🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه نوزدهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 2
سالک مجذوب داریم و مجذوب سالک داریم. بعضی ها هستند که مجذوبند یعنی از اول با جذبه حرکت می کنند.....
بیشتر کسانی که با اسماء جلالی در راه حرکت میکنند، آنها موفق تر هستند.
🔸 دقیقه 4
آن کسانی می توانند به مرحله ی تکمیل نفوس برسند که با یک سری از ناحیه ی خودشان ریاضت ها، مجاهدت ها و از ناحیه ی خدا هم بلاها، مصیبت ها،... وارد شود و در تحت عنایت اسم العزیز حرکت کنند و پیش بروند، اینها موفق تر هستند. البته سختی و مشکلات خیلی زیاد هست، به هر حال خیلی چیزهایش را انسان در زندگی از دست می دهد، اما قدرتی نفسانی پیدا می کند و به مرتبه ی ولایت کلیه می تواند برسد، به مرتبه ی فنای فی الله می تواند برسد، بعد که از فنا برگشت، از مقام محو به مقام صحو رسید، اینجا دیگر می تواند دستگیری کند و نفوس مستعد را تکمیلشان کند.
🔸 دقیقه 9
شرط سلوک، علم به راه و علم به منازل راه است.
🔸 دقیقه 13
سلوک الی الله را با جهل نمی شود رفت.
🔸 دقیقه 14
انسان با شک یک قدم نمی تواند بردارد، این راه، راهی است که از اول تا به آخرش باید بر یقین حرکت کند.
🔸 دقیقه 17
انسان در باطن شریعت، در یقین سیر می کند. (از یقین به یقین)
🔸 دقیقه 19
برای رفع شک در طریقت، انسان باید دست به دامن ولایت بزند و تا می تواند با اشک و آه و زاری رفع شک را بخواهد. دست ولایت وقتی بر روی قلب انسان بگیرد، شک ها رفع میشود.
🔸 دقیقه 25
در سیره ی حضرت رسول (ص) هست که، خیلی با زنان مهربان بودند.
🔸 دقیقه 27
امام صادق (ع) : «وجدت النور فی البکاء و السجده» نور را در سجده و در گریه یافتم. (اصلاً یک دستورالعمل در سلوک هست.)
🔸 دقیقه 31
تعلقات خودشان حجاب هستند. تعلق، حب است، محبت می آورد. این محبت ها حجاب میشود...
شرط اول، خالی کردن خود از تعلّقات است..... بود و نبود دنیا، برای انسان فرقی نکند.
معیت در امور روحانی، یعنی وحدت (یکی شدن) معیت در امور جسمانی، یعنی انضمام (در کنار هم هستند)
🔸 دقیقه 35
در زمان مرگ اتفاقی که می افتد، می خواهند «من» را از «من» بکنند، یعنی حب چیزهایی که دارم از «من» بکنند.
🔸 دقیقه 39
رساله ی حقوق امام سجاد (ع) را بخوانید. (چه کسانی بر ما حق دارند؟)
هر کسی بر انسان حقی دارد، یعنی در انسان شریک است....
انسان، زمانی میتواند در سیر الی اللّه، حرکت کند و روحش بالا رود که خالص باشد و هیچ کس حقی بر انسان نداشته باشد.
🔸 دقیقه 44
یک کسی که حق بر گردن من دارد، از من ناراضی باشد، حرکت سلوکی من، حرکت عبودی من اصلاً امکان ندارد. یعنی او مرا در زمین نگه داشته است.
«الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» «فاطر، 10»
روح می خواهد به سوی خدا حرکت کند، چه چیزی او را بالا میبرد؟ عمل صالح، یعنی نماز، روزه، حج و جهاد، منتهی به شرطی که کسی اینجا مرا نگه نداشته باشد.
🔸 دقیقه 46
یکی از مسائلی که سالک در اول راه حتماً باید انجام دهد، توبه است و باید حقوق را از خودش رفع کند....
همیشه در هر ماه، یک صدقه ای بدهید، (هر کسی در حد توانایی خودش در نظر بگیرد) و ثوابش برای کسانی باشد که احیاناً مالی از آنها ضایع کردم و یا امانتی از آنها دست من بوده و ضایع کردم و الان آنها را نمی شناسم.....
هر ماهی یک چیزی در نظر بگیرید به عنوان رد مظالم و به فقیر بدهید و همچنین هر روز یک عملی را قرار بدهید، مثلاً همین نمازهای نافله را که می خوانید، دو رکعت یا چهار رکعت (هر چه قدر) قرار دهید برای هر کسی که حقی بر گردن شما دارد و نتوانستید حقش را ادا کنید.
🔸 دقیقه 51
حق الله را هم ادا کنید. (واجبات شخصیت توحیدی انسان را می سازد.)
https://eitaa.com/moravej_tohid/3676🆔 @moravej_tohid
🌸🌸🌸🌸🌸
🌱 آداب زندگی پیامبر (ص)
✨ امام صادق (ع) فرمود : خداوند عزوجل، اخلاق نیک را به پیامبر (ص) اختصاص داد. پس خود را امتحان نمایید و اگر در وجود خود، اخلاق ایشان را یافتید، خداوند عزوجل، را حمد و سپاس گویید و از او بخواهید که این خصلت را در شما زیاد نماید. سپس ایشان ده مورد از اخلاق نیکو را ذکر فرمود : ١)یقین ٢)قناعت ٣)صبر ۴)شکر ۵)بردباری ۶)اخلاق نیک ٧)بخشش ٨)غیرت ٩)شجاعت ١٠)مروت
✨ ابی سعید خدری گفت : پیامبر (ص)، از دختران پشت پرده نیز با حیاتر بود، و اگر چیزی را دوست نمی داشت از چهره اش این مطلب را در می یافتیم.
✨ غزالی گفت : پیامبر (ص) دیرتر از دیگران خشمگین می شد و زودتر از همه خشنود می گشت و مهربان ترین، خیر خواه ترین و نافع ترین مردم، برای دیگران بود.
📚 کتاب سنن النبی،علامه طباطبایی (ره) صفحات ٧۶،٧٧،٩١
#آداب_زندگی_پیامبر
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/3677
🎙#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه اول
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 3
از لحاظ شخصیت روحانی، هرچه که انسان، علمش در توحید قویتر باشد، استخوان بندی و ساختمان روح قویتر است.
🔸 دقیقه 5
در قیامت هم انسان، به میزان توحیدی شدن ارزش پیدا میکند. عمل خوب است، اما بالاتر از عمل، خود توحیدی شدن انسان است. ذات، اصلاً خالص شود.
شیخ مفید حق بزرگی بر گردن شیعه دارد، که بحث امامت را علمی و تئوریزه کرد. (و همچنین توحید را به صورت علم در آورد.)
🔸 دقیقه 7
سه بیت شعر امام زمان (ع) در وصف شیخ مفید :
آن روزی که منادی، ندای مرگ تو را داد..
روزی بود که بر آل رسول (ص) سخت گذشت.
هرچند که تو رفتی و در دل خاک پنهان شدی، اما علم توحید در تو مقیم بود.
«قائم» خوشحال می شود، آن زمانی که کتابهای تو را برای ایشان می خوانند.
🔸 دقیقه 10
بحث «لا اله الا الله» بحث فنای در ذات خداست، یعنی تا زمانی که انسان احساس کند، من هستم، تا زمانی که انسان از وجود خودش آگاه باشد که من هستم، من اینجا نشستم و.... خلاصه از خودش خبر داشته باشد، این انسان در شرک است.
🔸 دقیقه 15
کمال توحید، فانی شدن در ذات خدا و فراموش کردن از خود است. انسان به این مقام، جز با شهود، جز با رؤیت ذات خدا نمی رسد.
🔸 دقیقه 17
عبادت، عبارت است از این که انسان یک کمالی را برای خودش انتخاب کند و بعد مسیر وجودی خودش را به سوی آن کمال تنظیم کند و به سمت آن حرکت کند. این حرکت را عبادت، می گویند.
🔸 دقیقه 25
نماز حرکتی است، که در طی این حرکت انسان می رود تا به کمال خودش یعنی خدا برسد. منتهی، یک نکته را دقت کنید که، نماز همیشه عبادت نیست..... حرکت بدنی هست، اما این حرکت بدنی همیشه عبادت نیست. چرا؟ به خاطر اینکه
زمانی نماز، برای انسان میتواند معراج باشد، که همه وجودش را به سوی خدا تنظیم کرده باشد.
🔸 دقیقه 28
اله، به معنای خدا نیست. اله، به معنای رب است. رب یعنی موجودی که نیاز موجودات ناقص را برآورده می کند.
🔸 دقیقه 29
رب به معنای هر موجودی است، که دارای اثر مستقل باشد. مثلاً، نمک یک اثری دارد که اثرش شوری است. هر موجودی را که در عالم ببینید، اثری دارد و موجود بی اثر، در عالم نیست. حالا بحث در این است که این اثر ها از کجا هستند؟.....آیا آتش و نمک اثرش مال خودش هست؟.... نه، وقتی، دارد می گوید «لا اله الا الله» یعنی هیچ اثر بخشی در عالم جز الله نیست.
🔸 دقیقه 31
«والذی هو یطعمنی و یسقین و اذا مرضت فهو یشفین» «79و80 شعراء»
خدای من آن کسی است که او مرا طعام می دهد. او مرا سیراب می کند. (و یسقین) آب، انسان را سیراب می کند، پس چرا می گوید : خدا مرا سیراب می کند؟.....
«لا اله الا الله، آن مقامی است که اگر انسان به این مقام برسد، واسطه ها را دیگر نمی بیند.»
🔸 دقیقه 36
اینکه خدا، در یکجا تعلیم قرآن را به جبرئیل نسبت می دهد و یکجا به خودش نسبت می دهد. یعنی ای مردم! آگاه باشید که فعل جبرئیل، فعل خداست.....
🔸 دقیقه 41
اگر انسان به چنین جایی رسید که خدا را به عنوان رب مطلق دید. اگر انسان به این مقام رسید، اینجا اگر نماز بخواند، حالا نمازش عبادت میشود.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3679🆔 @moravej_tohid
با سلام،
به کانال آرشیو مروج توحید خوش آمدید. لطفا برای دسترسی به هر موضوع روی آن کلیک کنید تا به آرشیو کامل آن منتقل شوید. پس از کلیک کردن بر روی موضوع مورد نظر میتوانید فایل یا جلسه مورد نظرتان را با استفاده از فلش های بالا و پایین انتهای صفحه جستجو و پیدا کنید.
#شرح_منظومه_حاجی_سبزواری
#شرح_فصوص_الحکم_قیصری
#شرح_توحید_شیخ_صدوق
#شرح_رساله_نور_وحدت
#شرح_رساله_بحرالعلوم
#تفسیر_منازل_السائرین
#مقامات_حضرت_زهرا
#شرح_حدیث_حقیقت
#شرح_حدیث_معراج
#شرح_جامع_الاسرار
#تفسیر_زبدة_الاسرار
#تفسیر_منطق_الطیر
#مقام_نورانیت_امام
#اسماء_الحسنی
#مقامات_انسان
#فقه_استدلالی
#موانع_عبادت
#تفسیر_مثنوی
#تفسیر_حافظ
#علم_حقیقی
#تفسیر_قرآن
#خلقت_آدم
#اسرار_روزه
#اسرار_نماز
#اسرار_حج
#اسرار_کربلا
#محبت
#معاد
#فایل_صوتی_بلند
#فایل_صوتی_کوتاه
#کلیپ_تصویری_بلند
#کلیپ_تصویری_کوتاه
#زندگینامه
این کانال بطور مرتب در حال ویرایش و بارگزاری فایل های استاد است. به همین خاطر گاهی نیاز به پاک کردن برخی فایل ها و بارگزاری مجدد آنها است. قبلا از اینکه صبور هستید سپاسگزارم.
سلسله جلسات سخنرانی علامه حمیدرضا مروجی سبزواری
کانال تلگرام 👇
☘ t.me/moravej_tohid
کانال آرشیو تلگرام 👇
☘ t.me/moravej_tohid_archive
☘https://t.me/shams_sabzevari
نصب اپلیکیشن مروج توحید
www.moravejtohid.com/app
🆔 @moravej_tohid
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
شرح جامع و کامل #حدیث_معراج
همراهان گرامی لطفا تفسیرها را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽
🎙#شرح_حدیث_معراج جلسه بیست و چهارم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 1
خداوند در این قسمت از حدیث معراج وصف می فرماید، حال کسانی را که همه چیزشان برای خداست، محبت شان به همدیگر برای خداست، ارتباط شان برای خداست، توکلشان بر خداست، حالا خداوند می فرماید : هر گاه که علم و دانشی را به اینها ارزانی داشتم، باز بار دیگر یک علمی دیگر، به اینها می دهم، یعنی کسانی که همه ی وجودشان را در راه خدا تنظیم می کنند، با بشر معامله نمی کنند، با انسان معامله نمی کنند.
🔸 دقیقه 8
آیا به اسباب تمسک بکنیم یا نه؟ بالاخره خداوند این اسباب را برای ما قرار داده است.
🔸 دقیقه 9
چرا حضرت ابراهیم (ع) از سبب، حضرت جبرئیل، استفاده نکرد؟ پیغمبر هم هست، می داند که جبرئیل هم به اذن الله نجاتش می دهد، جبرئیل قدرتش، قوتش، اراده اش، وجودش همه چیزش از خداست. بنابراین اگر به جبرئیل تمسک کند، مثل این است که به خدا تمسک کرده، فرقی نمی کند، ولی چرا به سبب چنگ نمی زند؟
🔸 دقیقه 11
در باطن شریعت حرف عوض می شود، آنجا دیگر حرف از علیت نیست، بلکه حرف از سنت است.
🔸 دقیقه 14
عالم، عالم سنت است، در عالم اسماء الله دارند کار می کنند.
🔸 دقیقه 17
عالم، عالم علت و معلول نیست. اگر کسی دید توحیدی داشته باشد، در همه چیز خدا را می بیند، دیگر نمی گوید که، ماه علت مد آب است، ماه علت انبساط آب است. نه، خدا علت این است که ماه آنجا ایستاد، علت این است که آب بالا آمد. همه اش از خداست. «قل کل من عند الله» «78،نساء» همه چیز از نزد خداست. اگر در فلسفه می گویند : قانون علیت، در عرفان می گویند : سنت...
🔸 دقیقه 22
سیر کردن، کار غذا نیست، نگو غذا خوردم، سیر شدم. بگو : غذا خوردم، خدا مرا سیرم کرد، آب خوردم، خدا مرا سیرابم کرد. «واذا مرضت فهو یشفین» «80،شعراء»
وقتی که مریض میشوم او مرا شفا می دهد. نگو دارو مرا خوب کرد، این دارو را خوردم، خوب شدم، نه خیلی ها مریضند، همان دارو را می خورند، خوب نمی شوند، پس معلوم می شود که علت بهبودی دارو نیست، خداست که شفا می دهد. این بینش توحیدی را در همه جا سرایت دهید، دیگر به اسباب نظر نکن.
نگو غذا خوردم، سیر شدم، نگو آب خوردم، سیراب شدم، بگو آب خوردم، خدا مرا سیرابم کرد، بدون آب هم می تواند سیرابت کند. خیلی ها آب می خورند، سیراب نمی شوند، چه بسا ممکن است طرف آب نخورد ولی سیراب هم شود، لذا به اسباب هیچ وقت نظر استقلالی نکنید.
🔸 دقیقه 24
مرحله ی اعلای توحید همین است، چه کسی به این مرحله می رسد؟ باید انسان یک سیر حبی بکند. (اینها آسان به دست انسان نمی رسد)
🔸 دقیقه 26
حضرت ابراهیم (ع) از فطرتش به اینجا منتقل شد که رب آن موجودی است که انسان دوستش بدارد.
🔸 دقیقه 27
حضرت ابراهیم (ع) در مقام هیمان بود، دو تا مقام هست. مقام عشق و مقام هیمان......
هیمان هم مثل عشق است، هیمان داشت یعنی این قدر در ذات خدا فرو رفته بود که جبرئیل را نمی دید، اسباب را نمی دید، این حب و عشقی که به خدا داشت، تا مرحله ی هیمان او را برده بود.
در مرحله ی هیمان، انسان چنان در خدا واله میشود، از شدت عظمت الهی جنان متحیر میشود، چنان مبهوت در ذات خدا می شود که اصلاً هیچی نمی بیند و می گوید : این چیست؟!! این چه موجودی هست؟!!! اصلاً نمی بیند، چیزی غیر از خدا نمی بیند. لذا اسباب را نمی بیند.
🔸 دقیقه 30
«یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» «24،انفال»
ای مومنین! شماهایی که ایمان آوردهاید. از حالت کفر خارج شدید، به شرف ایمان رسیدید، بیایید و یک قدم دیگر هم بردارید و به نور برسید، به آن چشمه ی آب حیاتی برسید که در درون شماست، در باطن شماست.
از همه ی انسان ها، این سیر را، خواسته اند. این سیر باطنی از ظلمات به نور را از همه ی ما خواسته اند.
🔸 دقیقه 33
وقتی که حضرت ابراهیم (ع)، بر خدا توکل می کند. یعنی سبب را رها میکند. حضرت ابراهیم (ع) حاجت پیش جبرئیل نمی برد، نتیجه اش چیست؟ نتیجه اش این است که آن جهنم برایش بهشت شد، توکل و تفویض، جهنم را برای انسان بهشت می کند.
https://eitaa.com/moravej_tohid/3685🆔 @moravej_tohid
May 11
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
مبحث #معاد
همراهان گرامی لطفا جلسات را دنبال بفرمایید.
🆔 @moravej_tohid
🔽🔽🔽🔽🔽