eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
292 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بخشی از مقدمه : هدف ما در این کتاب به توفیق الهی همان مقصود سالکان مکتب تفکیک است، یعنی تلاش در جهت شناخت معارف اهل بیت و تفکیک بین سره و ناسره، که به نظر این حقیر بیشتر در حکمت متعالیه و عرفان اسلامی متجلی شده است تا سایر مکاتب، اگرچه حقیقیت معارف آل محمد (صلي الله علیهم) برتر و والاتر از آن است که در ساحت یک مکتب فکری بگنجد. موضوع این کتاب بررسی و نقد نظرات مکتب تفکیک است و نه نقد چند شخصیت علمی، بلکه در عین احترام به همه بزرگان اهتمام و وجهه نظر ما به افکار و آثار آن هاست. توهین به بزرگان و گذشتگان موجب کسب وجاهت و عظمت برای هیچ کس نمی‌شود بلکه صرفا حقارت ذاتی و بی ریشگی و سبک سری توهین کننده را به نمایش می‌گذارد همچنانکه نقد اندیشه هیچ بزرگی موجب استخفاف او نخواهد بود. ایتا تلگرام
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب: ✅مقدمه: این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد. 📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است. طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید. 📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابه‌جایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند. 📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمی‌آید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم. ایتا تلگرام
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 🖋بخشی از مقدمه: بسم الله الرحمن الرحیم از جمله مسائل اساسی مورد تاکید در حکمت متعالیه این است که میان دین و عقل تخالفی نیست و حکیم عالیقدر صدرالمتالهین (قدس الله سره) در اکثر کتابهایش بر این مطلب تاکید دارد و در مواضعی پس از ذکر ادله عقلی بر مدعا به شواهد نقلی آن تمسک میکند. یکی از آثاری که صدرا به خصوص برای اثبات این امر تالیف فرموده کتاب شریف اسرارالآیات است که عمده مطالب آن شامل مباحث اثبات باری تعالی و معرفت صفات الهی و نحوه صدور کثرت و تحقیق نبوت و خلافت الهیه و برخی مباحث نفس و معاد است. در غالب مسائل پس از اشاره کوتاهی به دلایل عقلی و احیانا اقوال مختلف، به تطبیق با آن آیات و روایات میپردازدو از این جهت یکی از ارزشمند آخوند است. استاد الاساتید مرحوم مولی علی نوری (رحمة الله عليه) بر این کتاب به طور مفصل و در چندین مقطع زمانی حاشیه نوشته است و کار صدرا در تطبیق حکمت متعالیه با آیات و احادیث را تکمیل فرموده است این تعلیقات اگر مفصل ترین اثر آخوند نوری نباشد مسلما از طولانی ترین آنها است... ایتا تلگرام
📣 همایش استانی روز جهانی فلسفه 👤 سخنرانان: 🔶حجت الاسلام سید محمد موسوی بایگی 🔸دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔷حجت الاسلام سید احمد غفاری 🔹استادیار گروه عرفان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔶دکتر علیرضا کهنسال 🔸دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی 🔷دکتر محمد مهدی کمالی 🔹استاد یار پژوهشگاه علوم اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی 📆 سه شنبه اول آذر ماه ۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۹ تا ۱۱ صبح 🕌 مکان: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، سالن احتماعات ساختمان شماره ۲ دانشگاه علوم اسلامی رضوی ایتا   تلگرام
استاد سید محمد موسوی
📣 همایش استانی روز جهانی فلسفه 👤 سخنرانان: 🔶حجت الاسلام سید محمد موسوی بایگی 🔸دانشیار دانشگاه علوم
روز جهانی فلسفه.mp3
6.84M
📣 همایش استانی روز جهانی فلسفه 👤 صوت سخنرانی استاد سید محمد موسوی 🖋با موضوع: تاثیر آموزشهای فلسفی بر اخلاق و رفتار اجتماعی ایتا   تلگرام
📣دومین پیش‌نشست هشتمین همایش حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی 👤 دکتر سید محمد موسوی بایگی؛ دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی. (ویژگی‌های برجسته و کاستی‌های شرح منظومه ملا هادی سبزواری به عنوان متن آموزشی فلسفه اسلامی) 👤دکتر احد فرامرز قراملکی؛ رییس بنیاد پژوهش‌های اسلامی و استاد دانشگاه تهران. 👤دکتر محمد رضا ارشادی نیا؛ دانشیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری. 👤دکتر محمد مهدی کمالی، استادیار پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی. 📆 پنج‌شنبه: 17 آذرماه 1401 🕒 ساعت 9-11 🕌مکان برگزاری حضوری: بنیاد پژوهش‌های اسلامی، سالن شیخ طوسی. 🌐پیوند برگزاری مجازی: https://meeting5.hsu.ac.ir/b/7pj-qal-6vg-jsc ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة، صورهِ النَّفسِ الکُلیّةِ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّة، مطلع الأنوارِ العلویّة، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة، النّاجیة المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار، ثمرة شَجَره الیقین ، سیدة نساء العالمین، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّة عین الرَّسولِ، الزَّهراءِ البتول، علیها الصّلوة و السّلام. ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
✅ نشست بررسی غایت فلسفه و ضرورت یادگیری فلسفه، بررسی جهات برتری کتاب شرح المنظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه) 👤 با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی 🔻 در این جلسه که با حضور جمعی از اساتید علوم عقلی و طلاب مقطع تخصصی مدرسه عباسقلی خان و سایر مدارس حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در ابتدا استاد محترم از تشکیل چنین جلساتی ابراز خرسندی و رضایت نمودند. و در ادامه به بیان نکاتی چند در باب غایت فلسفه و ضرورت فراگیری فلسفه توسط طلاب علوم دینی پرداختند. 🔻ایشان که از شاگردان برجسته ی فیلسوف‌ علامه‌ بزرگوار مرحوم‌ استاد سید جلال‌الدین‌ آشتیانی‌(رحمت‌ الله‌ علیه‌) هستند، فرمودند: نفس و معاد بحثی دشوار و دقیق است که تمام مسائل فلسفی در تقریر آن به کار گرفته می شود لذا کسی می تواند به درک نفس و معاد حکمت متعالیه و  نظریه پردازی در آن نائل شود که در سایر مسائل فلسفی به فهم کامل و دقیقی رسیده باشد. 🔻در پایان استاد محترم به جهات برتری کتاب شرح المنظومه نسبت به سایر کتب آموزشی در رشته فلسفه اسلامی پرداخته و فرمودند: شرح منظومه حکیم سبزواری(رحمت الله علیه) تلخیص کامل و جامعی از اسفار جناب صدرالمتالهین(رحمه الله)می باشد، به طوری که امام خمینی(قدس سره) بعد از قرائت کتاب شرح منظومه نزد استاد، به درس اسفار حاضر شدند اما بعد از چند جلسه به این نتیجه رسیدند که باتوجه به قرائت شرح منظومه و تسلطی که به آن پیدا شده نیازی به قرائت اسفار نزد استاد ندارند و خود از عهده فهم آن بر می آیند لذا دیگر در کلاس اسفار شرکت نکردند و خود به مطالعه اسفار پرداختند. البته این حکم عمومی نیست اما مقصود این است که این کتاب  برای فرد مستعد، میتواند چنین اثری هم داشته باشد 🔸 پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱🔸 ایتا   تلگرام
يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ يَا مُحْتَجِباً عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ اي نهان در عين ظهور، اي ظاهر در عين نهان، و مستوري، اي جداكننده بين روشنايي و تاريكي، اي وصف شده بدون اينكه ژرفاي وجودش درك شود و اي شناخته شده بدون تشبيه، مرزبند هر محدود، گواه هر گواهي پذير، هستي بخش هرچه هست، و شماره كننده هر شماره و گم كننده هر گمشده معبودي غير تو نيست، اهل بزرگمنشي و جودي، اي كه چگونگي نپذيري و به جايي درنگنجي، اي پوشيده از هر ديده، اي جاودان، اي به خود پاينده و داناي هر دانسته توقیع شریف حضرت صاحب الامر (عج) دعای هر روز ماه رجب الأصب مصباح المتهجد، ص ۸۰۳ ایتا تلگرام
امام جواد (علیه السلام) مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْقَاسِمِ أَبِي هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ » فَقَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ أَدَقُّ مِنْ أَبْصَارِ اَلْعُيُونِ أَنْتَ قَدْ تُدْرِكُ بِوَهْمِكَ اَلسِّنْدَ وَ اَلْهِنْدَ وَ اَلْبُلْدَانَ اَلَّتِي لَمْ تَدْخُلْهَا وَ لاَ تُدْرِكُهَا بِبَصَرِكَ وَ أَوْهَامُ اَلْقُلُوبِ لاَ تُدْرِكُهُ فَكَيْفَ أَبْصَارُ اَلْعُيُونِ . ابو هاشم گويد: بحضرت جواد (عليه السّلام) آيه« لاٰ تُدْرِكُهُ‌ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ‌ اَلْأَبْصٰارَ »را عرض كردم، فرمود: اى ابا هاشم خاطره دلها دقيقتر از بينائى چشمهاست، زيرا تو گاهى با خاطره دلت سند و هند و شهرهائى كه بآنها نرفته‌اى درك ميكنى ولى با چشمت درك نميكنى، خاطره دلها خدا را درك نكنند تا چه رسد به بینایی چشمها. الکافی ج۱، ص ۹۹ 💐فرخنده میلاد حضرت امام جواد مبارک باد. ایتا تلگرام
العالم كله فيه بالقوة و الصلاحية فقبل منه تعالى كل شي‏ء في ذلك الهباء على حسب قوته و استعداده كما تقبل زوايا البيت نور السراج و على قدر قربه من ذلك النور يشتد ضوءه و قبوله قال تعالى مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ فشبه نوره بالمصباح فلم يكن أقرب إليه قبولا في ذلك الهباء إلا حقيقة محمد صلى اللَّه عليه و سلم المسماة بالعقل فكان سيد العالم بأسره و أول ظاهر في الوجود فكان وجوده من ذلك النور الإلهي و من الهباء و من الحقيقة الكلية و في الهباء وجد عينه و عين العالم من تجليه و أقرب الناس إليه علي بن أبي طالب‏. الفتوحات المكية(اربع مجلدات)، ج‏۱، ص: ۱۱۹ 💐میلاد حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب فرخنده و مبارک. ایتا تلگرام
به روی اهل طاعت درگه رحمت گشود ایزد به سوی اهل عصیان بست درهای عذاب امشب به اشراقی شه کل الجمال انگیخت در عالم ز عشق روی سلطان شهیدان انقلاب امشب دهد لطفش به اهل عشق و عقل و دین می کوثر زند قهرش به دیو کفر و ظلم و کین شهاب امشب گشاید درگه رحمت به روی عالم و آدم رهاند کشتی امت ز موج اضطراب امشب مهدی الهی قمشه ای 💐خجسته میلاد حضرت اباعبدالله الحسین بر همه مسعود و مبارک ایتا تلگرام
امام حسین (علیه السلام) أَيُّهَا اَلنَّاسُ اِتَّقُوا هَؤُلاَءِ اَلْمَارِقَةَ اَلَّذِينَ يُشَبِّهُونَ اَللَّهَ بِأَنْفُسِهِمْ - يُضٰاهِؤُنَ قَوْلَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ اَلْكِتَابِ بَلْ هُوَ اَللَّهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ - لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ اِسْتَخْلَصَ اَلْوَحْدَانِيَّةَ وَ اَلْجَبَرُوتَ وَ أَمْضَى اَلْمَشِيئَةَ وَ اَلْإِرَادَةَ وَ اَلْقُدْرَةَ وَ اَلْعِلْمَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ لاَ مُنَازِعَ لَهُ فِي شَيْءٍ مِنْ أَمْرِهِ وَ لاَ كُفْوَ لَهُ يُعَادِلُهُ وَ لاَ ضِدَّ لَهُ يُنَازِعُهُ وَ لاَ سَمِيَّ لَهُ يُشَابِهُهُ وَ لاَ مِثْلَ لَهُ يُشَاكِلُهُ لاَ تَتَدَاوَلُهُ اَلْأُمُورُ وَ لاَ تَجْرِي عَلَيْهِ اَلْأَحْوَالُ وَ لاَ تَنْزِلُ عَلَيْهِ اَلْأَحْدَاثُ وَ لاَ يَقْدِرُ اَلْوَاصِفُونَ كُنْهَ عَظَمَتِهِ وَ لاَ يَخْطُرُ عَلَى اَلْقُلُوبِ مَبْلَغُ جَبَرُوتِهِ لِأَنَّهُ لَيْسَ لَهُ فِي اَلْأَشْيَاءِ عَدِيلٌ وَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْعُلَمَاءُ بِأَلْبَابِهَا وَ لاَ أَهْلُ اَلتَّفْكِيرِ بِتَفْكِيرِهِمْ إِلاَّ بِالتَّحْقِيقِ إِيقَاناً بِالْغَيْبِ لِأَنَّهُ لاَ يُوصَفُ بِشَيْءٍ مِنْ صِفَاتِ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ هُوَ اَلْوَاحِدُ اَلصَّمَدُ مَا تُصُوِّرَ فِي اَلْأَوْهَامِ فَهُوَ خِلاَفُهُ لَيْسَ بِرَبٍّ مَنْ طُرِحَ تَحْتَ اَلْبَلاَغِ وَ مَعْبُودٍ مَنْ وُجِدَ فِي هَوَاءٍ أَوْ غَيْرِ هَوَاءٍ هُوَ فِي اَلْأَشْيَاءِ كَائِنٌ لاَ كَيْنُونَةَ مَحْظُورٍ بِهَا عَلَيْهِ وَ مِنَ اَلْأَشْيَاءِ بَائِنٌ لاَ بَيْنُونَةَ غَائِبٍ عَنْهَا لَيْسَ بِقَادِرٍ مَنْ قَارَنَهُ ضِدٌّ أَوْ سَاوَاهُ نِدٌّ لَيْسَ عَنِ اَلدَّهْرِ قِدَمُهُ وَ لاَ بِالنَّاحِيَةِ أَمَمُهُ اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْعُقُولِ كَمَا اِحْتَجَبَ عَنِ اَلْأَبْصَارِ وَ عَمَّنْ فِي اَلسَّمَاءِ اِحْتِجَابَهُ كَمَنْ [عَمَّنْ] فِي اَلْأَرْضِ قُرْبُهُ كَرَامَتُهُ وَ بُعْدُهُ إِهَانَتُهُ لاَ تَحُلُّهُ فِي وَ لاَ تُوَقِّتُهُ إِذْ وَ لاَ تُؤَامِرُهُ إِنْ عُلُوُّهُ مِنْ غَيْرِ تَوَقُّلٍ وَ مَجِيئُهُ مِنْ غَيْرِ تَنَقُّلٍ يُوجِدُ اَلْمَفْقُودَ وَ يُفْقِدُ اَلْمَوْجُودَ وَ لاَ تَجْتَمِعُ لِغَيْرِهِ اَلصِّفَتَانِ فِي وَقْتٍ يُصِيبُ اَلْفِكْرُ مِنْهُ اَلْإِيمَانَ بِهِ مَوْجُوداً وَ وُجُودَ اَلْإِيمَانِ لاَ وُجُودَ صِفَةٍ بِهِ تُوصَفُ اَلصِّفَاتُ لاَ بِهَا يُوصَفُ وَ بِهِ تُعْرَفُ اَلْمَعَارِفُ لاَ بِهَا يُعْرَفُ فَذَلِكَ اَللَّهُ لاَ سَمِيَّ لَهُ سُبْحَانَهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ . توحيد أيا مردم بپرهيزيد از اين بى‌دينيها كه خدا را بخود مانند كنند و با گفته كفار اهل كتاب هم آهنگ شوند،بلكه اوست خدا كه چيزى بمانندش نيست و او است شنوا و بينا ديده‌ها او را در نيابند و او ديده‌ها را دريابد و او است لطيف و آگاه،يگانگى و جبروت را خاص خود كرده است و خواست و اراده و نيرو و دانش را بهر چه شدنى است بكار برده،در هيچ كارش ستيزه‌جوئى نيست و هيچ همتا را سر برابرى او نيست،ضدى كه با او ستيزه كند ندارد،و همنامى كه مانند او باشد و مثلى كه باو ماند ندارد. دستخوش شئون و حوادث نشود،و حالى بحالى نگردد،و پديده‌ها بر وى رخ ندهند،شرح كنه عظمتش در خور نيروى واصفان نيست،و اندازه جبروتش بدلها خطور ندارد،زيرا براى او در ميان چيزها همتا نيست،دانشمندان با همه خرد خود او را در نيابند،و متفكران جز بهمان تصديق وجود او ره نيابند جز اينكه پس پرده غيب بيقين خدائى هست،چون كه او بچيزى از صفات آفريدگان وصف نشود،او است يگانه و بى‌نياز،هر چه در وهمها در آيد جز او است،پروردگار نباشد آنكه دستخوش بلاغ و درك شود،و معبود نبود آنكه در حيز هوا و ما وراء هوا است،او در همه چيز باشد نه بطورى كه در حصار آن قرار دارد،او از همه چيز جدا است نه بوجهى كه از او نهان باشد،تواناى مطلق نيست كسى كه در برابر او ضديست يا همتائى را همسر است،قدمت او نظر بگذشت روزگار نيست،و توجه او سوئى ندارد،از خردها نهانست چونان كه از ديدها،از اهل آسمان در پرده است چونان كه از اهل زمين،قرب بوى گرامى داشتن او است،و دوريش اهانت كردن او. نه ظرف است و نه در ظرف،نه وقتى دارد و نه اگر،بلندى او در فراز قله بودن نيست،و آمدنش از جايى بجائى شدن نباشد،نابود را هست كند و هست را نابود سازد،جز او را در يك وقت دو صفت نباشد، انديشه بهمان اعتقاد ببودن او تواند رسيد،اعتقاد بهمان محض وجود او نه بصفتى جز وجود در او،هر صفتى عنوان ذات او است نه اينكه در او مبدئى داشته باشد،هر معرفتى پرتو فيض او است نه اينكه پرتوى بر او افكند،اينست خدا،هم نامى ندارد،پاك و منزه است،بمانندش چيزى نيست و او است شنوا و بینا. تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۴۴
کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی 📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی ایتا تلگرام
khaje nasirodin tosi.mp3
2.66M
کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی 📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد🌺 ایتا تلگرام
بسم اللّٰه الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللّٰهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت، روحِ جَسَد الإمامةِ، شَمسِ الشّهامةِ، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ، حَلٍّ تَعْمیَةِ الإختِراعِ، سِرِّ اللّٰهِ فی الوُجودِ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ، الحُجَّةِ القاطِعَةِ، و الدُّرَّةِ اللّامِعَةِ، ثَمَرةِ شَجَرةِ طوبيٰ القُدسیّةِ، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادةِ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العبادة، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین ،زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام. 🌺میلاد سید الساجدین امام علی بن حسین علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد🌺 ایتا تلگرام
قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا اِبْنَ آدَمَ بِمَشِيئَتِي كُنْتَ أَنْتَ اَلَّذِي تَشَاءُ وَ بِقُوَّتِي أَدَّيْتَ إِلَيَّ فَرَائِضِي وَ بِنِعْمَتِي قَوِيتَ عَلَى مَعْصِيَتِي جَعَلْتُكَ سَمِيعاً بَصِيراً «مٰا أَصٰابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اَللّٰهِ وَ مٰا أَصٰابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» وَ ذَلِكَ أَنِّي أَوْلَى بِحَسَنَاتِكَ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى بِسَيِّئَاتِكَ مِنِّي امام على بن الحسين علیه السلام فرمود خداى عز و جل فرموده است: اى پسر آدم، تو بخواست من ميخواهى و بقوت من واجباتم را انجام دهى و بوسيله نعمت من بر نافرمانيم توانا گشتى، من ترا شنوا و بينا كردم، هر نيكى كه بتو رسد از خداست و هر بدى كه بتو رسد از خود تو است زيرا من به نيكيهايت از تو سزاوارترم و تو ببديهايت از من سزاوارترى. الکافي ج ۱، ص ۱۵۹ ایتا تلگرام
📂 پرونده ویژه حاج مولی هادی سبزواری در کانال 📆 به مناسبت ۸ اسفندماه، روز بزرگداشت حکیم سبزواری 🎙 تدریس منظومه 🎙 سخنرانی در روز بزرگداشت مولی هادی سبزواری در موسسه حکمت 🎙 گفتاری از استاد درباره مولی هادی سبزواری 🎙 مولی هادی سبزواری و شرح منظومه ⛔️ به دلیل محدودیت های پیامرسان ایتا، مرجع پیوند ها در پیامرسان تلگرام است. ایتا تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر فراخوان پذیرش دانشگاه علوم اسلامی رضوی آزمون سال تحصیلی 1403-1402
فراخوان ثبت نام و پذیرش - سال تحصیلی 1403-1402 ************************* دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از طریق آزمون اختصاصی برای سال تحصیلی 1403- 1402 دانشجو می‌پذیرد. ************************* * کارشـناسی (ویژه برادران): طلاب سطح یک حوزه علمیه / فارغ‌التحصيلان دیپلم متوسطه نظام جدید * کارشناسی‌ارشد (برادران و خواهران): طلاب سطح دو حوزه علمیه / فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی * دکتـری (برادران و خواهران): طلاب سطح سه حوزه علمیه / فارغ‌التحصیلان مقطع کارشنـاسی‌ارشد ************************* مقطع کارشناسی: 8 رشته مقطع کارشناسی ارشد: 14 رشته مقطع دکتری: 6 رشته ************************* ثبت‌نام: از دوشنبه 15 اسفند 1401 تا چهار‌شنبه 31 خرداد 1402 ************************* تاریخ برگزاری آزمون: جمعه 23 تیرماه 1402 - ساعت 9 صبح ************************* سایت دانشگاه: www.razavi.ac.ir سامانه آزمون: azmoon.razavi.ac.ir کانال داوطلبان: https://eitaa.com/razavi_gozinesh ************************* مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر پذیرش و گزینش تلفن تماس: 32211412 - 051
اعلم أيدنا اللَّه أن لله خليفة يخرج و قد امتلأت الأرض جورا و ظلما فيملؤها قسطا و عدلا لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد طول اللَّه ذلك اليوم حتى يلي هذا الخليفة من عترة رسول اللَّه ص من ولد فاطمة يواطئ اسمه اسم رسول اللَّه ص جده الحسين بن علي بن أبي طالب يبايع بين الركن و المقام يشبه رسول اللَّه (ص) في خَلقه و ينزل عنه في الخُلق لأنه لا يكون أحد مثل رسول اللَّه (ص) في أخلاقه و اللَّه يقول فيه وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيم‏ بدان که برای خداوند، خليفه ای است که ظاهر میشود در حالی که زمین از ظلم و ستم، آکنده شده پس زمین را از عدل و داد پر میکند. اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی نمانده باشد خداوند آن را به قدری طولانی میکند تا این خلیفه ظاهر گردد. او از عترت رسول اللَّه (ص) از نسل فاطمه (س)است، همنام پیامبر و جدش حسين بن علي بن أبي طالب (ع) است. میان رکن و مقام با او بیعت میشود. در خلقت شبیه رسول اللَّه (ص) است و در اخلاق به منزله پیامبر (ص) است زیرا در خلق و خو، هیچکس مانند رسول اللَّه (ص) نیست و حق تعالی در مورد پیامبر میفرماید: إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيم‏ الفتوحات المكية، ج‏۳، ص: ۳۲۸ ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِهِ و سمائِهِ عَلَی سِرِ الأسرارِ العَلیَّةِ و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّةِ، مِعراجِ العُقُولِ، مَوصِلِ الأصولِ، قُطبِ رِحَی الوُجودِ، مَرکَزِ دایِرَة الشُّهودِ، کَمالِ النَّشأهِ و مَنشَأِ الکَمالِ، جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمالِ، الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّةِ، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّةِ، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّةِ، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّةِ، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِهِ، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ، الإسمِ الأعظَم الإلهي، الحاوي للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهي، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّة، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّة، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّة، نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّةِ، نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ، غایة البَشَرِ، أبی الوَقتِ، مَولَی الزَّمانِ،الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ، أبی القاسِمِ مُحَمَّدِ بن الحَسَن، علیه الصَّلوه و السّلام. ايتا تلگرام
وَ قَدْ رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ : أَنَّهُ قَالَ لِعَلِيٍّ سَبْعَةَ عَشَرَ اِسْماً فَقَالَ اِبْنُ عَبَّاسٍ أَخْبِرْنَا مَا هِيَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَقَالَ اِسْمُهُ عِنْدَ اَلْعَرَبِ عَلِيٌّ وَ عِنْدَ أُمِّهِ حَيْدَرَةُ وَ فِي اَلتَّوْرَاةِ إِلْيَا وَ فِي اَلْإِنْجِيلِ بريا وَ فِي اَلزَّبُورِ قريا وَ عِنْدَ اَلرُّومِ بظرسيا وَ عِنْدَ اَلْفُرْسِ نَيْرُوزُ وَ عِنْدَ اَلْعَجَمِ شميا وَ عِنْدَ اَلدَّيْلَمِ فريقيا وَ عِنْدَ الكرور شيعيا وَ عِنْدَ اَلزِّنْجِ حيم وَ عِنْدَ اَلْحَبَشَةِ تَبِيرُ وَ عِنْدَ اَلتُّرْكِ حميرا وَ عِنْدَ اَلْأَرْمَنِ كِرْكِرُ وَ عِنْدَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّحَابُ وَ عِنْدَ اَلْكَافِرِينَ اَلْمَوْتُ اَلْأَحْمَرُ وَ عِنْدَ اَلْمُسْلِمِينَ وَعْدٌ وَ عِنْدَ اَلْمُنَافِقِينَ وَعِيدٌ وَ عِنْدِي طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ وَ هُوَ جَنْبُ اَللَّهِ وَ نَفْسُ اَللَّهِ وَ يَمِينُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَوْلُهُ وَ يُحَذِّرُكُمُ اَللّٰهُ نَفْسَهُ وَ قَوْلُهُ بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشٰاءُ الفضائل لإبن شاذان , جلد۱ , باب وَ فِي ذِكْرِ اَللَّوْحِ اَلْمَحْفُوظِ اَلَّذِي نَزَلَ بِهِ جَبْرَئِيلُ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَا يَنْفَعُ لِلْمُسْتَبْصِرِينَ، صفحه۱۷۵ https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b