eitaa logo
مطول استاد احمدی
821 دنبال‌کننده
65 عکس
12 ویدیو
174 فایل
درس مطول استاد احمدی ▪️در این کانال صوت دروس ، تقریرات ، و مطالب مرتبط بارگذاری خواهد شد. ✔️کانال اصلی استاد احمدی: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️شرح مختصر دعای «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْر» 🤲 دعای هر روز ماه مبارک رجب 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی 👇👇👇
گوشه ای از زندگی مرحوم حاج آخوند ملاعباس تربتی ( فضیلت های فراموش شده ، ص ۱۷۹)
▪️در پی ابتلا به ویروس کرونا؛ استاد خسروشاهی درگذشت ▫️حجت الاسلام والمسلمین استاد که از چند روز پیش مبتلا به ویروس شده بود، نهایتا دیروز ظهر به بیمارستان منتقل شده و پس از تأیید تست کرونا بستری شد، اما مع الاسف به دلیل کهولت سن، امروز صبح به رحمت حق واصل گردید. خداوند ایشان را مشمول رحمت واسعه خویش گرداند. ▫️خبرگزاری حوزه، درگذشت این عالم بزرگوار را تسلیت عرض می کند. @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
مطول استاد احمدی
▪️در پی ابتلا به ویروس کرونا؛ استاد خسروشاهی درگذشت ▫️حجت الاسلام والمسلمین استاد #سید_هادی_خسروشاه
ایشان در احیاء و چاپ آثار علامه طباطبایی ره حقی عظیم بر گردن حوزویان دارند. روحشان شاد
﷽؛ سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز پیشنهاد می‌کنم این تصویر رو با مخاطبان خود به اشتراک (در وضعیت و ارسال به لیست انتشار) بذارید و برای نجات از گرفتاری کرونا ختم صلوات راه بندازیم
جلسه سوم.pdf
99.5K
🖋تقرير جلسه سوم 🔸موضوع: حجيت ظواهر قرآن بررسي ادله اخباريين 🔵مباحث ادبی تفسیر المیزان(@almizaan)
📎پیوست جلسه چهارم(1) لیست منابع المیزان. 🔵کانال مباحث ادبی تفسير المیزان @almizaan
📎پیوست جلسه چهارم(2) منابع ادبی المیزان 🔵کانال مباحث ادبی تفسير المیزان @almizaan
📎پیوست جلسه چهارم (3) ادامه منابع ادبی المیزان 🔵کانال مباحث ادبی تفسير المیزان @almizaan
جلسه چهارم.pdf
101.6K
🖋تقرير جلسه چهارم ▫️موضوع: - آفات علوم ادبی در تفسیر - وضع الفاظ برای روح معانی -منابع المیزان 🔵کانال مباحث ادبی تفسير المیزان @almizaan
❖ نقل قول استاد رضایی تهرانی از آیت الله جوادی آملی درباره شیوه‌ مطالعه تفسیر المیزان 🆔 @Arefane
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 "کرونا یا مسجد مهمان کش و غلبه بر ترس" ✍🏻 بشر امروز با پدیده ای مرگبار و بیماری وحشتناکی روبروست که زندگی اش را مختل و آن را برای کام بشر تلخ و ناگوار کرده و بشریت را در زمینه های مختلف، زمین گیر نموده است. 🔸اگر یک ذره را برگیری از جای 🔶 خلل یابد همه عالم سراپای "شبستری" ✍🏻 بشری که صدای تکنولوژی و پیشرفت های علمی و پزشکی اش گوش فلک را کر کرده، فعلا اسیر یک ویروس به نام کرونا شده است (چه کار طبیعت باشد و چه کار بشر). بشرِ غافل، متوجه نعمت های بیکران الهی نمی شود مگر اینکه سرش به سنگ بخورد. 🟡 "قدر عافیت را کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید" 🟡 ✍🏻 البته نباید کسی را در اثر ترس و هراس و نگرانی، ملامت و سرزنش کرد؛ چون حبّ ذات، اولین میل و غریزه ای است که در سرشت و طبیعت انسان گذاشته شده است و آدمی هم جان دارد و جان شیرین خوش است. لذا انسان برای صیانت و حفاظت از خود باید از خطرات و ضرر های مختلف، بیم داشته باشد تا بتواند آن را از خودش دور کند؛ پس ترس و نگرانی در حد طبیعی و منطقی، پسندیده و معقول و برای تکامل بشر لازم است ولی هراس بیش از اندازه را هیچ یک از عقل و علم و دین تایید نمی کنند و آن را موجب اختلالات روانی و ضعف سیستم ایمنی بدن می داند. ➖علی علیه السلام فرمود: 🔅"شِدَّةُ الْجُبْنِ مِنْ عَجْزِ النَّفْسِ وَضَعْفِ الْیقینِ"🔅 ترس زیاد از ناتوانی نفس و ضعف یقین است. 📚{غررالحکم، ص ۱۰۵} ➖لذا گفته اند: آدم شجاع یکبار می میرد ولی ترسو هزار بار. 🔶 چند روز پیش دوستی نقل می کرد که یک نفر بدون ابتلا و آلوده شدن به ویروس کرونا، در اثر تخیل و توهم اینکه کرونا گرفته است، سکته کرده و از دنیا رفته است. یاد داستان مسجد مهمان کش افتادم که در جلد سوم مثنوی نقل شده است و مرحوم علامه جعفری مفصلا در جلد ۸ و ۹ تفسیر و نقد و تحلیلِ مثنوی، صفحه ی ۵۵۷ مطرح کرده است که ما خلاصه آن را نقل می کنیم.   •┈••ه✾ 💐 ✾ه••••┈┈• ➖"حکایت مسجد مهمان کش" 🔶 در اطرافِ شهر ری مسجدی بود که ساکنان خود را می کشت. هر کس شب بدان مسجد در می آمد همان شب از ترس در جا می مُرد و نقش بر زمین می شد. هیچکس از اهالی آن شهر، خصوصا در شب جرأت نداشت قدم بدان مسجدِ اسرارآمیز بگذارد. اندک اندک این مسجد آوازه ای در شهرهای مجاور به هم رسانید و مردم حومه و اطراف نیز از این مسجد بیمناک شده بودند. تا اینکه شبی از شب ها غریبی از راه می رسد و یکسر سراغِ آن مسجد را می گیرد. 🔶 مردم از این کارِ عجیبِ او حیرت می کنند و می پرسند با آن مسجد چه کار داری؟ مردِ غریب با خونسردی و اطمینان تمام می گوید: می خواهم امشب در آن مسجد بخوابم. مردم حیرت زده می گویند عقل هم چیز خوبی است، مگر از جانت سیر شده ای؟ مرد غریب می گوید من این حرف ها سرم نمی شود من به این حیاتِ دنیوی وابسته نیستم تا از کشته شدن واهمه ای داشته باشم. خلاصه به قول معروف «سرم درد می کند برای اینجور کارها» 🔶 بار دیگر ملامت جماعت شروع می شود امّا هر چه می گویند و اندرز می دهند گویی که بر آهنِ سرد می کوبند. مردِ غریب بی توجّه به نصایح مردم، شبانه قدم در آن مسجد اسرار آمیز می گذارد و روی زمین دراز می کشد تا چُرتی بزند. در این حال صدای هولناکی بلند می شود گویی کسی با صدای پُر طنین می گوید آهای کسی که داخلِ مسجدی، همین الان به سراغت می آیم. این صدا پنج بار شنیده شد امّا آن مردِ غریب هیچ نترسید بلکه خوشحال هم بود. از اینرو با حالت آماده و مُصمّم از جا برخاست و فریاد زد هر کسی هستی بیا تو، من آمادۀ مرگم. اگر جرأت داری بیا جلو. در همین لحظه بود که بر اثرِ این فریاد، طلسم شکسته شد و از هر سو انبوهِ طلا سرازیر شد و آن مردِ غریب شروع کرد به جمع کردن آنها.  •┈••ه✾ 💐 ✾ه••••┈┈• ✍🏻 اگرچه نتیجه گیری های مختلف از این داستان شده و می شود، ولی غرض ما این است که نباید از سروصدای وحشتناک و مرگبار کرونا بیش از حد بترسیم و روحیه مان را از دست داده و با ناامیدی و نگرانی و اضطراب زندگی ‌کنیم بلکه باید در عین عمل به وظایف بهداشتی، به فضل و رحمت الهی امیدوار و متوسل به ولی و صاحبمان امام زمان "عجل الله فرجه"باشیم و عرض کنیم آقاجان: 🔷ما را فکنده غفلت در بستر هلاکت 🔹درمان کن ای مسیحا این درد بی دوا را 🔹ای پرده دار عالم در پرده چند پنهان  🔷بازآ و روشنی بخش دلهای باصفا را "فواد کرمانی" 🔅اللهم عجّل لولیک الفرج🔅 ✍🏻 "استاد علی مومنی ارموی"
💠 با عرض سلام و تبریک عید بزرگ مبعث 💠 🔸اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّى الْأَعْظَمِ🔸 خدایا سوال می کنم از تو به بزرگترین تجلّیت. 📚(مفاتیح‌الجنان، دعای شب مبعث) ┈••••ه✾ 🌺 ✾ه•••••••┈┈┈ ✍🏻 تجلّی از "جلا " به معنی ظاهر و آشکار شدن است؛ خداوند متعال دو تجلی دارد: 🔸۱- تجلّی عام، که کلّ مخلوقات و همه عالم هستی است. « الحَمدُللهِ المُتَجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقِهِ » (نهج‌البلاغه خطبه ۱۰۸) 🔸۲- تجلّی خاص که در دو مورد است: ➖الف- تکوینی: وجود مبارک حضرت (صَلَّی الله عَلیهِ و آلِهِ) که بزرگترین تجلّی و مظهرِ أتمّ و أکمل و أحسنِ أسماء حسنای الهی و صفاتِ جلال و جمال ربّانی است و همین جلوهٔ اعظم بودن علت خاتمیت و کمال و تمامیت دین اسلام می باشد. ➖ب- تدوینی ( قرآن کریم ) «فَتَجَلّی لَهُم سُبحَانَه فِی کِتابِه» خداوند سبحان برای مردم در کتابش(قرآن) تجلی کرده است. (نهج‌البلاغه، خطبه۱۴۷) ✍🏻 لذا قرآن کریم بی نهایت است چون خداوند بی نهایت است و نزول تدریجی آن، از مبعث آغاز شده و تا سال دهم هجری ادامه داشته و نزول دفعی آن، در لیلهٔ قدر بوده است. جالب اینکه این دو تجلّیِ بزرگ با حضرت علی "علیه السلام" متّحدند. طبق آیهٔ شریفهٔ ”أنفُسَنَا وَ أنفُسَکُم” و فرمایش پیامبراکرم(ص): 🔸عَلِیٌّ مِنِّی وَ أنَا مِن عَلِی 🔸عَلِیٌّ مَعَ الْقُرآن وَ الْقُرآن مَعَ عَلِی. ✍🏻 لذا افضلِ اعمالِ مبعث، زیارت امین الله مخصوصاً زیارت مخصوص مبعث که حدود ۲۰۰ فضیلت از فضایل آن حضرت است و امید است خواندن آن فراموش نشود. 🔺 تذکّر 🔺 بهترین و مهم ترین عامل رسیدن به هدف از بعثت نبوی و ولایت علوی، ارادهٔ آهنین و محکمی است که در دعای روز مبعث آمده و امید است خواندن این دعا نیز فراموش نشود. 🔅وقَد عَلِمتُ أنَّ أفضَلَ زادِ الرّاحِلِ إلَيكَ عَزمُ إرادَةٍ یَختَارکَ بِها🔅 تحقیقاً دانستم که حقیقتاً بهترین زاد و توشهٔ مسافرِ کوی تو، عزم و اراده‌ای است که به آن تو را اختیار کند. ✍🏻 هدف از بعثت، عبارت است از تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت و تکمیل و تتمیم مکارم اخلاق. روایت جامعی از پیامبر(صلی الله علیه وآله) است که فرمودند: آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: (او عبارت است از) خوش خلق ترین، نرم خوترین به خویشان، نیکوکارترین به برادران دینی، دوستدارترین بر حق، شکیباترین، خشم خود را فروخورنده ترین، باگذشت ترین و با انصاف ترین در حالت خرسندی و خشم. 📚{اصول کافى ج ۲، ص ۲۴۰} 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 صلی الله علیه وآله  •┈•••••✾ 💐 ✾•••••┈• @Fatemiyeh_aleyasin
هر کس صَباح ، غافل از احوال مسلمین میرفت و میگذشت به عشرت بر این زمین حقّ از زبان خاتم پیغمبران سرود *کآن سَفله از جماعت ما مسلمین نبود* این ایّام که ایّام درد است و بیماری و دوستان و عزیزانمان مغموم به حزن اند و عزاداری ، بی شک دلهای نرم و عواطف گرم ما ایرانیان بیش از پیش نگران یکدیگر است ؛ حال آنکه فارغ از درد بیماران و غم وفات عزیزان ، اندوه سخت تری نیز بر قلبهایمان سنگینی میکند و آن چشمان گریان و نگران بازماندگان و کمبود و کاستی در قوت و آذوقه ی خانواده های کم درآمد و فقیر است . باور کنید این روزها کم نیستند خانواده هایی که تنها نان آورشان در گوشه ی بیمارستان گرفتار است و سرپرستشان خود محتاج سری و پرستاری . اگر به هر دلیل نمیتوانیم در میدان جهاد حاضر باشیم ، *از پشت جبهه ها مدد عشق میدهیم* و با مال و داراییمان بندگان خدا را یاری میکنیم ، جهت کمک به هزینه های درمان و تامین خانواده های کم درآمدی که به سبب این بیماری نقصان و خلل در معیشتشان ایجاد شده ، مبالغ خود را به شماره کارت مرکز خیریه ی بشری واریز بفرمایید 6037997950045543
4_6019587718374230094.mp3
3.12M
🎙آیت الله جوادی آملی 🚨 ⏱۴ دقیقه ✅ @mehrostad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 جایگاه جمهوری اسلامی 📝 برزخ بین «عدم مخالفت قطعیه» و «موافقت قطعیه» 👤 آیت‌الله حائری شیرازی (ره) 🔹 خدا ما را از حکومت شاهنشاهی که با اسلام بود، نجات داد و آورد در جمهوری اسلامی که مخالفت قطعیه با اسلام نمی‌کند، اما هم نمی‌کند! «حکومت اسلامی»، موافقت قطعیه است! «جمهوری اسلامی»، مخالفت قطعیه با اسلام نمی کند اما موافقت قطعیه هم زورش نمی رسد، رسالتش در همین حد است. موافقت قطعیه با اسلام، در حکومت اسلامی، دولت اسلامی و تمدن اسلامی محقق می شود. 🔹 مگر بزرگوار نگفت ما الآن در «جمهوری اسلامی» هستیم و باید خودمان را بکشانیم به «حکومت اسلامی»، «دولت اسلامی» و «تمدن اسلامی»؟ بعضی ها در «جمهوری اسلامی» دنبال «تمدن اسلامی» هستند! اشتباه می کنند. هی داد و بیداد می کنند و می گویند اسلام رفت و چطور شد و چطور شد. نخیر، «جمهوری اسلامی» نسبت به «حکومت شاهنشاهی»، بهشت است، جمهوری اسلامی «اَعراف» است، یعنی بین «جهنم» حکومت شاهنشاهی و «بهشت» تمدن اسلامی، این اَعراف است و در وسط قرار دارد. همین روز هایی که الآن داریم، دوره شاه آرزوی یک ساعتش را می کردیم! ❓فرق بین «موافقت قطعیه» و «عدم مخالفت قطعیه» چیست؟ مثالی برایتان می‌زنم: ده تا لیوان داریم که یکی از آنها نجس است. من نمی‌دانم کدامش نجس است. «عدم مخالفت قطعیه» به این است که یک لیوانش را کنار بگذاری و بقیه اش (نه تای دیگر) را مصرف کنی. چرا مخالفت قطعیه نکرده ای؟ چون می‌توانی قسم بخوری که این لیوانی که مصرف کردی، قطعاً نجس بوده است؟ نمی توانی! جمهوری اسلامی، این است. یقین به مخالفت با اسلام نداری. 🔹 حکومت اسلامی، موافقت قطعیه است با اسلام است. در حکومت اسلامی باید از همه اش اجتناب کنی. ده تا سیم است. در یکی‌اش برق است. تو می‌توانی یکی‌اش را بگذاری کنار و به بقیه دست بزنی؟ حکومت اسلامی این جوری است. دست به هیچ کدامش نمی‌توانی بزنی. ورع یعنی همین. 🌐 نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی @Manahejj
"دروس و دیدگاه ها" با سلام به لطف خدا کانال " دروس و دیدگاه ها" از امروز شروع به کار کرد ان شا الله جدیدترین صوت های حقیر و برخی دیدگاه ها در آن نشر داده می شود.( احمدی) https://eitaa.com/Adoroos
🔸آیا تفسیر المیزان بر اساس فلسفه و عرفان نوشته شده است؟🔸 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین طباطبائی قدّس سرّه 🌿ما در تفسیر المیزان بر اساس تفسیر آیه به آیه تکیه کردیم؛ 🌿و هرگز از فنون دیگر مانند فلسفه و عرفان و کلام و غیر آنها استمداد نجستیم، 🌿و هرگز نظریّات فنّی را و مسلّمات مذهب معیّنی را به آیات کریمۀ قرآن تحمیل ننمودیم. 📚 «سیر و سلوک سبز» ص ۱۸۷ 🆔 @nooremojarrad_com
هدایت شده از تاملات
🔰 حقیقت امامت از منظر علامه طباطبایی (ره) 🔸 اینان به حقیقت به معنای امامت پی نبرده اند؛ زیرا در بحث امامت روشن شد که وظیفة امام تنها بیان صوری معارف و راهنمایی ظاهری مردم نیست و امام چنان که وظیفه راهنمایی صوری مردم را به عهده دارد، همچنان ولایت و رهبری باطنی اعمال را به عهده دارد و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم می‌کند و حقائق اعمال را به سوی خدا سوق می‌دهد. 🔹بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام، در این باب تاثیری ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم، اشراف و اتصال دارد، اگر چه از چشم جسمانی ایشان مستور است و وجودش پیوسته لازم است اگر چه موقع ظهور و اصلاح جهانیش تا کنون نرسیده است. 📚شیعه در اسلام، ص ۲۳۰ ⚜ @taammolat74
در فهم قرآن در مساله امامت در المیزان( ج۱ ص ۲۶۷ تا ۲۷۹ که علامه امهات مساله امامت را بیان کرده اند) تاثیر ادبیات به روشنی ملاحظه می شود، در اینجا فهرست موارد آن را ذکر می کنم: 1⃣ استفاده از شعر عنتره در کشف معنای قول و کلمه ص ۲۷۰ 2⃣مرجع ضمیر اتمهن و اینکه : الظاهر رجوعه الیه تعالی ص ۲۷۰ 3⃣ "جاعلک" که اسم فاعل است عمل کرده و نمی توان آن را به معنی گذشته گرفت و حتما باید به معنای حال و استقبال باشد در نتیجه اماما به معنای نبیا نیست.۲۷۰ 4⃣ توجه به تفسیری بودن وصف یهدون بامرنا برای ائمه.۲۷۲ 5⃣ دلالت مصدر مضاف بر تحقق در : اوحینا الیهم فعل الخیرات و استفاده عصمت ص ۲۷۴ 6⃣ استعاره بالکنایه در لاینال عهدی الظالمین ص ۲۷۶. @almizaan
هدایت شده از دروس و بحوث
(۱) 🔻روایت معروف "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة" را خوانده و شنیده ایم، و به خوبی می دانیم که مراد از شناخت امام زمان، آشنایی با اسم و نسب و یا دیدن چهره و شنیدن صدای امام نیست بلکه منظور معرفت به مقام امام و جایگاه او در نظام آفرینش و قوس نزول و صعود هستی است. 🔻یکی از مشکلاتی که در عرصه ی فهم دین دامن بسیاری از عوام و حتی بعضی از اندیشمندان و مفسران را نیز گرفته ، مسامحه در فهم الفاظ دینی و هم معنا پنداری آنهاست؛ این مشکل را می توان در فهم واژه هایی از قبیل : رسول ، نبی ،و امام که در قرآن وصف پیشوایان دینی قرار گرفته مشاهده کرد. در حالی که هر یک از این ها معنای خاصی دارند و به حقیقتی ممتاز اشاره دارند، و قرآن در ظرافت های تعبیریش آن ها را تبیین نموده است. منشا این مسامحه احتمالا کثرت کاربرد این واژه ها در استعمالات عرفی و اکتفاء به معنای حداقلی است.1⃣ به هر روی بر اندیشمندان دینی لازم است تحقیق، تفحّص، تدبّر ، تامّل و ریز بینی را همیشه سرلوحه ی مطالعات خود قرار دهند. 🔻علّامه طباطبایی ره که به حقّ حائز قصب السبق در عرصه ی فهم و تفسیر قرآن است، توانسته اند با در پرتو تدبّر در قرآن و دقت های بی سابقه و همچنین بهره گیری از تراث روایی پرده از بسیاری از معارف قرآن بردارند، از جمله شاهکارهای علامه دیدگاه ایشان در مساله امامت است. 🔻به مناسب فرارسیدن نیمه ی شعبان و میلاد امام زمان حضرت بقیه الله - ارواحنا له الفداء - چکیده ای از دیدگاه علامه در مساله امامت تقدیم عزیزان می گردد. ____________________________ 1⃣ "الفاظى كه در قرآن شريف هست در انظار مردم مبتذل و بى ارج شده، چون در اثر مرور زمان زياد بر زبانها جارى شده، خيال كرده‌اند كه معناى همه را ميدانند، و همين خيال باعث شده بر سر آنها ايستادگى و دقت نكنند" ترجمه المیزان ، ج ۱ ، ص۴۰۹ و بنگرید: المیزان ، ج۱ ، ص ۲۷۱. 🛑 نشر مطالب جائز نیست. @Adoroos
هدایت شده از دروس و بحوث
(۲) 🔻بیشتر ماها از "امامت" فقط این را می دانیم که منصبی است الهی (نه انتخابی و نه شورایی) و از اصول مذهب شیعه. این تصور گرچه صحیح است اما همه واقعیت را شامل نمی شود. 🔻برای اینکه نگرش خود را در این مسئله تغییر دهیم خوب است در جملات زیر اندیشه کنیم: 1⃣"امامت از نبوت بالاتر است"۱. 2⃣"پیغمبر اکرم ص یقینا امام بودند"۲. 3⃣"هدایت امام ع از نوع ایصال الی المطلوب است"۳. 4⃣"اگر امام ع نباشد خلقت لغو خواهد بود"۴. 5⃣"امام ع لایشغله شأن عن شأن است"۵. 6⃣"ملائکه کاتب اعمال ، از منشیان امام ع هستند".۶ 7⃣"امام باغبان عمل بندگان است"۷ این جملات بخشی از اندیشه علامه طباطبایی پیرامون امامت است. 🔻آیات محوری امامت در نگاه علامه عبارت اند از: ١) و جعلنا منهم أئمة يهدون بأمرنا لما صبروا و كانوا بآياتنا يوقنون (سجده ،۲۴) ٢) و جعلناهم أئمة يهدون بأمرنا و أوحينا إليهم فعل الخيرات و إقام الصلاة و إيتاء الزكاة و كانوا لنا عابدين (انبیاء ، ۷۳) ٣) و إذ ابتلى إبراهيم ربه بكلمات فأتمهن قال إني جاعلك للناس إماما قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين ( بقره ، ۱۲۴) 🔻از نگاه علامه هفت مساله امهات مسائل امامت را شکل می دهند که همه آنها از آیات فوق به ضمیمه برخی آیات مرتبط اثبات می شوند : الأول: إن الإمامة لمجعولة. الثاني: أن الإمام يجب أن يكون معصوما بعصمة إلهية. الثالث: أن الأرض و فيه الناس، لا تخلو عن إمام حق. الرابع: أن الإمام يجب أن يكون مؤيدا من عند الله تعالى. الخامس: أن أعمال العباد غير محجوبة عن علم الإمام. السادس: أنه يجب أن يكون عالما بجميع ما يحتاج إليه الناس في أمور معاشهم و معادهم. السابع: أنه يستحيل أن يوجد فيهم من يفوقه في فضائل النفس.۸ 🔻 حجت ( که فرمودند: لولا الحجة لساخت الارض بأهلها) کسی است که اعمال بندگان نزد اوست و اعمال را پرورش داده و به خداوند متعال سوق می دهد و این معنا از وصف ائمه به هدایت در آیه "جعلناهم ائمة يهدون بأمرنا" استفاده می شود زیرا مقصود از هدایت ، بیان فرمان الهی و ارائه طریق نیست بلکه منظور ایصال الي المطلوب است یعنی امام انسان و عمل او را به سوی خداوند متعال سوق می دهد.مثل نهال كه رشد می کند نقش اعمال نیک و بد در نفس مسلمان و کافر رشد کرده و او را به بهشت یا جهنم می کشد و رسیدگی به این کار با امام علیه السلام است. ____________________________ ۱) در محضر علامه ، ص ۸۶. ۲) همان ، ص ۸۷. ۳) همان ، ص ۸۸. ۴) همان ، ص ۸۹. ۵) همان ، ص ۹۰. ۶) همان ، ص ۹۱. ۷) همان ، ص ۲۰۴. ۸) المیزان ، ج ۱ ، ص ۲۷۵. 🛑 نشر مطالب جائز نیست
20.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ 📽 ذره‌ای از بی نهایتِ مرحوم علامه طباطبایی 🔹او قله‌ی تهذیب بود... رفتار و سخنانش یکی از شفابخش‌ترین‌هاست و آرامش دهنده و نورانی کننده دل هاست 📍وقتی معارف شیعی، یک فیلسوف غربی را دو زانو جلوی علامه طباطبایی می نشاندد و خاضع می‌کند... __ ✅ «عرفان و حکمت، در پرتو قرآن و عترت‏ @erfanVAhekmat_com
هدایت شده از دروس و بحوث
✅ ویژه صوتی از شیخنا الاستاذ حاج آقای غلامی حفظه الله درباره شب قدر از دوستان التماس دعا داریم.این شب عزیز را قدر بدانیم : سلام هی حتی مطلع الفجر 👇👇👇
هدایت شده از دروس و بحوث
وقتی نویسنده یا گوینده ای بر مطلوب خود ، دلیلی اقامه می کند و دیگری (خصم) در صدد پاسخ به او بر می آید چند حالت فرض می شود: الف.خصم به یکی از مقدمات دلیل ذکر شده یا به تک تک آنها، اعتراض می کند، این را در اصطلاح یا (نقض تفصیلی) یا می گویند. در کتب قوم در چنین جاهایی می گویند: هذا منع لقوله کذا.... در این نوع از اعتراض ممکن است معترض صرفا بگوید: این مقدمه ی شما برای من اثبات نشده و در اثر آن نمی توانم نتیجه شما را قبول کنم و ممکن است پا را فراتر گذاشته و بگوید این مقدمه شما باطل است که در این صورت باید دلیلی بر ابطال آن مقدمه اقامه کند که اصطلاحا به آن می گویند. ب.خصم به صورت نامعین به یک از مقدمات دلیل اشکال کند مثلا بگوید: "لیس دلیلک بجمیع مقدماته صحیحا" به این نوع اعتراض در اصطلاح گفته می شود. در این صورت بر معترض لتزم است بر اعتراض خود اقامه کند. ج.خصم بدون توجه به دلیل ذکر شده و مقدمات آن ، خود دلیلی بر نقیض مطلوب گوینده ایراد می کند. که به این اصطلاحا گفته می شود. : این چند اصطلاح از قدیم زبان بحث در میان علماء بوده است.می توانید با یک سرچ ساده در منابع قدیم ، کثرت کاربرد این اصطلاحات را مشاهده کنید. نگاه کنید به : - تحریر القواعد المنطقیه فی شرح الرساله الشمسیه ، ص ۶۴ ، حاشیه ۱ از میرشریف جرجانی. - وشروح الشمسیه ، ج ۱، ص ۱۴۲ و ۱۴۳ ◽️کانال "دروس و دیدگاه ها" لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
هدایت شده از دروس و بحوث
بهترین کتاب های اخلاقی از نگاه علامه طباطبایی ره : بهترین کتاب اخلاق را در مختصرات کتاب "طهارت الاعراق" تالیف ابن مسکویه می‌دانستند و بهترین آنها را در متوسطات "جامع السعادات" تالیف حاج ملا مهدی نراقی و بهترین آنها را در مطولات کتاب "احیاء الاحیاء" تالیف ملامحسن فیض کاشانی می دانستند. (مهر تابان ، ص ۸۶)
هدایت شده از دروس و بحوث
🔸از برکات "ایام کرونائیه" این بود که فرصت کردم برخی از کتاب هایی که سال ها اسم آنها را شنیده ولی توفیق مطالعه شان نصیب نشده بود، مطالعه کنم. از جمله کتاب "فضیلت های فراموش شده" در شرح حال مرحوم آخوند ملاعباس تربتی نوشته فرزندشان مرحوم حسینعلی راشد. 🔸اسم کتاب را از سال ها قبل شنیده و کتاب را دیده بودم ،اخیرا در جمعی از اساتید، جناب حجه الاسلام و المسلمین سید جواد شبیری زنجانی از والد ماجد خود - حفظه الله - نقل کردند که ایشان فرموده اند:جناب آقای راشد ( حسینعلی راشد نویسنده کتاب مزبور) مرد ثقه ای است. این نقل عزمم را بر خواندن کتاب جدی کرد و دنبال فرصت بودم که سر و کله ی ویروس منحوس پیدا شد. 🔹کتاب یادشده ، نمونه برجسته یک روحانی ملا ، مومن،مخلص،پرتلاش، خدوم و مردمی را به تصویر می کشد، روحانی ای که سراسر وجود خود را صرف انجام تکلیف شرعی خود کرده و در این مسیر خم به ابرو نیاورده و مزدها سال ها تلاش در راه خدا را قبل از مرگ دریافت کرده است( ر.ک: فضیلت های فراموش شده، ص ۱۶۵). روحانی ای که یونجه درو می کرد و در همان حال "الفیه ابن مالک" را از اول به اخر و برعکس بدون هیچ اشتباهی ، برای عیال خود از بر می خواند (ص ۱۷۹) و از جامع المقدمات تا کفایه الاصول در هیچ صفحه ای یک کلمه نفهمیده نگذاشته بود (ص ۲۰۵). روحانی ای که در زلزله معروف خراسان در سال ۱۳۰۱ شمسی ، به مثابه نیروهای جهادی کرونا در زمان ما، به روستاهای تربت رفته و با امکانات ان زمان در سه شبانه روز، مقدمات تجهیز بیش از هزار جنازه را فراهم کرده و خود بر تک تک آنها نماز می خواند و در تدفین آنها با رعایت موازین شرعی همکاری می کند. ( ص ۱۵۶). 🔻توصیه می کنم خواندن این کتاب را چون من به تاخیر نیاندازید.امیدوارم با خواندن این کتاب به این درک برسیم که در چه صنفی قرار گرفته و پیشه ای ما چه بوده است. https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c