eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
48 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ باید از وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت 📝 • توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. • میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد. ___ _ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04-401.07.27.mp3
9.36M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه چهارم تاریخ : 401.07.27 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
منطق.docx
93.5K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 4 تاریخ : 401.07.27 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📌 بایسته‌های فلسفه‌آموزی در روزگار ما 📝 بخش اول: سیطره فرم بر محتوا 🔹 سلطه فرم سازمانی بر آموزش مدل آموزشی حاکم بر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها امروزه به‌گونه‌ای است که فرم سازمانی بر محتوا چیره شده است. در این سیستم، رشد و برنامه‌ریزی آموزشی نه بر اساس نیازهای انسانی و نهادی، بلکه بر اساس چهارچوب‌های سازمانی تعریف می‌شود. برای مثال، در حوزه‌های علمیه، اگر فردی در پایه‌های نهم و دهم، درس‌های مربوط به کتاب «نهایة‌الحکمه» را در صد جلسه بدون غیبت شرکت کند و امتحان آن را با موفقیت بگذراند، از نظر سیستم سازمانی، فلسفه‌خوانده محسوب می‌شود. حتی استاد نیز کسی است که در این فرم سازمانی، در تعداد جلسات مشخص و روزهای معین تدریس کرده باشد. خارج از این چارچوب، فرد نه‌فلسفه‌خوانده است و نه استاد حساب میشود. 🔹 انسان در این سیستم کجاست؟ سوال اساسی اینجاست: انسان در این مدل آموزشی چه جایگاهی دارد؟ آیا صرف حضور فیزیکی در کلاس‌های مشخص و گذراندن واحدهای درسی، می‌تواند فرد را به عالم یا فیلسوف تبدیل کند؟ این سیستم آموزشی، علم و فلسفه را به‌گونه‌ای سطحی و مکانیکی تعریف کرده است که عملاً انسان و اراده او را نادیده می‌گیرد. این رویکرد، درد و رنج روزگار ماست؛ سیستمی که علم و فلسفه را به جای تعالی بخشیدن، به حاشیه رانده است. 🔹 فلسفه‌آموزی در گذشته و حال در گذشته، فلسفه‌آموزی فرآیندی بود که بر اساس سلوک فکری و تعالی نفس شکل می‌گرفت. برای مثال، زمانی که شهید مطهری نزد علامه طباطبایی فلسفه می‌خواند، علامه به او نگفت که با گذراندن دویست جلسه، فیلسوف خواهد شد. اما امروزه، فلسفه‌آموزی به‌گونه‌ای مکانیکی و فرم‌محور تعریف شده است که بیشتر شبیه یک لطیفه است تا واقعیت آموزشی. این سیستم، علم و عالم را تحت سیطره خود قرار داده و عملاً آن را ذبح کرده است. 🔹 فلسفه؛ سلوکی فراتر از فرم فلسفه فرآیندی است که در نفس رخ می‌دهد؛ سلوکی عینی که بر اساس سعه وجودی افراد، کمیت و کیفیت متفاوتی دارد. فلسفه غایتی خارج از خود ندارد تا بتوان آن را در قالب فرم‌های سازمانی محدود کرد. فلسفه خود مسیر را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند که چه زمانی باید به سراغ بحث بعدی رفت و چه زمانی فرد فیلسوف شده است. فلسفه زمانی اتفاق می‌افتد که نفس در یک افق فکری جدید تعالی یابد و به سمت معرفتی بالاتر حرکت کند. انتظار چنین فرآیندی از سیستم آموزشی فعلی، انتظاری بیهوده است. 🔹 نتیجه سیستم فرم‌محور امروزه بسیاری از کسانی که مدرک تخصصی فلسفه دارند، در عمل بویی از فلسفه‌ورزی نبرده‌اند. این سیستم آموزشی که محتوا را بر اساس فرم تعریف می‌کند، عملاً فلسفه‌ورزی را به حاشیه رانده است. نتیجه این شده است که حتی کسانی که مدرک فلسفه دارند، توانایی تفلسف و گفت‌وگوهای عمیق فلسفی را ندارند. 🔹 ادامه دارد... در بخش‌های بعدی، بیشتر به چالش‌های فلسفه‌آموزی در روزگار معاصر و راه‌های برون‌رفت از این بحران خواهیم پرداخت. --- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ فهمیدن فلسفه تمرکز و مطالعات دقیقی میخواهد؛ هرچه راکه نمیفهمید فوری نگویید باطل است! 📝 فلسفه ميدان گسترده‌اى است؛ مطالعات وسيع دقيقى مى‌خواهد؛ وقت مى‌خواهد، نيرو مى‌خواهد، تمركز مى‌خواهد. اگر ما قرار بگذاريم كه هرچه را كه نمى‌فهميم بگوييم باطل است، كار خوبى نكرده‌ايم. اين البته يك حرفى است كه من زدم؛ هيچ هم نمى‌خواهم كسى از من قبول كند ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12-403.10.15.mp3
47.48M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 12 تاریخ: 403.10.15 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
پیاده فلسفه.docx
30.6K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 12 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/15 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه دوازدهم: بداهت تصوری مفهوم وجود و بررسی استدلال شهید مطهری در این جلسه، موضوع اصلی بحث حول بداهت تصوری مفهوم وجود و بررسی استدلال دوم شهید مطهری بر رد تعریف به رسم برای مفهوم وجود بود. همچنین، اشکالات استاد مصباح بر این استدلال مورد بررسی قرار گرفت. نکات کلیدی جلسه: 1. بداهت تصوری مفهوم وجود: شهید مطهری در استدلال خود بیان می‌کند که مفهوم وجود بدیهی است و نیاز به تعریف ندارد. ایشان معتقدند که تعریف وجود به رسم، دوری است و نمی‌توان وجود را با چیزی دیگر تعریف کرد، زیرا خود وجود پیش‌فرض هر تعریفی است. 2. تفکیک بین بداهت تصوری و تصدیقی: در این جلسه، تفاوت بین بداهت تصوری (که مربوط به تصورات ذهنی است) و بداهت تصدیقی (که مربوط به تصدیقات و قضایای ذهنی است) مورد تأکید قرار گرفت. شهید مطهری بر این نکته تأکید می‌کند که مفهوم وجود به صورت تصوری بدیهی است و نیاز به استدلال ندارد. 3. اشتراک معنوی وجود رابط و وجود محمولی: شهید مطهری معتقد است که بین وجود رابط و وجود محمولی اشتراک معنوی وجود دارد. این اشتراک معنوی باعث می‌شود که تعریف وجود به رسم، دوری باشد. زیرا برای تعریف وجود، باید قبلاً مفهوم وجود را درک کرده باشیم. 4. اشکالات آیت الله مصباح: استاد مصباح بر این استدلال شهید مطهری اشکال وارد می‌کند و معتقد است که اشتراک معنوی بین وجود رابط و وجود محمولی نیاز به اثبات دارد و خود این مسئله بدیهی نیست. ایشان همچنین بیان می‌کند که وجود رابط در خارج ممکن است وجود نداشته باشد و این مسئله نیاز به استدلال دارد. 5. بحث درباره وجود رابط و وجود محمولی: در ادامه جلسه، تفاوت بین وجود رابط (که فانی در طرفین است) و وجود محمولی (که مستقل است) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، بحث شد که آیا وجود رابط در خارج وجود دارد یا فقط در ذهن است. 6. نقد استاد مصباح بر شهید مطهری: استاد مصباح معتقد است که شهید مطهری در استدلال خود، اشتراک معنوی بین وجود رابط و وجود محمولی را بدیهی فرض کرده است، در حالی که این مسئله نیاز به اثبات دارد و خودش محل بحث است. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
تاملی در معنای سکولاریسم معرفتی؛ شک نه دلیل چیزی است، نه چیزی دلیل آن است. 📝 سکولاریسم معرفتی نوعی نگاه معرفتی است که در آن نگاه دنیوی به معرفت اهمیت دارد. به نظر می‌رسد منشأ فهم سکولار از معارف چیزی جز نگاه به دنیا نباشد. همان‌طور که در محل خود بیان شده است، عالم ماده محط غیبت است؛ بدین معنا که هر بُعد از ابعاد ماده از بُعد دیگر غیبت دارد. اگر نیک در ماده تأمل کنیم، آن را دارای ابعاد بسیار خواهیم یافت که هیچ بُعدی در بُعد دیگر حضور ندارد و به همین جهت، «حضور» در عالم ماده بی‌معناست. از همین رو، کسی که تنها نگاه خود را به عالم ماده دوخته است، هیچ‌گاه نمی‌تواند از آب گوارای حضور بنوشد و از علم و یقین که از حضور جریان می‌یابد، بهره‌ای نخواهد برد. بدین‌گونه است که هر کسی که خود را از حضور بی‌بهره دانست، «شک» را که همیشه و توسط همگان طرد می‌شد، دلیلِ همه چیز خواهد یافت؛ در حالی که شک نه دلیلِ چیزی است و نه چیزی دلیل آن است. و چون شک را با یقین در تضاد می‌بیند، لاجرم یقین را کنار گذاشته و به شک پناه می‌برد. و بدین صورت است که در ظلمتِ دنیا، که پراکندگی محض است، خود را غرق می‌بیند و هر سخن و گفتگویی از یقین را با احکامی مانند «ایدئولوژیک» می‌راند. آنگاه ایمانِ خود را تنها به سکولاریسم معرفتی و پراکندگی معرفتی می‌سپارد و در ظلماتِ بی‌علمی غرق می‌شود. ولی کسی که به دنبال یقین می‌رود، گرچه هر بُعد از عالم ماده را غایب از بُعد دیگرش می‌یابد، ولی همیشه این را نیز درک می‌کند که ماده در عین پراکندگی، واجد نوعی ربط است. بدین بیان که هر دانه‌ای که از زمین می‌روید، تبدیل به میوه‌ای مناسب با آن دانه می‌شود و هر نطفه‌ای از یک حیوان، تبدیل به حیوانی مناسب با نطفۀ خود می‌شود. و بدین ترتیب، میان متبدَّل و متبدلٌ الیه ربطی می‌یابد. و اگر چشم خود را بازتر نماید و به سرّ این تبدلات بنگرد، خواهد یافت که در هر متبدلّی نوعی استعدادِ خاص نسبت به متبدلٌ الیه بود و به جهت این استعداد بود که هر متبدل به متبدلٌ الیه مناسب خود ربط پیدا می‌کند. و باز اگر چشم خود را بازتر کند و در استعدادِ متبدل نظر کند، خواهد دانست که این موجود نوعی موجود عرضی است که نیاز به موضوع دارد. و آنگاه خواهد دانست که هر استعدادی مشوب به موضوع جوهری است که آن موضوع، دیگر عرضی نیست و موجودی لنفسه و قائم به خود است. و آنگاه از خود خواهد پرسید که اگر این موجود لنفسه هم استعداد خاص باشد، با استعدادِ خاصۀ مذکور تفاوتی نخواهد داشت؛ حال آنکه فرض بر این بود که آن موجود استعدادِ خاص نیست، بلکه موضوع این استعداد خاص است. و بدین ترتیب خواهد دانست که رابطۀ آن استعداد خاص با آن موضوعِ جوهری، رابطه تعین و لاتعین است. و اگر آن موضوع جوهری موجودی لاتعین باشد، آنگاه توانایی موضوع واقع شدن برای تمام استعداداتِ خاصه در او فراهم خواهد شد. و در این مرحله است که می‌توان گفت آن موضوع جوهر استعداد تمامِ اشیاء مادی را دارد، ولی خود هیچ تعین و فعلیت خاصه‌ای ندارد. و هرگاه با استعدادِ خاصی فعلیت‌ها و اشیای مادی جدید را می‌پذیرد، بدین ترتیب هرگاه که متبدلی به متبدلٌ الیهی تبدیل می‌شود، آن وجود جوهری است که با تعین خاصۀ خود طالب آن متبدلٌ الیه است و اوست که عاشق تمام فعلیت‌هاست. و بدین ترتیب اوست که از حالتی به حالت دیگر طی طریق می‌کند. باز اگر این انسان اهل یقین چشم خود را بازتر کند، خواهد دانست که استعداد بدون تعین به جهت اینکه تمام استعدادات تمام فعلیت‌ها را واجد است، تبدل و ربط عمومی عالم تنها برای اوست. و بدین ترتیب در عالم یک حرکت بیشتر وجود ندارد و آنگاه است که کل عالم را یک حرکت خواهد یافت. و زان پس چشم خود را بازتر کرده، بیشتر به اندام این عالم نگاه خواهد کرد و خواهد دانست که این عالم یک موجودِ سیال «واحد» است و وحدت را در آن خواهد یافت. و بدین ترتیب است که با یافتن وحدت در آن، خواهد دانست که می‌توان برای مدیریت این تحولات هم توجه به خصوصیات خواصه و نسبت‌های خاص و استعدادات خاصه نمود و هم می‌توان توجه به نسبت واحد و وجود سیال کش‌داری نمود که برای آن جوهر بی‌تعین موجود است. و این است سخن دربارۀ علم طبیعی. ولی سخن دربارۀ انسان هم مربوط به نسبت اعتبارات و افعال انسانی و بعد مادی و معنوی انسان است که از حدود این گفتار و نوشتار بیرون است. و اگر نیک در آنچه گفته شد تأمل نمایی، خواهی دانست که سکولاریسم به هیچ معنایی ره‌آورد درستی ندارد، حتی در علوم طبیعی. 📕 گاه نوشت های یک سهایی ... مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ در ده جلسه یک فیلسوف شوید!! 📝 بايد بگويم كه فلسفه ملا صدرا را هيچ كس بدون ده پانزده سال مطالعه نمى‏تواند در آن نظر دهد، زيرا در حدود پنجاه و پنج شصت سال ملا صدرا روى فلسفه‏ اش كار كرده است؛ البته يك مقدار اجمالى و كم مى‏شود با آن آشنا شد. ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir