eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
1.2هزار دنبال‌کننده
47 عکس
1 ویدیو
54 فایل
سها؛ گفتمان علوم انسانی بر محوریت اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) ❖ لینک معرفی مدرسه: https://eitaa.com/msoha_ir/17 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ از تعبیر فقه پویا در بیان امام خمینی سوءاستفاده کردند 📝 🔹 حضرت امام خمینی (ره) در اواخر عمر پربرکتشان، از "فقه پویا" سخن گفتند. فقهی که بتواند با نیازهای زمان و مکان هماهنگ شود و پاسخگوی مسائل جدید جامعه باشد. اما دیری نپایید که برخی این مفهوم را به‌گونه‌ای دیگر تفسیر کردند. 🔸 عبدالکریم سروش عَلم برداشت و از "معرفت دینی متغیر" و "صراط‌های مستقیم" سخن گفت. عده‌ای در حوزه نیز به او پیوستند و با تکیه بر عقل خودبنیاد بشری، به جای استخراج احکام از دین، به تفسیرهای شخصی روی آوردند. به نام زمان و مکان، گفتند: "دوره آن حرف‌ها تمام شده؛ انقلاب تمام شد." 🔹 اما حضرت امام دیدند که جریانی در حال شکل‌گیری است که به اسم فقه پویا، دارد از اصل دین فاصله می‌گیرد. ایشان تأکید کردند که روش اجتهاد همان روش سنتی است؛ ریشه‌های بحث‌ها همان منطق، فلسفه، ادبیات و اصول فقه است. فقه پویا باید از دل همین مبانی استخراج شود، نه از عقل خودبنیاد بشری. 🔸 امام پذیرفتند که کمبودهایی وجود دارد و باید جبران شوند، اما تأکید کردند که "متد همان است؛ روح همان است." برخی اما آمدند و گفتند: "ما اصلاً روش نداریم!" و به اسم فقه پویا، به نسبیت عام معرفتی قائل شدند و حتی فلسفه را نفی کردند. این‌ها همان کسانی هستند که امروز در کشور به نام حزب اللهی هم فعالیت میکنند، اما از روح انقلاب و دین فاصله گرفته‌اند. یا برخی جریان های فکری سعی کردند تحت تاثیر اندیشه های "فردید" یا "هایدگر" بتوانند مبانی انقلاب اسلامی را توضیح دهند. 🔹 سوال اینجاست: آیا فقه پویا باید به معنای دوری از مبانی دینی باشد؟ یا باید از دل همان منطق، اصول، فلسفه و روش‌های اصیل، پاسخ‌های نوین به مسائل جدید داد؟ انقلاب اسلامی با تکیه بر مبانی دینی به پیروزی رسید، اما امروز برخی به نام انقلاب و فقه پویا، در حال دوری از همان مبانی هستند. آیا وقت آن نرسیده که بازگشتی به روح حقیقی انقلاب و دین داشته باشیم؟ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20-401.09.01.mp3
23.08M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 20 تاریخ : 401.09.01 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
20.docx
90.9K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 20 تاریخ : 401.09.01 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
21-401.09.02.mp3
21.14M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 21 تاریخ : 401.09.02 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
21.docx
91.9K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 21 تاریخ : 401.09.02 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ آن هایی که به اشتباه گمان می‌کنند آمدن نبی برای سامان دهی دنیا و آخرت است. • ... آنهايى كه گمان كردند نبىّ ختمى و رسول هاشمى صلّى اللّه عليه و آله دعوتش داراى دو جنبه است: دنيائى و آخرتى، و اين را مايۀ سرافرازى صاحب شريعت و كمال نبوّت فرض كرده‌اند، از ديانت بى‌خبر و از دعوت و مقصد نبوّت عارى و برى هستند. دعوت به دنيا از مقصد انبياء عظام بكلّى خارج، و حسّ شهوت و غضب و شيطان باطن و ظاهر براى دعوت به دنيا كفايت مى‌كنند، محتاج به بعث رسل نيست - ادارۀ شهوت و غضب قرآن و نبىّ لازم ندارد... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ____ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
22-401.09.05.mp3
29.02M
📼 منطق ذهن شناسی جلسه 22 تاریخ : 401.09.05 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
22.docx
93K
📝 پیاده شده منطق ذهن شناسی جلسه 22 تاریخ : 401.09.05 مدرس : حجت‌الاسلام علی اسدی ـــــــــــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
"اجتهاد تشکیلاتی و علوم انسانی" 🔽🔽🔽