eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1هزار دنبال‌کننده
275 عکس
13 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله تنازلی در حکمت یمانی.pdf
555.7K
✅تسلسل از مهم ترین مسائل فلسفی است که به سه صورت قابل تصور است: 1⃣در جهت تصاعد 2⃣ تنازل 3⃣ جمع بین هر دو. 🔸حکما بطلان تسلسل را مشروط به تحقق دو شرط دانسته اند: 1⃣ترتّب آحاد سلسله بر یکدیگر 2⃣ اجتماع بالفعل همه افراد در وجود. 🔸 میرداماد معتقد است شرط اجتماع بالفعل افراد، شامل جانب تنازل نمی شود بنابراین تسلسل در این جهت محال نیست. 🔸در مقابل، محقق سبزواری و علامه طباطبایی هر یک به طریقی، این ادعا را رد می کنند. 🔺در این مقاله نشان داده می شود که مقصود میرداماد، عدم استحاله به حسب وجود دهری است و اشکالاتی که وارد شده ناصواب است. ایتا تلگرام
عدم تناهی فیض.pdf
367.6K
✅ موضوع مقاله پیرامون نامحدود بودن فیض الهی در آفرینش عالم امکانی است. 📜 این امر در نظر حکمای اسلامی به صورت عدم تناهی فیض الهی در سلسله ی نامحدود زمان پذیرفته شده است. 💡اما نسبت به واحد زمان غالبا از باب تناهی ابعاد عالم جسمانی قائل به تناهی فیض از جهت عدم قابلیت قابل برلی دریافت فیض نامتناهی میباشد. 📝 نویسنده ضمن مناقشه در ادله تناهی ابعاد بر آن است که فیاضیت مطلقه فاعل حق، مقتضی ظهور نامتناهی فیض ولو در هر آنی از آنات زمان میباشد. ایتا تلگرام
ارزیابی تفاسیر رایج از نفس الامر و بیان چیستی آن بر اساس دیدگاه نهایی ملاصدرا .pdf
260K
🔍یکی از مباحثی که در دهه های اخیر در آثار علمی و فلسفی مطرح شده معرفت شناسی و مسائل مرتبط با آن، از جمله مساله « معیار و مناط صدق گزاره ها»  است. 📚متفکران مسلمان بر این باورند که معیار صدق گزاره ها،  مطابقت با نفس الامر است اما در تفسیر نفس الامر دیدگاه های متفاوتی ارائه داده اند. 📝این پژوهش که به روش کتابخانه ای به گردآوری داده ها و سپس توصیف و تحلیل آنها پرداخته،  ضمن ارزیابی سه دیدگاه مشهور درباره حقیقت نفس الامر انتقادات وارده بر آنها و نیز روشنگری در باب عدم تمامیت آن تفاسیر،  درصدد اثبات این نظریه است که نفس الامر عبارتست از از "علم ذاتی تفصیلی خداوند"  دیدگاه مختار نگارندگان هماهنگ با مبانی اندیشه صدرالمتاهین و برگرفته از اصول عرفانی است. ایتا   تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورهِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّة، مطلع الأنوارِ العلویّة، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیة المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَره الیقین ، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّة عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام. ایتا تلگرام
قال رضي الله عنه في الفتوحات: فلا تعدل بأهــل الــبيت خلــــقاً فأهل البيت هم اهل السيادة فـــبغضــــهم من الانسان خسر حقـــيقـــي و حبــــــــهم عبـــــــادة فانه و أهل بیته علي اسواء في مودتنا فيهم، فمن كره اهل بيته، فقد كرهه لأنه واحد من أهل البيت و لا يتبعض حب اهل البيت، چون حقیقت اهل بیت به اعتبار مقام ولایت واحد است و ظهورات آن اختلاف دارد به همین جهت انکار هر یک از اهل بیت، انکار پیغمبر است، لوحدة ذواتهم و إتحاد حقيقتهم ورد عنهم:« أولنا محمد أوسطنا محمد آخرنا محمد كلنا محمد» به همین جهت یکی از معتقدات شیعه لزوم حُب و مودت اهل بیت و انکار مخالفان آنهاست و الی هذا أشار العارف الحكيم النحرير الحكيم الغزنوي «سنائي»: این سخن باور ندارد عقل از روز ازل حق زهــــرا بردن و دین پیمبر داشتن استاد سید جلال الدین آشتیانی شرح مقدمه قیصری، صفحه ۷۵۰ ایتا تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| مرتبه و جایگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها) 🎙 استاد سید محمّد موسوی بایگی ▪️به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) @anjomanhekmat 🔗 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
برنامه ای که از برای تدریس فلسفه در بعضی دانشگاه های کشور تنظیم شده است، شکل خاصی دارد و طوری تنظیم شده است که کسی چیزی یاد نگیرد. طلاب مدارس قدیم در ابتدای تحصیل به قرائت صرف و نحو مشغول میشوند، بعد از آگاهی و اطلاع از ادبیات عرب به تحصیل کتب منطق می پردازند، بعد از تحصیل یکدوره منطق و فراگرفتن قسمتی از سطوح فقه و اصول، شروع به قرائت به کتب کلامی می نمایند، بعد از تحصیل اطلاعات کافی از علم کلام، شروع به قرائت کتب فلسفی مینمایند، بعد از قرائت اسفار و شفا شروع به تحصیل تصوف علمی می نمایند. در دانشگاه جمیع این علوم در عرض یکدیگر باید تدریس شود و بدیهی است که به این طریق شخص وارد فلسفه و عرفان که حافظ میراث قدما باشد، ازین محیط بیرون نمی آید. معلم بیچاره باید مسائل غامض فلسفی و عرفانی را به شاگردی که بوجهٍ مِن الوجوه استعداد فراگرفتن اولیات علم تصوف و فلسفه را ندارد و از استماع کلمات فلسفی و عرفانی دچار حیرت و بهت میشود القاء نماید. بودجه سنگین مصرف میشود و نتیجه گرفته نمیشود. استاد سید جلال الدین آشتیانی ایتا تلگرام
جلسه نهم شرح زیارت جامعه کبیره.mp3
25.87M
📻صوت جلسه نهم شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد سید محمد موسوی ایتا   تلگرام
جلسه دهم شرح زیارت جامعه کبیره.mp3
26.74M
📻صوت جلسه دهم شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد سید محمد موسوی ایتا   تلگرام
جلسهیازدهمآهنگ-AudioConverter.mp3
21.51M
📻صوت جلسه یازدهم شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد سید محمد موسوی ایتا   تلگرام
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي الصِّدِّيقَهِ فَاطِمَهَ الزَّكِيَّهِ حَبِيبَهِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي اِنْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَي نِسَاءِ الْعَالَمِينَ. 🌺 فرخنده میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر همه مومنین فرخنده و شادباش🌺 ایتا تلگرام
تو مکن تهدید از کشتن که من تشنهٔ زارم به خون خویشتن رقص و جولان بر سرِ میدان کنند رقص اندر خونِ خود مردان کنند چون رهند از دستِ خود دستی زنند چون جهند از نقصِ خود رقصی کنند مطربانْشان از درون، دف می‌زنند بحرها در شورشان کف می‌زنند
📝انتشار بخشی از پیام تاریخی امام خمینی (ره) به گورباچف 📆به مناسبت ۱۳ دی ماه سالگرد ارسال پیام 📜 اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد مي توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه به نوشته هاي فارابي و بوعلي سينا رحمت الله عليهما در حكمت مشا مراجعه كنند تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است معقول است نه محسوس ; و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد معقول است نه محسوس و نيز به كتابهاي سهروردي رحمت الله عليه در حكمت اشراق مراجعه نموده و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس مي باشد نيازمند است ; و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است . از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدرالمتالهين رضوان الله تعالي عليه و حشره الله مع النبيين والصالحين مراجعه نمايند تا معلوم گردد كه : حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده ; و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد . ديگر شما را خسته نمي كنم و از كتب عرفا و بخصوص محي الدين ابن عربي نام نمي برم ; كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قويا دست دارند راهي قم گردانيد تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر از موي منازل معرفت آگاه گردند كه بدون اين سفر آگاهي از آن امكان ندارد. ایتا تلگرام
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَلْأَرْضَ وَ اَلسَّمَاءَ فَقَالَ بَعْضُ اَلنَّاسِ يَا نَبِيَّ اَللَّهِ فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّةً فَقَالَ فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالُوا يَا نَبِيَّ اَللَّهِ وَ كَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ إِذْ كَانَتِ اَلْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِيلَ يَا نَبِيَّ اَللَّهِ وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ اَلْعَرْشِ قَالُوا يَا نَبِيَّ اَللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا قَالَ اَلتَّسْبِيحُ وَ اَلتَّقْدِيسُ وَ اَلتَّهْلِيلُ وَ اَلتَّحْمِيدُ رسول خدا فرمودند نور فاطمه قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد. بعضى از مردم گفتند:اى رسول خدا!پس او از جنس بشر نيست‌؟ پيامبر فرمود:فاطمه حوريّه‌اى در لباس انسان است. گفتند:اى رسول خدا!چگونه امكان دارد كه كسى حوريّه و در عين حال انسان باشد؟ فرمود:خداوند متعال قبل از اينكه حضرت آدم را بيافريند فاطمه را در آن هنگامى كه ارواح مخلوقات را خلق مى‌كرد،از نور خود آفريد،پس هنگامى كه آدم را آفريد، فاطمه را به او نشان داد. گفته شد:اى رسول خدا! فاطمه در آن زمان كجا بود؟ فرمود:نور او در حفره‌اى زير ساق عرش قرار داشت. گفتند:اى رسول خدا!طعام وى چه بود؟ فرمود:تسبيح و تقديس و تهليل و تحميد. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۳، ص ۴ ایتا تلگرام
⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً 🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ ، ناطقهِ الوجودِ ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ ، الحیاهِ السّاریَهِ فی المجارِی ، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری ، حافظِ معارجِ الیقینِ ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ ، حقیقهِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ ، دَقیقهِ الدّقائق النُّوریَّهِ ، الفُلکِ الجاریَّه فی اللُّجَجِ الغامرَهِ ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَهِ ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام. 🌺میلاد مسعود حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب الاصب شادباش و پر برکت🌺 ایتا تلگرام
امام باقر (علیه السلام) عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّمَا يُدَاقُّ اَللَّهُ اَلْعِبَادَ فِي اَلْحِسَابِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ فِي اَلدُّنْيَا. ابو جارود از امام پنجم عليه السلام نقل ميكند: خدا در روز قيامت نسبت بحساب بندگانش باندازه عقلى كه در دنيا بآنها داده است باريك بينى ميكند. الکافي ج ۱، ص ۱۱ ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ ،أمینِ الله علی الخَلق ، لِسانِ الصِّدق ، بابِ السِّلمِ ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ ، عَینِ الإبداعِ ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع ، مُهجَهِ الکَونَینِ و مَحجَهِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب ، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد ، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه. 🏴 شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد 🏴 ایتا تلگرام
💡نخستین پیش نشست نهمین همایش ملی حکیم سبزواری، میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد سید محمد موسوی تاثیر فلسفه ایران باستان بر حکمت متعالیه 📆شنبه ۳۰ دی ماه 🕰ساعت ۹ 🕌مکان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ، ماهیَّهِ الماهِیّاتِ، مُطلَقِ المُقَیَّداتِ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود، المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ، أدیبِ مَعلَمَهِ الأسماء و الشُّئون، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ، غایهِ الظُهورِ و الإیجاد، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد، علیهِ الصَّلوهُ و السَّلام. ايتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّه ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّه ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّه ، اَلوالی للولایهِ النّاسوتیّه ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صوره الأمانه الإلهیّه ، مادهِ العلومِ الغیرِ المُتناهیهِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَهِ کتابِ الموجودِ ، فاتحه مصحفِ الوجودِ ، حقیقه النقطهِ البائیّه ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّه ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ،علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوهُ و السّلام. 💐میلاد مولی الموحدین، امیر المومنین، سید الموحدین حضرت علی بن ابیطالب فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
روایات معتبری که عامه و خاصه نقل کرده و حکم به صحت آن نموده اند و دلالت بر افضلیت حضرت علی از جمیع انبیا و اولیا می نماید، زیاد است. از جمله: «أنا وَ علي من شجرة واحدة و الناس من اشجار شتي» ایضا وارد شده است: «قسمت الحكمة عشرة اجزاء، فأعطي علي تسعة و الناس جزءً واحدأً» در کثیری از روایات حضرت ختمی، قرب خود را به علی علیه السلام و اتحاد معنوی خویش را با آن حضرت و وارث بودن علی علم و فضائل ختمی مرتبت را به لفظ ولایت و وصایت و خلافت بیان نموده است، مثل: « یا علي أنت وصيي و وارثي و خليفتي». علمای عامه نقل کرده اند که پیغمبر مشاهدات خود را در لیله معراج چنین بیان نموده است: «فأجتمع علي الانبياء في سماء، فاوحى الله تعالي الي، سلهم يا محمد بماذا بعثتم؟ فقالوا بعثنا علي شهادة أن لا اله الله و علي اقرار بنبوتك والولاية بعلي بن ابيطالب». شرح مقدمه قیصری استاد سید جلال الدین آشتیانی، صفحه ۹۱۸ ایتا تلگرام
ser_bala .mp3
6.57M
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقيلة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ایتا تلگرام
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ☑️ مادامی که تعلق به جانب ماده و حجاب بدن هست عاشق در اذیت و آزار است ؛ لکن عذابی همراه با شیرینی چون این آزار از سمت معشوق است راز این حلاوت آن است که این بلایا از جانب معشوق نشانه التفات اوست. حتی این سخن در جانب عشق های زمینی نیز صحیح است ☑️ حال اگر انسان این مطلب را دانست سرّ بلایایی که بر سر اولیاءالله می آید و راز صبر آنها را خواهد دانست. حقیقت اینست که هر چه که به او می رسد اثر معشوقش را می بیند. از منظر ما او رنج میکشد اما برای او چیزی جز لذت نیست. ☑️ از اینکه می گوییم رسیدن بلا و سختی برای اولیاء الله از آن جهت که اثر معشوق است لذیذ است نباید اینطور برداشت شود که ولی الهی لذت میبرد اما ما که به آن مقام نرسیده ایم چرا باید رنج بکشیم؟ باید گفت هر وقت به مقام او رسیدی تو نیز لذت خواهی برد ولی تا هنگامی که شخص در مرتبه کثرت است و به مقام ولی الهی نرسیده است شرط رسیدن به مقام او ، برقراری سنخیت بین نفس جزئی شخص و نفس کلی ولی الهی است . راه ابجاد این سنخییت آن است که شخص هرطور که شده خود را به ولی کامل نزدیک کند به دو صورت: ۱- شخص تاجایی که مقدور است علومی که نزد ولی کامل است را کسب کند. ۲- شخص کارهای او را تقلید کند. تمام اینها باید انجام شود تا سنخیت برقرار شود و اگر در انجام اینها کوتاهی کند سنخیت حاصل نمی شود ☑️ پس اینکه ما برای سختی های ظاهری ای که ولی کامل متحمل شده عزاداری می کنیم یا در مواقعی که به حسب ظاهر شاد بوده است شادی می کنیم برای برقراری سنخیت بین نفس ما و نفس کامل آنهاست. و این سخن بسیار راهگشاست چون نفس انسان از لحاظ شادی و اندوه منفعل است و حتی در نفوس ضعیف بیش از تاثیر علمی جهات شادی و اندوه اثر می گذارند ☑️ وقتی حضرت زینب و دیگر اسرای کربلا در کاخ ابن زیاد حاضر شدند عبیدالله بن زیاد گفت خدا را شکر که خاندانتان را رسوا کرد و مردانتان را کشت. دیدی خدا با خاندانتان چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها دو جواب دادند: ۱- مردان ما را شما کشتید (نه خدا) ۲- ما رایت الا جمیلا؛ آنچه که از خدا رسید تماماً زیبایی بود یعنی از آن جهت که به خدا بر میگردد زیبایی است ایتا تلگرام