01 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
4.24M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 1
02 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 2
03 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.37M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 3
04 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.4M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 4
05 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
3.6M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 5
06 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
4.21M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 6
07 استاد بهحتپور سخنرانی قرآن برای ایرانیان ساکن اروپا.mp3
5.27M
صوت سخنرانی قرآنی استاد بهجتپور برای ایرانیان مقیم اروپا 7
#نکته_تفسیری
به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
برداشتی نو از آیه در محضر استاد بهجتپور
ذیل آیه »و رتل القرآن ترتیلا« در سوره مزمل (مکی 3) آیه چهارم
خدای متعال پس از آنکه پیامبر اکرم را به بیداری در شب، مأمور کرد، در این آیه بیان میفرماید که مراد، صرف بیداری نیست؛ بلکه شبزندهداری همراه با عمل عبادی است.
«رَتِّلْ» فعل امر از مصدر «تَرْتِیل» چنانکه درکتاب های لغت العین و مصباح المنیر آمده بهمعنی منظم، مرتب و به صف شدن و یکدست شدن است. آسان و صحیح خواندن، با تأنّی خواندن و درست ادا کردن کلمهها همراه با دقت در معانی است.
«اَلْقُرْآن» مصدر از «قَرَائَة» بهمعنی خواندن، یا از «قُرْء» بهمعنی جمع گرفته شده است؛
در آیه پیامبر اکرم 6 مامور می شود تا پدیده ای خواندنی را مرتب و یکسان و منظم کند.
اگر این دستور اشاره به قرآن مصطلح باشد که به تدریج بر وی نازل می شد، مراد دستور به تنظیم و مناسب خوانی قرآن از جهت ادای شفاف کلمات و چینش جملات است که رعایت وقف ها و حرکت ها در ادای جملات شود و جملات بی نظم و در هم ادا نشود.
البته می توان این دستور را گسترش داد وشامل ثبت منظم آیاتی که متفرق نازل می شد، دانست.
و اگر این خواندنی اعم از قرآن باشد، شامل هر گونه خواندنی از جمله دعا و مناجات و نماز می شود.
آن حضرت مأمور شد تا هر گونه خواندنی را متناسب و با رعایت فاصله و مکث و نظم بر زبان جاری کند. زیرا در این آیه، به «کیفیت خواندن» پیامبر نیز توجه شده است. از این رو، گویا بیداری بهمنظور قرائت، امری مفروغعنه است، اما این قرائت، باید کیفیت ویژهای داشته باشد؛ باید خواندن همراه با تأمل، درنگ و همراه کردن جان و زبان باشد، بهگونهای نیکو و زیبا ادا شود و در معانی خواندهشده تأمل شود تا بر قلب اثر گذارد و قوای احساسی و ادراکی انسان را بهحرکت درآورد؛ چراکه این شیوهی عبادت، نقش بهسزايي بر شخصیت انسان شب زنده دار دارد.
عبدالله بنسلیمان میگوید: «از امام صادق دربارهی معنی ترتیل در آیه پرسیدم. حضرت فرمود: امیرمؤمنان علی فرمودند: مراد آن است که آن را آشکار بخوان، مانند شعر آن را بریدهبریده مکن و همچون ریگ آن را پراکنده مساز، تا چنان شود که دلهای سخت شما از خواب، بیدار شود و همت شما آن نباشد که سوره را به آخر برسانید.»
بنابر این روایت، ماموریت پیامبر اکرم 6 تنظیم و تناسب سازی خوانشی پیوسته و متصل از قرآن و نیز هر گونه خواندنی دیگر مثل نماز بود که موجب تاثیر پذیری قلب از متن ها و گفته ها می شد.
با توجه به مطلب بالا سؤال مطرح این است که منظور از «قُرْآن» در این آیه چیست؟
واژهی قرآن در آیه را هرچند میتوان قرآن مشهور و مصطلح داشت، اما درستتر آن است که مراد، همهی انواع اذکار مناجات و خواندنیها، شامل آیات قرآن و غیر آن باشد؛ زیرا پیش از این سوره، تنها دو سوره نازل شده بود و آیهی بعد در همین سوره نیز گویای آن است که ترتیل در قرائت و بیداری شبانه، خود مقدمهی پذیرش گفتاری سنگین است که عمدهی مفسران آن را قرآن دانستهاند.
بهعبارت بهتر، میتوان ادعا کرد در زمان نزول این آیه، هنوز واژهی «قرآن» بهعنوان یک اصطلاح در کلام الله مجید استعمال نمیشده و از قرآن تنها با واژههای «هَذَا الْحَدِیثِ» (قلم 2/ 44) و «اَلذِّکر» (قلم 2/ 51 و 52)، یاد شده است.
ازسوی دیگر، نمونهی روشنی از استعمال واژهی «قُرْآن» در غیر کلام الله وجود دارد. آیهی 78 سورهی اسراء، دربارهی اوقات نماز آمده است: «أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکی شب برپا دار و نماز صبح را نیز برپا دار؛ زیرا نماز صبح [مقرون با] حضور است.»
پس در این آیه، همهی عبادتهای زبانی و خواندنی، مد نظر هستند و آن حضرت مأمور بود تا آنها را با درنگ و تأمل و باتوجه به معنا و مقصود، بخواند.
مراد آیه: ای پیامبر، در این شب زندهداری، آیات قرآن، اذکار و عبادات را مرتب و متناسب با معنی همراه با تأمل و درنگ در معانی آنها بخوان!
گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کار فقط برای خدا🔹
📣 حجتالاسلام #استاد_قرائتی حفظه الله
تحلیل فرایند توحید نظری در سیر نزول قرآن.pdf
321K
#مقالهـتنزیلی
🌷 تحلیل فرایند طرح مسائل توحید در سیر نزول
🌷 استاد دکتر محمد میثم حقگو (دانش آموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه معارف اسلامی)
🌷نشریه علمی مطالعات تفسیری
🌷دوره 12، بهار 1400، شماره 45
🌷مقاله علمی ـپژوهشی
🌷 صفحات 177 تا 196
https://eitaa.com/mtamhid
موسسه فرهنگی تمهید؛ موسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
الحمدلله مقاله سرکار خانم حیاتی که با استاد بهجت پور و استاد مرادی به نگارش درآمده بود، در فصلنامه علمی پژوهشی المصباح عراق پذیرش شد
ایشان با تلاش مجدانه و خالصانه روش نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر را در دو سال گذشته کشف نموده و آن شاالله به زودی شاهد دفاع ایشان در مقطع دکترا هستیم
نکته ناب روش شناختی از سوره #عصر
به قلم استاد بهجتپور در تفسیر همگام با وحی جلد اول
👇👇👇
شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبانهای گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهمترین راههای تربیتی است که در قرآن پیگیری شده است.
شناساندن خطرات، موجب میشود تا انگیزهی تلاش برای اقدامات ایمنیبخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامههای اصلاحی، افزایش یابد.
ازاینرو، در سورهی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک بهسمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، تنها راه استوار نجات، اقبال به پندنامهی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49).
در سورهی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونهی ملاقات انسان با پیشفرستادههای خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را بهعنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنْكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28) و در سورهی أعلی 8/ 14و 15، برنامهی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک شدن انسان از ناشایستهها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى».
گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغهی رهایی از آن نهفته است. در سورهی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزهی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»،
و سرانجام در سورهی عصر (مکی 13)، برنامهی نجات از زیانباری و خسارت دیدن انسان بیان شد.
این روش، یعنی ترغیب برای حرکت بهسمت برنامهی تکاملی، ابتدا با چهرهی هشدار و اعلام خطر، و سپس با بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است.
ما در اینجا می نگاریم. 👇👇
https://eitaa.com/mtamhid
#نکتهـناب #روشـشناختی
🌹نکته ناب روش شناختی در ذیل سوره توحید
🌸 در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور
👇👇
🌷از مجموعه آیات و سور گذشته معلوم میشود که قرآن در مطرح ساختن مسألهی توحید، روش ویژهای را تعقیب نموده است.
این روش بر پایهی نگاه قرآن، به تربیت توحیدی استوار است.
سخن گفتن قرآن از خدا تنها برای این نیست که مردم به معرفت الله برسند، بلکه قرآن از خدا سخن گفته تا مردم بر پایهی معرفت، بندگی کنند و سراسر زندگی خود را متناسب با این اندیشه، سامان دهند: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ؛ رنگ (و نگار) خداوند را (بگزينيد) و خوشرنگ (و نگار)تر از خداوند كيست؟ و ما پرستندگان اوييم.» (بقره 87/ 138)
ازاینرو طرح مسألهی معرفت در لابهلای آیات و مناسبتهایی که واکنشهای بندگی باید بروز کند، مطرح میشود، و چنانکه در سیر نزول مشاهده کردید، مباحث توحید ذات و صفات را متأخر از مباحث توحید افعالی و توحید عملی قرار گرفته تا مخاطبان، رابطهی خود با جهان غیب را از نقطهای آغاز کنند که واکنشهای رفتاری مانند تسلیم، تقوا، عبادت، خشیت و امثال آن را بهدنبال داشته باشد.
سپس چنان که مشاهده میکنید بهتدریج و از سورهی کافرون تاکنون، تصویر ذات و صفات باری تعالی، روشنتر و شفافتر، و پیرایههای احتمالی دراینباره، دفع میشود.
در آغاز نزول و از سورهی علق، بر صفتهای آفریدگاری و ربوبیت تکوینی توجه شده، و آن دو، بهعنوان پایهی ارتباط مردم با جهان معنا و درک ربوبیت تشریعی قلمداد میشوند. قرآن با ثابت کردن اضطرار انسان به پروردگار و فقر دربرابر او، مردم را به تسلیم شدن و ترک سرکشی از فرامین ربوبی فرا میخواند: (ن. ک: به ترتیب سورههای: علق، قلم، مزمل و مدثر/ نزول 1 تا 4). پس از آن، به بیان ارتباط صحیح و شایستهی انسان با پروردگار پرداخته است: (مانند سورهی حمد/ نزول 5).
در گامی دیگر، نقش این رابطه را در پذیرش قرآن، بهعنوان کلام الهی تبیین میشود؛ قرآنی که انسان را به استقامت شخصیت میرساند: (ر. ک: تکویر/ نزول 7). و نقش همراه بودن ذکر پروردگار با نماز، که یک بال رستگاری انسان را رقم میزند، بیان میشود: (ر. ک: اعلی/ نزول 8).
سپس این نقشها در سورههای بعد، به نقشهای مختلف پروردگار و دست غیب در معادلهی میان انسان، دیگران، جهان هستی و پروردگار تبیین شده، و بالأخره با ایجاد این زمینهها و ذکر اینکه او همنوع دیگر معبودها و پروردگارهای ادعایی نیست، مخاطب را برای بحث از ذات و صفات پروردگارآماده نمود؛
بنابراین قرآن به تربیت توحیدی توجه کرده، و این تربیت را پایهی اصلاح انسان قرار داده و اولین واکنش قابل انتظار را بندگی و پرستش دانسته تا در سایهی آن، بهتدریج چشم انسان به جهان معنا بازتر شود و رفتار وی در ابعاد مختلف زندگی بر این اساس تنظیم شود. «ولله الحمد»
https://eitaa.com/mtamhid
اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی روز جمعه، 15 بهمن، 1400 توسط انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار می شود.
https://civilica.com/l/73701/
با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.
کداختصاصی کنفرانس: CSCCONF01
حوزه های تحت پوشش: علوم اسلامی
برگزار کننده: انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر و تحت حمایت سیویلیکا
شهر برگزاری: تهران
محورهای همایش:
تبیین مفاهیم شناختی در آراء و اندیشه حکمای اسلامی
ظرفیت منابع اسلامی در حفظ و ارتقاء قابلیت های شناختی فردی و اجتماعی
ظرفیت های منابع اسلامی در مدیریت سوگیری ها و خطاهای شناختی
جنگ شناختی
سنت های الهی و شناخت
حکمرانی و شناخت
زبان شناسی شناختی و مفهوم سازی
https://eitaa.com/mtamhid
چند آیه برای تأمل:
سوره هود آیات 31 تا 36
نشان دادن راه رهایی از شرک ربوبی از طریق توجه به آفریدگاری و لوازم آن از جمله تصرفات گوناگون در مخلوقات و توجه به سیستم هماهنگ تعامل کننده جهت رفع نیازهای انسان و دیگر مخلوقات در روزی رسانی
با هم تلاوت کنیم و سپس تأمل
قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ مَن يخُْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يخُْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ مَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلَا تَتَّقُونَ(31)
فَذَالِكمُُ اللَّهُ رَبُّكمُُ الحَْقُّ فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنىَ تُصْرَفُونَ(32)
كَذَالِكَ حَقَّتْ كلَِمَتُ رَبِّكَ عَلىَ الَّذِينَ فَسَقُواْ أَنهَُّمْ لَا يُؤْمِنُونَ(33)
قُلْ هَلْ مِن شُرَكاَئكمُ مَّن يَبْدَؤُاْ الخَْلْقَ ثمَُّ يُعِيدُهُ قُلِ اللَّهُ يَبْدَؤُاْ الخَْلْقَ ثمَُّ يُعِيدُهُ فَأَنىَ تُؤْفَكُونَ(34)
قُلْ هَلْ مِن شُرَكاَئكمُ مَّن يهَْدِى إِلىَ الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يهَْدِى لِلْحَقِّ أَ فَمَن يهَْدِى إِلىَ الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يهَِدِّى إِلَّا أَن يهُْدَى فَمَا لَكمُْ كَيْفَ تحَْكُمُونَ(35)
وَ مَا يَتَّبِعُ أَكْثرَُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنىِ مِنَ الحَْقِّ شَيًْا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمُ بِمَا يَفْعَلُونَ(36)
ترجمه:
بگو اى محمد چهكسى شما را از آسمان و زمين روزى مىدهد و يا چهكسى مالك [و خالق] گوش و چشمهاست و چهكسى زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج مىسازد و چهكسى امور [جهان] را تدبير مىكند به زودى [در پاسخ] مىگويند خدا بگو پس چرا تقوا پيشه نمىكنيد [و از خدا نمىترسيد].
اينچنين است خداوند پروردگار به حق شما بااينحال بعد از حق جز گمراهى وجود دارد پس چرا [از پرستش او] روى مىگردانيد.
اينچنين فرمان پروردگارت بر فاسقان مسلم شده كه آنها [پس از اينهمه طغيان و گناه] ايمان نخواهند آورد.
بگو آيا هيچيك از معبودهاى شما آفرينش را ايجاد و سپس باز مىگرداند بگو تنها خدا آفرينش را ايجاد كرده سپس باز مىگرداند بااينحال چرا از حق روىگردان مىشويد.
بگو آيا هيچيك از معبودهاى شما به سوى حق هدايت مىكند بگو تنها خدا به حق هدايت مىكند آيا كسى كه هدايت به حق مىكند براى پيروى شايستهتر است يا آنكس كه خود هدايت نمىشود مگر هدايتش كنند شما را چه مىشود چگونه داورى مىكنيد.
و بيشتر آنها جز از گمان [و پندارهاى بىاساس] پيروى نمىكنند [درحالىكه] گمان هرگز انسان را از حق بىنياز نمىسازد [و به حق نمىرساند] خداوند به آنچه انجام مىدهند آگاه است.
موضوع #مقاله یا #پایان_نامه
بررسی شیوه مقایسه دو جریان مثبت و منفی در سیر نزول سوره های قرآن
نمونه ای از پیگیری این موضوع
در نکات روش شناختی سوره فجر (مکی 10)
پروردگار متعال درمقام توصیهی مردم به رفتار انسانی، و تلاش برای خروج آنها از تاریکیها و تیرگیها و بهجهت شکوفایی استعدادهای انسانی، ابتدا در سورهی اعلی (8/ 14 تا 17) به نقش تهذیب نفس در رشد و شکوفایی انسانی، تا تحقق رستگاری توجه داد و دنیازدگی را مانع حرکت بهسمت کمال و رستگاری دانست.
در سورهی لیل (9/ 1 تا 11) رفتارِ موجب تهذیب و عامل رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی بهسمت رستگاری و بهشت نعمتها را، بخشش از داشتهها، خویشتنداری و تقوا، و تصدیق نیکیها شمرد و برای ایجاد انگیزه، از آن به آسان شدگی انسان برای رسیدن به آسانیها یاد کرد. چنانکه عوامل فعال شدن استعدادها بهسمت شقاوت را بر شمرد.
سورهی فجر (10/ 1 تا 26) رفتار نامناسب اهل استغنا در تکذیب نیکیها را، درقالب مثالهایی روشن کرد و پیامدهای عملی آن، که انسان را دچار سختیهای دنیا و یا آخرت میکند، درقالب نمونههای تاریخی و تجربههای شخصی افراد گزارش کرد؛ چنانکه رسیدن به کمال انسانی و اطمینان نفس را عامل رسیدن به رضایت، داخل شدن در بندگان برگزیده، و بهشت و رضوان شمرد.
ملاحظه میکنید که در تمام این موارد، از شیوهی مقایسهی دو جریان مثبت و منفی نیز بهره گرفته شده است.
این مهم در سوره های دیگر هم پیگیری شده است.
در این خصوص نکته نابی که ذیل آیه 1 سوره فرقان (مکی 42) در جلد سوم تفسیر همگام هست را نیز ملاحظه نمایید.
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
موضوع #مقاله یا #پایانـنامه
چگونگی تحقق "تحمل سختی ها" "وضعنا عنک وزرک" یا موضوعی مشابه این در سیر نزول قرآن در مرحله اول تحول
برگرفته از آیات ابتدایی سوره شرح در جلد اول تفسیر همگام با وحی ، ویراست جدید
(وَ وَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ) «وَضَعْنَا» یعنی برداشتیم. از ریشهی «وَضْع» بهمعنی گذاشتن، در اصل به قرار دادن چیزی در جایی گفته میشود، مانند گذاشتن بار بر زمين.
«وِزْر» بهمعني ثقل و سنگيني است و منظور از آن، مجموعهای از سختیهاست که همراه با گشایش سینه در زندگی آن حضرت پدید میآیند؛
سختیهایی مانند: سنگینی تبلیغ توحید و هشدار و تذکر به دیگران و تحمل آزارها و اذیت جاهلان و تکذیبگران.
خدای متعال با بیان تصویر پیروز از رسالت پیامبر در آینده، و گسترش اسلام و جهانی شدن قرآن: (ر. ک: قلم 2/ 52)،
برعهده گرفتن مقابله با دشمنان رسول اکرم و سرفکندگی، هلاکت، و نابودی آنان در دنیا یا آخرت: (ر. ک: علق 1/ 14 تا 18، قلم 2/ 31 تا 47، مزمل 3/ 11 تا 19، مدثر 4/ 11 تا 31 و مسد 6/ 1 تا 5 و دیگر موارد)،
و توجیه و آمادهسازی آن حضرت برای انواع مراحلی که در تبلیغ به آن ورود میکرد: (ر. ک: علق 1/ 19، قلم 2/ 1 تا 15، مزمل3/ 1-10، مدثر 4/ 1 تا 7، اعلی 8/ 1 تا 10، فجر 10/ 1 تا 14، ضحی 11/ 1 تا 5)،
تحمل این سختیها را بر حضرت آسان کرد.
بیتردید مواردی از وحی غیرقرآنی نیز دراینباره مؤثر بوده است.
بههرحال، این حمایتها، هدایتها، بیان چشماندازها و وعدهها، سینهی آن حضرت را برای پیشبرد برنامههای تبلیغ، فراخ میکرد و اطمینان وی را برای پیروزی و گذر از دوران سخت، بالا میبرد و به وی قدرت تحمل مشکلات تبلیغ دین را میداد.
این موضوع شیرین و راهبردی برای مبلغین، از موضوعات نابی است که با توجه به سیر نزول می توان آن را تعقیب و موارد آن را مانند نمونه فوق بیرون آورد و در مقاله یا پایان نامه ای ارائه داد.
بسم الله
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
نکته مهم در الذی انقض ظهرک و کمرشکنی آن وزر
نکتهی قابل توجه آنکه در این آیه، وعدهي دور كردن مشكلات و فشارها داده نشده، بلكه سخن از توسعهی جان است، بهگونهاي كه فشارها قابل تحمل گردد و اين درس بزرگ این سوره است كه بلا و امتحان از كسي قطع نمیشود، بلكه با عنايات الهي، قدرت تحمل بالا میرود.
یعنی تا پیش از شرح صدر پیامبر، هزینههای تبلیغ، چنان به روح پیامبر فشار میآورد که پشتش را در اثر اقدام و عمل کردن شکسته، و او را دچار اندوه و غصه و ... کرده بود؛ زیرا هر موردی را که ایشان از وحی تبلیغ میکرد، به ناگاه با توفانی از مخالفتها روبهرو میشد.
خدای متعال با تدابیر حکیمانه و آسانسازیهای درونی و بههنگام برای حضرت، قدرت شکیبایی و تحمل این بار کمرشکن را آسان کرد؛ بهگونهای که سنگینی بر دوش حضرت برداشته شد.
نتيجهی طبيعي شرح صدر، احساس نکردن فشار است، نه آنکه مشكلات رسالت، وجود نداشته باشد، بلكه بهدليل وسعت جان و دل درياييیی كه به او داده شد، انواع تلاطمها و طوفانها را در خود جاي داد و هزينههاي رسالت را تحملكرد.
اگر دل كمظرفيت باشد، با مختصر فشاري احساس ضعف و شکست ميكند.
برگرفته از تفسیر همگام با وحی ، جلد اول، ویراست جدید
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
#موضوع #مقاله یا #پایانـنامه
روش تواناسازی و حمایت مبلغان دین در منظومه هدایتی ـ تربیتی دینی
#سوال
چرا برخی آیات و سوره های قرآن خطاب به پیامبر اکرم ص است.
در نکته های روش شناختی سوره انشراح در تفسیر همگام با وحی
تاکنون بخش عمدهای از میان دوازده سورهای که در ترتیب نزول بررسی شد، خطاب به پیامبر اکرم بود.
این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخنگویان و مُبَلّغان دین را در منظومهی هدایتی ـ تربیتی دینی بهخوبی نمایان میسازد.
در اینجا محتوای سورههای گذشته را جهت یادآوری، مرور میکنیم:
الف) در سورهی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آنکه پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام میکند.
ب) خدای متعال در سورهی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمتها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، تسلی داده، تشویق میکند، و از بیصبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر میدارد.
ج) سورهی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنانکه از سورهی مدّثّر استفاده میشود ـ آماده، و وی را به فارغ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر، امر میکند.
د) خدای متعال در سورهی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت از لباس، اجتناب از پلیدیها و دوری از منتگذاری و زیادهطلبی امر کرده و از او میخواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد.
ﻫ) در سورهی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دلجویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید مینماید.
و) خدای متعال در سورهی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبههی جنون، بخل ایشان و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام میکند.
ز) سورهی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسیهای آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد میشود، متذکر میشود.
ح) خدای متعال در سورهی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونههایی از عذابهای دنیوی و اخروی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر میکند.
ط) سورهی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد میکند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایستهی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤالکنندگان، و یادآوری نعمتهای پروردگار امر میکند.
ی) در سورهی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته شدنِ آسانی از دل سختیها، حضرت را برای پذیرش سختیهای جدید آماده کرد.
اهتمام زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی در آغاز دعوت دینی، از آن جهت است که اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دینداری و ارزشهاي موجود در فرهنگ اسلامی باشند، و برای بهعهدهگرفتن بار دعوت اسلامی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند.
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
🏴🏴🏴🏴
با آنکه آبدیده ی دریای طاقتیم،
آتش گرفتهایم که غرق خجالتیم.
امروز اگر به سایه راحت نشستهایم،
مدیون استقامت آن، سرو قامیتم.🖤
https://eitaa.com/mtamhid