eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
525 عکس
87 ویدیو
41 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
-علمی ترویجی 🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با همکاری اندیشکده مستعدان برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي: «بررسی فقهی نکاح معاطاتی و نسبت آن با ازدواج سفید» 🎙ارائه کننده اول: حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سجادی 🎙ارائه کننده دوم: حجت‌الاسلام والمسلمین میثم رستمی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی ⏰ زمان: چهارشنبه 4بهمن 1402 ساعت 10 🔳 نحوه اجرای برنامه: : قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام https://nshn.ir/7bs446NxQtj9 : 🔗 پخش زنده ازطریق آپارت: https://gharar.ir/r/71810914 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️معنا و حکم نکاح معاطاتی 🔰معاطات به سه معنا در کلام فقهای امامیه استعمال شده است: اول: هر عقدی که لفظی نباشد بلکه با فعل، عقد صورت گیرد [1] دوم: هر عقدی که لفظ داشته باشد ولی لفظش معهود نباشد [2] سوم: هر عقدی که با الفاظ مخصوص نباشد. (اعم از اینکه اصلا لفظ نباشد، یا لفظ غیر معهود باشد) [3] 🔹معنای معاطات در نکاح و دیگر عقود تفاوتی ندارد ولی آنچه که مهم است وجود ادله شرعی بر عدم صحت نکاح معاطاتی به جمیع معانی است(مگر در بعضی موارد مثل اخرس و غیر قادر بر تعلم صیغه عربی)... 🔹در این میان قائلین به بطلان به اجماع محصل و روایات و ارتکاز متشرعه استدلال کرده اند که دلالت و سند اینها در بعضی، مورد قبول و در بعضی دیگر مردود است. مخالفین نیز به عدم تحقق اجماع و وجود بعضی روایات تمسک کرده اند که محل تأمل است... 🔻 اصل عملی نیز در مسأله فعلی اثر جدی و مهمی در تأیید قائلین به بطلان دارد... 📚منابع: ۱. جامع المقاصد 9؛141/ رسائل شهید اول 266 /ظاهر کلام محقق اردبیلی در مجمع الفائده9؛529 ۲. الحدائق الناظرة 18/356 ۳. ظاهر رسائل محقق کرکی 2؛251/ الروضة البهیة/1/275 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اصطلاح ازدواح سفید 🔹اصطلاح ازدواج سفید در ایران به معنای همباشی(cohabitation) زن و مرد و داشتن روابط جنسی آزاد و زندگی زیر یک سقف است بدون قصد ازدواج شرعی و قانونی و بدون پذیرش وظایف و تعهدهای شرعی و عرفی (در ازدواج رسمی) طرفین. 🔻 به همین دلیل هرکدام از طرفین می توانند به دلخواه رابطه را به هم بزنند و ضرر و زیانی را هم تقبل نکنند! و همچنین در این پدیده غالبا امرار و معاش همباشی بصورت مشترک و طرفینی صورت می گیرد. (خانه ای با در باز/کامیل احمدی/ص201) ❗️تعدادی از پژوهشگران سعی کرده اند مفهوم ازدواج سفید را با نکاح معاطاتی واحد در نظر بگیرند و در نتیجه صحت این همباشی را منوط به صحت نکاح معاطاتی کرده اند. اما این انگاره غلط ناشی از عدم شناخت صحیح مفهوم نکاح معاطاتی است... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✨🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 کعبه افتاده به پایت سر راهت سرمست «پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست» کعبه وقتی که در آغوش خودش یوسف دید خود زلیخا شد و خود پیرهن صبر درید کعبه بر سینه ی خود نام تو ای مرد نوشت قلم خواجه ی شیراز کم آورد، نوشت: «ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه» راز خلقت همه پنهان شده در عین علی ست کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی ست •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید 🍃 🌺🍃 🍃🌺🍃 🍃🍃🌺🍃 ✨🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بررسی فقهی نکاح معاطاتی و نسبت آن با ازدواج سفید.mp3
30.38M
🎙ارائه کننده اول: حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سجادی 🎙ارائه کننده دوم: حجت‌الاسلام والمسلمین میثم رستمی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان برگزار می کند: 🔰کرسی بازخوانی و نقد کتاب: اعتبار سنجی احادیث شیعه (زیر ساخت ها، فرایندها، پیامدها) اثر محقق ارجمند، استاد حسینی شیرازی 💢ناقد: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی غیبی 💢ناقد: حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت 💢ناظر علمی: حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان 💢دبیر: آقای یاسین نوراهاندوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 💠 امکان شرکت مجازی برای عموم فرهیختگان فراهم است. 📱لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📖سلسله یادداشت های خلاصه کتاب "اعتبار سنجی احادیث شیعه" 📝 نگاشته ی آقای امیررضا ملکی 1⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/249 2⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/264 3⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/266 4⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/272 5⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/293 6⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/302 7⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/398 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💠 اندیشکده مستعدان با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: 🔳 عنوان کرسی: اعتبار سنجی احادیث شیعه (زیر ساخت‌ها، فرایندها، پیامدها) اثر استاد حسینی شیرازی 🎙ارائه کننده: ✍️ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی غیبی ✍️ حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت 🎙داور: ✍️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان 🎙 دبیر علمی: ✍️ جناب آقای یاسین نوراهان 📆 زمان: دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 📌 مکان: صفائیه، کوچه 21، ساختمان بیت الزهرا سلام الله علیها، اندیشکده مستعدان، طبقه اول، اتاق جلسات 🎦 لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 ☑️ این نشست موفق به اخذ مجوز از کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه شده است. ➖➖➖➖➖➖ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 اطلاعیه پذیرش به لطف خدا سومین دوره جذب و‌ پذیرش تشکل علمی و اندیشکده «مستعدان» از امروز تا تاریخ ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ انجام می‌پذیرد ✳️ فارغ التحصیلان حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره) که ساکن قم می‌باشند می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام نمایند. 🟢 جهت آشنایی با اندیشکده مستعدان، فعالیت‌ها، اهداف و شرایط ثبت‌نام، وارد لینک زیر شوید. https://eitaa.com/mostaedan2 🟢 پس از مطالعه شرایط از طریق لینک بالا، جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید. @Hqshnas ❇️ ثبت‌نام فقط تا ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🎙 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی غیبی 🎙 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین جمال الدین حیدری فطرت 🎙 داور: حجت الاسلام والمسلمین مهدی دهبان 🎙 دبیر علمی: آقای یاسین نوراهان 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
کرسي بازخواني و نقد کتاب اعتبارسنجي احاديث شيعه 64kb.mp3
47.75M
🎙 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی غیبی 🎙 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین جمال الدین حیدری فطرت 🎙 داور: حجت الاسلام والمسلمین مهدی دهبان 🎙 دبیر علمی: آقای یاسین نوراهان 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
واکنش آیت الله شهید صدر، نسبت به انقلاب ایران 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 الحمدلله، رؤیای انبیا تعبیر شد 🇮🇷🇮🇷محمدباقر مدام گوش‌به‌زنگ اتفاق‌های ایران بود. در نامه‌ای برای آقا رضا نوشت که از راه دور با دردها شریک است و حرارت آتشی را که مردم ایران در آن بودند احساس می‌کند و خودش را با ترس‌ها و امیدها سهیم می‌داند. 🇮🇷🇮🇷به شیخ محی‌الدین آموزگار، که رادیوی ترانزیستوری داشت، سپرده بود خبرهای تهران را خوب رصد کند و به او برساند. شب بیست‌ودوم بهمن، محی‌الدین در بیرونی خانۀ استادش بود که با صدای اذان مغرب عراق از رادیو تهران شنید: «اینجا تهران است: صدای جمهوری اسلامی ایران.» از پله‌ها بالا دوید که بشارت بدهد. محمدباقر تسبیحات اربعه را می‌خواند. منتظر ایستاد. سلام نمازش را که داد، رو برگرداند: - ابومحمدعلی، چی شده؟ - خبر خوش، سید! انقلاب پیروز شد، الآن رادیو تهران اعلام کرد. 🇮🇷🇮🇷به سجده افتاد و شکر کرد و به جان محی‌الدین دعا کرد. نماز را خواند و راهی مسجد جواهری شد. آنجا، بعد از نماز مغرب و عشاء، برای شاگردانش درس اصول فقه می‌گفت. وارد شد. همگی دورتادور نشسته بودند. به پایش بلند شدند. بشاش به نظر می‌رسید. کنارشان نشست. بعد از بسم‌الله، گفت: «الحمدلله، رؤیای انبیا تعبیر شد... الحمدلله.» سخنرانی کوتاهی کرد و سه روز درس را تعطیل کرد و از آنها خواست حمایتشان را از انقلاب ایران نشان بدهند. 📚کتاب نا، صفحه ۱۸۴ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سنت ایستادن به احترام جنازه؟(۱) 📝 به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین 🔺️جناب صدرا سنتی به پیامبر صلی‌الله علیه و آله نسبت می دهد که ایشان به احترام جنازه یک یهودی ایستادند: 🗂مرحوم ملاصدرا در تفسير القرآن الكريم (نشر بيدار، ج‏3، ص326) می نویسد: «قد سبقت أيضا الرواية عن النبي صلّى اللّه عليه و آله إنّه قامت لجنازة يهودي فقيل له: «إنّها جنازة يهودي‏» فقال صلّى اللّه عليه و آله: «أ ليست نفسا؟» أراد صلّى اللّه عليه و آله بها نفسه الناطقة، فقام تعظيما لشرفها و مكانتها لأنّها منفوخة من روح اللّه، فهي من عالم القدس‏ و الطهارة لا يكدّرها شي‏ء من الأرجاس. بل إنّ من النفس الحيوانيّة محلّ الشفاء في الدنيا و الآخرة و هي في الإنسان باقية بعد البدن، محشورة في الآخرة- كما أقيم عليه البرهان، و هو من العرشيّات‏ المختصّة بهذا العبد عناية من اللّه.» ایشان درباره این سنت از پیامبر یک سوال مطرح در خود روایت و پاسخ پیامبر را تشریح می کنند. که احترام به جهت نفس ناطقه آن یهودی است چون نفخ روح شده و از عالم قدس است پس رجس و ناپاک نیست و ادامه مطالب جناب صدرا. اما باید گفت که مراد از روایت سابق چیزی است که از فتوحات ابن عربی نقل کرده است: «و قال في الباب الثامن و الخمسون و ثلاثمائة من الفتوحات المكيّة: اعلم- أسعدنا اللّه و إيّاك بسعادة الأبد إنّ النفس الناطقة سعيدة في الدنيا و الآخرة، لا حظّ لها في الشقاء لأنّها ليست من عالم الشقاء ... و النفس الناطقة على شرفها مع عالمها في سعادتها دائمة ألا ترى‏ أنّ النبي صلّى اللّه عليه و آله قد قام لجنازة يهوديّ فقيل له: إنّها جنازة يهودي‏. فقال: أ ليست نفسا. فما علّل بغير ذاتها فقام إجلالا و تعظيما لشرفها و مكانتها. و كيف لا يكون لها الشرف و هي منفوخة من روح اللّه فهي من العالم الأشرف الملكي الروحاني، عالم الطهارة فلا فرق بين النفس الناطقة- الموجودة لكل أحد و انّها ما عصت ...» (تفسير القرآن الكريم، نشر بیدار، ج‏1 ، صص 367 و 368) ⬅️روایتی که ملاصدرا ذکر کرده به شهادت خودش از ابن عربی و او هم از روایات عامی گرفته است این روایت در صحیح بخاری (باب من قام لجنازة یهودی، حدیث 1311- 1313) نقل شده: 🌀1311 - حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ يَحْيَى، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مِقْسَمٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: مَرَّ بِنَا جَنَازَةٌ، فَقَامَ لَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقُمْنَا بِهِ، فَقُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهَا جِنَازَةُ يَهُودِيٍّ، قَالَ: «إِذَا رَأَيْتُمُ الجِنَازَةَ، فَقُومُوا» ([1]/441) -[ ش أخرجه مسلم في الجنائز باب القيام للجنازة رقم 960 (له) أي قمنا لأجل قيامه صلى الله عليه وسلم] 🌀1312 - حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مُرَّةَ، قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي لَيْلَى، قَالَ: كَانَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ، وَقَيْسُ بْنُ سَعْدٍ قَاعِدَيْنِ بِالقَادِسِيَّةِ، فَمَرُّوا عَلَيْهِمَا بِجَنَازَةٍ، فَقَامَا، فَقِيلَ لَهُمَا إِنَّهَا مِنْ أَهْلِ الأَرْضِ أَيْ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ، فَقَالاَ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّتْ بِهِ جِنَازَةٌ فَقَامَ، فَقِيلَ لَهُ: إِنَّهَا جِنَازَةُ يَهُودِيٍّ، فَقَالَ: «أَلَيْسَتْ نَفْسًا» 🔎به عنوان یک کار فقهی باید دید آیا چنین سنتی در میان اهل بیت علیهم السلام هم رائج بوده است یا خیر؟ یعنی روایت اهل عامه برای شیعیان زمانی حجت است که بازتاب آن در روایات ما دیده شده باشد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید