، پلورالیسم دروغ است.
📀 برگرفته از جلسه دوم پرسش و پاسخ
#علامه_مروجی_سبزواری
#کلیپ_تصویری_کوتاه
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/4065
تفسیر بسیار زیبا؛ جامع وکامل بر
#منطق_الطیر_عطار_نیشابوری
#علامه_مروجی_سبزواری
🍃همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید🌺🙏
🆔 @moravej_tohid
👇👇👇👇