🔰اصطلاح ازدواح سفید
🔹اصطلاح ازدواج سفید در ایران به معنای همباشی(cohabitation) زن و مرد و داشتن روابط جنسی آزاد و زندگی زیر یک سقف است بدون قصد ازدواج شرعی و قانونی و بدون پذیرش وظایف و تعهدهای شرعی و عرفی (در ازدواج رسمی) طرفین.
🔻 به همین دلیل هرکدام از طرفین می توانند به دلخواه رابطه را به هم بزنند و ضرر و زیانی را هم تقبل نکنند! و همچنین در این پدیده غالبا امرار و معاش همباشی بصورت مشترک و طرفینی صورت می گیرد. (خانه ای با در باز/کامیل احمدی/ص201)
❗️تعدادی از پژوهشگران سعی کرده اند مفهوم ازدواج سفید را با نکاح معاطاتی واحد در نظر بگیرند و در نتیجه صحت این همباشی را منوط به صحت نکاح معاطاتی کرده اند.
اما این انگاره غلط ناشی از عدم شناخت صحیح مفهوم نکاح معاطاتی است...
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✨🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🍃🌺🍃
🍃🌺🍃
🌺🍃
🍃
کعبه افتاده به پایت سر راهت سرمست
«پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست»
کعبه وقتی که در آغوش خودش یوسف دید
خود زلیخا شد و خود پیرهن صبر درید
کعبه بر سینه ی خود نام تو ای مرد نوشت
قلم خواجه ی شیراز کم آورد، نوشت:
«ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه
مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه»
راز خلقت همه پنهان شده در عین علی ست
کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی ست
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🍃
🌺🍃
🍃🌺🍃
🍃🍃🌺🍃
✨🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
بررسی فقهی نکاح معاطاتی و نسبت آن با ازدواج سفید.mp3
30.38M
#بشنوید
🎙ارائه کننده اول: حجتالاسلام والمسلمین سید علی سجادی
🎙ارائه کننده دوم: حجتالاسلام والمسلمین میثم رستمی
🎙ناقد:
حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام مهدی عزیزی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان برگزار می کند:
🔰کرسی بازخوانی و نقد کتاب:
اعتبار سنجی احادیث شیعه (زیر ساخت ها، فرایندها، پیامدها)
اثر محقق ارجمند، استاد حسینی شیرازی
💢ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی غیبی
💢ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت
💢ناظر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان
💢دبیر:
آقای یاسین نوراهان
⏰دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۹
💠 امکان شرکت مجازی برای عموم فرهیختگان فراهم است.
📱لینک شرکت مجازی:
https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📖سلسله یادداشت های خلاصه کتاب "اعتبار سنجی احادیث شیعه"
📝 نگاشته ی آقای امیررضا ملکی
1⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/249
2⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/264
3⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/266
4⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/272
5⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/293
6⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/302
7⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/398
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
#کرسی_آزاداندیشی
💠 اندیشکده مستعدان با همکاری کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزههای علمیه برگزار میکند:
🔳 عنوان کرسی: اعتبار سنجی احادیث شیعه (زیر ساختها، فرایندها، پیامدها) اثر استاد حسینی شیرازی
🎙ارائه کننده:
✍️ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی غیبی
✍️ حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت
🎙داور:
✍️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان
🎙 دبیر علمی:
✍️ جناب آقای یاسین نوراهان
📆 زمان: دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۹
📌 مکان: صفائیه، کوچه 21، ساختمان بیت الزهرا سلام الله علیها، اندیشکده مستعدان، طبقه اول، اتاق جلسات
🎦 لینک شرکت مجازی:
https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7
☑️ این نشست موفق به اخذ مجوز از کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزههای علمیه شده است.
➖➖➖➖➖➖
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 اطلاعیه پذیرش
به لطف خدا سومین دوره جذب و پذیرش تشکل علمی و اندیشکده «مستعدان» از امروز تا تاریخ ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ انجام میپذیرد
✳️ فارغ التحصیلان حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره) که ساکن قم میباشند میتوانند برای ثبتنام اقدام نمایند.
🟢 جهت آشنایی با اندیشکده مستعدان، فعالیتها، اهداف و شرایط ثبتنام، وارد لینک زیر شوید.
https://eitaa.com/mostaedan2
🟢 پس از مطالعه شرایط از طریق لینک بالا، جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید.
@Hqshnas
❇️ ثبتنام فقط تا ۲۲ بهمنماه ۱۴۰۲
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
#گزارش_تصویری
🎙 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین مصطفی غیبی
🎙 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین جمال الدین حیدری فطرت
🎙 داور:
حجت الاسلام والمسلمین مهدی دهبان
🎙 دبیر علمی:
آقای یاسین نوراهان
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
کرسي بازخواني و نقد کتاب اعتبارسنجي احاديث شيعه 64kb.mp3
47.75M
#بشنوید
🎙 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین مصطفی غیبی
🎙 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین جمال الدین حیدری فطرت
🎙 داور:
حجت الاسلام والمسلمین مهدی دهبان
🎙 دبیر علمی:
آقای یاسین نوراهان
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
واکنش آیت الله شهید صدر، نسبت به انقلاب ایران
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 الحمدلله، رؤیای انبیا تعبیر شد
🇮🇷🇮🇷محمدباقر مدام گوشبهزنگ اتفاقهای ایران بود. در نامهای برای آقا رضا نوشت که از راه دور با دردها شریک است و حرارت آتشی را که مردم ایران در آن بودند احساس میکند و خودش را با ترسها و امیدها سهیم میداند.
🇮🇷🇮🇷به شیخ محیالدین آموزگار، که رادیوی ترانزیستوری داشت، سپرده بود خبرهای تهران را خوب رصد کند و به او برساند. شب بیستودوم بهمن، محیالدین در بیرونی خانۀ استادش بود که با صدای اذان مغرب عراق از رادیو تهران شنید: «اینجا تهران است: صدای جمهوری اسلامی ایران.» از پلهها بالا دوید که بشارت بدهد. محمدباقر تسبیحات اربعه را میخواند. منتظر ایستاد. سلام نمازش را که داد، رو برگرداند:
- ابومحمدعلی، چی شده؟
- خبر خوش، سید! انقلاب پیروز شد، الآن رادیو تهران اعلام کرد.
🇮🇷🇮🇷به سجده افتاد و شکر کرد و به جان محیالدین دعا کرد. نماز را خواند و راهی مسجد جواهری شد. آنجا، بعد از نماز مغرب و عشاء، برای شاگردانش درس اصول فقه میگفت. وارد شد. همگی دورتادور نشسته بودند. به پایش بلند شدند. بشاش به نظر میرسید. کنارشان نشست. بعد از بسمالله، گفت:
«الحمدلله، رؤیای انبیا تعبیر شد... الحمدلله.»
سخنرانی کوتاهی کرد و سه روز درس را تعطیل کرد و از آنها خواست حمایتشان را از انقلاب ایران نشان بدهند.
📚کتاب نا، صفحه ۱۸۴
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سنت ایستادن به احترام جنازه؟(۱)
📝 به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
🔺️جناب صدرا سنتی به پیامبر صلیالله علیه و آله نسبت می دهد که ایشان به احترام جنازه یک یهودی ایستادند:
🗂مرحوم ملاصدرا در تفسير القرآن الكريم (نشر بيدار، ج3، ص326) می نویسد:
«قد سبقت أيضا الرواية عن النبي صلّى اللّه عليه و آله إنّه قامت لجنازة يهودي فقيل له: «إنّها جنازة يهودي» فقال صلّى اللّه عليه و آله: «أ ليست نفسا؟» أراد صلّى اللّه عليه و آله بها نفسه الناطقة، فقام تعظيما لشرفها و مكانتها لأنّها منفوخة من روح اللّه، فهي من عالم القدس و الطهارة لا يكدّرها شيء من الأرجاس. بل إنّ من النفس الحيوانيّة محلّ الشفاء في الدنيا و الآخرة و هي في الإنسان باقية بعد البدن، محشورة في الآخرة- كما أقيم عليه البرهان، و هو من العرشيّات المختصّة بهذا العبد عناية من اللّه.»
ایشان درباره این سنت از پیامبر یک سوال مطرح در خود روایت و پاسخ پیامبر را تشریح می کنند. که احترام به جهت نفس ناطقه آن یهودی است چون نفخ روح شده و از عالم قدس است پس رجس و ناپاک نیست و ادامه مطالب جناب صدرا.
اما باید گفت که مراد از روایت سابق چیزی است که از فتوحات ابن عربی نقل کرده است:
«و قال في الباب الثامن و الخمسون و ثلاثمائة من الفتوحات المكيّة: اعلم- أسعدنا اللّه و إيّاك بسعادة الأبد إنّ النفس الناطقة سعيدة في الدنيا و الآخرة، لا حظّ لها في الشقاء لأنّها ليست من عالم الشقاء ... و النفس الناطقة على شرفها مع عالمها في سعادتها دائمة ألا ترى أنّ النبي صلّى اللّه عليه و آله قد قام لجنازة يهوديّ فقيل له: إنّها جنازة يهودي. فقال: أ ليست نفسا. فما علّل بغير ذاتها فقام إجلالا و تعظيما لشرفها و مكانتها. و كيف لا يكون لها الشرف و هي منفوخة من روح اللّه فهي من العالم الأشرف الملكي الروحاني، عالم الطهارة فلا فرق بين النفس الناطقة- الموجودة لكل أحد و انّها ما عصت ...» (تفسير القرآن الكريم، نشر بیدار، ج1 ، صص 367 و 368)
⬅️روایتی که ملاصدرا ذکر کرده به شهادت خودش از ابن عربی و او هم از روایات عامی گرفته است این روایت در صحیح بخاری (باب من قام لجنازة یهودی، حدیث 1311- 1313) نقل شده:
🌀1311 - حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ يَحْيَى، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مِقْسَمٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: مَرَّ بِنَا جَنَازَةٌ، فَقَامَ لَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقُمْنَا بِهِ، فَقُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهَا جِنَازَةُ يَهُودِيٍّ، قَالَ: «إِذَا رَأَيْتُمُ الجِنَازَةَ، فَقُومُوا»
([1]/441) -[ ش أخرجه مسلم في الجنائز باب القيام للجنازة رقم 960
(له) أي قمنا لأجل قيامه صلى الله عليه وسلم]
🌀1312 - حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مُرَّةَ، قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي لَيْلَى، قَالَ: كَانَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ، وَقَيْسُ بْنُ سَعْدٍ قَاعِدَيْنِ بِالقَادِسِيَّةِ، فَمَرُّوا عَلَيْهِمَا بِجَنَازَةٍ، فَقَامَا، فَقِيلَ لَهُمَا إِنَّهَا مِنْ أَهْلِ الأَرْضِ أَيْ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ، فَقَالاَ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّتْ بِهِ جِنَازَةٌ فَقَامَ، فَقِيلَ لَهُ: إِنَّهَا جِنَازَةُ يَهُودِيٍّ، فَقَالَ: «أَلَيْسَتْ نَفْسًا»
🔎به عنوان یک کار فقهی باید دید آیا چنین سنتی در میان اهل بیت علیهم السلام هم رائج بوده است یا خیر؟ یعنی روایت اهل عامه برای شیعیان زمانی حجت است که بازتاب آن در روایات ما دیده شده باشد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سنت ایستادن به احترام جنازه؟(۲)
📝 به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
با جستجوی ساده می توان فهمید که این روایات عامی به صراحت از سوی اهل بیت علیهم السلام تکذیب شده است:
🔸1. امام صادق علیه السلام فرمود: امام حسین ع نشسته بود که جنازه ای گذشت. وقتی جنازه سر رسید؛ مردم برخاستند. امام حسین ع (در ردّ کار مردم) فرمود: جنازه مردی یهودی می گذشت که رسول خدا صلی الله علیه و آله بر سر راه آن نشسته بود. ایشان ناخوش داشت که جنازه یهودی از بالای سر ایشان عبور کند؛ برای همین برخاست. (الكافي؛ دار الکتب الإسلامية ؛ ج3 ؛ ص191 و تهذيب الأحكام؛ دار الکتب الاسلامیة؛ ج1 ؛ ص456)
🔸2. امام باقر (ع) فرمود: امام حسن ع با اصحابش نشسته بود. جنازه ای عبور کرد. بعضی از مردم برخاستند؛ اما امام حسن ع برنخاست. وقتی جنازه را بردند؛ یک نفر گفت: خدا تو را عافیت دهد؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله وقتی جنازه ای را از کنارش عبور می دادند؛ برایش بر می خاست. امام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله تنها یک بار برخاست و آن هم وقتی بود که جنازه یهودی از او گذشت و جا تنگ بود. برای همین رسول خدا صلی الله علیه و آله برخاست زیرا کراهت داشت که آن جنازه از بالای سرش عبور کند. (قرب الإسناد؛ مؤسسة آل البیت؛ ص88)
🔸3. زراره گوید: نزد امام باقر ع بودیم و مردی از انصار نزد او بود. جنازه ای عبور کرد. مرد انصاری برخاست؛ اما امام باقر ع بلند نشد و من نیز همراه امام باقر ع نشستم. انصاری ایستاده بود تا این که جنازه را بردند؛ سپس نشست. امام باقر ع فرمود: برای چه بلند شدی؟ گفت: دیدم حسین بن علی ع چنین می کند. امام باقر ع فرمود: به خدا سوگند حسین ع چنین نکرد و هیچ یک از ما اهل بیت ع هرگز برای جنازه بلند نشده است. مرد انصاری گفت: اصلحک الله؛ مرا به شک انداختی. گمان می کردم که چنین دیده ام. (الكافي؛ دار الکتب الإسلاميةج3 ص191 و تهذيب الأحكام دار الکتب الاسلامیةج1 ص456)
🔸۴. وَ عَنْهُ ص أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى قَوْمٍ مَرَّتْ بِهِمْ جِنَازَةٌ فَقَامُوا قِيَاماً عَلَى أَقْدَامِهِمْ فَأَشَارَ إِلَيْهِمْ أَنِ اجْلِسُوا هَذَا فِي الْقَوْمِ تَمُرُّ عَلَيْهِمُ الْجِنَازَةُ وَ لَا يُرِيدُونَ اتِّبَاعَهَا فَأَمَّا مَنْ أَرَادَ ذَلِكَ قَامَ وَ مَشَى وَ لَمْ يَجْلِسْ حَتَّى يُوضَعَ السَّرِيرُ.
🔸۵. وَ رُوِّينَا عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ مَرَّ عَلَى قَوْمٍ بِجِنَازَةٍ فَذَهَبُوا لِيَقُومُوا فَنَهَاهُمْ وَ مَشَى فَلَمَّا انْتَهَى إِلَى الْقَبْرِ وَقَفَ يَتَحَدَّثُ مَعَ أَبِي هُرَيْرَةَ وَ ابْنِ الزُّبَيْرِ حَتَّى وُضِعَتِ الْجِنَازَةُ فَلَمَّا وُضِعَتْ جَلَسَ وَ جَلَسُوا.
💠بنابراین نه تنها رسول خدا صلی الله علیه و آله به احترام نفس [ناطقه ی] آن یهودی برنخاستند بلکه برعکس غرضشان تحقیر و استخفاف آن یهودی و حفظ حرمت خویش بود و اساساً برخاستن برای جنازه، بر خلاف سنّت ایشان و امامان است.
تعجب از ملاصدرا است که قبل یا پس از مراجعه به کتب جناب ابن عربی به کتب روایی ما مراجعه نفرمودند و نظر اهل بیت ع را در این باره ملاحظه نفرمودند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰آشنایی با شورای نگهبان
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محتشمی
شورای نگهبان یکی از نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی است که نگهبانی از تصویب نشدن قوانین مخالف شرع و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و همچنین، نظارت بر انتخابات برعهدهی این نهاد مهم است. این شورا از شش فقیه منصوب رهبری و شش حقوقدان معرفی شده توسط رییس قوهی قضاییه که از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتهاند، تشکیل میشود.
تک تک مواد قانونی مصوب در مجلس از نظر وجود ابهام و مغایرت با شرع یا قانون اساسی در صحن شورا توسط اعضای شورا مورد بررسی قرار میگیرد و با رای اکثریت به ابهام یا مغایرت، قانون به مجلس بازگردانده میشود تا ابهام یا مغایرت رفع شده و دومرتبه به شورا ارسال شود. همچنین در مواردی که ارجاع مقام رهبری یا درخواست رییس جمهور یا رییس مجلس یا رییس قوهی قضاییه یا یکی از اعضای شورای نگهبان مبنی بر استفسار قانون اساسی توسط شورای نگهبان دریافت شود، این شورا وظیفهی تفسیر قانون اساسی را برعهده دارد. در انتخابات نیز، نظارت بر اجرای صحیح و قانونی انتخابات و بررسی صلاحیت داوطلبان برعهدهی این شوراست.
#انتخابات
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
آشنایی با سامانه جامع نظرات شورای نگهبان
پژوهشگاه شورای نگهبان در سال ۱۳۹۵ اقدام به راهاندازی «سامانه جامع نظرات شورای نگهبان» نموده است که مشتمل بر تمامی نظرات شورای نگهبان اعم از نظرات تفسیری و مشورتی این شورا، نظرات مربوط به مصوبات مجلس، نظرات مربوط به اساسنامههای دولتی، نظرات فقهی در پاسخ به استعلام دیوان عدالت اداری و اشخاص است.
در این سامانه، هر یک از نظرات شورای نگهبان در قالب یک پرونده تنظیم شده است و در هر پرونده، مستندات کامل مربوط به آن پرونده از ابتدای طرح موضوع تا نهایی شدن آن قرار داده شده است، تا مراجعه کننده به سامانه برای استفاده از نظرات نیاز به مراجعه به سایر بانک های اطلاعاتی نداشته باشد. به عنوان مثال در نظرات مربوط به مصوبات مجلس، سیر کامل پرونده شامل طرح یا لایحه اولیه، مصوبه اولیه مجلس، نظر شورای نگهبان، مصوبات اصلاحی و نظرات بعدی شورای نگهبان، نامه نگاری های مهم بین مجلس و شورای نگهبان، نظر نهایی شورای نگهبان، ارجاع مصوبات به مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبه مجمع و در نهایت متن نهایی و ابلاغ شده قانون وجود دارد.
به علاوه، کلیه نظرات مجمع مشورتی فقهی و مجمع مشورتی حقوقی که نهادهای مشورتی شورای نگهبان محسوب می شوند جهت استفاده بیشتر درکنار هر یک از نظرات شورای نگهبان قرار گرفته اند. همچنین نظرات استدلالی شورای نگهبان که بیانگر استدلال اعضای شورا در موافقت یا مخالفت با موضوع مصوبه است، در صورت وجود در هر پرونده قابل دسترسی است.
🌐دسترسی به این سامانه از طریق مراجعه به آدرس http://nazarat.shora-rc.ir امکانپذیر است.
#انتخابات
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید