eitaa logo
مُستَبین
1.1هزار دنبال‌کننده
117 عکس
31 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
محل قبر حضرت زهرا(س) ۲ 👆 علاوه بر آنچه در فرسته پیشین بیان شد، اخبار دیگری هست که نشان می‌دهد قبر مادرشان را در کنار و در خانه خودش می‌دانسته‌اند و از بیان آن ابائی نداشتند. ❌ اما مخالفان مکتب اهل‌بیت از همان زمان بر آن بوده‌اند قبر حضرت (س) را در بقیع بدانند. ❓ شخصى از امام (ع) پرسید حضرت (س) در كجا دفن شده است؟ 🔷 عیسى بن موسى کارگزار خلافت عباسى که در آن جمع حضور داشت، پاسخ داد: در بقیع. آن شخص دوباره از امام سؤال كرد. حضرت فرمود: عیسى پاسخ تو را داد. آن شخص گفت: از شما مى‏پرسم و کار به عیسی ندارم. از پدرانت به من خبر بده. 🏠 امام صادق(ع) فرمود در خانه‌اش دفن شده است (قرب الاسناد، ص۳۶۷). @Mostabin ✅ شیخ می‌گوید همین درست است و من پس از اعمال حج که به مدینه رفتم آن حضرت را در خانه‌اش نزدیک ستون باب جبرئیل زیارت کردم (فقیه ۵۷۲/۲). ↙️ شیخ هم در کتاب تهذیب (۹/۶) می‌نویسد اینکه آن حضرت در مدفون باشد درست نیست. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📌آیا به لحاظ اعتقادی این بیت شعر صحیح است؟ (چادرت را بتکان روزی ما را بفرست ای که روزی دو عالم همه از چادر توست) ✍️پاسخ 1⃣مسئلۀ این پرسش آن است که آیا حضرت زهرا و به طور کلی اهل‌بیت علیهم السلام، رازق یا همان روزی دهنده آفریدگان هستند؟ 2⃣پاسخ: امامان علیهم السلام به اذن خداوند قدرت تصرف در امور عالم به طور جزیی و به نحو خارق العاده را دارند. در عین حال، هیچ دلیل معتبری بر اینکه خداوند متعال، امر رزق عالم را به این بزرگواران واگذار کرده باشد، وجود ندارد و امامان (ع) نیز خود را رازق معرفی نکرده اند و حتی گاه با این نظریه مخالفت کرده اند. 3⃣امام صادق علیه السلام فرمودند: «خداوند ... آفرینش و روزی رسانی را به آنها (اهلبیت) واگذار نکرد. همانا خداوند متعال آفرینندۀ هر چیزی است و او میفرماید: خداوند همان كسى است كه شما را آفريد، سپس روزى داد، بعد مى ‏ميراند، سپس زنده مى ‏كند». (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص202) 4⃣همچنین گروهی از شیعیان درباره واگذاری خلق و رزق عالم به امامان علیهم السلام نزاع کردند، محمدبن عثمان ـ یکی از نواب امام زمان (ع)ـ این مسئله را با امام عصر (ع) مطرح کرد. امام اینگونه پاسخ فرستاد: «امامان علیهم السلام از خداوند درخواست می کنند، پس خداوند به خاطر بزرگداشت مقام آنها، می آفریند و روزی می دهد» (الغیبۀ شیخ طوسی، ص294) 5⃣آری خداوند متعال به خاطر وجود آنهاست که به عالم رزق می‌دهد و قوام عالم را حفظ می کند: «وَ بِكُمْ‏ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ‏ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ‏ إِلَّا بِإِذْنِه» (تهذیب الاحکام، ج6، ص99) 6⃣ بنابراین اگر منظور این باشد که خداوند به خاطر وجود حضرت زهرا(س) روزی ما را می‌دهد، شعر یادشده صحیح است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
سفیانی و مدعیان تاریخی مجله مشکوة بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی شماره 91 شهریور 1385 بخشی از این مقاله به بررسی نظریه جعل روایات سفیانی به وسیله خالد بن یزید بن معاویه می‌پردازد. خالد آخرین بازمانده سفیانیان بود که آرزوی بازگرداندن خلافت این خاندان را داشت، اما مروان او را کنار زد و شاخه مروانی حکومت را تأسیس کرد. 📃 در صفحه 110 مقاله می‌خوانیم: فلوتن می‌گوید: بعید نیست خالد پیش‌گویی مربوط به سفیانی را ساخته باشد تا توازن در آل‌امیه را حفظ کند و از تکبر و غرور حاکمان مروانی بکاهد چنانکه یکی از خاندان و از فرزندان همین خالد در آخر خلافت بنی‌امیه ظهور کرد و ادعا کرد منتظَر است و بسیاری با او همراه شدند. پس از او هم مکرر به تلاش‌های ناکام بنی‌سفیان در برخورد می‌کنیم. 📅 گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد که بخشی از این نظریه با واقعیت همراه است و پس از کناره‌گیری دوم از خلافت و مرگ او، انتظار می‌رفت برادرش خالد عهده‌دار حکومت شود. ↩️ او و خاندان اموی‌اش مخفیانه در صدد برگرداندن شاخه سفیانی از بنی‌امیه بودند... 👈 این مقاله را در پیوند شماره 49 مستبین مطالعه کنید. با همراه شوید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
درباره مُستبین ﷽ و سلام 🌹 به بهانه عبور عدد اعضای مستبین از هزار، ضمن تشکر از همراهی همه عزیزان، توضیحاتی درباره این کانال تقدیم می‌شود. فعالیت این کانال در ایام کرونا و در آستانه ماه محرم، در مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد. ۱ـ مستبین تک‌کلمه‌ای قرآنی به معنای تبیین‌کننده و روشنگر است: سوره صافات، آیه ۱۷. ۲ـ این کانال نیمه تخصصی است و موضوع اصلی آن تاریخ اسلام و تاریخ تشیع و زندگانی ۱۴ معصوم؛ هرچند گاه مباحثی معرفتی هم بیان می‌شود. ۳ـ نویسنده بر کوتاه بودن پیام‌ها تأکید دارد چه اینکه مطالعه مطالب طولانی از حوصله عموم بیرون است. اگر همراهان توضیح بیشتر یا سؤالی درباره پیام‌ها داشتند در خصوصی تقدیم می‌شود. ۴ـ در انتخاب عناوین و تیترها و کوتاه و گویا بودن آنها دقت لازم وجود دارد. ۵ـ مستبین بنا دارد هیچ فرسته‌ای را تکرار نکند و هر مطلب فقط یکبار عرضه می‌شود. در صورت نیاز به مطالب پیشین که در مناسبت‌های مختلف آمده، باید از جستجو استفاده کرد. ۶ـ تلاش می‌شود هیچ خطای نگارشی و تایپی در پیام‌ها باقی نماند. ...ادامه دارد.
۷ـ مستبین تلاش می‌کند مباحث را به صورت ایجابی بیان کند و برداشت با مخاطب است. ۸ـ ازاین‌رو بنای ورود به مباحث جنجالی و بی‌حاصل در خصوص برخی روایات، روضه‌ها یا شخصیت‌ها نیست؛ زیرا نادرستی آن رویداد مشهور یا شخصیت از نظر علمی بسیار روشن است. ۹ـ هر چند این قلم به اقتضای سنّ، خاطرات بسیاری از رویدادهای سیاسی گذشته و دفاع مقدس دارد و درباره مسائل سیاسی و اجتماعی هم تحلیل و نظری هست، اما بنای کانال بر تحفظ مباحث تخصصی خود است. ۱۰ـ مستبین محل تبلیغ یا ارائه آثار و برنامه‌های ادمین نیست و کانال دیگری هم برای آن وجود ندارد. برای اطلاع از آنها می‌توان به پایگاه اندیشوران یا مگیران یا جستجوی نام اینجانب در اینترنت مراجعه کرد. ۱۱ـ پیشنهاد می‌شود به دلیل ماندگاری فایل‌ها و تصاویر در تلگرام، همراهان عزیزی که می‌توانند، به آنجا کوچ کنند چون ایتا فایل‌ها و تصاویر قدیمی را حفظ نمی‌کند. امید که این پیام‌رسان داخلی با ارتقا و رفع کاستی‌ها عمومیت و استواری بیشتری پیدا کند. ۱۲ـ همراهان عزیز از انتقاد و پیشنهاد دریغ نکنند. از کسانی که تا کنون با نقد یا تذکرات خود، به ارتقای کانال کمک کرده‌اند متشکرم. هر چند اندک زبان‌های تند هم بوده که در راه پیشرفت علم و معارف دینی باید آن را تحمل کنیم و بر کسی خرده‌ای نیست. را در فضای مجازی دنبال کنید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
بازار داغ علائم ظهور ✴️ پس از هزار و چند صد سال مانور بر نشانه‌های و سوء استفاده از آنها، انتظار می‌رود اکنون قدری نگاه عالمانه داشته باشیم و از رویکرد اخباری دست برداریم. ❎ بخشی از آنها ساخته مدعیان است؛ ✳️ بخشی از آنها نقل از اهل‌حدیث است؛ ❇️ بخشی دیگر که در منابع نسبتاً معتبر آمده، قابل بررسی است؛ ✅ بخشی دیگر به فرض صحت استناد به ، نیاز به دقت‌های فقه الحدیثی دارد که هدف از بیان آن چه بوده است. ⛔️ بخشی از این روایات اصلاً ربطی به ظهور ندارد. https://eitaa.com/Mostabin/602 💡 آنچه برای اهل تحقیق روشن است آنکه پرچم‌های سیاه و پشتیبانی از خراسان و ایران، مربوط به ظهور دولت بود که خود را منجی و داعیه‌دار مهدویت می‌دانستند. 🗡 زکیه لقب محمد بن عبدالله حسنی است که در عصر امام (ع) کشته شد. 🏴 روایت معتبری ندارد و احتمالاً درباره ابومسلم است. ⛔️ سفیانی هم گرچه در روایات بیشتری از شیعه و اهل‌سنت آمده، نمی‌تواند در عصر جدید معنا داشته باشد. 👈 به جای مانور بر این اخبار و مسائل، به توحید و عمل صالح و تکیه و تأکید کنیم که خواسته همه و اولیای الهی است. ⤴️ به سخنی از مرحوم آیت‌الله مرعشی که پیش‌تر در فرسته‌ای از اشاره شد، دقت شود.
درباره مادر حضرت عباس(ع) 📆 هر سال به مناسبت وفات جناب ام‌البنین مادر چهار شهید کربلا: العباس، جعفر، عبدالله و عثمان فرزندان ، مطالبی منتشر می‌شود که برخی جدید است. 🔖 در پیام‌های گذشته مانند متن شماره ۵۰ مستبین اشاره شد که درباره این بانو در منابع معتبر آگاهی‌های زیادی در دست نیست. ✅ آنچه منابع کهن و متقدم درباره او گفته‌اند عبارت است از: 1️⃣ درخواست (ع) از برادرش عقیل برای یافتن همسری از قبیله شجاع؛ 2️⃣ ذکر اشعار کودکانه برای و پناه دادن او به خدای واحد؛ 3️⃣ هم‌قبیله بودن او با شمر و امان دادن شمر به فرزندان او در و ردّ امان از سوی آنان؛ 4️⃣ نسل امیرمؤمنان بعد از (س) از این بانو بوده و عباسی‌ها در تاریخ حدیث و سیاست (غیر از بنی‌عباس) مشهورند؛ 5️⃣ صبر و شکیبایی این بانو در شهادت چهار فرزند جوان؛ 6️⃣ عزاداری او در بقیع برای شهدای کربلا و تأثیرگذاری بر بن حکم. ⏺ و مهمتر از همه جایگاه این بانو در تربیت فرزندی است که امام زمان و حجت خدا بن علی(ع) او را با عبارت «بنفسی انت» خطاب می‌کند. ❌ مطالبی که در پوستر بالا آمده هر چند در فضای مجازی بسیار منتشر شده؛ اما درست نیست و در آدرس‌های ذیل آن یافت نمی‌شود یا آنچه یافت شده اعتباری ندارد. 😳 گویا امروزه عده‌ای برای دل‌خوش کردن مخاطبان و ردگم‌کردن، آدرس‌هایی هم ردیف می‌کنند. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🔸درباره کسانی که نسبت به همه چیز می کنند. 🔸آیا می دانید درباره همه چیز می شویم؟ پند یگانه | آیات و روایات موضوعی @PandeYegane
شجاعت فاطمی ✊ در اصول کافی از صادقین(ع) نقل شده که وقتی برای خانه حضرت (س) آن اتفاقات رخ داد؛ دخت پیامبر گریبان عمر را گرفت و به سوی خود کشید و فرمود ای پسر خطّاب اگر نبود اینکه نمی‌خواهم بی‌گناهی از بلا آسیب ببیند، خدا را قسم می‌دادم و به سرعت اجابت می‌شد. ❌ مرحوم در مرآة این خبر را ضعیف دانسته است. 🤛 سلیم بن قیس این اقدام را با حدّت و شدت بیشتری به نسبت می‌دهد. ✍️ بلاذری مورخ و نسب‌نگار مشهور گزارش کرده است: 👋 ابوجهل به (س) سیلی زد. دخت نبی، ابوسفیان را دید و به او شکایت کرد. ابوسفیان دختر را نزد ابوجهل آورد و گفت قصاص کن. فاطمه(س) چنین کرد و ابوجهل از گلایه‌مند شد. @Mostabin ⁉️ در این خبر ابهام‌هایی وجود دارد: ◀️ اولاً وقتی خبردار شد گفت خدایا این کار ابوسفیان را فراموش نکن! 🔽 ثانیاً این واقعه در چه زمانی از ۱۳ سال دوران مکی رخ داده است؟ 🔼 ثالثاً دختر پیامبر بنا به اختلاف شیعه و سنی (۱۸ یا ۲۸ سال) در این زمان چند سال داشته است؟ دعوت به : https://eitaa.com/Mostabin https://t.me/AlMostabin
معرفی آثار ۵۲ پژوهش‌گونه‌اى درباره مصحف فاطمه(س) محمدعلی مهدوی‌راد تهران: مشعر، ۱۳۸۶. ۸۴ ص 🗞 منظور از مصحف، نیست که برخی مخالفان ادعای قرآنی دیگر برای شیعه کنند؛ بلکه صحیفه یا کتابی است که گفته می‌شود فرشته بر صدیقه کبری املا کرده و آن را نوشته است. 👂 بنا به روایات شیعه، حضرت صدیقه و فرزندان امام او هستند و ملک مطالبی را به آنان الهام می‌کند. 📙 بنا به نظر این نویسنده که از اساتید برجسته رشته علوم قرآن و حدیث است بر اساس روایات، در اصل چنین کتابی تردید نیست ولی از مکتوبات (ع) به شمار می‌رود. 🖌 پژوهش‌گونه‌اى درباره مصحف (س)، در اصل مقاله‌ای با همین عنوان در شماره ۷۵ مجله آینه پژوهش بوده است. 🖇 مقاله را در پیوند شماره ۵۱ مستبین مطالعه کنید. 🎤 امام (ره) که روز ولادت او در همین ایام میلاد کوثر است، درباره این صحیفه مطالبی بیان کرده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
⛔️ لو لا فاطمه لما خلقتکما 📅 روایتی که در دوره‌های اخیر شهرت یافته، را برتر از و فاطمه (س) را برتر از آن دو بزرگوار می‌داند. 3️⃣ این روایت دارای سه بخش است که مقالاتی درباره بخش اول آن نوشته شده و با وجود اشکالات منبع و سند، مضمون آن را صحیح می‌دانند و معتقدند اشاراتی از روایات درباره آن وجود دارد. 🗞 مقاله بررسی حدیث لولا (س)... از دیدگاه کلامی (👈پیوند شماره ۵۲ مستبین) بخش سوم این حدیث را کنکاش کرده و آن را از نظر منبع و سند، غیرمعتبر و از نظر محتوا مخالف و سنت و می‌داند. 📘 در کتاب جرعه‌ای از دریا (ج۲، ص۶۸۵) از آیت‌الله شبیری نقل شده است که این حدیث است. ↩️ سیدحسن میرجهانی (درگذشته ۱۳۷۱ش) مؤلف جنة العاصمة مدعی شده آن را در نسخه‌ای از کتابخانه مرحوم سماوی دیده است. ⚠️ درحالی که اولاً طریق نقل او درست نیست و ثانیاً همانگونه که مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبائی نسخه‌شناس باور دارد، رفتن به مخزن آن کتابخانه امکان‌پذیر نبوده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin
حکمت ۹۳ نهج البلاغه 📃 لا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ‏ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ... ⛔️ هيچ‌كس از شما نگويد خداوندا به تو پناه مى‌برم از اين كه مرا امتحان كنى؛ زيرا هيچ‌كس نيست مگر اين كه امتحانى دارد. 👈 اگر كسى مى‌خواهد به خدا پناه برد و دعا كند، از آزمون هاى گمراه كننده به خدا پناه برد. ✅ نکته این سخن ، عموميت امتحان براى همه انسان‌ها و حتمى بودن آن در هر شرايط است. 🔥 دنيا دار ، تكاليف و مسئوليت‌هاست 🧠 صفات درونى و نيات اشخاص هرگز سبب پاداش و عقاب نمى‌شود جز آنكه اين صفات و نيات در عمل آشكار شود. 💡 امام روشن مى‌سازد که آزمايش‌هاى الهى براى کشف مجهول نيست، بلکه براى به فعليت رسيدن استعدادها و نيات و صفات درونى است. شرح و ترجمه از آیت‌الله مکارم (ع) https://eitaa.com/Mostabin