eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.3هزار دنبال‌کننده
213 عکس
2 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذا قيلَ لَهُم ءامِنوا بِمآ اَنزَلَ اللهُ قالوا نُؤمِنُ بِمآ اُنزِلَ عَلَينا وَيَكفُرونَ بِما وَرآءَه وَهُوَ الحَقُّ مُصَدِّقًا لِما مَعَهُم قُل فَلِمَ تَقتُلونَ اَنبِيآءَ اللهِ مِن قَبلُ اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/91) چون به آنان گفته شود «به آنچه خداوند نازل کرده، ایمان آورید»، می‌گویند: «(فقط) به آنچه بر ما نازل شده ایمان داریم». و به غیر از آن کفر می‌ورزند؛ در حالی که قرآن حق است و آنچه (از تورات) را که با ایشان است، تصدیق می‌کند. بگو: «اگر (به کتاب آسمانی‌تان) ایمان دارید چرا پیشتر پیامبران خدا را می‌کشتید؟» ✅ یهودیان با آن همه زحمات و مشکلاتی که در راه رسیدن به پیامبر موعود متحمل شدند، به‌سبب حسد یا برای اینکه این پیامبر، از بنی‌اسرائیل نیست و منافع شخصی آنان را به خطر می‌اندازد از اطاعت و ایمان به او سر باز زدند، چراکه گرفتار تعصباتی نژادی بودند که در تمام دنیا بدان معروفند. سید قطب می‌گوید که بنی‌اسرائیل خودپرست بودند و تعبدشان نیز بر اساس تعصبات بود بلکه ایشان هواپرست بودند از این رو قبل از آنکه انبیا برای ایشان شریعتی بیاورند بدان کافر بودند و خداوند انبیا را فرستاد تا آنان را از این حقیقت و موضعی که داشتند و ادعای مفتضحانه‌ای که می‌کنند آگاهی بخشد، خداوند در قبال این رفتار یهود موضع گرفته، هم با اقامه برهان و جدال احسن آن را ابطال می‌کند و هم از اثر وضعی این هواپرستی پرده برمی‌دارد. ✅ گفته شده این آیه درباره یهودیانی نازل شده که در زمان پیامبر می‌زیستند در حالی که پیامبران پیشین را آنان نکشتند و در زمان آنها نیز نبوده است، بلکه یهودیان پیشین بودند که پیامبران را کشتند، خداوند اما آنها را به جای آن قاتلان به حساب آورده و ایشان را با آنها قرار داده و کار زشت پیشینیان را به آنها نسبت داده است چراکه ایشان از گذشتگان پیروی می‌کردند و آنها را دوست داشتند و به کارهای آنها راضی بودند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص14؛ قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/91) 💢 «اَنبِیاءَ»: بر اساس قواعد زمانی که پس از نون ساکن، حرف باء قرار گیرد، نون ساکن به میم تبدیل شده و قانون جاری می شود؛ لذا در واژه «انبیاء» قاعده اقلاب صورت گرفته است. غیر از مصحف که بر مبنای عدم دخالت در علم ، نمادی جهت نمایش قاعده اقلاب ندارد، سایر مصاحف از دو روش برای نشان دادن قاعده اقلاب بهره جسته‌اند: ✍️ درج میم کوچک بالای نون ساکن، مانند: مصاحف امیری، مدینه، لیبی، الجزایر ✍️ درج ساکن یا دایره توخالی بالای نون، مانند: مصحف ترکی و مصاحف شبه‌قاره هند ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 20 آذر 1403 🔅وَاِذ اَخَذنا ميثاقَكُم وَرَفَعنا فَوقَكُمُ الطّورَ خُذوا مآ ءاتَينٰكُم بِقُوَّةٍ وَاسمَعوا قالوا سَمِعنا وَعَصَينا وَاُشرِبوا فی قُلوبِهِمُ العِجلَ بِكُفرِهِم قُل بِئسَما يَأمُرُكُم بِهٖٓ ايمانُكُم اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/93) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. ❇️ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 معرفی فروشگاه مرکز طبع و نشر قرآن 🌐 نمایشگاه و فروشگاه دائمی قرآن و محصولات فرهنگی قرآنی ☎ شماره تماس: +982188496139 📍 نشانی: تهران، بزرگراه شهید سلیمانی، ضلع شرقی مصلای امام خمینی (ره)، خیابان شهید قنبرزاده، جنب درب شماره 16 مصلیٰ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🗓️ چهارشنبه 21 آذر 1403 🔅قُل اِن كانَت لَكُمُ الدّارُ الـٔاخِرَةُ عِندَ اللهِ خالِصَةً مِن دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا المَوتَ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/94) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 94 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 68go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط: تحول‌یافته یا سبک نوین بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 220 برگ (از ابتدای قرآن تا پایان سوره کهف) ✓ ابعاد برگ‌ها: 280*180 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ حنایی ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 15 سطر ✓ نشان پایان آیات: ندارد. ✓ علامت تخمیس: ندارد. ✓ علامت تعشیر: یک شمسه در حاشیه که با ترکیبی از رنگ‌های طلا، سبز و قرمز، رنگ شده است. ✓ نقط الاعجام: تمام حروف در این نسخه نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: ← استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ← استفاده از علائم ساکن، همزه، تشدید، مد و همزه وصل با رنگ سبز و شیوه بن احمد ✓ نام سور و تعداد آیات: نام سوره به همراه تعداد آیات به خط و به قلم زر، مابین سوره‌ها به همراه یک ترنج ساده طلایی در حاشیه، کتابت شده است. ❇️ برای نشان‌دادن مواضع از یک دایره طلایی استفاده شده که بعدا دور آن یک خط مشکی به شکل گلابی کشیده شده است. ✅ متن قرآن از حیث رسم و هجای کلمات، معمولا از قواعد علم تبعیت نمی‌کند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/94) الدّارُ: خانه الـٔاخِرَةُ: پایانی خالِصَةً: مختص [به شما] 📝 اين کلمه به‌ظاهر به معنای خالص و ناب است و بعضی از مفسرین آن را به معنای خالص [از ناملایمات و عذاب] دانسته‌اند؛ ولی با توجه‌ به کاربردهای دیگر این کلمه در قرآن، فهمیده می‌شود معنای آن، «اختصاص‌یافته، مختص و مخصوص» است. مِن دونِ النّاسِ: نه مردم 📝 يكی از معانی «دون»، اختصاص و قطع مشارکت است؛ مثل: هٰذا لی دونَكَ، معادل «نه» در عبارتِ فارسیِ: این مال من است، نه تو. تَمَنَّوا: آرزو کنید 📝 امر مخاطب جمع مذکر از «تَمَنّیٰ» 🔸 منبع: ، ج1، ص 47 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/94) ❇️ عَنِ النَّبِیِّ (ص): لا يَتَمَنّیٰ اَحَدُكُمُ المَوتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهٖ وَليَقُلِ اللّٰهُمَّ اَحيِنی ما كانَتِ الحَياةُ خَيرًا لی وَتَوَفَّنی اِذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرًا لی. ❇️ پیامبر (ص): نباید احدی از شما به‌خاطر ضرری که به او می‌رسد آرزوی مرگ کند (از روی ناتوانی) بلکه باید بگوید پروردگارا! مرا زنده بدار تا زمانی که زندگی برای من خیر است و مرا بمیران زمانی که مردن برای من خیر است. 🔸 منبع: تفصیل وسائل‌الشیعه، ج2، ص449 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 قُل اِن كانَت لَكُمُ الدّارُ الـٔاخِرَةُ عِندَ اللهِ خالِصَةً مِن دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا المَوتَ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/94) بگو: «اگر (بنا بر ادّعایتان،) در حکم خدا (بهشت و) سرای آخرت، مخصوص شماست، نه (سایر) مردم، اگر راست می‌گویید، آرزوی مرگ کنید (تا از زندگی پر از رنج دنیا به زندگی شیرین و گوارای ابدی برسید).» ✅ نژادپرستی یهود و برخورد قرآن: از تاریخ زندگی یهود چنین برمی‌آید که آنان خود را از نژادی برتر می‌دانستند و معتقد بودند که گل سرسبد جامعه انسانیت هستند و بهشت به‌ خاطر آنها آفریده شده و آنها فرزندان خدا و دوستان خاص او هستند. در آیه 18 سوره مائده از قول آنها می‌خوانیم: «ما (همچون) پسران خدا و دوستان اوییم.» در آیه 111 سوره بقره نیز می‌خوانیم: «(اهل کتاب) گفتند: «کسی جز یهودیان یا مسیحیان به بهشت داخل نخواهد شد.» این پندارها از یک سو آنها را به ظلم، جنایت، گناه و طغیان دعوت می‌کرد و از سوی دیگر به کبر، خودپسندی و خودبرتربینی. قرآن در این آیه، پاسخ دندان‌شکنی به ادعاهای آنها می‌دهد و می‌فرماید: «اگر راست می‌گویید، آرزوی مرگ کنید (تا از زندگی پر از رنج دنیا به زندگی شیرین و گوارای ابدی برسید).»؛ یعنی آیا میل ندارید به جوار رحمت خدا پناه برید و نعمت‌های بی‌پایان بهشت در اختیار شما قرار گیرد؟ یهودیان با این ادعاها می‌خواستند مسلمانان را از آیینشان دلسرد کنند؛ ولی قرآن، پرده از دروغ و تزویر آنها برمی‌دارد؛ زیرا آنها حاضر به ترک دنیا نبودند؛ چنان که در آیه 95 اشاره شده است. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص15 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/94) یک قاعده تجویدی: ✍️ با توجه به تعدد موارد اِخفاء در این آیه شریفه، لازم به ذکر است که در قاعده اِخفاء که بر اساس از کنار هم قرار گرفتن نون ساکن و حروف مابقی (حروفی غیر از یرملون، باء و حروف حلقی) حاصل می‌شود، حرف نون در مصاحف، متفاوت علامت‌گذاری شده است. در مصاحف شمال آفریقا و مصحف امیری و مدینه، حرف نون، فاقد علامت است. در مصاحف شبه‌قاره هند و مصاحف ایرانی و مصاحف ترکی، بر روی نون، علامت ساکن قرار داده شده است. در مصحف مرکز طبع و نشر قرآن نیز با توجه به مبنای عدم وضع علائم تجویدی، هیچ‌گونه علامتی قرار داده نشده است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 همایش علمی بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم این همایش با حضور یکصد نفر از معلمان و معاونان آموزشی مقطع ابتدایی در روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه در شهر سمنان برگزار شد. ✳️ جناب آقای دکتر دوست محمدی حافظ محترم قرآن کریم و رئیس ادارهٔ آموزش و پرورش شهر سمنان نخستین سخنران این همایش بودند. سخنران بعدی جناب آقای مجید تقی‌زاده مدیر آموزش مرکز طبع و نشر قرآن کریم بودند که به معرفی مرکز و تشریح اهداف برگزاری همایش و جزئیات برنامه پرداختند. در ادامه جناب آقای محمد بابایی با بیان تاریخچهٔ نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم از صدر اسلام تاکنون، ویژگی‌های مصاحف رایج در جهان اسلام را تشریح کردند. در پایان قسمت اول همایش، مقایسهٔ شیوه‌های علامت‌گذاری قرآن کریم در جهان اسلام با شیوهٔ کم‌علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم، توسط آقای تقی‌زاده انجام شد. بخش دوم همایش، بعد از ظهر با موضوع آموزش و مقایسهٔ روش تدریس شیوه‌های کم‌علامت و مصری توسط استاد سید مهدی سیف ارائه شد و در پایان این همایش علمی، پاسخ به سؤالات حاضران در جلسه بود.
🗓️ شنبه 24 آذر 1403 🔅وَلَتَجِدَنَّهُم اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَيوٰةٍ وَمِنَ الَّذينَ اَشرَكوا يَوَدُّ اَحَدُهُم لَو يُعَمَّرُ اَلفَ سَنَةٍ وَما هُوَ بِمُزَحزِحِهٖ مِنَ العَذابِ اَن يُعَمَّرَ وَاللهُ بَصيرٌ بِما يَعمَلونَ (بقره/96) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری