⚫️ تفاوت منطق امام حسین(ع) با منطق سیاسیون و احزاب سیاسی
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ بر کدام حسین باید گریست و ما بر کدام حسین میگرییم؟
#کلیپ_محرم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
⚫️ چرا فلسفه قیام حسینی باید مکررا در منابر گفته شود؟
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
29.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ روضهخوانی و گریه شهید مطهری برای آخرین لحظات حیات حضرت سید الشهداء(ع)
#کلیپ_محرم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
◾️رهبران مذهبی چگونه باید از گنجینه عظیم حسینی بهره ببرند؟
🔹 امام حسين عليه السلام به واسطه شخصيت عالیقدرش و به واسطه شهادت قهرمانانهاش مالك قلبها و احساسات صدها ميليون انسان است. اگر كسانی كه بر اين مخزن عظيم و گرانقدر احساسی و روحی گمارده شدند - يعنی رهبران مذهبی - بتوانند از اين مخزن عظيم در جهت همشكل كردن و همرنگ كردن و هماحساس كردن روحها با روح عظيم حسينی بهرهبرداری صحيح كنند، جهان اصلاح خواهد شد.
📝 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی علیه السلام، ص۱۰۱
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
مصیبت حضرت عباس.mp3
2.56M
📡 ذکر مصیبت شهادت حضرت ابوالفضل(ع) از زبان شهید مطهری
🔹خطاب حضرت ابوالفضل(ع) به خودش: اى ابوالفضل! مىخواهم بعد از حسین(ع) دیگر زنده نمانى!
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ این چه خیانتی است به امام حسین(ع)؟!
فکری غلط برگرفته از مسیحیان
#کلیپ_محرم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
⚫️ چرا خود را به گریهزدن (تباکی) هم برای امام حسین(ع) ثواب دارد؟
◾️عزاداری امام حسین(ع) که به حق دربارهاش گفته شده: «مَنْ بَکی اوْ ابْکی اوْ تَباکی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریهکن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفهاش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابنزیادها و به سود حسینها و حسینیها بوده. در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفیکننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است.
◾️ در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
◾️ اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش میشود و مسئله شکل یک عادت به خود میگیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک جهتگیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنیداری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرّد از وظایف اجتماعی و بیرابطه با حسینهای زمان و بیرابطه با یزیدها و عبیداللههای زمان به پا دارند.
◾️ در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را به پا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها «تباکی» اثر ندارد، اگر یک من اشک هم نثار کنیم به جایی برنمیخورد.
📕 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدساله اخیر، ص۸۳
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️سخنی تکاندهنده از امام حسین(ع)، ناراحتکنندهتر از زخمهای بدن مقدسش
#کلیپ_محرم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
⚫️ روضهخوانی و گریه شهید مطهری برای آخرین لحظات حیات حضرت سید الشهداء(ع) #کلیپ_محرم ⭕️ کانال رسمی
روضه وداع👆حضرت اباعبدالله(ع) توسط شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ امام حسین(ع) یک استثنا نبود؛ اسلام اجازه نمیدهد هیچکس در مقابل ظلم و فساد بیتفاوت بماند
#کلیپ_محرم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
امام سجاد(ع)، پناه ضعفا و بیچارگان
⚫ سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین علیهالسلام تسلیت باد
🔹 زينالعابدين(ع) پيك محبت بود. اين هم عجيب است: راه که مىرفت، هرجا بىكسى را مىديد، هر جا غريبى را مىديد، فقير و مستمندى را مىديد، كسى را مىديد كه ديگران به او توجه ندارند، به او محبت مىكرد، او را نوازش مىكرد و به خانه خودش مىآورد.
🔹 روزى يك عده جُذامى را ديد. (همه از جذامى فرار مىكنند، و آن كه فرار مىكند از سرايت بيماريش مىترسد، ولى خوب اينها هم بنده خدا هستند.) از اينها دعوت كرد، آنها را به خانه خود آورد و از آنها پرستارى كرد. خانه زينالعابدين(ع) خانه مسكينان و يتيمان و بيچارگان بود.
📝 استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۱۰۰
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 مشقت و سختی راه تکامل
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
🔴 دشمنی مؤمن با ظالم هیچگاه ناشی از عقدههای روانی و شخصی نیست
🔹 انسانی که «بیداری خدایی» پیدا میکند و ارزشهای متعالی انسانی برایش به صورت هدف در میآیند، از اینکه طرفدار یک فرد به عنوان یک فرد و یا دشمن یک شخص به عنوان یک شخص بشود آزاد میشود.
🔹 او دیگر طرفدار عدل است نه عادل، دشمن ظلم است نه ظالم؛ طرفداریاش از عادل و دشمنیاش با ظالم از عقدههای روانی و شخصی ناشی نمیشود، اصولی و مسلکی است.
📗 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدساله اخیر، ص۶۷
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ به خدا توکل کن، ولش کن!!!
یک تلقی رایج و وارونه از توکل
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
Eitaa.com/motahari_ir
🔴 رابطه اعتقاد به شانس با بینظمی و بیعدالتی در جامعه
🔹 در همه قرآن و کلمات پیغمبر(ص) و ائمه(ع)، نامی از بخت و شانس نمیبینیم. از طرف دیگر، کتب فلسفه از قدیم هر وقت از بخت و اتفاق بحث کردهاند، به عنوان یک موهوم از آن یاد کردهاند.
🔹 پس این خیال درباره بخت با آن قدرت خارقالعاده و عظیم از کجا پیدا شده که تصور شده قدرت بخت از عقل، علم، کار، کوشش، هنر، صنعت، زور، از همه چیز بالاتر است؟
🔹 مبدأ الهامبخش این فکر شیطانی چیزی جز بینظمیها و پستی و بلندیهای بیجهت و اولویتهای بلااستحقاق نیست.
🔹 هر وقت عدالت اجتماعی متزلزل شود، استحقاقها رعایت نشود، حقوق مراعات نگردد، در تعویض مشاغل حسابهای شخصی و توصیه و پارتی مؤثر باشد، فکر بخت و شانس و امثال اینها قوّت میگیرد و توسعه پیدا میکند.
📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۷۴
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ دلیل به نتیجه نرسیدن بسیاری تلاشها برای حل مشکلات یک کشور از نظر امیرالمؤمنین(ع)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
Eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 نامگذاریهای ما ایرانیان، زبان عربی و خوابهای چند صد ساله
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ یک تفاوت عشق و شهوت
🔹در این جهت نمیتوانیم تردید داشته باشیم که عشق از لحاظ آثار روانی و اجتماعی، یعنی از لحاظ تحولاتی که در روح فرد ایجاد میکند و از لحاظ تأثیراتی که در خلق آثار هنری و ذوقی و اجتماعی دارد، با یک شهوت ساده حیوانی که هدفش صرفاً ارضاء و اشباع است تفاوت بسیار دارد.
🔸حالت خاص شهوانی تا وقتی که صورت شهوانی دارد مقرون به خودخواهی است و در این حالت، انسان به موضوع شهوت به چشم یک ابزار و وسیله نگاه میکند، اما همین که شکل عشق به خود گرفت، موضوع دلخواه آنچنان اصالت پیدا میکند که حتی از جانِ خواستار عزیزتر و گرانبهاتر میگردد و خواستار، فدایی موضوع دلخواه خود میشود؛ یعنی شخص خواستار از «خودی» بیرون میرود و لااقل خودی او خودی طرف را نیز در بر می گیرد. از این روست که عشق به عنوان مربّی، کیمیا، معلّم و الهام بخش خوانده شده است.
📗 استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص۸۱
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
Eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا نگاه به نامحرم به «تیری از تیرهای شیطان» تشبیه شده است؟
#کلیپ
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.com/motahari_ir
⚫️ اگر درهای درون انسان به روی او باز شود...
🔹 قلب انسان، روح انسان، معنویت انسان همان جام جهان نماست. اگر انسان به درون خودش نفوذ کند، اگر درهای درون به روی انسان باز شود، از درون خودش تمام عالم را شهود میکند.
🔹 درون انسان دروازهای است به روی همه هستی و همه جهان، چون از اینجا این در به روی حق باز میشود و حق را که انسان ببیند همه چیز را میبیند. حافظ در اینجا خیلی شاهکار به خرج داده؛ یکی آن غزل معروفش است که میگوید:
🔸سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
🔸وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
🔸گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است
🔸طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
📗 شهید استاد مطهری، عرفان حافظ، ص۱۳۳
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ فاصله تأسفبرانگیز ما با اخلاق اسلامی
چند فراز تکاندهنده از دعای مکارم الاخلاق
#کلیپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
Eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ امام علی(ع) چنین حاکمی بود...
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ تعبیری لطیف در قرآن
🔹 ما با ظاهر و پوسته وجود خود ـ یعنی با حواس بدنی و آلات بدنی خود ـ ظاهر و پوسته عالم را درک میکنیم، و با باطن و هسته وجود خود ـ یعنی با نیروی عقل و ضمیر خود ـ کم و بیش حقایق غیرمحسوس را درک میکنیم.
🔸 در قرآن مجید تعبیر بسیار لطیفی است؛ گاهی که میخواهد از حقایق زیر پرده ظواهر بحثی بکند میگوید: «اولوا الالباب این حقیقت را درمییابند»؛ یعنی صاحبان لُب. «لُب» یعنی مغز خالص و جدا شده از پوست.
🔹 «لُب» به عقلی میگویند که از آنچه با او مخلوط شده است جدا شده باشد. نمیگوید عقل خالی از شوائب، میگوید عقل خالص یعنی «جدا شده» از شوائب. در ابتدا نوعی آمیختگی میان محسوسات و تخیلات و معقولات هست. عقل انسان هرگاه به این درجه رسد که از مقهوریت وهم و خیال و حس بیرون آید و خلاص گردد، «لُب» نامیده میشود.
🔸 انسان اگر در علم و معرفت کامل گردد، عقلش از حس و وهم و خیالش جدا و مستقل میشود؛ احکام هیچ یک از آنها را با دیگری اشتباه نمیکند. در این هنگام به چنین شخصی گفته میشود «لبیب».
📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص ٨-٢٠٧ (با تلخیص)
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ مبلّغ دین باید مبلّغ سماحت و سهولت دین باشد
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
Eitaa.com/motahari_ir