رویکرد حدیثی (۴)
🔹همانطور که گذشت اولین رویکرد به مسئله مهدویت که قدمت بالایی دارد رویکرد حدیثی است.
🔹در این رویکرد از دو منظر روایات عام و روایات خاص به این آموزه پرداخته می شود.
🔹 روایات عام به آن دسته از روایاتی گفته می شود که به طور غير صريح بر مهدویت ناظرند و در برابر، روايات خاص، آنهاست كه به طور صريح و روشن بر مهدویت دلالت دارند.
🔹روایاتی که زمين را از پيشوايان هدايت عليهم السلام خالى نمی داند؛ یا احادیث اثنا عشر جزء دسته اول به حساب می آیند. دسته دوم هم شامل روایاتی مانند: ویژگی های امام مهدی، غیبت ، انتظار و وظایف منتظران، نشانه های ظهور و عصر ظهور.
#یادداشت_مهدوی
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
سلام و احترام .
هفته ملی خوشنو یسی را به صاحبان این هنر تبریک میگویم .
یادی کنیم از عالمان و نسخه نویسان قدیم .
مشکلات قدیم
در میان نسخ خطی، برخی هستند که نسخه خود نویسنده هستند و به خط او، و برخی کاتب دارند. طبعا کاتب ها در این زمینه ورزیده تر بودند. البته باید گفت غالبا. اما نسخه های نویسنده ها نیز برخی مسوده است و برخی مبیضه. یعنی برخی چرکنویس است و برخی پاکنویس.
از روی نسخه های نوع اول که به خط خود نویسنده و چرکنویس بوده، می توان دریافت که آنها چگونه می نوشتند و با چه مشکلاتی روبرو بودند. مقصودم از چگونه، این است که با مشکلات عادی نگارش مثل اضافه کردن یک مطلب به متن، خط زدن یک مطلب، زدن پاورقی یا آنچه آنها حاشیه می گفتند و ... اینها چطور انجام می شده است.
آن زمانها، وقتی کسی می خواست یک فهرست الفبایی برای اعلام کتابش در آورد، هزاران برگ خرد را کف اتاق پهن می کرد، آنها را با فشار آوردن به مغز الفبایی می کرد، و در نهایت در یک جا می نوشت که همان هم اغلب دچار اشتباهاتی می شد. خدا نکند که فرزندان خرد، ناخواسته لگدی به آنها بزنند و همه را در هم بریزند. آن وقت معلوم نبود چه فاجعه ای پیش می آمد. این قبیل مسائل البته به زمان زیادی بر نمی گردد، و هنوز هم بسیاری از آنها که با دست می نویسند، از نظر حذف و اضافه کردن مطلب مشکلاتی دارند، اما نسل میانه و جدید، تقریبا از این مرحله عبور کرده اند.
یاداشتی از اقای رسول جعفریان
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
و اما
امروز با امکانات خوب، نرم افزارهای متعدد حال نگارش علمی و متقن خوب نیست ...با تاسف باید گفت ارزش علم و پژوهش درمقایسه با امور دیگر جایگاه آن تنزل یافته .
در علوم دینی وضعیت بدتری داریم.
راهنمایی چندین پایان نامه را در طی ۳ سال گذشته پذیرفتم اما در بین دانش پژوهان حرکتی ، جوششی و انگیزه ای حتی برای دنیای خود نمیبینم ..
برای این وضعیت باید صاحبان فکر و اندیشه کاری کنند .
#آرشیو_صوتی
🎙دکتر علی محمدی هوشیار
۱. بایسته های فرقه شناسی
https://eitaa.com/53438070/4
➖➖➖➖➖
۲. امکان تطبیق علائم ظهور
https://eitaa.com/53438070/5
➖➖➖➖➖
۳. حکمرانی مهدوی
https://eitaa.com/53438070/6
➖➖➖➖➖
۴. سلسله جلسات «الهیات #انقلاب اسلامی»(۷ جلسه)
https://eitaa.com/53438070/8
➖➖➖➖➖
۵. سلسله جلسات نقد جریان احمدالحسن(۱۶ جلسه)
https://eitaa.com/53438070/17
➖➖➖➖➖
۶. شگرد شناسی تبلیغی جریان های انحرافی مهدویت
https://eitaa.com/arshi_ali/47
➖➖➖➖➖
۷. بررسی روایات یمانی
https://eitaa.com/arshi_ali/49
➖➖➖➖➖
۸. بررسی روایات نهی از قیام
https://eitaa.com/arshi_ali/51
➖➖➖➖➖
۹. دوره نظامات فکری ولایت فقیه(۱۳ جلسه)
https://eitaa.com/arshi_ali/53
➖➖➖➖➖
۱۰. جغرافیای ظهور
https://eitaa.com/arshi_ali/55
➖➖➖➖➖
۱۱. کارگاه فرقه شناسی(۳ جلسه)
https://eitaa.com/arshi_ali/57
➖➖➖➖➖
۱۲. مناظره با حسین موسوی(از اتباع احمدالحسن) به تعداد ۲۱ جلسه
https://eitaa.com/arshi_ali/62
➖➖➖➖➖
۱۳. نقد اخباریگری(پنج جلسه)
https://eitaa.com/arshi_ali/84
➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت🖤
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا حضرت معصومه (سلام الله علیها) را دوست داشته باشم؟
🔺️ ...اینجا حتی بابت گدایی هم مزد می دهند
#معارف_اهل_بیت
#حضرت_معصومه
#زیارت
🏴 @mesbahyazdi_ir
kamyab.mp3
15.85M
منبع شناسی مهدویت ( جلسه هفدهم)
🔺مهدویت در کتاب الکافی (۲)
🔸آمار روایات مهدوی
🔸توضیحی درباره ابواب مهدوی کتاب الکافی
🎙مسلم کامیاب
#تدریس_مهدویت
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
#منابع_مهدویت
کتاب بررسی و نقد تعدد قائمیت در جریان انحرافی احمد اسماعیل بصری
🔹در متون روایی بر اساس استناد به کلام معصومان(ع)، امام دوازدهم دارای القاب متعددی هستند. یکی از مشهورترین آن القاب «قائم» است.
🔺 ازآنجاکه بار معنایی لقب مذکور با قیام و گسترش عدالت پیوند خورده است، در طول تاریخ مدعیان دروغین مهدوی در تلاش بوده اند خود را مصداق این لقب عنوان کنند.
🔺جریان مدعی یمانی معاصر، به رهبری فردی موسوم به «احمد اسماعیل بصری» با به کارگیری روش هایی ناصحیح مانند تأویل گرایی، تقطیع روایات و استناد به نصوص متشابه روایی، به قائمیت نام برده معتقدند.
📘کتاب بررسی و نقد تعدد قائمیت با رویکرد حدیثی به واکاوی واژه قائم و اثبات انحصار آن به امام دوازدهم و به دنبال آن به بررسی و نقد ادعاهای جریان پیشگفته پرداخته است.
🖌مسلم کامیاب
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
1.pdf
25.08M
فایل pdf کتاب نگین آفرینش ۱ 👆 برای علاقمندان دوره های آموزش مهدویت
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
1_877132039.pdf
1.93M
فایل pdf کتاب نگین آفرینش ۲👆
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
سلام و احترام .
فراوان درباره افراد و شخصیت هایی که در حوزه مهدویت سخنرانی دارند سوالاتی مطرح میشود آیا مطالب آنها درست است یا خیر؟؟؟
پاسخ در صوت زیر👇👇
1.3M
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
دانش مهدویت و ورود به آن
🎙مسلم کامیاب
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
راست و دروغ در مهدویت
بی تردید کاستن یا افزودن خود سرانه تعالیم دینی از جمله مهدویت ، بالاترین انحراف و ستم است.
🔹 چنانچه خداوند متعال فرمود
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ ۚ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ
آیا هیچ کس از آن که بر خدا دروغ بست و حق را که برای (هدایت) او آمد تکذیب کرد (در عالم) ستمکارتر هست؟ آیا جایگاه کافران (ستمکار) در آتش دوزخ نیست؟
این مضمون بارها در قران تکرار شده است .
🔻افراط گرایی و افزودن بر تعالیم مهدوی همان دورغ بستن بر اهل بیت و خداوند است.
❌برخی ها راست و دروغ را به خورد مخاطب می دهند
مراقب باشیم که چه میگوییم
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
🔺لقب#امیرمقاومت
برازنده ی توست که تا آخرین نفس
با تنی مجروح،در برابر ظلم ایستادی!
شادی ارواح طیبه شهدا بخصوص #امیرمقاومت شهید یحیی سنوار صلوات🌷
سلام و احترام .
سند مهدویت به عنوان یک سند بالا دستی ابلاغ گردیده است .
برخی سروران به دنبال موضوع و کار علمی هستند. به نظرم بخش هایی از این سند راه گشا خواهد بود .
سفارش میکنم فایل آن مطالعه شود.
👇👇
سند مهدویت پالتویی.pdf
482.1K
سند مهدویت که به تصویب شواری عالی انقلاب فرهنگی رسیده
🔸این سند بامدیریت حوزه علمیه قم و مشارکت مجموعه های مهدویت تدوین شده است.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
کتاب شناسی الکافی. کامیاب..mp3
21.96M
منبع شناسی مهدویت ( جلسه هجدهم)
🔺مهدویت در کتاب الکافی (۳)
🔸تحلیل محتوایی روایات مهدوی کتاب الکافی
🔸بررسی کتاب روضه الکافی
🎙مسلم کامیاب
#تدریس_مهدویت
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
نشست علمی با عنوان :
جایگاه مهدویت در نگاه راهبردی شهید سید حسن نصرالله
پنج شنبه 3 آبان ماه
قم . چهارراه شهدا
ساعت 10 الی12
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیای امروز ما
دختر فلسطینی خواهر زخمی خود را با وجود جثه کوچکش بر دوش میکشد.
الغوث یا صاحب الزمان 😭😭
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
یادداشت حسین شریعتمداری دربارهٔ نقلقول نادرست رائفیپور از رهبر انقلاب
🔹حسین شریعتمداری در روزنامهٔ کیهان نوشت: چندی قبل یکی از فعالان سیاسی بخشی از سخنرانی خود را که در جمع هوادارانش ایراد کرده بود، در فضای مجازی منتشر کرد. ایشان در اظهارات خود سخنی را بهنقل از رهبر انقلاب مطرح کرده بود که واقعیت نداشت و مصداق آدرس غلط به مخاطبان بود.
🔹از آنجا که این نقلقول مخدوش میتوانست اذهان این و آن را از واقعیت دور کرده و به سمت و سویی ببَرَد که بهوضوح معلوم بود با دیدگاه حضرت آقا فاصله دارد، بر آن شدیم دربارهٔ آن دست به بررسی و تحقیق بزنیم. بررسیهای ما نشان داد که آنچه از قول رهبر انقلاب نقل شده، با واقعیت فاصلهٔ زیادی دارد.
🔹انتظار آن بود و هنوز هم هست که فعالان سیاسی از آثار و تبعات سوء و خطرآفرین بیدقتی در نقلقول از رهبر انقلاب باخبر باشند و خدای نخواسته برای تأیید راه خود از ساحت مقدس حضرت آقا هزینه نکنند.
🔹بیانات و نظرات رهبر فرزانه انقلاب برای همگان حجت و ملاک است و آن را معیار تشخیص سره از ناسره و تفکیک بایدها از نبایدها میدانند.بنابراین نقلقول مخدوش از حضرت ایشان میتواند به کسانی که این نقلقول نادرست را میشنوند، آدرس غلط بدهد و خدای نخواسته آنها را در تشخیص راه به بیراهه بکشاند.
🔸رائفیپور از رهبر انقلاب نقل کرده بود که ایشان در پاسخ به نامهاش، توصیه داشتهاند که با عزم کارتان را ادامه دهید.
@Farsna
⚡️ نتانیاهو و وضع طبیعیِ هابزی و جولان گرگ های هار و بی مهار در بیروت و غزه
✍ به قلم: بابک حمزه
🔹 توماس هابز (۱۵۸۸-۱۶۷۹) تئوریپرداز رئالیست انگلیسی و نویسنده کتاب معروف «لویاتان» یکی از چهرههای تاثیرگذار مکتب واقعگرایی به شمار میرود.
🔸 رئالیستها در مجموع درباره ظرفیت خِرَد بشر برای پیشرفت اخلاقی تردید دارند و هابز در جمله معروفش «انسان را گرگ انسان» میداند.
🔹 در روانشناسی سیاسی هابز، زندگی انسان در «وضع طبیعی» توام با توحش و درندگی است و در آن جنگ همه علیه همه جریان دارد. زندگی نکبتبار و حیوانی است؛ نه مالکیت وجود دارد و نه عدالت و مهمترین فضیلت در این جنگ زور و نیرنگ است. به باور هابز یگانه راه برونرفت از هرجومرج، و حاکمیت قانون جنگل، تشکیل دولت فوقالعاده مقتدر به نام لویاتان است.
یعنی در واقع توماس هابر با توصیف شرایطی که در وضع طبیعی حکمفرما بود میخواست تشکیل دولتی قدرتمند و خشن را توجیه کند.
🔸هابز معتقد بود وقتی دولت و قدرت مرکزی بین جوامع ابتدائی حاکم نبود، قانونی هم نبود لذا، «وضعیتی طبیعی» بین انسانها حاکم بود و در چنین شرایطی آدمها یا از روی ترس، یا از روی طمعِ به دست آوردن منافع بیشتر، مدام مشغول جنایت و خشونت و کشتار بودند. رفتهرفته قراردادهایی بین این جوامع با اعضای قدرتمند بسته و از دل همین قراردادها، دولت و حکومت و قانون خارج شد. در یک جمله، خطوط بالا به ما میگویند، انسانها طی قرون متمادی برای اینکه بتوانند در آرامش زندگی کرده و از خشونت و وحشیگری و کشتار فاصله بگیرند، طی قراردادهایی که بین خود بستند، دولت و حکومت و قانون را ابداع کردند و در یک کلام «متمدن» شدند.
❌ امروزه با مشاهده جنایتهایی که صهونیستها در بیروت و غزه انجام میدهند، وضع طبیعی که توماس هابز از آن حرف میزند تداعی میشود.
⛔️ به یک سال گذشته دقیقا در چنین تاریخ و زمانی فکر کنید (حمله به بیمارستان معمدانی) آیا واقعا صهونیستها از وضع طبیعیِ هابز خارج شدهاند؟؟
❌ به جنایت هولناک خیابان «الرشید» بیندیشید! اینکه اجازه دهیم کامیونهای حامل مواد غذایی و آرد وارد این باریکه شوند، سپس کمین کنیم بعد منتظر هجوم صدها زن و کودک گرسنه به سمت کامیونها باشیم و در نهایت، با تانک و گلوله جمعیت گرسنه را قتل عام کنیم!
❌ این نشانهی خروج از «وضع طبیعی» و جولان گرگان هار و بی مهار در بیروت و غزه نیست؟
❌ انسانِ امروز حتی درباره حیوانات و محیط زیست هم قوانین فوقالعادهای وضع کرده است. اما این سازمانها و قوانین، از یک «خط مرزی» که عبور میکنند، از کار میافتند. انگار اصلا وجود خارجی ندارند. انگار کار به این طرف خط که میرسد، همان وضع طبیعی باید حاکم شود. چرا؟ چون اینجا کودکی که تکهتکه میشود یا بر اثر تحریم و گرسنگی جان میدهد، یا به دلیل جلوگیری از ورود داروهای بیحسی و بیهوشی، بیمار در هوشیاری کامل، دست یا پایش بریده میشود و جان میدهد، فلسطینی است، نه غربی یا صهیونیست!
ماجرای تذکر دفتر رهبر انقلاب به اقای رائفی پور
گزارش مشرق
آقای علیاکبر رائفیپور چندی پیش در یکی از سخنرانیهای خود از نامهاش به رهبر معظم انقلاب و هامش ایشان در کنار این نامه خبر داده و ذیل آن چند ادعا مطرح کرده بود.
از جمله اینکه رائفیپور گفته بود، مقام معظم رهبری در هامش نامه به ایشان گفتهاند که «با عزم به مسیر خود ادامه بدهد»؛ او این ادعا را با این تفسیر همراه کرده بود که وقتی گفته میشود با عزم ادامه بده، یعنی سختیهایی هم دارد!
آقای رائفیپور این جملات را به نحوی مطرح میکرد که گویا مسیر ایشان مورد تایید کامل است و باید در مقابل منتقدانی که دارد، بویژه منتقدانی که در جبهه دلسوزان انقلاب هستند، مقاومت کند!
پیرو این مدعاها، دفتر رهبر معظم انقلاب به ایشان تذکر میدهد و مقرر میشود که آقای رائفی پور ادعای قبلی را به صورت علنی تصحیح کند.
به دنبال این ماجرا، وی در یک سخنرانی در اصفهان (
پنجشنبه هفته گذشته)، به صورت کمرمق و کممفهومی این موضوع را بیان میکند و میگوید که از او خواسته شده است که این موضوع را – یعنی ادعای غلطی که او از هامش نامه داشته- «تصریح» کند؛ حال آنکه از وی مشخصاً خواسته شده بود تصحیح کند؛ و تصریح با تصحیح تفاوت مشخصی دارد!
علیرغم آنکه سخنرانی اوّل، توسط برخی به صورت گسترده توزیع شده بود، اما این سخنرانی دوم که حاوی تصحیح -هرچند کمرمق- آن سخنرانی اولیه بود، عمداً یا سهواً چندان بازتوزیع نمیشود و تاکید بر این اصلاح، جایی در بسیاری از حسابهای فضای مجازی آقای رائفیپور تا این لحظه نداشته است.
وی در سخنرانی دوم خود اعلام میکند که منظور از «با عزم به مسیر خود ادامه بدهد» اصلاً شخص رائفیپور نیست بلکه یک خطاب کلی به کل مردم ایران است که یک مسیر حق را با عزم ادامه بدهند.
آقای رائفیپور البته هنوز جزییات کامل این هامش و اینکه چه رهنمودها و تذکراتی در آن بوده را اعلام نکرده است.
https://www.mashreghnews.ir/news/1655245/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B0%DA%A9%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%81%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B1-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF
الکافی جلسه سوم.کامیاب .mp3
12.2M
منبع شناسی مهدویت ( جلسه نوزدهم)
🔺مهدویت در کتاب الکافی (۴)
🔸اسناد الکافی
🎙مسلم کامیاب
#تدریس_مهدویت
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
سلام
موضوع پژوهشی برای رساله دکتری امشب به ذهن آمد.
🔸بررسی دیدگاهای مهدوی سید بن طاوس
آیا کسی کار کرده است؟؟؟
غلط غلوط.
🔺اخیرا متنی درباب زیدیه و مهدویت مطالعه می کردم.
مولف محترم ادعا دارد شیخ مفید و شیخ طوسی به روایات زیادبن منذر معروف به ابی جارود توجه داشتند و روایات پرچم های سیاه و خروج قائم میراث منقول آن دو دانشمند از ابی جارود است
برعکس شیخ طوسی در کتب فقهی مراقبت دارد تا از ابی جارود نقل نکند .
🔸ما گشتیم درالارشاد مفید که آدرس داده بودند و در الغیبه طوسی که آدرس نداد بودند همچین مطلبی صحیح نبود
بالعکس شیخ در تهذیب ۲۲ روایت فقهی از ابی جارود دارد.
❌❌ نتیجه: به تالیفاتی که با سویه های خاص نوشته میشوند نمیتوان اطمینان کرد.
البته شما اگر دیدید ما را خبر کنید
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab