eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
119 عکس
32 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ لو لا فاطمه لما خلقتکما 📅 روایتی که در دوره‌های اخیر شهرت یافته، را برتر از و فاطمه (س) را برتر از آن دو بزرگوار می‌داند. 3️⃣ این روایت دارای سه بخش است که مقالاتی درباره بخش اول آن نوشته شده و با وجود اشکالات منبع و سند، مضمون آن را صحیح می‌دانند و معتقدند اشاراتی از روایات درباره آن وجود دارد. 🗞 مقاله بررسی حدیث لولا (س)... از دیدگاه کلامی (👈پیوند شماره ۵۲ مستبین) بخش سوم این حدیث را کنکاش کرده و آن را از نظر منبع و سند، غیرمعتبر و از نظر محتوا مخالف و سنت و می‌داند. 📘 در کتاب جرعه‌ای از دریا (ج۲، ص۶۸۵) از آیت‌الله شبیری نقل شده است که این حدیث است. ↩️ سیدحسن میرجهانی (درگذشته ۱۳۷۱ش) مؤلف جنة العاصمة مدعی شده آن را در نسخه‌ای از کتابخانه مرحوم سماوی دیده است. ⚠️ درحالی که اولاً طریق نقل او درست نیست و ثانیاً همانگونه که مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبائی نسخه‌شناس باور دارد، رفتن به مخزن آن کتابخانه امکان‌پذیر نبوده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin
حکمت ۹۳ نهج البلاغه 📃 لا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ‏ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ... ⛔️ هيچ‌كس از شما نگويد خداوندا به تو پناه مى‌برم از اين كه مرا امتحان كنى؛ زيرا هيچ‌كس نيست مگر اين كه امتحانى دارد. 👈 اگر كسى مى‌خواهد به خدا پناه برد و دعا كند، از آزمون هاى گمراه كننده به خدا پناه برد. ✅ نکته این سخن ، عموميت امتحان براى همه انسان‌ها و حتمى بودن آن در هر شرايط است. 🔥 دنيا دار ، تكاليف و مسئوليت‌هاست 🧠 صفات درونى و نيات اشخاص هرگز سبب پاداش و عقاب نمى‌شود جز آنكه اين صفات و نيات در عمل آشكار شود. 💡 امام روشن مى‌سازد که آزمايش‌هاى الهى براى کشف مجهول نيست، بلکه براى به فعليت رسيدن استعدادها و نيات و صفات درونى است. شرح و ترجمه از آیت‌الله مکارم (ع) https://eitaa.com/Mostabin
نافله و فریضه در تاریخ‌نگاری جعفریان 📃 پیام آیت‌الله سبحانی به مناسبت مراسم پاسداشت مورخ معاصر، استاد رسول جعفریان بسم الله الرحمن الرحیم با اهداء سلام و با سپاس فراوان از برگزارکنندگان تکریم از شخصیتی که سال‌های متمادی در خدمت نشر آثار دینی و تحریر تاریخ صریح بوده است. سخن گفتن درباره حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ رسول از مقوله نافله است. زیرا او با نخستین تألیف خود به نام أکذوبة تحریف القرآن بین الشیعة و السنة آینده درخشان خود را ترسیم کرد و در طول زندگی با قلم خود از هر دو طریق در خدمت فرهنگ اسلامی پرداخت: ۱. نشر کتاب‌های بزرگان که به صورت خطی در کتابخانه‌ها بوده و از این طریق راه را به دیگران روشن ساخته است؛ ۲. آثار قلمی متنوعی که خود نوعی فریضه است منتشر شده است. ما این نکوداشت را از راه دور گرامی داشته، طول عمر و خدمت صادقانه محقق ارزنده را از خداوند متعال خواستاریم. قم- جعفر سبحانی در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
دهم رجب یا نیمه رمضان 📌 استاد یدالله مقدسی نویسنده کتاب بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان بر این باور است که گزارش تولد امام (ع) در ماه رجب درست نیست. 🔍 به گفته این پژوهشگر، نگارندگان كهن شيعه مانند اشعرى، كلينى، شیخ مفيد، شیخ طوسی و مؤلف تاریخ قم، تولد امام جواد(ع) را در نیمه ماه رمضان می‌دانند. ⚠️ تنها مستند تولد در ماه ، سخن ابن‌عیاش است که کتب رجالی، بر حافظه و دقت او ایراد گرفته‌اند. ❌ مستند دوم تولد این امام در این ماه، دعای مشهور «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ» است که عبارت صحیحِ آن «مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الأول» است یعنی امام (ع) در این ماه متولد شده است. ⤴️ پیش‌تر در متن شماره ۵۳ مستبین نیز اشاره شد که به نظر می‌رسد دعای منقول از شیخ طوسی دچار تصحیف شده است (الباقر یا الاول به الثانی و ابیه یا جدّه به ابنه) 📅پس این دعا نمی‌تواند به ولادت (متولد نیمه رمضان) و فرزندش علیهماالسلام (متولد ذی‌حجه) مربوط باشد. را به دوستان خود معرفی کنید: https://eitaa.com/Mostabin
زن در گرمای ظهر ایستاده بود، مردی از محل خدمت خود به سوی خانه می‌رفت. زن از او استمداد جست که شوهرم مرا از خانه بیرون کرده است. مرد گفت صبر کن قدری از گرمی هوا کاسته شود به وساطت خواهم آمد. زن گفت شرایط بدتر خواهد شد. مرد سرش را پایین انداخت و آنگاه سر بلند کرد و گفت:‌ نمی‌شود؛ باید بی‌درنگ حق مظلوم را گرفت. خانه‌ات کجاست؟ @Mostabin زن راه افتاد و مرد را به درِ خانه برد. جوانی بیرون آمد. مرد سلام کرد و گفت از خدا پروا کن و همسرت را آزار مده. جوان گفت تو که هستی و به تو چه ربطی دارد؟! مرد به نرمی با او سخن می‌گفت و جوان به تندی پاسخ می‌داد. زمانی متوجه شد با چه کسی روبروست که رهگذران با احترام امارت به آن مرد سلام دادند. جوان به پای مرد افتاد. مرا ببخش؛ زین پس چنان با همسرم رفتار خواهم کرد گویی زمین زیر پایش هستم. و آن مرد علی بود. صلی الله علیک یا یا علی بی ابی‌طالب خُذْ بِيَدِي مِنَ النَّار در ایتا https://eitaa.com/Mostabin
فریاد اسیر بر دشمن غالب ⛔️ درباره حضرت (س) مطالب نادرست و غیر معتبر بسیار گفته می‌شود. 🖊 مطالبی که در منابع دست اول تاریخ و حدیث وجود ندارد و حتی گاهی وهن مقام آن است. 💡 در عین حال مطالب بسیاری در منابع معتبر هست که جایگاه والای این بانو را نشان می‌دهد ولی از آن کمتر سخن به میان می‌آید. 🟤 یکی از اقدامات او محافظت از امام زمان بود و این مأموریت را به خوبی انجام داد. @Mostabin 👈 امام (ع) می‌گوید وقتی ما را به بردند، نامم را پرسید گفتم علی بن الحسین. گفت مگر خدا علی را نکشت گفتم برادری داشتم که به او هم علی می‌گفتند و مردم او را کشتند. ابن‌زیاد تکرار کرد که خدا او را کشت آنگاه دستور کشتن علی بن الحسین(ع) را داد. 📣 زینب(س) فریاد بر آورد: ای ابن‌زیاد! ریختن خون ما بس است. به خدا اگر قرار بر کشتن اوست باید مرا هم به قتل آوری. ✅ ابن زیاد تسلیم این فریاد پرشور دختر شجاع شد و امام را به حال خود گذاشت. https://eitaa.com/Mostabin
دومین کنگره ملی ۱۸۸۰ شهید کاشان هم‌اکنون در مصلای این شهر در حال برگزاری است. در این شب جمعه به همه شهیدان درود می‌فرستیم و بر ادامه راه و اهداف آنان تاکید می‌کنیم.
تاریخ فتح خیبر! به مناسبت این مصاحبه که خبرنگار، زمان فتح خیبر را ۲۴ رجب نوشته است، تعجب کردم و به تقویم رسمی کشور منتقل شدم. دیدم چنین است و تقویم، این واقعه را در ۲۴ رجب سال ۷ هجرت ثبت کرده است. به کتاب پیامبر و یهود حجاز مراجعه کردم که درباره تاریخ ، سه صفحه و نیم بحث و بررسی کرده است. هر چه گشتم ماه رجب را نیافتم.😳 اقوال مربوط به تاریخ فتح به استناد معتبر و کهن تاریخ و حدیث شیعه و اهل‌سنت عبارتند از: ۱ـ محرم سال هفتم (ابن‌اسحاق) ۲ـ صفر سال هفتم (واقدی و بلاذری) ⤴️ این دو قول با هم تنافی ندارند. در ماه محرم به سمت خیبر رفته و در ماه صفر آنجا را فتح کرده است. ۳ـ روز اول ربیع الاول (واقدی و بلاذری) 👆 این هم قابل توجیه است که پس از فتح خیبر در ماه صفر، در آغاز ماه ربیع به مدینه بازگشته است (تاریخ خلیفه). ۴ـ جمادی‌الاول سال هفتم ۵ـ ذی‌حجه سال ششم ۶ـ ماه ‌رمضان. در میان اینها حرفی از ماه رجب نیست!🤔 سؤال و ابهام بیشتر شد و سرانجام جستجوها نشان داد تنها کسی که ۲۴ ماه رجب را زمان فتح خیبر دانسته، سید ابن طاووس در کتاب دعائی اقبال الاعمال است. 🕰 سید به مناسبت اعمال ماه رجب و ذیل روز بیست و چهارم می‌نویسد: روایت کرده‌اند در این روز فتح خیبر به دست مولای ما اتفاق افتاد. از آنجا که بناست فرسته‌های طولانی نباشد، توضیحات بیشتر را به فرصت دیگری واگذار می‌کنم.
مُستَبین
تاریخ فتح خیبر! به مناسبت این مصاحبه که خبرنگار، زمان فتح خیبر را ۲۴ رجب نوشته است، تعجب کردم و به
👆👆👆 تکمله و توضیح برخی همراهان تذکر دادند که مطلب بالا (فتح خیبر در ماه رجب) در مصباح شیخ طوسی هم وجود دارد. از توجه و مساعدت ایشان متشکرم.🙏 بله درست است و بنده در جستجوی خود به این گزارش دست نیافته بودم. به هر حال شیخ طوسی یک قرن پیش از سید است و خود می‌تواند منبعی قابل توجه باشد. 📃 از عبارت ابن‌طاووس پیداست آن را از شیخ طوسی گرفته که او را جدّ خود می‌داند. در عین حال این تعارض با منابع پیشین قابل بررسی است. بخصوص که مصباح هم کتابی دعائی و نه تاریخی است و سندی برای این خبر ذکر نمی‌کند. علاوه بر شیخ که از او نقل می‌کند، طبرِسی هم زمان واقعه خیبر را متفاوت دانسته که ذی‌حجه سال ششم و بر خلاف دیگر مورخان و محدثان است. بررسی نظر این عالم شیعی را در مقاله دوست ما آقای طاووسی مطالعه کنید. ✅ هدف این بود که توجه شود زمان بسیاری از حوادث تاریخی با اختلاف جدی روبروست و به سختی می‌توان درباره آنها نظر قطعی داد. بنابراین آنچه در تقویم‌ها ذکر می‌شود وحی منزل نیست و باید آن را به عنوان روز گرامی‌داشت تلقی کرد. حتی درباره ایام ولادت و شهادت معصومان نیز اختلاف وجود دارد و مهم گرامی‌داشت این ایام است، چه رسد به تاریخ ولادت و وفات امام‌زادگان و ذریه رسول‌خدا.
سندی بن شاهک و کشاجم 🔴 در جریان شهادت امام ابو ابراهیم موسی بن جعفر(ع) از سِندی بسیار نام برده می‌شود. 🏇 او از فرماندهان حکومت بنی‌عباس و از افراد گوش به فرمان هارون است. 📖 نام وی همچنین در سلسله سند اخبار بسیاری وجود دارد. ⚔ در پرونده او اقداماتی چون شکنجه محمد بن ابی‌عمیر محدث شیعه و یار باوفای ائمه و سوزاندن جسد جعفر برمکی پس از اعدام دیده می‌شود. 🖤 به گزارش وقتی امام کاظم(ع) در لحظات آخر عمر خود از سندی می‌خواهد فرد خاصی را برای تجهیزش حاضر کند، سندی اجازه می‌گیرد که خودش امام را کفن کند اما آن‌حضرت اجازه نمی‌دهد. 2⃣ دو نکته جالب اینکه بشار وابسته (مولی / غلام) سندی که خود را از دشمنان علویان می‌داند، با دیدن رفتار و اخلاق امام (ع) متحول و از دوستداران او شد. 👈 دیگر اینکه محمود بن حسين رملی مشهور به كشاجم‏ دانشمند ادیب و شیعی از نوادگان سندی است. 📙 او اشعاری درباره اهل‌بیت و شهدای کربلا سروده و دیوانش بارها منتشر شده است. با همراه شوید: https://eitaa.com/Mostabin
لولاک لما خلقت الافلاک عید بزرگ مبعث بر شما همراهان گرامی تهنیت باد! 💐 🟢 پیش‌تر به مناسبت ولادت حضرت صدیقه طاهره (در متن شماره 54 مستبین) درباره حدیث لولا (س)... سخن گفته شد. آن فقره در واقع بخش سوم از حدیث مشهوری است که درباره و امیرمؤمنان است. 🟣 با آنکه درباره اعتبار و منبع و سند اصل این سخن مطالبی گذشت؛ دو مقاله به بررسی بخش نخست این روایت‌گونه پرداخته‌اند. 🔷 مقاله‌ای با عنوان «سرّ حدیث شریف لولاک لما خلقتک الافلاک» با رویکری ادبی به بخش مربوط به نبی اکرم، آن را حدیث قدسی دانسته و شرح و تفسیر کرده است. این مقاله هیچ‌گونه اشاره‌ای به منبع و سند نمی‌کند. 🔶 مقاله دوم با عنوان «بررسی سند و متن حدیث لولاک لما خلقتک الافلاک» معتقد است هر چند این حدیث در منابع پیش از قرن هفتم اهل‌سنت مجعول دانسته شده و در شیعه پیش از قرن دهم نیامده است؛ اما مضمون آن در اخبار دیگر هست و نقل به معنا شده است. پس جعلی نیست. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 فارغ از اهداف گوینده، این سخنان واقعیتی تاریخی است. اضافه کنید دیگر عالمان تمدن قدیم را: 👈 مانند خوارزمی‌ها، مفسر و مورخ مشهور (اهل مازندران)، حاکم نیشابوری و بسیاری دیگر. 🔥 اینکه نویسندگان کتب اهل‌سنت همه ایرانی‌اند، در تاریخ ایران اهمیت دارد. 🟣 چون می‌گوییم: تشیع ایرانی نیست، عربی و و مدنی و اهل‌بیتی است. https://eitaa.com/Mostabin