eitaa logo
اندیشکده موج
1.6هزار دنبال‌کننده
267 عکس
182 ویدیو
24 فایل
📚 اندیشکده توسعه حرکت‌های مردمی و جهادی (موج) 📳 راه ارتباطی : تلفن ثابت : 28426248 (021) ایمیل : Mowj.in" rel="nofollow" target="_blank">info@Mowj.in وب سایت: Mowj.in 🌊 در مدار حرکت‌های مردمی
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 | الگوهای مردمی‌سازی حکمرانی 🔰 با ارائه موضوعات: 🔻 اقتصاد مردمی چیستی و چرایی... 🔻 تفاوت اقتصادمردمی با اقتصاد خصوصی 🔻 نظرات شهید بهشتی و شهید صدر 🔻 موانع ساختار اداری فعلی 🔻 بحث تعاونی‌ها 👤 ارائه دهنده: جناب آقای‌ محمدعلی غفوریان ⏳ زمان: سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 📌 پیوند شرکت در وبینار: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 | با فروش اموال دولت، مردمی سازی اقتصاد دچار مشکل می‌شود 👤 دکتر روح الله ایزدخواه 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
📫 | الگوی نوآوری اجتماعی در جهاد سازندگی 🔻 محققان حوزه نوآوری معتقدند که نوآوری دیگر تنها ساختار اقتصادی یا فرایند فنی نیست و آن را می توان در قواره پدیده ای اجتماعی دانست. جهاد سازندگی نیز یکی از نهادهای نوظهور انقلاب اسلامی است که توانست در روندی رو به رشد به توسعه خدمات اجتماعی بپردازد و بخشی از نیازهای روز جامعه را در دوره حیات خود به گونه های نوآورانه نسبت به ساز و کارهای موجود و بوسیله مردم و سازماندهی مردمی برآورده سازد. لذا از این منظر می توان جهاد سازندگی را به مثابه یک نهاد نوآور اجتماعی مورد مطالعه قرار داد. 📥 جهت دریافت مقاله کلیک کنید 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
🗂️ | بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از منظر تعاون ✳️ در نظام اقتصادی کشور در عرض بخش دولتی و خصوصی تعریف شده است و اگر تفاوت ماهوی با این دو بخش نداشته باشد، حضورش در بخش اقتصادی کشور توجیهی ندارد. 🔻 درواقع تعاونی ها رویکردی اجتماعی از اقتصاد هستند که مبتنی بر تشکیل روابط اجتماعی، رفع نیاز، ارتقای کار و ... شکل می گیرند و این رویکرد متفاوت از بخش خصوصی است که مسئله اصلی آن بالا بردن بهره وری اقتصادی و سود مادی است. این در حالی است که در قانون برنامه ششم توسعه در غالب بندهای ناظر به فعالیت دو بخش خصوصی و تعاونی، سیاستگذار نگاهی یکسان به این دو بخش داشته است. 🔻منطبق بر آسیب شناسی اجمالی برنامه هفتم توسعه و نیاوردن بندهای مربوط به بخش تعاون در این برنامه، پیشنهادهایی برای الحاق به برنامه هفتم توسعه ذیل فصل تعاون ارائه شده است، که در گزارش قابل ملاحظه است. 📥 جهت دریافت گزارش کلیک کنید 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | آنچه باید در دست دولت باشد و آنچه باید در دست مردم باشد را چگونه تشخیص دهیم؟ 🔻 دولت ماهیگیر غلط است 🔻 بانکداری خصوصی نیز غلط است 🔻 هر نهادی که نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و نظام فرهنگی مبتنی بر ارزش های اسلامی را مختل کند باید در اختیار دولت و حاکمیت اسلامی باشد. ❇️ نظریه تعادل عمومی بردارهای قدرت 👤 دکتر مسعود رخشان 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | پنج گام طرح جامع سهام 🔻 طرح جامع سهام (ساماندهی وهدایت اشتغال مردمی) 🔰 الگوی اشتغال زایی بسیج سازندگی در روستاها وشهرهای کوچک 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
📫 | برای برپا شدن قدرت تعاونی‌ها دولت ابتدا باید مداخله کند 🔰 دو دیدگاه درباره بخش تعاون وجود دارد: 1. در دیدگاه سنتی، ظرفیت بخش تعاون صرفا در حوزه شبکه‌های مویرگی توزیع در شهرستان‌ها و جوامع کوچک و حوزه صنایع دستی و بخش‌های کوچک خدماتی را شامل می‌شود. 2. در دیدگاه جدیدتر با توجه به تجارب جهانی بر این باور هستیم که پیچیده‌ترین صنایع و شرکت‌های فناور در بخش تولید و خدمات می‌توانند به صورت تعاونی اداره شوند؛ از شرکت‌های پلتفرمی مثل تاکسی‌های اینترنتی گرفته تا پتروشیمی‌ها و خودروسازی‌های بسیار بزرگ که ساختار فنی دارند. 🔻 متاسفانه در بخش مدیریتی و کلیت جامعه ما دیدگاه سنتی بر دیدگاه جدید به بخش تعاون غلبه دارد. این تصور و دیدگاه غلط درباره تعاون عمده‌ترین دلیل رکود و کاهش سهم بخش تعاون در قیاس با دو بخش دیگر است. 🔻 برای برپا شدن قدرت تعاونی‌ها دولت ابتدا باید مداخله کند. اکثریت قاطع تعاونی‌های موجود در ایران متاسفانه هفت نفره هستند و اگر یک نفر کمتر از هفت نفر باشند، دیگر از حالت تعاونی خارج می‌شوند. این شکل از تعاونی‌ها نمی‌توانند اهداف تعاون که تولید ثروت، توزیع بهتر و گسترش عدالت است. 📥 جهت مطالعه ادامه خبر کلیک کنید 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 | تیزر قسمت اول ویژه برنامه هم‌نورد پلاس 🔰 با موضوع آشنایی زدایی از هویت روستایی 📌 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
📫 | باید اندیشه‌های اقتصادی شهید بهشتی را احیا کنیم 🔻 شهید بهشتی متفکری بود که به ویژه قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی در دهه ۳۰ و ۴۰ آثار بسیاری در خصوص اقتصاد، بانکداری، تعاون و مالکیت منتشر کرده است، با این حال به دلیل سفر خارج ایشان و برگشت شهید بهشتی به کشور در اوایل انقلاب اسلامی و مسئولیت گرفتن ایشان در حوزه قضا، دیگر مباحث اقتصادی شهید بهشتی به حاشیه رفت. مباحث اقتصادی ایشان هم‌اکنون در جامعه فعلی رسوخ پیدا نکرده است، از این رو وظیفه داریم این اندیشه‌ها را احیا کنیم. شهید بهشتی از جمله شخصیت‌هایی است که مورد تأیید امام (ره) و رهبری بوده‌اند و آثار ایشان می‌تواند توسط مدیران، مسئولان و جامعه نخبگانی مورد استفاده قرار گیرد و راهگشا باشد. 🔻 شهید بهشتی (ره) به نظم اجتماعی غیر قائم به شخص تأکید زیادی داشت، به طوری که اگر برنامه‌ریزی دقیقی در کشور صورت گیرد، بود یا نبود یک شخص نمی‌تواند آسیبی به شاکله اقتصادی یک سازمان یا نهاد بزند. بردباری و صبر شهید بهشتی در مسائل گوناگون نیز مسأله‌ای است که در همه جوانب سیاسی، اقتصادی و قضایی باید از آن بهره برد، به طوری که ایشان به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بلندمدت و میان‌مدت علاقه زیادی داشته و آن را گره‌گشای مسائل اقتصادی کشور می‌دانست. 👤 محمدرضا قرایی - کارشناس اقتصاد اسلامی 📥 جهت مطالعه ادامه یادداشت کلیک کنید 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
🔰 | استان کردستان 🔻 رویداد توان با هدف هم افزایی گروههای جهادی و مردمی و مسئولین سازمانها و نهادهای متولی حول موضوعات دارای اولویت و مناطق محروم کشور در آستانه سفر رئیس جمهور به استان کردستان برگزار می شود "ایران به توان ما" 📝 جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به پیوند زیر مراجعه نمایید. 🌐 https://jahat.ac 📆 تاریخ برگزاری : پنج‌شنبه ۴ آبان 🪐 در مدار حرکت‌های مردمی 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | لزوم بازآفرینی هویت و تصویر روستا 👤 صادق مفرد، عضو شورای عالی جهاد سازندگی: 🔻 الآن در کشور ما کسی با افتخار می گوید که من روستایی هستم؟ آیا روستایی بودن افتخار محسوب می شود؟ عموما وقتی واژه روستا در کشور مطرح می شود؛ دو تصویر غلبه دارد، یک جنس افراد، روستا را معادل محرومیت، فقر و یا انگار به عنوان یک معضل می بینند [مثلا] تا [موضوع] روستا در صحن مجلس، دستگاه‌های دولتی و صدا و سیما مطرح می‌شود توجه‌ها می رود به سمت اینکه چه خدماتی می خواهیم به روستاها بدهیم. چگونه می توانیم به روستاها و محرومین رسیدگی کنیم. واژه روستا را دائما قرین محرومیت کرده‌ایم. 🔻 یک تصویر دیگر این است که روستا را محل تفریح و خوش گذرانی شهری‌ها نشان می دهد و روستا معادل گردشگری دیده می‌شود.
اندیشکده موج
🎥 #نماهنگ | لزوم بازآفرینی هویت و تصویر روستا 👤 صادق مفرد، عضو شورای عالی جهاد سازندگی: 🔻 الآن
🔻 موضوع دیگر جدی نگرفتن روستا است به عنوان مثل این نگاه که اصل اتفاق در شهر اتفاق می افتد و روستا تاثیر کمتری دارد. و عموما تصویر روستائیان به عنوان افراد کم تاثیر گذار، با تحصیلات پایین و کسانی که عموما شغلشان کشاورزی بوده و کار تخصصی نمی کنند؛ منعکس می‌شود. و این‌ها در تصویری که از روستا ساخته می‌شود وجود دارد. 🔻بخشی از آن در نگاه مسئولین و شهرنشینان است؛ و بخشی دیگر متأسفانه در نگاه روستائیان. به عنوان مثال اگر کسی در روستا رشد می کند؛ می‌خواهد تصویری که از او منعکس می شود تصویر شهری باشد؛ و وقتی که می خواهند خود را معرفی کنند سعی می کنند که لهجۀشان را پنهان کنند و خودشان را شهری جلوه دهند. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ضرورت بازیابی و توجه به هویت روستا در رویکرد تقنینی مجلس 👤 دکتر روح الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی : 🔻 مسئله هویت روستایی یک مسئله تزئینی نیست؛ بلکه یک مسئله کاملاً واقعی است. به عنوان مثال اگر معضلی به اسم حاشینه نشینی در حاشیه شهر ها داریم اولین، مهم ترین و اصلی ترین عامل آن از دست رفتن هویت روستا است. قبل از هر چیز دیگری، هويت روستاها تخريب شد که حاشیه ها ايجاد شد و کلان شهرها منفجر شدند و چنين معضلاتی پیش آمد. 🔻 مسئله سیاستی و حکمرانی ناظر به هویت روستایی هنوز در فضای اداره و مدیریت کشور وارد نشده است. من در همین مجلس در این ۳ سال موضوعی به نام قیر رایگان شاید بیش از ۸ بار آمده در صحن مجلس مطرح شده که عمدتا برای راه های روستایی بوده است اما یک بار ما مسئله هویت روستا و بازیابی آن را در صحن مجلس نداشتیم و اگر هم مطرح شود ممکن است پس زده شود چرا که گفته می‌شود این مسئله صرفا توصیه اخلاقی است و تبدیل شدن آن به قانون، بودجه و برنامه میسر نبوده و این مسئله از دید برخی صرفا شعاری است. در حالی که برعکس است با ابزار های مختلف می شود هویت روستا را بازیابی کرد. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
📫 | لزوم تغییر نگاه به هویت روستایی در عرصه حکمرانی 👤 دکتر روح الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی : 🔘 مسئله هویت روستا تا الآن بیشتر اجتماعی و یا معرفتی دیده شده در حالی که در حوزه سیاست گذاری و حکمرانی هم باید به این مسئله پرداخته شود. 🏞️ هر طور نگاه کنیم قطعا زندگی و زیست در روستا شرافتمندانه تر از زندگی در شهر است؛ اما وقتی روستا را به لحاظ هویتی تخریب کردیم شهر کانون توجه‌ها شد. حتی بعضاً به لحاظ اقتصادی روستا درآمد زایی بیشتری دارد، نسبت به زندگی در حاشیه شهر ولی در روستا مبنایی برای زندگی و ماندن ایجاد نکردیم. 📈 همین الآن شاخص های بهداشت و آموزش در تهران از محروم ترین مناطق سیستان و بلوچستان کمتر است. عرض این است که مسئله سیاستی و حکمرانی ناظر به هویت روستایی هنوز در فضای اداره و مدیریت کشور وارد نشده است. من در همین مجلس در این ۳ سال به شما عرض کنم موضوعی به نام قیر رایگان شاید بیش از ۸ بار آمده در صحن مجلس مطرح شده که عمدتاً برای راه‌های روستایی بوده اما یک بار ما مسئله هویت روستا و بازیابی آن را در صحن مجلس نداشتیم و اگر هم مطرح شود ممکن است پس زده شود چرا که گفته می‌شود این مسئله صرفا توصیه اخلاقی است و تبدیل شدن آن به قانون، بودجه و برنامه میسر نبوده و این مسئله از دید برخی صرفا شعاری است. در حالی که برعکس است با ابزار های مختلف می شود هویت روستا را بازیابی کرد. 📺 در ابتدای دهۀ ۷۰ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی شعر طنز و هجو كه روستا را به تمسخر می‌گرفت پخش می شد؛ و تمام نمادهای روستایی را به تمسخر می گرفت بارها و بارها به عنوان تیزر این موارد پخش می شد به این شکل هویت از بین رفت و از طرف دیگر با انحلال جریان مترقی جهاد سازندگی متولی در روستا نداریم. تنها سازمانی که در روستا داریم دهیار و شورای ده است. که این‌ها نهایتاً مسئول پخش امکانات همچون طرح هادی و خیابان کشی و مسکن سازی هستند. در اساسنامه دهیار ۴۸ وظیفه ذکر شده است یعنی دهیار ۴۸ وظیفه را باید به اندازه کل دولت و نهاد های حاکمیتی انجام دهد. بعضی دهیارها اساسا داخل ده نیستند و در شهر زندگی می کنند قطعا ما متولی روستا نداریم. 🏙️ ما فکر می کنیم پیشرفت روستا یعنی روستا کارخانه، پاساژ، بزرگراه و ... داشته باشد؛ در صورتی که اینها علت توسعه نیستند اینها نهایتاً معلول توسعه هستند ولی ما معمولا از معلول‌ها شروع می کنیم و فکر می کنیم شهر به دلیل داشتن بزرگراه، پاساژ و سایر این‌ها آباد است. 🏘️ من یادداشتی نوشتم که در چند مؤلفه مقایسه کردم؛ که اتفاقا آنچه که می گویند مناطق محروم آباد است و آنچه که می گویند کلان شهر ویران است در مسئله فرهنگ عمومی، آسیب های اجتماعی، بهداشت، سلامت جسم و روان، زندگی پایدار، پایداری ازدواج و تربیت در هر پارامتری به وضوح روستا وضعیت بهتری نسبت به کلان شهر دارد. 👥 باید نگاه به روستا تغییر یابد. باید دید چرا که نهاد های اصیل اجتماعی موجود در درون روستا دیگر کار نمی‌کند. به عنوان مثال فرهنگ تعاون در روستاها که در مورد آن جناب فرهادی کتاب نوشتند؛ که چقدر فرهنگ تعاون و بنیان های همکاری اصیل است. اصلا این مضامین در روستا ها شکل گرفته است چرا این‌ها تبدیل به فرمول‌هایی برای پیشرفت برای امروز نمی‌شود. ما رفتیم اصل تعاون که یک اصل قرآنی است را با مدل تعاونی شوروی پیاده کردیم. حالا می گوییم تعاون در ایران کار نمی کند. حتی سازه ارباب رعیتی که مقایسه می شود با امروز، با تمام انتقاداتی که به آن وارد است من معقتدم که نظام ارباب رعیتی بسیار اجتماعی تر بود تا ساختار دلالی امروز در روستا‌ها. نظام دلالی امروز در روستاها ویرانگر و مخرب تر از نظام ارباب رعیتی چند دهه پیش در روستاها است. 🔻 نکته دیگر این است که تسهیلگران روستایی بعضاً خودشان روستایی نیستند یا حتی خودشان یک کارگاه روستایی راه اندازی نکرده اند و پشت میز نشین هستند. این مسئله نیز باعث می شود پیشرفت در روستا به معنای واقعی خود اتفاق نیفتند. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
📫  | چالش‌ها و فرصت‌های مدرنیزاسیون در مسئله هویت روستایی علیرضا کمیلی، فعال حوزه اجتماعی :  🏞️ من معتقدم سیاست گذاری تا الآن با رویه‌ای که بوده کمکی به خالی نشدن روستاها نخواهد کرد. چندسال پیش که یکی از همین قرارگاه ها تشکیل می‌شد برای احیای روستا و محرومیت زدایی من عرض کردم؛ که حدس می زنم کمک‌های شما به این مناطق بیشتر این‌ها را خالی خواهد کرد. خیلی تعجب کردند و گفتند این چه حرفیست که شما می زنید؟ چیزی که من دارم می‌بینم اين است که ما هویت را باید ذیل دعوای سنت و مدرنیسم تحلیل کنیم این سیر هم اين‌گونه است که روستایی به شهرستان می‌رود و شهرستانی نیز به مرکز استان می‌رود و کسانی که در مرکز استان هستند؛ به تهران می‌روند. یعنی از پایین مهاجرین نسل اول که حاشیه‌ها هستند و همینطور به مرکز نزدیک می شوند. 🧠 مسیر حرکت ذهنیتی و اجتماعی که در جامعه شکل گرفته اینطور نیست که بگوییم روستا مرکز تولید است و این باور در ساختار ذهنی روستاییان شکل بگیرد، باورسازی یک کار مهم است مسئله هویت یعنی ما اگر به جای شبکه کالا، بازار و ... شبکه روستا ایجاد می‌کردیم می توانستیم بگوییم 20 درصد با این دست اقدامات هویت ساز در روستا نگه‌داشته شده‌اند. وگرنه مسیر طبیعی این است. حالا ما بگوییم که روستا مرکز تولید است در صورتی که باور ذهنی روستاییان این‌گونه نیست. 🏙️ به عنوان مثل خیلی از افراد در معرفی خودشان که از اصتالتاً کجایی هستند؛ نمی گویند که من روستایی هستم بلکه شهر نزدیک روستایشان را به عنوان اصالت هویتی خود معرفی می کنند. حتی بعضاً افرادی که مذهبی این گونه هستند.
🌅 خب به‌طور طبیعی این فرآیند و گرایش تبديل می شود به این وضعیتی که می بینیم من فکر می کنم مادامی که جامعه ما تحت تأثیر فضای مدرنیستی هويتش را شکل می دهد؛ در آن جامعه مسئله‌ای همچون زبان انگلیسی برجسته می‌شود که باید حتما کودکان بیاموزند چون که بت ما آنجاست، احساس پیشرفت برای روستای کجا شکل می گیرد؟ این که روستایی می آید شهر، درست است که در شهر از نظر معیشتی برای او وضعیت مطلوبی وجود ندارد ولی زمانی که از او در روستایش صحبت می شود می گویند که او به تهران رفته است. 🔻 در این پدیده سنت و مدرنیسم یکسری پدیده‌های بینابینی شکل گرفته که می شود؛ به عنوان فرصت از آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال خیلی از شهری‌ها درحال مهاجرت معکوس به روستاهای آبا و اجدادی هستند و در آنجا ساخت و ساز می کنند و تا حدی هم به روستا سرمایه می‌آورند ولی حضورشان خیلی مولد و به کمک تولید روستایی نیست و اغلب تفریحی است. عرض این است که این پدیده ها را می شود شناسایی کرد و از فوائد آن استفاده کرد اما من فکر می کنم مادامی که مسئله هویت روستا داخل لایۀ اقتصادی تحلیل شود و فکر کنیم با تشکیل قرارگاه های اقتصادی مسئله حل می شود حل مسئله هویت زدایی از روستا میسر نخواهد شد. اگر قرار است که اتفاقی بیفتد دیگر نیازمند قرارگاه اقتصادی نیستیم الگو‌ها متعدد هستند. همین الگوها متاثر از فضاهای اینترنتی، توزیعی و شهری است تا بتواند بفروشد این ها بازنمایی نشده. من فکر می کنم مسئله هویت یک جنس نرم و فرهنگی دارد و راه حل آن در فضای اقتصادی نیست. اما این دو قطعاً مرتبط هستند. ✈️  من البته پدیدۀ بوم‌گردی را یک فرصت می‌بینم البته که ضعف‌ها و تهدید‌های خودش را دارد اما فرصت‌های‌ آن بیشتر است؛ که می تواند محل فروش کالاهای روستایی باشد. طبیعت که مبدأ آن روستاست برای همگی جاذبه دارد به‌نظرم باید واقع بينانه کف میدان فرصت‌هایی که در همین فضاهای مدرن با تمامی آسیب‌هایی که دارد استفاده کرد. 🇦🇫 🇵🇰 درصد روستا نشینی و شهرنشینی ما فاجعه است جایی که هویت را حفظ می‌کند روستاست، من یک نکته را اشاره می‌کنم که در افغانستان و پاکستان چون جامعه روستایی بزرگی دارند این سرعت مدرن شدن جامعه و از بین رفتن ارزش‌های اجتماعی به مراتب از جامعه ما کمتر است. شاید این مسئله باورش برای شما کمی سخت باشد. اما سنت‌ها آنجا حفظ شده به دلیل اینکه در فضای روستایی حفظ سنت‌ها جدی‌تر و شدنی‌تر است. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
🔰 | صفحه رسمی شورای عالی جهاد سازندگی و توسعه روستایی 📲 شورای عالی جهاد سازندگی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. 🆔 @jahadsazandegi_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | تلقی رشد و معادل گرفتن آن با پدیده شهری شدن 👤 صادق مفرد، عضو شورای عالی جهاد سازندگی : 🔻 ما درگیر پدیده ای هستیم که رشدِ افراد معادل شهری شدن و رشد نخبگان معادل مهاجرت به کشورهای غربی است. 🔻 تا این انگاره درست نشود؛ تلاش های ما گاها در خدمتِ تمدن غربی است! 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | هویت روستا را باید از دریچه فرهنگی و نرم ارزیابی کنیم 👤 علیرضا کمیلی، فعال حوزه اجتماعی : 🔻 ما هویت را باید ذیل دعوای سنت و مدرنیسم تحلیل کنیم؛ این سیر هم اين‌گونه است که روستایی به شهرستان می‌رود و شهرستانی نیز به مرکز استان می‌رود و کسانی که در مرکز استان هستند؛ به تهران می‌روند. یعنی از پایین مهاجرین نسل اول که حاشیه‌ها هستند و همینطور به مرکز نزدیک می شوند. 🔻 مسیر حرکت ذهنیتی و اجتماعی که در جامعه شکل گرفته اینطور نیست که بگوییم. روستا مرکز تولید است؛ و این باور در ساختار ذهنی روستاییان شکل بگیرد، باورسازی یک کار مهم است. 🔻 احساس پیشرفت برای روستای کجا شکل می گیرد؟ این که روستایی می آید شهر، درست است که در شهر از نظر معیشتی برای او وضعیت مطلوبی وجود ندارد ولی زمانی که از او در روستایش صحبت می شود می گویند که او به تهران رفته است. 🔻 مادامی که مسئله هویت روستا داخل لایۀ اقتصادی تحلیل شود و فکر کنیم با تشکیل قرارگاه های اقتصادی مسئله حل می شود حل مسئله هویت زدایی از روستا میسر نخواهد شد. من فکر می کنم مسئله هویت یک جنس نرم و فرهنگی دارد و راه حل آن در فضای اقتصادی نیست. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 | انحلال جهاد سازندگی بستر ساز نبود متولی در روستا 👤 دکتر روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی : 🔻 مسئله هویت روستا، یک مسئله تزئینی نیست بلکه یک مسئله واقعی است! 🔻 اگر معضلی به اسم حاشینه نشینی در حاشیه شهر ها داریم؛ اولین، مهم ترین و اصلی ترین عامل آن از دست رفتن هویت روستا است. 🔻 همین الآن شاخص های بهداشت و آموزش، در تهران از محروم ترین مناطق سیستان و بلوچستان کمتر است. 🔻 قطعا جریان تخریب هویت روستا یک جریان عامدانه و نفوذی است. 🔻 با انحلال جریان مترقی جهاد سازندگی متولی در روستا نداریم. 🔻 متولی پیشرفت روستایی باید یک نهاد برآمده از خود مردم باشد. همانطور که جهاد سازندگی وقتی رفت داخل روستا بنیان اجتماعی روستا را تغییر نداد. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
🔰 صفحات اجتماعی و پل‌های ارتباطی با اندیشکده موج 📱 ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | اقتصاد روستایی راه برون رفت از بیماری اقتصاد 👤 محمدعلی دلگرم، عضو هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی سنگر 🔻 شهر محل اقتصاد نیست، اقتصادی که الان بیمار است باید بگوییم که پزشک آن روستائیان هستند. اگر اقتصاد را به روستا وصل نكنيم؛ دچار مشکل خواهیم شد. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
📫 | تفکر جهادسازندگی این نبود که روستایی را به سمت شهر بکشاند 👤 محمدعلی دلگرم، عضو هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی‌سنگر : 📘 ما برای اینکه دقیقاً روستاها را بر این اساسی موجوديت بشناسیم؛ تاریخچه کل ایران را باید نگاه کنیم. ببینید به محضی که رئیس‌جمهور، مقامی و هر کسی وارد جايي می‌شود؛ اولین چیزی که شروع می‌کند؛ در ارتباط با تاریخچهٔ آن منطقه آن را یک مروری می‌کند. بعد می‌گوید اینجا چه امتیازات، استعداد و یا محرومیت‌هایی دارد. 🧮 روستا مرکز اقتصاد است؛ اگر کسی بگوید من با روستا مخالفم و باتوجه‌به این مسئله گفته شود هرچه در روستاست را شما استفاده نکن! به‌محض اینکه این را بگوییم او هیچ کاری نمی‌تواند بکند؛ چراکه چوب، میوه و هرآنچه که در شهر وجود دارد از روستاست؛ هرچه که شما بگویید از روستاست، فراوری به‌اصطلاح تولیدات روستایی بر عهدهٔ شهر است. که ما در جهاد سازندگی با آن مخالف بودیم. نه اینکه بگوییم شهر محل اقتصاد است. 📈 در اینکه ما چگونه ببینیم و دیدگاه ما چگونه باشد مجبوریم مرور کنیم؛ برآن چه که هست و آنچه که باید باشد؛ این دو با هم تفاوت دارند. اما آیا می توانیم اقداماتی انجام دهیم که اقتصاد روستا اصل باشد و همه به روستا بازگردند، نمایندگان مجلس می‌توانند این کار را انجام دهند. به شرطی که بر اساس این مسئله برنامه‌ریزی کنند؛ الآن ما دنبال پیشرفت هستیم و می‌خواهیم تمدن اسلامی ایجاد کنیم. تمدن اسلامی وابسته به کره زمین است. نه اینکه تمدن اسلامی وابسته به شهر است جای‌جای کره زمین، چه آب دارد چه زمین دارد ما باید از آن استفاده کنیم و بهره ببریم نمایندگان مجلس باید از ابزار قانونی که اقتصاد را برگرداند به‌طرف روستا، استفاده کنند. 🏞️ هیچ یادم نمی‌رود؛ که جهاد سازندگی را می‌خواستند تعطیل کنند. آن‌هایی که تکنوکرات بودند و ما با آنها درگیر بودیم. یک روزي بودجه را تقسیم می‌کردم. گفتند راه تبریز به تهران واجب‌تر از راه روستایی حسن‌آباد است. فقط راه نیست اگر راه را کشیدیم برق را به روستاها رسانديم تفکر جهاد این نبود که روستایی را به سمت شهر بکشاند، تفکر جهاد و ناب حضرت امام (ره) این بود که از آخرین روستا شروع کنید. چرا برویم آخرین روستا؟ چون آنجا فکر است و از نظر اجتماعی واقعاً یک جامعه است و ما واقعاً اينها را نمی‌بینیم. نمایندگان مجلس نمی‌بینند که آنجا یک جامعه است. یعنی فقط به نام محرومیت به آنجا می‌روند. ما خیلی چیزها را از روستا یاد گرفتیم در زمان جهاد سازندگی، آبخیزداری که کمک‌کننده بود در زمان جهاد سازندگی از روستائیان یادگرفتیم. درست است که این مسئله به دست دانشجویان سپرده شد و علمی به آن پرداخته شد. اما خود کلمه آبخیزداری از روستا آمد، آنچه که روستایی دارد و نیاز دارد که به‌عنوان مرکز اقتصاد بشود این وجود دارد؛ اما به آن بها داده نمی‌شود. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | فیلم کامل قسمت اول ویژه برنامه هم‌نورد پلاس با موضوع آشنایی زدایی از هویت روستایی 👥 باحضور : 👤 صادق مفرد، عضو شورای عالی جهاد سازندگی 👤 روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی 👤 علیرضا کمیلی، فعال حوزه اجتماعی 👤 محمدعلی دلگرم، عضو هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی سنگر 📺 جهت مشاهده فیلم کامل کلیک کنید 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
📌 | گفتگوی تخصصی پیرامون حل مسائل اساسی کشور 🔰 موضوع برنامه : بررسی آسیب‌ها و چالش‌های حکمرانی روستا 👥 باحضور : 👤 علی کیانی‌راد ، رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‎‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی 👤 امان‌الله حسین‌پور ، رئیس کمیته توسعه روستایی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی 👤 اسمعیل زیارتی ، سرپرست مرکز پژوهش و آموزش شورای عالی استان‌ها 👤 سیدابوالفضل میرقاسمی ، فعال توسعه روستایی و مسئول موسسه تکراه 📆 زمان: دوشنبه ۱۵ آبان - ساعت ۱۴:۳۰ 📍مکان : خانه اندیشه‌ورزان ✍️ جهت شرکت در برنامه به پیوند زیر مراجعه نمایید: 🌐 https://mowj.in/hamnavard 📌 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
اندیشکده موج
📌 #هم‌نورد_پلاس | گفتگوی تخصصی پیرامون حل مسائل اساسی کشور 🔰 موضوع نشست دوم : الگوی پیشرفت و آبا
📌 | نشست دوم هم‌نورد پلاس با موضوع الگوی پیشرفت و آبادانی روستا 👥 باحضور : 👤 محمدمحسن دوباشی، مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) 👤 محسن نیک نفس، پژوهشگر علوم اجتماعی 👤 حسین بحرینی، فعال حوزه مسائل اجتماعی 📍نمایشگاه روستا آباد 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب
اندیشکده موج
📌 #هم‌نورد_پلاس | گفتگوی تخصصی پیرامون حل مسائل اساسی کشور 🔰 موضوع نشست دوم : الگوی پیشرفت و آبا
📫 | اهمیت مرکز زدایی در توزیع منابع و امکانات به نقاط مختلف کشور 👤 محسن نیک نفس، پژوهشگر علوم اجتماعی : ⚙️ ما به بحث پیشرفت یا توسعه اشاره می‌کنیم چرا که مسئله ما حکمرانی است ما در موضوع حکمرانی می‌خواهیم برويم یک رویکرد پیشرفت منطقه‌ای را استفاده کنیم یا برویم رویکرد توسعه‌ای بخشی و یا فازی را انتخاب کنیم، تعریف رویکرد پیشرفت منطقه‌ای چیست؟ یعنی اینکه یک منطقه با اقتضائاتش دیده شود. این می‌تواند نقطه‌ای باشد که کلان نگاهی به آن مسئله و به آن موضوع و به آن منطقه داشت. حالا چه اقتضائاتی دارد؟ به‌عنوان‌مثال یکی از دوستان ما بررسی انجام داده بود بر روی سند بودجۀ سالانه به‌نظر شما چقدر از سند بودجه سال توسط فرماندار و استاندار هزینه می‌شود؟ یعنی استاندار و فرماندار ما چه مقدار اختیار دارد در ساختار بودجه که تقسیم و توزیع می‌شود؛ این عملاً نزدیک ۵ تا ۶ درصد است که استاندار در مورد آن اختیار دارد. شما یک فردی را گذاشته‌اید در استانی که هیچ‌گونه اختیاری ندارد؛ اما مسئولیت دارد؛ یعنی اینکه اوضاع برهم ریزد مسئول آن استاندار است. ❇️ متأسفانه در کشور تصمیم‌گیری نشده است که ما اصلاً الگوی پیشرفت و توسعه‌مان چیست؟ همه دولت‌ها آمدند و با یکدیگر درگیر شدند. جمله‌ای رهبری دارد برای سال ۷۹ خیلی جمله جذابی است. به‌نظرم یکی از جملات شاخص مقام معظم رهبری است که مبانی و روش‌ها را به ما نشان می‌دهد. رهبری می‌گویند دعوای دولت‌های ما در کشور چه بوده؟ دعوای رشد اقتصادی بوده رهبری از سال ۷۹ می‌گویند که این دعوا خیلی جدی شده در این مسئله یک عده می‌گویند طبیعی است برخی از مردم زیر چرخ توسعه آسیب ببینند. این مسئله از ناخواسته‌های پیشرفت و رشد کشور است آنجا رهبری می‌گویند ما هم مثل کشورهای دنیا رشد اقتصادی را دوست داریم؛ اما برای ما اولویت این است که فقیر، محروم و تبعیض در استفاده از امکانات در جامعه نباشد. اگر در کل کشور هم نگاه کنیم عموماً شهرستان‌های محروم شهرستان‌های مرزی کشور هستند. خب چرا این اتفاق افتاده است چون همه امکانات در مرکز تجمیع شده است این سؤالی است که می‌توان به آن پاسخ داد و به این نکته برسیم که چرا حالا وضعیت شهرستان‌ها به این صورت دسته‌بندی‌شده است‌. 🔁 یک نکته‌ای را بگویم؛ وقتی همه اختیارات در مرکز کشور متراکم شده و در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود. این نکته پدیدار می‌شود که ۹۴ درصد بودجه کشور در تهران دسته‌بندی‌شده و مسئولیت توزیع ۹۴ درصد بودجه کشور در تهران است. شهر تهران برای پروژه‌هایی که در سیستان و بلوچستان، گلستان و ایلام قرار است بودجه توزیع شود؛ تصمیم‌گیری می کند. یک دستورالعمل در تهران نوشته می‌شود برای تمامی نقاط مختلف کشور. چه اتفاقی می‌افتد؟ این دستورالعمل نوشته نمی‌شود که به مسئولان استانی اختیار جدی بدهد این دستورالعمل نوشته می‌شود که بتواند گزارش بگیرد به قولی شاخص سنجی داشته باشد این شاخص سنجی‌هایی که داریم نمی‌آید اقتضائات استان و نقاط مختلف کشور را بررسی کند. 🔻 پس ما یک پیشرفت منطقه‌ای داریم و یک رویکرد حکمرانی. اگر من شهرستانی مثل ورامین را می‌خواهم مدیریت کنم داشته‌ها، سرمایه‌ها، ویژگی‌ها و مردمش را باهم می‌بینم و موضوع مهم‌تری که وجود دارد و پایهٔ این موضوع را شکل می‌دهد که در اغلب نقاط جهان برایش الگو طراحی شده این است که خود مردم آن منطقه برای خودشان تصمیم می‌گیرند. پس چالش، موضوع ما حکمرانی است، ما در حکمرانی می‌خواهیم یک رویکرد انتخاب کنیم، رویکرد می‌تواند پیشرفت منطقه‌ای، بخشی یا فازی باشد؛ مانند الگویی که در کشور ساری و جاریست. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب