eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
47 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی سها
📌چگونه یک تقریر خوب بنویسیم؟ 📝#یادداشت 🔹بخش سوم: تقریر اثربخش؛ هنر بیان واضح و ساختارمند اندیشه‌ه
📌چگونه یک تقریر خوب بنویسیم؟ 📝 🔹بخش چهارم: اصول نوشتن یک تقریر ایده‌آل • سادگی، روانی و دقت، سه شرط اصلی یک تقریر ایده‌آل هستند. در یک تقریر خوب، نباید به خاطر سادگی، از دقت کوتاه آمد و در عین حال، نمی‌توان به بهانه‌ی دقت، سادگی را نادیده گرفت. هنگامی که این سه عنصر در کنار هم قرار می‌گیرند، ترکیبی متفاوت و مفهومی نو پدید می‌آید. برای مثال، معنای «نوشته‌ی روان» در یک رمان ادبی، کاملاً با نوشته‌ی روان در متنی فلسفی متفاوت است. • بهترین تبیین از جلسه را داشته باشید پس از طرح بحث و ارائه‌ی مبادی تصوری و تصدیقی در ابتدای تقریر، باید در گام بعدی، توضیحی که از مسئله ارائه می‌دهید، کاملاً مبتنی بر دیدگاه استاد یا نویسنده‌ی کتاب باشد، بدون آنکه نقدها یا نظرات خارجی را در آن دخیل کنید. برای نمونه، اگر می‌خواهید مسئله‌ی «عرض ذاتی» را از نظر مرحوم مظفر — که در درس‌گفتار منطق بیان شده است — توضیح دهید، نباید در میانه‌ی بیان نظر ایشان، نقد خود یا استاد مربوطه را مطرح کنید. این شلوغی در بیان، باعث خلط جایگاه مباحث در یک تقریر خوب می‌شود. • نظرات خودتان را به جای نظرات استاد نیاورید در یک تقریر مطلوب، پس از ارائه‌ی نظر و توضیح مسئله از منظر نویسنده یا استاد، می‌توانید در مرحله‌ی بعد، نقدهای واردشده به نظریه‌ی مربوطه را مطرح کنید. بعد از طرح و تبیین اشکالات، این فرصت فراهم می‌شود که دیدگاه ایجابی یا جایگزین خود را بیان نمایید. باید توجه داشت که تقریر دیدگاه استاد در کلاس، با تقریر آنچه به ذهن خودتان خطور می‌کند، بهتر است در یکجا آورده نشود. یعنی پس از آنکه توانستید تقریر جلسه‌ی درسی را به بهترین شکل بنویسید، در نهایت می‌توانید — اگر اختلاف قرائتی با آنچه در کلاس از متن یا مسئله فهمیده‌اید وجود دارد — آن را در بیانی جداگانه از جانب خود مطرح کنید. این تفکیک بین بیان استاد و بیان شخصی شما، باعث می‌شود که در آینده، اگر به تقریرات خود رجوع کنید، تفاوت برداشت‌هایتان با دیدگاه استادان را به وضوح ببینید. علاوه بر این، از آنجا که در سیر آموزشی، بسیاری از نظراتی که در ابتدای راه به ذهن می‌رسند، از پختگی کافی برخوردار نیستند، ممکن است بعدها بیان خودتان از اعتبار علمی نزد خودتان ساقط شود. • به مدل ایده آل خودتان برسید توجه داشته باشید که این پیشنهادات برای نوشتن یک تقریر منسجم، نه به‌صورت برهانی و ضروری، بلکه به‌عنوان توصیه‌هایی ارائه شده‌اند که می‌توانید با تغییر برخی ویژگی‌ها و تطبیق آن‌ها با موضوع خاصی که در حال نوشتن آن هستید، تجربه‌ی بهتری از تقریرنویسی به دست آورید. • نکته پایانی: تقریرنویسی هنری است که با تمرین و رعایت اصولی مانند سادگی، روانی و دقت، به مرور زمان بهبود می‌یابد. با تفکیک درست بین دیدگاه استاد و برداشت شخصی، می‌توانید تقریرهایی منسجم و مفید بنویسید که هم برای خودتان و هم برای دیگران ارزشمند باشد. 🔸 ادامه دارد... --- _____________ ـــــــــــــــــــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📌چگونه یک تقریر خوب بنویسیم؟ 📝#یادداشت 🔹بخش چهارم: اصول نوشتن یک تقریر ایده‌آل • سادگی، روانی و
شما مخاطبان عزیز اگر تا به حال تجربه‌ی خوبی در نوشتن تقریر داشته‌اید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید. 🙏🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19-401.08.30.mp3
25.6M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 19 تاریخ : 401.08.30 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
19.docx
90.9K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 19 تاریخ : 401.08.30 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
اولویت بخشی به مسائل فرعی در رویکرد فقاهتی تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟ 📝 🔹 یک دین انقلابی، دینی است که می‌خواهد جامعه را اداره کند. دینی که هم در حوزه‌های فردی و هم در عرصه‌های اجتماعی نظر دارد. اما سوال اینجاست: آیا ما به‌درستی از این دین برای ساخت نظام‌های کلان اقتصادی، سیاسی، روان‌شناسی، فرهنگی و هنری بهره برده‌ایم؟ 🔸 بحث‌هایی مانند حیض و نفاس، طهارت و دیات، در جای خود ضرورت دارند و ارزشمند هستند. این مباحث بخشی از فقه هستند و برای تنظیم زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان اهمیت دارند. اما سوال اصلی این است: این مباحث اولویت چندم دین هستند؟ آیا پرداختن به این موضوعات باید به اندازه‌ای باشد که مسائل کلان و ضروری‌تر جامعه را تحت الشعاع قرار دهد؟ 🔹 متأسفانه سال‌هاست که درگیر مباحث تکراری و جزئی‌ای شده‌ایم، در حالی که مسائل جدیدتر و اصلی‌تر جامعه مغفول مانده‌اند. در دنیایی که هر روز با چالش‌های پیچیده‌ی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روان‌شناسی روبه‌روست، آیا وقت آن نرسیده که به جای تکرار مباحث گذشته، به سراغ مسائلی برویم که واقعاً جامعه را به پیش می‌برند؟ 🔸 واقعیت این است که ما ضرورت علوم‌انسانی را نفهمیده‌ایم. در حالی که جهان امروز در تسخیر اومانیسم است و ما ادعا می‌کنیم که خدا را به جامعه بازگردانده‌ایم، اما بودجه علوم‌انسانی در کشورمان از همه حوزه‌ها کمتر است! این تناقضی است که باید به آن توجه کرد. 🔹 جامعه‌ای که در قرن بیست و یکم زندگی می‌کند، نیازمند پاسخ‌های نوین به مسائل پیچیده‌ی امروزی است. آیا وقت آن نرسیده که در کنار مباحث سنتی و ضروری، به مسائل جدیدتر و اصلی‌تر نیز بپردازیم؟ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ از تعبیر فقه پویا در بیان امام خمینی سوءاستفاده کردند 📝 🔹 حضرت امام خمینی (ره) در اواخر عمر پربرکتشان، از "فقه پویا" سخن گفتند. فقهی که بتواند با نیازهای زمان و مکان هماهنگ شود و پاسخگوی مسائل جدید جامعه باشد. اما دیری نپایید که برخی این مفهوم را به‌گونه‌ای دیگر تفسیر کردند. 🔸 عبدالکریم سروش عَلم برداشت و از "معرفت دینی متغیر" و "صراط‌های مستقیم" سخن گفت. عده‌ای در حوزه نیز به او پیوستند و با تکیه بر عقل خودبنیاد بشری، به جای استخراج احکام از دین، به تفسیرهای شخصی روی آوردند. به نام زمان و مکان، گفتند: "دوره آن حرف‌ها تمام شده؛ انقلاب تمام شد." 🔹 اما حضرت امام دیدند که جریانی در حال شکل‌گیری است که به اسم فقه پویا، دارد از اصل دین فاصله می‌گیرد. ایشان تأکید کردند که روش اجتهاد همان روش سنتی است؛ ریشه‌های بحث‌ها همان منطق، فلسفه، ادبیات و اصول فقه است. فقه پویا باید از دل همین مبانی استخراج شود، نه از عقل خودبنیاد بشری. 🔸 امام پذیرفتند که کمبودهایی وجود دارد و باید جبران شوند، اما تأکید کردند که "متد همان است؛ روح همان است." برخی اما آمدند و گفتند: "ما اصلاً روش نداریم!" و به اسم فقه پویا، به نسبیت عام معرفتی قائل شدند و حتی فلسفه را نفی کردند. این‌ها همان کسانی هستند که امروز در کشور به نام حزب اللهی هم فعالیت میکنند، اما از روح انقلاب و دین فاصله گرفته‌اند. یا برخی جریان های فکری سعی کردند تحت تاثیر اندیشه های "فردید" یا "هایدگر" بتوانند مبانی انقلاب اسلامی را توضیح دهند. 🔹 سوال اینجاست: آیا فقه پویا باید به معنای دوری از مبانی دینی باشد؟ یا باید از دل همان منطق، اصول، فلسفه و روش‌های اصیل، پاسخ‌های نوین به مسائل جدید داد؟ انقلاب اسلامی با تکیه بر مبانی دینی به پیروزی رسید، اما امروز برخی به نام انقلاب و فقه پویا، در حال دوری از همان مبانی هستند. آیا وقت آن نرسیده که بازگشتی به روح حقیقی انقلاب و دین داشته باشیم؟ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20-401.09.01.mp3
23.08M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 20 تاریخ : 401.09.01 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
20.docx
90.9K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 20 تاریخ : 401.09.01 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
21-401.09.02.mp3
21.14M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 21 تاریخ : 401.09.02 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir