eitaa logo
مُستَبین
1هزار دنبال‌کننده
111 عکس
30 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 علی اکبر 🌹 📆 یازدهم شعبان در تقویم فعلی کشور، روز ولادت علی اکبر نام‌گذاری شده است. ⭕️ این نام‌گذاری‌ها که در سال‌های اخیر سرعت و کثرت یافته، اگرچه از نظر برخی افراط در مناسک‌گرائی و همچنین خلاف تاریخ علمی است، اما اگر مردم بدانند که صرف نام‌گذاری و گرامی‌داشت است و تاریخ‌سازی نباشد می‌توان آنها را پذیرفت. 🔗 گویا ۱۱ شعبان را از مقتل مقرم گرفته‌اند و جز ایشان، کسی تاریخ ولادت را ذکر نکرده است. 📕 از سویی این مقتلِ معاصر، نه علمی که عمومی شناخته می‌شود و مطالب نامعتبر بسیار دارد. @Mostabin 2️⃣ امام (ع) دو فرزند به نام علی داشت و بنا به روایتی به یکی از امویان فرمود: صد پسر هم داشته باشم نامشان را علی خواهم گذاشت (کافی ۱۹/۶) ❓اما اینکه علی شهید بزرگ‌تر است یا علی سجاد، نظرات گونه‌گون است. 👈 اختلاف ناشی از آن است که بیشتر منابع معتبر و اخبار تاریخی، شهید را بزرگ‌تر می‌دانند اما هیچ خبری از ازدواج و خانواده او نیست. ↩️ از سوی دیگر امام (ع) همان زمان متأهل بوده و گزارشی از حضور فرزندش محمد در کربلا وجود دارد. 🔷 از این رو گروهی همچون شیخ مفید و قاضی نعمان، شهید کربلا را علی کوچک‌تر از علی سجاد می‌دانند. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🔴 دوره تخصصی حدیث‌ پژوهی 🔼 دوره‌ای جامع و کم‌نظیر در جهت آشنایی با دانش‌های حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ⏱ ۳۰ جلسه ویژه رمضان ۱۴۰۳ 📌 ویژگی‌های دوره: ✅ شرکت رایگان در دوره ✅ بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی ✅ دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا ✅ اعطای گواهی معتبر 📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند هر روز ساعت ۱۷:۰۰ 📎 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید: https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/ 🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
السلام علی المهدی 🟢 درباره مهدی و منجی بودن او روايات فراوانی در منابع شيعه و اهل سنت به نقل از رسول‌خدا و صحابه او و امامان معصوم نقل شده است. 🌏 چنانکه از آن‌حضرت نقل شده: دنيا به آخر نخواهد رسيد مگر آنكه مردی همنام من از خاندانم خروج كند و زمين را پر از عدل سازد. 💡 بخشی از این روایات که درباره تولد دوازدهمین حجت خدا بر آنها استدلال می‌شود، احادیث ۱۲ امام و بخصوص روایاتی است که مشتمل بر نام اولین و آخرین امام از این ۱۲ نفر است. 2⃣1⃣ مانند اینکه رسول‌خدا فرمود: پیشوایان پس از من نفرند. اولین آنها علی بن ابی‌طالب(ع) و آخرین آنها است (الامامة و التبصره؛ ص۱). @Mostabin 📌 اهمیت و فراوانی اخبار مهدی و پیشینه آن در ادیان، سبب سوء استفاده افراد بسیاری از این عنوان در طول تاریخ شد و تاکنون ادامه دارد. ⚔️ اگرچه برخی از خلفای اموی مانند عمر بن عبدالعزيز و سليمان بن عبدالملك را با اين نام خطاب یا ملقب کردند و حارث بن سريج را كه عليه امويان در خراسان قيام كرد مدعی مهدويت دانسته‌اند؛ 🏴 اما عباسیان با نقل احادیثی درباره پرچم‌های سیاه ، با همین نشانه از آن منطقه به کوفه آمدند و با ادعای نجات‌بخشی، حکومت خود را بنا کردند. 🔗 به گونه‌ای که یکی از بنیان‌گذاران دولت عباسی در همان روزهای نخست ادعا کرد ما حکومت را به بن مریم تحویل خواهیم داد! در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🔹 یادآوری یک روایت در کتاب کافی از امام (ع) نقل شده است: 1️⃣ كونُوا دُعَاةً إِلَى أَنْفُسِكُمْ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْنا و در روایتی دیگر از آن‌حضرت که در دو باب از کتاب کافی تکرار شده است: 2️⃣كونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَع‏ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ. 3️⃣كونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَيْرِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ. @Mostabin در ترجمه این روایات بخصوص دومی و سومی معمولاً گفته می‌شود: 👈 مردم را به دین یا اسلام یا راه خدا دعوت کنید با عملتان نه با زبانتان. 🔍 خوب است یک بار دیگر در محتوای این سه روایت دقت شود. چه اینکه آنها را یکی بدانیم یا دو تا. مثلاً در خبر اول آمده است دعوت به خودتان و در خبر سوم آمده است دعوت به خیر و سخن از تلاش و کوشش (اجتهاد) و راستی و تقواست. در هر صورت مضمون سخن طلائی امام، این ضرب المثل است که سعدی گفت: به عمل کار بر آید... در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از گاه‌نگاشت‌ها
☑️«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ» ❇️ در آیه ۱۷۱ سوره بقره کافران ناشنوا، ناگویا و نابینا توصیف شده‌اند که نمی‌اندیشند. این‌ها ویژگی کسانی است که وقتی حقیقت به آن‌ها عرضه می‌شود می‌گویند ما به همانی باور داریم که پدران ما باور داشته‌اند. عبارت «صمٌّ بُکمٌ عُمیٌ» در آیه ۱۸ سوره بقره نیز تکرار شده است و می‌گوید ایشان از سخن خود بازنمی‌گردند. چنان که در در آیه ۷ همین سوره نیز آمده است که خداوند بر قلب‌ها و گوش‌هایشان مُهر زده‌ است و بر چشم‌های ایشان پرده‌ای است که مانع دیدن آن‌هاست. ✅ به نظر می‌رسد این سه ویژگی توصیف انسان‌های متعصبی است که راه هر گونه سخن، پیشنهاد و انتقاد به باورداشته‌های پیشین خود را بسته‌اند. نه می‌شنوند، نه می‌بینند، نه درباره آن گفت‌وگو می‌کنند و نه می‌اندیشند! (لایعقلون) و روشن است که از آنچه دارند دست بر نمی‌دارند و به سوی حق برنمی‌گردند (لایرجعون) ✳️ عصبیّت یکی از اخلاق باطنه نفسانیه است که آثار آن مدافعه کردن و حمایت نمودن از خویشاوندان و مطلق متعلقان است، چه تعلق دینی و مذهبی و مسلکی باشد، یا تعلق وطنی و آب و خاکی یا غیر آن، مثل تعلق شغلی و استاد و شاگردی و جز این‌ها. و این از اخلاق فاسده و ملکات رذیله‌ای است که منشأ‏ ‌‏بسیاری از مفاسد اخلاقی و اعمالی گردد. و خودِ آن فی‌نفسه مذموم است گر چه برای حق باشد، یا در امر دینی باشد و منظور اظهار حق نباشد، بلکه منظور غلبه خود یا هم‌مسلک خود یا بستگان خود باشد. اما اظهار حق و ترویج حقیقت و اثبات مطالب حقه و حمایت برای آن یا عصبیت نیست، یا عصبیت مذمومه نیست.(چهل حدیث، امام خمینی، حدیث۸) گاه‌نگاشت ۸۳ گاه‌نگاشت‌‌های محمدکاظم حقانی‌فضل
🍎 نوروز و اهل‌بیت ✅ در تاریخ ایران پس از اسلام، پیوسته درباره جایگاه در اسلام و نزد امامان شیعه بحث و گفتگو وجود داشته و بر فقه شیعه نیز سایه افکنده است. چنانکه استحباب غسل و روزه از آثار آن است. ⛔️ به جز یک روایت که امام (ع) را در ظاهر مخالف این رسوم نشان می‌دهد و البته منبع و شرایط صدور آن قابل بررسی است، خبر دیگری از مقابله ائمه با این رسم ایرانیان سراغ نداریم. 🥣 از عیدی دادن ایرانیان استقبال کرد و مضمونی مشابه این فرمود که هر روزتان (یا هر روزمان) نوروز باد! @Mostabin ❇️ اصراری بر اسلامی کردن این آداب باستانی نیست اما در مالک اشتر به عنوان یک سند مهم از سوی امیرمؤمنان چنین توصیه شده است: 👈 با آداب و رسوم مردم که اشکالی در آن نیست و با آن الفت گرفته‌اند، مقابله نکن. 🌸 آغاز سال ۱۴۰۳ که با ایام پربرکت ماه ضیافت الهی مصادف شده است، بر همراهان گرامی مبارک باد. 🌹 در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
حلم حسنی ⛔️ در بین مؤمنان کم نیستند کسانی که صبر و تحملشان اندک است و در برابر ناملایمات اجتماعی یا رفتارهای ضد دین یا آنچه آنان بی‌دینی تصور می‌کنند بنا به ضرب‌المثل معروف از کوره در می‌روند و مخالف خود را به باد لعن و ناسزا می‌گیرند. 🪓 شکی نیست که نتیجه این برخوردها معکوس خواهد بود و چه بسا سبب مظلوم‌نمایی طرف مقابل شود. @Mostabin ❗️امام حسن (ع) در دوره‌ای زندگی می‌کرد که بنی‌امیه حتی در مقابل آن‌حضرت و گاه در خطبه جمعه به پدرش و اولین مسلمان، اهانت می‌کردند ولی ایشان آن را با بدی و ناسزا پاسخ نمی‌داد. 🟦 حلم و بردباری اهل‌بیت زبانزد است و داستان مرد شامی که از امام (ع) بدگویی کرد و ایشان با اخلاقی نیکو به او واکنش نشان داد، مشهور. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
خاک ریختن بر زخم ❌ گاهی گفته می‌شود امیرمؤمنان هنگام ضربت خوردن، خاک بر روی زخم خود ریخت و این آیه را تلاوت کرد: مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى‏ ـ شما را از این خاک آفریدیم و به آن باز می‌گردید و دوباره شما را از آن بیرون می‌آوریم. 👈 و در پی آن پرسش می‌شود که این رفتار چگونه با دانش و فضل آن امام سازگار است؟! 📖 منبع این مطلب فقط روایت ۴۰ صفحه‌ای بحار (ج۴۲، ص۲۵۹ تا ۳۰۰) است که مرحوم از کتابی قدیمی و ناشناخته نقل کرده و راوی آن ابوالحسن بکری شخصیت قصه‌پرداز تاریخ اسلام است. وی کتابی به نام مقتل داشته و گویا این نقل طولانی از آن کتاب باشد. @Mostabin 🖋 این روایت از معصوم نیست و اشکالات متعددی در آن وجود دارد. مانند نام‌بردن از حبیب بن منتجب به عنوان کارگزار (ع) بر اطراف یمن؛ در حالی که چنین فردی شناخته شده نیست و نامی از وی در تاریخ وجود ندارد. والی حضرت بر یمن، عبیدالله بن عباس بود. 📌 مرحوم صالحی نجف‌آبادی این مطلب را در سال ۱۳۴۵ در مجله مکتب اسلام نقد کرده و در این آدرس موجود است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
enc_16811592581448125008158.mp3
7.29M
🏴 صلی الله علیک یا به فدای رخ دلجویت به فدای مهر و وفایت به فدای گرد عبایت علی مولا پیرو قرآنیم ما جزء غلامانیم ما رعیت سلمانیم ما در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
آداب 27 رمضان 🗡 بر اساس این تصور عمومی که قصاص در 27 ماه رمضان انجام شده، در میان شیعیان بخصوص ایرانیان از گذشته‌هایی که پیشینه آن روشن نیست، آداب و رسومی وجود داشته است. 🌙 این آداب و اعمال که بسیاری از آنها در دوره کنونی به فراموشی سپرده شده، جنبه جشن و پایکوبی برای نابودی قاتل داشته و البته منشأ دینی یا توصیه روایی ندارد بلکه نوعی فرهنگ عمومی است. 📍 آداب و رسومی که با تفاوت‌هایی در گوشه و کنار ایران معمول بوده عبارت‌اند از: کیسه‌دوزی، قاشق‌زنی، خوردن آجیل و کله‌پاچه، بخت‌گشایی و نیازخواهی و بالاخره رسم ابن‌ملجم کشون از آداب و رسومی است که در این شب و روز انجام می‌شده است. @Mostabin 📖 ابن‌طاووس به سند خود از زید بن علی روایت کرده که امام سجاد(ع) در شب 27 رمضان این دعا را مکرر می‌خواند: 🤲 اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلى‏ دارِ الْخُلُود وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت‏
🔴 دوره آنلاین و رایگان حدیث‌‌پژوهی 🔼 دوره‌ای جامع و کم‌نظیر در جهت آشنایی با دانش‌های حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 🔖 همراه با اعطای گواهی مشترک با دانشگاه اهل‌بیت (ع) به دو زبان فارسی و انگلیسی 🔴 برای دریافت گواهی دانشگاهی این دوره فقط تا ۵ اردیبهشت فرصت باقیست. 📽 ویدیو آموزش کار با سایت آکادمی حکمت و شرکت در آزمون و دریافت گواهی 📌 صفحه دوره حدیث‌پژوهی: hekmat.academy/courses/hadith-studies 🔶 آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
فلسطین در آیات و روایات برگرفته از کانال استاد محمد شهبازیان 🚀 در پی عملیات وعد صادق، برخی به دنبال تطبیق روایات و حتی آیه قرآن درباره نابودی اسرائیل برآمده‌اند؛ کاری که در رویدادهایی تجربه شده و در نهایت با «بداء» توجیه شده است! 📖 در استناد به آیه چهارم سوره اِسراء: وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَني‏ إِسْرائيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ باید به سنت‌های الهی توجه کرد و از تحلیل ذوقی، پرهیز. تِلْكَ أَمانِيُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ 📌 همچنین نسبت دادن این روایت به که: ستأتى‌ اليهود من الغرب لإنشاء دولتهم بفلسطين... يذبحون ذبح النّعاج حتّى لا يبقى يهودى فى ، در کتاب یکی از معاصران آمده و بررسی‌ها نشان می‌دهد اصل آن به یک روزنامه لبنانی و راشد حدرج از اهالی سنگال باز می‌گردد. توضیح دو مطلب را در کانال استاد دنبال کنید: https://eitaa.com/khaketeshneh/1274 و https://eitaa.com/khaketeshneh/1737
دلبستگی، تفکر و عقیده به مناسبت سالگرد شهید ؛ کسی که در میان القاب و اوصاف او، بیش از همه عنوان «متفکر» اهمیت دارد. 📣 بايد ميان فكر و آنچه كه امروز غالباً عقيده ناميده می‌‏شود فرق بگذاريم. فرق است ميان فكر و تفكر و ميان عقيده. تفكر قوه‌‏اى است در انسان ناشى از عقل داشتن. ❓ آيا اسلام يا هر نيروى ديگرى می‌‏تواند بگويد بشر حق تفكر ندارد؟ نه، اين عملى است لازم و واجب و لازمه بشريت است. اسلام در مسئله تفكر نه تنها آزادى تفكر داده است بلكه يكى از واجبات و يكى از عبادتها در اسلام تفكر است. 2️⃣ دل بستن انسان به يك چيز دو گونه است؛ ممكن است مبناى اعتقاد و دل بستن و انعقاد روح انسان همان باشد. در اين صورت عقيده‌‏اش بر مبناى تفكر است؛ ولى گاهى انسان به چيزى اعتقاد پيدا می‌‏كند و اين اعتقاد بيشتر كار دل و احساسات است نه كار عقل... ⭕️ اكثر عقايدى كه مردمِ روى زمين پيدا می‌‏كنند عقايدى است كه دلبستگى است نه تفكر. @Mostabin 👈 ... اين دلبستگی‌هاست كه در انسان تعصب و جمود و خمود و سكون به وجود می‌‏آورد... جلو فعاليت فكر و آزادى تفكر انسان را می‌گيرد چون به آن دل بسته است. 📌 حُبُّ الشَّىْ‏ءِ يُعْمى وَ يُصِمُّ چيزى كه انسان به آن دل بست، چشم بصيرت را كور می‌‏كند، گوش بصيرت را كر می‌كند، ديگر انسان نمی‌‏تواند حقيقت را ببيند و بشنود. ⚠️ مغالطه‌ای كه در دنياى امروز وجود دارد در همين جاست. از يك طرف می‌‏گويند فكر و عقل بشر بايد آزاد باشد، و از طرف ديگر می‌‏گويند عقيده هم بايد آزاد باشد؛ بت‌‏پرست هم بايد در عقيده خودش آزاد باشد... 📃 اعلاميه حقوق بشر همين اشتباه را كرده است. اساس فكر را اين قرار داده كه حيثيت انسانى محترم است، بشر از آن جهت كه بشر است محترم است (ما هم قبول داريم) و چون بشر محترم است، پس هرچه را خودش براى خودش انتخاب كرده، هر عقيده‏‌اى كه خودش براى خودش انتخاب كرده محترم است! عجبا! ممكن است بشر خودش براى خودش زنجير انتخاب كند... از کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص298 http://www.mortezamotahari.com/fa/articleview.html?ArticleID=4696 در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 46 تاریخ و سیره امام صادق(ع) جلد نخست: شناخت‌نامه حسین حسینیان مقدم ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاریخ انتشار: اسفند 1402 🔍 این کتاب تازه‌ترین اثر درباره زندگی امام (ع) است که به قلم یکی از محققان نکته‌سنج نوشته شده و به بررسی تفصیلی و عالمانه از تاریخ، سیره و زمانه این امام می‌پردازد. @Mostabin 📌 بخشی از فهرست کتاب: پیشینه و مفاهیم و منابع تحقیق؛ ویژگی‌های فردی و احوال شخصی مانند ایرانی بودن مادر امام اصحاب و راویان امام تنوع فکری، جغرافیایی، جنسیتی و شغلی سال‌شمار حوادث زندگی فصل سوم شامل نشانه‌ها، میراث، معجزات و امام از نگاه دیگران. ↩️ گفته می‌شود کتاب در چهار جلد، تکمیل و منتشر خواهد شد. 📑 فهرست مطالب و صفحات اولیه کتاب در سایت پژوهشگاه قابل مشاهده است. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚐 گفتگوهایی در خودرو پلیس 🌸 تبریک به دختران این مرز و بوم به مناسبت روزی که به بهانه یادمان ولادت حضرت معصومه(س) به روز دختر نام‌گذاری شده است. 🎤👂 اگر تذکر به دیگران با زبان گفتگو و با کرامت انسانی همراه باشد، نه تنها مخالفی ندارد که مؤثر هم خواهد بود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
قیس بن سعد بن عباده ✍️ جناب حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه؛ 👈 مستحضرید امیرمؤمنان (ع) پس از بیعت مردم، بن سعد را به کارگزاری مصر فرستاد. 📻 برای گرفتن مصر شایعاتی علیه قیس به راه انداخت به طوری که حتی شیعیان به تردید افتادند. 📢 با گسترش حرف و حدیث‌ها، امیرمؤمنان قیس را از مسئولیت خود فراخواند و او از مصر خارج و محمد بن ابی‌بکر جانشین او شد. 🟢 قیس بن سعد پیوسته از یاران خوب امیرالمؤمنین و امام حسن علیهماالسلام بود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📢 💡منتشر شد دانشنامه اهل‌بیت(ع) 📘 جلد نخست: رسول‌خدا، امیرمؤمنان، فاطمه زهرا و امام حسن علیهم‌السلام 📌 دانشنامه اهل‌بیت، دانشنامه‌ای تخصصی است که به زبان فارسی به معرفی اهل‌بیت و تاریخ و معارف ایشان از جنبه‌های اخلاقی، کلامی، فقهی، سیاسی و اجتماعی؛ همچنین یاران، رویدادها، جریان‌ها، اماکن و آثار مرتبط به ایشان می‌پردازد. 🟢 این دانشنامه، به شیوه دایرةالمعارفی و الفبایی است، به جز زندگانی ۱۴ معصوم که بدون رعایت الفبا، در جلدهای نخستین می‌آید و از جلدهای بعدی به حدود ۱۵۰۰ مدخل اصلی و ارجاعی دیگر می‌پردازد. 🖊 اکنون نزدیک به یک دهه تلاش نویسندگان و محققان همکار در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ثمر نشسته و جلد نخست این دانشنامه عرضه شده است. صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوه در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً
اطلاع از نام پدر متوفی؟ 🤲 نماز لیلة الدفن چنانکه کفعمی گفته است «نماز هدیه به متوفی» است. ⚫️ نقل کرده که فرمود شب اول قبر، شب سختی است پس با صدقه و نماز به گذشتگان خود ترحم کنید (فلاح السائل). @Mostabin 📚 در کتب فقهی و منابعی که این نماز را بیان کرده‌اند این عبارت آمده است که پس از صلوات بگوید ثواب این را به قبر فلانی بفرست (وَ ابْعَثْ ثَوَابَهَا إِلَى قَبْرِ فُلَان‏). 👈 بنابراین اصراری به حفظ نام پدر متوفی نیست که برخی بر آن تأکید می‌کنند. 📌 تنها در فلاح السائل تعبیر «فلان بن فلان» آمده که نقل غیر مشهور این نماز است و می‌توان این تعبیر را توضیح مؤلف دانست. ✅ و اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
عیب‌جویی ⛔️ از خصلت‌های منفی که در روایات بسیاری از آن نهی شده، پی‌جویی عیوب دیگران و ندیدن خوبی‌هاست. پیوسته یکی از مشکلات اخلاقی چه در مسائل اجتماعی و سیاسی، چه در خانواده و... غفلت از این توصیه بزرگان دینی است. 📃 در عهدنامه مالک فرمود: وَ لْيَكُنْ أَبْعَدَ رَعِيَّتِكَ مِنْكَ وَ أَشْنَأَهُمْ عِنْدَكَ أَطْلَبُهُمْ لِمَعَايِبِ النَّاس‏ از کسانی که به دنبال عیوب مردم هستند، هر چه بیشتر دوری کن. سخنی در شرح این حدیث و این دعا: وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ صَاحِبِ خَدِيعَةٍ إِنْ رَأَى حَسَنَةً دَفَنَهَا وَ إِنْ رَأَى سَيِّئَةً أَفْشَاهَا (من لایحضره الفقیه ۳۳۵/۱) و شعری از مولانا هر چند گزنده اما حکمت‌آمیز آن مگس بر برگ کاه و بول... همچو کشتیبان همی افراشت سر در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
برگی از تاریخ ایران از کانال تلگرامی استاد رسول جعفریان https://t.me/jafarian1964 نادر شاه و کنترل روضه خوان‌ها در زمان نادرشاه روضه‌خانی [کذا] که بالای ممبر [کذا] می‌رفت [و] روضه می‌خواند، پایین که می‌آمد او را نسق [تنبیه] می‌نمود؛ تا روزی روضه‌خانی رفت بالای ممبر و از ترس نادر چیزی نگفت. همین قدر گفت: حضرت فاطمه چنین فرمودند و زینب خاتون و سکینه خاتون چنین و چنان فرمودند. از ممبر که پایین آمد، او را طلبید، فرمود: روضه خود را خاندی؟ [کذا]: عرض کرد: بلی، نادر شاه فرمود: اسم مادر و خواهر و دختر خود را به من بگو که چیست؟ روضه‌خوان بر خود پیچید. نادر گفت: چرا نمی‌گویی؟ باز نگفت تا سه مرتبه، آخر فرمود: ای زن فلان! تو که نزد من تنها شرم می‌کنی که اسم مادر و خواهر و دختر خود را بگویی چگونه بالای ممبر حضور دو هزار کس اسم دختر پیغمبر و دختر امیر و دختر حسین را به اسم می‌بری! بگو دختر پیغمبر صدیقه کبری، و بگو دختر بزرگ پیامبر، بگو دختر حسین فرمود. او را چوب زیادی زدند و حکم فرمود که دیگر روضه خان که بالای ممبر نرود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگرانی امام (ره) 😰 یک نگرانی که ما داریم این است که دوست‌هایی که نادان هستند [و] توجه به‏‎ ‎‏مسائل ندارند موجب این بشوند که اسلام را طور دیگری نشان بدهند. 👈 اگر خدای نخواسته در شهرستان‌ها، در جاهایی که علما و روحانیون هستند، یک‏‎ ‎‏اختلاف نظری باشد که منتهی به ظاهر بشود، مکتب ما خدشه‌دار می‌شود و این‏‎ ‎‏مسئولیت بزرگی است متوجه به روحانیین. ⚖ اگر دادگاه‌های ما برخلاف موازین اسلامی،‏‎ ‎‏بر خلاف رفتار کنند، مکتب ما خدشه‌دار می‌شود. اگر پاسدارهای ما... کاری بکنند که بر خلاف‏‎ ‎‏موازین پاسداری باشد، مکتب ما خدشه‌دار می‌شود و این مسئولیت بزرگی است. @Mostabin ⚠️ امروز اگر کار خلاف بکنیم مکتب شکست می‌خورد. مصیبت آن است که مکتب‏‎ ‎‏شکست بخورد. ❇️ ملت ایران، بانوان محترم، برادران محترم، به داد اسلام برسید! اسلام امروز امانت‏‎ ‎‏است در دست شما؛ خیانت نکنید به این امانت. 🪓 کارهای خلاف ما اسلام را بد جلوه می‌دهد؛ اسلام را دفن می‌کند‏‎ ‎‏که تا آخر به آن توجه نشود. ❌ دست از اختلافات بردارید... دست از هواهای نفسانی بردارید! در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
مناظره امام جواد(ع) 📖 بنا به نقل طبرسی (قرن ۶) یحیی بن اکثم در مجلس مأمون از امام (ع) پرسید نظر شما درباره این روایت چیست که خدا به پیامبر فرمود من از راضی‌ام، بپرس آیا او هم از من راضی است؟ 🎤 امام فرمود من منکر فضل او نیستم اما این مطلب با سازگار نیست. خدایی که فرموده ما از رگ گردن به انسان نزدیک‌تریم (نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيد) چگونه ممکن است از رضایت کسی خبر نداشته باشد تا بخواهد از خود آن شخص بپرسد!؟ این عقلاً محال است. ↩️ یحیی دوباره نظر امام را درباره خبری مربوط به خلیفه دوم پرسید. امام باز هم فرمود منکر فضل او نیستم و سپس پاسخ محکمی به او داد. ✍️ برخی این خبر را به دلیل اینکه به فضل خلفا اشاره دارد، نپذیرفته و آن را بدون سند می‌دانند. ❇️ ضمن اینکه روایت تنها در کتاب احتجاج طبرسی آمده و بسیاری از اخبار این کتاب قابل نقد است، بخصوص روایاتی که در منابع دیگر وجود ندارد و به اصطلاح منفرد است. @Mostabin 🟣 اما اگر به رغم منفرد بودن خبر، آن را سخن امام جواد(ع) بدانیم (اعم از اینکه بر حمل کنیم یا ظاهر آن را بگیریم)، درسی مهم در آن هست که در مواجهه و با مخالف، همراهی ابتدایی لازم است. 🌙 حضرت در محاجه با ، خورشید و ماه را پروردگار خود دانست و با آنان همراهی کرد و بدین طریق آنان را به خطایشان رهنمون شد. 🏴 صلی الله علیک یا اباجعفر یا محمد بن علی(ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
خشکه مقدسی 🚶‍♂️زراره گوید در تشییع جنازه مردی از قریش همراه امام (ع) بودم. عطاء [بن ابی‌ریاح، فقیه و محدث معاصر امام] هم حضور داشت. 🔈 زنی صدا به شیون و زاری بلند کرد و عطا تهدید کرد که اگر صدای او خاموش نشود [به دلیل اینکه نوحه بر میت مکروه است] تشییع جنازه را ترک خواهد کرد. آن زن شیون و زاری را ادامه داد و عطاء از مراسم بیرون رفت. 📌 گوید به امام باقر(ع) گفتم چنین و چنان شد. فرمود بیا برویم [تشییع را ادامه می‌دهیم]. قرار نیست با دیدن کار نادرستی در مسیری درست، حق را رها کنیم. 🔵 ... فَلَوْ أَنَّا إِذَا رَأَيْنَا شَيْئاً مِنَ الْبَاطِلِ مَعَ الْحَقِّ تَرَكْنَا لَهُ الْحَقَّ لَمْ نَقْضِ حَقَّ مُسْلِم‏ 📙 الکافی ۱۷۱/۳ 🖤 صلی الله علیک یا اباجعفر یا محمد بن علی(ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فهرست.pdf
328.3K
📚 معرفی آثار ۴۷ راستگویی در سیره معصومان و مواجهه آنان با پدیده دروغ نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ اول: تابستان ۱۴۰۰ ۱۹۳ صفحه این کتاب در دو بخش تنظیم شده است: 1️⃣ بخش اول سیر بیان روایات دربارۀ صدق و کذب را بررسی می‌کند. 2️⃣ بخش دوم بررسی گفتار و رفتار ایشان دربارۀ دروغ‌های مجاز است. 🔍 بررسی‌ها نشان می‌دهد حفظ جان انسان بی‌گناه، ایجاد صلح و آشتی، فریب دشمن در جنگ و گفتگوی محبت‌آمیز زوجین به عنوان استثناء از روایات قابل برداشت است. ⛔️ با وجود این روایات، در بخش رفتار پیامبر و ائمه نمی‌توان گزارش صحیحی از اقدام ایشان برای استفاده از دروغ‌های مجاز به دست آورد. 📌 جز تاکتیک نظامی که از آن به خُدعه در جنگ تعبیر می‌شود. 📘 در این کتاب به توریه و مباهته نیز پرداخته می‌شود. 🖇 فهرست کتاب پیوست است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin