eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
240 عکس
5 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/113) لَیسَتِ النَّصٰریٰ عَلیٰ شَیءٍ: هیچ چیزی نیستند، هیچ جایگاهی ندارند. كَذٰلِكَ: ک + ذلک، اینچنین. لايَعلَمونَ: [مشرکین که] علم و اطلاعی ندارند. يَختَلِفونَ: با یکدیگر اختلاف دارند یا [با پیامبر] مخالفت می‏کنند. 🔸منبع: ، ج1، ص55 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/113) ❇️ قالَ رَسولُ الله (ص): إِنَّكُم خالَفتُم أَيُّهَا اليَهودُ وَ النَّصارىٰ كِتابَ اللّٰهِ وَ لَم تَعمَلوا بِهٖ، فَلَو كُنتُم عامِلينَ بِالكِتابَينِ- لَما كَفَّرَ بَعضُكُم بَعضاً بِغَيرِ حُجَّةٍ، لِأَنَّ كُتُبَ اللّٰهِ أَنزَلَها شِفاءً مِنَ العَمىٰ، وَ بَياناً مِنَ الضَّلالَةِ، يَهدِی العامِلينَ بِها إِلىٰ صِراطٍ مُستَقِيمٍ، كِتابُ اللّٰهِ إِذا لَم تَعمَلوا بِهٖ كانَ وَبالًا عَلَيكُم، وَ حُجَّةُ اللّٰهِ إِذا لَم تَنقادوا لَها- كُنتُم لِلّٰهِ عاصينَ وَ لِسَخَطِهٖ مُتَعَرِّضين‏. ❇️ پیامبر اکرم (ص): «هر دو گروه شما (یهودیان و نصرانیان) با کتاب خدا مخالفت‌ می‌کنید و به آن عمل نمی‌نمایید؛ که اگر شما به کتاب خدا عمل می‌کردید، بدون دلیل به یکدیگر نسبت کفر نمی‌دادید؛ زیرا کتاب خدا مایه‌ی شفا از نابینایی [جهل] و نجات از گمراهی است؛ عمل‌کنندگان را به راه راست هدایت می‌کند. ولی وقتی به دستوراتی که در کتاب خداست عمل نکردید، [همان کتاب الهی] موجب وبال و افزایش گناه شما می‌شود. وقتی حجّت خدا را نپذیرفتید مخالف خدا و مشمول خشم او خواهید بود. 🔸منبع: تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص545 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَقالَتِ الیَهودُ لَیسَتِ النَّصٰریٰ عَلیٰ شَیءٍ وَقالَتِ النَّصٰریٰ لَیسَتِ الیَهودُ عَلیٰ شَیءٍ وَهُم یَتلونَ الکِتٰبَ کَذٰلِكَ قالَ الَّذینَ لا یَعلَمونَ مِثلَ قَولِهِم... (بقره/113) یهودیان گفتند «مسیحیان برحق نیستند»، و مسیحیان (نیز) گفتند «یهودیان برحق نیستند»؛ درحالی‌که (هر دو دسته،) کتاب (آسمانی) را می‌خوانند (و می‌دانند که هر دو در زمان خودشان برحق بوده‌اند). نادانان (مشرک) نیز سخنی همانند آنان گفتند (که مسلمانان برحق نیستند)... ✅ شأن نزول آیه شریفه: ابن عباس می‌گوید: هنگامی که نصارای نجران وارد بر پیامبر خدا (ص) شدند، در همان هنگام دانشمندان یهود نیز وارد شدند و میان آنها در حضور پیامبر (ص) کشمکش و نزاع برخاست، رافع بن حرمله -که یکی از یهود بود- گفت: شما چیزی نیستید. و پیامبری عیسی (ع) و کتاب انجیل را انکار کرد، سپس یکی از نصاری گفت: یهود چیزی نیستند. و پیامبری موسی (ع) و کتاب تورات را انکار کرد، آنگاه خداوند این آیه را نازل فرمود. ✅ منظور از نادانان در آیه شریفه چه کسانی هستند؟ در اینکه «لا یَعلَمونَ» چه کسانی هستند بین مفسران نظراتی مطرح شده است. ظاهراً مراد، کفار و مشرکین عرب‌اند، که پیرو کتابی نبودند و گویا معنای آیه این است: وقتی شما که اهل کتابید، این حرف را بزنید، مشرکین هم از شما یاد می‌گیرند و می‌گویند: مسلمانان برحق نیستند یا اهل کتاب برحق نیستند. 🔸 منبع: مجمع‌البیان، ج1، ص358؛ المیزان، ج1، ص258 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/113) 💢 «نَصٰـریٰ»: بر اساس آرای علمای رسم المصحف این کلمه بالاتفاق به حذف الف بعد از صاد نوشته می‌شود. اما در مصاحف مختلف به دو شیوه حذف یا اثبات نگارش شده است: ✅ و درج الف کوتاه بر حرف ص : مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف الجزایر، مصحف لیبی و مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✅ : مصحف ترکیه، مصاحف ایرانی قدیم وجه اثبات الف مخالف قواعد رسم المصحف می‌باشد. 💢 «قیٰمَة»: بر اساس در تمامی مصاحف واژه «قیٰمَة» در سراسر قرآن کریم به نگارش شده است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 9 دی 1403 🔅وَمَن اَظلَمُ مِمَّن مَنَعَ مَسٰجِدَ اللهِ اَن يُذكَرَ فيهَا اسمُه وَسَعیٰ فی خَرابِهآ اُولـٰٓئِكَ ما كانَ لَهُم اَن يَدخُلوهآ اِلّا خآئِفينَ لَهُم فِی الدُّنيا خِزیٌ وَلَهُم فِی الـٔاخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ (بقره/114) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔰 آیا اختلاف قرائت، مستلزم #تحریف قرآن است؟ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_
👆 در مطلب گذشته به این سؤال پاسخ داده شد: آیا اختلاف قرائت، مستلزم تحریف قرآن است؟؟؟ ✅ در ادامه مطلب گذشته به دیدگاه شیعه در خصوص علم قرائت پرداخته خواهد شد: 👇👇👇👇👇👇
🔰 دیدگاه شیعه در خصوص علم قرائات ✅ در روایتی از اهل بیت علیهم‌السلام آمده است: «اِنَّ القُرآنَ واحِدٌ نَزَلَ مِن عِندِ واحِدٍ وَلـٰكِنَّ الِاختِلافَ يَجیءُ مِن قِبَلِ الرُّواةِ.» بدین معنا که قرآن، یکی است و از سوی خدای واحد نازل شده و اختلاف قرائات از ناحیه راویان است. همچنین در روایتی از امام صادق علیه‌السلام در خصوص می‌خوانیم: «اِقرَءوا کَما یَقرَاُ النّاسُ» یا در روایت دیگری آمده است: «اِقرَءوا كَما تَعَلَّمتُم فَسَيَجيئُكُم مَن يُعَلِّمُكُم» یعنی [در اختلاف قرائت] همانطور بخوانید که مردم یک منطقه می‌خوانند، به‌زودی شخصی (حضرت حجت) خواهد آمد که به شما (قرائت اصلی را) تعلیم خواهد داد. ✅ گفتنی است بزرگان دین و فقها به تبع این روایت، خواندن قرآن و نماز، مطابق هر یک از این وجوه را دانسته‌اند؛ بنابراین خواندن هر دو وجه «مالِک» یا «مَلِک» در نماز و تلاوت‌، مُجاز است. ✅ توضیح اینکه در قرن اول و دوم با توجه به اینکه نوشتهٔ نخستین قرآن، بدون نقطه و علامت بوده، این موضوع، بستری را برای تحمل قرائات مختلف به وجود آورده است؛ یعنی قاریان هر شهر، پایبند به متن قرآن بوده و مبتنی بر مصحف شهر خود تلاوت می‌کردند که در نهایت، این موضوع اختلاف در قرائات را به دنبال داشته است. ✅ با تأیید قرائات مختلف توسط اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، تعدادی از شاگردان ایشان مانند «زُرارَةِ بن اَعیُن» و برادرش «حُمران» علم قرائات را فراگرفته و حتی برخی از ایشان مانند «اَبانِ بن تَغلِب» اولین کتاب در علم قرائت را نوشتند. ✅ همچنین از میان علمای شیعه، دانشمندان برجسته‌ای همچون ، ، و...، به تبع اهل بیت علیهم‌السلام نه‌تنها قرائات را جایز دانسته‌اند بلکه بر این علم، مسلط بوده و در کتاب‌های خود بدان اشاره و استناد کرده‌اند. 🔸 منابع: ، ص74؛ خصال، ج2، ص610؛ الکافی، ج2، ص630؛ تفسیر البرهان، ج1، ص47؛ مصحف دولة الکویت للقرائات العشر 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 10 دی 1403 🔅وَلِلّٰهِ المَشرِقُ وَالمَغرِبُ فَاَينَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ اِنَّ اللهَ واسِعٌ عَليمٌ (بقره/115) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 115 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: (arabe 5178 (m ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ نوع خط: D.III بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 4 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 102*147 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 6 سطر ✓ نشان پایان آیات: سه دایره طلایی‌رنگ که به شکل مثلث روی هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: ندارد. ✓ علامت تعشیر: ندارد. ✓ نقط الاعجام: نسخه فاقد نقط‌الاعجام است. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ❇️ استفاده از نقاط سبز رنگ مدوّر برای نشان دادن سایر قرائات ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8419227g/f47.item.r=arabe%205178 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/115) اَینَما: به هرجا. 📝 از اسماء شرط است. ظاهراً «اَینَ» در اینجا متضمن معنای «اِلیٰ» است، یعنی اِلیٰ اَیِّ مَکانٍ؛ مثل: «فَاَینَ تَذهَبونَ» (تکویر: 26)؛ ناگفته نماند که نحویین «اَینَ» را ظرف می‏دانند. تُوَلّوا: روی بگردانید، رو کنید. ثَمَّ: در آنجا. وَجهُ اللّٰهِ: چهره خداوند. 📝 یعنی به هر طرف رو کنید، رودرروی خداوند قرار دارید. کنایه از اینکه همه‌جا، در محضر خداوند هستید. واسِعٌ: گسترده و فراگیر، دربرگیرنده [همه‌جا]، محیط [بر همه‌جا]. 🔸 منبع: ، ج1، ص56 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/115) ❇️ عَنِ العَسکَرِیِّ (ع): یَعنی اِذا تَوَجَّهتُم بِاَمرِهٖ فَثَمَّ الوَجهُ الَّذی تَقصِدونَ مِنهُ اللهَ وَتَأمُلونَ ثَوابَه. ❇️ امام عسکری (ع): منظور آیه این است که اگر انگیزۀ شما از انجام کاری، اجرای امر الهی باشد، این نیّت الهی است و [می‌توانید از چنین عملی] انتظار ثواب خدا را داشته باشید. 🔸 منبع: احتجاج، ج1، ص42. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَلِلّٰهِ المَشرِقُ وَالمَغرِبُ فَاَینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ اِنَّ اللهَ واسِعٌ عَلیمٌ (بقره/115) مشرق و مغربِ (عالم) فقط از آنِ خداست. پس به هرجا رو کنید، آنجا سوی خداست؛ چراکه (رحمت) خداوند، فراگیر، و (او) بسیار داناست. ✅ به دنبال آیه گذشته در این آیه می‌فرماید اگر شما را از رفتن به مساجد و پایگاه‌های توحید منع کردند، راه بندگی خدا بسته نیست. شرق و غرب این جهان متعلق به خداست. پس به هر سمتی بروید و به هر سو رو کنید، او آنجاست. ✅ نکته دیگر اینکه مفهوم توجه به قبله، هرگز محدود بودن ذات پاک خدا در سمت معینی نیست؛ بلکه ازآن‌رو که انسان یک وجود مادی است و باید به سویی نماز بخواند، دستور داده شده که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگی در صفوف مسلمین پیدا شود. ✅ همچنین محلی که به‌عنوان قبله تعیین شده (کعبه)، نقطه‌ای مقدس است که قدیمی‌ترین پایگاه توحید است و توجه به آن، بیدارکننده خاطرات توحیدی است. کعبه، جایی است که به‌سوی آن نماز گزارده و سجده می‌شود و نه به خود آن. در بسیاری از عبادات نیز البته توجه به قبله شرط نیست. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 18 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹