eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
495 عکس
83 ویدیو
41 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
الفقه الفهرستی.pdf
3.98M
🔰الفقه الفهرستی 💠انتشار به پیشنهاد استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین ⬅️شیوه فهرستی در این کتاب، در عرصه فقه، به کار گرفته شده است. خوب است که یکی دو تا از نمونه های آن مطالعه شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا فلسطینی‌ها خودشون همه زمین‌‌هاشون رو فروختن؟! شبهه‌ای پرتکرار در این روزها ایلان پایه، مورخ و نویسنده یهودیِ متولد حیفا پاسخ می‌دهد 📎 📎 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰معرفی برنامه تلویزیونی 💠برنامه «نقل و نقل» در یکی از قسمت های اخیر با موضوع فلسطین روی آنتن شبکه دوی سیما رفت. این برنامه یک دورهمی صمیمانه بین مجری برنامه و اهالی هنر است. بخشی از برنامه نقل ونقل به خاطره گویی اختصاص دارد که حامد عسکری (میزبان) همراه مهمانان، درباره موضوع برنامه به بیان خاطرات خود می پردازند و این خاطره گویی ارتباط مستقیم با موضوع برنامه دارد و بخش دیگر آن به آثار مهمانان حاضر در برنامه اختصاص دارد که با توجه به عرصه ای که در آن به فعالیت مشغول هستند، به معرفی آثار خود یا خواندن اشعارشان می پردازند.برنامه نقل ونقل کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دوی سیما به تهیه کنندگی محمدحسام مدنی، سردبیری و کارگردانی علیرضا کاردان امین ( از اعضای اندیشکده مستعدان) است. در قسمت مذکور از برنامه جمعی از شاعران مهمان برنامه بودند و درباره عملیات طوفان الاقصی به گفت وگو نشستند و درباره اش شعرخوانی کردند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اربابمان میگفت اگر که دین ندارید ... 🔻🔻آقای طهماسبی در برنامه نقل و نقل شعری زیبا سرودند: این سرزمین نامش فلسطین است باری خاک دلیران و دیار جان‌نثاری مهد شکوه و مسقط الرأس صلابت آیینه‌دار مکتب خون و شهادت تنها فقط خون ناجی این سرزمین است ما سهم‌مان خون است و خون بس سهمگین است ما شیرمردانی به رزم آماده داریم قاسم سلیمانی و فخری‌زاده داریم در بطن خویش آیات محکم کم نداریم امثال طهرانی مقدم کم نداریم آنان که بر فرق عدو، سجّیل بودند دنبالِ محوِ نام اسرائیل بودند ایمان اگر شد با عمل همره، غمی نیست ما سهم‌مان خون است و خون سهم کمی نیست بر پرچم ما نقش خون مانده است یک عمر ما را به غیر زخم حاشا، مرهمی نیست صهیون اگر دیوِ سفیدِ هفت سر شد هرگز نپندارد که ما را رستمی نیست این خانه بیت‌العنکبوت است و بداند سد است اگر این خانه، سد محکمی نیست صهیون زند از پشت خنجر، رسمش این است تنها فقط خون ناجی این سرزمین است مردان ما را خونبها خون است؛ خون است من‌بعد هر جا رد صهیون است؛ خون است هرگز مدار از سامری هیچ انتظاری موسی بر این موساد نفرین کرد، باری دریا اگر طغیان کند ماییم سدش هرگز نترساندَست ما را جزر و مدش باید بخوانیم از حضیض و اوج‌هایش از این شب تاریک و بیم موج‌هایش اهریمنان ما را به شهر خویش خوانند از چند و چون شهرشان دانیم و دانند از شهرشان ما غیر گمراهی ندیدیم بس آگهی دیدیم و آگاهی ندیدیم اهریمنان هیزم‌کشانی بس حقیرند آتش‌بیار اغتشاشات اخیرند ای سامری تا کی فریب و کشته‌سازی؟ نفرت پراکندن به دنیای مجازی ای سامری تا کی به بت‌ها جسده کردن؟ سودی نخواهی برد از این گوساله‌بازی ای سامری! موسی رسیده وقت جنگ است پاسخ کلوخ‌انداز را همواره سنگ است دنیا تماشا کن چراغ راه ما را فریادهای جاء نصرالله ما را ما پیروان شیر احزاب و حنینیم دلدادگان نصّ اهدا الحسنینیم ای سامری! موسی رسیده وقت جنگ است پاسخ کلوخ‌انداز را همواره سنگ است مردان مبادا پیش دشمن ساده باشید ای لشکر صاحب زمان، آماده باشید ارباب‌مان می‌گفت اگر که دین ندارید ای حق‌ستیزان، لااقل آزاده باشید ارباب‌مان می‌گفت قبل از دادن جان باید که بر معشوق خود دل داده باشید ارباب‌مان می‌گفت که پیوسته باید برّان چو تیغ و نرم چون سجاده باشید ارباب‌مان از صدرِ زین‌ افتاد بر خاک این‌گونه باید خاکی و افتاده باشید در پای ارباب گشت، قاسم قاسم شوید و مست از این باده باشید این پرچم حق است و حق پس دادنی نیست این پرچم از دستان ما افتادنی نیست 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
تحلیل فهرستی کاربردها و خصائص حسین عزیزپور.pdf
971.6K
🔰تحلیل فهرستی؛ کاربردها و خصائص 💠انتشار به پیشنهاد استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین ⬅️این کتاب درباره بستر شکل گیری تحلیل فهرستی، بسیار خوب است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰خواندن آیه « أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ » (نمل/62) برای رفع اضطرار و گرفتاری 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین آیات 60 تا 64 سوره نمل با تعبیر « أَمَّنْ » آغاز می شود. این پنج آیه به محاکمه و بازپرسی مشرکین می پردازد و روشنترین دلایل توحید را ذیل این پنج آیه بیان می کند. ⬅️آیه 62 این سوره که محل بحث می باشد این است « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَليلاً ما تَذَكَّرُون‏ » و معنای آن به این صورت می باشد: (آيا آن شريكان بهترند) يا كسى كه (دعاى) شخص گرفتار و مضطر را هنگامى كه او را مى‏خواند، پاسخ مى‏دهد و آسيب و گرفتاريش را برطرف مى‏سازد، و شما را جانشينان (روى) زمين قرار مى‏دهد ؟ آيا با خداى يكتا معبودى هست؟ بسيار اندك متذكّر مى‏شويد. در تفاسیر و روایات مطلبی دال بر استحباب یا توصیه به خواندن این آیه در هنگام گرفتاری یافت نشد. و آن روایاتی که شامل این آیه می باشند برای توضیح و تفسیر آیه می باشد مثل تطبیق این آیه بر اهل بیت یا امام زمان عج الله و یا گفتن فضیلت امیرالمومنین و ... . بلکه آنچه در روایات ما آمده این است که امام صادق از مریضی شخصی به نام داود زُربی مطلع می شوند و به این شخص نامه ایی می دهند و ضمن توصیه های طبی به او می گویند که اینگونه خدا را صدا بزن : اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي إِذَا سَأَلَكَ بِهِ الْمُضْطَرُّ كَشَفْتَ‏ مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ، وَ مَكَّنْتَ‏ لَهُ فِي الْأَرْضِ، وَ جَعَلْتَهُ خَلِيفَتَكَ‏. رجوع شود به : http://noo.rs/77eD8 یا مثلا در کتاب طب الائمه نوشته دو برادر به نام‏هاى عبد الله و حسين، فرزندان بسطام بن شاپور زيات نيشابورى از محدثان شيعى قرن چهارم هجرى روایتی از امیرالمومنین برای رفع بیماری وجود دارد که در آن حضرت یک دعایی را توصیه می کنند که یک فرازی از آن به این صورت می باشد : يَا مَنْ‏ يُجِيبُ‏ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ رجوع شود به : http://noo.rs/YeTSi سید بن طاووس در دعای روز 23 ماه مبارک رمضان این تعبیر را می آورد : يَا مَنْ‏ يُجِيبُ‏ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ‏ السُّوءَ رجوع شود به : http://noo.rs/k7wAI این تعبیر « يَا مَنْ‏ يُجِيبُ‏ الْمُضْطَرَّ» در دعاهای دیگر نظیردعای عرفه به نقل از امام صادق علیه السلام و دعاهای دیگر آمده که نقل آن خارج از حوصله این مختصر می باشد. 🔹البته به خواندن این آیه دقیقا با همین تعابیری که در قرآن آمده توصیه شده ولی این توصیه از جانب معصوم نمی باشد مثلا مرحوم مجلسی در کتاب زاد المعاد برای برآورده شدن حاجات بزرگ توصیه به خواندن 12هزار مرتبه این آیه با همین لفظ « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُهُ » می نماید. رجوع شود به : http://noo.rs/DjZcG یا مثلا ابن کثیر از علمای اهل تسنن در تفسیر خود یک داستانی را نقل می کند که در آن شخصی در یک مهلکه ایی گرفتار می شود و ناگهان این آیه با همین تعبیر « أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ » بر زبانش جاری می شود و به حاجت خود می رسد. این می تواند به این معنا باشد که این آیه با همین تعبیر در لسان مردم جاری بوده. رجوع شود به : http://lib.eshia.ir/15394/3/383/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%85%D9%86 🔸در پایان شایسته می باشد که ذکر کنیم ما توصیه های عام برای خواندن قرآن داریم لذا خواندن این آیه از باب عمل به این روایات می تواند باشد زیرا نفس خواندن این آیات اثر خود را دارد و تعریض به خداوند است که بنده اومضطر شده و نیاز به اجابت او دارد. رجوع شود به: http://noo.rs/L8IIO البته شاید بتوان گفت برای گرفتن حاجت به وسیله خواندن ذکر یا آیه ایی لزوما نیاز به توصیه از جانب معصوم نمی باشد زیرا آنچه که ما اعتقاد داریم این است خداوند متعال اجابت کننده همه حوائج است نه این آیات و اذکار و اشخاص و اگر اعتقاد به برطرف شدن حوائج توسط این اذکار یا اشخاص داریم میدانیم این اثر آنها به واسطه ی خداوند متعال است نه مستقلا و بنفسه لذا هر چیزی که بتواند وسیله ما برای رسیدن به خداوند متعال باشد مطلوب است خواه ذکر و آیه باشد خواه اهل بیت یا علمای دین و ... . ضمن اینکه توصیه های علمای دین مانند مرحوم مجلسی یا آیت الله جاودان و دیگر بزرگان برای خواندن این آیه به نیت رفع حوائج به نظر می رسد کافی باشد. رجوع شود (توصیه آیت الله جاودان) : https://www.aparat.com/v/OxhDN والله العالم 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سال ها از این مصاحبه می گذرد و همان امپراتوری است که از ترسش جنون گرفته است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
noormags-tahlil-va-bazshenasi-anvae-sahyonism-bar-asase-andishe-akharazaman1576309056.pdf
633.3K
🔰مقاله: تحلیل و بازشناسی انواع صهیونیسم بر اساس اندیشه های موعود آخرالزمانی 💠بخشی از چکیده: صهیونیسم اندیشه ای است که معتقد به تأسیس دولت یهودی در فلسطین در آخرالزمان است. این تفکر همواره با تفکر نجات بخشی برای یهودیان همراه بوده؛ از این رو صهیونیسم با آموزه موعود پیوندی ناگسستنی دارد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🟢 خطر یهود 🔹«یا ایهَا الَّذینَ امَنوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللهُ عَلَیهِمْ قَدْ یئِسوا مِنَ الْاخِرَةِ کما یئِسَ الْکفّارُ مِنْ اصْحابِ الْقُبورِ». 🔸 ... در اینجا خصوص یهود را نام می‌برد، یعنی به اصطلاح‏ خطر یهود  را گوشزد می‌کند. قرآن به مسئله‌ خطر یهود توجه خاص دارد. در قرآن مسئله‌ای به عنوان خطر مسیحی که خصوصیت داشته باشد، و یا هر دین و مذهب دیگری، [وجود ندارد]. عنوان کلی دارد، عنوان خاص ندارد، ولی یهودی یک عنوان خاص دارد. 🔹 به خطر خاص یهود توجه می‌دهد: «یا ایهَا الَّذینَ امَنوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللهُ عَلَیهِمْ‏» ای اهل ایمان! ولاء و دوستی و ارتباط نزدیک با آن قومی که خدا بر آنها غضب کرده است [نداشته باشید،] ولاء آنها را نپذیرید. 🔸 بعد قرآن یک نکته دیگر ذکر می‌کند. آن نکته روحش این است که یهودیت بیش از مقداری که دین باشد نژاد است و [و این یهودیان] در عین همبستگی کاملی که دارند به اصول مسلمی که موسی(ع) آورده از جمله معاد اعتقاد ندارند. 🔹 همان‌طور که مشرکین، کفار مشرک، عقیده‌‏شان این است که اگر کسی مرد، دیگر تمام شد، دیگر نه حشری است و نه نشری، [این] یهود هم این‏جور فکر می‌کند. «قَدْ یئِسوا مِنَ الْاخِرَةِ کما یئِسَ الْکفّارُ مِنْ اصْحابِ الْقُبورِ». اینها به کلی نومیدند از اینکه آخرتی در کار باشد آنچنان که کفار (مقصود از «کفار» در اینجا مشرکین هستند) از مردگان نومیدند. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۶، ص۲۶۴ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اشتباه رایج درباره خلخال پای زن یهودی 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین مشهور شده که امیرالمؤمنین علی علیه السلام به خاطر کندن خلخال و زیور آلات یک زن یهودی فرمودند: اگر انسان غیرتمند از شنیدن این حادثه بمیرد سزاوار است. و بعد کسانی با این بیان ناقص با آب و تاب درباره وظایف حاکمیت و... درباره غیر مسلمانان داد انتقاد سر می دهند. اما این همه ماجرا نیست: اولا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام هم غارت زن مسلمان ذکر شده هم غارت زن یهودی(ادامه همین متن کامل آمده) ثانیا امیرالمؤمنین علیه السلام به خاطر غارت نفرمودند انسان دق کند و بمیرد بلکه کلام حضرت ادامه دارد: حضرت فرمودند: آن غارت گران رفتند مسلمانان با آنها نجنگیدند آنها سالم و بدون زخم از آن شهر اسلامی خارج شدند! انسان از شنیدن این خبر بمیرد سزاوار است! یعنی حضرت به خاطر غارت کردن نفرمودند اگر کسی بمیرد سزاوار است بلکه به خاطر مقاومت نکردن و نجنگیدن مسلمانان فرمودند: اگر کسی از شنیدنش بمیرد، سزاوار است. 🔹️متن عربی  وَ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ، فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ، 👈ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً. 🔹️ترجمه: به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند. 👈لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است. خطبه 27 نهج البلاغه 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰دیپلماسی همراه میدان یا مقابل میدان !؟ 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین دانش ارتباط میان سیاست‌مداران و سران کشورهای جهان یا همان دیپلماسی یکی از مهم‌ترین ارکان هر دولتی است . مسئله ی مهم آنست که این دیپلماسی را بتوان در راستای اهداف انقلاب و نظام اسلامی و منافع ملی بکار برد. 🔹کسی می تواند دیپلماسی را همراه میدان ببیند و عملیاتی کند که اولا میدان را خوب بشناسد و در مرحله ی بعد خواسته ها و اهداف نظام اسلامی و منافع ملی راهمواره ترجیح دهد . طبیعیست که در مقام عمل اختلاف نظرها پدید آید ، همانطور که در عرصه ی میدان ، فرماندهان گاهی نظرات متفاوت و مخالف همدیگر بیان می کنند . دیپلماتی در طراز انقلاب است و می‌تواند موفق باشد که اعتقاد کامل و راسخ به نظام و ایمان به نصرت الهی داشته و جسارت تصمیم های بزرگ که گاه مقدمات دشوار دارد را داشته باشد و عاقلانه میدان را بشناسد و تحلیل کند . 🔸مطالعه مبانی امام راحل رحمه الله و رهبر معظم انقلاب حفظه الله، برای هر دیپلماتی بسیار لازم و ضروری است . یکی از نقاط قوت دولت آقای رییسی دیپلماسی فعال و عاقلانه و همراه با میدان است . در مورد قضایای اخیر و مسئله ی فلسطین ، علاوه بر حمایت از مردم فلسطین و سفر به کشورهای اسلامی و ملاقات های مختلف توسط وزیر محترم خارجه ، سایر جهات نیز در نظر گرفته شده از جمله منافع ملی و ابعاد بسیار پیچیده ای که نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد. بنابراین کسانی که توقع دخالت سریع ایران دارند ، بدانند برای بهترین تصمیم باید تمام جهات مورد بررسی قرار بگیرد و لزوما دخالت مستقیم و عجولانه بهترین تصمیم نیست ! 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰پناه یتیمان 📝به قلم آقای همه امامان در زمان حیات خویش، بعد از آن و حتی قبل از آن پناه درماندگان هستند و برای شیعیان خویش کهف حصین محسوب می­شوند؛ اما شرایط در زمان امام عسکری علیه­ السلام به دلیل مستقیم نبودن ارتباط شیعیان با امام، به­ گونه­ ای بود که شیعیان در حیرت و سختی روزافزونی بودند و لازم بود امام عسکری علیه­ السلام در عین حفظ جان خویش و شیعیان، با عنایت ویژه­ ای آنان را از فیض وجود خویش بهره­ مند سازد. خود امام عسکری علیه­ السلام در توصیف این شرایط، یتیمی شیعیان دورافتاده از امام را سخت­ ترین یتیمی­ ها خوانده­ اند[1]. از همین رو در آثاری که از ایشان به دست رسیده جنبه دلسوزی برای بی­ پناهی شیعیان نمود زیادی دارد. ایشان در روایاتی بسیار امیدبخش، اهل­بیت علیهم­ السلام را پناه هرکسی شمردند که به آنان پناه بیاورد[2]. در این نوشتار با تطبیق سیره و رهنمودهای امام عسکری علیه السلام با یک پناهگاه ایده آل نشان داده می شود که آن امام بزرگوار به بهترین شکل پناه شیعیان بودند و هستند.  یک پناه گاه استوار و بی­ نقص چهار ویژگی مهم دارد: 1⃣ اطمینان بخشی به پناهندگان از جهت سلامت از لوازم یک پناهگاه قابل­ اعتماد است؛ از همین رو ایشان در مکاتبه­ شان با محمد بن حسن شمّون، با لحنی عتابی شیعیان که در واقع پناهندگان به ایشان هستند را مواخذه می­کنند که چرا یکدیگر را به بهشت مژده نمی­دهند؟[3] در واقع آنان را مطمئن می­کند که در صورت پناه به امام، جز بهشت در انتظارشان نیست. 2⃣پناهگاه خوب، در ظلمت مسیر چراغی است پر فروز که در راه ماندگان مسیر را بیابند و امیدشان ناامید نگردد و حتی کسانی که به جوار منبع نور نرسیده­ اند نیز از او بهره می­شوند؛ از همین رو لقب «سراج» از القاب مهم ایشان است[4]. 3⃣ پناهگاه امن در مسیر پرخطر نیز ره­جویان را رها نمی­کند؛ اگرچه امام پناهی امن است، اما چون زمانه مردم را از امام خویش دور انداخته است، او برای همان­ها نیز طراحی کرده است و با تأکید فراوان بر اتصال به علمای دین، رهنمون آنان شده تا در دوران فراق نیز دچار حوادث نشوند[5]. 4⃣ دیگر ویژگی پناهگاهی که قرار است عالمیان در پناهش باشند آن است که موانع را برای هدایت همگان از پیش رو برمی­دارد؛ از همین رو حتی از جعفر کذاب هم شفاعت می­کند تا از زندان آزاد شود، شاید هدایت شود[6]. امید است بتوانیم خود را در پناه این امام بزرگوار قرار دهیم و الا حوادث ما را ز پای درخواهد آورد. 📚 منابع: [1] التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص: 339 [2] الخرائج و الجرائح، ج 2، ص: 740 [3] همان [4] َ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی سِرَاجُ أَهْلِ الْجَنَّةِ یسْتَضِیئُونَ بِه (مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج 1، ص: 292) [5] التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص: 339 به بعد [6] اشاره به داستان رها شدن امام از زندان و اصرار امام بر آزادی جعفر همراه خود. (بحار الأنوار، ج 50، ص: 314/ ن.ک منتهی الامال، مدخل عسکری علیه السلام)   📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نماهنگ "دلخوشی" 🎙 با صدای آقای سید مهدی میرداماد ✔️ویژه ایام وفات حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها ┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈• 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
14020803000781_Test.pdf
159.8K
📢300 استاد از دانشگاه های جهان در نامه ای به رئیس سازمان ملل خواستار ممانعت این سازمان از تمسخر قوانین بین الملل در نسل کشی مردم غزه توسط اسرائیلی ها شدند. 📝 فشار بر نهادهای بین المللی از سوی تشکل های علمی، هنری، سیاسی و ... بسیار به جا و لازم است. این قبیل اقدامات سالهاست از سوی کشورهای خصم انجام می شود؛ اما ای کاش جبهه حق هم بتواند از ظرفیت های متنوع بهره ببرد، مثل ظرفیت جهان اسلام از طریق ارتباط حوزه علمیه قم، دانشگاه الازهر و سایر مجامع علمی فرهنگی اسلامی. بلکه بتوان از ظرفیت همکاری ادیان ابراهیمی در سطوح بالا بهره برد و در مقابل اقدامات غیر دینی و غیر انسانی واکنش نشان داد. لازمه این مهم برگزاری نشست های مستمر و فعالیت پویای نهادهای دارای نفوذ است که البته اقدامات اولیه ای از سوی حوزه علمیه انجام شده و عملکرد آیت الله اعرافی در این زمینه قابل تقدیر است، ولی تا نقطه مطلوب فاصله زیادی باید پیموده شود. 💠آمار امضا کنندگان در نامه: ۲۰۸ استاد از قاره آسیا ( مالزی۱۰۳، پاکستان ۳۸، عراق ۳۶، ایران ۲۳، ترکیه ۷، بنگلادش و استرالیا هرکدام ۱) ۳۶ استاد از قاره آمریکا (آمریکا ۲۴، کارائیب و آمریکای جنوبی ۷، کانادا ۴) ۵۵ استاد از قاره اروپا (انگلیس ۳۷، فرانسه ۷، ایتالیا ۵، ایرلند و هلند هر کدام ۴، صربستان ۲، آلمان و پرتغال و اسپانیا و سوئیس و مولداوی هر کدام ۱) ۱ استاد از قاره آفریقا (کشور آفریقای جنوبی) (👆متن اصلی و نام اساتید در فایل ارسالی قابل مشاهده ست) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰ترجمه نامه اساتید دانشگاه های جهان به دبیر کل سازمان ملل 💠عالیجناب آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد   این نامه را برای آن می نگاریم تا از سازمان ملل درخواست کنیم که برای پایان دادن به جنایات جنگی و قساوت بیرحمانه اسرائیل در حمله به غزه و کرانه باختری فورا مداخله کند. 🔻این نامه را در حالی به شما ارسال می کنیم که ماشین جنگی اسرائیل تا کنون بیش از ۳۵۰۰ فلسطینی را در غزه کشته و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر را زخمی کرده است. اکثریت قریب به اتفاق قربانیان غیرنظامی هستند. در کرانه باختری نزدیک به ۷۰ نفر توسط نیروهای اسرائیلی کشته و ۱۳۰۰ نفر زخمی شده اند که باز هم اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی هستند. در جریان حمله به نوار پرجمعیت غزه، اسرائیل با هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی شامل ساختمان های مسکونی، مدارس، بیمارستان ها، آمبولانس ها، مساجد، جاده های پر از مردم در حال فرار و کارخانه های تولید مواد غذایی،  آگاهانه قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. همچنین به طور مستقیم تجمعات غیرنظامیان را هدف قرار داده است، مثلا در ۱۷/۱۰/۲۰۲۳ بیمارستان باپتیست در غزه که در آن ساکنان آواره به دنبال پناهندگی بودند را بمباران کرد و در تاریخ ۱۳/۱۰/۲۰۲۳ کاروانی را که غیرنظامیان را به جنوب غزه حمل می کرد بمباران نمود. علاوه بر این، به گفته چندین گروه حقوق بشری از جمله دیده بان حقوق بشر، اسرائیل از فسفر سفید در غزه و لبنان استفاده کرده است. فسفر سفید که استفاده از آن غیرقانونی است به هنگام انفجار در هوا در مناطق پرجمعیت شهری بدون هیچ تمایزی می تواند خانه ها را بسوزاند و صدمات فاحشی به غیرنظامیان وارد کند. فسفر سفید در دمای بیش از ۸۰۰ درجه سانتیگراد می سوزد، دمایی که برای ذوب فلز کافی است. 🔸به گفته خود کارگران و مقامات سازمان ملل، هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد. غزه در محاصره کامل و بمباران مداوم است. با پر شدن بیمارستان ها، کمبود تجهیزات پزشکی، قطع برق و آب توسط اسرائیل و کاهش ذخایر مواد غذایی به دلیل محاصره، وضعیت انسانی در غزه برای غیرنظامیان ناامید کننده است.   کاملاً واضح است که اسرائیل با کنار گذاشتن الزام به رعایت کاربرد متناسب زور و عدم تمایز بین غیرنظامیان و نظامیان، قوانین بین‌المللی را به شدت نقض کرده است. به گفته مارک گارلاسکو، مشاور نظامی در سازمان هلندی PAX برای صلح و بازپرس سابق جنایات جنگی سازمان ملل در لیبی، اسرائیل «در کمتر از یک هفته همان مقدار بمب بر سر مردم ریخته است که ایالات متحده در یک سال در افغانستان ریخته بود، و این در منطقه ای بسیار کوچکتر و بسیار متراکم تر، و جایی که اشتباهات بزرگتر می شوند.» 🔺با توجه به جنایات جنگی که در حال حاضر علیه مردم غزه در حال انجام است، شما قصد دارید چه اقدامی برای محاکمه و مهار ماشین جنگی اسرائیل انجام دهید؟ سازمان ملل متحد در پی جنگ جهانی دوم با هدف صریح حفظ نظم جهانی مبتنی بر قانون و جلوگیری از تکرار وحشت آن درگیری تشکیل شد. با این فلسفه وجودی، سازمان ملل تا کی قرار است منتظر بماند و نظاره گر وقوع یک نسل کشی در برابر چشمان ما باشد؟ ما از شما می خواهیم و انتظار داریم که به وظیفه فوری خود قیام کنید و از هیچ تلاشی برای کمک به پایان دادن به این حمام خون با مهار اسرائیل، برقراری آتش بس فوری و تلاش برای ترتیب دادن ارسال فوری کمک های بشردوستانه به نوار غزه دریغ نکنید. تا زمانی که اسرائیل متوقف نشود و برای جنایاتی که در حال حاضر در غزه و کرانه باختری مرتکب می شود، پاسخگو نباشد، بدون ترس از مجازات  به کشتن و معلول کردن مردم، و تمسخر قوانین بین المللی ادامه خواهد داد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
mashih-va-dolate-mashihani-dar-yahood1566666032.pdf
672.7K
🔰مقاله: ماشیح و دولت ماشیحانی موعود در یهودیت 💠چکیده: انتظار موعود بر اساس پیش بینی های متون دینی، در همه ادیان وجود دارد. یهود نیز از این قاعده مستثنا نیست. تنخ (کتاب مقدس یهود) و تلمود، وعده ظهور شهریاری از نسل داوود را با شرایطی مطرح می کند. در فلسفه عرفان یهودی نیز این شیوه ادامه می یابد. رنج، فساد و سختی، پیش از ماشیح وجود دارد و او پس از ظهور، یهودیان را به اورشلیم بر می‌گرداند و سپس حکومت عدالت و رحمت ماشیحانی را تشکیل می دهد و همه ملت ها تابع او خواهند شد. یهودیان هنوز منتظر این ماشیح هستند. این تفکر به صهیونیسم دینی معروف است؛ اما ملی گراها و یهودیان ناسیونالیست، در پی تشکیل دولت یهودی پیش پیش از ظهور ماشیح هستند که به آن صهیونیسم سیاسی یهود میگویند که تحت تاثیر صهیونیسم مسیحی است. آنان به کمک صهیونیسم مسیحی دولت اسراییل را بنا کردند. ارتباط هرتسل با هرکل در همین راستا معنا می یابد. این نوشتار با بررسی این موارد نتیجه میگیرد که دولت کنونی یهودی در فلسطین، با دولت موعود ماشیحانی در تورات و تلمود فاصله دارد و این دولت به تفکرات صهیونیسم مسیحی نزدیک تر است تا صهیونیسم دینی توراتی و تلمودی. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «بررسی اجتهادی موضوع محاربه» 📝به قلم آقای 💢 یکی از موضوعاتی که پس از انقلاب، و مخصوصا در چندین سال اخیر، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، موضوع «محاربه» است. 🔰 مسائل مختلفی پیرامون محاربه وجود دارد، از جمله: 1. بررسی موضوع محابه و قیود دخیل در تحقق آن 2. چگونگی اثبات محاربه 3. حد محاربه و چگونگی اجرای آن 4. سقوط حد محاربه 5. دفع محارب 👈 در این سلسله یادداشت، به بحث اول یعنی «بررسی موضوع محاربه و بررسی قیود دخیل در تحقق آن» میپردازیم. 1️⃣ قید اول: زمان ⁉️ سوال: آیا محاربه صرفا در شب تحقق پیدا میکند یا در روز نیز قابل تحقق است؟ 🔹مقتضای اطلاق آیه محاربه (سوره مبارکه مائده، آیه 33) و بعضی روایات، تحقق آن در روز و شب است. 🔻تنها روایتی که ممکن است این اطلاق را مقید کند، صحیحه ذیل است: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ ضُرَيْسٍ الْكُنَاسِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ حَمَلَ السِّلَاحَ بِاللَّيْلِ فَهُوَ مُحَارِبٌ إِلَّا أَنْ يَكُونَ رَجُلًا لَيْسَ مِنْ أَهْلِ الرِّيبَةِ. (1) ♦️اما این روایت با توجه به دلایل و شواهدی، نمیتواند اطلاق آیه را مقید کند، زیرا: 🔸اولا دلالت روایت مذکور بر اعتبار قید «شب»، مبتنی بر مفهوم وصف است، که طبق نظر مشهور فقها و اصولیون، معتبر نیست. 🔸ثانیا اگر محاربه تنها در شب قابل تحقق بود، نیاز بود در روایات متعددی به آن اشاره شود تا توان تقیید اطلاق آیه و سایر روایات را داشته باشد. به نظر میرسد این روایت به تنهایی قابلیت تقیید مطلقات متعدد دیگر را ندارد. 🔸ثالثا اجماع محصل فقهای شیعه (2) بر این است که این قید معتبر نیست و محاربه هم در روز و هم در شب قابل تحقق است. این اجماع، هم فی نفسه میتواند حکم را ثابت کند، و هم از جهت اعراض فقها از دلالت روایت مذکور، میتواند برفرض ظهور روایت در اعتبار، موهِن آن باشد. ✅نتیجه: قید «تحقق در شب» در موضوع محاربه دخلی ندارد. 📚 منابع: 1- الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌7، ص: 246‌ 2- النهایة، شیخ طوسی، ص720/ المهذب، ابن براج، ج2، ص553/ الوسيلة إلى نيل الفضيلة، ابن حمزه، ص206/ شرایع الاسلام، ج4، ص167/ تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية، علامه حلی، ج5، ص379/ لمعه، شهید اول، ص263/ مسالک الافهام، شهید ثانی، ج15، ص5/ مجمع الفائدة و البرهان، مقدس اردبیلی، ج13، ص287/ کشف اللثام، ج10، ص634/ تحریر الوسیله، امام خمینی، ج2، ص492 و بسیاری از کتب فقهی دیگر 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰معرفی کتاب 🖌«فقه تربیت جنسی» ◀️ از موضوعات مهمی که در جامعه امروز ضرورت دارد فقه شیعه به آن بپردازد، فقه تربیت جنسی است؛ زیرا فقه تربیت جنسی به بخش مهمی از وظایف شرعی مرتبط با ساحت جنسی مذکر و مونث و روابط حسنه و عاطفی آنان که در زمینه رشد و تعالی آنان را فراهم می‌سازد، می‌پردازد و در تأمین زندگی انسانی، کرامتی، اجتماعی، اخلاقی، سلامت روانی و سعادتمدانه افراد و جامعه بشری نقش مهمی را ایفا می‌کند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰فلسطین و اسرائیل، آن سویی که نمی بینیم. 📝 به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین ۱- صبح روزی که ناگهان سیلی محکم حماس بر گوش اسرائیل نواخته شد، صدایش در سرتاسر عالم پیچید و همه‌ی توجه‌ها را به سرزمین‌های اشغالی برد. سرخی صورت کریه اسرائیل انگاره‌های شکست‌ناپذیری‌اش را به هوا داد و صدای سیلی، ضربه‌ی ‌مغزی شدیدی بر او وارد آورد و قدرت تصمیم‌گیری اش را مختل نمود تا به ناچار آمریکا در مرکز تصمیم‌گیری بنشیند. ۲- اسرائیل در یک گیجی استراتژیک به سر می‌برد. حملات پیاپی و وحشیانه به کودکان و زنان و مردم بی‌پناه همه از استیصال و درماندگی است و لاف در غربتی است که شاید چهره‌اش را نزد هوادارانش ترمیم کند ولی هر روز در این باتلاق بیشتر فرو می‌رود. ۳- آیا اسرائیل می‌تواند به این جنگ ادامه دهد؟ آیا هزینه‌ای برای او نخواهد داشت؟ جدای از اینکه ته مانده‌های سرمایه‌ اجتماعی اسرائیل در داخل سرزمین‌های اشغالی بر باد رفته و منفوریت جهانی اسرائیل روزافزون شده است، هزینه‌های اقتصادی تحمیل شده بر اسرائیل، توان یک جنگ تمام عیار و طولانی را از اسرائیل می‌گیرد. در حال حاضر اسرائیل به دلیل خسارت‌های وارد شده توسط حماس به زیرساخت‌های تامین گاز، در تامین گاز خود و اروپا درمانده شده است. اروپایی که از سال گذشته برای رهایی از وابستگی به گاز روسیه، به اسرائیل چشم دوخته بود، آرزوی خود را بر باد رفته می‌بیند و در حال دست و پنجه نرم کردن با گرانی گاز و افزایش تورم است. اسرائیل نیز با خاموشی و تعطیلی صنعت روبرو شده است. بحرانی که نه برای اسرائیل قابل تداوم است و نه برای شرکای اروپایی اسرائیل. ۴- همه‌ی ترس اسرائیل به فردای پس از آتش بس است. او می‌داند معادلات عوض شده است. از طرفی توان ادامه جنگ را ندارد و در صورت جنون و رفتار اسرائیلی، شرکای تجاری او، برای امنیت انرژی خود اسرائیل را تحت فشار قرار خواهند داد. همه‌ی اینها یعنی اسرائیل بر سر اره‌ای نشسته است که ماندن بر روی آن چیزی جز آبروریزی و درد بیشتر نصیبش نخواهد کرد. ۵- بهترین عملکرد حماس در این زمان، حمله به تاسیسات گاز اسرائیل است. اگر خون کودکان غزه اروپا و آمریکا را از خواب مشمئز کننده بیدار نمی‌کند ولی بوی قطعی گاز آنها را به فکر آتش بس خواهد انداخت. ۶- و در آخر خوب است اشاره کنم اردوغان و مسلمانان ترکیه هم می‌توانند روی فشار گازی اسرائیل حساب ویژه‌‌ای باز کنند و در کنار حضور پرشور و نطق پر‌شورتر، موثر تر واقع شوند. شاید اروپا از ترس گاز هم که شده، درخواست اردوغان برای عضویت در اتحادیه اروپا را بپذیرد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰موضوع شناسی در جرایم حقوقی و کیفری 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین از مهمترین چالشهای اجرای قوانین قضایی تشخیص موضوع است. و یکی از بزنگاه های تشخیص موضوع مبحث معاونت و مشارکت در جرایم حقوقی و کیفری می باشد. گاهی دلیلی در فقه امامیه از توسعه قابل قبولی برخوردار است اما این توسعه توأم با برداشت فقهاء نیست یعنی فاصله ای وجود دارد بین قلمرو دلالی و برداشت محدود فقیه از قواعد. در بحث معاونت و مشارکت در جرم عناوین متعددی در فقه امامیه وجود دارد که بعضا فقها آن عناوین را تحت یک موضوع طرح و بحث می کنند و حال آنکه قابلیت جداسازی هم در حدّ و هم در حجّت وجود دارد. چرا که بعضا عناوین ادغام شده تفاوت ماهوی باهم دارند. ده عنوان زیر را کوتاه از نظر بگذرانیم: ۱.مقدمات حرام (کمک به نفس برای معصیت) ۲.تعاون بر اثم (غیر از اعانه است) ۳. تعاون بر ظلم(غیر از اعانه است) ۴. اعانه بر ظلم(علی الظاهر با عنوان ۶ یکی باشد) ۵. اعانه بر اثم ٦. معونة الظالمين (فی ظلمهم) ٧. اعوان الظلمة (حتی بدون عمل) ٨. عمل للظالمين (مطلق) ٩. قبول ولایت من الظالم أو الجائر ١٠. جوائز السلطان و عماله(مطلق المال المأخوذ منهم) در یک نگاه آنچه که در طول وقوع حرام از دیگری واقع می‌شود،عنوانش اعانه خواهد بود. اما در عرض، تعاون می شود. حال اگر عنوان تجاوز به حق دیگری بود می شود ظلم اگر حرام در افعال مکلف بود اثم خواهد شد. 💠بعد از روشن شدن معانی اعانه و تعاون باید دانست که عنوان معونه از عناوین خاص است و برای آن دلیل جدا وجود دارد. معونة الظالم را همۀ علما حرام می‌دانند. عدّه‌ای از علما اعانۀ بر اثم را حرام نمی‌دانند؛ چرا كه در آیۀ مبارکه از عنوان تعاون بر اثم استفاده شده است. تفاوت اين دو در اين است كه تعاون بر اثم زمانى محقق مى‌شود كه عمل حرامى ـ مثل دزدی کردن ـ را چند نفر با هم انجام دهند، امّا «اعانه» طولی است؛ به اين معنا كه هر یک مقدّمه‌اى را به انجام مى‌رسانند تا نوبت به شخص آخر می‌رسد كه حرام را انجام می‌دهد. در خصوص «معونة الظالم» چون عنوان خاصّی دارد، ولو به صورت اعانه هم باشد حرام است. عمل و کسب در این جا به معنای کارمندی است، نه به معنای کارگری. بنابراين حتّی اگر به شكل کارگری هم نباشد، باز هم حرام است. سزاوار بود فقهاء بین اعانه بر اثم و اعانه بر ظلم و تعاون بر اثم و تعاون بر ظلم فرق بگذارند البته در متون فقهی برخی از فقها به بعضی از این عناوین اشاره شده است. مقدمه حرام در فعل نفس است و در اصول فقه از آن بحث می شود. اگر کسی در تقویت اعمال مجرمانه شرکت کند (آن هم نه بصورت اعانه و نه بصورت تعاون) یعنی بدون انجام جرم باعث تقویت و تحکیم جرم شود (مانند شرکت در اغتشاشات مشروط بر اینکه تعاون و اعانه بر ظلم نکند) تحت عنوان اعوان الظلمه قرار گرفته می توان علیه او اعلان جرم نمود. عمل للظالمین در صورتی که عناوین پیش گفته برآن صدق نکند ایرادی ندارد مانند خیاطی که برای یک مُجرم خیاطی کند. عنوان قبول ولایت در کشورهای غیر اسلامی و یا متخاصم رخ می دهد که به جزء استثنائاتی(مانند کمک به جامعه شیعه) همه موارد آن حرام و در صورت وجود قانون جرم است. مبحث جوائز السلطان (اخذ اموال مجرمان) در تحت عناوینی چون پولشوئی و اقدام علیه امنیت اقتصادی و... می رود. نکته: در بحث کتاب القصاص عنوان "سبب و مباشر" هم معاضد این بحث است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
ارتباط خطرناک از ولسلی کاکبورن.pdf
16.4M
📚 معرفی کتاب: ارتــبــاط خــــطرنــــاک 💠(داستان ناگفته ارتباط پنهان ایالات متحده و اسرائیل) ✍️ نویسنده: اندرو ولسلی کاکبورن ✏️ ترجمه: آقای محسن اشرفی 🔰 ناشر: اطلاعات 📄 تعداد صفحات: ۵۹۳ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰چند خطی در رابطه ی با معاملات غیر رسمی 📝 به قلم حجت الاسلام و المسلمین فقهاء برای صحت معامله شرایطی را ذکر کرده اند و هیچ کدام از فقهاء تاکنون شرط رسمی بودن معامله را شرط صحت بیان نفرمودند. از طرفی علاوه بر مفاسدی که اسناد غیر رسمی ایجاد می کند مشکلی نیز در محاکم قضایی به وجود می آورد و تعداد پرونده هایی که عمدتا ناشی از دست نوشته ها و مستندات غیر رسمی است به وفور یافت می شود. طرحی که مجلس برای تصویب ارسال نموده است بطلان تمامی معاملات غیر رسمی است که این جای تامل دارد و امری بسیار دشوار است، چیزی که در ادله وجود ندارد و نظری به یقیین خلاف فتوای اجماعی فقهای عظام. 🔹البته اگر مصلحت اقتضا کند و اثبات شود که کشور نیازمند به چنین قانونی است با انجام فرآیند و مراحل به مقدار ضرورت امکان پذیر است. حتی در طول تاریخ فتاوایی از مراجع عظام خصوصا بنیانگذار انقلاب موجود است. البته متنی از مقام معظم رهبری که فقیهی متبحر هستند و بسیار محتاط در فتاوا ، منتشر شد که ایشان فتوا به بطلان معاملات غیر رسمی دادند(آقا فرمودند حکم به عدم اعتبار کنید) که البته بعدا تصریح فرمودند مراد عدم اعتبار در محاکم قضایی است. 🔸نکته ای که موجود است آنست که مسئله باید بررسی شود آیا جایگزینی برای این کار وجود دارد و یا راه حلی بهتر موجود است؟ یا اگر بناست بخاطر مصلحت تغییری در شرایط بیع حاصل شود، تا چه میزان مصلحت موجود است و ضرورت تا کجاست ؟ اگر مشکل پرونده های محاکم قضایی است ، می تواند معاملات غیر رسمی مسموع نباشد و قوه قضاییه یکی از شروط بررسی دعاوی، رسمی بودن معامله را اضافه نماید. در این راستا به فرموده رییس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون جلسات متعددی در کمیسیون های مجمع به ابعاد مختلف این حکم پرداختند ، مانند سایر لوایح تا کاری دقیق و فنی صورت پذیرد و در صحن مجمع مورد بررسی قرار گیرد . و همچنین ایشان با اشاره به تاکید و اهتمام ویژه مقام معظم رهبری بر تصویب لوایح در شورای مجمع تشخیص بصورت اکثریت شورا که نشان از تمایل ایشان به کاری بسیار متقن و دقیق و تا جای ممکن مطابق با احکام اولی دارد نه تصویب رای عجولانه و بدون بررسی و دقت کارشناسی و بدون بررسی ابعاد فقهی. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید