الحمدلله مقاله سرکار خانم حیاتی که با استاد بهجت پور و استاد مرادی به نگارش درآمده بود، در فصلنامه علمی پژوهشی المصباح عراق پذیرش شد
ایشان با تلاش مجدانه و خالصانه روش نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر را در دو سال گذشته کشف نموده و آن شاالله به زودی شاهد دفاع ایشان در مقطع دکترا هستیم
نکته ناب روش شناختی از سوره #عصر
به قلم استاد بهجتپور در تفسیر همگام با وحی جلد اول
👇👇👇
شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبانهای گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهمترین راههای تربیتی است که در قرآن پیگیری شده است.
شناساندن خطرات، موجب میشود تا انگیزهی تلاش برای اقدامات ایمنیبخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامههای اصلاحی، افزایش یابد.
ازاینرو، در سورهی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک بهسمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، تنها راه استوار نجات، اقبال به پندنامهی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49).
در سورهی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونهی ملاقات انسان با پیشفرستادههای خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را بهعنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنْكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28) و در سورهی أعلی 8/ 14و 15، برنامهی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک شدن انسان از ناشایستهها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى».
گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغهی رهایی از آن نهفته است. در سورهی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزهی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»،
و سرانجام در سورهی عصر (مکی 13)، برنامهی نجات از زیانباری و خسارت دیدن انسان بیان شد.
این روش، یعنی ترغیب برای حرکت بهسمت برنامهی تکاملی، ابتدا با چهرهی هشدار و اعلام خطر، و سپس با بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است.
ما در اینجا می نگاریم. 👇👇
https://eitaa.com/mtamhid
#نکتهـناب #روشـشناختی
🌹نکته ناب روش شناختی در ذیل سوره توحید
🌸 در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور
👇👇
🌷از مجموعه آیات و سور گذشته معلوم میشود که قرآن در مطرح ساختن مسألهی توحید، روش ویژهای را تعقیب نموده است.
این روش بر پایهی نگاه قرآن، به تربیت توحیدی استوار است.
سخن گفتن قرآن از خدا تنها برای این نیست که مردم به معرفت الله برسند، بلکه قرآن از خدا سخن گفته تا مردم بر پایهی معرفت، بندگی کنند و سراسر زندگی خود را متناسب با این اندیشه، سامان دهند: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ؛ رنگ (و نگار) خداوند را (بگزينيد) و خوشرنگ (و نگار)تر از خداوند كيست؟ و ما پرستندگان اوييم.» (بقره 87/ 138)
ازاینرو طرح مسألهی معرفت در لابهلای آیات و مناسبتهایی که واکنشهای بندگی باید بروز کند، مطرح میشود، و چنانکه در سیر نزول مشاهده کردید، مباحث توحید ذات و صفات را متأخر از مباحث توحید افعالی و توحید عملی قرار گرفته تا مخاطبان، رابطهی خود با جهان غیب را از نقطهای آغاز کنند که واکنشهای رفتاری مانند تسلیم، تقوا، عبادت، خشیت و امثال آن را بهدنبال داشته باشد.
سپس چنان که مشاهده میکنید بهتدریج و از سورهی کافرون تاکنون، تصویر ذات و صفات باری تعالی، روشنتر و شفافتر، و پیرایههای احتمالی دراینباره، دفع میشود.
در آغاز نزول و از سورهی علق، بر صفتهای آفریدگاری و ربوبیت تکوینی توجه شده، و آن دو، بهعنوان پایهی ارتباط مردم با جهان معنا و درک ربوبیت تشریعی قلمداد میشوند. قرآن با ثابت کردن اضطرار انسان به پروردگار و فقر دربرابر او، مردم را به تسلیم شدن و ترک سرکشی از فرامین ربوبی فرا میخواند: (ن. ک: به ترتیب سورههای: علق، قلم، مزمل و مدثر/ نزول 1 تا 4). پس از آن، به بیان ارتباط صحیح و شایستهی انسان با پروردگار پرداخته است: (مانند سورهی حمد/ نزول 5).
در گامی دیگر، نقش این رابطه را در پذیرش قرآن، بهعنوان کلام الهی تبیین میشود؛ قرآنی که انسان را به استقامت شخصیت میرساند: (ر. ک: تکویر/ نزول 7). و نقش همراه بودن ذکر پروردگار با نماز، که یک بال رستگاری انسان را رقم میزند، بیان میشود: (ر. ک: اعلی/ نزول 8).
سپس این نقشها در سورههای بعد، به نقشهای مختلف پروردگار و دست غیب در معادلهی میان انسان، دیگران، جهان هستی و پروردگار تبیین شده، و بالأخره با ایجاد این زمینهها و ذکر اینکه او همنوع دیگر معبودها و پروردگارهای ادعایی نیست، مخاطب را برای بحث از ذات و صفات پروردگارآماده نمود؛
بنابراین قرآن به تربیت توحیدی توجه کرده، و این تربیت را پایهی اصلاح انسان قرار داده و اولین واکنش قابل انتظار را بندگی و پرستش دانسته تا در سایهی آن، بهتدریج چشم انسان به جهان معنا بازتر شود و رفتار وی در ابعاد مختلف زندگی بر این اساس تنظیم شود. «ولله الحمد»
https://eitaa.com/mtamhid
اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی روز جمعه، 15 بهمن، 1400 توسط انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار می شود.
https://civilica.com/l/73701/
با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.
کداختصاصی کنفرانس: CSCCONF01
حوزه های تحت پوشش: علوم اسلامی
برگزار کننده: انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران, دانشگاه صنعتی مالک اشتر و تحت حمایت سیویلیکا
شهر برگزاری: تهران
محورهای همایش:
تبیین مفاهیم شناختی در آراء و اندیشه حکمای اسلامی
ظرفیت منابع اسلامی در حفظ و ارتقاء قابلیت های شناختی فردی و اجتماعی
ظرفیت های منابع اسلامی در مدیریت سوگیری ها و خطاهای شناختی
جنگ شناختی
سنت های الهی و شناخت
حکمرانی و شناخت
زبان شناسی شناختی و مفهوم سازی
https://eitaa.com/mtamhid
چند آیه برای تأمل:
سوره هود آیات 31 تا 36
نشان دادن راه رهایی از شرک ربوبی از طریق توجه به آفریدگاری و لوازم آن از جمله تصرفات گوناگون در مخلوقات و توجه به سیستم هماهنگ تعامل کننده جهت رفع نیازهای انسان و دیگر مخلوقات در روزی رسانی
با هم تلاوت کنیم و سپس تأمل
قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ مَن يخُْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يخُْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ مَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلَا تَتَّقُونَ(31)
فَذَالِكمُُ اللَّهُ رَبُّكمُُ الحَْقُّ فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنىَ تُصْرَفُونَ(32)
كَذَالِكَ حَقَّتْ كلَِمَتُ رَبِّكَ عَلىَ الَّذِينَ فَسَقُواْ أَنهَُّمْ لَا يُؤْمِنُونَ(33)
قُلْ هَلْ مِن شُرَكاَئكمُ مَّن يَبْدَؤُاْ الخَْلْقَ ثمَُّ يُعِيدُهُ قُلِ اللَّهُ يَبْدَؤُاْ الخَْلْقَ ثمَُّ يُعِيدُهُ فَأَنىَ تُؤْفَكُونَ(34)
قُلْ هَلْ مِن شُرَكاَئكمُ مَّن يهَْدِى إِلىَ الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يهَْدِى لِلْحَقِّ أَ فَمَن يهَْدِى إِلىَ الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يهَِدِّى إِلَّا أَن يهُْدَى فَمَا لَكمُْ كَيْفَ تحَْكُمُونَ(35)
وَ مَا يَتَّبِعُ أَكْثرَُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنىِ مِنَ الحَْقِّ شَيًْا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمُ بِمَا يَفْعَلُونَ(36)
ترجمه:
بگو اى محمد چهكسى شما را از آسمان و زمين روزى مىدهد و يا چهكسى مالك [و خالق] گوش و چشمهاست و چهكسى زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج مىسازد و چهكسى امور [جهان] را تدبير مىكند به زودى [در پاسخ] مىگويند خدا بگو پس چرا تقوا پيشه نمىكنيد [و از خدا نمىترسيد].
اينچنين است خداوند پروردگار به حق شما بااينحال بعد از حق جز گمراهى وجود دارد پس چرا [از پرستش او] روى مىگردانيد.
اينچنين فرمان پروردگارت بر فاسقان مسلم شده كه آنها [پس از اينهمه طغيان و گناه] ايمان نخواهند آورد.
بگو آيا هيچيك از معبودهاى شما آفرينش را ايجاد و سپس باز مىگرداند بگو تنها خدا آفرينش را ايجاد كرده سپس باز مىگرداند بااينحال چرا از حق روىگردان مىشويد.
بگو آيا هيچيك از معبودهاى شما به سوى حق هدايت مىكند بگو تنها خدا به حق هدايت مىكند آيا كسى كه هدايت به حق مىكند براى پيروى شايستهتر است يا آنكس كه خود هدايت نمىشود مگر هدايتش كنند شما را چه مىشود چگونه داورى مىكنيد.
و بيشتر آنها جز از گمان [و پندارهاى بىاساس] پيروى نمىكنند [درحالىكه] گمان هرگز انسان را از حق بىنياز نمىسازد [و به حق نمىرساند] خداوند به آنچه انجام مىدهند آگاه است.
موضوع #مقاله یا #پایان_نامه
بررسی شیوه مقایسه دو جریان مثبت و منفی در سیر نزول سوره های قرآن
نمونه ای از پیگیری این موضوع
در نکات روش شناختی سوره فجر (مکی 10)
پروردگار متعال درمقام توصیهی مردم به رفتار انسانی، و تلاش برای خروج آنها از تاریکیها و تیرگیها و بهجهت شکوفایی استعدادهای انسانی، ابتدا در سورهی اعلی (8/ 14 تا 17) به نقش تهذیب نفس در رشد و شکوفایی انسانی، تا تحقق رستگاری توجه داد و دنیازدگی را مانع حرکت بهسمت کمال و رستگاری دانست.
در سورهی لیل (9/ 1 تا 11) رفتارِ موجب تهذیب و عامل رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی بهسمت رستگاری و بهشت نعمتها را، بخشش از داشتهها، خویشتنداری و تقوا، و تصدیق نیکیها شمرد و برای ایجاد انگیزه، از آن به آسان شدگی انسان برای رسیدن به آسانیها یاد کرد. چنانکه عوامل فعال شدن استعدادها بهسمت شقاوت را بر شمرد.
سورهی فجر (10/ 1 تا 26) رفتار نامناسب اهل استغنا در تکذیب نیکیها را، درقالب مثالهایی روشن کرد و پیامدهای عملی آن، که انسان را دچار سختیهای دنیا و یا آخرت میکند، درقالب نمونههای تاریخی و تجربههای شخصی افراد گزارش کرد؛ چنانکه رسیدن به کمال انسانی و اطمینان نفس را عامل رسیدن به رضایت، داخل شدن در بندگان برگزیده، و بهشت و رضوان شمرد.
ملاحظه میکنید که در تمام این موارد، از شیوهی مقایسهی دو جریان مثبت و منفی نیز بهره گرفته شده است.
این مهم در سوره های دیگر هم پیگیری شده است.
در این خصوص نکته نابی که ذیل آیه 1 سوره فرقان (مکی 42) در جلد سوم تفسیر همگام هست را نیز ملاحظه نمایید.
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
موضوع #مقاله یا #پایانـنامه
چگونگی تحقق "تحمل سختی ها" "وضعنا عنک وزرک" یا موضوعی مشابه این در سیر نزول قرآن در مرحله اول تحول
برگرفته از آیات ابتدایی سوره شرح در جلد اول تفسیر همگام با وحی ، ویراست جدید
(وَ وَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ) «وَضَعْنَا» یعنی برداشتیم. از ریشهی «وَضْع» بهمعنی گذاشتن، در اصل به قرار دادن چیزی در جایی گفته میشود، مانند گذاشتن بار بر زمين.
«وِزْر» بهمعني ثقل و سنگيني است و منظور از آن، مجموعهای از سختیهاست که همراه با گشایش سینه در زندگی آن حضرت پدید میآیند؛
سختیهایی مانند: سنگینی تبلیغ توحید و هشدار و تذکر به دیگران و تحمل آزارها و اذیت جاهلان و تکذیبگران.
خدای متعال با بیان تصویر پیروز از رسالت پیامبر در آینده، و گسترش اسلام و جهانی شدن قرآن: (ر. ک: قلم 2/ 52)،
برعهده گرفتن مقابله با دشمنان رسول اکرم و سرفکندگی، هلاکت، و نابودی آنان در دنیا یا آخرت: (ر. ک: علق 1/ 14 تا 18، قلم 2/ 31 تا 47، مزمل 3/ 11 تا 19، مدثر 4/ 11 تا 31 و مسد 6/ 1 تا 5 و دیگر موارد)،
و توجیه و آمادهسازی آن حضرت برای انواع مراحلی که در تبلیغ به آن ورود میکرد: (ر. ک: علق 1/ 19، قلم 2/ 1 تا 15، مزمل3/ 1-10، مدثر 4/ 1 تا 7، اعلی 8/ 1 تا 10، فجر 10/ 1 تا 14، ضحی 11/ 1 تا 5)،
تحمل این سختیها را بر حضرت آسان کرد.
بیتردید مواردی از وحی غیرقرآنی نیز دراینباره مؤثر بوده است.
بههرحال، این حمایتها، هدایتها، بیان چشماندازها و وعدهها، سینهی آن حضرت را برای پیشبرد برنامههای تبلیغ، فراخ میکرد و اطمینان وی را برای پیروزی و گذر از دوران سخت، بالا میبرد و به وی قدرت تحمل مشکلات تبلیغ دین را میداد.
این موضوع شیرین و راهبردی برای مبلغین، از موضوعات نابی است که با توجه به سیر نزول می توان آن را تعقیب و موارد آن را مانند نمونه فوق بیرون آورد و در مقاله یا پایان نامه ای ارائه داد.
بسم الله
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
نکته مهم در الذی انقض ظهرک و کمرشکنی آن وزر
نکتهی قابل توجه آنکه در این آیه، وعدهي دور كردن مشكلات و فشارها داده نشده، بلكه سخن از توسعهی جان است، بهگونهاي كه فشارها قابل تحمل گردد و اين درس بزرگ این سوره است كه بلا و امتحان از كسي قطع نمیشود، بلكه با عنايات الهي، قدرت تحمل بالا میرود.
یعنی تا پیش از شرح صدر پیامبر، هزینههای تبلیغ، چنان به روح پیامبر فشار میآورد که پشتش را در اثر اقدام و عمل کردن شکسته، و او را دچار اندوه و غصه و ... کرده بود؛ زیرا هر موردی را که ایشان از وحی تبلیغ میکرد، به ناگاه با توفانی از مخالفتها روبهرو میشد.
خدای متعال با تدابیر حکیمانه و آسانسازیهای درونی و بههنگام برای حضرت، قدرت شکیبایی و تحمل این بار کمرشکن را آسان کرد؛ بهگونهای که سنگینی بر دوش حضرت برداشته شد.
نتيجهی طبيعي شرح صدر، احساس نکردن فشار است، نه آنکه مشكلات رسالت، وجود نداشته باشد، بلكه بهدليل وسعت جان و دل درياييیی كه به او داده شد، انواع تلاطمها و طوفانها را در خود جاي داد و هزينههاي رسالت را تحملكرد.
اگر دل كمظرفيت باشد، با مختصر فشاري احساس ضعف و شکست ميكند.
برگرفته از تفسیر همگام با وحی ، جلد اول، ویراست جدید
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
#موضوع #مقاله یا #پایانـنامه
روش تواناسازی و حمایت مبلغان دین در منظومه هدایتی ـ تربیتی دینی
#سوال
چرا برخی آیات و سوره های قرآن خطاب به پیامبر اکرم ص است.
در نکته های روش شناختی سوره انشراح در تفسیر همگام با وحی
تاکنون بخش عمدهای از میان دوازده سورهای که در ترتیب نزول بررسی شد، خطاب به پیامبر اکرم بود.
این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخنگویان و مُبَلّغان دین را در منظومهی هدایتی ـ تربیتی دینی بهخوبی نمایان میسازد.
در اینجا محتوای سورههای گذشته را جهت یادآوری، مرور میکنیم:
الف) در سورهی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آنکه پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام میکند.
ب) خدای متعال در سورهی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمتها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، تسلی داده، تشویق میکند، و از بیصبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر میدارد.
ج) سورهی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنانکه از سورهی مدّثّر استفاده میشود ـ آماده، و وی را به فارغ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر، امر میکند.
د) خدای متعال در سورهی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت از لباس، اجتناب از پلیدیها و دوری از منتگذاری و زیادهطلبی امر کرده و از او میخواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد.
ﻫ) در سورهی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دلجویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید مینماید.
و) خدای متعال در سورهی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبههی جنون، بخل ایشان و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام میکند.
ز) سورهی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسیهای آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد میشود، متذکر میشود.
ح) خدای متعال در سورهی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونههایی از عذابهای دنیوی و اخروی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر میکند.
ط) سورهی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد میکند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایستهی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤالکنندگان، و یادآوری نعمتهای پروردگار امر میکند.
ی) در سورهی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته شدنِ آسانی از دل سختیها، حضرت را برای پذیرش سختیهای جدید آماده کرد.
اهتمام زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی در آغاز دعوت دینی، از آن جهت است که اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دینداری و ارزشهاي موجود در فرهنگ اسلامی باشند، و برای بهعهدهگرفتن بار دعوت اسلامی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند.
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
🏴🏴🏴🏴
با آنکه آبدیده ی دریای طاقتیم،
آتش گرفتهایم که غرق خجالتیم.
امروز اگر به سایه راحت نشستهایم،
مدیون استقامت آن، سرو قامیتم.🖤
https://eitaa.com/mtamhid
#قوانین_گروه
🌼با سلام محضر اساتید معزز و پژوهشگران گرامی لطفا قوانین گروه رو ملاحظه بفرمایید
1⃣ گروه جهت تبادل اطلاعات پژوهشی در زمینه فقه القرآن و بهره گیری از ظرفیت اساتید تشکیل شده است.
2⃣ خواهشمندیم پیام ها صرفا در همین زمینه در گروه ارسال شود.
3⃣ به جهت جلو گیری از تراکم پیام ها، از ارسال مطالب متفرقه در گروه خود داری کنیم.
4⃣ ورود اساتید به مباحثه علمی در گروه باعث غنای مطالب گروه خواهد شد.
5⃣لطفا گروه انجمن فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام را به دیگر اساتید و پژوهشگران معرفی نمایید.
🌸 با تشکر🌸
#انجمن_فقه_القرآن
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
با لینک به جمع پژوهشگران بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/4216848480C03e7286885
✅سلسله نشست های علمی قرآن و انتخابات
⬅️نشست سوم: قرآن و فلسفه حضور سیاسی مردم در انتخابات
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی
👤دبیر علمی: جناب آقای مرتضی غرسبان
⏰زمان: سه شنبه 1400/03/18ساعت 11 الی 13
⬅️برگزار کننده: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
⬅️لینک ورود به جلسه:
🌐www.dte.bz/quranconf
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
هدایت شده از گلسرای پردیسان | آقــــای گــل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اگه واقعا فرقی نمیکنه کی رئیس جمهور باشه، حاضری 4سال دیگه روحانی رئیس جمهور باشه؟!
امروز همین یه کلیپ رو به 60 میلیون ایرانی نشون بدیم کافیه
بسم الله
به یاد حاج قاسم و دلدادگی اش به ایران و ایرانی
همه باهم
#انتخابات_1400
✅ گلسرای پردیسان 👇
https://eitaa.com/golsarayepardisan
"امید و افتخار ملی " و " تعامل عزتمندانه جهانی"
خداوند به مومنان می فرماید:"
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ"
ﻭ [ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ] ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ .(العمران/١٣٩)
واقعیت آشکار برای همگان این است که؛
* وقتی ایران در ساخت واکس کرونا #قوی شد. واردات محمولههای خارجی سرعت بیش تر پیدا کرد.
* وقتی ایران در ساخت نیروگاه های هسته ای #قوی شد انجام تعهدات نیروگاه بوشهر سرعت بیش تر پیدا کرد.
* وقتی ایران در ساخت سانتریفوژ ها #قوی شد تلاش برای پیگیری مذاکره از سوی آمریکا و اروپا دو چندان شد.
* وقتی ایران در ساخت پهپاد ها و موشک ها # قوی شد و پهپاد غول پیکر آمریکا را ساقط کرد سایه جنگ از آسمان ایران کم شد . و امارات از زبان درازی ساکت شد.
* وقتی محور مقاومت در منطقه #قوی شد توطئه خاورمیانه جدید شکست خورد. و عربستان در صدد مذاکره است.
*مهم ترین عناصر #ایران قوی
_ بهره مندی از ایمان و مکتب قرآن و اهلبیت علیهم السلام که در سخت ترین شرایط دفاع مقدس و کمک های مومنانه شرایط کرونا آثار پر برکت را نشان داد.
_بهره مندی از استعدادهای درخشان و نخبگان علمی
_ بهره مند ی از منابع فراوان طبیعی و ذخائر معدنی
_ بهره مندی از موقعیت ممتاز جغرافیایی و اقلیمی
* مجموعه این امکانات به خوبی می تواند در شکل گیری و تداوم # ایران قوی نقش اساسی داشته باشد.و در هر زمینه ای عزم جدی داشته است موفق باشد.حتی در کالاهای اساسی و امور معیشتی به خود کفایی گندم و بنزین برسد . و تولید شیر و سیب و پیاز و... به اندازه برسد که بیش از نیاز داخلی باشد .
* شرط اساسی برای # ایران قوی به طور واقعی # مدیریت و عزم جدی مسئولان # وحدت و هم دلی مردم است.
*در حالی که هر وقت نشانه های از ضعف و "سوئ مدیریت "مسئولان و " اختلاف مردم" دستآویز دشمنان و مخالفان شد. فشار و تحریم بیشتر شده است . و داشته ها ضایع می شود خودکفایی گندم پیگیری نمی شود . جوجه های یکروزه اتلاف می شود. شیر و سیب و پیاز و...فاسد می شود. و هزاران مشکل۰۰۰
*با # ایران قوی " امید و افتخار ملی " و "تعامل عزتمندانه جهانی " شکل گیری و تداوم می یابد . و ازآسیب های #آدرس غلط مصونیت می یابیم .ان شاءالله
@mtamhid
⭕️ یک پیشنهاد برای ایام انتخابات
👈 این روزها فراز زیر از #دعای_افتتاح را مرتباً و در صورت امکان بعد هر نماز تکرار کنیم و از خدا، روی کار آمدن یک دولت کریمه را درخواست کنیم:
📖 اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.
🤲 خدايا به سوى تو مشتاقيم براى يافتن دولت كريمهاى كه اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانى و نفاق و اهلش را به وسيلۀ آن خوار سازى و ما را در آن دولت از دعوتكنندگان به سوى طاعتت و رهبران به سوى راهت قرار دهى و كرامت دنيا و آخرت را از بركت آن روزيمان فرمايى.
https://eitaa.com/mtamhid
#پیشنهاد
#مقاله
#کارورزیـتفسیر
اگر کسی قصد دارد اختلافات مفسران در تفسیر آیاتی از کلام خدا و مصداق آن را ملاحظه کند، یکی از پربحث ترین آیات، آیات 17 تا 28 سوره مبارکه قاف است. از نظر واژه ها و مفردات هم این آیات خیلی واژه جدید دارد.
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نحَْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ(16)
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ(17)
مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ(18)
وَ جَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالحَْقِّ ذَالِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تحَِيدُ(19)
وَ نُفِخَ فىِ الصُّورِ ذَالِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ(20)
وَ جَاءَتْ كلُُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائقٌ وَ شهَِيدٌ(21)
لَّقَدْ كُنتَ فىِ غَفْلَةٍ مِّنْ هَاذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ(22)
وَ قَالَ قَرِينُهُ هَاذَا مَا لَدَىَّ عَتِيدٌ(23)
أَلْقِيَا فىِ جَهَنَّمَ كلَُّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ(24)
مَّنَّاعٍ لِّلْخَيرِْ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ(25)
الَّذِى جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فىِ الْعَذَابِ الشَّدِيدِ(26)
* قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَ لَاكِن كاَنَ فىِ ضَلَالِ بَعِيدٍ(27)
درباره این سوالات، تفاسیر را ملاحظه کنید.
حتی در برخی از این سوالات، دو دسته روایت داریم که کار را برای مفسر سخت می کند.
متلقیان (دو نشسته) در آیه 17 که هستند؟ دو مأمور ثبت اعمال یا یک فرشته و یک شیطان؟
رقیب و عتید صفات یک فرشته است یا دو فرشته یا چند فرشته؟
سائق و شهید که هستند؟ آیا دو نفرند یا یک نفر که دو کار می کند؟ از جنس فرشته اند؟ یا پیامبر و علی علیهماالسلام هستند یا پیامبر و وصی هر امتی؟
قال قرینه، این قرین کیست؟
کفار در اینجا مراد بسیار ناسپاس است یا بسیار کافر؟
آمر در دو عبارت القیا فی جهنم و القیاه فی العذاب الشدید، یکی است یا دو تا؟ آیا فرشته ثبت گناهان است یا خدای متعال؟
ارتباط شش صفت کفار و... با هم چیست؟ آیا می شود که از آن مراحل را در آورد یا نه و ترتیبشان نکته ای را برساند؟
این آیات واژه ها و مفردات زیادی هم دارد که برای کارورزی بسیار مناسب است.
https://eitaa.com/mtamhid
با توجه به غرض و محتوای سوره قاف، در ذیل آیات
أَلْقِيَا فىِ جَهَنَّمَ كلَُّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ(24)
مَّنَّاعٍ لِّلْخَيرِْ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ(25)
الَّذِى جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فىِ الْعَذَابِ الشَّدِيدِ(26)
می توان نکته ای را برداشت کرد که شاید در این روزها خوب است برخی ها که واقعا دارند آخرت خودشان را بخاطر شک و تردیدی که در دل مردم می اندازند و در جبهه حق تزلزل ایجاد می کنند، به این هشدار توجه کرده و از راه خطایی که می روند، برگردند.
در جلد دوم تفسیر همگام با وحی در ویراست جدید که به زودی ارائه خواهد شد، در ترجمه تفسیری این آیات و نکات پس از تفسیر این آیات می خوانیم.
مراد آیات:
به دنبال گزارش فرشته، خداي متعال دستور جهنمي شدن اين كافر و همهی كافراني را كه نظير او هستند، به آن دو فرشتهی «سائق» و «شهيد» ميدهد: بیندازید در جهنم هر شخصی را که بسیار ناسپاس و یا بسيار كافر است و با حق به شدت ستیزگر است؛ شديداً مانع خير میشود؛ تجاوزگري به مرزهای معقول و مشروع دارد. گرفتار شك و بدبيني است يا ديگران را در موضوع رسالت پیامبر اکرم و حیات دوباره جسم انسان ها به شك و ترديد مياندازد. آن که برای خدا، شریک در الوهیت قرار ميدهد، پس اين شخص مشرك را در عذاب شديد بيندازيد .
نکته ها:
1. امكان دارد بين اين صفات ششگانه ارتباطي باشد؛
به اين معني كه فردی که مبالغهی در كفر و انكار حقايق كرده باشد، از مرحلهي انكار فراتر رفته و به دشمني با آن ميپردازد.
همين دشمني موجب ميگردد كه به جلوگيري از انجام خير دست بزند؛ زيرا دشمني با حق و فرورفتن در باطل نه تنها مانع انسان از انجام خير است، بلكه نسبت به كفري كه دارد، موجب منع ديگران از خير ميگردد.
ممانعت از خير در مرحلهی ديگر، انسان را به تجاوز به حق و حدود ميكشاند.
تجاوز اين فرد از حقوق و حدود موجب ميگردد تا وي ديگران را به شك و شبهه اندازد.
2. در روایات تطبیقی تکذیب رسول اکرم و یا حیات دوباره، بر بغض و کینه بر پیامبر و علی تطبیق شده است. این روایات روشن می کند که صفات مذکور در آیات بالا متعلقات فراوانی شامل تکذیب هایی از اقوال و دستورات دیگر رسول اکرم و امام مفترض الطاعهای چون علی می شود، و نباید به موردی مثل تکذیب رسول اکرم دربارهی حیات پس از مرگ محدود شود. این مطلب گسترهی معنایی قابل توجه و مستمر در طول تاریخ حیات بشر است، تا روشن شود نباید مفهوم آیه در مصداق زمان نزول و مورد نزول آیات کاهش یابد؛ در این صورت قرآن به کتابی تاریخی و ایستا، و نه پویا و الهام بخش بشر تا پایان هستی تبدیل خواهد شد.
✍️
امروز هم این تکذیب مصادیقی دارد که باید به آن توجه کنیم.
اهل تحلیل از این دست مایه برای نگارش بهره برند.
ما در اینجا می نگاریم. 👇
https://eitaa.com/mtamhid
#نکته_روش_شناختی
#سورهـق
#قاف
#همگام_با_وحی
شيوهاي كه قرآن در مورد گذر كردن از چالش ميان كفار و پيامبر اكرم در موضوع رسالت و زندگي دوباره در سوره قاف مطرح كرده، عبارت است از:
الف) توضيح موضع كافران و تعجب آنان در مورد ارسال هشدار دهندهاي از ميان ايشان و تعجب از حيات دوباره (آيات 2 ـ 4).
ب) بيان ريشهی اصلي چنين موضعي و پاسخ آن (آيات 5 ـ 11).
ج) يادآوري اقوامي كه به دنبال تكذيب رسولان، طعم هلاكت را چشيدند (آيات 12 ـ 14).
د) توضيح امكان حيات دوباره، با استفهام انكاري از آنان. به اين صورت كه اگر در آفرينش نخستين درمانده شده بوديم، جا داشت تا در حيات دوبارهی انسانها، احتمال درماندگي ما باشد (آيه 15).
هـ) بيان اطلاع از وسوسههايي كه در جان انسانها ميشود و اينكه مواضع آنان، همگي ثبت ميشود (آيات 16 ـ 18).
و) بيان اين معني كه روزي بر اساس همين رفتار داوري خواهند شد و بايد منتظر عقاب باشند، همانگونه كه تقوا پيشگان به پاداش نيكوي مواضع مناسبشان ميرسند (آيات 19 ـ 35).
ز) يادآوري احتمال هلاكت دنيوي آنان و نداشتن هيچ راه نجاتي از آن با توصيه آنان به مطالعهی تاريخي در مورد اقوامي كه هلاك شدند.
ح) راهبري و هدايت پيامبر براي چگونگي برخورد با اين چالش و تضمين تنبيه اين گروه در قيامت.
ما در اینجا می نگاریم.
https://eitaa.com/mtamhid
💠🔷💠🔷💠🔷
✅مبلغان گرامی
🔷سلام علیکم
💠با احترام و گرامیداشت ایام مبارک هفته کرامت به استحضار می رساند، اداره کل تبلیغ در نظر دارد به منظور تربیت مبلغ و توانمندسازی مبلغان فعال، مدرسه تبلیغ را راه اندازی نماید. تاریخ رونمایی از این رویداد عظیم و کم نظیر، اول تیرماه سال1400 مصادف با میلاد با سعادت عالم آل الله حضرت ثامن الائمه (علیه السلام) و روز ملی تبلیغ و اطلاع رسانی دینی می باشد.
◀️اطلاعات لازم به شرح ذیل می باشد :
مخاطبین : مبلغان فعال، دانش آموختگان و کلیه طلاب
✅نکته 1 : مبلغانی که دوره های مرتبط را گذرانده اند با ارائه گواهی معتبر و ثبت نمره از گذراندن دوره معاف و در دوره بعدی شرکت می نمایند.
✅نکته 2 : کلیه طلابی که سال اول را به اتمام رسانیده اند می توانند در مدرسه تبلیغ شرکت نمایند.
📆زمان ثبت نام : از 22 الی 28 خرداد ماه سال 1400
📆زمان بازگشایی مدرسه : اول تیرماه سال 1400
ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بشری به نشانی http://boshra.whc.ir/ مراجعه نمایند.